Suvestinė redakcija nuo 2024-10-19

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12541

 

Nauja redakcija nuo 2024-10-19:

Nr. 1-617 /2024 (1.4 E), 2024-10-18, paskelbta TAR 2024-10-18, i. k. 2024-18188

 

PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO

PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PERSPĖJIMO APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ PRIEMONIŲ, GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMO APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ TVARKOS IR GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ INFORMAVIMO EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ VALDYMO KLAUSIMAIS TVARKOS APRAŠŲ PATVIRTINIMO

 

2015 m. rugpjūčio 14 d. Nr. 1-230

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punktu ir 36 straipsnio 3 ir 4 dalimis,

t v i r t i n u pridedamus:

1.  Perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją tvarkos aprašą.

2Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimo ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais tvarkos aprašą.

 

 

 

Direktorius

vidaus tarnybos generolas                                                                                         Remigijus Baniulis

 

PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymu

Nr. 1-230

(Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2024 m. spalio 18 d.

įsakymo Nr. 1-617 /2024 (1.4 E) redakcija)

 

 

PERSPĖJIMO APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ PRIEMONIŲ, GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMO APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja organizacines ir technines perspėjimo priemones, kuriomis siekiama nedelsiant (iš karto) užtikrinti įspėjamojo garsinio civilinės saugos signalo davimą ir (ar) informacijos, kuri leistų imtis priemonių, kuriomis būtų siekiama išvengti galimos žalos arba ją sušvelninti (toliau – pranešimas apie įvykį), perdavimą gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams.

2Pranešimų apie įvykius formos pateiktos Aprašo 1–6 prieduose. Pranešimų apie įvykius formos, pritaikytos asmenims su negalia, skelbiamos Lietuvos pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms interneto svetainėje lt72.lt (toliau – svetainė lt72.lt). Kiekviena savivaldybė, atsižvelgdama į savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų vertinimą, vadovaudamasi pranešimų apie įvykį formomis, parengia išankstinius pranešimus apie įvykius, nenumatytus Aprašo 1–6 prieduose. Pagal galimybes parengiami ir išankstinių pranešimų apie įvykius šablonai, pritaikyti asmenims su negalia. Parengtų pranešimų apie įvykius kopijas savivaldybės pateikia teritoriniu principu jų veiklą koordinuojantiems ar prižiūrintiems subjektams.

3Valstybės institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai, teikiantys informaciją apie kilusius ypatingus įvykius, ir už keitimąsi informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, ekstremaliąją situaciją ar krizę atsakingosios institucijos ir kiti informacijos teikėjai, nurodyti Pranešimo ir keitimosi informacija apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, ypatingą įvykį, ekstremaliąją situaciją ar krizę tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. 1317 „Dėl Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo įgyvendinimo“, 1 ir 3 prieduose (toliau – už informacijos teikimą atsakingos institucijos), atsižvelgdami į Nacionalinio krizių valdymo centro (toliau – NKVC) atliktą nacionalinį galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimą, parengia išankstinius pranešimų apie įvykius šablonus ir juos suderina su NKVC ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – PAGD). Pagal galimybes parengiami pranešimų apie įvykius šablonai, pritaikyti asmenims su negalia.

4Už informacijos teikimą atsakingos institucijos rengia Gyventojų perspėjimo ir informavimo, naudojant viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikėjų tinklų infrastruktūrą, sistemos (toliau – GPIS) perspėjimo pranešimų šablonus pagal dažniausiai pasitaikančius įvykius.

5Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų vadovai nustato tvarką, leidžiančią užtikrinti gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją bet kuriuo metu.

6Savivaldybių merų sprendimu įgalioti savivaldybių administracijų struktūriniai padaliniai arba darbuotojai (toliau – savivaldybių struktūriniai padaliniai arba darbuotojai, atsakingi už perspėjimą) ir PAGD direktoriaus įgaliotu PAGD teritorinių struktūrinių padalinių vadovų sprendimu (įsakymu) paskirti struktūriniai padaliniai arba darbuotojai, atsakingi už perspėjimą (toliau – PAGD teritorinių padalinių struktūriniai padaliniai arba darbuotojai, atsakingi už perspėjimą), gautus nurodymus, informaciją, atliktus veiksmus, susijusius su gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimu, registruoja Perspėjimo sistemos būklės, gautos informacijos bei nurodymų ir atliktų veiksmų registravimo žurnale (toliau – darbo žurnalas), pateiktame Aprašo 11 priede. PAGD Pajėgų valdymo valdybos Situacijų koordinavimo skyriaus (toliau – PVV SKS) darbuotojai gautus nurodymus, informaciją, atliktus veiksmus, susijusius su gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimu, registruoja PAGD PVV SKS darbo žurnale.

 

II SKYRIUS

PERSPĖJIMO APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ PRIEMONĖS

 

7Gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams perspėti apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją naudojamos šios perspėjimo priemonės:

7.1. Perspėjimo sirenomis sistema (toliau – PSS, sirenos);

7.2. GPIS;

7.3. valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų garsinės avarinio signalizavimo sistemos;

7.4. Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (toliau – LRT), radijo ir televizijos transliuotojai, su kuriais pasirašyti bendradarbiavimo susitarimai dėl gyventojų perspėjimo ir informavimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, (toliau – transliuotojai) ir kiti viešosios informacijos rengėjai ir (ar) skleidėjai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 20 straipsnio nuostatomis;

7.5. švieslentės;

7.6. svetainė lt72.lt ir kitos interneto svetainės;

7.7. socialiniai tinklai;

7.8. elektroninis paštas;

7.9. mobiliosios programėlės;

7.10.    pasiuntiniai.

