Suvestinė redakcija nuo 2004-03-28 iki 2004-06-09

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2001, Nr. 68-2472, i. k. 1011100NUTA00000953

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL FINANSINIŲ EUROPOS SĄJUNGOS PARAMOS PROGRAMŲ LĖŠŲ VALDYMO IR KONTROLĖS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. liepos 31 d. Nr. 953

Vilnius

 

Siekdama užtikrinti finansinių Europos Sąjungos paramos programų – PHARE (Techninės ir finansinės šalių donorių paramos šalims kandidatėms fondas), pereinamojo laikotarpio institucijų plėtros priemonės (toliau vadinama – pereinamojo laikotarpio priemonė), ISPA (Stojimo struktūrinės paramos aplinkosaugai ir transportui fondas) ir SAPARD (Specialioji žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programa) – lėšų, gaunamų pagal Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos susitarimus (toliau vadinama – finansinė parama), ir Lietuvos Respublikos lėšų, skirtų finansuoti projektams, įgyvendinantiems finansines Europos Sąjungos paramos programas (toliau vadinama – bendrojo finansavimo lėšos), administravimo veiksmingumą, racionalų šių lėšų panaudojimą ir efektyvų šių finansinių Europos Sąjungos paramos programų (PHARE, pereinamojo laikotarpio priemonės, ISPA ir SAPARD) lėšų valdymą bei kontrolę, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Preambulės pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

1. Priskirti Finansų ministerijai šias funkcijas:

1.1 koordinuoti finansinę paramą;

1.2 prižiūrėti, kaip naudojama finansinė parama ir bendrojo finansavimo lėšos, apibendrinti metų duomenis ir pasibaigus biudžetiniams metams iki naujų metų kovo 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei apibendrinamąją medžiagą dėl finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo;

1.3 kasmet Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytais terminais teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl bendrojo finansavimo lėšų planavimo įtraukimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto rengimo planą;

1.4 teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti bendrojo finansavimo lėšų dydį, kuris bus numatomas rengiant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą;

1.5 pervesti finansinę paramą susitarimuose tarp Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos nurodytoms programas įgyvendinančiosioms agentūroms;

1.6 kaupti ir analizuoti informaciją apie finansinių Europos Sąjungos paramos programų ir projektų įgyvendinimą.

2. Priskirti šias funkcijas ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, kurios vadovaudamosi Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programa (Nacionaline acquis priėmimo programa), Nacionaliniu plėtros planu, kitomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis strategijomis, susitarimais tarp Lietuvos Respublikos ir Europos Bendrijų Komisijos dalyvauja planuojant finansinę paramą ir atrenkant projektus, finansuojamus iš finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, atsako už projektų parengimą laiku ir tinkamai, vykdo projektų techninę ir finansinę priežiūrą ir vertina projektų poveikį, parengia projektų koordinavimo ir priežiūros metodikas, įgyvendina projektus techniškai ir finansiškai, prižiūri, kaip naudojamos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos, kaupia ir sistemina finansinę ir statistinę informaciją apie projektų įgyvendinimą:

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

2.1 Ūkio ministerijai – tvarkyti PHARE Ekonominės ir socialinės sanglaudos programos paramą verslo plėtrai;

2.2 Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai kartu su Švietimo ir mokslo ministerija – tvarkyti PHARE Ekonominės ir socialinės sanglaudos programos paramą žmonių išteklių plėtrai;

2.3 Vidaus reikalų ministerijai – tvarkyti PHARE Ekonominės ir socialinės sanglaudos programos paramą regioninėms ir vietos iniciatyvoms skatinti;

2.4 Žemės ūkio ministerijai – tvarkyti SAPARD programos paramą žemės ūkio ir kaimo plėtrai;

2.5 Susisiekimo ministerijai – tvarkyti ISPA programos paramą transporto infrastruktūros plėtrai;

2.6 Aplinkos ministerijai – tvarkyti ISPA programos paramą aplinkos apsaugos infrastruktūros plėtrai;

2.7 kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms – tvarkyti pagal savo kompetenciją paramą, gaunamą pagal PHARE programą (išskyrus PHARE Ekonominės ir socialinės sanglaudos programą) ir pereinamojo laikotarpio priemonę  sritims, už kurias yra atsakingos šios institucijos ir įstaigos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

3. Nustatyti, kad ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos, nurodytos šio nutarimo 2.1–2.6 punktuose, pagal kompetenciją gali įgalioti joms pavaldžias įstaigas atlikti darbus, susijusius su finansinės paramos planavimu, įgyvendinimu ir priežiūra.

