Suvestinė redakcija nuo 2017-03-01 iki 2020-04-30

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 94-4874, i. k. 112505ANUTA0003-176

 

LIETUVOS BANKO VALDYBOS

N U T A R I M A S

 

DĖL BankŲ vidaus valdymo bendrųjų nuostatų patvirtinimo

 

2012 m. rugpjūčio 2 d. Nr. 03-176

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 36 straipsnio 1 dalimi, įgyvendindama 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/36/ES dėl galimybės verstis kredito įstaigų veikla ir dėl riziką ribojančios kredito įstaigų ir investicinių įmonių priežiūros, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2002/87/EB ir panaikinamos direktyvos 2006/48/EB bei 2006/49/EB (OL 2013 L 176, p. 338), ir atsižvelgdama į Europos bankininkystės institucijos 2011 m. rugsėjo 27 d. Vidaus valdymo gairėse (angl. Guidelines on Internal Governance) pateiktas rekomendacijas, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Preambulės pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

1. Patvirtinti Bankų vidaus valdymo bendruosius nuostatus (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2013 m. sausio 1 dieną.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                         Vitas Vasiliauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimu Nr. 03-176

 

BANKŲ VIDAUS VALDYMO BENDRIEJI NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bankų vidaus valdymo bendruosiuose nuostatuose (toliau – nuostatai) apibrėžti pagrindiniai principai ir reikalavimai, skirti užtikrinti, kad bankų organizacinė struktūra ir vidaus valdymas būtų veiksmingi, grindžiami ilgalaike veiklos strategija, taip pat atitiktų bankų veiklos pobūdį, jo prisiimamą verslo riziką ir jos valdymą bei banko organų gebėjimą tinkamai vadovauti banko veiklai.

2. Šie nuostatai taikomi Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems bankams ir Centrinei kredito unijai (toliau – bankai). Šie nuostatai mutatis mutandis taikomi finansinei grupei, jeigu jai taikomi Lietuvos Respublikos įstatymuose ir Lietuvos banko teisės aktuose nustatyti jungtinės (konsoliduotos) priežiūros reikalavimai.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

II. BANKO ORGANŲ VEIKLA

 

3. Banko stebėtojų taryba, valdyba ir administracijos vadovas (toliau – banko organai) yra atsakingi už patikimą ir saugią banko veiklą, įskaitant valdymo priemonių, kuriomis užtikrinamas veiksmingas ir riziką ribojantis banko valdymas (pareigų atskyrimas pagal nuostatų 131 punktą, interesų konfliktų prevencija ir kt.), įgyvendinimą. Banko organų funkcijos ir atsakomybė turi būti aiškiai reglamentuoti ir įtvirtinti banko vidaus dokumentuose, nurodant, kokios funkcijos kokiems banko organams priskirtos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

4. Banko organai atsakingi, kad būtų tinkamai reglamentuotos, vykdomos ir laiku peržiūrėtos šios funkcijos:

4.1. banko strateginių tikslų nustatymas, banko veiklos ir veiklos rizikos, įskaitant su verslo ciklu susijusią makroekonominės aplinkos riziką, valdymo strategijų parengimas, patvirtinimas, įgyvendinimas ir užtikrinimas, kad jos atitiktų banko veiklą reglamentuojančius teisės aktus;

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

4.2. vidaus kapitalo ir nuosavų lėšų dydžių nustatymas, paskirstymas bei struktūra, užtikrinant jų pakankamumą rizikai padengti;

4.3. tinkamos ir skaidrios banko organizacinės struktūros, užtikrinančios veiksmingą apsikeitimą informacija ir atskaitomybę jos viduje, sukūrimas;

4.4. banko vadovų, išskyrus banko organų narius, (toliau – vyresnioji vadovybė) ir darbuotojų, kurių funkcijos banke laikomos reikšmingomis, t. y. kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką banko prisiimamai rizikai, skyrimas ir (arba) atleidimas bei jų veiklos priežiūra;

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

4.5. darbuotojų atlygio politikos, kuri turi atitikti banko veiklos ir veiklos rizikos valdymo strategijas, parengimas, patvirtinimas ir įgyvendinimas;

4.6. banko vidaus valdymo sistemos, paslaugų teikimo formavimas ir įdiegimas, taip pat veiklos etikos ir verslo kultūros formavimas ir įdiegimas;

4.7. banko kontrolės sistemos, kuri apimtų rizikos kontrolės, atitikties ir vidaus audito funkcijas, sukūrimas ir įdiegimas;

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

4.8. apskaitos ir finansinių ataskaitų teikimo sistemų vientisumo, įskaitant finansų bei veiklos kontrolę ir atitiktį teisės aktų bei kitų standartų reikalavimams, užtikrinimas.