8Skubi informacija apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, kuri leistų imtis priemonių, kuriomis būtų siekiama išvengti galimos žalos arba ją sušvelninti, perduodama gyventojams siekiant užtikrinti, kad gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos aplinkybėmis (pavyzdžiui, įvertinus, kiek laiko užtruks informacijos parengimas prieinamais bendravimo būdais, taip pat, ar informacija išliks aktuali) informacija asmenims su negalia būtų pateikiama laiku ir prieinamais bendravimo būdais, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams – per LRT (skelbiant pranešimą per televiziją, transliuojama tekstinė informacija (tekstas ar bėgančioji eilutė), esant galimybei, balsu skaitomas pranešimas pateikiamas ir gestų kalba), kitų transliuotojų radijo ir (ar) televizijos programas, kitų viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų kanalais, taip pat ir per elektronines sirenas, garsines avarinio signalizavimo sistemas. Pranešimas apie įvykį perduodamas nedelsiant (iš karto) panaudojus PSS. Pranešimas apie įvykį, esant techninėms galimybėms, gali būti skelbiamas Aprašo 7.5–7.9 papunkčiuose numatytomis priemonėmis. Prireikus perduoti gyventojams skubią informaciją, gali būti pasitelkiami pasiuntiniai. Savivaldybių administracijos privalo numatyti pakankamą pasiuntinių skaičių, reikalingą savivaldybės gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams perspėti.

9Papildomai valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai gali būti perspėjami naudojant viešųjų ryšių tinklus, specialiosios paskirties tinklus, taip pat ir žinybinius ryšių tinklus krizių valdymo ir ekstremaliųjų situacijų valdymo planuose nustatyta tvarka. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų o vadovai turi užtikrinti darbuotojų, pacientų, prižiūrimų ir asmenų su negalia perspėjimą ir informavimą, kad gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos aplinkybėmis (pavyzdžiui, įvertinus, kiek laiko užtruks informacijos parengimas prieinamais bendravimo būdais) informacija asmenims su negalia būtų pateikiama laiku ir prieinamais bendravimo būdais (pavyzdžiui, žodiniu, rašytiniu, garsiniu ir (ar) vaizdiniu informacijos perdavimo ir (ar) gavimo būdais naudojant Brailio raštą, multimedijos priemones, garsines priemones, lengvai suprantamą (paprastą ir aiškiai struktūrizuotą) kalbą, gestų kalbą, taip pat patobulintus ir (ar) alternatyvius bendravimo būdus, priemones ir formas, informacijos ir ryšių technologijas, kuriomis disponuojama).

10Techninės PSS priemonės turi būti įrengiamos gyvenamųjų vietovių teritorijose, kuriose gyventojų tankumas 1 kv. km (vadovaujantis naujausiais Valstybės duomenų agentūros skelbiamais atvirais duomenimis) viršija 100 gyventojų. Nustatant sirenų įrengimo gardelėse eiliškumą, pirmenybė teikiama vietovėms, kurios atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

10.1.  gyvenamųjų vietovių teritorijos patenka į pavojingojo objekto pavojaus zoną, nustatomą vadovaujantis Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 „Dėl Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatų ir Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo patvirtinimo“, reikalavimais;

10.2.  gyvenamųjų vietovių teritorijos patenka į hidrotechnikos statinių užtvindymo zoną, nustatomą vadovaujantis Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos 24 straipsnio 4 punktu ir savivaldybių ekstremaliųjų situacijų valdymo planų žemėlapiuose pažymėtomis pavojaus zonomis (vadovaujantis Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano rengimo metodinėmis rekomendacijomis, patvirtintomis Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus 2011 m. vasario 23 d. įsakymu Nr. 1-70 „Dėl Ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“);

10.3.  gyvenamųjų vietovių teritorijos patenka į mažos rizikos potvynio zoną, nustatomą vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gegužės 25 d. įsakymu „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. rugpjūčio 6 d. įsakymo Nr. D1-655 „Dėl Potvynių grėsmės ir potvynių rizikos žemėlapių Nemuno, Ventos, Lielupės ir Dauguvos upių baseinų rajonuose patvirtinimo“ pakeitimo;

10.4.  gyvenamųjų vietovių teritorijos patenka į statomo ar eksploatuojamo branduolinio objekto Lietuvos Respublikoje ar kaimyninėje valstybėje skubių apsaugomųjų veiksmų zoną ir išplėstinio planavimo atstumą, nustatomą vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. 99 „Dėl Valstybinio gyventojų apsaugos plano branduolinės ar radiologinės avarijos atveju patvirtinimo“;

10.5.  gyvenamųjų vietovių teritorijos, kuriose didžiausias gyventojų tankumas.

11Įrengiant technines PSS priemones gyvenamųjų vietovių teritorijose, pirmenybė teikiama atsižvelgiant į gyventojų tankumą ir techninės PSS priemonės (sirenos) įrengimo galimybę.

12Už techninių PSS priemonių įrengimą yra atsakingi:

12.1už bendros centralizuotos PSS valdymo platformos įrengimą – PAGD. PAGD organizuoja ir koordinuoja perspėjimo sistemų įrengimą, modernizavimą, plėtrą šalies mastu, rengia bendruosius funkcinius ir techninius reikalavimus, būtinus naujoms perspėjimo sistemoms įrengti ar esamoms modernizuoti;

12.2techninių PSS priemonių įrengimą Aprašo 10.3, 10.4 papunkčiuose (taikytina, kai statomas ar eksploatuojamas objektas yra kaimyninėje valstybėje) ir 10.5 papunktyje nurodytose vietovėse – savivaldybių merai;

12.3techninių PSS priemonių įrengimą Aprašo 10.1, 10.2 ir 10.4 papunkčiuose (kai statomas ar eksploatuojamas objektas yra Lietuvos Respublikoje) nurodytose vietovėse – veiklos vykdytojas, ūkio subjektas, valdantis hidrotechninį statinį, valstybės įmonė Ignalinos atominė elektrinė (toliau – Sąrašo subjektai).

13Naujai įrengiamų techninių PSS priemonių techninės specifikacijos turi būti suderintos su PAGD siekiant sukurti bendrą ir centralizuotą visos šalies perspėjimo sirenų valdymo platformą.

14PSS sirenų išdėstymas ir jų aprėptis skelbiama svetainėje lt72.lt (taip pat gali būti skelbiama ir kituose atvirų duomenų šaltiniuose ar svetainėse).

15Technines garsines avarinio signalizavimo priemones būtina įrengti valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, kitose įstaigose ir ūkio subjektuose ir jiems priklausančiuose objektuose, kuriuose dirba ar vienu metu gali būti daugiau kaip 200 žmonių.

16Projektuojamomis ir įrengiamomis techninės garsinės avarinio signalizavimo priemonėmis turi būti užtikrintas dėmesį atkreipiančio toninio signalo ir balsu skelbiamo pranešimo perdavimas pastatų viduje ir subjektų veiklos teritorijoje.