4. Įpareigoti ministerijas, kitas valstybės institucijas ir įstaigas, nurodytas šio nutarimo 2.1–2.6 punktuose, Finansų ministerijos nustatyta tvarka:

4.1. teikti Finansų ministerijai ataskaitas apie lėšų, skirtų projektams, finansuojamiems iš finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, įgyvendinti, panaudojimą pagal paskirtį;

4.2. tvarkyti 4.1 punkte nurodytų lėšų apskaitą;

4.3. teikti Finansų ministerijai projektų, finansuojamų iš finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, įgyvendinimo ataskaitas.

5. Įpareigoti ministerijas, kurioms šiuo nutarimu priskirtos papildomos funkcijos, per 2 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimų dėl šių ministerijų nuostatų dalinio pakeitimo projektus.

6. Patvirtinti Finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų valdymo ir kontrolės tvarką (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

 

 

Finansų ministrė                                                                             Dalia Grybauskaitė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m.

liepos 31 d. nutarimu Nr. 953

 

finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų valdymo ir kontrolės tvarka

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka reglamentuoja finansinių Europos Sąjungos paramos programų (PHARE, pereinamojo laikotarpio priemonės, ISPA ir SAPARD) lėšų (toliau vadinama – finansinė parama), skirtų projektams Lietuvos Respublikoje finansuoti, valdymą ir šių lėšų panaudojimo kontrolę. Pereinamojo laikotarpio priemonės lėšų valdymas ir kontrolė atliekami vadovaujantis šios tvarkos 3 punkte PHARE programos lėšų valdymui ir kontrolei nustatyta tvarka bei dalyvaujant šios tvarkos 2.1, 2.2, 2.4–2.7, 2.12 punktuose nurodytiems pareigūnams ir institucijoms.

Punkto pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

2. Šioje tvarkoje vartojamos sąvokos:

2.1. įgaliotasis valstybės pareigūnas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės skiriamas valstybės tarnautojas, vadovaujantis Europos Bendrijų pagalbos projektų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje nacionaliniam fondui, Nacionalinio fondo vardu įsipareigojęs, kad Nacionalinis fondas prisiims visišką atsakomybę už finansinių Europos Sąjungos paramos programų (PHARE, ISPA ir SAPARD) lėšas. Įgaliotasis valstybės pareigūnas yra Finansų ministerijos sekretorius

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.2. nacionalinis pagalbos koordinatorius – Lietuvos Respublikos Vyriausybės skiriamas valstybės tarnautojas, atsakingas už finansinės paramos programų Lietuvos Respublikoje sudarymą, koordinavimą ir priežiūrą

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.3. nacionalinis ISPA koordinatorius – Lietuvos Respublikos Vyriausybės skiriamas valstybės tarnautojas, atsakingas už ryšius su Europos Bendrijų Komisija, ISPA finansinės paramos programavimą, koordinavimą, projektų įgyvendinimo priežiūrą (monitoringą) ir projektų įvertinimą;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.4. įgaliotasis PHARE programos pareigūnas – įgaliotojo valstybės pareigūno skiriamas Lietuvos Respublikos pareigūnas, vadovaujantis PHARE įgyvendinančiajai agentūrai arba Centrinei projektų valdymo agentūrai (CFKA) ir atsakingas už PHARE įgyvendinančiosios agentūros ir (arba) Centrinės finansų ir kontraktų agentūros operacijas, už tinkamą projektų finansinį valdymą;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.5. PHARE įgyvendinančioji agentūra – Lietuvos Respublikos valstybės institucija arba įstaiga, atsakinga už PHARE konkursų organizavimą, sutarčių sudarymą, apmokėjimą už projektus, finansuojamus pagal PHARE programą. Šiuos projektus techniškai vykdo vyresnysis PHARE programos pareigūnas;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.6. Centrinė projektų valdymo agentūra – Lietuvos Respublikos įstaiga, atsakinga už PHARE programos konkursų organizavimą, sutarčių sudarymą, apmokėjimą už institucinio stiprinimo projektus (prireikus – ir už kitus projektus). Šiuos projektus techniškai vykdo vyresnysis PHARE programos pareigūnas;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

2.7. jungtinis PHARE priežiūros komitetas komitetas, kurį sudaro įgaliotasis valstybės pareigūnas, nacionalinis pagalbos koordinatorius ir Europos bendrijų Komisijos atstovai, atsakingi už PHARE programos priežiūrą;

2.8. įgaliotasis sektoriaus pareigūnas – įgaliotojo valstybės pareigūno skiriamas Lietuvos Respublikos pareigūnas, paprastai vadovaujantis ISPA įgyvendinančiajai agentūrai bei atsakingas už ISPA įgyvendinančiosios agentūros operacijas bei tinkamą finansinį įgyvendinamų projektų valdymą;