Papildyta papunkčiu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

5. Banko organai yra atsakingi už veiksmingo apsikeitimo informacija su banko priežiūrą vykdančia institucija (toliau – priežiūros institucija) ir kitomis suinteresuotomis šalimis proceso užtikrinimą.

6. Banko organai turi stebėti ir ne rečiau kaip kartą per metus įvertinti banko vidaus valdymo sistemos veiksmingumą (atlikti savęs įvertinimą). Vertinimo metu turi būti atsižvelgiama į vidaus ir išorės veiksnius, galinčius turėti įtakos banko vidaus valdymui. Šio vertinimo metu taip pat turi būti atliktas tiek atskirų banko organų narių, tiek kolegialios veiklos veiksmingumo ir struktūros įvertinimas, valdymo procedūrų, darbo efektyvumo bei pasiektų veiklos tikslų, banke veikiančių komitetų veiklos įvertinimas. Šiam vertinimui atlikti gali būti naudojamasi išorės nepriklausomų auditorių (ekspertų) paslaugomis. Vertinimo metu nustatytiems trūkumams šalinti banko organai turi parengti vidaus valdymo sistemos tobulinimo planą.

7. Banko organų narių skaičius ir sudėtis turi būti pakankama, o veikla organizuota taip, kad užtikrintų veiksmingą patiriamos rizikos suvokimą ir valdymą, banko vidaus valdymo ir veiklos procesą. Banko organų veikla turi būti reglamentuota banko vidaus dokumentais, kurie nustatytų organų narių atrankos, skyrimo ir atleidimo, jų veiklos stebėjimo ir vertinimo bei rotacijos tvarką. Banko organų narių skaičius ir sudėtis turi būti nustatoma atsižvelgiant į banko organizacinę struktūrą ir jos sudėtingumą, banko atliekamas operacijas ir veiklos pobūdį ir turi užtikrinti tiek individualių, tiek kolegialių sprendimų banko vidaus valdymo klausimais kompetenciją. Banko organus turi sudaryti toks narių skaičius, kad atskiro asmens arba nedidelės asmenų grupės nuomonė negalėtų būti svarbiausia šiems organams priimant sprendimus. Banko organų nariai turi turėti pakankamai kompetencijos, žinių ir patirties savo funkcijoms atlikti. Reikalingai kompetencijai pasiekti turi būti užtikrinamas banko organų narių mokymo procesas. Rekomenduojama, kad kiekvienais metais būtų įvertintos ir nustatytos sritys, kuriose banko organų nariams reikėtų patobulinti savo įgūdžius ir žinias.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

71. Banko stebėtojų taryba ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetas turi turėti tinkamą prieigą prie informacijos apie banko rizikos padėtį ir, jei būtina bei tikslinga, galimybę kreiptis į rizikos kontrolės funkciją atliekančius asmenis bei konsultuotis su išorės ekspertais.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

72. Banko stebėtojų taryba ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetas nustato informacijos apie riziką pobūdį, kiekį, formatą ir teikimo dažnumą. Siekdamas padėti nustatyti patikimą atlygio politiką ir praktiką, Rizikos komitetas, nedarydamas poveikio Atlygio komiteto užduotims, išnagrinėja, ar atlygio sistemoje numatant paskatas atsižvelgiama į riziką, kapitalą, likvidumą ir uždarbio tikimybę bei laiką.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

8. Banko vidaus valdymo veiksmingam tęstinumui išlaikyti banko organai, atsižvelgdami į banko veiklą reglamentuojančių įstatymų ir priežiūros institucijos teisės aktų reikalavimus dėl banko organų narių atrankos, skyrimo ir atleidimo, turi užtikrinti, kad organų nariai būtų atrenkami tik įvertinus jų patirtį ir kvalifikaciją bei reputaciją. Atrankos kriterijai turi būti aiškiai dokumentuoti ir skaidrūs. Banko organų narių skyrimo (rinkimo) procesas turi būti skaidrus ir nediskriminacinis, turi būti sudarytos lygiavertės sąlygos dalyvauti visiems kandidatams, kurie atitinka konkurso (atrankos) metu nustatytas sąlygas.

