Redaguota: 1994.01.31.

     Pakeitimai: Nr.1-269; 1993.10.12; Žin., 1993, Nr.53-1033;

     Nr.1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994, Nr.4-55;

 

 

 

                   LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

                         S T A T U T A S

 

                 1993 m. birželio 24 d. Nr.I-191

                             Vilnius

 

                            IV DALIS

                        

                          SEIMO SESIJOS

         

     10 skirsnis. Pirmoji Seimo  sesija

 

     66  straipsnis.     Seimas     laikomas     išrinktu,    kai

Vyriausioji rinkimų  komisija   patvirtina, kad   yra išrinkta ne

mažiau kaip  3/5 Seimo  narių.  Naujai išrinktą  Seimą susirinkti

į pirmąjį  posėdį, kuris turi  įvykti ne vėliau kaip per 15 dienų

po Seimo  išrinkimo, kviečia  Respublikos   Prezidentas.    Jeigu

Respublikos   Prezidentas  nekviečia  Seimo    susirinkti,  Seimo

nariai  renkasi  patys  kitą  darbo  dieną  pasibaigus  15  dienų

terminui.

     Pirmasis naujai  išrinkto Seimo  posėdis paprastai prasideda

12 valandą Seimo rūmuose.

 

     67 straipsnis.  Pirmąjį  po  rinkimų  Seimo  posėdį  pradeda

vyriausias pagal amžių Seimo narys. Jeigu šis negali ar atsisako,

vietoje jo  posėdį pradeda  kitas po  jo vyriausias  pagal  amžių

Seimo narys.  Jis vadovauja  posėdžiams tol, kol išrenkamas Seimo

Pirmininkas.

     Po to renkami kiti Seimo valdybos nariai.

 

     68 straipsnis.  Prasidėjus pirmajai  Seimo sesijai, skiriama

laiko frakcijoms  sudaryti ir  įregistruoti. Po  to Seimas  dirba

tokia tvarka:

     1) pritaria  ar nepritaria  Respublikos Prezidento teikiamai

Ministro Pirmininko kandidatūrai;

     2) sudaro Seimo  komitetus ir tvirtina jų pirmininkus;

     3)  svarsto     Ministro   Pirmininko  pateiktą  Vyriausybės

programą ir sprendžia, ar jai pritarti;

     4) sudaro  sesijos darbų  programą  Seimo  statuto  numatyta

tvarka.

 

      11 skirsnis. Bendrieji sesijos organizavimo klausimai

 

     69 straipsnis.  Seimas kasmet  renkasi į eilines - pavasario

ir rudens  - sesijas. Pavasario sesija prasideda kovo 10 dieną ir

baigiasi birželio  30 dieną.  Rudens sesija  prasideda rugsėjo 10

dieną ir  baigiasi gruodžio 23 dieną. Seimas  gali nutarti sesiją

pratęsti. Jeigu  sesijos pradžios  diena yra  nedarbo diena,  tai

sesija pradedama  pirmąją po  jos darbo  dieną.  Seimo  nariai  į

eilines sesijas renkasi pagal įstatymą, be atskiro kvietimo.

 

     70 straipsnis. Neeilines sesijas šaukia Seimo Pirmininkas ne

mažiau kaip  1/3 visų   Seimo  narių siūlymu, kuris turi būti jam

įteiktas raštu, o Konstitucijos numatytais atvejais - Respublikos

Prezidentas. Apie  neeilinę sesiją  Seimo valdyba  ne vėliau kaip

likus 2  dienoms iki sesijos pradžios turi pranešti visiems Seimo

nariams.  Neeilinėje   sesijoje  svarstomi  tik  jos  iniciatorių

 

pateikti klausimai.  Neeilinės sesijos  trukmė negali  viršyti 15

dienų. Neeilinės sesijos darbų programą tvirtina Seimas.

 

     72 straipsnis.  Lietuvos Respublikos  Seimo  sesijos  vyksta

Vilniuje, Seimo   rūmuose.  Kai Seimas  negali  susirinkti  Seimo

rūmuose, Seimo  valdyba  gali  laikinai  paskirti  kitą  posėdžių

vietą.  Apie  šį  sprendimą  turi  būti  pranešta  visiems  Seimo

nariams. Susirinkęs  į Seimo  valdybos paskirtą  posėdžių  vietą,

Seimas  išklauso  Seimo  valdybos  informaciją  apie  priežastis,

privertusias pakeisti Seimo posėdžių vietą.

      Sesija  pradedama ir  baigiama Seimo  posėdžiuose Valstybės

himnu.

 

     73  straipsnis.   Seimo  posėdžių  sekretoriatas  techniškai

aptarnauja Seimo  posėdžius ir  vykdo  su  tuo  susijusius  Seimo

Pirmininko, jo  pavaduotojų ir kanclerio nurodymus. Sekretoriatas

sudaromas iš Seimo darbuotojų.

     Seimo posėdžių sekretoriatas:

     1) rūpinasi  tinkamu techniniu posėdžių parengimu ir pagalba

Seimo nariams posėdžių metu;

     2) rūpinasi,  kad posėdžiui  reikalinga medžiaga  būtų laiku

pateikta Seimo nariams  ir posėdžio pirmininkui;

     3) registruoja  posėdyje dalyvaujančius Seimo narius, priima

iš Seimo  narių pareiškimus  dėl negalėjimo dalyvauti posėdyje ir

praneša apie tai posėdžio pirmininkui bei Seimo Pirmininkui;

     4) priima  iš Seimo  narių raštiškus pageidavimus pasisakyti

ir perduoda juos posėdžio pirmininkui;

     5)  priima   ir  registruoja  Seimo  narių    klausimus  bei

paklausimus,  perduoda  juos  atitinkamai  Seimo  Pirmininkui  ar

kancleriui ir padeda kontroliuoti jų eigą;

     6)  priima  iš  Seimo  narių  kitus  raštiškus  pareiškimus,

pasiūlymus,  protestus   bei  pageidavimus   ir   perduoda   juos

adresatams;

     7) pasirūpina posėdžių vertimu;

     8) teikia informaciją apie posėdį Seimo aparato padaliniams;

     9) registruoja teikiamus įstatymų projektus;

     10) vykdo   kitus  Seimo  Pirmininko,  posėdžio  pirmininko,

Seimo kanclerio  pavedimus.        11a  skirsnis.  Sesijos  darbų

programa ir posėdžių darbotvarkė

 

     75 straipsnis. Sesijų, išskyrus pirmąją, rengimą organizuoja

Seimo Pirmininkas.  Jis kartu su Seimo kancleriu parengia sesijos

darbų programos  bei  pirmosios  savaitės  posėdžių  darbotvarkės

projektus. Šiuos  projektus  Seimo  nariai  gali  gauti  posėdžių

sekretoriate ne  vėliau kaip  likus 2  darbo dienoms  iki sesijos

pradžios. Sesijos  darbų programos projekte nurodoma, kokie Seimo

komitetai yra  atsakingi už  į programą įtrauktus klausimus, kada

numatoma  pateikti   klausimą  Seimo  posėdyje.  Darbų  programos

projektas perduodamas Vyriausybei ir Respublikos Prezidentui.

     Sesijos darbų  programos projektą  apsvarsto Seniūnų sueiga,

gavusi   raštiškus    Vyriausybės   ir   Respublikos   Prezidento

pasiūlymus. Ji  gali projekte  daryti pataisas  ir papildymus šio

statuto  24  straipsnio  ketvirtojoje  dalyje  nustatyta  tvarka.

Projektas su Seniūnų sueigos pataisomis bei papildymais, taip pat

su  patariamosiomis  išvadomis  ir  rekomendacijomis  pateikiamas

svarstyti Seimui.

     Pirmojoje po   rinkimų   sesijoje   darbų   programą  Seimas

paprastai   svarsto ir  tvirtina  tuo  metu,  kaip  nurodyta  šio

statuto 68  straipsnyje. Kitos sesijos pradedamos darbų programos

aptarimu  ir   tvirtinimu.  Darbų  programą  Seimas  vėliau  gali

tikslinti šio statuto numatyta tvarka.

     Atskiri sesijos   darbų  programos  punktai Seime  aptariami

ir dėl  jų   balsuojama ta   pačia  tvarka kaip įstatymų priėmimo

metu jų  straipsniai.  Dėl  balsavimo  motyvų  šiuo  atveju  gali

pasisakyti "už" ir  "prieš" po vieną Seimo narį.

 

     76 straipsnis.  Pagal  patvirtintą  sesijos  darbų  programą

Seimo Pirmininkas  kartu  su  kancleriu  rengia  detalų  savaitės

posėdžių darbotvarkės  projektą ir  pateikia jį svarstyti Seniūnų

sueigai.  Pasiūlymus  teikia  valdybos  nariai,  Seniūnų  sueigos

nariai, komitetai, kiti Seimo nariai ir Vyriausybė. Darbotvarkėje

turi  būti   nurodytas  posėdžių   laikas,  svarstomi  klausimai,

projekto registracijos numeris, svarstymo stadija, pranešėjai bei

papildomi pranešėjai.  Kartu Seimui    turi  būti  pranešta  apie

nepriimtus pasiūlymus.  Jeigu savaitės  posėdžių  metu  nespėjama

išnagrinėti kurio  nors klausimo,  jis įrašomas  į kitos savaitės

pirmojo posėdžio darbotvarkę.

     Į savaitės  darbotvarkę įrašomi tik sesijos darbų programoje

esantys  klausimai,   kuriems  pagal  šio  statuto  21  skirsnyje

numatytus reikalavimus  yra tinkamai  parengti įstatymų, nutarimų

ar kitų aktų projektai, išskyrus šio statuto  numatytus atvejus.

     Seniūnų  sueiga   savo  posėdyje   sprendžia,  ar   pritarti

kiekvienam  pateiktos   darbotvarkės  punktui   šio  statuto   24

straipsnio ketvirtojoje  dalyje nustatyta  tvarka. Jei kurie nors

punktai priimami  tik balsų  dauguma, Seimui  jie pateikiami kaip

rekomendaciniai.

     Jeigu numatoma  dirbti  vieną  dieną  per  savaitę,  Seniūnų

sueiga gali  teikti iš  karto kitos  posėdžių dienos darbotvarkę.

Tokiu atveju  jos parengimui,  priėmimui ir  keitimui taikomi tie

patys reikalavimai kaip ir savaitės posėdžių darbotvarkei.

 

     77     straipsnis.     Savaitės     posėdžių    darbotvarkės

projektas, kuriam  pritarta   Seniūnų  sueigoje,  Seimo  posėdyje

nesvarstomas, iš karto balsuojama dėl jo patvirtinimo.

     Tie darbotvarkės  punktai, kurie  Seniūnų  sueigos  pateikti

kaip rekomendaciniai,  taip  pat  visas  darbotvarkės  projektas,

jeigu Seimas  jo balsavimu  nepatvirtino, gali būti aptarti Seimo

posėdyje. Tokiu  atveju pasiūlymus  gali  teikti  Seimo  valdybos

nariai, komitetai,  frakcijos, Vyriausybė.  Prieš balsuojant  dėl

kiekvieno punkto  gali pasisakyti  "už" ir "prieš" po vieną Seimo

narį.

     Jeigu Seniūnų  sueiga   dėl kokių  nors priežasčių  negalėjo

pritarti  savaitės   posėdžių   darbotvarkės   projektui,   Seimo

posėdžiui  jį  gali  pateikti  Seimo  Pirmininkas.  Tokiu  atveju

taikoma šio straipsnio antrojoje dalyje nustatyta tvarka.

    

 

     77-1 straipsnis.  Ne mažesnės  kaip 1/3  Seimo narių  grupės

reikalavimu   klausimas į  sesijos darbų  programą, savaitės   ar

kitos dienos  darbotvarkę  įrašomas  privalomai,  jeigu  jis  yra

parengtas ir  svarstyti pasirengta  šio statuto  numatyta tvarka.

Tokiam klausimui svarstyti skiriama ne daugiau kaip 1,5 valandos,

jeigu Seimas šio termino nenusprendžia pratęsti.

 

     78 straipsnis.  Seimo Pirmininkas  kartu su Seimo kancleriu,

remdamiesi patvirtinta  savaitės posėdžių  darbotvarke,  parengia

detalų kiekvienos  posėdžių dienos darbotvarkės projektą, kuriame

kiekvienam klausimui  atskirai turi  būti numatytas pranešėjas ir

svarstymo ar balsavimo laikas.

     Šis darbotvarkės  projektas Seime  svarstomas  ir  priimamas

ankstesnę posėdžių  dieną.  Jeigu  dienos  posėdžių  darbotvarkės

projektui  yra  pritarta  Seniūnų  sueigoje,  jis  svarstomas  77

straipsnyje  nustatyta   tvarka.  Priešingu   atveju   papildomus

siūlymus gali  teikti Seimo valdybos nariai, komitetai, frakcijos

ir Vyriausybė,  tačiau tik nenukrypdami nuo patvirtintos savaitės

posėdžių darbotvarkės.  Prieš balsuojant  dėl šių  pasiūlymų gali

pasisakyti "už" ir "prieš" po vieną Seimo narį.

 

     79 straipsnis.  Teisę Seimo    posėdyje  siūlyti  papildomai

įrašyti  klausimus   į  priimtą   savaitės  ar   dienos  posėdžių

darbotvarkę turi  Seimo valdyba,  Seniūnų sueiga  ir  Vyriausybė.

Toks pasiūlymas  gali būti priimtas, jeigu už jį balsuoja dauguma

posėdyje dalyvaujančių  Seimo narių,  bet ne mažiau kaip 1/3 visų

Seimo narių.  Jei tokiam  pasiūlymui nepritarta,  pakartotinai jį

pateikti galima tik kitą dieną.

 

     80 straipsnis.  Respublikos Prezidentui prašant, jo teikiami

klausimai  ir   pranešimai   į   posėdžio   darbotvarkę   įrašomi

privalomai (be balsavimo).

     Lietuvos Respublikos  Vyriausybė turi  teisę pareikalauti  į

savaitės  Seimo   posėdžių   darbotvarkę   įtraukti   Vyriausybės

pranešimą svarbiu  klausimu. Seimui  nutarus, po  tokio pranešimo

gali vykti diskusija.

 

                 12 skirsnis. Sesijos posėdžiai

 

     80-1 straipsnis.  Seimo  ir  jo  komitetų  posėdžiai  vyksta

lietuvių kalba. Jos nemokantieji svečiai, ekspertai ir liudytojai

turi teisę  kalbėti kita  kalba, jeigu  ne vėliau  kaip  prieš  6

valandas apie  tai praneša  Seimo posėdžių  sekretoriatui,  kuris

turi pasirūpinti vertimu.

 

     80-2 straipsnis.  Seimo   sesijos  metu  paprastai  rengiami

keturi posėdžiai per savaitę - po du antradienį ir ketvirtadienį,

o   kas trys savaitės daromos vienos savaitės plenarinių posėdžių

pertraukos.

     Ketvirtadienio  vakarinis   posėdis  skiriamas   Vyriausybės

valandai,  paklausimams,   taip  pat   Seimo    pareigūnų,  Seimo

paskirtų  valstybės  institucijų  vadovų,  išskyrus  Konstitucinį

Teismą  ir   Aukščiausiąjį  Teismą,   atsakymams  į  Seimo  narių

klausimus. Kitomis  savaitės dienomis  ir tą  savaitę,  kai  nėra

plenarinių posėdžių,  rengiami Seimo  valdybos, Seniūnų  sueigos,

frakcijų,   komitetų   ir   komisijų   posėdžiai,   Seimo   narių

susitikimai su  rinkėjais, savivaldybių  atstovais, Seimo  nariai

gali vykti  į komandiruotes.  Seimo posėdžių  metu Seimo nariai į

komandiruotes siunčiami tik neatidėliotinais valstybės reikalais.

    

     80-3  straipsnis.   Kiekvienos   dienos   antrojo   posėdžio

paskutinis pusvalandis  skiriamas Seimo  narių  pasisakymams  dėl

svarbių rinkimų  apygardos, valstybės  ar tarptautinių  problemų.

Norintieji pasisakyti  ankstesnės dienos  posėdžio  metu  įteikia

Seimo  kancleriui   raštišką  prašymą,   kur  trumpai   apibūdina

problemą, apie  kurią norėtų  kalbėti. Seimo  kancleris  parengia

posėdžio  darbotvarkės   priedą,  kuriame   nurodo  norinčiuosius

pasisakyti bei  jų keliamas  problemas. Posėdžio pirmininkas žodį

Seimo nariams  suteikia savo nuožiūra, atsižvelgdamas į problemos

aktualumą ir  į tai,  kad būtų  proporcingai  atstovaujama  Seimo

daugumai   bei    opozicinėms    frakcijoms.    Dėl    pasisakymų

nediskutuojama. Seimas  gali be diskusijų pritarti pasisakančiojo

siūlymui pavesti  problemą ištirti atitinkamam Seimo komitetui ar

komisijai.

     Kas trečiojo  ketvirtadienio  rytinio  posėdžio  darbotvarkę

sudaro opozicinės  frakcijos. Seimo  valdyba likus  savaitei  iki

tokio posėdžio,  atsižvelgdama į  proporcingo opozicinių frakcijų

atstovavimo  principą,   paskiria  frakciją  arba  jų  koaliciją,

atsakingą už  tokio posėdžio darbotvarkę. Šiuo atveju darbotvarkė

Seimo posėdyje nebetvirtinama.

 

     81 straipsnis.  Rytinis Seimo   posėdis  paprastai rengiamas

nuo 10  valandos iki  13 valandos  30 minučių, vakarinis - nuo 15

valandos iki  18 valandos  30 minučių,  o nuo  posėdžio  pradžios

praėjus 1,5 valandos, daroma 30 minučių pertrauka.

     Seimo nariai  registruojami kiekvieno  posėdžio pradžioje ir

prieš iš anksto numatytus balsavimus.

 

     82 straipsnis.  Savaitės darbotvarkėje  nenumatytas  posėdis

turi  būti  surengtas,  jeigu  to  reikalauja  1/3  Seimo  narių,

Respublikos Prezidentas arba Seimo valdyba.

     Tokiame posėdyje  svarstomi tie  klausimai, kuriuos pateikia

posėdžio iniciatoriai.  Jie apie  posėdžio  rengimą  ir  siūlomus

apsvarstyti klausimus  Seimo valdybos nustatyta tvarka informuoja

Seimo narius  likus ne  mažiau kaip  6 valandoms  iki to posėdžio

pradžios.

 

     83  straipsnis.   Seimo   posėdžiams   pirmininkauja   Seimo

Pirmininkas arba jo pavaduotojas.

     Posėdžio  metu   kalbėti  galima  tik  posėdžio  pirmininkui

leidus.

 

     84 straipsnis. Seimo   posėdžiai   paprastai   yra   atviri.

Respublikos Prezidentas, Vyriausybės nariai, Konstitucinio Teismo

pirmininkas, Aukščiausiojo  Teismo pirmininkas bei Seimo sudaromų

valstybės  institucijų  vadovai  gali  dalyvauti  posėdžiuose  be

atskiro kvietimo  ir  diskusijose  išdėstyti  savo  nuomonę,  kai

svarstomi su  jų veikla  susiję klausimai.  Seimo posėdžius  gali

stebėti  1990   m.  kovo   11  d.  Akto  signatarai,  Respublikos

Prezidento bei  Vyriausybės  atstovai.  Kitų  asmenų  dalyvavimas

posėdžiuose nustatytas šio statuto 85 ir 851 straipsniuose.

     Seimui   nutarus, taip  pat Seimo   Pirmininkui, Respublikos

Prezidentui  ar   Ministrui  Pirmininkui  pareikalavus,  išimties

tvarka rengiamas  uždaras posėdis,  kuriame be  Seimo narių  gali

dalyvauti tik  specialiai į  šį posėdį  kviesti asmenys ir, jeigu

reikia, posėdžių sekretoriato darbuotojai. Teisę siūlyti surengti

uždarą  posėdį   turi  Seimo   valdyba,  Vyriausybė,   frakcijos,

komitetai, būtinai šį pasiūlymą motyvuodami.

 

     85 straipsnis.  Seimo  Pirmininkas  ar  Seimo  valdyba  gali

pakviesti kalbėti  posėdžiuose  žymiausius  Lietuvos  Respublikos

svečius:  užsienio   valstybių   vadovus,   vyriausybių   narius,

parlamentinių delegacijų vadovus, lietuvių išeivijos organizacijų

pirmininkus. Kiti  garbingi svečiai  gali būti  pakviesti stebėti

sesijos posėdžių.

 

     85-1 straipsnis.   Atviri  Seimo posėdžiai  yra vieši.  Juos

stebėti gali  Seimo narių  padėjėjai sekretoriai,  Seimo  aparato

darbuotojai, kvietimus  gavę visuomeninių  organizacijų atstovai,

taip pat  prie Seimo   akredituoti radijo, televizijos ir spaudos

žurnalistai. Kvietimų  išdavimo ir  akreditavimo  tvarką  nustato

Seimo  valdyba.

     Posėdžių  salės   parteryje  gali  būti  tik  Seimo  nariai,

posėdžių  sekretoriato   darbuotojai  ir   asmenys,  kuriems  yra

suteiktas žodis.

 

     86 straipsnis. Kuriems nors klausimams preliminariai aptarti

Seimas gali  surengti visų  Seimo narių  pasitarimą, kuriame  šio

statuto taisyklės  negalioja.  Jo  metu  Seimas  jokių  sprendimų

nepriima. Seimo  nariai išsirenka  pasitarimo pirmininką  ir gali

nustatyti laikiną pasitarimo reglamentą.    

 

     87 straipsnis. Seimo  posėdžio pirmininkas:

     1) žodžiu  ir plaktuko  smūgiu skelbia  posėdžio pradžią  ir

pabaigą, esant  reikalui, gali paskelbti darbotvarkėje nenumatytą

posėdžio pertrauką;

     2) rūpinasi  Seimo   posėdžių darbo tvarka, stebi, kad juose

būtų laikomasi  šio statuto,  kontroliuoja,  kaip  savo  pareigas

vykdo balsų skaičiavimo grupė ir posėdžių sekretoriatas;

     3) nedalyvauja  diskusijose ir  negali kitaip  daryti  Seimo

nariams įtakos dėl priimamų sprendimų;

     4)  suteikia  Seimo  nariams  žodį,  vadovauja  svarstymams,

patikslindamas pasiūlymų esmę, gali Seimo narių paklausti;

     5) stebi  pasisakymų  trukmę,  jeigu  ji  viršijama,  įspėja

kalbėtoją, o po antrojo įspėjimo gali kalbėtoją nutraukti;

     6)  jeigu     Seimas    neprieštarauja,  pasisakymo  svarbiu

klausimu laiką gali pratęsti;

     7) jeigu  kalbėtojas nukrypsta nuo svarstomo klausimo esmės,

gali jį įspėti, o po antrojo įspėjimo gali kalbėtoją nutraukti;

     8) jeigu  Seimas   neprieštarauja,  gali  suteikti  žodį  ir

kitiems asmenims;

     9)  remdamasis     svarstymų     rezultatais,     formuluoja

klausimus  balsuoti,  vadovaudamasis    šiuo  statutu,    nustato

balsavimo tvarką,  žodžiu ir  plaktuko smūgiu  skelbia  balsavimo

pradžią ir  pagal balsų   skaičiavimo  grupės    ar  elektroninės

sistemos  pateiktus  duomenis skelbia balsavimo rezultatus;

     10)  įspėja  Seimo  narius,  jeigu  jie  nesilaiko  statuto,

triukšmauja salėje,  įžeidinėja Respublikos Prezidentą, Seimą, jo

Pirmininką,  Seimo  narius,  Vyriausybę,  Ministrą  Pirmininką ar

ministrus, ir  gali teikti  pasiūlymus  dėl  įspėjimo  įrašymo  į

protokolą, apsvarstymo  Etikos ir procedūrų komisijoje arba Seimo

nario pašalinimo iš salės;

     11)   priima   sprendimą   pašalinti   iš   posėdžių   salės

kviestuosius  asmenis   ar  korespondentus,   jeigu  jie   trukdo

posėdžiui;

     12)   priimdamas   sprendimus,   Seimo   narių   reikalavimu

paskelbia, kokiu statuto straipsniu remiasi;

     13) pasirašo  Seimo posėdžio protokolą, stenogramą, oficialų

pranešimą  apie   posėdį,  taip  pat  vizuoja  posėdyje  priimtus

įstatymus ir kitus aktus.

 

     88 straipsnis.  Visi pranešimai  Seimo  posėdyje skaitomi iš

centrinės  tribūnos.   Statuto  93  straipsnio  antrojoje  dalyje

išvardintais atvejais   galima  kalbėti ir  iš Seimo nario vietos

bei prie salėje esančių mikrofonų.

 

     89  straipsnis.   Jeigu  statute   tam   tikriems   atvejams

nenustatyta  kitokia   tvarka,  kiekvienu  darbotvarkės  klausimu

paprastai  daromas   vienas  pagrindinis   pranešimas  ir  vienas

papildomas  pranešimas.   Pranešimo   trukmę   nustato   posėdžio

pirmininkas, suderinęs  su pranešėju. Paprastai ji neturi viršyti

30  minučių.   Papildomam pranešimui   skiriama  iki 15  minučių,

baigiamajam žodžiui  ir   kalbėti diskusijoje   Vyriausybės    ar

komiteto  vardu skiriama iki  10 minučių, frakcijos vardu - iki 7

minučių, o savo vardu - iki 5 minučių.

     Po pranešimo  dar skiriama  iki 30  minučių, o  po papildomo

pranešimo -  iki 15  minučių atsakymams  į klausimus. Atsakymas į

vieną klausimą  neturi trukti  ilgiau  kaip  3  minutes,  o  pats

klausimas -  ne ilgiau kaip 1 minutę. Klausti galima tik po vieną

klausimą.  Dar   kartą  klausti   leidžiama  tik   po   to,   kai

klausiantysis iš  naujo sulaukia  eilės.  Atsakymus  į  klausimus

galima  nutraukti  anksčiau  laiko  Seimui  nutarus,  jeigu  tokį

pateiktą  pasiūlymą paremia dar bent vienas Seimo narys.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     90  straipsnis.   Užsirašyti  pasisakyti   pradedama   likus

valandai  prieš  pirmąjį  tos  dienos,  kurią  numatyta  klausimą

svarstyti, posėdį,  o baigiama - iki klausimo svarstymo pradžios.

Tada   posėdžio    pirmininkas   turi    paskelbti    diskusijoje

dalyvausiančiųjų sąrašą. Pasisakyti užsirašoma, įteikiant prašymą

posėdžio pirmininkui arba elektronine sistema.

 

     91     straipsnis.     Žodis     diskusijose     kalbėtojams

suteikiamas pagal  užsirašymo   eilę. Posėdžio  pirmininkas  gali

keisti  šią  eilę,  kad    diskusijoje      proporcingiau    būtų

atstovaujamos   frakcijos, komitetai,  argumentuojama    "už"  ir

"prieš".  Seimo   nariai,  susitarę   tarpusavyje,  gali   keisti

pasisakymų eilę.

     Kalbėtojas gali  atsisakyti pasisakyti.  Jei jis,  neįspėjęs

posėdžio pirmininko,  išeina iš posėdžių salės ir nebūna, kai jam

pagal eilę suteikiamas žodis, laikoma, kad jis atsisakė kalbėti.

 

     92 straipsnis.   Be  eilės vieną  kartą kalbėti  diskusijoje

gali Respublikos     Prezidentas,      Seimo    Pirmininkas    ir

Ministras Pirmininkas.  

     Jeigu Vyriausybės   narys, taip pat ne mažiau kaip 1/5 Seimo

narių ar  komiteto vienas  atstovas apie savo pageidavimą kalbėti

praneša posėdžių   sekretoriatui  iki diskusijų  nutraukimo,  jis

išlaiko   teisę    pasisakyti,  net jeigu  nutariama   diskusijas

nutraukti.

          Straipsnio pakeitimai:1-364;   1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     93 straipsnis.  Kiekvienu darbotvarkės  klausimu diskusijose

Seimo nariai turi teisę kalbėti ne daugiau kaip vieną kartą.

     Išimtį  sudaro     klausimai,   replikos,  pasisakymai   dėl

balsavimo motyvų  ar  procedūros,  prejudicialiniai,    diskusijų

nutraukimo klausimai,  pasiūlymai atmesti  ar  atidėti  svarstomą

klausimą. Šiais  atvejais iš   anksto užsirašyti  nereikalaujama.

Tačiau   tuo   pačiu darbotvarkės  klausimu   Seimo narys    turi

teisę   tik   vieną   kartą  klausti,  pasisakyti    ar  pasakyti

repliką, o  dėl balsavimo  motyvų - vieną kartą  pasisakyti prieš

kiekvieną     balsavimą.    Žodis    šiais  atvejais  suteikiamas

oratoriui   baigus   kalbėti,   o      pasisakymo  trukmė  neturi

viršyti 2  minučių. Posėdžio pirmininkas gali minėtus pasisakymus

nutraukti,   jeigu kalbama  ne  dėl  to,  dėl  ko  buvo suteiktas

žodis.

     Pasisakymai dėl  procedūros, diskusijų  nutraukimo, klausimo

atidėjimo ar  atmetimo turi prioritetą prieš nagrinėjamą klausimą

ir,  oratoriui   baigus  kalbėti,   sustabdo  diskusiją.  Statute

numatytais atvejais po tokių pasisakymų gali būti balsuojama.

 

     94  straipsnis.   Diskusijos  nutraukiamos  Seimui  nutarus,

išskyrus tuos   atvejus,  kai statute  numatyta kitokia diskusijų

baigimo  tvarka.   Pasiūlymas  diskusijas   nutraukti  gali  būti

pateiktas pasisakius  ne mažiau  kaip  dviem  kalbėtojams  ir  be

aptarimo teikiamas  balsuoti, jeigu  jį paremia  dar bent  vienas

Seimo narys.  Prieš tai  posėdžio pirmininkas turi pranešti, kiek

buvo užsirašiusiųjų kalbėti ir kiek jau kalbėjo.

     Nutarus diskusijas  nutraukti, posėdžio  pirmininkas privalo

leisti pasisakyti  pagal eilę dar vienam Seimo nariui ir visiems,

kurie dar  turi teisę kalbėti pagal šio statuto  92 straipsnį. Be

to, pranešėjas dar gali tarti baigiamąjį žodį.

     Seimas  gali     iš  anksto    apriboti  bendrą    diskusijų

kiekvienu  klausimu   trukmę    arba  kalbėtojų  skaičių.  Tuomet

teikimai nutraukti diskusijas nepriimami.

 

     96 straipsnis.  Svarstant    kiekvieną      klausimą,    iki

balsavimo pradžios  posėdžio pirmininko,  kompetentingo  komiteto

reikalavimu, taip  pat frakcijos  reikalavimu,   kurį palaiko  ne

mažiau  kaip  1/3  posėdyje  dalyvaujančių  Seimo  narių,  daroma

klausimo svarstymo neeilinė, ne trumpesnė kaip pusės valandos  ir

ne   ilgesnė   kaip    1    valandos  pertrauka  arba    klausimo

svarstymas atidedamas  kitam  artimiausiam  posėdžiui.  Svarstant

klausimą daryti   tokias  pertraukas ar atidėti svarstymą  galima

iš   viso tik   du  kartus. Tame  pačiame   posėdyje   gali  būti

daroma  tik  viena  neeilinė pertrauka.

     Jeigu  svarstant   klausimą  buvo   akivaizdžiai   pažeistas

statutas,  komitetas,   rengęs  įstatymo   ar  kito  teisės  akto

projektą, frakcija  arba Etikos ir procedūrų komisija  turi teisę

reikalauti, kad  klausimo svarstymas būtų atidėtas, bet ne ilgiau

kaip savaitei.  Toks sprendimas  priimamas balsuojant  po to, kai

"už" ir "prieš" pasisakė po du Seimo narius.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     97 straipsnis.  Jeigu Seimo  nario elgesys  ar žodžiai  kitų

pasisakymuose  pateikiami  iškreipti,  jis  turi  teisę  posėdžio

pirmininko prašyti  leisti pasisakyti  asmeniniu klausimu  iki  2

minučių. Jei  posėdžio pirmininkas  nesutinka, Seimo  narys  turi

teisę prašyti,  kad dėl leidimo jam pasisakyti asmeniniu klausimu

būtų balsuojama.

     Žodis asmeniniu  klausimu Seimo  nariui suteikiamas posėdžio

pabaigoje.

 

 

          13 skirsnis. Balsavimas ir balsų skaičiavimas

 

     99 straipsnis.  Dėl  Seimo  posėdžiuose  svarstomų  klausimų

balsuojama atvirai,  pakeliant balsavimo  kortelę, išskyrus šiame

statute  numatytus atvejus.

     Seimui nutarus  arba posėdžio  pirmininko  sprendimu  vietoj

kortelių pakėlimo  galima balsuoti  atsistojant arba  naudojantis

elektronine  balsų   skaičiavimo  sistema.   Pastaroji  paprastai

naudojama balsuojant  dėl atskirų  svarstomo  klausimo  nuostatų,

atskirų įstatymo straipsnių ar teiginių, protokolinių nutarimų ir

sesijos darbo  tvarkos klausimų.  Kaip naudotis elektronine balsų

skaičiavimo sistema,  nustato atskira  Seimo valdybos patvirtinta

instrukcija.

     Seimo nariai  balsuoja asmeniškai.  Balso teisė  negali būti

perduota kitiems asmenims.

 

     100  straipsnis.  Balsavimo  procedūros  pradžią  žodžiu  ir

plaktuko smūgiu  skelbia posėdžio  pirmininkas po to, kai aiškiai

suformulavo balsuojamą  klausimą, įsitikino,  kad Seimo nariai jį

suprato ir  pasibaigė pasisakymai  dėl balsavimo motyvų. Posėdžio

pirmininkas taip  pat turi  pranešti Seimo  nariams,  kiek  balsų

reikia sprendimui priimti.

     Kai balsuojama  pakeliant balsavimo korteles ar atsistojant,

posėdžio  pirmininkas  balsuoja  tik  tada,  kai  sprendimą  gali

nulemti vienas  balsas. Šiuo  atveju  jis  balsuoja  po  to,  kai

susumuoti balsavimo rezultatai.

     Kol   balsavimo    procedūra   nebaigta,   jokie   klausimai

nesvarstomi ir  žodis niekam  nesuteikiamas, išskyrus  laiką, kai

skaičiuojami  vardinio   ar  balsavimo  biuleteniais  rezultatai.

Balsavimo metu po salę nevaikščiojama.

 

     101  straipsnis.   Lietuvos  Respublikos   įstatymai,  Seimo

nutarimai ir  kiti Seimo  sprendimai priimami  Seimo  posėdžiuose

paprasta (t.y.  daugiau kaip  pusės) posėdyje dalyvaujančių Seimo

narių balsų dauguma, jeigu klausimas šio statuto nustatyta tvarka

yra įrašytas į darbotvarkę ir baigti reikalingi svarstymo etapai,

išskyrus specialius Konstitucijos ir statuto numatytus atvejus.

     Balsuojant dėl  protokolinių  (įrašomų  į  protokolą)  Seimo

nutarimų, atskirų  svarstomo klausimo  nuostatų, atskirų įstatymo

straipsnių ar teiginių, sesijos darbo tvarkos klausimų sprendimai

priimami balsuojančiųjų dauguma, taip pat gali būti priimti ir be

balsavimo (visų pritarimu), t.y. po to, kai į posėdžio pirmininko

klausimą: "Ar  yra prieštaraujančių?"  - niekas  neatsako, ir jis

paskelbia: "Priimta".

     Jeigu  Konstitucijos  ir  šio  statuto  numatytais  atvejais

reikia kvalifikuotos  visų Seimo narių balsų daugumos, visų Seimo

narių   skaičiumi    laikomas   Tautos   atstovo   teises   pagal

Konstitucijos  59   straipsnį  įgijusių Seimo     narių,    kurių

įgaliojimai nėra  nutrūkę    pagal  Konstitucijos  63  straipsnį,

skaičius.

     Posėdžio  pirmininkas  kiekviename  posėdyje  prieš  pirmąjį

balsavimą turi  patikrinti, kiek  Seimo  narių  dalyvauja.  Jeigu

prieš kurį  nors balsavimą  posėdžio pirmininkas  arba kuri  nors

frakcija nepareikalavo  patikrinti, kiek  Seimo  narių  dalyvauja

posėdyje,  vėliau   dėl  to  abejonių  kelti  negalima.  Posėdyje

dalyvaujančių   Seimo   narių   skaičiumi   laikomas   paskutinis

nustatytasis tame posėdyje.

 

     Jeigu sprendimui  priimti reikia  kvalifikuotos  visų  Seimo

narių balsų  daugumos, posėdžio  pirmininkas prieš  šį  balsavimą

privalo patikrinti, kiek Seimo narių dalyvauja posėdyje.

    

 

     103 straipsnis.Priimant  Lietuvos    Respublikos  įstatymus,

Seimo     nutarimus  arba   kitus  aktus,   išskyrus  personalijų

klausimus, galima  balsuoti ir  vardiniu   būdu, jeigu   frakcija

reikalauja   ir šį   reikalavimą  palaiko ne   mažiau  kaip   1/3

posėdyje   dalyvaujančių Seimo  narių.  Tokį  reikalavimą    gali

pateikti   frakcijos   atstovas   tik  baigus svarstyti klausimą,

prieš balsavimą dėl viso projekto.

     Šiuo  atveju     iki   balsavimo  pradžios   Seimo   nariams

išdalijamos  vardinio  balsavimo  kortelės,  kurias  gaudami  jie

pasirašo kortelių  išdavimo lape.  Paskelbus  balsavimo  pradžią,

kiekvienas Seimo  narys kortelę  užpildo,   pasirašo ir  perduoda

balsų     skaičiavimo  grupei.  Suskaičiavus  balsus,    posėdžio

pirmininkas paskelbia, kaip balsavo kiekvienas Seimo narys.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     104 straipsnis.  Tik slaptai  balsuojama tada,  kai renkamas

Seimo  Pirmininkas,   sprendžiamas   nepasitikėjimo   Vyriausybe,

Ministru Pirmininku  ar atskiru  ministru klausimas, atšaukimo ar

nepasitikėjimo kuriuo  nors Seimo   pareigūnu arba Seimo paskirtu

valstybės institucijos  vadovu klausimas.  Seimui   nutarus, gali

būti slaptas balsavimas ir kitais personalijų klausimais.

     Šiuo būdu  balsuojama per  pertrauką. Balsavimo  biuletenius

antspauduoja  ir   išduoda  balsų   skaičiavimo  grupė.   Gaudami

biuletenį, Seimo nariai pasirašo biuletenių išdavimo lape.

     Balsavimo vietoje  turi  būti  slapto  balsavimo  kabina  ir

balsadėžė.   Pastaroji    turi   būti    taip   pastatyta,    kad

balsuojantieji, eidami  prie jos, galėtų pereiti slapto balsavimo

kabiną.

 

     105  straipsnis.  Atvirai  biuleteniais  balsuojama,  kai  į

kurias nors  pareigas   iš didesnio  kandidatų  skaičiaus  reikia

išrinkti keletą, o slaptai balsuoti nenutarta.

     Balsuojama  ir   rezultatai  nustatomi   taip  pat  kaip  ir

balsuojant  slaptai,   išskyrus  tai,  kad  nesinaudojama  slapto

balsavimo kabinomis,  o biuleteniai  užpildomi  posėdžių  salėje.

Biuletenių pasirašyti nereikia.

 

     106  straipsnis.   Slapto  ar  atviro  balsavimo  biuletenių

pavyzdį prieš balsavimą patvirtina Seimas.

     Dėl kurio  nors pareigūno  atšaukimo ar  nepasitikėjimo  juo

pareiškimo balsuojama  biuleteniais, kuriuose  įrašyti teiginiai:

"atšaukti" ir  "neatšaukti" arba  "pasitikiu"  ir  "nepasitikiu".

Vienu biuleteniu  gali būti  balsuojama tik  dėl vieno  pareigūno

atšaukimo arba  nepasitikėjimo kolektyvine  institucija   ar  jos

nariu pareiškimo.

     Viename biuletenyje   abėcėlės  tvarka   gali būti  įrašomos

tik kandidatų  į  vienodas  pareigas  pavardės.  Visais  atvejais

biuletenis turi turėti antraštę, kurioje aiškiai nurodyta, dėl ko

balsuojama. Balsuojantysis  biuletenyje   išbraukia  pavardes  tų

kandidatų, prieš kuriuos balsuoja, arba tuos teiginius, kurie jam

nepriimtini.

     Negaliojančiais   pripažįstami    nepatvirtinto    pavyzdžio

biuleteniai, taip  pat tie,  kuriuose palikta  pavardžių  daugiau

negu  renkama   pareigūnų  arba   paliktas  daugiau  kaip  vienas

pasirinkti  duotas  teiginys.  Papildomai  įrašytos  pavardės  ar

teiginiai neskaičiuojami.

     Balsavimo biuleteniais  balsų skaičiavimo protokolą pasirašo

balsų skaičiavimo grupės pirmininkas ir posėdžio pirmininkas.

     Balsavimo  biuleteniai   saugomi  Seimo  archyve  iki  Seimo

kadencijos pabaigos.    

 

     108 straipsnis.  Balsuoti gali būti pateiktas vienas arba du

alternatyvūs teiginiai.  Pirmuoju atveju balsuojama "už", "prieš"

arba  "susilaikoma".   Antruoju  atveju  balsuojama  "už  pirmąjį

teiginį" arba "už antrąjį teiginį".

     Alternatyvūs  teiginiai   balsuojami  pagal   jų   pateikimo

svarstyti eilę.  Jeigu teiginių  yra daugiau  kaip  du,  posėdžio

pirmininkas turi  juos pagal  prasmę  sugrupuoti  taip,  kad  per

keletą balsavimų  po vieną  ar du  teiginius būtų išspręsti visi.

Daugiausia balsų  surinkęs teiginys,  jeigu yra surinkta reikiama

balsų dauguma,  yra priimtas,  priešingu atveju - jis pateikiamas

papildomai  balsuoti   dėl  sprendimo   patvirtinimo.  Jeigu   to

nepavyksta padaryti,  Seimo nariai  gali  pasiūlyti  kompromisinį

sprendimą arba klausimą atidėti.

     Savo  iniciatyva   arba,  jeigu   bent   du   Seimo   nariai

pareikalauja,  posėdžio   pirmininkas  turi   teikiamą   balsuoti

klausimą padalinti į du.

 

     109 straipsnis.  Dėl  sprendimo,  ar  atidėti  arba  atmesti

klausimą, balsuojama pirmiau negu dėl klausimo esmės. Dėl skaičių

balsuojama jų  didėjimo tvarka.  Prireikus  posėdžio  pirmininkas

gali keisti  balsavimo  tvarką,  jeigu  neprieštarauja  pasiūlymų

teikėjai.

 

     110 straipsnis.  Dėl balsavimo  motyvų galima kalbėti po to,

kai posėdžio  pirmininkas paskelbia,  dėl ko  bus  balsuojama  ir

paklausia, ar  yra norinčių  kalbėti dėl  balsavimo motyvų, jeigu

dar nepaskelbta balsavimo pradžia.

     Kai  balsuojama  dėl  viso  klausimo  ar  įstatymo  projekto

priėmimo, dėl balsavimo motyvų gali pasisakyti "už" ir "prieš" ne

daugiau kaip  po  penkis  Seimo  narius  .  Kitais  atvejais  dėl

balsavimo motyvų  gali pasisakyti "už" ir "prieš" ne daugiau kaip

po du Seimo narius .

 

     111  straipsnis.  Kai  nenaudojama  elektroninė  skaičiavimo

sistema,  balsavimą   organizuoja  ir   balsus  skaičiuoja  balsų

skaičiavimo  grupė.  Ji  taip  pat  padeda  posėdžio  pirmininkui

patikrinti, kiek salėje dalyvauja  Seimo narių, ir patikslinti jų

registraciją.

     Balsų skaičiavimo grupės nariai balsuoja bendra tvarka.

 

     112 straipsnis. Balsų skaičiavimo grupę pagal abėcėlę vienam

mėnesiui Seimo  kanclerio pasiūlymu  skiria Seimas. Grupės negali

sudaryti vienos frakcijos nariai. Seimo valdybos nariai, komitetų

pirmininkai,  komisijų   pirmininkai,   frakcijų   seniūnai   bei

Vyriausybės nariai  į balsų  skaičiavimo grupę  neskiriami. Balsų

skaičiavimo grupė iš savo narių išsirenka pirmininką.

     Seimas gali posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma

pareikšti nepasitikėjimą  balsų skaičiavimo  grupe ar  jos nariu.

Tada skiriama  nauja grupė  arba jos  narys,  taip  pat  posėdžio

pirmininko sprendimu  arba frakcijos reikalavimu, kurį palaiko ne

mažiau kaip   1/3  posėdyje dalyvaujančių  Seimo narių, gali būti

pakartotas balsavimas, po kurio buvo pareikštas nepasitikėjimas.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     113  straipsnis.  Balsavimo  rezultatus  paskelbia  posėdžio

pirmininkas,  remdamasis   balsų  skaičiavimo  grupės  pateiktais

duomenimis arba elektroninės skaičiavimo sistemos rodikliais.

 

     114 straipsnis.  Balsavimą   pakeliant korteles ar naudojant

elektroninę  sistemą  galima  vieną  kartą  pakartoti,  jeigu  to

reikalauja posėžio  pirmininkas, Etikos  ir  procedūrų  komisijos

pirmininkas     ar  pavaduotojas  arba    frakcija,  jeigu    jos

reikalavimą  palaiko  ne mažiau kaip  1/3 posėdyje  dalyvaujančių

Seimo  narių. To  galima reikalauti, jeigu   nebuvo  tinkamai  ir

aiškiai   suformuluotas balsuoti  teikiamas klausimas ir tik tol,

kol nepradėtas svarstyti kitas darbotvarkės klausimas.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

    

     15 skirsnis. Seimo  dokumentų įforminimas ir skelbimas.

                  Informacija apie Seimo veiklą

 

     122 straipsnis.    Seimo    posėdžių  protokolus  sudaro  ir

skelbia Seimo   Dokumentų     skyrius,   o    pasirašo   posėdžio

pirmininkas.  Protokole   išvardijami     svarstyti    klausimai,

kalbėtojai,   priimti nutarimai,  balsavimų  rezultatai.  Priimtų

protokolinių   nutarimų visas  tekstas   pateikiamas   protokole.

Prie   protokolo   pridedama papildoma  medžiaga:    Seimo  narių

registracijos  duomenys,  vardinių  balsavimų  rezultatai,  Seimo

narių pareiškimai ir kt.

     Protokolas išdalijamas  komitetams ir  frakcijoms ne  vėliau

kaip iki kitos po posėdžio darbo dienos 14 valandos.

     Seimo nariai  gali pareikšti pretenzijas dėl protokolo kitos

dienos  pirmojo  Seimo  posėdžio  pabaigoje.  Jei  yra  ginčytinų

klausimų, po  trumpo praėjusio  posėdžio  pirmininko  paaiškinimo

Seimas  priima sprendimą paprasta balsavusiųjų  dauguma.

 

     123 straipsnis.  Seimo   Dokumentų skyrius sudaro ir skelbia

Seimo  posėdžių   stenogramas.  Jų  originalai  neredaguojami  ir

saugomi Dokumentų skyriuje. Seimo posėdžių magnetofoniniai įrašai

saugomi Dokumentų skyriuje ne trumpiau kaip 1 mėnesį.

     Seimo nariai  ir kiti  posėdyje  kalbėjusieji  asmenys  turi

teisę per  dvi savaites  po Seimo posėdžio patikrinti suredaguotą

spaudai savo  kalbos stenogramą. Jie gali patikslinti savo kalbos

stenogramos redakciją, jeigu tai nekeičia pasakytos kalbos esmės,

patikrinę tekstą  pagal magnetofoninį  įrašą. Jeigu  per šį laiką

kalbėtojas  nepareiškia   pretenzijų  dėl   stenogramos   teksto,

laikoma, kad jis su tekstu sutinka.

     Iškilus  ginčams   bei   nesusipratimams   dėl   suredaguoto

stenogramos teksto,  sprendimą priima to posėdžio pirmininkas. Po

posėdžio stenogramą pasirašo to posėdžio pirmininkas.

 

     124 straipsnis.  Uždarų posėdžių  stenogramos  neskelbiamos,

jomis gali  naudotis tik  Seimo  nariai.  Seimo  kancleris  saugo

uždarų posėdžių  stenogramas ir  sudaro sąlygas  Seimo nariams su

jomis  susipažinti.   Seimo  nario   kalbą  iš   uždaro  posėdžio

stenogramos viešai galima cituoti tik jam sutikus.

 

     125 straipsnis.  Seimo valdybos ir Seniūnų sueigos posėdžiai

protokoluojami, o  stenogramos nerašomos.  Protokole  išvardijami

posėdžio  dalyviai,   svarstyti  klausimai,  kalbėtojai,  priimti

nutarimai ir balsavimų rezultatai. Protokolą pasirašo to posėdžio

pirmininkas.

     Seimo  nariai   su  šiais   protokolais  supažindinami   per

komitetus ir frakcijas.

 

     126   straipsnis.   Seimo   komitetai   ir   komisijos  rašo

savo posėdžių  protokolus.    Komitetų  ir  komisijų  sprendimus,

išvadas bei posėdžių protokolus pasirašo jų pirmininkai.

     Komitetų  ir   komisijų  posėdžių   protokolai  yra   vidaus

tarnybiniai dokumentai,  kuriais gali  naudotis tik Seimo nariai.

Kiti asmenys  šiais protokolais  gali naudotis  tik  komiteto  ar

komisijos pirmininkui  sutikus. Pasibaigus kalendoriniams metams,

posėdžių protokolai  ir kiti  komitetų  bei  komisijų  dokumentai

vienerius  metus   saugomi  komitetuose  bei  komisijose,  po  to

perduodami Seimo archyvui.

     Visi laikinosios  komisijos dokumentai  turi  būti  perduoti

Seimo archyvui  ne vėliau  kaip per  10  dienų,  pasibaigus  šios

komisijos įgaliojimų laikui.

 

     127  straipsnis.   Teikiami  visuomenei  svarstyti  Lietuvos

Respublikos  įstatymų   projektai  valstybės   lėšomis  skelbiami

respublikiniuose laikraščiuose.  Skelbiant projektus,  turi  būti

nurodyti jų rengėjai ir iniciatoriai.

     Atiduodamą  skelbti   įstatymo  projektą   turi   pasirašyti

komiteto, kuriam projektas perduotas rengti, pirmininkas ir Seimo

kancleris.

 

     128 straipsnis. Priimti Lietuvos Respublikos įstatymai prieš

perduodant pasirašyti  Respublikos  Prezidentui,  taip  pat  kiti

Seimo aktai  Seimo Pirmininkui vizuoti arba pasirašyti pateikiami

su projektą  rengusio komiteto  pirmininko ir  Seimo    kanclerio

vizomis, taip  pat su  posėdžio,  kuriame  aktas  buvo  priimtas,

pirmininko, jeigu tai buvo ne Seimo Pirmininkas, viza.

     Seimo  Pirmininko  vizuotas  priimtas  įstatymas  nedelsiant

perduodamas Respublikos Prezidentui pasirašyti.

     Seimo valdybos  priimtus aktus  Seimo Pirmininkas  pasirašo,

kai yra  Seimo  kanclerio viza.

     Seimo    Pirmininkas,  pasirašęs  aktą,  perduoda  jį  Seimo

kancleriui paskelbti.

 

     129 straipsnis.   Lietuvos  Respublikos  įstatymai  ir  kiti

Seimo dokumentai  skelbiami   ir įsigalioja  pagal įstatymą  "Dėl

Lietuvos Respublikos  įstatymų   ir kitų  teisės aktų skelbimo ir

įsigaliojimo tvarkos".

     Respublikos  Prezidento   pasirašyti  Lietuvos   Respublikos

įstatymai, taip  pat  Seimo  nutarimai  išsiunčiami  Vyriausybei,

Konstituciniam   Teismui,   Aukščiausiajam   Teismui,   valstybės

kontrolieriui, o  esant reikalui  - ir kitų valstybės institucijų

vadovams bei  rajonų, miestų  savivaldybėms ne  vėliau kaip per 3

darbo dienas nuo jų pasirašymo.

 

     130 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimas turi didįjį - 38

mm skersmens  - ir  mažąjį -  27 mm  skersmens  -  antspaudus  su

Lietuvos valstybės  herbu.  Už  Seimo    antspaudų  naudojimą  ir

saugojimą atsako Seimo  kancleris.

 

     131  straipsnis.   Didysis  Seimo   antspaudas  su  Lietuvos

valstybės herbu  dedamas ant  įstatymų, nutarimų,  kitų oficialių

Seimo  dokumentų,   taip  pat  ir  siunčiamų  užsienio  valstybių

valdžios bei valdymo institucijoms, tarptautinių sutarčių ir kitų

dokumentų, kuriuos pasirašo Seimo  Pirmininkas.

 

     132  straipsnis.   Seimo  mažasis   antspaudas  su  Lietuvos

valstybės herbu  dedamas ant  Seimo Pirmininko, jo pavaduotojų ir

Seimo  kanclerio   pasirašytų  tarnybinių   pažymėjimų  ir   kitų

dokumentų.

 

     134  straipsnis.   Kalbėti  Seimo  vardu  turi  teisę  Seimo

Pirmininkas, jo pavaduotojai ir Seimo  kancleris. Taip pat Seimas

gali įgalioti  jo vardu  kalbėti Seimo  narį  ar  Seimo  valdybos

skiriamą Seimo Pirmininko atstovą spaudai.

     Seimo komiteto  vardu gali  kalbėti komiteto pirmininkas, jo

pavaduotojas arba įgaliotas komiteto narys.

 

     136 straipsnis.  Lietuvos radijas  ir televizija reguliariai

rengia reportažus  apie atvirus Seimo posėdžius. Seimui  nutarus,

atskiri posėdžiai  transliuojami per radiją ar televiziją ištisai

Lietuvos radijui  ir  televizijai  priimtinu  laiku.  Ginčytinais

atvejais, reikalaujant frakcijoms, klausimą sprendžia Seimas.

     Apie posėdžių  darbotvarkę radijo  ir  televizijos  atstovus

informuoja Seimo  kancleris.

     Darbui  reikalingais  dokumentais  akredituotus  žurnalistus

aprūpina Seimo informacijos ir analizės tarnybos.

 

 

     137 straipsnis.  Oficialius  pranešimus  apie  Seimo  ar  jo

valdybos, Seniūnų  sueigos posėdžius  parengia ir  skelbia  Seimo

informacijos  ir   analizės   tarnybos,   o   pasirašo   posėdžio

pirmininkas.

     Valstybinės masinės   informacijos priemonės,  spausdindamos

ar transliuodamos  reportažus apie  Seimo posėdžius,  skelbia  ir

oficialų Seimo pranešimą apie tuos posėdžius.

     Straipsnio pakeitimai: 1-269; 1993.10.12; Žin., 1993, Nr.53-

1033;    

 

     138 straipsnis.  Komitetas po  svarbesnių posėdžių paprastai

parengia pranešimus masinės informacijos priemonėms apie komiteto

darbą ir pateikia juos Seimo informacijos ir analizės tarnyboms.

     Transliacijos arba  reportažai iš  Seimo   valdybos, Seniūnų

sueigos,  komitetų,  komisijų  ir  frakcijų  posėdžių  daromi  jų

vadovams sutikus.

 

     139 straipsnis.  Dokumentus, skirtus  visiems Seimo nariams,

komitetams  ar   frakcijoms,  išdalija   posėdžių  sekretoriatas.

Dokumentai   turi    būti    užregistruoti    Seimo    Priimamojo

kanceliarijoje ir  pasirašyti bent vieno Seimo nario. Įstatymų ir

kitų  norminių   aktų  projektų   pateikimo,   registracijos   ir

išdalinimo tvarką nustato šio statuto 21 skirsnis.

     Informacinę medžiagą  apie Seimo  veiklą rengia ir prireikus

pateikia Seimo nariams informacijos ir analizės tarnybos.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKAS                       ČESLOVAS JURŠĖNAS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_