2.9. ISPA įgyvendinančioji agentūra – Lietuvos Respublikos valstybės institucija arba įstaiga, atsakinga už konkursų organizavimą, sutarčių sudarymą, apmokėjimą ir techninį pagal ISPA programą finansuojamų projektų įgyvendinimą;

2.10. ISPA priežiūros komitetas pagrindinė ISPA projektų vykdymo priežiūros institucija, kurią sudaro Europos bendrijų Komisijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir tarptautinių finansinių institucijų atstovai. Komiteto pirmininkas – Nacionalinis ISPA koordinatorius. Komiteto nariai yra ISPA įgyvendinančiųjų institucijų ir galutinių gavėjų atstovai bei įgaliotasis valstybės pareigūnas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

2.11. OLAF kontaktinė institucija – Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskirta valstybės institucija arba įstaiga, atsakinga už bendradarbiavimą su Europos kovos su sukčiavimu tarnyba (OLAF).

Papildyta punktu:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

2.12. vyresnysis PHARE programos pareigūnas – Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, skiriamas kiekvienoje ministerijoje, kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje, gaunančioje finansinę paramą pagal PHARE programą. Vyresnįjį PHARE programos pareigūną skiria ministerijos, kitos valstybės institucijos ar įstaigos vadovas.

Papildyta punktu:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

II. FINANSINĖS PARAMOS VALDYMAS IR KONTROLĖ

 

3. PHARE programos lėšų valdymas ir kontrolė vykdomi taip:

3.1. PHARE programos lėšos Lietuvos Respublikai skiriamos vadovaujantis Europos Sąjungos Tarybos reglamentu Nr. 3906/89 bei Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. I–964 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Europos Ekonominės Bendrijos pagrindinės sutarties bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Europos Ekonominės Bendrijos finansinio memorandumo ratifikavimo“ (Žin., 1995, Nr. 55-1364) ratifikuota Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Europos Ekonominės Bendrijos pagrindine sutartimi (toliau vadinama – Pagrindinė sutartis).

Pereinamojo laikotarpio priemonės lėšos Lietuvos Respublikai skiriamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymu dėl Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Graikijos Respublikos, Ispanijos Karalystės, Prancūzijos Respublikos, Airijos, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Austrijos Respublikos, Portugalijos Respublikos, Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystės (Europos Sąjungos valstybių narių) ir Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos, Slovakijos Respublikos sutarties dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos stojimo į Europos Sąjungą ratifikavimo (Žin., 2003, Nr. 91-4108) ratifikuota Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Graikijos Respublikos, Ispanijos Karalystės, Prancūzijos Respublikos, Airijos, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Austrijos Respublikos, Portugalijos Respublikos, Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystės (Europos Sąjungos valstybių narių) ir Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos, Slovakijos Respublikos sutartimi dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos stojimo į Europos Sąjungą (toliau vadinama – Stojimo sutartis);

Punkto pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

3.2. lėšos iš Europos Sąjungos patenka į Europos bendrijų pagalbos programų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje nacionalinį fondą Finansų ministerijoje (toliau vadinama – Nacionalinis fondas), kurio steigimą ir veiklą reglamentuoja Supratimo memorandumas dėl Nacionalinio fondo steigimo (toliau vadinama – Supratimo memorandumas), pasirašytas tarp Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos 1998 metais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. balandžio 29 d. nutarimas Nr. 498 „Dėl Europos bendrijų pagalbos programų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje nacionalinio fondo įsteigimo Finansų ministerijoje“ (Žin., 1999, Nr. 39-1233) ir kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai;

3.3. kasmet Pagrindinės sutarties bei Stojimo sutarties pagrindu Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos pasirašomuose finansiniuose memorandumuose dėl PHARE programos ir pereinamojo laikotarpio priemonės (toliau vadinama – PHARE finansiniai memorandumai) nustatomi Europos bendrijų Komisijos finansiniai įsipareigojimai, šių įsipareigojimų vykdymo terminai, nurodomi finansuojami projektai;

Punkto pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

3.4. PHARE programos lėšos, skirtos projektams Lietuvos Respublikoje įgyvendinti, iš Nacionalinio fondo pervedamos PHARE finansiniuose memorandumuose nurodytoms PHARE įgyvendinančiosioms agentūroms vadovaujantis tarp Nacionalinio fondo ir PHARE įgyvendinančiųjų agentūrų pasirašytomis finansavimo sutartimis (toliau vadinama – PHARE finansavimo sutartys) ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis. PHARE finansavimo sutartyse yra nustatoma ataskaitų Nacionaliniam fondui už finansinės paramos lėšų panaudojimą teikimo tvarka, finansinė kontrolė, banko sąskaitų tvarkymas, dokumentų, kartu su paraiška pateikiamų Nacionaliniam fondui, sąrašas;