9. Banko organų nariai turi būti skiriami (renkami) nustatytam terminui. Jų rotacija, perrinkimas kitam paskyrimo laikotarpiui turi būti grindžiamas išsamiu jų praėjusio laikotarpio veiklos įvertinimu. Taip pat turi būti užtikrinama, kad, keičiantis banko organų nariams, jų pakeitimas neturės neigiamos įtakos banko valdymo veiksmingumui.

10. Banko organų nariai turi aktyviai ir veiksmingai dalyvauti banko vidaus valdymo sistemoje, sugebėti priimti savarankiškus, pagrįstus, objektyvius banko valdymo sprendimus. Kiekvienas banko organo narys turi veikti sąžiningai, dorai ir savarankiškai, kad prireikus pagal savo kompetenciją veiksmingai įvertintų ir užginčytų vyresniosios vadovybės sprendimus ir veiksmingai prižiūrėtų, kaip priimami šie sprendimai.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

11. Banko organų nariai turi turėti pakankamai patirties ir būti tinkamos kvalifikacijos, suprasti banko prisiimamą riziką, organizacinę ir valdymo struktūras bei savo funkcijas šiose struktūrose. Banko organų narių individuali kvalifikacija ir kompetencija turi užtikrinti, kad jiems pavestos funkcijos bus atliekamos tinkamai. Banko organų narių kvalifikacija ir kompetencija turi būti pakankama, kad kolegialiai priimti sprendimai ir veiksmai užtikrintų veiksmingą banko valdymą.

12. Banko organų nariai turi žinoti ir suprasti banko veiklą tose srityse, kuriose jie dalyvauja priimant sprendimus, ir turi būti atsakingi už individualiai priimtus sprendimus. Jie turi turėti pakankamai kompetencijos ir patirties priimti kiekvieną sprendimą, susijusį su banko valdymo ir (arba) priežiūros funkcijomis. Banko organų nariai turi užtikrinti, kad kolegialūs sprendimai ir veiksmai neprieštarauja veiksmingam banko valdymui (valdymo ir priežiūrinėms funkcijoms atlikti), su banko veikla susijusios rizikos valdymui, ir jie yra atsakingi už šiuos sprendimus.

13. Banko organų nariai skiriami (renkami) įvertinus jų gebėjimą skirti pakankamai laiko ir pastangų savo funkcijoms, ypač susijusioms su rizikos vertinimo klausimais. Kiekvienas narys banko organų nustatyta tvarka turėtų įsipareigoti apriboti kitus savo profesinius įsipareigojimus tiek, kad jie netrukdytų tinkamai atlikti priskirtas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, banko organų nariui priskirtos funkcijos turi būti aiškiai apibrėžtos banko vidaus dokumentuose.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

131. Laikydamasis profesinių įsipareigojimų apribojimo, banko, kuris pagal banko veiklą reglamentuojančių įstatymų ir priežiūros institucijos teisės aktų reikalavimus pripažintas kita sisteminės svarbos įstaiga, organų narys vienu metu gali atlikti ne daugiau kaip:

131.1. vieno valdybos nario ir dviejų stebėtojų tarybų narių pareigas;

131.2. keturių stebėtojų tarybos narių pareigas.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

132 priežiūros institucijos leidimu, be 131.1 arba 131.2 papunkčiuose nustatytų pareigų, papildomai atlikti vieno stebėtojo tarybos nario pareigas.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

133. 131 punkte nurodytais tikslais vienomis pareigomis laikomos:

133.1. valdybos nario arba stebėtojų tarybos nario pareigos, atliekamos toje pačioje finansinėje grupėje;

133.2. valdybos arba stebėtojų tarybos nario pareigos, atliekamos:

