Įsakymas netenka galios 2004-04-18:

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Įsakymas

Nr. 3-155/1V-110, 2004-04-08, Žin., 2004, Nr. 56-1954 (2004-04-17), i. k. 1042210ISAK5/1V-110

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 2000 m. balandžio 25 d. įsakymo Nr. 126/44 "Dėl Tachografų naudojimo taisyklių tvirtinimo" ir jį keitusio įsakymo pripažinimo netekusiais galios

 

Suvestinė redakcija nuo 2001-11-17 iki 2004-04-17

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2000, Nr. 36-1018, i. k. 1002210ISAK00126/44

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS IR

VALDYMO REFORMŲ IR SAVIVALDYBIŲ REIKALŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL TACHOGRAFŲ NAUDOJIMO TAISYKLIŲ TVIRTINIMO

 

2000 m. balandžio 25 d. Nr. 126/44

Vilnius

 

Įgyvendindami Europos šalių susitarimo „Dėl kelių transporto priemonių ekipažų, važinėjančių tarptautiniais maršrutais, darbo (AETR)“ ir Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo nuostatas bei siekdami suderinti Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas su Europos Sąjungos Tarybos reglamento 3821/85/EEC „Dėl kelių transporto priemonėse naudojamos registruojančios įrangos“ nuostatomis,

Tvirtiname Tachografų naudojimo taisykles (pridedama).

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                   RIMANTAS DIDŽIOKAS

 

VALDYMO REFORMŲ

IR SAVIVALDYBIŲ REIKALŲ MINISTRAS                                     JONAS RUDALEVIČIUS


PATVIRTINTA

susisiekimo ministro ir valdymo reformų

ir savivaldybių reikalų ministro

2000 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 126/44

 

Tachografų naudojimo

T A I S Y K L Ė S

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Šios taisyklės nustato reikalavimus Lietuvos Respublikoje registruotų transporto priemonių tachografų įrengimui, remontui, naudojimui bei patikrai. Taisyklės parengtos remiantis Europos Sąjungos Tarybos Reglamento 3821/85/EEC „Dėl kelių transporto priemonėse naudojamos registruojančios įrangos“ reikalavimais.

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Motorinė transporto priemonė – bet kuri mechaninė savaeigė kelių transporto priemonė, naudojama vežti keleivius ar krovinius keliais arba vilkti kitas transporto priemones.

2.2. Tachografas – registruojanti įranga, sumontuota motorinėje transporto priemonėje, kuri automatiškai ar pusiau automatiškai registruoja išsamią informaciją apie transporto priemonės judėjimą ir tam tikrus jos vairuotojų darbo etapus.

2.3. Vairuotojas – asmuo, vairuojantis motorinę transporto priemonę arba esantis joje, kad prireikus ją vairuotų.

2.4. Registracijos lapai – į tachografą įdedami lapai, kuriuose fiksuojama informacija apie transporto priemonės judėjimą ir jos vairuotojų darbo etapus.

2.5. Tachografo patikra – tachografo tinkamumo įvertinimas eksperimento būdu tiriant jo metrologines charakteristikas bei tikrinant nustatytų reikalavimų atitikimą.

2.6. Tachografo konstanta – tai skaitmeninė išraiška, kuri parodo įeinančio impulso dydį, reikalingą fiksuoti nuvažiuotą vieną kilometrą. Ši konstanta turi būti išreikšta arba apsisukimų skaičiumi vienam kilometrui (k=... aps./km), arba impulsų kiekiu vienam kilometrui (k=... imp./km).

2.7. Transporto priemonės charakteristikos koeficientas – tai skaitmeninė išraiška, rodanti išeinančio signalo reikšmę iš tos transporto priemonės dalies, kuri sujungta su kontrolės prietaisu (pavarų dėžės veleno ir ašies), transporto priemonei nuvažiavus vieną išmatuotą kilometrą normaliomis testavimo sąlygomis. Šis koeficientas išreiškiamas apsisukimų skaičiumi kilometrui (W=... aps./km) arba impulsais kilometrui (W=... imp./km).

2.8. Padangų efektyvusis apskritimo ilgis – tai vidutinis atstumas, kurį nurieda transporto priemonės varantieji ratai per visą rato apsisukimą. Šis atstumas turi būti matuojamas esant normalioms testavimo sąlygoms ir yra išreiškiamas tokia forma: 1=... mm.

 

II. Reikalavimai tachografams

 

3. Tachografų įrengimą, remontą, reguliavimą ar aptarnavimą gali atlikti tik tachografo gamintojo (toliau – gamintojo) ar jo atstovo įgaliotos įmonės, pateikusios Valstybinei metrologijos tarnybai įmonės registracijos pažymėjimo kopiją ir gamintojo ar jo įgalioto atstovo sutikimą dėl tokių darbų atlikimo.

4. Valstybinė metrologijos tarnyba registruoja įmones, kurioms suteikta teisė vykdyti tachografų įrengimą, remontą, reguliavimą ir aptarnavimą, taip pat kaupia duomenis apie jų dedamų plombų ir žymų pavyzdžius.

5. Lietuvos Respublikoje registruotose motorinėse transporto priemonėse leidžiama įrengti ir naudoti tik tuos tachografus, kurie yra įrašyti į Lietuvos matavimo priemonių registrą. Į šį registrą gali būti įrašyti tik tie tachografai, kurių techniniai parametrai ir naudojimo charakteristikos atitinka Europos Sąjungos Tarybos Reglamento 3821/85/EEC „Dėl kelių transporto priemonėse naudojamos registruojančios įrangos“ (įskaitant papildymus) reikalavimus.

6. Ant tachografo gamintojo nustatytoje vietoje turi būti pritvirtinta gamintojo plokštelė su tokia informacija:

6.1. gamintojo pavadinimas ir adresas;

6.2. gamintojo suteiktas numeris;

6.3. pagaminimo data;

6.4. tipo patvirtinimo ženklas;

6.5. tachografo konstanta tokia forma „k=… aps./km“ arba „k=…imp./km“.

7. Tachografas turi būti įrengtas taip, kad vairuotojas iš savo vietos aiškiai matytų visus kontrolinius prietaisus ir kad visos šių prietaisų dalys būtų apsaugotos nuo atsitiktinio sugadinimo.

8. Transporto priemonėje neturi būti daiktų ar įtaisų, galinčių daryti įtaką tachografo veikimui ar jo registruojamiems duomenims.

9. Tachografas turi būti įrengtas taip, kad kontrolės teisę turintis pareigūnas, atidaręs gaubtą, neišimdamas registracijos lapo, galėtų perskaityti devynių valandų įrašus, užfiksuotus prieš patikrinimą. Be to, turi būti galima visada patikrinti, ar registracijos lape daromi įrašai.

10. Transporto priemonėje, aiškiai matomoje vietoje, pritvirtinama patikros plokštelė, kuri patvirtina, kad tachografas atitinka jam keliamus reikalavimus ir kad atlikta jo patikra. Kiekvienos patikros metu senoji patikros plokštelė keičiama nauja.

11. Patikros plokštelėje turi būti pateikta:

11.1. įmonės, instaliavusios tachografą arba atlikusios jo remonto ar aptarnavimo darbus, pavadinimas, adresas ir prekinis ženklas;

11.2. patikros laboratorijos žymuo, patvirtinantis, kad jai suteikta teisė atlikti tachografų patikrą;

11.3. patikros atlikimo data;

11.4. padangų efektyvus apskritimo ilgis (I = …. mm);

11.5. transporto priemonės charakteristikos koeficientas (W = aps./km arba W = imp./km);

11.6. transporto priemonės identifikavimo numeris;

11.7. tachografo identifikavimo numeris.

12. Tachografe turi būti užplombuotos šios dalys:

12.1. patikros plokštelė, jei ji pritvirtinta taip, kad ją galima nuimti nesunaikinus joje pateiktų žymų;

12.2. abu registruojančios įrangos ir transporto priemonės transmisijos sujungimo galai;

12.3. transmisijos judesio keitiklis ir ta vieta, kur jis įjungtas į grandinę;

12.4. perjungiklis transporto priemonėse, turinčiose du ar daugiau varančiojo tilto diferencialus;

12.5. transmisijos judesio keitiklio ir perjungiklio prijungimo prie įrangos vietos.

13. Tachografas privalo registruoti:

13.1. transporto priemonės nuvažiuotą atstumą;

13.2. transporto priemonės greitį;

13.3. transporto priemonės važiavimo laiką;

13.4. pertraukų ir poilsio laikotarpius;

13.5. kitus darbo etapus ar buvimo darbo vietoje laiką;

13.6. gaubto, kuriame yra registracijos lapas, atidarymą;

13.7. energijos tiekimo nutraukimą, trunkantį ilgiau nei 100 milisekundžių, elektroninio kontrolės prietaiso, veikiančio pagal signalus, gaunamus iš atstumo ir greičio daviklio, užrašymo įrenginiui (išskyrus apšvietimą) bei atstumo ir greičio davikliui, taip pat visus signalo perdavimo atstumo ir greičio daviklio darbo sutrikimus.

14. Duomenys apie nuvažiuotą atstumą, greitį, važiavimo laiką ir kiekvieną gaubto, po kuriuo yra registracijos lapas, atidarymą turi būti užrašomi automatiškai.

15. Kai transporto priemonę vairuoja du vairuotojai, tachografo parodymai turi būti registruojami atskirai kiekvienam iš jų.

16. Nuvažiuotas atstumas turi būti išmatuotas ir užrašytas įskaitant judėjimą pirmyn ir judėjimą atbuline eiga arba tik judėjimą pirmyn. Įrašai apie judėjimą atgal neturi pakenkti kitų registracijos įrašų aiškumui bei tikslumui.

17. Registracijos lapą sukantis mechanizmas turi judėti be užsikirtimų.

 

III. Registracijos lapai

 

18. Registracijos lapai turi būti tokie, kad netrukdytų veikti tachografui ir kad juose padaryti įrašai būtų lengvai įskaitomi ir atpažįstami.

19. Minimalus vieno registracijos lapo įrašymo laikas turi būti 24 valandos. Registracijos lapų duomenys turi būti įskaitomi ne trumpiau kaip metus laiko.

20. Galima naudoti tik tokius gamintojo registracijos lapus, kuriuose nurodyta:

20.1. registracijos lapo gamintojo pavadinimas ir adresas arba prekybinis ženklas;

20.2. registracijos lapo modelio patvirtinimo žyma;

20.3. tachografo, kuriame gali būti naudojamas registracijos lapas, tipo ar tipų patvirtinimo žyma;

20.4. viršutinė greičio matavimo diapazono riba (km/h);

20.5. laiko skalė, suskirstyta penkiolikos minučių intervalais, kurioje būtų galima nustatyti penkių minučių intervalą.

21. Registracijos lapuose turi būti laisva vieta, kurioje vairuotojai galėtų įrašyti:

21.1. vairuotojo vardą ir pavardę;

21.2. datą ir vietą, kur registracijos lapas pradedamas naudoti, bei datą ir vietą, kur baigiamas;

21.3. transporto priemonės ar priemonių, kurios yra paskirtos vairuotojui per registracijos lapo naudojimo laiką, registracijos numerį ar numerius;

21.4. transporto priemonės ar priemonių, kurios yra paskirtos vairuotojui per registracijos lapo naudojimo laiką, odometro parodymus;

21.5. laiką, kada transporto priemonė buvo pakeista.

22. Draudžiama naudoti registracijos lapus, kurių galiojimo laikas pasibaigęs.

 

IV. Tachografų patikra

 

23. Transporto priemonėse įrengtiems tachografams turi būti atliekama pirminė ir periodinė patikra. Šias patikras atlieka Valstybinės metrologijos tarnybos įgaliotos laboratorijos. Valstybinė metrologijos tarnyba, suteikdama įgaliotai patikros laboratorijai teisę atlikti tachografų patikrą, išduoda specialų patikros numerį, kuris įrodo įgaliotos patikros laboratorijos autentiškumą. Valstybinė metrologijos tarnyba kaupia šių numerių registrą.

24. Pirminė patikra atliekama:

24.1. po naujo tachografo įrengimo;

24.2. po kiekvieno tachografo remonto.

25. Periodinė patikra atliekama:

25.1. pakeitus automobilio transmisijos perdavimo skaičių;

25.2. pakeitus padangų išorinį skersmenį;

25.3. praėjus dvejiems metams po paskutinės patikros.

26. Patikros metu patikrinama, ar:

26.1. nėra išoriškai matomų mechaninių tachografo pažeidimų;

26.2. tachografe yra tipo patvirtinimo ženklas;

26.3. tachografo korpuso, dangtelio ir odometro plombos nepažeistos;

26.4. tachografo rašiklis neturi išorinių pažeidimų ir teisingai registruoja duomenis;

26.5. naudojami gamintojo numatyti ir patvirtinti registracijos lapai;

26.6. tachografo registruojami duomenys neviršija maksimalios leistinos paklaidos.

27. Tachografo maksimali leistina paklaida, atliekant pirminę patikrą, gali būti:

27.1. nuvažiuotas atstumas (± 2 % 1 km kelio);

27.2. greitis (± 4 km/h);

27.3. laikas (± 2 minutės per dieną arba ± 10 minučių per 7 dienas).

28. Tachografo maksimali leistina paklaida, atliekant periodinę patikrą, gali būti:

28.1. nuvažiuotas atstumas (± 4 % 1 km kelio);

28.2. greitis (± 6 km/h);

28.3. laikas (± 2 minutės per dieną arba ± 10 minučių per 7 dienas).

29. Apie atliktą metrologinę patikrą liudija išduotas patikrą patvirtinantis dokumentas, užklijuota patikros plokštelė ir tachografo plombos.

 

V. Tachografo naudojimas

 

30. Įmonė, įstaiga ar organizacija, eksploatuojanti transporto priemones, ir transporto priemonių vairuotojai turi užtikrinti teisingą tachografų veikimą ir naudojimą.

31. Vairuotojas turi būti aprūpintas reikiamu registracijos lapų, skirtų transporto priemonėje įrengtam tachografui, kiekiu. Negalima naudoti nešvarių ar sugadintų registracijos lapų.

32. Tuo atveju, kai registracijos lapas, kuriame yra registruotų duomenų, sugadinamas, vairuotojas turi jį pakeisti kitu ir sugadintame lape nurodyti pakeitimo priežastį.

33. Jei transporto priemonėje yra daugiau nei vienas vairuotojas, vairuotojai turi užtikrinti, kad 35 punkte nurodyta informacija būtų registracijos lape registruojama būtent to vairuotojo, kuris tuo metu vairuoja.

34. Vairuotojai atsako, kad registracijos lape pažymėtas laikas atitiktų oficialųjį Lietuvos Respublikos laiką.

35. Vairuotojai privalo laiku naudoti tachografo perjungimo mechanizmus, leidžiančius tiksliai registruoti tokius atskirus laikotarpius:

35.1. vairavimo laiką;

35.2. kitą darbų (ne vairavimo) laiką;

35.3. pertraukos darbo metu ir kiekvienos dienos poilsio laiką.

36. Jei vairuotojas, būdamas ne transporto priemonėje, negali naudoti tachografo, kitų darbų laikas registruojamas atskirame lape.

37. Vairuotojas savo registracijos lape registruoja tokią informaciją:

37.1. pradėdamas naudoti registracijos lapą, savo vardą ir pavardę;

37.2. laiką ir vietą, kurioje pradedamas naudoti registracijos lapas, bei laiką ir vietą, kurioje baigiamas;

37.3. naudojamų transporto priemonių registracijos numerius per visą registracijos lapo naudojimo laiką;

37.4. odometro parodymus:

37.4.1. pradedant naudoti registracijos lapą;

37.4.2. baigus naudoti registracijos lapą;

37.4.3. pakeitus naudojamą transporto priemonę;

37.5. kiekvienos naudojamos transporto priemonės pakeitimo laiką.

38. Registracijos lapą leidžiama išimti:

38.1. senąjį registracijos lapą keičiant nauju (pasibaigus registracijos lapo galiojimo laikui);

38.2. pasibaigus darbo laikui;

38.3. keičiant vairuojamą transporto priemonę;

38.4. kontrolės teisę turinčiam pareigūnui pareikalavus.

 

VI. Tachografo gedimas

 

39. Tachografui sugedus ar pradėjus rodyti klaidingai, jis turi būti nedelsiant suremontuotas ten, kur tuo metu yra transporto priemonė, jei ši savaitę nuo gedimo dienos negali grįžti į dislokacijos vietą.

40. Jei tachografas netinkamas naudoti arba netinkamai funkcionuoja, vairuotojai turi registracijos lapo kitoje pusėje, tam skirtoje grafoje, arba ant atskiro popieriaus lapo žymėti visą informaciją apie tuos laikotarpius, kurių tachografas nebegalėjo įrašinėti arba tinkamai spausdinti. Šiame lape taip pat turi būti pateikta informacija apie vairuotoją:

40.1. vairuotojo vardas, pavardė;

40.2. vairuotojo pažymėjimo numeris;

40.3. data ir laikas, nuo kada tachografas netinkamas naudoti arba netinkamai funkcionuoja;

40.4. vairuotojo, užpildžiusio laikinąjį registracijos lapą, parašas.

 

VII. Duomenų saugojimas ir pateikimas

 

41. Draudžiama klastoti, nuslėpti arba naikinti duomenis, fiksuojamus registracijos lape.

42. Pareikalavus kontrolės teisę turinčiam pareigūnui, vairuotojas turi pateikti esamos ir praėjusios savaitės paskutinės dienos, kurią jis vairavo, registracijos lapus.

43. Registracijos lapai turi būti saugomi ne trumpiau kaip metus po jų panaudojimo pas vežėją, kurio vardu išduota licencijos kortelė, ir pareikalavus pateikiami kontrolės teisę turinčiam pareigūnui.

Punkto pakeitimai:

Nr. 377/571, 2001-10-30, Žin., 2001, Nr. 96-3406 (2001-11-16), i. k. 1012210ISAK0377/571

 

______________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Įsakymas

Nr. 377/571, 2001-10-30, Žin., 2001, Nr. 96-3406 (2001-11-16), i. k. 1012210ISAK0377/571

Dėl susisiekimo ministro ir valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 2000 m. balandžio 25 d. įsakymo Nr. 126/44 "Dėl Tachografų naudojimo taisyklių tvirtinimo" dalinio pakeitimo