3.5. už Nacionalinio fondo veiklą atsako įgaliotasis valstybės pareigūnas. Įgaliotasis valstybės pareigūnas gali patikėti savo funkcijas ne daugiau kaip dviem kitiems pareigūnams, tačiau jis atsako už Supratimo memorandume bei PHARE finansiniuose memorandumuose jam nustatytų pareigų vykdymą;

3.6. įgaliotasis valstybės pareigūnas visapusiškai atsako už finansinį PHARE programos lėšų valdymą iki PHARE programos pabaigos. Jis privalo užtikrinti, kad būtų laikomasi PHARE programos taisyklių, reglamentų ir procedūrų, susijusių su pirkimais, atsiskaitymu ir finansiniu valdymu, kad veiktų tinkama finansinės atskaitomybės ir informacinė projekto sistema;

3.7. įgaliotojo valstybės pareigūno funkcijos, administruojant PHARE programos lėšas, yra šios:

3.7.1. teikti Europos bendrijų Komisijai paraiškas dėl lėšų skyrimo ir šias lėšas administruoti;

3.7.2. nacionalinio pagalbos koordinatoriaus pritarimu skirti įgaliotuosius PHARE programos pareigūnus kiekvienoje PHARE įgyvendinančiojoje agentūroje ir (arba) Centrinėje projektų valdymo agentūroje;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.7.3. sudaryti PHARE finansavimo sutartis tarp Nacionalinio fondo ir kiekvienos PHARE įgyvendinančiosios agentūros ir (arba) Centrinės projektų valdymo agentūros;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.7.4. užtikrinti valstybės ir kitų bendrojo finansavimo išteklių srautą, kaip nustatyta PHARE finansiniuose memorandumuose ir kituose susitarimuose dėl Europos Sąjungos pagalbos programų;

3.7.5. užtikrinti, kad finansinės atskaitomybės, naudojant PHARE programos lėšas, sistema (Perseus ar jai tapati) būtų nuolat atnaujinama, o PHARE įgyvendinančiosios agentūros ir Centrinė projektų valdymo agentūra reguliariai teiktų ataskaitas apie panaudotas lėšas bei projektų eigą;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.7.6. PHARE finansavimo sutartyse numatyta tvarka pervesti lėšas PHARE įgyvendinančiosioms agentūroms ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.7.7. kartu su Europos bendrijų Komisijos atstovais ir nacionaliniu pagalbos koordinatoriumi dalyvauti jungtinio PHARE priežiūros komiteto darbe;

3.7.8. programos pabaigoje susigrąžinti nepanaudotas arba netinkamai išmokėtas lėšas iš PHARE įgyvendinančiųjų agentūrų ir (arba) Centrinės projektų valdymo agentūros. Įgaliotasis PHARE programos pareigūnas turi užtikrinti, kad tokios sąlygos būtų numatomos kiekvienoje sutartyje, pasirašomoje tarp PHARE įgyvendinančiosios agentūros ir (arba) Centrinės projektų valdymo agentūros ir rangovo, paslaugų teikėjo ar tiekėjo;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.8. už PHARE įgyvendinančiosios agentūros veiklą atsako įgaliotasis PHARE programos pareigūnas, skiriamas įgaliotojo valstybės pareigūno, pritarus nacionaliniam pagalbos koordinatoriui;

3.9. įgaliotasis PHARE programos pareigūnas atsakingas už bendrą PHARE įgyvendinančiosios agentūros arba Centrinės projektų valdymo agentūros veiklą bei operacijas ir už tinkamą įgyvendintinų projektų finansinį valdymą. PHARE įgyvendinančioji agentūra arba Centrinė projektų valdymo agentūra atsako už:

3.9.1. PHARE pirkimų konkursų dokumentacijos parengimo ir konkursų organizavimo užtikrinimą bei administracinės pagalbos suteikimą vyresniesiems PHARE programos pareigūnams vertinant konkursinius pasiūlymus;

3.9.2. konkursinės dokumentacijos pagal PHARE finansiniuose memorandumuose nustatytus reikalavimus tvirtinimą;

3.9.3. kandidatų į PHARE pirkimų konkursų vertinimo komisijas tvirtinimą;

3.9.4. sutarčių su rangovais, paslaugų teikėjais ar tiekėjais rengimą ir pasirašymą kartu su finansinę paramą pagal PHARE programą gaunančia ministerija, kita valstybės institucija arba įstaiga;

3.9.5. apmokėjimui pateiktų sąskaitų kontrolę, šių sąskaitų apmokėjimą ir tinkamą apskaitos tvarkymą;

3.9.6. banko sąskaitų, naudojamų atlikti mokėjimams finansinės paramos pagal PHARE programą lėšomis, tvarkymą;

3.9.7. patikrų vietose atlikimą, PHARE projektus, atrinkus pagal rizikos analizę;

3.9.8. mėnesio finansinių ataskaitų ir fizinio PHARE projektų įgyvendinimo ataskaitų, įskaitant padarytų pažeidimų ataskaitas, teikimą įgaliotajam valstybės pareigūnui;

3.9.9. informacijos apie patvirtintų PHARE projektų įgyvendinimą nacionaliniam pagalbos koordinatoriui, įgaliotajam valstybės pareigūnui ir jungtiniam PHARE priežiūros komitetui pateikimą.