133.2.1. finansų įstaigose, kurios yra tos pačios institucinės užtikrinimo sistemos, kuri atitinka 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2013 L 176, p. 1), 113 straipsnio 7 dalyje nustatytas sąlygas, narės;

133.2.2. įmonėse (įskaitant ne finansų įstaigas), kuriose bankas turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

134.Valdybos arba stebėtojų tarybos nario pareigos pelno nesiekiančiose organizacijose arba atstovavimas valstybei šiuose organuose nelaikomos pareigomis 131 punkte nurodytais tikslais.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

14. Jeigu banko organų nariai dalyvauja papildomoje profesinėje, su banko valdymu nesusijusioje, veikloje, jie turi banko organų nustatyta tvarka deklaruoti, kad ši veikla neturės neigiamos įtakos jų funkcijoms, susijusioms su banko vidaus valdymu. Banko valdymo sistema turi skatinti banko organų narius vengti interesų konflikto ir užtikrinti, kad galimi banko organų narių interesų konfliktai būtų veiksmingai atskleisti.

15. Banko organų posėdžiai turi vykti reguliariai, banko vidaus dokumentuose nustatytu periodiškumu. Periodiškumas turi būti toks, kad būtų užtikrintas nenutrūkstamas esminių banko valdymo klausimų sprendimas. Siekiant užtikrinti pakankamą svarstomų klausimų išankstinio vertinimo laikotarpį, kiekvienas posėdis turi vykti laikantis iš anksto patvirtintos darbotvarkės. Su svarstomais klausimais banko organų nariai turi būti supažindinami iš anksto (išskyrus neeilinius posėdžius ar klausimus), kad jiems pakaktų laiko tinkamai pasirengti svarstyti posėdyje nagrinėjamus klausimus ir priimti tinkamą sprendimą.

16. Asmenys, vadovaujantys banko organams, turi siekti, kad būtų užtikrintas banko organų priimamų sprendimų objektyvumas ir nešališkumas, o sprendimus priimantys nariai būtų susipažinę su svarstomais klausimais ir juos suprastų. Priimant sprendimus turi būti atsižvelgiama į kiekvieno nario nuomonę, sprendimų priėmimo procesas turi būti protokoluojamas.

17. Bankai, kurie pagal bankų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir priežiūros institucijos teisės aktų reikalavimus pripažinti kitomis sisteminės svarbos įstaigomis, privalo įsteigti Skyrimo komitetą, Atlygio komitetą ir Rizikos komitetą. Šių komitetų nariais gali būti tik banko stebėtojų tarybos nariai. Steigiamų arba jau veikiančių komitetų sudėtis turi būti pakankama, komitetų nariai – tinkamos kvalifikacijos ir patirties. Visi komitetai privalo turėti dokumentuotus ir aiškiai apibrėžtus įgaliojimus, veiklos procedūras ir komitetų vadovų rotacijos principus. Komitetų vadovų rotacijos procesas turi užtikrinti komitetų veiklos tęstinumą. Skyrimo, Atlygio ir Rizikos komitetams pavestas funkcijas gali atlikti patronuojančiajame banke įsteigti tokie patys komitetai, jeigu jie užtikrina tinkamą funkcijų vykdymą patronuojamajame banke, atitinka įstatymuose, šiuose nuostatuose ir kituose teisės aktuose šiems komitetams keliamus reikalavimus ir jeigu finansinei grupei taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, kaip nustatyta 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2013 L 176, p. 1).

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

Nr. 03-16, 2017-01-24, paskelbta TAR 2017-01-25, i. k. 2017-01373

 

18. Banko vidaus dokumentuose turi būti numatytas įsteigtų komitetų atskaitingumas banko organams ir reglamentuotas komitetų tarpusavio bendradarbiavimas. Užtikrinant veiksmingą komitetų tarpusavio bendradarbiavimo procesą, gali būti taikomas mišraus dalyvavimo principas, t. y. vieno komiteto nariams gali būti sudaromos galimybės dalyvauti kitų komitetų veikloje.

