Suvestinė redakcija nuo 2003-09-18 iki 2005-04-21
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2001, Nr. 48-1676, i. k. 1011100NUTA00000649
Nauja redakcija nuo 2003-09-18:
Nr. 1166, 2003-09-11, Žin. 2003, Nr. 88-3999 (2003-09-17), i. k. 1031100NUTA00001166
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ LĖŠŲ ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE
2001 m. gegužės 31 d. Nr. 649
Vilnius
Siekdama, kad geriau būtų administruojamos Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, gaunamos pagal patvirtintą Bendrąjį programavimo dokumentą, ir Lietuvos Respublikos lėšos projektams, kuriems skirta Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, bendrai finansuoti, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo Lietuvoje taisykles (pridedama).
2. Įpareigoti institucijas, nurodytas šiuo nutarimu patvirtintų Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo Lietuvoje taisyklių (toliau vadinama – Taisyklės) 4 punkte:
2.1. suderinti institucijos nuostatus su Taisyklėse nustatytomis funkcijomis ir prireikus parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimų dėl institucijos nuostatų pakeitimo projektus;
2.2. paskirti struktūrinius/administracijos padalinius, atsakingus už atitinkamoms institucijoms Taisyklėse nustatytų funkcijų atlikimą;
2.3. parengti pažymas apie pasirengimą atlikti Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo funkcijas (pažymose turi būti nurodyti ir pagrįsti reikiami administraciniai gebėjimai ir ištekliai šioms funkcijoms atlikti; turimi ir papildomi reikiami administraciniai gebėjimai ir ištekliai jose nurodytini atskirai);
2.4. sudaryti priemonių, būtinų šiose Taisyklėse nustatytoms funkcijoms atlikti nuo 2004 m. sausio 1 d., planus;
3. Nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina atitinkamų metų Lietuvos bendrąjį programavimo dokumentą.
4. Pavesti Finansų ministerijai iki 2003 m. gruodžio 1 d. parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo, kuriuo steigiamas laikinasis priežiūros komitetas Bendrojo programavimo dokumento įgyvendinimo priežiūrai atlikti, projektą – iki bus įsteigtas Taisyklėse nurodytas Priežiūros komitetas, laikinasis komitetas atliks Taisyklėse nurodyto Priežiūros komiteto funkcijas.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 649
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. rugsėjo 11 d. nutarimo Nr. 1166
redakcija)
EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ LĖŠŲ ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo Lietuvoje taisyklės (toliau vadinama – Taisyklės) parengtos įgyvendinant 1999 m. birželio 21 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1260/1999, įtvirtinantį struktūrinių fondų bendrąsias nuostatas (toliau vadinama – Pagrindinis reglamentas), 2001 m. kovo 2 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 438/2001, nustatantį detalias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1260/1999 įgyvendinimo taisykles struktūrinių fondų paramos valdymo ir kontrolės sistemų srityje (toliau vadinama – Valdymo ir kontrolės reglamentas), 1994 m. liepos 11 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1681/94 dėl pažeidimų ir neteisėtai išmokėtų sumų išieškojimo ryšium su struktūrinės politikos finansavimu ir informacinės sistemos organizavimu šioje srityje ir 2000 m. gegužės 30 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1159/2000 dėl informacijos apie paramą iš struktūrinių fondų ir viešumo priemonių vykdymo valstybėje narėje ir atsižvelgiant į tai, kad Europos Sąjungos (toliau vadinama – ES) struktūrinių fondų lėšos įstojusiai į ES Lietuvos Respublikai bus skirtos vadovaujantis 1-ojo tikslo programa – su Europos Komisija suderintu Bendruoju programavimo dokumentu, pagal kurį paramą gauna ES regionai, kurių bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, mažesnis nei 75 procentai ES bendrojo vidaus produkto, tenkančio vienam gyventojui, vidurkio.
Bendrojo programavimo dokumento priemonės pateiktos šių Taisyklių priede.
2. Šios Taisyklės nustato, kad ES struktūrinių fondų lėšos naudojamos ir į apskaitą įtraukiamos pagal Europos Bendrijų steigimo sutarties nuostatas, vadovaujantis šia sutartimi priimtais ES teisės aktais, kitais ES politikos krypčių reikalavimais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktais, nustatančiais nacionalinio biudžeto lėšų planavimo ir vykdymo procedūras.
3. Šios Taisyklės nustato ES struktūrinių fondų lėšas administruojančių institucijų (vadovaujančiosios, mokėjimo, tarpinės, įgyvendinančiosios institucijų, Priežiūros komiteto) funkcijas ir atsakomybę. Šios Taisyklės netaikomos Europos Bendrijos iniciatyvoms. Šiose Taisyklėse nurodytų institucijų priskirtų funkcijų aprašymas nustatomas vadovaujančiosios institucijos patvirtintuose ES struktūrinių fondų lėšų valdymo ir naudojimo procedūrų vadovuose (toliau vadinama – ES struktūrinių fondų vadovai).
4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Bendrasis programavimo dokumentas (toliau vadinama – BPD) – Lietuvos Respublikos parengtas ir Europos Komisijos patvirtintas strateginis dokumentas, kuriame išdėstyta ES struktūrinių fondų ir valstybės narės veiksmų tikslai, plėtros strategija, nurodyti ES struktūrinių fondų ir kitų finansavimo šaltinių įnašai. BPD pateikta strategija suskirstyta į prioritetus ir įgyvendinama pagal vieną arba kelias priemones.
Bendrojo finansavimo lėšos – Lietuvos Respublikos lėšos projektams, kuriems skirta ES struktūrinių fondų lėšų, bendrai finansuoti. Šios bendrojo finansavimo lėšos gali būti skirtos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir/arba savivaldybių biudžetų, taip pat kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir/arba savivaldybės (išskyrus kitus ES finansinės paramos šaltinius).
BPD priedas – BPD patvirtintų valstybės narės plėtros strategijos ir prioritetų įgyvendinimo dokumentas; jame pateikta išsami informacija apie BPD priemones, kaip nurodyta Pagrindinio reglamento 18 straipsnio 3 dalyje; jis parengtas (koordinuojant vadovaujančiajai institucijai) institucijų, atsakingų už BPD priemonių administravimą, ir prireikus patikslintas Pagrindinio reglamento 34 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka.
BPD priemonė – tam tikros srities veiklos rūšių, skirtų prioritetui įgyvendinti per kelerius metus, visuma. BPD priemonė numato galimybę minėtųjų rūšių veiklą finansuoti iš ES struktūrinių fondų, bendrojo finansavimo ir kitų šaltinių lėšų.
BPD prioritetas – vienas iš strategijos, įteisintos BPD, prioritetų, kuriam numatytos ES struktūrinių fondų, bendrojo finansavimo ir kitų šaltinių lėšos, nustatyti konkretūs tikslai ir parengtos įgyvendinimo priemonės.
Europos Bendrijų iniciatyvos – iš ES struktūrinių fondų lėšų finansuojamos „INTERREG III“, „URBAN“, „LEADER +“ ir „EQUAL“ programos, apibrėžtos Pagrindinio reglamento 20 straipsnyje.
ES struktūriniai fondai – Europos regioninės plėtros fondas, Europos socialinis fondas, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Orientavimo dalis ir Žuvininkystės orientavimo finansinė priemonė.
Įgyvendinančioji institucija – institucija, atsakinga už priskirtų BPD priemonių projektų administravimą ir įgyvendinimo priežiūrą. Įgyvendinančiųjų institucijų funkcijas atlieka Aplinkos ministerijos ISPA įgyvendinimo agentūra, Transporto investicijų direkcija prie Susisiekimo ministerijos, viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra, Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas, Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos ir viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra.
Integruota informacinė sistema – vadovaujančiosios institucijos administruojama informacinė kompiuterinė sistema, naudojama statistikos ir finansiniams duomenims, susijusiems su BPD įgyvendinimu ir ES struktūrinių fondų lėšų panaudojimu, rinkti ir saugoti, šiai informacijai perduoti Europos Komisijai.
Išlaidų deklaracija – Valdymo ir kontrolės reglamento antrajame priedėlyje nustatytos formos pagrindu tarpinės institucijos parengtas ir patvirtintas dokumentas, patvirtinantis, kad visos ataskaitinio laikotarpio išlaidos yra tinkamos ir finansuojamos iš ES struktūrinių fondų lėšų; išlaidų deklaracijoje nurodomi duomenys, kurių reikia rengiant Europos Komisijai teikiamą mokėjimo paraišką.
Mokėjimo institucija – institucija, atliekanti visas Pagrindinio reglamento priskirtas visų ES struktūrinių fondų mokėjimo institucijos funkcijas. Mokėjimo institucijos funkcijas atlieka Finansų ministerijos Nacionalinio fondo departamentas.
Mokėjimo paraiška Europos Komisijai – pagal tarpinių institucijų pateiktas ir mokėjimo institucijos patvirtintas išlaidų deklaracijas mokėjimo institucijos parengtas Valdymo ir kontrolės reglamento antrajame priedėlyje nustatytos formos dokumentas.
Mokėjimo paraiška valstybės iždui – įgyvendinančiosios institucijos parengtas ir tarpinės institucijos patikrintas ir patvirtintas atitinkamo ES struktūrinių fondų vadovo nustatytos formos dokumentas, kuriuo prašoma, kad Finansų ministerija nurodytas valstybės iždo lėšas pervestų nurodytiems gavėjams.
Mokėjimo prašymas – projekto vykdytojo užpildytas atitinkamame ES struktūrinių fondų vadove nustatytos formos dokumentas, teikiamas įgyvendinančiajai institucijai kartu su dokumentais, įrodančiais projekto, dėl kurio sudaryta sutartis (numatanti ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų skyrimą šiam projektui), įgyvendinimo išlaidas.
Priežiūros komitetas – pagrindinė Bendrojo programavimo dokumento įgyvendinimo priežiūros institucija, atliekanti visas Pagrindinio reglamento Priežiūros komitetui priskirtas funkcijas. Priežiūros komitetas sudaromas po to, kai Europos Komisija patvirtina BPD, bet ne vėliau kaip po 3 mėnesių. Jo institucinę sudėtį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Projektas – dokumentas, pagrindžiantis numatomų rezultatų tikslingumą, finansiškai (ekonomiškai) ir techniškai įrodantis rezultatams pasiekti pasirinkto būdo efektyvumą, taip pat reikiamus išteklius, pasirinkto būdo taikymo pradžios ir rezultatų pasiekimo laiką, detalų pasirinkto būdo taikymo planą.
Projekto paraiška – ES struktūrinių fondų vadovų nustatytos formos juridinio arba fizinio asmens, siekiančio gauti ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų projektui įgyvendinti, užpildytas dokumentas.
Projekto vykdytojas – kiekvienoje BPD priemonėje nurodyti juridiniai ir/arba fiziniai asmenys, kurie, pateikę projekto paraišką, gauna ar yra gavę ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų projektui įgyvendinti.
Projektų atrankos komitetas – tarpinės institucijos sudaromas komitetas rekomendacijoms dėl siūlomų finansuoti projektų ir ES struktūrinių fondų ir/arba bendrojo finansavimo lėšų dydžio parengti.
Tarpinė institucija – institucija, atsakinga už jai priskirtų BPD priemonių ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų planavimą, priemonių įgyvendinimą ir priežiūrą. Tarpinių institucijų funkcijas atlieka Aplinkos ministerija, Susisiekimo ministerija, Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Žemės ūkio ministerija ir Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
Vadovaujančioji institucija – institucija, atliekanti visas Pagrindinio reglamento priskirtas vadovaujančiosios institucijos funkcijas ir atsakinga už BPD rengimą bei įgyvendinimo priežiūrą. Vadovaujančiosios institucijos funkcijas atlieka Finansų ministerijos Finansinės paramos departamentas.
II. VADOVAUJANČIOJI INSTITUCIJA
5. Vadovaujančioji institucija atlieka šias funkcijas:
5.1. organizuoja BPD rengimą ir vadovauja šiam darbui, teikia BPD projektą Europos Komisijai derinti ir tvirtinti, taip pat inicijuoja BPD pakeitimus;
5.3. organizuoja BPD priedo rengimą ir vadovauja šiam darbui, teikia BPD priedą Priežiūros komitetui tvirtinti, taip pat inicijuoja BPD priedo pakeitimus;
5.4. atsižvelgdama į galiojančią Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Valstybės investicijų programos planavimo ir vykdymo tvarką, nustatytas ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų planavimo procedūras (atskirai nurodant įsipareigojimus mokėti, taip pat išmokas), kartu su mokėjimo, tarpinėmis ir įgyvendinančiosiomis institucijomis planuoja lėšų poreikį BPD įgyvendinti, šių lėšų paskirstymą tarp BPD priemonių ir nurodo jas atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Valstybės investicijų programos projektuose;
5.5. užtikrina, kad visų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų apskaita būtų tvarkoma taip, kaip nurodyta Pagrindiniame reglamente;
5.6. informuoja Europos Komisiją apie numatomas ir padarytas išlaidas, susijusias su BPD įgyvendinimu;
5.7. koordinuoja ES struktūrinių fondų lėšų administravimo sistemos kūrimą, atlieka jos veikimo priežiūrą;
5.8. kartu su kitomis už ES struktūrinių fondų lėšų administravimą atsakingomis institucijomis rengia ES struktūrinių fondų vadovus, kuriuose nustato detalias administravimo funkcijų atlikimo taisykles ir procedūras, tvirtina šiuos vadovus, tikrina, kaip šiose Taisyklėse nurodytos institucijos laikosi jų nuostatų;
5.9. duoda privalomus vykdyti nurodymus, teikia institucijoms, administruojančioms ir naudojančioms ES struktūrinių fondų lėšas, paaiškinimus, patarimus BPD įgyvendinimo ir ES struktūrinių fondų lėšų administravimo klausimais;
5.10. institucijoms, nesilaikančioms ES struktūrinių fondų vadovuose nustatytų procedūrų, nustato terminus trūkumams pašalinti, informuoja apie tai Lietuvos Respublikos Vyriausybę ir siūlo Lietuvos Respublikos Vyriausybei problemų sprendimo būdus, jeigu trūkumai nepašalinami nustatytu laiku;
5.11. stebi BPD įgyvendinimo eigą (įskaitant įsipareigojimų mokėti, taip pat išmokų iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų vykdymą pagal atskiras BPD priemones), tam tikslui kuria ir prižiūri integruotą informacinę sistemą;
5.12. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Priežiūros komiteto institucinę sudėtį, institucijų teikimu tvirtina šio komiteto asmeninę sudėtį, organizuoja Priežiūros komiteto darbą ir vadovauja jam, atlieka jo sekretoriato funkcijas, teikia Priežiūros komitetui informaciją ir ataskaitas pagal ES struktūrinių fondų vadovuose nustatytą tvarką;
5.13. rengia Pagrindinio reglamento nurodytas metines ir galutines BPD įgyvendinimo ataskaitas ir gavusi Priežiūros komiteto patvirtinimą teikia šias ataskaitas Europos Komisijai, kartu su Europos Komisija peržiūri jas;
5.14. teikia Europos Komisijai informaciją apie BPD įgyvendinimo eigą, administravimo sistemos veikimą ir planuojamus pakeitimus, vertina Europos Komisijos rekomendacijas dėl ES struktūrinių fondų lėšų administravimo, informuoja Europos Komisiją apie tai, kaip įgyvendinami rekomendacijose pateikti pasiūlymai;
5.15. kuria BPD lėšų panaudojimo valdymo ir kontrolės sistemą, turinčią užtikrinti išlaidų tinkamumo, viešųjų pirkimų, valstybės pagalbos, ES vykdomos politikos horizontaliu lygiu ir kitų nustatytų reikalavimų laikymąsi, nustato reikiamas kontrolės ir audito procedūras;
5.16. organizuoja BPD įgyvendinimo vertinimą, bendradarbiauja su Europos Komisija atliekant galutinį vertinimą;
5.17. rengia visuomenės informavimo apie BPD rengimą ir eigą strategiją ir veiksmų planą, vadovaudamasi Pagrindinio reglamento nuostatomis, informuoja visuomenę apie BPD rengimo ir įgyvendinimo eigą;
5.18. planuoja ir administruoja BPD techninės pagalbos prioriteto priemones, siekdama užtikrinti efektyvų ir kvalifikuotą ES struktūrinių fondų lėšų planavimą;
5.20. užtikrina, kad visi dokumentai, įrodantys išlaidas, apmokėtas iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų, taip pat šių išlaidų tikrinimo dokumentai pagal Pagrindinio reglamento ir Valdymo ir kontrolės reglamento nuostatas būtų tinkamai saugomi ir prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims mokėjimo, tarpinėse, įgyvendinančiosiose institucijose ir pas projektų vykdytojus. Detalūs saugotinų dokumentų aprašai pateikiami ES struktūrinių fondų vadovuose;
6. Vadovaujančioji institucija turi teisę:
6.1. gauti iš mokėjimo, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų visą informaciją, susijusią su BPD įgyvendinimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos ES struktūrinių fondų lėšos;
6.2. sudaryti komisijas ar darbo grupes, skirtas padėti vadovaujančiajai institucijai užtikrinti BPD įgyvendinimo ir ES struktūrinių fondų lėšų administravimo procesų atskirose srityse koordinavimą (į šias komisijas ar darbo grupes gali būti įtraukiami susijusių institucijų ir įstaigų atstovai ir pasitelkiami nepriklausomi ekspertai).
III. MOKĖJIMO INSTITUCIJA
7. Mokėjimo institucija atlieka šias funkcijas:
7.1. atidaro atskirą valstybės iždo sąskaitą Lietuvos banke kiekvieno ES struktūrinio fondo lėšoms, iš kurių atliekami mokėjimai pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšoms nustatytas procedūras;
7.3. tvarko visų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų apskaitą, kaip nurodyta Pagrindiniame reglamente;
7.4. dalyvauja planuojant ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų poreikį BPD įgyvendinti, taip pat šių lėšų paskirstymą tarp BPD priemonių atitinkamiems biudžetiniams metams;
7.5. teikia Europos Komisijai išmokų iš ES struktūrinių fondų lėšų dydžio prognozes einamiesiems ir pirmiems ateinantiesiems metams pagal tarpinių institucijų pateiktas prognozes;
7.6. tikrina ir tvirtina tarpinių institucijų pateiktas išlaidų deklaracijas, rengia ir teikia apmokėti mokėjimo paraiškas Europos Komisijai;
7.7. tvirtina vidaus procedūras, skirtas ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšoms, išmokėtoms ir/arba panaudotoms pažeidžiant ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktus, grąžinti mokėjimo institucijai, tvarko grąžintinų ir grąžintų lėšų apskaitą; kartą per metus informuoja Europos Komisiją apie grąžintinas ir grąžintas ES struktūrinių fondų lėšas;
7.8. tvirtina ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo projektų vykdytojams tvarką, užtikrinančią, kad lėšos būtų išmokamos laiku;
7.9. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokomis, taip pat šių išlaidų tikrinimo dokumentus pagal Pagrindinio reglamento ir ES struktūrinių fondų vadovų nustatytas procedūras, užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims;
8. Mokėjimo institucija turi teisę:
8.1. gauti iš vadovaujančiosios, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų visą informaciją, susijusią su BPD įgyvendinimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos ES struktūrinių fondų lėšos;
8.2. duoti institucijoms, administruojančioms ES struktūrinių fondų lėšas, privalomus vykdyti nurodymus dėl ES struktūrinių fondų lėšų apskaitos;
IV. TARPINĖ INSTITUCIJA
9. Tarpinė institucija atlieka šias funkcijas:
9.2. rengia pasiūlymus dėl metinio ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų poreikio (atskirai nurodant bendrojo finansavimo lėšų šaltinius) ir teikia juos vadovaujančiajai institucijai;
9.3. planuoja priskirtų BPD priemonių lėšas, remdamasi įgyvendinančiųjų institucijų pateiktomis prognozėmis, rengia ES struktūrinių fondų lėšų išmokų prognozes einamiesiems ir pirmiems ateinantiesiems metams, teikia šią informaciją mokėjimo institucijai;
9.4. atlieka priskirtų BPD priemonių priežiūrą, seka įsipareigojimų mokėti, taip pat išmokų iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų pagal priskirtas BPD priemones dydžius, tvarko priemonei skirtų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų apskaitą pagal Pagrindinio reglamento ir atitinkamo ES struktūrinių fondų vadovo nustatytą tvarką;
9.5. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant ES struktūrinių fondų vadovus, rengia tarpinės institucijos vidaus procedūrų, užtikrinančių ES struktūrinių fondų vadovų nuostatų laikymąsi, aprašymus, užtikrina šių procedūrų laikymąsi;
9.7. inicijuoja BPD ir BPD priedo pakeitimus, teikia pasiūlymus, susijusius su BPD įgyvendinimu ir ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų (atskirai nurodant įsipareigojimus mokėti, taip pat išmokas iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų) paskirstymo tikslinimu atitinkamais biudžetiniais metais;
9.8. nustato (suderinusi su vadovaujančiąja institucija) priskirtų BPD priemonių projektų atrankos kriterijus ir vertinimo taisykles, tvirtina projektų paraiškų formas, paraiškų pildymo reikalavimus, kitus dokumentus, būtinus šiose Taisyklėse nustatytoms funkcijoms atlikti;
9.9. vadovaudamasi Pagrindiniame reglamente apibrėžtu partnerystės principu, sudaro projektų atrankos komitetus, įtraukdama ministerijų, kurių kompetencijos sričiai priskiriami svarstomi projektai, atstovus, derina jų sudėtį su vadovaujančiąja institucija, organizuoja šių komitetų darbą ir vadovauja jiems;
9.10. projektų atrankos komitetų rekomendacijų dėl projektų pagrindu priima sprendimus dėl projektų finansavimo; informaciją apie priimtus sprendimus dėl projektų finansavimo teikia vadovaujančiajai institucijai ir įgyvendinančiosioms institucijoms;
9.11. tikrina ir tvirtina įgyvendinančiosios institucijos parengtas mokėjimo paraiškas valstybės iždui ir teikia Finansų ministerijai apmokėti iš patvirtintų tarpinei institucijai Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų (ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšos);
9.12. pagal atitinkamo ES struktūrinių fondų vadovo nustatytą formą rengia ketvirtines, metines ir galutinę BPD įgyvendinimo ataskaitas, kuriose turi būti nurodyti įsipareigojimai mokėti, taip pat išmokos iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų, priemonių įgyvendinimo rezultatai ir kita susijusi informacija pagal priskirtas BPD priemones, teikia šias ataskaitas vadovaujančiajai institucijai ir užtikrina, kad visa pateikta informacija ir skaičiavimai būtų teisingi (prireikus rengia papildomas ataskaitas);
9.13. atlieka panaudotų ES struktūrinių fondų lėšų atrankinius (ne mažiau kaip 5 procentai visų tinkamų išlaidų) patikrinimus (arba užtikrina jų atlikimą) pagal Valdymo ir kontrolės reglamento reikalavimus ir apie rezultatus informuoja vadovaujančiąją instituciją, mokėjimo institucijas ir Valstybės kontrolę; sudaro sąlygas Europos Komisijos ir ES Auditorių rūmų atstovų vizitams; rengia metinę visų ES ir Lietuvos Respublikos institucijų atliktų ES struktūrinių fondų lėšų panaudojimo patikrinimų ataskaitą, teikia šią ataskaitą vadovaujančiajai institucijai;
9.14. rengia pažeidimų ir grąžintinų lėšų ataskaitas ir kas ketvirtį teikia jas mokėjimo ir vadovaujančiajai institucijoms;
9.16. planuoja visuomenės informavimo veiksmus ir informuoja visuomenę apie priskirtas BPD priemones pagal BPD priede nustatytus strategiją ir veiksmų planą;
9.17. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokomis, taip pat šių išlaidų tikrinimo dokumentus pagal Pagrindinio reglamento ir ES struktūrinių fondų vadovų nustatytas procedūras, užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims;
10. Tarpinė institucija turi teisę:
10.1. gauti iš mokėjimo, vadovaujančiosios ir įgyvendinančiųjų institucijų visą informaciją, susijusią su BPD įgyvendinimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos ES struktūrinių fondų lėšos;
10.2. nustačiusi, jog esama rimtų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, sustabdyti projekto finansavimą ir nustatyti terminą šiems pažeidimams pašalinti. Jeigu šie pažeidimai nepašalinami tarpinės institucijos nustatytu laiku, ši institucija turi teisę nutraukti projekto finansavimą;
V. ĮGYVENDINANČIOJI INSTITUCIJA
11. Įgyvendinančioji institucija atlieka šias funkcijas:
11.1. atitinkamos tarpinės institucijos nustatyta tvarka skelbia kvietimus teikti projektų paraiškas, vertina paraiškas ir projektus, prireikus pasitelkdama nepriklausomus ekspertus jiems vertinti;
11.2. teikia juridiniams ir/arba fiziniams asmenims, siekiantiems gauti ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų projektui įgyvendinti, atitinkamame ES struktūrinių fondų vadove nustatytą informaciją, kurios reikia projektų paraiškoms parengti ir pateikti;
11.3. rengia projektų paraiškų vertinimo ataskaitas, teikia atitinkamos tarpinės institucijos projektų atrankos komitetui išvadas ir rekomendacijas;
11.4. gavusi tarpinės institucijos sprendimą dėl projektų finansavimo, informuoja projektų vykdytojus apie priimtą sprendimą dėl projektų finansavimo, sudaro paramos teikimo sutartis su atitinkamais juridiniais ir/arba fiziniais asmenimis;
11.5. rengia ES struktūrinių fondų lėšų išmokų prognozes einamiesiems ir pirmiems ateinantiesiems metams pagal priskirtas priemones ir teikia jas tarpinei institucijai;
11.6. teikia tarpinei institucijai pasiūlymus, kaip patikslinti BPD ir BPD priedą, kad tinkamai būtų panaudojamos ES struktūrinių fondų lėšos;
11.7. seka įsipareigojimų mokėti, taip pat išmokų iš ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų dydžius ir apie tai informuoja atitinkamą tarpinę instituciją;
11.8. pagal Pagrindinio reglamento, ES struktūrinių fondų vadovų nustatytus kontrolės ir audito reikalavimus atlieka projektų, dėl kurių yra sudarytos sutartys, priežiūrą jų įgyvendinimo laikotarpiu; tikrina projektus jų įgyvendinimo vietose, registruoja šiuos patikrinimus, imasi būtinų veiksmų aptiktiems pažeidimams pašalinti, informuoja tarpinę instituciją apie tikrinimo rezultatus;
11.9. nustačiusi, jog esama rimtų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos, imasi būtinų priemonių netinkamai panaudotoms ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšoms susigrąžinti;
11.10. įtraukia į integruotą informacinę sistemą ES struktūrinių fondų vadovų nustatytus duomenis apie projektų paraiškų atrankos rezultatus, sudarytas sutartis dėl projektų finansavimo, būtiną informaciją apie projektus, paraiškų teikėjus ir projektų tikrinimo rezultatus;
11.11. tikrina ir tvirtina projektų vykdytojų mokėjimo prašymuose nurodytų išlaidų tinkamumą, atitiktį sutarties dėl ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų skyrimo sąlygoms; gautų mokėjimo prašymų pagrindu rengia ir teikia tarpinei institucijai mokėjimo paraiškas valstybės iždui;
11.12. vykdo Pagrindinio reglamento ir atitinkamo ES struktūrinių fondų vadovo nustatytus privalomuosius informavimo ir viešumo veiksmus;
11.13. teikia tarpinei institucijai informaciją, kurios reikia ketvirtinėms, metinėms ir galutinei BPD įgyvendinimo ataskaitoms parengti;
11.14. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokomis, taip pat šių išlaidų tikrinimo dokumentus pagal Pagrindinio reglamento ir ES struktūrinių fondų vadovų nustatytas procedūras, užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims.
VI. PRIEŽIŪROS KOMITETAS
13. Priežiūros komitetas atlieka šias funkcijas:
13.2. remdamasis BPD ir BPD priede nustatytais BPD įgyvendinimo priežiūros rodikliais, periodiškai vertina, kas nuveikta siekiant BPD nustatytų tikslų;
13.3. siūlo vadovaujančiajai institucijai BPD ir BPD priedo pakeitimus, svarsto kitų institucijų siūlomus pakeitimus, tvirtina BPD priedą ir jo pakeitimus (įskaitant jame nurodytus įgyvendinimo priežiūros rodiklius ir projektų atrankos kriterijus);
13.4. svarsto ir pritaria (arba nepritaria) Lietuvos Respublikos pasiūlymams pakeisti Europos Komisijos sprendimo, kuriuo patvirtintas BPD, turinį;
Europos Sąjungos struktūrinių fondų
lėšų administravimo Lietuvoje taisyklių
priedas
BPD PRIEMONĖS
Eil. Nr. |
BPD priemonės pavadinimas |
Atskaitinga tarpinė institucija |
Atskaitinga įgyvendinančioji institucija |
|
I. TARPINĖMS IR ĮGYVENDINANČIOSIOMS INSTITUCIJOMS PRISKIRTOS BPD PRIEMONĖS |
|
|||
1. |
Transporto infrastruktūros prieinamumo ir paslaugų kokybės gerinimas |
Susisiekimo ministerija |
Transporto investicijų direkcija prie Susisiekimo ministerijos |
|
2. |
Energijos tiekimo stabilumo ir prieinamumo užtikrinimas |
Ūkio ministerija |
viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra |
|
3. |
Energijos naudojimo efektyvumo plėtra |
Ūkio ministerija |
viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra |
|
4. |
Aplinkos kokybės gerinimas ir žalos aplinkai prevencija |
Aplinkos ministerija |
Aplinkos ministerijos ISPA įgyvendinimo agentūra |
|
5. |
Sveikatos priežiūros įstaigų plėtra ir modernizavimas |
Sveikatos apsaugos ministerija |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
6. |
Švietimo, profesinio mokymo, mokslo ir studijų institucijų infrastruktūros plėtra |
Švietimo ir mokslo ministerija |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
7. |
Darbo rinkos ir socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
8. |
Užimtumo gebėjimų ugdymas |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas |
|
9. |
Darbo jėgos kompetencijos ir gebėjimų prisitaikyti prie pokyčių ugdymas |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas |
|
10. |
Socialinės atskirties prevencija ir socialinė integracija |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas |
|
11. |
Žmogiškųjų išteklių kokybės moksliniuose tyrimuose ir inovacijose gerinimas |
Švietimo ir mokslo ministerija |
Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas |
|
12. |
Mokymosi visą gyvenimą sąlygų plėtojimas |
Švietimo ir mokslo ministerija |
Žmogiškųjų išteklių plėtros programų paramos fondas |
|
13. |
Pramonės ir verslo plėtros skatinimas |
Ūkio ministerija |
viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra |
|
14. |
Pramonės ir verslo aplinkos gerinimas |
Ūkio ministerija |
viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra |
|
15. |
Informacinių paslaugų plėtra |
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
16. |
Turizmo infrastruktūros plėtojimas |
Ūkio ministerija |
viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra |
|
17. |
Investicijos į žemės ūkio valdas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
18. |
Jaunų ūkininkų įsikūrimas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
19. |
Žemės ūkio produktų perdirbimo ir rinkodaros gerinimas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
20. |
Kaimo vietovių pritaikymas ir plėtra |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
21. |
Miškų ūkio plėtra |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
22. |
„LEADER +“ veiksmai |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
23. |
Mokymas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
24 |
Žvejybos pajėgumų subalansavimas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
25. |
Žvejybos laivų modernizavimas |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
26. |
Sąlygų žvejybos verslui pagerinimas ir žuvų išteklių plėtra |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
27. |
Akvakultūra |
Žemės ūkio ministerija |
Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos |
|
II. VADOVAUJANČIAJAI INSTITUCIJAI PRISKIRTOS ADMINISTRUOTI BPD PRIEMONĖS |
|
|||
28. |
Struktūrinių fondų paramos planavimas, valdymas ir Bendrojo programavimo dokumento įgyvendinimas |
– |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
29. |
ES struktūrinių fondų paramos galimybių viešinimas |
– |
viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra |
|
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1166, 2003-09-11, Žin., 2003, Nr. 88-3999 (2003-09-17), i. k. 1031100NUTA00001166
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 31 d. nutarimo Nr. 649 "Dėl atsakomybės už Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos įgyvendinimą Lietuvoje pasiskirstymo tarp valstybės institucijų" pakeitimo