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.10. kiekviena ministerija, kita valstybės institucija arba įstaiga, gaunanti finansinę paramą pagal PHARE programą, yra atsakinga už investicinės paramos ir institucinio stiprinimo projektų įgyvendinimą, taip pat už bendrojo finansavimo lėšų, numatytų atitinkamo PHARE projekto aprašyme, panaudojimą ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo ataskaitų teikimą PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai ir įgaliotajam valstybės pareigūnui pagal Finansų ministerijos patvirtintą formą. Šiai atsakomybei užtikrinti kiekvienoje ministerijoje, kitoje valstybės institucijoje arba įstaigoje, gaunančioje finansinę paramą pagal PHARE programą, skiriamas vyresnysis PHARE programos pareigūnas. Kiekviena ministerija, kita valstybės institucija arba įstaiga, gaunanti finansinę paramą pagal PHARE programą, atsako už:

3.10.1. konkursinės dokumentacijos pagal PHARE finansiniuose memorandumuose nustatytus reikalavimus parengimą arba parengimo organizavimą (kai dokumentus rengia ne pati ministerija, valstybės institucija arba įstaiga) ir pateikimą PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai tvirtinti laikantis PHARE projekto įgyvendinimo tvarkaraštyje nustatytų terminų, taip pat už PHARE pirkimų konkursų skelbimų parengimą;

3.10.2. PHARE pirkimų konkursų paskelbimą vietinėse visuomenės informavimo priemonėse, kandidatų į šių konkursų vertinimo komisijas pateikimą PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai tvirtinti ir šių komisijos narių dalyvavimo užtikrinimą viso PHARE pirkimų konkurso metu;

3.10.3. sutarčių su rangovais, paslaugų teikėjais ir tiekėjais, PHARE įgyvendinančiąja agentūra ir (arba) Centrine projektų valdymo agentūra pasirašymą, šių sutarčių įgyvendinimo priežiūrą, sutarčių pakeitimų inicijavimą;

3.10.4. sąskaitų ir kitų sutartyse su rangovais, paslaugų teikėjais ir tiekėjais numatytų dokumentų atitikties sutarčių reikalavimams ir techninėms sąlygoms patikrinimą ir patvirtinimą;

3.10.5. PHARE projektų įgyvendinimą pagal PHARE finansiniuose memorandumuose ir sutartyse su rangovais, paslaugų teikėjais ar tiekėjais numatytas sąlygas;

3.10.6. tinkamą PHARE projektų įgyvendinimo priežiūrą ir atskaitomybės sistemą;

3.10.7. PHARE projektų techninio įgyvendinimo pažangos ataskaitų (tarpinių ir galutinių) teikimą PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai ir Finansų ministerijai pagal Finansų ministerijos patvirtintas formas;

3.10.8. padarytų pažeidimų ataskaitų teikimą PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai ir Finansų ministerijai pagal Finansų ministerijos patvirtintą formą;

3.10.9. informacijos, pateikiamos ataskaitose PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai ir Finansų ministerijai, tikslumą ir sąlygų sudarymą Nacionaliniam fondui ir PHARE įgyvendinančiajai agentūrai ir (arba) Centrinei projektų valdymo agentūrai patikrinti šią informaciją pas galutinius naudos gavėjus, pavaldžius ministerijai, kitai valstybės institucijai arba įstaigai, kurioje skiriamas vyresnysis PHARE programos pareigūnas, įgaliotojo valstybės pareigūno arba įgaliotojo PHARE programos pareigūno prašymu;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

3.11. sudaromas jungtinis PHARE priežiūros komitetas, į kurio sudėtį įeina įgaliotasis valstybės pareigūnas, nacionalinis pagalbos koordinatorius ir Europos bendrijų Komisijos atstovai. Šis komitetas renkasi ne rečiau kaip kartą per metus ir iš naujo aptaria PHARE finansuojamas programas. Remdamasis monitoringo ataskaitomis, jungtinis PHARE priežiūros komitetas vertina, ar programų vykdymas atitinka priėmimo į Europos Sąjungą uždavinius, kaip numatyta PHARE finansiniuose memorandumuose, bei rekomenduoja keisti prioritetus ir (arba) prireikus perskirstyti PHARE programos lėšas, užtikrindamas, kad būtų įgyvendinti nustatyti uždaviniai ir tikslai;