19. Banko organai turi užtikrinti, kad rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys bus atsakingi už tai, kad visa reikšminga rizika būtų nustatyta ir įvertinta. Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys turi dalyvauti rengiant banko rizikos strategiją ir priimant visus sprendimus dėl reikšmingos rizikos valdymo. Banko valdymo organams turi būti periodiškai teikiama visapusiška visų banko patiriamos rizikos rūšių apžvalga. Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys turi turėti galimybę tiesiogiai informuoti banko stebėtojų tarybą ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetą apie esančius arba galinčius atsirasti specifinius rizikos pokyčius, kurie gali daryti bankui neigiamą poveikį.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

191. Rizikos kontrolės funkciją atliekančių asmenų vadovui turi būti nustatyta aiški atsakomybė už rizikos kontrolės funkciją. Rizikos kontrolės funkciją atliekančių asmenų vadovas atleidžiamas tik tada, kai tam iš anksto pritaria stebėtojų taryba, ir, kai reikia, jis turi turėti galimybę palaikyti su ja tiesioginį ryšį.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

192. Rizikos komiteto nariai turi turėti tinkamų žinių, įgūdžių ir kompetencijos, kad suprastų ir kontroliuotų banko rizikos valdymo strategiją ir bankui priimtiną riziką.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

193. Rizikos komitetas turi patarti banko organams dėl bendros esamos ir būsimos įstaigai priimtinos rizikos bei strategijos ir padėti prižiūrėti, kaip šią strategiją įgyvendina vyresnioji vadovybė.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

194. Rizikos komitetas turi tikrinti, ar siūlant banko klientams įsipareigojimų ir turto kainas visiškai atsižvelgta į banko verslo modelį ir rizikos valdymo strategiją. Jeigu kainos tinkamai neparodo rizikos atsižvelgiant į verslo modelį ir rizikos valdymo strategiją, Rizikos komitetas banko organams turi pateikti trūkumų šalinimo planą.

Papildyta punktu:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

20. Banko organai užtikrina, kad Skyrimo komitetas būtų aprūpintas pakankamais ištekliais, reikalingais pareigoms atlikti, įskaitant teisę gauti visą reikiamą informaciją ir teisę kreiptis į išorės ekspertus savo kompetencijai priklausančiais klausimais. Vykdydamas nustatytas pareigas, Skyrimo komitetas atlieka šias funkcijas:

20.1. siūlo kandidatus į laisvas banko organų narių vietas ir rekomenduoja banko organams arba visuotiniam akcininkų (narių) susirinkimui juos svarstyti. Skyrimo komitetas turi įvertinti įgūdžių, žinių ir patirties pusiausvyrą banko organe, parengti funkcijų ir gebėjimų, kurių reikia konkrečiai pareigybei, aprašą ir įvertinti pareigoms atlikti reikalingą laiką. Skyrimo komitetas taip pat gali vertinti banko visuotinio akcininkų (narių) susirinkimo pasiūlytus kandidatus į banko organus;

20.2. ne rečiau kaip kartą per metus vertina banko organų struktūrą, dydį, sudėtį bei veiklos rezultatus ir teikia banko organams rekomendacijas dėl reikiamų pokyčių;

20.3. ne rečiau kaip kartą per metus vertina tiek atskirų banko organų narių, tiek bendras visų banko organų žinias, įgūdžius bei patirtį ir teikia banko organams vertinimo išvadas;

20.4. teikia pasiūlymus banko organams, siekiant užtikrinti, kad atskiro banko organų nario arba nedidelės narių grupės nuomonė negalėtų būti svarbiausia šiems organams priimant sprendimus, kurie galėtų pakenkti banko interesams;

20.5. vertina, koks turi būti banko organuose nepakankamai atstovaujamos lyties narių siektinas skaičius, ir rengia pasiūlymus (politiką) dėl priemonių, kurios užtikrintų, kad šis skaičius būtų pasiektas;

20.6. persvarsto vyresniosios vadovybės atrankos ir skyrimo politiką ir teikia rekomendacijas banko organams.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

21. Banko organai turi užtikrinti, kad banke būtų sukurti ir skatinami įgyvendinti veiklos etikos ir profesiniai standartai. Standartai turi būti įgyvendinti visose banko veiklos srityse. Ne rečiau kaip kartą per metus turi būti įvertinama, kaip standartai įgyvendinami ir kaip jų laikomasi, o apie rezultatus informuojami atsakingi banko organai.