17GPIS priemones būtina įrengti:

17.1PAGD ir Bendrajame pagalbos centre (toliau – BPC);

17.2savivaldybių administracijose.

 

III SKYRIUS

GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMAS APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ VALSTYBĖS LYGIU

 

18Gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai perspėjami apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją valstybės lygiu, naudojant PSS, pagal Aprašo 7 priede nustatytą schemą, gavus NKVC vadovo ar jo įgalioto asmens nurodymą.

19Gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai perspėjami apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją valstybės lygiu, naudojant GPIS, pagal Aprašo 9 priede nustatytą schemą, gavus NKVC vadovo ar jo įgalioto asmens nurodymą.

20Už informacijos teikimą atsakingos institucijos savo veiklos srityje teikia siūlymą NKVC dėl gyventojų perspėjimo, naudojant GPIS, ir parengtą perspėjimo pranešimo tekstą, nurodydamos pranešimo perdavimo laiką ir teritoriją. Kiti perspėjimo pranešimo nustatymai naudojami, kaip nustatyta Aprašo 39 punkte, jeigu už informacijos teikimą atsakinga institucija ir NKVC nesuderina kitaip.

21Atliekant gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą naudojant PSS, taip pat atliekamas perspėjimas ir trumpaisiais pranešimais naudojant GPIS.

22PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiasis arba vyresnysis specialistas, gavęs NKVC nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, naudojant PSS, privalo:

22.1priimti iš NKVC informaciją dėl sirenų įjungimo laiko ir teritorijos;

22.2paskambinti PAGD teritorinių struktūrinių padalinių struktūriniams padaliniams arba darbuotojams, atsakingiems už perspėjimą, prisistatyti (nurodyti vardą, pavardę, pareigas) ir duoti nurodymą informuoti veiklos teritorijoje esančių savivaldybių paskirtus struktūrinius padalinius arba darbuotojus, atsakingus už perspėjimą, nustatytu laiku įjungti sirenas;

22.3.  informuoti LRT (jeigu įmanoma, ir kitas nacionalines žiniasklaidos priemones) apie PSS panaudojimą ir perduoti NKVC ar už informacijos teikimą atsakingos institucijos parengtą pranešimą apie įvykį gyventojams. Pranešimą apie įvykį (jei PAGD PVV SKS budėtojas gaus tokį nurodymą) pateikti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūriniams padaliniams arba darbuotojams, atsakingiems už perspėjimą;

22.4informuoti apie PSS panaudojimą BPC;

22.5.  už informacijos teikimą atsakingos institucijos parengtą ir su NKVC suderintą perspėjimo pranešimo tekstą perduoti per GPIS. Šio pranešimo perdavimo per GPIS laikas turi sutapti su sirenų įjungimo laiku. Pranešimas kartojamas 5 kartus. Pauzės tarp pranešimų trukmė – 1 minutė. Jei neveikia pagrindinės GPIS valdymo darbo vietos įranga, visi nurodymai dėl trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimo perduodami BPC;

22.6.  jei priimtas sprendimas įjungiant sirenas dėl gyventojų informavimo naudoti tiesioginį ryšį su LRT, perduoti NKVC ar už informacijos teikimą atsakingos institucijos parengtą pranešimą apie įvykį gyventojams praėjus 3 minutėms po sirenų įjungimo;

22.7informuoti nurodymus davusius asmenis apie nurodymų įvykdymą;

22.8įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus;

22.9priimti PAGD teritorinių struktūrinių padalinių struktūrinių padalinių arba darbuotojų, atsakingų už perspėjimą, patvirtinimą telefonu ar elektroniniu paštu apie gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą.

23PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gavęs iš PAGD PVV SKS nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus naudojant PSS, privalo:

23.1.  patikslinti sirenų įjungimo laiką ir teritoriją;

23.2priimti pranešimą apie įvykį;

23.3pateikti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio veiklos teritorijoje esančių savivaldybių paskirtiems struktūriniams padaliniams arba darbuotojams, atsakingiems už perspėjimą, pranešimą apie įvykį ir duoti nurodymus nustatytu laiku įjungti sirenas;

23.4.  informuoti tiesioginį viršininką apie gautus nurodymus perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus;

23.5.  pateikti regioniniams ir (ar) vietiniams radijo ir (ar) televizijos programų transliuotojams pranešimą apie įvykį ir nurodyti laiką, kada šis pranešimas privalo būti skelbiamas gyventojams;

23.6.  esant galimybei kontroliuoti PSS veikimą;

23.7.  priimti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio veiklos teritorijoje esančių savivaldybių struktūrinių padalinių arba darbuotojų, atsakingų už perspėjimą, patvirtinimą telefonu ar elektroniniu paštu apie gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą;

23.8informuoti tiesioginį viršininką ir PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiąjį arba vyresnįjį specialistą apie nurodymų įvykdymą;

23.9.  įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus.

24     Savivaldybės struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gavęs PAGD teritorinio struktūrinio padalinio arba darbuotojo, atsakingo už perspėjimą, nurodymus perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus naudojant PSS, privalo:

24.1.  pasitikslinti sirenų įjungimo laiką;

24.2.  priimti pranešimą apie įvykį;

24.3.  informuoti savivaldybės merą, savivaldybės administracijos direktorių ir savo tiesioginį viršininką apie gautus nurodymus perspėti ir informuoti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus;

24.4.  perspėti savivaldybės lygio valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus;

24.5pateikti vietiniam (-iams) transliuotojui (-ams) ir (ar) regioniniam (-iams) transliuotojui (-ams), esančiam (-iems) savivaldybės teritorijoje, jei sudaryta bendradarbiavimo sutartis, arba, vadovaujantis Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 20 straipsnio nuostatomis, pranešimą apie įvykį ir nurodyti laiką, kada šis pranešimas privalo būti skelbiamas gyventojams;

24.6organizuoti vietinio ir centralizuoto valdymo sirenų įjungimą ir (ar) pasiuntinių išsiuntimą nurodytu laiku;

24.7esant galimybei kontroliuoti PSS veikimą;

24.8informuoti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą, apie nurodymų įvykdymą arba priežastis, dėl kurių nurodymai negali būti įvykdyti;

24.9.  įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus.