3.12. jungtinis PHARE priežiūros komitetas sudaro PHARE priežiūros pakomitetį PHARE programos priežiūrai vykdyti. Į šio pakomitečio sudėtį įeina nacionalinis pagalbos koordinatorius, įgaliotasis valstybės pareigūnas, kiekvienos PHARE įgyvendinančiosios agentūros įgaliotasis PHARE programos pareigūnas ir Europos bendrijų Komisijos atstovai. PHARE priežiūros pakomitetis išsamiai aptaria kiekvienos programos, jos dalių ir sutarčių vykdymą, pagal Europos bendrijų Komisijai pateiktas ataskaitas vertindamas šiuos punktus: tinkamumą, efektyvumą, operatyvumą, galimą įtaką, atlieka kitą reikiamą vertinimą. PHARE priežiūros pakomitetis tikrina faktinius rezultatus, lygindamas su planuotaisiais, vykdymo ir sutarčių sudarymo eigą, finansinį srautą, programų ir projektų valdymo struktūras, teikia rekomendacijas ir jeigu PHARE įgyvendinančioji agentūra ir (arba) Centrinė projektų valdymo agentūra be pateisinamos priežasties nesilaiko šių reikalavimų, imasi reikiamų priemonių užtikrinti tinkamą naudojimąsi finansine parama. PHARE priežiūros pakomitetis atsiskaito jungtiniam PHARE priežiūros komitetui ir prieš metinį jungtinio PHARE priežiūros komiteto susirinkimą pateikia bendrą išsamią ataskaitą apie visas programas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

4. ISPA programos lėšų valdymas ir kontrolė vykdomi taip:

4.1. ISPA programos lėšos Lietuvos Respublikai skiriamos vadovaujantis Europos Sąjungos Tarybos reglamentu Nr. 1267/1999;

4.2. ISPA programos lėšos iš Europos Sąjungos patenka į Nacionalinį fondą, kurio veiklą ir panaudojimą ISPA projektams finansuoti reglamentuoja Supratimo memorandumas dėl Nacionalinio fondo veiklos, susijusios su ISPA programos administravimu, pasirašytas 2000 m. gruodžio 14 d. tarp Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos, kiti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Europos bendrijų Komisijos tarptautiniai susitarimai ir Lietuvos Respublikos teisės aktai;

4.3. kasmet Pagrindinės sutarties pagrindu pasirašomuose finansiniuose memorandumuose dėl ISPA programos (toliau vadinama – ISPA finansiniai memorandumai) nustatomi Europos bendrijų Komisijos finansiniai įsipareigojimai, šių įsipareigojimų vykdymo terminai, nurodomi finansuojami projektai;

4.4. ISPA programos lėšos, skirtos projektams Lietuvos Respublikoje įgyvendinti, iš Nacionalinio fondo pervedamos ISPA finansiniuose memorandumuose nurodytoms ISPA įgyvendinančiosioms agentūroms vadovaujantis tarp Nacionalinio fondo ir ISPA įgyvendinančiųjų agentūrų pasirašytomis finansavimo sutartimis (toliau vadinama – ISPA finansavimo sutartys) ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis. ISPA finansavimo sutartyse yra nustatoma ataskaitų Nacionaliniam fondui už finansinės paramos lėšų panaudojimą teikimo tvarka, finansinė kontrolė, banko sąskaitų tvarkymas, dokumentų, kartu su paraiška pateikiamų Nacionaliniam fondui, sąrašas;

4.5. pagrindinės įgaliotojo valstybės pareigūno, atsakingo už Nacionalinio fondo veiklą, funkcijos, administruojant ISPA programos lėšas, yra šios:

4.5.1. teikti Europos bendrijų Komisijai paraiškas dėl lėšų skyrimo ir šias lėšas administruoti;

4.5.2. nacionalinio ISPA koordinatoriaus pritarimu skirti įgaliotuosius sektorių pareigūnus kiekvienoje ISPA įgyvendinančiojoje agentūroje;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

4.5.3. sudaryti ISPA finansavimo sutartis tarp Nacionalinio fondo ir kiekvienos ISPA įgyvendinančiosios agentūros;

4.5.4. užtikrinti valstybės ir kitų bendrojo finansavimo išteklių srautą, kaip nustatyta ISPA finansavimo memorandumuose;

4.5.5. užtikrinti, kad finansinės atskaitomybės, naudojant ISPA programos lėšas, sistema  būtų nuolat papildoma, o ISPA įgyvendinančiosios agentūros tinkamai vykdytų atskaitomybės procedūras;

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

4.5.6. ISPA finansavimo sutartyse numatyta tvarka pervesti lėšas ISPA įgyvendinančiosioms agentūroms;

4.5.7. kartu su Europos bendrijų Komisijos atstovais ir nacionaliniu ISPA koordinatoriumi dalyvauti ISPA priežiūros komitete;

4.5.8. projektų įgyvendinimo pabaigoje susigrąžinti nepanaudotas arba netinkamai išmokėtas lėšas iš ISPA įgyvendinančiųjų agentūrų;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

4.6. už ISPA įgyvendinančiosios agentūros veiklą atsako įgaliotasis sektoriaus pareigūnas, skiriamas įgaliotojo valstybės pareigūno, pritariant nacionaliniam ISPA koordinatoriui;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

4.7. įgaliotasis sektoriaus pareigūnas atsakingas už bendrą ISPA įgyvendinančiosios agentūros veiklą bei operacijas ir už tinkamą įgyvendintinų projektų finansinį valdymą: konkursų organizavimą, sutarčių sudarymą, apmokėjimą, techninį investicinės paramos projektų (prireikus – ir kitų projektų) įgyvendinimą;

4.8. ISPA priežiūros komitetas renkasi 2 kartus per metus ir nuodugniai aptaria ISPA finansuojamus projektus. Remdamasis ISPA įgyvendinančiųjų agentūrų parengtomis monitoringo ataskaitomis, ISPA priežiūros komitetas analizuoja fizinius ir finansinius šių projektų įgyvendinimo rodiklius, kaip numatyta ISPA finansiniuose memorandumuose, ir teikia rekomendacijas, kaip siekti projektų tikslų ir laikytis projektų įgyvendinimo sąlygų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

5. Iki įstojimo į Europos Sąjungą dienos PHARE ir ISPA įgyvendinančiosios agentūros ir (arba) Centrinė projektų valdymo agentūra iš Nacionalinio fondo gautas finansinės paramos lėšas administruoja vadovaudamosi viešųjų pirkimų taisyklėmis, įtvirtintomis Iš Europos Bendrijų bendrojo biudžeto finansuojamų sutarčių sudarymo procedūrų, vykdomų ne Europos Sąjungos valstybėse, praktiniame vadove (Practical Guide to contract procedures financed from the General Budget of the European Communities in the context of the external actions), kaip nurodyta PHARE ir ISPA finansiniuose memorandumuose. Viešųjų pirkimų procedūros, pradėtos po įstojimo į Europos Sąjungą dienos, vykdomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296).

Punkto pakeitimai:

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

 

6. SAPARD programos lėšų valdymas ir kontrolė vykdomi taip:

6.1. SAPARD programos lėšos Lietuvos Respublikai skiriamos vadovaujantis Europos Sąjungos Tarybos reglamentu Nr. 1268/1999, taip pat Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos, atstovaujančios Europos Bendrijai, daugiamete finansavimo sutartimi dėl Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos (toliau vadinama – Daugiametė finansavimo sutartis), pasirašyta 2001 m. kovo 5 d. Briuselyje;

6.2. kriterijai, pagal kuriuos atrenkami iš SAPARD programos lėšų finansuojami projektai, Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau vadinama – Nacionalinė mokėjimo agentūra) pateiktų įgaliotajam valstybės pareigūnui mokėjimo paraiškų patvirtinimo ir perdavimo Europos bendrijų Komisijai terminai ir tvarka nustatomi vadovaujantis Daugiamete finansavimo sutartimi ir Nacionaline žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000-2006 metų programa;

6.3. kasmet Daugiametės finansavimo sutarties pagrindu Lietuvos Respublikos ir Europos bendrijų Komisijos pasirašomose metinėse finansavimo sutartyse dėl SAPARD programos (toliau vadinama – SAPARD metinės finansavimo sutartys) nustatomi Europos bendrijų Komisijos finansiniai įsipareigojimai Lietuvos Respublikai dėl SAPARD programos ir šių įsipareigojimų vykdymo terminai;

6.4. vadovaujantis Daugiamete finansavimo sutartimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1266 „Dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos įsteigimo“ (Žin., 1999, Nr. 97-2801), SAPARD agentūros funkcijas Lietuvoje vykdo Nacionalinė mokėjimo agentūra;

6.5. SAPARD programos lėšos, skirtos projektams Lietuvos Respublikoje įgyvendinti, iš Nacionalinio fondo pervedamos Nacionalinei mokėjimo agentūrai pagal Europos bendrijų pagalbos programų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje nacionalinio fondo ir Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos susitarimą dėl SAPARD programos Lietuvos Respublikoje įgyvendinimo bei vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis;

6.6. Nacionalinės mokėjimo agentūros, kaip SAPARD agentūros, su įgyvendinimu ir mokėjimais susijusios užduotys yra šios:

6.6.1. kviesti pateikti paraiškas ir skelbti terminus bei finansavimo sąlygas;

6.6.2. atrinkti projektus pagal vertinimo kriterijus;

6.6.3. tikrinti, kurių projektų paraiškos gali būti patvirtintos pagal terminus ir finansuojamumo sąlygas, taip pat tikrinti, ar jos atitinka Daugiametę finansavimo sutartį bei viešųjų pirkimų nuostatas;

6.6.4. raštu išdėstyti sutartines prievoles tarp SAPARD agentūros ir paramos gavėjų, įskaitant informaciją apie atsakomybę šių prievolių nevykdymo atvejais, ir išduoti leidimą pradėti darbą;

6.6.5. atlikti patikras vietose, siekiant nustatyti projekto finansuojamumą prieš jį patvirtinant ir po patvirtinimo;

6.6.6. sekti veiklą, norint užtikrinti įgyvendinamų projektų vykdymo pažangą;

6.6.7. pranešti, ar priemonės įgyvendinamos pagal rodiklius;

6.6.8. užtikrinti, kad paramos gavėjas žinotų apie Europos Sąjungos įnašą į projektą;

6.6.9. tikrinti mokėjimų prašymus;

6.6.10. atlikti patikras vietose, siekiant nustatyti mokėjimų finansuojamumą;

6.6.11. tvirtinti mokėjimus;

6.6.12. atlikti mokėjimus;

6.6.13. tvarkyti įsipareigojimų ir mokėjimų apskaitą;

6.6.14. kai to reikalauja SAPARD agentūros ir paramos gavėjo sutartinės prievolės arba SAPARD programos nuostatos, kontroliuoti paramos gavėją po paramos lėšų išmokėjimo, siekiant nustatyti, ar ir toliau laikomasi terminų ir finansuojamumo sąlygų;

6.7. Nacionalinės mokėjimo agentūros metinių ataskaitų dėl SAPARD programos lėšų panaudojimo sertifikavimą atlieka sertifikuojančioji institucija, kurios funkcijos yra šios:

6.7.1. dokumentu patvirtinti metinę Nacionalinės mokėjimo agentūros finansinę ataskaitą bei SAPARD programos eurų sąskaitą – nurodyti, ar jos išsamios, tvarkingos ir teisingos;

6.7.2. pateikti metines ataskaitas apie Nacionalinės mokėjimo agentūros valdymo ir kontrolės sistemų tinkamumą, gebėjimą užtikrinti, kad išlaidos atitiktų Daugiametės finansavimo sutarties priedo A skyriaus 7 straipsnio 1 dalies nuostatas;

6.7.3. patikrinti, ar finansuojama ir ar teisingai finansuojama Daugiametės finansavimo sutarties priedo A skyriaus 8 straipsnio 2 dalyje nurodyta šalies finansuojama dalis (bendrojo finansavimo lėšos);

6.8. SAPARD programos įgyvendinimo priežiūrai sudarytas Nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000–2006 metų programos priežiūros komitetas, kurio veiklą reglamentuoja Daugiametės finansavimo sutarties priedo B skyriaus 7 straipsnis.

7. Finansinės paramos lėšų panaudojimo kontrolė atliekama vadovaujantis Pagrindinės sutarties, Stojimo sutarties, Daugiametės finansavimo sutarties, PHARE ir ISPA finansinių memorandumų, PHARE ir ISPA finansavimo sutarčių, SAPARD metinių finansavimo sutarčių, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 51-1243; 2001, Nr. 112-4070) ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis.

Punkto pakeitimai:

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

 

8. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos, nurodytos šio nutarimo 2 ir 3 punktuose, gavusios informaciją apie neteisėtą finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų panaudojimą, nedelsdamos informuoja OLAF kontaktinę instituciją, nacionalinį pagalbos koordinatorių, nacionalinį ISPA koordinatorių ir įgaliotąjį valstybės pareigūną.

Papildyta punktu:

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

 

______________

 

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1847, 2002-11-26, Žin., 2002, Nr. 114-5094 (2002-11-29), i. k. 1021100NUTA00001847

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 31 d. nutarimo Nr. 953 "Dėl finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų administravimo, valdymo ir kontrolės tvarkos" pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 77, 2004-01-27, Žin., 2004, Nr. 18-527 (2004-02-03), i. k. 1041100NUTA00000077

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 31 d. nutarimo Nr. 953 "Dėl finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų administravimo, valdymo ir kontrolės tvarkos" pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 318, 2004-03-24, Žin., 2004, Nr. 46-1513 (2004-03-27), i. k. 1041100NUTA00000318

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 31 d. nutarimo Nr. 953 "Dėl finansinių Europos Sąjungos paramos programų lėšų administravimo, valdymo ir kontrolės tvarkos" pakeitimo