22. Banko organų nariai turi vengti situacijos, kai jų asmeniniai interesai prieštarauja ar gali prieštarauti banko interesams, t. y. interesų konflikto. Banko organai turi užtikrinti veiksmingą interesų konfliktų valdymą. Galimos interesų konfliktų sritys turi būti aiškiai atskleistos ir išdėstytos banko vidaus dokumentuose. Interesų konfliktų valdymo procese turi būti atskleisti galimi interesų konfliktai, atsirandantys dėl santykių tarp:

22.1. darbuotojų (vadovų) ir klientų;

22.2. darbuotojų (vadovų) ir akcininkų;

22.3. banko organų narių;

22.4. banko darbuotojų ir vadovų;

22.5. banko vadovų ir reikšmingų verslo partnerių;

22.6. banko organų narių ir su jais artimos giminystės, taip pat svainystės ryšiais susijusių asmenų.

23. Siekiant ilgalaikių grupės veiklos strategijoje numatytų tikslų, banko organai taip pat turi užtikrinti subalansuotą visos finansinės grupės interesų konfliktų valdymą.

24. Banko vidaus dokumentuose turi būti reglamentuotas banko organų narių galimų interesų konfliktų valdymas ir sprendimai, kurie turi apimti:

24.1. banko organų narių pareigą vengti galimų interesų konfliktų ir pareigą reguliariai patvirtinti savo nepriklausomumą;

24.2. banko organų narių nepriklausomumo įvertinimą, skiriant jiems naujas funkcijas;

24.3. banko organų narių pareigą informuoti apie visas situacijas arba sprendimus, kurie gali sukelti arba sukėlė interesų konfliktą;

24.4. banko organų narių pareigą nusišalinti nuo dalyvavimo (balsavimo) priimant sprendimus, kurie sukeltų interesų konfliktą arba kitaip galėtų paveikti jų sprendimų objektyvumą ir nepriklausomumą;

24.5. banko sudaromus sandorius su banko organų nariais, su jais artimos giminystės, taip pat svainystės ryšiais susijusiais asmenimis ir su banku susijusiais asmenimis.

25. Turi būti numatytos šios banko ir finansinės grupės interesų konfliktų valdymo priemonės:

25.1. aiškiai atskirti struktūriniai padaliniai, jų funkcijos ir pareigos, kad būtų sudarytos prielaidos išvengti interesų konflikto;

25.2. įgyvendinti informacijos atskyrimo reikalavimai, įskaitant struktūrinių padalinių fizinę atskirtį, jeigu tokia reikalinga;

25.3. apribojimai asmenims, kurių profesinė veikla apima veiklą už banko ir (arba) finansinės grupės ribų.

26. Rekomenduojama banke sukurti interesų deklaravimo sistemą – nustatyti reikalavimus banko darbuotojams deklaruoti savo privačius interesus ir nuolatos atnaujinti šią informaciją.

 

III. BANKO IR FINANSINĖS GRUPĖS ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA IR VIDAUS VALDYMO SISTEMA

 

27. Banko organai yra atsakingi už veiksmingos banko organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos sukūrimą. Banko organizacinė struktūra turi užtikrinti veiksmingą ir apdairų banko vidaus valdymą.

28. Banko organizacinė struktūra turi užtikrinti sąlygas siekti banko veiklos ir veiklos rizikos valdymo strategijose nustatytų tikslų, turi atitikti banko veiklos pobūdį (veiklos sritis), būti aiški ir skaidri. Banko struktūrinių padalinių funkcijos, atsakomybė ir atskaitomybė turi būti aiškios ir apibrėžtos banko vidaus dokumentuose. Banko struktūrinių padalinių tarpusavio ryšiai turi būti reglamentuoti ir dokumentuoti taip, kad būtų užtikrintas jų skaidrumas. Banko struktūrinių padalinių ryšiai neturėtų daryti įtakos banko organų gebėjimams įvertinti banko patiriamą riziką ir sudaryti prielaidų jos valdymo veiksmingumo sumažėjimui.