25     PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiasis arba vyresnysis specialistas, iš NKVC gavęs nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus naudojant GPIS, privalo:

25.1gauti už informacijos teikimą atsakingos institucijos savo veiklos srityje parengtą ir su NKVC suderintą perspėjimo pranešimo tekstą, nurodyti perdavimo laiką ir teritoriją. Kiti perspėjimo pranešimo nustatymai naudojami, kaip nustatyta Aprašo 39 punkte, jeigu už informacijos teikimą atsakinga institucija ir NKVC nesuderina kitaip;

25.2.  perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą;

25.3.  esant galimybei kontroliuoti GPIS veikimą;

25.4informuoti nurodymus davusius asmenis apie nurodymų įvykdymą;

25.5.  įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus;

25.6.  įsitikinęs, kad neveikia pagrindinės GPIS valdymo darbo vietos įranga:

25.6.1. perduoti elektroniniu paštu BPC parengtą trumpąjį perspėjimo pranešimą ir visus nurodymus dėl šio pranešimo perdavimo;

25.6.2. įsitikinti, kad nurodymai suprasti teisingai;

25.6.3. esant galimybei kontroliuoti GPIS veikimą;

25.6.4. įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus;

25.6.5. informuoti nurodymus davusius asmenis apie nurodymų įvykdymą.

26BPC budinčios pamainos vyresnysis specialistas, atsakingas už priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų valdymo funkcijų atlikimą, arba jaunesnysis specialistas, atliekantis budinčios pamainos vyresniojo specialisto funkcijas, gavęs nurodymus iš PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiojo arba vyresniojo specialisto perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą per GPIS, privalo:

26.1.  patikslinti trumpojo perspėjimo pranešimo siuntimo pradžios laiką ir siuntimo teritoriją, kiek kartų kartoti pranešimą ir kokia pauzės tarp pranešimų trukmė, kokiais kanalais ir kalbomis perduoti pranešimą;

26.2.  priimti elektroniniu paštu pateiktą trumpąjį perspėjimo pranešimą ir nurodytu laiku jį perduoti;

26.3.  informuoti savo tiesioginį viršininką apie nurodymų perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą gavimą;

26.4.  informuoti PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiąjį arba vyresnįjį specialistą apie nurodymų įvykdymą.

 

IV SKYRIUS

GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMAS APIE GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ SAVIVALDYBĖS LYGIU

 

27     Gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai perspėjami apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją savivaldybės lygiu, naudojant PSS, kartu perduodant ir GPIS pranešimą, pagal Aprašo 8 priede nustatytą schemą savivaldybės mero arba jo paskirto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo ar gelbėjimo darbų vadovo siūlymu, gavus NKVC vadovo ar jo įgalioto asmens nurodymą. Pranešimo apie įvykį tekstas, kuris skelbiamas per regioninius transliuotojus, ir GPIS trumpasis pranešimo tekstas derinami su NKVC.

28Gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai savivaldybės lygiu naudojant GPIS perspėjami pagal Aprašo 10 priede nustatytą schemą savivaldybės mero arba jo paskirto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo ar gelbėjimo darbų vadovo siūlymu, gavus NKVC vadovo ar jo įgalioto asmens nurodymą. Planuojant gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų perspėjimą naudojant GPIS, trumpasis perspėjimo pranešimo tekstas suderinamas su NKVC.

29Savivaldybės struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gavęs nurodymus perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus naudojant PSS, privalo:

29.1.  patikslinti sirenų įjungimo datą ir laiką, vietą;

29.2.  priimti su NKVC suderintą mero arba savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo ar gelbėjimo darbų vadovo pranešimą apie įvykį ir trumpojo perspėjimo pranešimo tekstą;

29.3.  duoti nurodymą įstaigoms, kitoms įstaigos, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams, kurie turi perspėjimo sirenas, nurodytu laiku įjungti sirenas;

29.4nedelsdamas perspėti PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiąjį arba vyresnįjį specialistą ir PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą, apie numatomą PSS panaudojimą arba nurodyti objektyvias priežastis, dėl kurių PSS negali būti operatyviai panaudota;

29.5.  pranešimo apie įvykį tekstą pateikti:

29.5.1. PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiajam arba vyresniajam specialistui;

29.5.2. PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūriniam padaliniui arba struktūrinio padalinio darbuotojui, atsakingam už perspėjimą, kuris privalo pranešimą apie įvykį pateikti regioniniam transliuotojui. Tais atvejais, kai sudaryta daugiašalė sutartis dėl gyventojų perspėjimo su regioniniu transliuotoju, PAGD teritoriniu struktūriniu padaliniu ir jo veiklos teritorijoje esančiomis savivaldybėmis, pranešimą apie įvykį pateikti regioniniam transliuotojui ir apie tai informuoti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio teritorinį struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą;

29.5.3. vietiniam (-iams) transliuotojui (-ams) ir (ar) regioniniam (-iams) transliuotojui (‑ams), veikiančiam (-iems) savivaldybės teritorijoje, jei sudaryta bendradarbiavimo sutartis, ir (ar), esant poreikiui, kitiems viešosios informacijos rengėjams ir (ar) skleidėjams, vadovaujantis Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 20 straipsnio nuostatomis, nurodyti laiką, kada pranešimas privalo būti skelbiamas gyventojams;

29.6.  perspėti valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas ir ūkio subjektus;

29.7.  informuoti BPC;

29.8perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą, kurio perdavimo per GPIS pradžia turi sutapti su sirenų jungimo laiku. Pranešimas kartojamas 5 kartus. Pauzės tarp pranešimų trukmė – 1 minutė;

29.9organizuoti vietinio ir centralizuoto valdymo sirenų įjungimą ir (ar) pasiuntinių išsiuntimą nurodytu laiku;

29.10esant galimybei, kontroliuoti PSS ir GPIS veikimą;

29.11informuoti nurodymus davusius asmenis apie nurodymų įvykdymą;

29.12įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus.

30Savivaldybės struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gavęs nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus naudojant GPIS, privalo:

30.1.  priimti mero arba jo paskirto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo su NKVC suderintą trumpąjį perspėjimo pranešimą arba jų žodiniu nurodymu parengti trumpąjį perspėjimo pranešimą;

30.2.  pasitikslinti su pavedimą perspėti davusiu asmeniu trumpojo perspėjimo pranešimo siuntimo pradžios laiką ir perduodamo pranešimo teritoriją, kiek kartų kartoti pranešimą ir kokia pauzės tarp pranešimų trukmė, kokiais kanalais ir kalbomis perduoti pranešimą;

30.3kaip galima anksčiau perspėti apie GPIS panaudojimą PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą, ir PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiąjį arba vyresnįjį specialistą, kuris koordinuoja savivaldybės trumpojo perspėjimo pranešimo siuntimo eigą, užtikrinti jo atitiktį nustatytiems reikalavimams;

30.4.  nurodytu laiku perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą;

30.5esant galimybei, kontroliuoti GPIS veikimą;

30.6informuoti nurodymus davusius asmenis apie nurodymų įvykdymą;

30.7įrašyti darbo žurnale gautus nurodymus ir aprašyti atliktus veiksmus;

30.8jei dėl techninių priežasčių neveikia savivaldybės GPIS darbo vietos valdymo įranga arba negalima prisijungti prie GPIS serverio, paskambinti PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiajam arba vyresniajam specialistui ir paprašyti perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą:

30.8.1. pateikti elektroniniu paštu savivaldybės mero arba jo paskirto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo su NKVC suderintą trumpąjį perspėjimo pranešimą PDF ir Word formatais ir nurodymus dėl jo perdavimo;

30.8.2. nurodyti adresą ar gyvenamąją vietovę, ar koordinates, ar administracinį vienetą ir  perspėjimo zonos spindulį;

30.8.3. įsitikinti, kad nurodymai suprasti teisingai;

30.9esant galimybei, kontroliuoti GPIS veikimą;

30.10informuoti BPC.

31PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiasis arba vyresnysis specialistas, gavęs iš savivaldybės prašymą perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą per GPIS, jei savivaldybės darbuotojas, atsakingas už perspėjimą savivaldybėje, dėl techninių ar kitų priežasčių neturi galimybių operatyviai prisijungti prie GPIS, užtikrina trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimą pagal savivaldybės pateiktus duomenis ir privalo:

31.1.  patikslinti trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimo laiką ir teritoriją, kiek kartų kartoti pranešimą ir kokia pauzės tarp pranešimų trukmė, kokiais kanalais ir kalbomis perduoti pranešimą;

31.2.  priimti elektroniniu paštu PDF ir Word formatais parengtą trumpąjį perspėjimo pranešimą ir nurodymus dėl jo perdavimo ir nurodytu laiku jį perduoti;

31.3.  informuoti savivaldybės struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą, apie trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimą;

31.4.  informuoti savo tiesioginį viršininką apie atliktus veiksmus;

31.5.  aprašyti darbo žurnale atliktus veiksmus;

31.6.  informuoti PAGD teritorinio struktūrinio padalinio struktūrinį padalinį arba darbuotoją, atsakingą už perspėjimą, apie GPIS panaudojimą PAGD teritorinio struktūrinio padalinio veiklos teritorijoje esančioje savivaldybėje, kuris informuoja apie tai tiesioginį viršininką.

 

V SKYRIUS

GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMAS ĮVYKUS AVARIJAI PAVOJINGUOSIUOSE OBJEKTUOSE, HIDROTECHNIKOS STATINIUOSE IR VALSTYBĖS ĮMONĖJE IGNALINOS ATOMINĖJE ELEKTRINĖJE

 

32Sąrašo subjekto vadovo įgaliotas struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai dėl įvykusios avarijos, privalo:

32.1nedelsdamas perspėti Sąrašo subjekto darbuotojus ir vadovus;

32.2informuoti savivaldybę apie būtinybę perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas ir ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, patenkančius į galimos taršos, pavojaus ar užtvindymo zoną.

33Savivaldybės struktūrinis padalinys arba darbuotojas, atsakingas už perspėjimą, gavęs savivaldybės mero arba jo paskirto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo siūlymu NKVC nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, įvykus avarijai Sąrašo subjekte, privalo:

33.1patikslinti, kiek būtina panaudoti perspėjimo sistemų (GPIS) – vieną ar abi;

33.2perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, patenkančius į galimos taršos, pavojaus ar užtvindymo zoną, Aprašo IV skyriuje nurodyta tvarka;

33.3informuoti PAGD PVV SKS;

33.4informuoti BPC.

 

VI SKYRIUS

GYVENTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ, KITŲ ĮSTAIGŲ, ŪKIO SUBJEKTŲ IR VEIKLOS VYKDYTOJŲ PERSPĖJIMAS EKSTREMALIOJO ĮVYKIO VIETOJE

 

34     Įvykus įvykiui, ekstremaliajam įvykiui, kai susidariusi padėtis gali sukelti staigų didelį pavojų gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ar aplinkai arba gyventojų žūtį, sužalojimą ar padaryti kitą žalą, sukelti ekstremaliąją situaciją, gelbėjimo darbų vadovas kreipiasi į NKVC dėl sprendimo perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus.

35Gelbėjimo darbų vadovas, išskyrus tuos atvejus, kai šias pareigas vykdo priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų darbuotojas, gavęs nurodymą iš NKVC vadovo ar jo įgalioto asmens perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, privalo:

35.1išsiųsti į ekstremaliojo įvykio teritoriją specialios paskirties automobilį (-ius), turintį (-čius) garso stiprinimo įrangą ir esantį (-čius) ekstremaliojo įvykio vietoje, ir, esant galimybei, organizuoti sirenų, įrengtų ekstremaliojo įvykio teritorijoje, įjungimą;

35.2ir (ar) kreiptis į NKVC dėl būtinybės perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą per GPIS;

35.3informuoti savivaldybę apie gautą nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus.

36Gelbėjimo darbų vadovas, kai šias pareigas vykdo priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų darbuotojas, gavęs nurodymą iš NKVC perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas ir ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, privalo:

36.1išsiųsti į ekstremaliojo įvykio teritoriją specialios paskirties automobilį (-ius), turintį 
(-čius) garso stiprinimo įrangą ir esantį (-čius) ekstremaliojo įvykio vietoje, ir, esant galimybei, organizuoti sirenų, įrengtų ekstremaliojo įvykio teritorijoje, įjungimą;

36.2per BPC kreiptis į PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiąjį arba vyresnįjį specialistą dėl būtinybės perduoti trumpąjį perspėjimo pranešimą per GPIS. PAGD PVV SKS budinčios pamainos vyriausiasis arba vyresnysis specialistas per GPIS perduota trumpąjį perspėjimo pranešimą nurodytoje teritorijoje esantiems gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams;

36.3informuoti savivaldybę apie gautą nurodymą perspėti gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus.

37Organizuojant trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimą per GPIS, turi būti pateikiama trumpa informacija apie įvykį, jo pobūdį, grėsmę, galimą poveikio zoną, siūlomus apsisaugojimo būdus, taip pat pranešimo išsiuntimo teritorija.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

38Gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, atitinkančiai civilinės saugos signalų „Cheminis pavojus“, „Radiacinis pavojus“, „Katastrofinis užtvindymas“, „Potvynio pavojus“, „Uragano pavojus“ skelbimo kriterijus, nedelsiant (iš karto) privalo būti naudojamos techninės PSS priemonės. Sprendimą panaudoti technines PSS priemones priima NKVC.

Gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, atitinkančiai civilinės saugos signalo „Oro    pavojus“ skelbimo kriterijus, gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai perspėjami Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų (toliau – KOP) vado (KOP operatyvinio budėtojo) sprendimu.

39Trumpasis perspėjimo pranešimas parengiamas lietuvių, anglų ir rusų kalbomis, neviršijant 320 simbolių. Trumpojo perspėjimo pranešimo pradžioje turi būti nurodomas jo siuntėjas arba iniciatorius (esant galimybei – sutrumpintas), kuris valstybės ar savivaldybės lygiu perspėja gyventojus ir teikia svarbią informaciją, susijusią su gresiančia ar susidariusia ekstremaliąja situacija. Pastabos, kaip rengti trumpųjų perspėjimo pranešimų tekstus ir jų pavyzdžiai skelbiami PAGD interneto svetainėje https://pagd.lrv.lt/lt/administracine-informacija/kalbos-patarimai/2020-metu-kalbos-patarimai/. Jeigu nėra galimybės parengti trumpąjį perspėjimo pranešimą trimis kalbomis, pranešimas parengiamas lietuvių kalba ir perduodamas visais visuomenei skirtais kanalais. Jeigu nenurodomas trumpojo perspėjimo pranešimo perdavimo kartojimų skaičius ir pauzės tarp pranešimų trukmė, pranešimas kartojamas 10 kartų, pauzės tarp pranešimų trukmė – 1 minutė.

40Už informacijos teikimą atsakingos institucijos, savivaldybių administracijos, inicijavusios gyventojų perspėjimą naudojantis GPIS, apie išnykusią gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos grėsmę informuoja NKVC ir PAGD. Gyventojams informaciją apie išnykusią grėsmę už informacijos teikimą atsakingos institucijos ir savivaldybių administracijos skelbia savo interneto svetainėse, PAGD – svetainėje lt72.lt.

41Gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai išsiųsti perspėjimo pranešimai skelbiami svetainėje lt72.lt.

42Kai jungiamos pavienės elektros sirenos ekstremaliojo įvykio vietoje, kurioje privaloma perspėti ir informuoti ekstremaliojo įvykio teritorijoje esančius gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus, patenkančius į pavienių elektros sirenų veikimo spindulį, visada privalo būti į šią teritoriją išsiųsti specialios paskirties automobiliai, turintys garso stiprinimo įrangą. Jei sirena elektroninė ir yra galimybė perduoti informaciją gyventojams tiesiogiai balsu, specialios paskirties automobiliai gali būti nesiunčiami. Šiais atvejais pateikiama konkreti informacija apie įvykį LRT, nacionalinei ir regioninei žiniasklaidai.

43Gyvenamosiose vietovėse, kuriose nėra sirenų arba galimybių panaudoti kitas garsines priemones, gyventojai, valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai perspėjami per pasiuntinius. Pasiuntinių išvykimo tvarka ir maršrutai turi būti numatyti savivaldybių ekstremaliųjų situacijų valdymo planuose.

44Savivaldybės struktūrinio padalinio arba darbuotojo, atsakingo už perspėjimą, kontaktiniai duomenys pateikiami PAGD teritoriniam struktūriniam padaliniui. PAGD teritorinio struktūrinio padalinio arba darbuotojo, atsakingo už perspėjimą, kontaktiniai duomenys pateikiami PAGD PVV SKS ir PAGD teritorinio struktūrinio padalinio veiklos teritorijoje esančių savivaldybių administracijoms. Pasikeitus kontaktiniams duomenims, nedelsiant (iš karto) informuojami šiame punkte paminėti struktūriniai padaliniai ar darbuotojai.

45Kai sirenos įjungiamos nesankcionuotai, struktūriniai padaliniai arba darbuotojai, atsakingi už perspėjimą, privalo nedelsdami imtis visų priemonių sirenoms išjungti ir informuoti NKVC, BPC, savivaldybės administraciją ir PAGD PVV SKS.

 

________________

 

PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymu

Nr. 1-230

(Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2024 m. spalio 18 d.

įsakymo Nr. 1-617 /2024 (1.4 E) redakcija)

 

 

Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimo ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais tvarkos aprašas

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimo ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja informacijos, kuri leistų imtis priemonių, kuriomis būtų siekiama išvengti galimos žalos arba ją sušvelninti, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų veiksmus, valdant ekstremaliąją situaciją, duomenų apie ekstremaliosios situacijos padarinius ir kitos aktualios informacijos perdavimą gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams visoje šalies teritorijoje ar jos dalyje tvarką.

2Valstybės lygio krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektai nuolat teikia gyventojams oficialią informaciją ekstremaliųjų situacijų prevencijos ir valdymo klausimais, kad susidarius ekstremaliajai situacijai būtų išvengta žmonių žūčių ir sveikatos sutrikdymų, žalos ir nuostolių, būtų sušvelninti galimi padariniai, taip pat siekiant paneigti paskleistą netinkamą informaciją.

3Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos informuoja gyventojus, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas, ūkio subjektus ir veiklos vykdytojus ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais per viešosios informacijos rengėjus ir skleidėjus, rengdami pranešimus, straipsnius spaudai, skelbdami informacinius pranešimus interneto svetainėse, portaluose, socialiniuose tinkluose, organizuodami spaudos konferencijas, duodami interviu radijui ar televizijai ir kitomis priemonėmis. Gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms, ūkio subjektams ir veiklos vykdytojams informacija ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais skelbiama Lietuvos pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms svetainėje lt72.lt.

4Gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pagal jų kompetenciją gyventojams teikiama informacija turi būti aktuali ir nuolat atnaujinama. Gyventojams, esant galimybei, skelbiama:

4.1. duomenys apie pavojų, pavojaus šaltinį ir kylančią grėsmę, rekomendacijos ir patarimai, kaip apsisaugoti;

4.2.    kas, kada, kur įvyko ir dėl ko susidarė ekstremalioji situacija;

4.3.    atlikti tyrimai ir jų rezultatai arba kada bus žinomi tyrimų rezultatai;

4.4.    ekstremaliosios situacijos keliama grėsmė ir jos vystymosi prognozė;

4.5. skubios priemonės gyventojams apsaugoti, kokia pagalba jiems suteikta, informacija apie evakavimą;

4.6. pirminiai veiksmai ir kas padaryta ekstremaliajai situacijai suvaldyti, sušvelninti ir padėčiai pagerinti;

4.7.    kokios tarnybos dirba ekstremaliosios situacijos židinyje;

4.8.    kas paskirtas savivaldybės ir (ar) valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovu;

4.9.    pasitelkti kariniai vienetai ir resursai;

4.10pasitelkti ir planuojami pasitelkti ekspertai;

4.11nukentėję, hospitalizuoti ir žuvę žmonės;

4.12veiksniai, galintys pabloginti situaciją;

4.13rekomendacijos gyventojams dėl tolesnių veiksmų ir apsaugos būdų;

4.14informacija apie ekstremaliosios situacijos likvidavimą, suvaldymą ar pabaigą;

4.15informacija apie ekstremaliajai situacijai likviduoti skiriamus išteklius;

4.16nustatyti draudimai ir ribojimai;

4.17informacija apie gautus pagalbos prašymus;

4.18informacija apie savanorystės iniciatyvas;

4.19kita gyventojams aktuali informacija.

5Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pagal jų kompetenciją gyventojams skelbiama informacija turi būti:

5.1.    aiški ir suprantama;

5.2.    pateikiama laiku;

5.3.    tiksli arba patikslinanti;

5.4. prieinama, nesunkiai pasiekiama, teikiama asmenims su negalia prieinamais bendravimo būdais;

5.5.    atsakanti į gyventojams aktualius klausimus dėl gyvybės, sveikatos, turto saugumo;

5.6.    apimanti pažeidžiamiausias visuomenės grupes;

5.7.    pagal poreikį pateikiama užsienio kalba (-omis);

5.8.    spaudos konferencijų, kitų svarbių informavimo renginių ekstremaliosios situacijos metu pateikiama su vertimu į gestų kalbą, kuris atitiktų Rekomendacijas dėl informacijos teikimo asmeniui su klausos negalia renginiuose ir jam teikiamoje informacijoje, patvirtintas Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2024 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. V-17 „Dėl Rekomendacijų dėl informacijos teikimo asmeniui su klausos negalia renginiuose ir jam teikiamoje informacijoje patvirtinimo“.

 

II SKYRIUS

Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimAS

GRESIANT AR SUSIDARIUS VALSTYBĖS LYGIO EKSTREMALIAJAI SITUACIJAI

 

6Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimas gresiant ar susidarius valstybės lygio ekstremaliajai situacijai vykdomas Apraše nustatyta tvarka ir pagal schemą, nurodytą Aprašo 1 priede.

7Gresiant ar susidarius valstybės lygio ekstremaliajai situacijai:

7.1.    Nacionalinio krizių valdymo centro (toliau — NKVC) vadovas paskiria gyventojams viešąją informaciją teiksiantį subjektą – ministeriją, kitą valstybės instituciją ar įstaigą (toliau — atsakinga valstybės institucija), kuriai, atsižvelgiant į veiklos sritį ir gresiančios ar susidariusios valstybės lygio ekstremaliosios situacijos pobūdį, tenka atsakomybė už valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimo ir jos padarinių šalinimo organizavimą;

7.2.    viešąją informaciją valstybės lygiu gyventojams teikia NKVC, valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas ir NKVC paskirtos institucijos, derindamos su NKVC.

8NKVC  atlieka šiuos veiksmus (kompetencija):

8.1.    koordinuoja paskirtų institucijų teikiamą gyventojams informaciją, pasitelkia kompetentingų institucijų atstovus informacijai rengti ir platinti arba informacijos teikimą organizuoja per kompetentingų institucijų infrastruktūrą;

8.2.    paskiria instituciją, kuri aktyvina ir viešina gyventojams informuoti skirtus karštosios linijos telefonus ir elektroninio pašto adresą, atsako į gyventojų klausimus;

8.3.    paskiria instituciją, kuri teikia informaciją nuo ekstremaliosios situacijos nukentėjusiems žmonėms, taip pat jų ir žuvusiųjų artimiesiems;

8.4.    derina ir su pasitelktomis institucijomis organizuoja žurnalistų, reporterių, fotografų, operatorių ir kitų visuomenės informavimo priemonių atstovų (toliau – visuomenės informavimo priemonių atstovai) apsilankymą ekstremaliosios situacijos zonoje ir lydi atrinktą grupę, likusiems visuomenės informavimo priemonių atstovams išplatina iš ekstremaliosios situacijos zonos gautą medžiagą;

8.5.    prireikus, priima sprendimą dėl valstybinio informacinio centro ir (ar) spaudos centro įsteigimo ir veiklos vietos, nustato jo darbo režimą, trukmę, kitus su jo veikla susijusius aspektus.

9Spaudos centras (kompetencija):

9.1.    patalpas spaudos centrui iš anksto, pagal kompetenciją įvertinusi galimus informacijos teikimo poreikius, parenka atsakinga valstybės institucija arba jo darbas organizuojamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės rūmuose;

9.2.    NKVC ar valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo su NKVC suderintu sprendimu spaudos centras gali būti įsteigtas ekstremaliosios situacijos paveiktoje savivaldybėje ar kitoje iš anksto nenumatytoje vietoje. Už spaudos centro patalpų parengimą ir aprūpinimą techninėmis ir organizacinėmis priemonėmis ir jų funkcionavimą atsako savivaldybės meras, už darbo organizavimą – atsakinga valstybės institucija;

9.3.    spaudos centro vadovas nustato spaudos konferencijų ir susitikimų su valstybės ekstremaliosios situacijos operacijos vadovu, patelktų civilinės saugos sistemos pajėgų vadais, gelbėjimo darbų vadovais, politikais, valstybės vadovais ar kitais suinteresuotais asmenimis laiką;

9.4.    spaudos centre dirba visuomenės informavimo priemonių atstovai;

9.5.    savivaldybių, kurių teritorijos ir (ar) dalis gyventojų yra paveiktos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos, merai prireikus gali įsteigti savivaldybių informacinius centrus (toliau – SIC), kurie teikia informaciją nuo ekstremaliosios situacijos nukentėjusiems savivaldybės gyventojams, taip pat jų ir žuvusiųjų artimiesiems.

 

III SKYRIUS

Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimAS

GRESIANT AR SUSIDARIUS SAVIVALDYBĖS LYGIO EKSTREMALIAJAI SITUACIJAI

 

10Gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, ūkio subjektų ir veiklos vykdytojų informavimas gresiant ar susidarius savivaldybės lygio ekstremaliajai situacijai vykdomas Apraše nustatyta tvarka ir pagal schemą, nurodytą Aprašo 2 priede.      

11Savivaldybės lygio krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektas, vadovaujantis įvykio padarinių likvidavimui, visuomenės informavimo priemonėms nuolat teikia savivaldybės gyventojams skirtą oficialią informaciją ekstremaliosios situacijos valdymo klausimais, kad būtų išvengta žmonių žūčių ir sveikatos sutrikdymų, žalos ir nuostolių, būtų sušvelninti galimi padariniai, gyventojai būtų informuoti apie nustatytus draudimus ir ribojimus, suteikta kita gyventojams aktuali informacija, prireikus daugumai gyventojų būtų suteikta psichologinė pagalba, taip pat siekiant paneigti paskleistą netinkamą informaciją.

12Gresiant ar susidarius savivaldybės lygio ekstremaliajai situacijai:

12.1savivaldybės meras paskiria viešosios informacijos teikimo gyventojams subjektą – savivaldybės instituciją ar įstaigą (toliau — atsakinga savivaldybės institucija), kuri, atsižvelgdama į veiklos sritį ir gresiančios ar susidariusios savivaldybės lygio ekstremaliosios situacijos pobūdį, atsako už savivaldybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimo ir jos padarinių šalinimo organizavimą;

12.2viešąją informaciją savivaldybės lygiu gyventojams teikia savivaldybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas, savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras (toliau – savivaldybės operacijų centras), taip pat savivaldybės administracijos visuomenės informavimo atstovas, derindamas teikiamą informaciją su NKVC;

12.3savivaldybės teritorijoje esančių ūkio subjektų ir įstaigų atstovai, dalyvaujantys savivaldybės operacijų centro darbe, pagal atstovaujamo ūkio subjekto ar įstaigos kompetenciją teikia savivaldybės operacijų centrui aktualią informaciją, skirtą gyventojų informavimo pranešimams ir kitai skelbiamai viešajai informacijai parengti.

13.  Savivaldybės operacijų centras atlieka šiuos veiksmus  (kompetencija):

13.1gaunamos informacijos pagrindu rengia savivaldybės gyventojams informuoti skirtus pranešimus ir kitą viešąją informaciją, užtikrindamas, kad gyventojai prieinamais bendravimo būdais galėtų su ja susipažinti. Suderinęs šią informaciją su NKVC, pagal poreikį platina vietinėms, regioninėms ir (ar) valstybinėms savivaldybės gyventojų informavimą vykdančioms visuomenės informavimo priemonėms;

13.2aktyvina ir viešina gyventojams informuoti skirtus karštosios linijos telefonus ir elektroninio pašto adresus, atsako į gyventojų klausimus.

14Prireikus, savivaldybės meras ar jo paskirtas savivaldybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas gali priimti sprendimą įsteigti SIC, kuris teikia informaciją nuo ekstremaliosios situacijos nukentėjusiems savivaldybės gyventojams, taip pat jų ir žuvusiųjų artimiesiems.

15Savivaldybės gyventojų informavimo tvarka gresiant ar susidarius savivaldybės lygio ekstremaliajai situacijai pagal šio Aprašo reikalavimus išdėstoma savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plane, taip pat plane numatomos ir suplanuojamos reikiamos priemonės, atsakingi vykdytojai ir terminai.

16Paskelbus savivaldybės lygio ekstremaliąją situaciją gyventojų informavimą koordinuoja savivaldybės operacijų centras, derindamas su NKVC. Paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situacija – NKVC.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17Atšaukus ekstremaliąją situaciją, nedelsiant (iš karto) informuojami gyventojai. Gyventojų informavimą ekstremaliųjų situacijų valdymo klausimais valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kitos įstaigos, ūkio subjektai ir veiklos vykdytojai toliau vykdo įprastinėmis sąlygomis.

 

________________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

Perspėjimo tvarkos aprašo priedai, pagal 1-617 /2024 (1.4 E)

 

Informavimo tvarkos aprašo priedai, pagal 1-617 /2024 (1.4 E)

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Įsakymas

Nr. 1-130, 2016-04-27, paskelbta TAR 2016-04-27, i. k. 2016-10469

Dėl Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymo Nr. 1-230 ,,Dėl perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją ir informavimo civilinės saugos klausimais tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Įsakymas

Nr. 1-659, 2020-12-23, paskelbta TAR 2020-12-23, i. k. 2020-28443

Dėl Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymo Nr. 1-230 „Dėl Perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją ir informavimo civilinės saugos klausimais

 

3.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Įsakymas

Nr. 1-607, 2021-10-11, paskelbta TAR 2021-10-11, i. k. 2021-21310

Dėl Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymo Nr. 1-230 „Dėl Perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją ir informavimo civilinės saugos klausimais tvarkos aprašo patvirtinimo" pakeitimo

 

4.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Įsakymas

Nr. 1-617 /2024 (1.4 E), 2024-10-18, paskelbta TAR 2024-10-18, i. k. 2024-18188

Dėl Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 14 d. įsakymo Nr. 1-230 „Dėl Perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją priemonių, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją ir informavimo civilinės saugos klausimais tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo