Suvestinė redakcija nuo 2011-06-29 iki 2012-05-16
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 172-6368, i. k. 1042217ISAK004R-183
CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL REIKALAVIMŲ MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS IR PERKVALIFIKUOJANČIOMS CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTUS, PATVIRTINIMO
2004 m. rugsėjo 29 d. Nr. 4R-183
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. rugpjūčio 16 d. įsakymo Nr. 3-434 „Dėl mokymo įstaigų, rengiančių ir perkvalifikuojančių civilinės aviacijos specialistus, akreditavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 130-4689) 2 punktu,
tvirtinu Reikalavimus mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus (pridedama).
PATVIRTINTA
CAA direktoriaus
2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. 4R-183
REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS IR PERKVALIFIKUOJANČIOMS CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTUS
I. TAIKYMO SRITIS IR Bendrosios nuostatos
1. Reikalavimai mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus (toliau – reikalavimai) nustato reikalavimus akreditavimo pažymėjimui gauti, taip pat reikalavimus pilotams instruktoriams, teorijos dėstytojams bei mokomųjų orlaivių ir aerodromų reikalavimus.
2. Reikalavimai taikomi visoms Lietuvos Respublikoje įregistruotoms įstaigoms ar organizacijoms, rengiančioms arba/ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus.
ii. NUORODOS
4. Reikalavimai parengti vadovaujantis šiais teisės aktais ir vėlesniais jų pakeitimais:
4.1. Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymas (Žin., 2000, Nr. 94-2918);
4.2. Europos Komisijos 2003 m. lapkričio 20 d. Reglamentas Nr. 2042/2003 dėl orlaivių, aviacijos gaminių, dalių bei prietaisų tinkamumo skraidyti tęstinumo, organizacijų ir personalo, atliekančio šias užduotis, tvirtinimo;
4.3. Jungtinės aviacijos administracijos patvirtinti reikalavimai JAR-FCL 1, JAR-FCL 2, „Skrydžio įgulų licencijavimas“, JAR-FCL 4 „Skraidančiojo personalo licencijavimas“;
4.4. Jungtinės aviacijos administracijos „Administracinės ir konsultacinės medžiagos 9 dalis“ „Administrative and Guidance Material (AGM) Chapter 9“;
4.5. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos Dok. 7192-AN/857, B-5 dalis „Komercinės aviacijos pilotų rengimo vadovas“;
4.6. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos Dok. 7192-AN/857, D-3 dalis „Skrydžių dispečerių rengimo vadovas“;
4.7. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos Dok. 7192-AN/857, E-1 dalis „Lėktuvų palydovų rengimo vadovas“;
Punkto pakeitimai:
Nr. 4R-14, 2010-01-29, Žin., 2010, Nr. 14-689 (2010-02-03), i. k. 1102217ISAK0004R-14
III. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS IR PERKVALIFIKUOJANČIOMS KOMERCINĖS AVIACIJOS PILOTUS, AVIALINIJŲ TRANSPORTO PILOTUS, NAVIGATORIUS, SKRAIDANČIUOSIUS INŽINIERIUS BEI SKRYDŽIŲ DISPEČERIUS
5. Mokymams gali būti naudojamos tik CAA patvirtintos programos, kurios atitinka šių reikalavimų 1 priedo 12 punkto reikalavimus.
7. Skrydžių vykdymo vadovas (jeigu jo reikia) turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo V skyriaus nuostatas.
8. Mokymams naudojamo aerodromo tinkamumo naudoti pažymėjimas turi būti galiojantis ir šis aerodromas turi atitikti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir aplinkos ministro 2000 m. vasario 23 d. įsakymu Nr. 42/69 patvirtintus „Lietuvos Respublikos aerodromų projektavimo, statybos ir naudojimo specialiuosius reikalavimus“ (Žin., 2000, Nr. 18-451) (toliau – specialieji reikalavimai).
9. Mokymams naudojami tik registruoti orlaiviai (įskaitant ir nuomojamuosius), kurių tinkamumo skraidyti pažymėjimai (TSP) turi būti galiojantys ir atitikti šių reikalavimų XII skyriaus nuostatas.
10. Treniruokliai (įskaitant nuomojamuosius) turi atitikti JAR-STD „Skrydžių treniruokliai“ reikalavimus, o techninės priežiūros personalas privalo turėti leidimą juos prižiūrėti. Treniruoklių instruktoriai privalo atitikti JAR-FCL 1.055 1a priedo 18 punkto arba JAR-FCL 1.055 2a priedo 15 punkto reikalavimus. Treniruoklių pilotų kabinų ergonomika (prietaisai, valdymo svirtys, jungikliai, jų išdėstymas) turi atitikti realaus orlaivio, kuriuo mokoma, kabiną.
11. Orlaivių techninę priežiūrą privalo atlikti CAA atestuota orlaivių techninės priežiūros organizacija arba, rengiant komercinės aviacijos pilotus, licencijuotas orlaivių techninės priežiūros personalas. Techninės priežiūros dokumentai turi atitikti ES reglamento Nr. 2042/2003 145 dalies 2 priedo reikalavimus.
12. Etatiniai ir dirbantys pagal sutartis instruktoriai (pilotai, navigatoriai, skraidantieji inžinieriai) turi atitikti šių reikalavimų X skyriaus nuostatas. Instruktoriai atsako už paskirtų mokinių (grupių) praktinį mokymą.
13. Teorijos dalykų dėstytojai (etatiniai ir dirbantys pagal sutartis) privalo užtikrinti kokybišką mokymą ir atitikti šių reikalavimų XI skyriaus nuostatas.
14. Dokumentai, įrodantys mokymo procesą (mokymo planai, paskaitų žurnalai, individualios užduotys ir kt.), turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo IV skyriaus nuostatas.
15. Saugykla, kurioje mažiausiai 10 metų būtų saugomi baigusiųjų mokymą klausytojų teorijos ir praktinio mokymo bei vertinimo (egzaminų) dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
16. Pastatai ir patalpos (metodinės ir techninės klasės su vaizdinėmis priemonėmis, biblioteka ir kt.) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas, o sėdimų vietų skaičius jose ne mažesnis už studentų skaičių.
17. Mokymo įstaigos kokybės sistema turi atitikti JAR-FCL 1.055 punkto IEM Nr. 1 ir AMC FCL 1.055 reikalavimus.
18. Atsakingas asmuo už kokybės sistemos vadybą, priežiūrą ir kontrolę (vadybininkas) skiriamas įstaigos vadovo ir turi būti priimtinas CAA.
19. Mokymo įstaigų, kurios rengia (perkvalifikuoja) pilotus, navigatorius, skraidančiuosius inžinierius orlaivio tipo kvalifikacijoms gauti (atnaujinti), struktūra ir personalas turi atitikti JAR-FCL 1.055 2 priedo reikalavimus.
20. Mokymo įstaigos struktūra ir personalas turi atitikti JAR-FCL 1.055 ir / arba JAR-FCL 2.055 punktų reikalavimus. Kokybės vadovas ir Orlaivio tipo mokymo organizacijos (toliau – TRTO) mokymų vadovas turi atitikti reikalavimus, numatytus šių reikalavimų 3 priede.
Punkto pakeitimai:
Nr. 4R-160, 2011-06-22, Žin., 2011, Nr. 77-3790 (2011-06-28), i. k. 1112217ISAK004R-160
21. Avarinė gelbėjimo bei priešgaisrinė įranga ir priemonės turi atitikti Specialiųjų reikalavimų (Žin., 2000, Nr. 18-451) X skyriaus nuostatas ir būti parengtas personalas, galintis jomis naudotis.
IV. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS PILOTUS MĖGĖJUS
23. Mokymams gali būti naudojamos tik CAA patvirtintos programos, kurios atitinka šių reikalavimų 1 priedo 12 punkto reikalavimus.
25. Skrydžių vykdymo vadovas (jeigu jo reikia) turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo V skyriaus nuostatas.
26. Mokymams naudojamo aerodromo tinkamumo naudoti pažymėjimas privalo būti galiojantis ir šis aerodromas turi atitikti šių reikalavimų XIII skyriaus bei prie JAR-FCL 1.055 1a priedo 27 punkto nuostatas.
27. Avarinė gelbėjimo bei priešgaisrinė įranga ir priemonės turi atitikti Specialiųjų reikalavimų (Žin., 2000, Nr. 18-451) X skyriaus nuostatas ir būti parengtas personalas, galintis jomis naudotis.
28. Mokymams naudojami tik registruoti orlaiviai (įskaitant ir nuomojamuosius), kurių tinkamumo skraidyti pažymėjimai (TSP) turi būti galiojantys ir atitikti šių reikalavimų XII skyriaus bei JAR-FCL 1.055 1a priedo 25 punkto nuostatas.
29. Orlaivių techninę priežiūrą privalo atlikti licencijuoti orlaivių techninės priežiūros specialistai (mažiausiai vienas licencijuotas aviacijos technikas / inžinierius). Techninės priežiūros dokumentai turi atitikti ES reglamento Nr. 2042/2003 145 dalies 2 priedo reikalavimus.
30. Treniruokliai (įskaitant nuomojamuosius) turi atitikti Orlaivių įgulų licencijavimo taisyklių 6 punkto reikalavimus, o techninės priežiūros personalas turėti leidimą juos prižiūrėti. Treniruoklių instruktoriai privalo atitikti JAR-FCL 1.055 1a priedo 18 punkto reikalavimus. Treniruoklių pilotų kabinų ergonomika (prietaisai, valdymo svirtys, jungikliai, jų išdėstymas) turi atitikti realaus orlaivio, kuriuo mokoma, kabiną.
31. Etatiniai ir dirbantys pagal sutartis pilotai instruktoriai turi atitikti šių reikalavimų X skyriaus nuostatas. Instruktoriai atsako už paskirtų mokinių (grupių) praktinį mokymą.
32. Teorijos dalykų dėstytojai (etatiniai ir dirbantys pagal sutartis) privalo užtikrinti kokybišką mokymą ir atitikti šių reikalavimų XI skyriaus nuostatas.
33. Dokumentai, įrodantys mokymo procesą (mokymo planai, paskaitų žurnalai, individualios užduotys ir kt.), turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo IV skyriaus 6.5 punkto nuostatas.
34. Saugykla, kurioje mažiausiai 10 metų būtų saugomi baigusiųjų mokymą mokinių teorijos ir praktinio rengimo bei vertinimo (egzaminų) dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
35. Pastatai ir patalpos (nors viena įrengta klasė) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas, o sėdimų vietų skaičius jose ne mažesnis už mokinių skaičių.
36. Mokymo įstaigos kokybės sistema turi atitikti JAR-FCL 1.055 IEM Nr. 1 ir AMC FCL 1.055 reikalavimus.
37. Atsakingas asmuo už kokybės sistemos vadybą, priežiūrą ir kontrolę (vadybininkas) skiriamas įstaigos vadovo ir turi būti priimtinas CAA.
V. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS SKLANDYTOJUS
39. Mokymams gali būti naudojamos tik CAA patvirtintos programos, kurios atitinka šių reikalavimų 1 priedo 12 punkto nuostatas.
41. Skrydžių vykdymo vadovas (jeigu jo reikia) turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo V skyriaus nuostatas.
42. Mokymams naudojamo aerodromo tinkamumo naudoti pažymėjimas privalo būti galiojantis ir šis aerodromas turi atitikti šių reikalavimų XIII skyriaus bei JAR-FCL 1.055 1a priedo 27 punkto nuostatas.
43. Mokymams naudojami tik registruoti sklandytuvai, kurių tinkamumo skraidyti pažymėjimai (TSP) turi būti galiojantys ir atitikti Orlaivių įgulų licencijavimo taisyklių III skyriaus 11.3 punkto reikalavimus.
44. Orlaivių (sklandytuvų, lėktuvų) techninę priežiūrą privalo atlikti licencijuoti techninės priežiūros specialistai (mažiausiai vienas licencijuotas aviacijos technikas / inžinierius). Techninės priežiūros dokumentai turi atitikti ES reglamento Nr. 2042/2003 145 dalies 2 priedo reikalavimus.
45. Lėktuvas (-ai) ir / arba kita sklandytuvų išvilkimo technika (įskaitant ir nuomojamąją) turi būti techniškai tvarkinga ir turėti CAA išduotą (-us) ją naudoti leidžiantį (-čius) dokumentą (-us).
46. Sklandytojai instruktoriai (etatiniai arba dirbantys pagal sutartis) turi atitikti šių reikalavimų X skyriaus nuostatas. Instruktoriai atsako už paskirtų mokinių (grupių) praktinį mokymą.
47. Teorijos dalykų dėstytojai (etatiniai ir dirbantys pagal sutartis) privalo užtikrinti kokybišką mokymą ir atitikti šių reikalavimų XI skyriaus nuostatas.
48. Dokumentai, įrodantys mokymo procesą (mokymo planai, paskaitų žurnalai, individualios užduotys ir kt.), turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo IV skyriaus 6.5 punkto nuostatas.
49. Saugykla, kurioje mažiausiai 10 metų būtų saugomi baigusiųjų mokymą mokinių teorijos ir praktinio rengimo bei vertinimo (egzaminų) dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
50. Patalpos (nors viena įrengta mokymo klasė) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas, o sėdimų vietų skaičius jose ne mažesnis už mokinių skaičių.
51. Mokymo įstaigos kokybės sistema turi atitikti JAR-FCL 1.055 IEM Nr. 1 ir AMC FCL 1.055 reikalavimus.
VI. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS LAISVOJO AEROSTATO PILOTUS
53. Mokymams gali būti naudojamos tik CAA patvirtintos programos, kurios atitinka šių reikalavimų 1 priedo 12 punkto nuostatas.
55. Skrydžių vykdymo vadovas (jeigu jo reikia) turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo V skyriaus nuostatas.
57. Mokymams naudojami tik registruoti aerostatai (įskaitant ir nuomojamuosius), kurių tinkamumo skraidyti pažymėjimai (TSP) turi būti galiojantys. Aerostatuose turi būti įrengti ne mažiau kaip 2 dujų degikliai ir šie aerostatai turi atitikti Orlaivių įgulų licencijavimo taisyklių III skyriaus 11.4 punkto reikalavimus.
58. Laisvųjų aerostatų techninę priežiūrą privalo atlikti licencijuoti techninės priežiūros specialistai (mažiausiai vienas licencijuotas aviacijos specialistas).
59. Laisvojo aerostato pilotai instruktoriai (etatiniai ir dirbantys pagal sutartis) turi atitikti šių reikalavimų X skyriaus nuostatas. Instruktoriai atsako už paskirtų mokinių (grupių) praktinį mokymą.
60. Teorijos dalykų dėstytojai (etatiniai ir dirbantys pagal sutartis) privalo užtikrinti kokybišką mokymą ir atitikti šių reikalavimų XI skyriaus nuostatas.
61. Dokumentai, įrodantys mokymo procesą (mokymo planai, paskaitų žurnalai, individualios užduotys ir kt.), turi atitikti šių reikalavimų 1 priedo IV skyriaus nuostatas.
62. Saugykla, kurioje mažiausiai 10 metų būtų saugomi baigusiųjų mokymą mokinių teorijos ir praktinio rengimo bei vertinimo (egzaminų) dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
63. Patalpos (nors viena įrengta mokymo klasė) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas, o sėdimų vietų skaičius jose ne mažesnis už mokinių skaičių.
64. Mokymo įstaigos kokybės sistema turi atitikti JAR-FCL 1.055 IEM Nr. 1 ir AMC FCL 1.055 reikalavimus.
65. Atsakingas asmuo už kokybės sistemos vadybą, priežiūrą ir kontrolę (vadybininkas) skiriamas įstaigos vadovo ir turi būti priimtinas CAA.
VII. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS CIVILINĖS AVIACIJOS ORLAIVIŲ PALYDOVUS
68. Mokymo vadovas turi atitikti Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) Dok. 7192-AN/857, E-1 dalies reikalavimus.
70. Patalpos, reikalingos organizuoti mokymą:
70.2. įrengtos metodinės klasės, kuriose bus mokoma, kaip gelbėti žmones po avarijos; ir jose turi būti kilnojamieji gesintuvai, kilnojamoji deguonies įranga, apsauginės kvėpavimo priemonės (PBE), gelbėjimosi plaustai, suaugusiųjų ir vaikų gelbėjimosi liemenės, vaikų gelbėjimo lopšiai, vaikų pririšamosios sistemos, avariniai paketai, pirmosios pagalbos vaistinėlė, radijo stotis.
72. Turėti galimybę atlikti praktinį avarinių gelbėjimo darbų mokymą (ant vandens, orlaivyje ar treniruoklyje).
73. Saugykla, kurioje mažiausiai 5 metus būtų saugomi baigusiųjų mokymą klausytojų teorijos egzaminų bei praktikos vertinimo (egzaminų) dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
VIII. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS CIVILINĖS AVIACIJOS TECHNIKUS / INŽINIERIUS TECHNIŠKAI PRIŽIŪRĖTI LENGVESNIUS KAIP 5700 kg ORLAIVIUS
75. Orlaivių techninės priežiūros vadovas turi būti parengtas pagal ES reglamento Nr. 2042 / 2003 145 dalies aiškinamąsias medžiagas ir AMC 145. A.70(a) reikalavimus.
76. Mokymo programos turi būti CAA patvirtintos ir parengtos pagal ES reglamento Nr. 2042 / 2003 66 dalies I (pagrindinis mokymas) ar 3 (orlaivio tipo mokymas) priedų reikalavimus.
77. Teorijos dėstytojai ir licencijuoti praktikos instruktoriai privalo užtikrinti kokybišką mokymą (kiekvieno dėstomo teorijos dalyko).
78. Pastatai ir patalpos (įrengtos metodinės ir techninės klasės, praktiniams užsiėmimams skirtos dirbtuvės ir įranga, biblioteka ir kt.) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas.
79. Kokybės kontrolės sistema turi atitikti Techninės priežiūros mokymo organizacijos veiklos vadovo 3 dalies reikalavimus ir turėti atsakingą už kokybę asmenį.
80. Pradinį mokymą organizuojančios mokymo įstaigos turi sudaryti sutartį su CAA atestuota orlaivius techniškai prižiūrėti įmone, kad baigusieji teorijos kursą galėtų atlikti praktinę stažuotę, jei pati mokymo organizacija neatestuota tokiai veiklai.
81. Saugykla, kurioje mažiausiai 5 metus būtų saugomi baigusiųjų mokymą klausytojų teorijos ir praktikos vertinimo dokumentai, turi atitikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 2004, Nr. 57-1982) III skyriaus reikalavimus.
82. Mokymo įstaigos, rengiančios civilinės aviacijos technikus / inžinierius techniškai prižiūrėti sunkesnius kaip 5700 kg orlaivius, turi atitikti ES reglamento 147 dalies reikalavimus.
IX. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS SKRYDŽIŲ VADOVUS
85. Skrydžių vadovai mokomi tik pagal CAA patvirtintas programas, kurios parengtos pagal Eurokontrolės „Rekomendacijos dėl skrydžių vadovų rengimo programų turinio“ (Guidelines for Common Core Content and Training for Air Traffic Controllers) dokumentą.
86. Teorijos mokymo dėstytojai ir licencijuoti praktikos instruktoriai (kiekvieno dėstomo dalyko) privalo užtikrinti kokybišką mokymą.
87. Treniruokliai turi būti tinkami mokyti pagal mokymo programas ir juos turi prižiūrėti kvalifikuotas personalas.
88. Dokumentai, įrodantys mokymo procesą (mokymo planai, paskaitų žurnalai, individualios užduotys ir kt.), turi atitikti šių reikalavimų 2 priedo IV skyriaus nuostatas.
90. Mokymui skirtos patalpos (įrengtos metodinės ir techninės klasės su vaizdinėmis priemonėmis, biblioteka ir kt.) turi būti tinkamos atlikti mokymo programas.
X. REIKALAVIMAI PILOTAMS INSTRUKTORIAMS
92. Praktinį pilotų rengimą gauti licenciją, kvalifikaciją ar specialiuosius leidimus atlieka pilotai instruktoriai, kurie privalo:
92.1. turėti galiojančią laisvojo aerostato (LA), sklandytojo (SK), piloto mėgėjo (PPL), komercinės aviacijos piloto (CPL) arba avialinijų transporto piloto (ATPL) licenciją, instruktoriaus kvalifikaciją ir atitikti Orlaivių įgulų licencijavimo taisyklių 300, 310, 318, 319, 326, 329, 335, 415 arba 456 punktų reikalavimus;
92.2. turėti aviacinį išsilavinimą (aviacijos akademija, aviacijos institutas, aviacijos mokykla, specialūs kursai ir kt.);
92.3. sėkmingai baigti skrydžių instruktoriaus (FI), orlaivių klasės instruktoriaus (CRI), skrydžių pagal prietaisus instruktoriaus (IRI), treniruoklio instruktoriaus (SFI), akrobatinių skrydžių instruktoriaus (ASI), sklandytojo instruktoriaus (SKI), laisvojo aerostato instruktoriaus (LAI) arba orlaivio tipo instruktoriaus (TRI) kursus;
XI. REIKALAVIMAI TEORIJOS DĖSTYTOJAMS
93. Teorijos dėstytojai privalo:
93.2. turėti aviacinį išsilavinimą (aviacijos akademija, aviacijos institutas, aviacijos mokykla, specialūs kursai ir kt.) arba universitetinį išsilavinimą, atitinkantį mokymo profilį;
93.3. gerai išmanyti dėstomą dalyką. Prieš tampant dėstytoju ir ne rečiau kaip kartą per 3 metus CAA išlaikyti dėstomo dalyko egzaminą;
93.5. turėti ne mažesnį kaip 5 metų darbo stažą aviacijos srityje (šis reikalavimas netaikomas dėstytojams, turintiems universitetinį išsilavinimą pagal dėstomo dalyko profilį);
XII. MOKOMŲJŲ ORLAIVIŲ REIKALAVIMAI (PRADINIO RENGIMO)
94. Mokymams naudojamo orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimas (TSP) turi būti galiojantis ir atitikti JAR-FCL 1.055 1a priedo 25 ir 26 punktų bei Orlaivių įgulų licencijavimo taisyklių 11 punkto reikalavimus.
95. Mokomajame orlaivyje privalo būti:
95.2. tarp instruktoriaus ir mokinio veikiantis telefono ryšys (kai instruktoriaus ir mokinio kabinos atskiros – turėti ir vizualųjį ryšį tarp pilotų);
95.3. reikiamas prietaisų komplektas skrydžiams pagal atitinkamas skrydžių taisykles (skrydžių pagal prietaisus (IFR) arba vizualiųjų naktinių skrydžių (VFRN) vykdyti bei įrangą skrydžiams pagal prietaisus imituoti (imituoti dirbtines oro sąlygas);
95.4. gelbėjimosi parašiutai arba / ir kita įranga (pvz., katapulta ir kt.), jeigu tai numatyta orlaivio tipo pažymėjime ir / arba skrydžio vykdymo vadove (SVV), turi būti tinkami (atestuoti) naudoti orlaivyje, o už jų priežiūrą būti paskirtas atsakingas asmuo, turintis leidimą atlikti jų techninę priežiūrą.
96. Mokomajame orlaivyje iš instruktoriaus vietos turi būti galimybė valdyti visas OL sistemas bei naudotis stabdžiais, o lėktuvuose AN-2 prireikus, stabdžius išjungti.
XIII. MOKOMŲJŲ AERODROMŲ REIKALAVIMAI
98. Mokomasis aerodromas (pagrindinis ir atsarginis (-iai) turi atitikti JAR-FCL 1.055 1a priedo 27 punkto ir Specialiųjų reikalavimų nuostatas.
99. Mokomajame aerodrome privalo būti:
99.1. kilimo ir tūpimo takas (mažiausiai vienas) (toliau – KTT), kurio techninės galimybės leistų mokomuoju orlaiviu kilti ir tūpti maksimalia mase ekstremaliomis sąlygomis (aukšta oro temperatūra, žemas slėgis, be vėjo ir kt.);
99.3. KTT žiburiai, jeigu vykdomi mokomieji skrydžiai naktį. KTT žiburiai turi atitikti Specialiųjų reikalavimų IV skyriaus nuostatas;
99.4. radijo ryšio priemonės, kurios turi atitikti ICAO 11 priedo 6 skyriaus reikalavimus. Aerodrome turi būti paskirtas skrydžių koordinatorius arba skrydžių informacijos pareigūnas, arba skrydžių vadovas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 4R-81, 2007-04-27, Žin., 2007, Nr. 50-1991 (2007-05-10), i. k. 1072217ISAK0004R-81
100. Jeigu vykdomi mokomieji skrydžiai pagal prietaisus, aerodromo įranga privalo atitikti Specialiųjų reikalavimų IV ir VI skyrių nuostatas.
101. Privalu, kad prie sraigtasparnių mokomojo aerodromo būtų aikštelė (-ės), kuri (-ios) tiktų mokyti skraidyti riboto dydžio zonoje, imituoti savisukos režimą (autorotaciją), artėti ir tūpti nuokalnėje.
XIV. REIKALAVIMAI MOKYMO ĮSTAIGOMS, RENGIANČIOMS AVIACIJOS SPECIALISTUS UŽSIENIO KALBA
103. Teorijos dėstytojai, praktikos instruktoriai bei pilotai instruktoriai privalo mokėti tą užsienio kalbą, kuria bus mokomi užsienio piliečiai.
104. Pilotų instruktorių, praktikos instruktorių bei teorijos dėstytojų galimybes dėstyti ir mokyti užsienio kalba įvertina CAA paskirta komisija.
105. Mokymo įstaiga privalo turėti techninę literatūrą, metodinę medžiagą ta užsienio kalba, kuria bus mokoma.
Reikalavimų mokymo įstaigoms,
rengiančioms ir perkvalifikuojančioms
civilinės aviacijos specialistus,
1 priedas
Mokymo įstaigos veiklos vadovas (orlaivių įgulų nariams, lėktuvų palydovams rengti)
Mokymo įstaigos veiklos vadovą sudaro šie skyriai:
III. Įstaigos veiklos vadovo struktūra
IV. Mokymo vadovas
4. Mokymo įstaigos aprašymas:
5. Mokymo įstaigos infrastruktūra:
5.1. teorijos mokymo vieta, auditorijų (klasių) ir įrangos aprašymas arba nuomos ar panaudos sutartis (jeigu tokia yra);
5.2. mokymo treniruokliu vieta, treniruoklių sąrašas, jų lygis, leidimo juo naudotis galiojimas arba nuomos ar panaudos sutartis (jeigu tokia yra);
5.3. mokomieji aerodromai, jų tinkamumo naudoti pažymėjimai, nuosavybė (dokumentai) arba nuomos ar panaudos sutartis;
5.4. mokomieji orlaiviai (modelis, gamintojas, klasė, registracija, tinkamumo skraidyti pažymėjimas, įranga (VFR / IFR), draudimas);
6. Mokymo įstaigos vadovybė ir darbuotojai:
6.2. mokymo įstaigos vadovaujančiojo personalo (mokymo įstaigos direktoriaus (vadovo), mokymo įstaigos direktoriaus pavaduotojo (jeigu toks yra), vyriausiojo piloto instruktoriaus (skraidymų direktoriaus), vyriausiojo inžinieriaus (technikos skyriaus direktoriaus) ir kokybės vadybininko pareiginės instrukcijos (įgaliojimai, pareigos ir atsakomybė) reikalavimai (išsilavinimas, kvalifikacija, darbo stažas aviacijos srityje ir kt.);
6.5. dokumentų administravimas:
6.5.2. teorijos mokymo procesą įrodantys dokumentai (paskaitų žurnalai, individualios užduotys, įskaitų, egzaminų įrašai ir kt.);
6.5.3. praktinio mokymo procesą įrodantys dokumentai (individualios užduotys, skraidymų knygutės, chronometražai, tikrinimų įrašai, egzaminų lapai ir kt.);
6.6. techninė priežiūra:
7. Mokymo kokybės užtikrinimo sistema:
8. Antžeminis mokymas:
8.2. vyriausiasis teorijos dėstytojas, pareiginė instrukcija (įgaliojimai, pareigos, atsakomybė) ir reikalavimai (jeigu taikoma) (išsilavinimas (bendrasis, pedagoginis ir aviacijos) bei darbo stažas aviacijos srityje;
8.3. reikalavimai teorijos dėstytojams:
9. Praktinio rengimo personalas (pilotai instruktoriai):
9.1. reikalavimai instruktoriui:
10. Mokomųjų skrydžių vykdymas ir ribojimai:
11. Saugos mokymai:
11.4. gelbėjimosi parašiutų naudojimas (treniruočių dažnis, apimtis, atsakingas asmuo už parašiutų priežiūrą);
12. CAA patvirtintos mokymo programos:
12.7. praktinio rengimo programa:
V. Skrydžių vykdymo vadovas (SVV) (jeigu jo reikia)
14. Skrydžių vykdymo vadovas rengiamas pagal JAR-FCL 1.055 ir JAR-FCL 2.055 punktų reikalavimus.
Punkto pakeitimai:
Nr. 4R-14, 2010-01-29, Žin., 2010, Nr. 14-689 (2010-02-03), i. k. 1102217ISAK0004R-14
Reikalavimų mokymo įstaigoms,
rengiančioms ir perkvalifikuojančioms
civilinės aviacijos specialistus,
2 priedas
Mokymo įstaigos veiklos vadovas (skrydžių vadovams rengti)
Mokymo įstaigos veiklos vadovą sudaro šie skyriai:
III. Mokymo įstaigos veiklos vadovo struktūra
IV. Mokymo vadovas
5. Mokymo įstaigos aprašymas:
5.2. mokymo įstaigos rūšis (visuomeninė organizacija, viešoji įstaiga, valstybės įmonės padalinys ir kt.);
6. Mokymo bazė:
6.1. teorijos mokymo vieta, auditorijos, jų įrangos aprašymas, nuomos arba panaudos sutartis (jeigu tokia yra);
6.2. mokymo treniruokliu vieta, treniruoklių sąrašas, jų lygis, leidimo juo naudotis galiojimas arba nuomos ar panaudos sutartis (jeigu tokia yra), laboratorijos aprašymas;
6.3. oro eismo paslaugų padaliniai, kur atliekama stažuotė: pavadinimas, vadavietė, sektorius, nuomos arba panaudos sutartis (jeigu tokia yra);
7. Mokymo įstaigos vadovybė ir darbuotojai:
7.2. mokymo įstaigos vadovaujančiojo personalo: mokymo įstaigos direktoriaus (vadovo), mokymo įstaigos direktoriaus pavaduotojo (jeigu toks yra), vyriausiojo instruktoriaus, kokybės (oro eismo saugos) vadybininko pareiginės instrukcijos (įgaliojimai, pareigos, atsakomybė), reikalavimai (išsilavinimas, kvalifikacija, darbo stažas aviacijos srityje ir kt.);
8. Dokumentų administravimas:
8.2. kandidatų prašymai priimti į mokymo įstaigą, reikalavimai kandidatams (amžius, teorijos žinių lygis ir kt.);
8.3. dokumentai, įrodantys mokymo procesą (paskaitų žurnalai, tvarkaraščiai, įskaitų, egzaminų įrašai ir kt.);
9. Mokymo kokybės užtikrinimo sistema:
9.2. kokybės sistemos politika, programa, auditas, subrangovų priežiūra (jeigu mokymo įstaiga jų paslaugomis naudojasi), dokumentai;
10. Kandidatų atranka:
10.1. atrankos sistemos aprašymas (rengiamas pagal Eurokontrolės „Guidelines for Selection Procedures and Tests for Ab Initio Trainee Controllers“ (HUM. ET1. ST04.10000-GUI-01) dokumento reikalavimus):
10.1.1. tikslas; reikalavimai kandidatams (sveikatos būklė, išsilavinimas, užsienio kalbos mokėjimas ir kt.);
10.1.2. pretendentų gabumų testai (atminties, dėmesio, loginio mąstymo, skaičiavimo mintinai, suvokimo, erdvinės orientacijos, gebėjimas vienu metu atlikti kelias užduotis ir kt.);
11. Teorijos ir praktinio rengimo specialistai (dėstytojai, instruktoriai):
11.1. vyriausiasis teorijos dėstytojas, pareiginė instrukcija (įgaliojimai, pareigos, atsakomybė) ir reikalavimai (išsilavinimas (bendrasis, pedagoginis, aviacijos), darbo stažas aviacijos srityje);
11.2. vyriausiasis instruktorius, pareiginė instrukcija (įgaliojimai, pareigos, atsakomybė) ir reikalavimai (išsilavinimas (bendrasis, pedagoginis, aviacijos), darbo stažas aviacijos srityje);
11.3. dėstytojai, instruktoriai:
11.3.3. reikalavimai:
V. Mokymo programos
12. Skrydžių vadovų pradinio rengimo programa – I fazė:
12.1. teorijos rengimo programa:
12.2. praktinio rengimo programa (treniruoklyje, laboratorijoje, skrydžių valdymo padalinyje):
13. Skrydžių vadovų mokymas kvalifikacijai gauti – II fazė:
13.1. mokymo programa kvalifikacijai gauti:
13.4. praktinis rengimas (stažuotė) darbo vietoje (OJT) (etapai, užduotys, pratimai, pažangos testai, gebėjimų egzaminai, jų perlaikymas, įrašai ir jų saugojimas);
14. Skrydžių vadovų kvalifikacijos tobulinimo programa:
14.1. teorijos žinių tobulinimo programa:
14.2. profesinių įgūdžių tobulinimo programa:
14.3. tobulinimo kursų baigimas, praktinių įgūdžių įvertinimas, dokumentų administravimas ir saugojimas;
15. Skrydžių vadovų instruktorių rengimo programa:
15.5. praktinis instruktorių rengimas treniruoklyje ir / arba darbo vietoje (mokymo metodika, įskaitant veiksmus avariniais atvejais);
VI. Oro eismo paslaugų teikimo vadovas (jeigu jo reikia)
VII. Reikalavimai skrydžių koordinatoriui
17. Skrydžio koordinatoriais (SK) skiriami licencijuoti arba buvę pilotai instruktoriai aviacijos mokymo įstaigos vadovo įsakymu, jeigu jie yra baigę (SK) mokymo kursus ir išlaikę šiuos egzaminus:
18. Skrydžių koordinatorių mokymo kursus ir egzaminavimą organizuoja CAA akredituotos mokymo įstaigos. Vieną kartą per metus skrydžio koordinatoriai turi mokytis tobulinimosi kursuose.
19. Skrydžio koordinatoriaus pareigos:
19.1. prieš skrydžių pradžią įsitikinti, kad aerodromo būklė tinkama atlikti skrydžius, kilimo tūpimo takas (KTT) atitinkamai paženklintas, ant jo ir prieigose nėra kliūčių, radijo ryšio stotis/stotys patikimai veikia naudojamu dažniu/ dažniais, radijo ryšio pokalbių įrašymo įranga įjungta ir patikimai veikia, yra telefono ryšys su artimiausiu skrydžių valdymo centru, yra gaisro gesinimo ir pirmosios medicininės pagalbos priemonės;
19.2. atitinkame aerodromo žurnale įrašyti duomenis apie aerodromo tinkamumą skrydžiams, faktinius meteorologinius duomenis ir prognozę aerodrome bei skrydžių vykdymo rajone. Šiuos duomenis pranešti skrydžių įguloms. Perspėti orlaivių įgulas apie pavojingus meteorologinius reiškinius aerodrome ir jo prieigose;
19.3. stebėti aerodrome ir aerodromo erdvėje judančius orlaivius ir perspėti orlaivių įgulas, kad būtų išvengta incidentų, pavojingų suartėjimų arba radijo ryšio nesupratimo;
19.4. skrydžių koordinatorius, pastebėjęs orlaivio gedimo arba įgulos nepasirengimo tūpti/kilti požymius, privalo nedelsti ir pranešti apie tai orlaivio įgulai;
19.5. perspėti orlaivio įgulas, jeigu aerodromo žemėjimo, aukštėjimo trajektorijose ir ant KTT yra kliūtys, aerodromo rajone stebimi pavojingi meteorologiniai reiškiniai, oro sąlygos žemesnės negu nustatytas aerodromo meteorologinis minimumas;
19.6. įvykus avarijai arba incidentui apie tai pranešti aerodromo savininkui ar naudotojui, organizuoti paieškos ir gelbėjimo darbus;
Papildyta skyriumi:
Nr. 4R-93, 2007-05-11, Žin., 2007, Nr. 54-2115 (2007-05-17), i. k. 1072217ISAK0004R-93
Reikalavimų mokymo įstaigoms,
rengiančioms ir perkvalifikuojančioms
civilinės aviacijos specialistus,
3 priedas
Reikalavimai kokybės vadovui ir TRTO mokymų vadovui
Pareigos |
Patirtis |
Kvalifikacija |
TRTO mokymų vadovas |
3 metų darbo patirtis instruktoriaus pareigose (atliekant orlaivio tipo mokymus) |
1. Turėti ar būti turėjus ATPL licenciją. 2. Turėti ar būti turėjus TRI arba SFI kvalifikaciją. 3. JAR-FCL žinios (būtini kursų baigimo sertifikatai). 4. Vadovaujamo darbo patirtis. |
Kokybės vadovas |
5 metų patirtis dirbant aviacijos srityje, iš kurių mažiausiai 2 metų patirtis kokybės sistemos srityje. |
1. Kokybės vadybos aviacijos srityje žinios (būtini kursų baigimo sertifikatai). 2. Kokybės vadybos sistemos auditorių kursai (būtini kursų baigimo sertifikatai). 3. JAR-FCL žinios (būtini kursų baigimo sertifikatai). |
_________________
Papildyta priedu:
Nr. 4R-160, 2011-06-22, Žin., 2011, Nr. 77-3790 (2011-06-28), i. k. 1112217ISAK004R-160
Pakeitimai:
1.
Civilinės aviacijos administracija, Įsakymas
Nr. 4R-81, 2007-04-27, Žin., 2007, Nr. 50-1991 (2007-05-10), i. k. 1072217ISAK0004R-81
Dėl Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymo Nr. 4R-183 "Dėl reikalavimų mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus, patvirtinimo" pakeitimo
2.
Civilinės aviacijos administracija, Įsakymas
Nr. 4R-93, 2007-05-11, Žin., 2007, Nr. 54-2115 (2007-05-17), i. k. 1072217ISAK0004R-93
Dėl Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymo Nr. 4R-183 "Dėl reikalavimų mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus, patvirtinimo" papildymo
3.
Civilinės aviacijos administracija, Įsakymas
Nr. 4R-14, 2010-01-29, Žin., 2010, Nr. 14-689 (2010-02-03), i. k. 1102217ISAK0004R-14
Dėl Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymo Nr. 4R-183 "Dėl Reikalavimų mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus, patvirtinimo" pakeitimo
4.
Civilinės aviacijos administracija, Įsakymas
Nr. 4R-160, 2011-06-22, Žin., 2011, Nr. 77-3790 (2011-06-28), i. k. 1112217ISAK004R-160
Dėl Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymo Nr. 4R-183 "Dėl Reikalavimų mokymo įstaigoms, rengiančioms ir perkvalifikuojančioms civilinės aviacijos specialistus, patvirtinimo" pakeitimo