29. Banko organai turi vengti neplanuotų reikšmingų banko organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos pokyčių, jeigu tai sukeltų bankui papildomą veiklos riziką ar sumažintų rizikos valdymo procesų veiksmingumą. Organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos pokyčiai turi būti vykdomi tik atlikus šių pokyčių įtakos banko veiklai bei prisiimamai rizikai įvertinimą.

30. Banko organai turi žinoti ir suprasti banko organizacinę struktūrą ir vidaus valdymo sistemą, jos įvykusius pokyčius ir jų priežastis, taip pat sugebėti įvertinti organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos trūkumus. Banko organai turi siekti, kad banko organizacinė struktūra ir vidaus valdymo sistema nebūtų pernelyg sudėtinga, kad neapsunkintų banko valdymo proceso. Banko organai yra atsakingi už banko vidaus dokumentų, reglamentuojančių banko organizacinį planavimą ir vidaus valdymo pokyčius, parengimą ir patvirtinimą. Šiuose dokumentuose turi būti įvertinta rizika, kuri gali atsirasti dėl pernelyg sudėtingos banko organizacinės struktūros, taip pat užtikrinta, kad gaunama iš banko struktūrinių padalinių informacija pakankama valdymo sprendimams priimti. Banko organai turi imtis tinkamų priemonių, kad būtų sumažinta sudėtingose organizacinėse struktūrose egzistuojanti rizika.

31. Banko organai yra atsakingi už veiksmingą finansinės grupės vidaus valdymą. Siekiant užtikrinti veiksmingą grupės narių vidaus valdymą ir jų veiklos rizikos vertinimą, finansinės grupės organizacinė struktūra ir vidaus valdymo sistema turi būti paremta bendrais principais ir reikalavimais.

32. Banko organai turi įvertinti visą galimą reikšmingą riziką ir kitas aplinkybes, galinčias turėti neigiamos įtakos finansinės grupės veiklai. Tuo tikslu jie turi skirti pakankamai dėmesio visų finansinės grupės narių veiklos vertinimui, tačiau nepažeisti jų organų savarankiškumo ir neprisiimti atsakomybės už jų priimamus su valdymu susijusius sprendimus.

33. Banko organai finansinės grupės atžvilgiu turi:

33.1. atsižvelgdami į finansinės grupės kompleksiškumą (įvertinant atskirų finansinės grupės narių veiklos pobūdį) užtikrinti, kad organizacinė struktūra ir vidaus valdymo sistema padės veiksmingai stebėti ir kontroliuoti finansinės grupės narių veiklą, taip pat įvertinti visos finansinės grupės mastu patiriamą riziką, jos mastą ir sudėtingumą;

33.2. patvirtinti bendrus bankui ir finansinei grupei vidaus valdymo dokumentus, nustatančius finansinės grupės narių organų įsipareigojimus, susijusius su vidaus valdymu;

33.3. užtikrinti tinkamą finansinių išteklių paskirstymą finansinės grupės viduje laikantis tiek bendrų finansinės grupės, tiek atskiro grupės nario vidaus valdymo reikalavimų (standartų);

33.4. sukurti ir įdiegti priemones, būtinas stebėti, kaip kiekvienas finansinės grupės narys laikosi vidaus valdymo reikalavimų (standartų);

33.5. užtikrinti, kad horizontalūs ir vertikalūs atskaitomybės ryšiai tarp finansinės grupės narių būtų aiškūs ir skaidrūs.

34. Banko organų narys laikomas nepriklausomu tik tais atvejais, kai jo nesaisto jokie verslo, giminystės arba kitokie ryšiai su bendrove, ją kontroliuojančiu akcininku arba administracija, dėl kurių kyla ar gali kilti interesų konfliktas ir kurie gali paveikti nario nuomonę. Nepriklausomų narių skaičius turėtų būti toks, kad priimant sprendimus negalėtų vyrauti atskiras narys arba nedidelė narių grupė.

35. Banko organai turi suprasti ir įvertinti finansinės grupės organizacinę struktūrą, grupės narių veiklos tikslus, uždavinius, verslo ir rizikos ryšius tarp atskirų grupės narių. Banko organai turi užtikrinti, kad visi finansinės grupės narių organai disponuotų pakankama informacija grupės verslo sprendimams priimti ir veiklos rizikai įvertinti. Informacijos apsikeitimo procesas turi būti aiškiai reglamentuotas ir, pateikus prašymą, nedelsiant prieinamas banko organams, kontrolės funkcijas atliekantiems padaliniams ir (arba) priežiūros institucijai.

36. Jeigu bankas arba finansinės grupės nariai vykdo veiklą per sudarančius pakeitimo vertybiniais popieriais sandorius dalyvius arba veikia rinkose, kuriose nepakankami skaidrumo reikalavimai ir (arba) kurių veiklos reguliavimas ir priežiūra neatitinka pripažintų tarptautinių bankinės veiklos standartų (pvz., Bazelio bankų priežiūros komiteto rekomendacijų), banko organai turi suprasti ir vertinti su tokia veikla susijusią riziką. Banko organai turi toleruoti tik tokią veiklą, kurios keliamą riziką galima patikimai vertinti ir valdyti.

37. Banko organai turi užtikrinti, kad būtų imamasi pakankamų priemonių siekiant išvengti rizikos, atsirandančios dėl šių nuostatų 36 punkte nurodytos veiklos. Šios priemonės turi apimti:

37.1. dokumentuotas procedūras bei procesus (patvirtintus veiklos limitus ir pan.), skirtus tokiai veiklai patvirtinti ir rizikai valdyti atsižvelgiant į bendrą banko organizacinę struktūrą ir vidaus valdymo sistemą;

37.2. su šia veikla susijusios informacijos pasiekiamumą banko organams, banko priežiūros institucijai, banko auditą atliekančioms bendrovėms;

37.3. periodišką tokios veiklos būtinumo vertinimą.

38. Banko organai yra atsakingi, kad finansinės grupės narių organizacinė struktūra ir vidaus valdymo sistema užtikrintų:

38.1. saugų ir patikimą atskiro finansinės grupės nario vidaus valdymą;

38.2. finansinės grupės nario finansinės būklės saugumą;

38.3. finansinės grupės narių akcininkų teisėtus interesus.

 

IV. VIDAUS INFORMAVIMO SISTEMOS

 

39. Bankas turi turėti patikimas ir veiksmingas informavimo sistemas, kurios apimtų visas pagrindines veiklos sritis. Apie banko organų patvirtintas strategijas, politikas, procedūras ir kitus vidaus dokumentus (jų pakeitimus) turi būti pranešama visiems su jų vykdymu ir (ar) įgyvendinimu susijusiems darbuotojams. Banko organai turi užtikrinti, kad banko darbuotojai savo funkcijas atlieka susipažinę su patvirtintų strategijų, politikų, procedūrų ir kitų vidaus dokumentų reikalavimais, juos supranta ir jų laikosi.

40. Banko organai turi įdiegti banke tinkamą vadovų informavimo sistemą, kuri sudarytų sąlygas darbuotojams keistis su jais informacija. Ši sistema turi būti naudojama kaip perspėjimo priemonė, kuria banko organai būtų informuojami apie iškylančias veiklos ir vidaus valdymo problemas banke ir (arba) finansinėje grupėje. Sistema turi užtikrinti pakankamą asmenų, kurie naudojasi šia priemone, konfidencialumą. Siekiant išvengti interesų konflikto, ši sistema turi būti atskirta ir nepriklausoma nuo banke ir (arba) finansinėje grupėje esančių įprastų pavaldumo struktūrų. Ši sistema turi būti prieinama visiems banko darbuotojams.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

41. Bankai per 4 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos priežiūros institucijai teikia informaciją apie šių nuostatų 6 punkte numatyto banko vidaus valdymo sistemos veiksmingumo vertinimo rezultatus ir parengtą veiksmų planą dėl vidaus valdymo sistemos tobulinimo.

Punkto pakeitimai:

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

 

_________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-54, 2015-04-09, paskelbta TAR 2015-04-10, i. k. 2015-05526

Dėl Lietuvos banko valdybos 2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimo Nr. 03-176 „Dėl Bankų vidaus valdymo bendrųjų nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-16, 2017-01-24, paskelbta TAR 2017-01-25, i. k. 2017-01373

Dėl Lietuvos banko valdybos 2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimo Nr. 03-176 „Dėl Bankų vidaus valdymo bendrųjų nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo