Redaguota:1994.04.06
g
Pakeitimai:
1.Parlamentas. Įstatymas
I-620; 1990.09.27; Žin., 1990, Nr.29-695
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMŲ SANTVARKOS
IR TEISĖJŲ STATUSO ĮSTATYMO 19 STRAIPSNIO
PAKEITIMO
2.Parlamentas. Įstatymas.
Nr. I-725, priimtas 1990.10.31; Žin., 1990, Nr.32-772
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMŲ SANTVARKOS IR TEISĖJŲ
STATUSO ĮSTATYMO 49 STRAIPSNIO PAKEITIMO
LIETUVOS RESPUBLIKOS
TEISMŲ SANTVARKOS IR TEISĖJŲ STATUSO
Į S T A T Y M A S
I skyrius
BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Teisingumą vykdo tik teismas
Sutinkamai su Lietuvos Respublikos Konstitucija teisingumą
Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismas.
2 straipsnis. Lietuvos Respublikos teismų santvarkos ir
teisėjų statuso įstatymai
Lietuvos Respublikos teismų santvarką ir teisėjų statusą
nustato Lietuvos Respublikos Konstitucija, šis įstatymas ir
kiti Lietuvos Respublikos įstatymai.
3 straipsnis. Teismo uždaviniai
1. Vykdydamas teisingumą, teismas gina piliečių socialines,
ekonomines, politines ir asmenines teises bei laisves, siekia,
kad visi piliečiai tiksliai vykdytų Lietuvos Respublikos
Konstitucijos ir įstatymų reikalavimus, gerbtų kitų piliečių
teises, garbę ir orumą, būtų ištikimi Respublikai.
2. Teismas savo kompetencijos ribose gina įmonių, įstaigų,
organizacijų, kooperatinių ir kitų visuomeninių organizacijų
teises ir teisėtus interesus.
4 straipsnis. Teisingumo vykdymas
1. Teisingumas Lietuvos Respublikoje vykdomas tiksliai
laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų.
2. Teisingumas vykdomas:
1) nagrinėjant ir išsprendžiant teismo posėdžiuose civilines
bylas dėl ginčų, susijusių su piliečių, įmonių, įstaigų,
organizacijų, kooperatinių, kitų visuomeninių organizacijų
teisėmis;
2) nagrinėjant teismo posėdžiuose baudžiamąsias bylas ir
skiriant bausmes asmenims, kurie teismo nuosprendžiu pripažįstami
padarę nusikaltimus, arba išteisinant nepagrįstai kaltinamus
asmenis.
5 straispnis. Administracinių teisės pažeidimų bylų
nagrinėjimas
Rajonų (miestų) teismai, teisėjai, administracinio proceso
teisėjai, laikydamiesi įstatymų nustatytos tvarkos, nagrinėja
Lietuvos Respublikos įstatymų jų kompetencijai priskirtas
administracinių teisės pažeidimų bylas.
6 straipsnis. Piliečių lygybė prieš įstatymą ir teismą
1. Lietuvos Respublikoje visi piliečiai prieš įstatymą ir
teismą lygūs.
2. Teisingumas Lietuvos Respublikoje vykdomas tiksliai
laikantis piliečių lygybės prieš įstatymą ir teismą
principo, nepriklausomai nuo socialinės ir turtinės padėties,
pareigų, partiškumo, kilmės, rasės ir tautybės, kalbos,
išsilavinimo, santykio su religija, užsiėmimo ir kitų aplinkybių.
7 straipsnis. Piliečių teisė į teisminę gynybą
1. Lietuvos Respublikos piliečiai sutinkamai su įstatymu
turi teisę į teisminę gynybą nuo kėsinimosi į jų gyvybę ir
sveikatą, asmeninę laisvę it turtą, garbę ir orumą ir kitų
Lietuvos Respublikos Konstitucijos jiems numatytų teisių ir
laisvių apsaugą, taip pat gynybą nuo valstybės valdymo organų
ir pareigūnų neteisėtų veiksmų.
2. Kitų valstybių piliečiai ir asmenys be pilietybės
Lietuvos Respublikos teritorijoje naudojasi teise į teisminę
gynybą lygiai su Lietuvos Respublikos piliečiais.
8 straipsnis. Teismų sudarymas
Lietuvos Respublikos teismai sudaromi iš renkamų teisėjų
ir teismo tarėjų.
9 straipsnis. Kolegialus civilinių ir baudžiamųjų bylų
nagrinėjimas
1. Civilines ir baudžiamąsias bylas visi teismai nagrinėja
kolegialiai, išskyrus įstatymo numatytas išimtis.
2. Pirmosios instancijos teismas civilines ir baudžiamąsias
bylas nagrinėja dalyvaujant teisėjui ir dviem teismo tarėjams.
3. Įstatymo numatytais atvejais Lietuvos Respublikos
aukščiausiasis teismas kaip pirmosios instancijos teismas
civilines ir baudžiamąsias bylas nagrinėja dalyvaujant trims
teisėjams.
4. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka
baudžiamąsias bylas dėl padarytų nusikaltimų, už kuriuos
įstatyme numatyta mirties bausmė, nagrinėja prisiekusiųjų
teismas.
5. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo kolegijose
bylas kasacine ir priežiūros tvarka nagrinėja trys teisėjai.
6. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumas
bylas nagrinėja dalyvaujant daugumai Prezidiumo narių.
7. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas
bylas narginėja dalyvaujant ne mažiau kaip dviem
trečdaliams jo sudėties.
10 straipsnis. Vienasmeniškas bylų nagrinėjimas
1. Įstatymo nustatytais atvejais bylas teismuose gali
nagrinėti teisėjas vienasmeniškai.
2. Nagrinėdamas bylas vienasmeniškai, teisėjas veikia teismo
vardu.
11 straipsnis. Teisminio proceso kalba
Teisminis procesas Lietuvos Respublikoje vyksta
lietuvių kalba. Byloje dalyvaujantiems asmenims, nemokantiems
lietuvių kalbos, užtikrinama teisė visapusiškai susipažinti su
bylos medžiaga, dalyvauti teisminiuose veiksmuose per vertėją
ir teisė kalbėti teisme gimtąja kalba arba ta kalba, kurią jis
moka.
12 straipsnis. Bylų nagrinėjimo viešumas
1. Visuose teismuose bylos nagrinėjamos viešai.
2. Nagrinėti bylas uždarame teismo posėdyje leidžiama tik
įstatymo nustatytais atvejais.
3. Teismų sprendimai ir nuosprendžiai visada skelbiami
viešai.
13 straipsnis. Nekaltumo prezumcija
Asmuo laikomas nekaltu, kol jo kaltumas nebus įrodytas
įstatymo nustatyta tvarka ir pripažintas įsiteisėjusiu teismo
nuosprendžiu.
14 straipsnis. Teisės į gynybą užtikrinimas
Įtariamasis, kaltinamasis ir teisiamasis turi teisę į
gynybą. Gynėjas kviečiamas nuo sulaikymo, suėmimo ar kaltinimo
pareiškimo momento.
15 straipsnis. Teisinė pagalba piliečiams ir
organizacijoms
1. Civilinių, baudžiamųjų ir administracinių teisės
pažeidimų bylų procese teisinę pagalbą piliečiams ir
organizacijoms teikia advokatų kolegijos.
2. Teisinės pagalbos teikimo tvarką, dalyvaujančių procese
asmenų teises ir pareigas nustato Lietuvos Respublikos įstatymai.
16 straipsnis. Prokuroro dalyvavimas nagrinėjant bylas
teismuose
Lietuvos Respublikos prokuroras ir jam pavaldūs prokurorai,
remdamiesi Lietuvos Respublikos įstatymais ir laikydamiesi jų
nustatytos tvarkos, dalyvauja nagrinėjant bylas teismuose.
17 straipsnis. Organizacinis rajonų (miestų) teismų
veiklos užtikrinimas
1. Organizacinę rajonų (miestų) teismų veiklą užtikrina
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija griežtai laikydamasi
teisėjų nepriklausomumo ir jų klausymo tik įstatymo principo.
2. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija:
1) rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai
Tarybai pasiūlymus rajonų (miestų) teismų organizavimo, rajonų
(miestų) teismų teisėjų rinkimų klausimais;
2) rengia ir teikia Liaudies deputatų taryboms pasiūlymus
rajonų (miestų) teismų tarėjų rinkimų klausimais;
3) rengia kandidatus į rajonų (miestų) teismų teisėjus,
organizuoja šių teismų darbuotojų kvalifikacijos kėlimą;
4) organizuoja rajonų (miestų) teismų materialinį-techninį
aprūpinimą ir sudaro jiems tinkamas sąlygas teisingumui vykdyti;
5) organizuoja teisminės statistikos tvarkymą ir teismų
sprendimų vykdymą;
6) rengia ir įgyvendina priemones rajonų (miestų) teismų
teisėjų nepriklausomumui stiprinti.
II skyrius
TEISMŲ SISTEMA
Pirmasis skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMAI
18 straipsnis. Lietuvos Respublikos teismai
1. Lietuvos Respublikos teismai yra Lietuvos Respublikos
aukščiausiasis teismas, rajonų (miestų) teismai.
2. Teismų su ypatingais įgaliojimais Lietuvos
Respublikoje negali būti.
Antrasis skirsnis
RAJONŲ (MIESTŲ) TEISMAI
19 straipsnis. Rajono (miesto) teismo sudarymas
1. Rajono (miesto) teismas sudaromas rajone, mieste
(išskyrus rajono pavaldumo miestus), miesto rajone.
2. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba Lietuvos
Respublikos teisingumo ministro teikimu gali sudaryti vieną
rajono (miesto) teismą rajonui ir miestui arba rajonui ir šio
rajono teritorijoje esantiems miestams, arba vieną teismą keliems
miestams, arba kelis teismus vienam miestui.
3. Rajono (miesto) teisme gali būti sudaryta teismo sudėtis,
nagrinėjanti bylas, kylančias iš šeimos santykių, nepilnamečių ir
kitas bylas.
Pakeitimai:I-620; 1990.09.27;
Žin.,Nr.29-695
20 straipsnis. Rajono (miesto) teismo sudėtis
1. Rajonų (miestų) teismai sudaromi iš teismo pirmininko,
teisėjų, administracinio proceso teisėjų ir teismo tarėjų.
2. Rajonų (miestų) teismų sudėtyje gali būti šių teismų
pirmininkų pavaduotojai.
3. Rajono (miesto) teismo pirmininką ir pirmininko
pavaduotoją iš teisėjų tarpo tvirtina Lietuvos Republikos
Aukščiausioji Taryba remdamasi Lietuvos Respublikos teisingumo
ministro teikimu.
21 straipsnis. Rajonų (miestų) teismų teisėjų ir tarėjų
skaičius
Kiekvieno rajono (miesto) teismo teisėjų, administracinio
proceso teisėjų ir teismo tarėjų skaičių nustato Lietuvos
Respublikos Aukščiausioji Taryba Lietuvos Respublikos teisingumo
ministro teikimu.
22 straipsnis. Rajono (miesto) teismo įgaliojimai
1. Rajono (miesto) teismas nagrinėja visas civilines,
baudžiamąsias ir administracinių teisės pažeidimų bylas, išskyrus
bylas, kurias įstatymas priskiria Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo kompetencijai.
2. Rajono (miesto) teismas analizuoja ir apibendrina
teisminę praktiką, vykdo kitus įstatymų suteiktus įgaliojimus.
23 straipsnis. Administracinio proceso teisėjo
įgaliojimai
Administracinio proceso teisėjai nagrinėja administracinių
teisės pažeidimų bylas, rajono (miesto) teismo pirmininkui
pavedus, organizuoja teismo vykdytojų darbą ir jį kontroliuoja,
Lietuvos Respublikos įstatymų numatytais atvejais nagrinėja
klausimus, susijusius su teismų ir kitų organų sprendimų vykdymu.
24 straipsnis. Rajono (miesto) teismo pirmininkas
1. Rajono (miesto) teismo pirmininkas:
1) paskirsto darbą teisėjams;
2) organizuoja teismo tarėjų mokymą;
3) priima piliečius, organizuoja piliečių priėmimą ir jų
pasiūlymų, pareiškimų bei skundų svarstymą;
4) vadovauja teisminės praktikos apibendrinimui, teisminės
statistikos tvarkymui, teikia valstybiniams organams,
visuomeninėms organizacijoms ir pareigūnams bei jų priežastis ir
sąlygas;
5) siūlo paskirti teismo vykdytojus, priima ir atledžia iš
darbo kitus teismo aparato darbuotojus;
6) vadovauja teismo aparato darbui;
7) organizuoja teismo darbuotojų kvalifikacijos kėlimą,
teisėjų profesinių žinių gilinimą.
2. Teismuose, kuriuose yra vienas teisėjas, jis yra ir šio
teismo pirmininkas.
25 straipsnis. Rajono (miesto) teismo pirmininko
pavaduotojas
Rajono (miesto) teismo pirmininko pavaduotojas:
1) pagal darbo pasiskirstymą vykdo jam pavestas funkcijas;
2) rajono (miesto) teismo pirmininkui laikinai nesant, eina
teismo pirmininko pareigas.
26 straipsnis. Rajono (miesto) teismo pirmininko
pavadavimas
1. Rajono (miesto) teismuose, kuriuose nėra teismo
pirmininko pavaduotojo, teismo pirmininkui laikinai nesant,
Lietuvos Respublikos teisingumo ministras eiti teismo pirmininko
pareigas paveda vienam iš šio teismo teisėjų.
2. Teisėjui laikinai nesant, taip pat jį atšaukus ar
atleidus prieš terminą, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
teikimu Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidiumas eiti teisėjo pareigas paveda vienam iš šio
teismo tarėjų, o kai kuriais atvejais ir kito rajono (miesto)
teismo teisėjui.
Trečiasis skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠČIAUSIASIS TEISMAS
27 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiasis
teismas - aukščiausioji teisminė valdžia
1. Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas yra
aukščiausioji teisminė valdžia Lietuvos Respublikoje, kuri
Lietuvos Respublikos įstatymų nustatoma tvarka vykdo teisingumą
ir prižiūri Lietuvos Respublikos teismų teisminę veiklą.
2. Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas
susideda iš pirmininko, pirmininko pavaduotojų, teisėjų ir
teismo tarėjų.
28 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo įgaliojimai
1. Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas:
1) savo įgaliojimų ribose bylas nagrinėja kaip pirmosios
instancijos teismas, kasacine tvarka, priežiūros tvarka ar
paaiškėjus naujomis aplinkybėmis;
2) analizuoja ir apibendrina teisminę praktiką, teisminę
statistiką ir duoda vadovaujamuosius išaiškinimus teismams
Lietuvos Respublikos įstatymų taikymo klausimais,
iškylančiais nagrinėjant teismines bylas. Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo plenumo vadovaujamieji išaiškinimai yra
privalomi teismams, kitiems organams ir pareigūnams, taikantiems
įstatymą;
3) savo įgaliojimų ribose sprendžia klausimus, kylančius iš
Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių;
4) vykdo kitus įstatymo jam suteiktus įgaliojimus.
2. Sutinkamai su Lietuvos Respublikos Konstitucija
Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas turi įstatymų
leidybos iniciatyvos teisę Lietuvos Respublikos Aukščiausiojoje
Taryboje.
29 straipsnis. Lietuvos Reapublikos aukščiausiojo
teismo sudėtis
Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas veikia šios
sudėties:
1) Aukščiausiojo teismo plenumas;
2) Aukščiausiojo teismo prezidiumas;
3) Civilinių bylų kolegija;
4) Baudžiamųjų bylų kolegija.
30 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo plenumas
1. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas
veikia šios sudėties: Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininkas, pirmininko pavaduotojai, Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo teisėjai.
2. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumo
posėdžiuose dalyvauja Lietuvos Respublikos prokuroras ir
Lietuvos Respublikos teisingumo ministras. Lietuvos Respublikos
prokuroro dalyvavimas plenumo darbe yra būtinas.
3. Nagrinėjant plenumo posėdžiuose bylas priežiūros tvarka
ar paaiškėjus naujoms aplinkybėms, įstatymo nustatyta tvarka
dalyvauja advokatai.
4. Plenumo posėdžiuose Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininko kvietimu gali dalyvauti rajonų (miestų)
teismų pirmininkas ir teisėjai, Mokslinės konsultacinės
tarybos prie Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
nariai, ministerijų, valstybinių komitetų, žinybų, mokslo
įstaigų ir kitų valstybinių bei visuomeninių organizacijų
atstovai.
31 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo plenumo įgaliojimai
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas:
1) savo įgaliojimų ribose nagrinėja bylas priežiūros tvarka
ar paaiškėjus naujoms aplinkybėms;
2) nagrinėja teisminės praktikos ir teisminės statistikos
apibendrinimo medžiagą, taip pat Lietuvos Respublikos
prokuroro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
teikimus ir duoda vadovaujamuosius išaiškinimus teismams
Lietuvos Respublikos įstatymų taikymo klausimais; išklauso
rajonų (miestų) teismų arba teisėjų pranešimus apie teisminę
įstatymų taikymo praktiką;
3) Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininko
teikimu sudaro Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
kolegijas ir iš Aukščiausiojo teismo teisėjų renka plenumo
sekretorių;
4) Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininko
teikimu sudaro Mokslinę konsultacinę tarybą prie
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo;
5) įgyvendindamas įstatymų leidybos iniciatyvą, nagrinėja ir
sprendžia klausimus dėl teikimų Lietuvos Respublikos
Aukščiausiajai Tarybai priimti naujus, pakeisti ar
panaikinti galiojančius įstatymus kreipiasi į Lietuvos
Respublikos Aukščiausiąją Tarybą dėl Lietuvos Respublikos
įstatymų aiškinimo;
6) išklauso informacijas apie Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo prezidiumo darbą ir Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo kolegijų pirmininkų ataskaitas apie
kolegijų veiklą;
7) nagrinėja Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
pirmininko teikimus dėl to, kad Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo plenumo vadovaujamieji išaiškinimai
nebeatitinka Lietuvos Respublikos įstatymų;
8) renka Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
teisėjų kvalifikacinę kolegiją.
32 straipsnis. Klausimų, nesusijusių su teisminių bylų
nagrinėjimu, svarstymas plenume
1. Klausimai, nesusiję su teisminių bylų nagrinėjimu,
kuriuos sutinkamai su šiuo įstatymu plenumui svarstyti pateikė
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininkas,
Lietuvos Respublikos prokuroras ar Lietuvos Respublikos
teisingumo ministras, svarstomi pagal jų arba jų įgaliotų asmenų
pranešimus.
2. Svarstant klausimus, kuriuos plenumui pateikia Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininkas ar Lietuvos
Respublikos teisingumo ministras, Lietuvos Respublikos prokuroras
pateikia išvada.
3. Nutarimo, kuriame yra vadovaujamųjų išaiškinimų,
projektui parengti plenumas gali sudaryti redakcinę komisiją iš
plenumo narių.
33 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo plenumo darbo tvarka
1. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas
šaukiamas nerečiau kaip du kartus per metus. Plenumo data ir
pateikiami svarstyti klausimai pranešami plenumo nariams,
Lietuvos Respublikos prokurorui, Lietuvos Respublikos
teisingumo ministrui ne vėliau kaip trisdešimt dienų iki
posėdžio.
2. Plenumo nutarimų projektai, protestų arba išvadų dėl
teisminių bylų nuorašai siunčiami plenumo nariams, Lietuvos
Respublikos prokurorui ir Lietuvos Respublikos teisingumo
ministrui ne vėliau kaip dešimt dienų iki posėdžio.
3. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumo
posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip du
trečdaliai jo narių. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
plenumo nutarimai priimami balsuojant atvirai. Nutarimas
laikomas priimtu, jeigu už jį balsavo dauguma plenumo narių.
4. Plenumo nutarimus pasirašo plenumo pirmininkas ir plenumo
sekretorius.
5. Lietuvios Respublikos aukščiausiojo teismo plenumo
sekretorius organizuoja plenumo posėdžius, užtikrina, kad
būtų surašomas plenumo posėdžio protokolas.
34 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo prezidiumas
1. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba sudaro
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumą šios
sidėties: Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
pirmininkas, pirmininko pavaduotojai ir Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo teisėjai. Prezidiumo narių skaičių
nustato Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba.
2. Lietuvos Respublikos prokuroro dalyvavimas
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumo
posėdžiuose, kuriuose nagrinėjamos teisminės bylos, būtinas.
Įstatymo nustatyta tvarka posėdžiuose taip pat dalyvauja
advokatai.
3. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumo
posėdžiai rengiami ne rečiau kaip vieną kartą per mėnesį.
4. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumo
posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja prezidiumo narių
dauguma.
5. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumo
nutarimai priimami, jei už juos balsavo posėdyje dalyvavusių
prezidiumo narių dauguma. Nutarimus pasirašo prezidiumo
pirmininkas.
35 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo prezidiumo įgaliojimai
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo prezidiumas:
1) savo įgaliojimų ribose nagrinėja bylas priežiūros tvarka
ar paaiškėjus naujoms aplinkybėms;
2) nagrinėja teisminės praktikos apibendrinimo medžiagą,
analizuoja teisminę statistiką;
3) nagrinėja Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
kolegijų ir tesimo aparato darbo organizavimo problemas.
36 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo kolegijos
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo Civilinių bylų
kolegiją ir baudžiamųjų bylų kolegiją tvirtina Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas iš Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo teisėjų.
37 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo kolegijų įgaliojimai
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo Civilinių bylų
kolegija ir Baudžiamųjų bylų kolegija savo įgaliojimų ribose
bylas nagrinėja kaip pirmosios instancijos teismas, kasacine,
priežiūros tvarka ar paaiškėjus naujoms aplinkybėms.
38 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininkas
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininkas:
1) savo įgaliojimų ribose ir įstatymo nustatyta tvarka
paduoda protestus dėl teisminėse bylose priimtų sprendimų,
nuosprendžių, nutarčių ir nutarimų;
2) įstatymo nustatytais atvejais ir laikydamasis jų
nustatytos tvarkos turi teisę sustabdyti teisminėse bylose
priimtų sprendimų, nuosprendžių, nutarčių ir nutarimų vykdymą;
3) organizuoja teisminės praktikos ir teisminės statistikos
analitinį darbą, teikia valstybiniams organams, visuomeninėms
organizacijoms teikimus, kad būtų pašalinti įstatymo pažeidimai
ir jų priežastys;
4) šaukia Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
plenumą ir pirmininkauja jo posėdžiams;
5) šaukia Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
prezidiumą ir pateikia jam svarstyti klausimus,
pirmininkauja prezidiumo posėdžiams, gali pirmininkauti
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo kolegijų teismo
posėdžiams nagrinėjant bet kokią bylą;
6) pateikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai
ataskaitas apie Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
veiklą ir teikimus dėl Lietuvos Respublikos įstatymų
išaiškinimo;
7) pateikia Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
plenumui teikimus dėl Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
plenumo nutarimų pateikimo, jei jų nuostatos nebeatitinka
įstatymo;
8) paskirsto pareigas Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininko pavaduotojams;
9) priima piliečius ir organizuoja teisme piliečių priėmimą,
pasiūlymų, pareiškimų ir skundų svarstymą.
39 straipsnis. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininko pavaduotojai
1. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
pirmininko pavaduotojai:
1) gali pirmininkauti Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo kolegijų teisminiams posėdžiams;
2) įstatymo nustatytuose ribose ir laikydamiesi jo
nustatytos tvarklos paduoda protestus dėl teisminėse bylose
priimtų sprendimų, nuosprendžių, nutarčių ir nutarimų;
3) įstatymo nustatytais atvejais ir laikydamiesi jo
nustatytos tvarkos turi teisę sustabdyti teisminėse bylose
priimtų sprendimų, nutarčių ir nutarimų vykdymą;
4) pagal pasiskirstymą pareigomis vadovauja Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo kolegijų ir teismo aparato
padalinių darbui;
5) sudaro teismo sudėtis byloms nagrinėti kolegijų
posėdžiuose;
6) pateikia Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
plenumo kolegijų veiklos ataskaitas;
7) organizuoja atitinkamos kolegijos teisėjų kvalifikacijos
kėlimą.
2. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininkui
nesant, Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininko
pareigas jo pavedimu eina Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininko pavaduotojas. Eidamas pirmininko pareigas, jis
turi visas pirmininko teises.
3. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba
Lietuvos Reapublikos aukščiausiojo teismo pirmininko
teikimu iš Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
pirmininko pavaduotojų tvirtina Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo kolegijų pirmininkus.
40 straipsnis. Procesiniai Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo pirmininko ir jo
pavaduotojų apribojimai
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo pirmininkas ir
jo pavaduotojai, jeigu jie paduoda protestą Lietuvos
Respublikos aukščiausiojo teismo kolegijai, prezidiumui
arba plenumui konkrečiojoje byloje, negali balsuoti sprendžiant
šią bylą.
III skyrius
TEISĖJŲ STATUSAS
Pirmasis skirsnis
BENDRIEJI NUOSTATAI
41 straipsnis. Teisėjai ir teismo tarėjai
1. Teisėjai ir teismo tarėjai yra Lietuvos Respublikos
piliečiai, įstatymo nustatyta tvarka išrinkti į Lietuvos
Respublikos aukščiausiąjį teismą, rajonų (miestų) teismus.
2. Teisėjai ir teismo tarėjai atsakingi juos išrinkusiems
valstybės valdžios organams.
3. Teismo tarėjai, vykdydami teisingumą, turi visas teisėjo
teises.
Antrasis skirsnis
PAGRINDINĖS TEISĖJŲ IR TEISMO TARĖJŲ
NEPRIKLAUSMUMO GARANTIJOS
42 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų
nepriklausomumas
1. Teisėjai ir teismo tarėjai yra nepriklausomi ir klauso
tik įstatymo.
2. Teisėjų ir teismo tarėjų nepriklausomumą užtikrina
įstatymo nystatyta jų išrinkimo ir atleidimo tvarka, jų
neliečiamumas, griežtai reglamentuota teisingumo vykdymo
procedūra, teisėjų pasitarimo slaptumas priimant teismo
sprendimus ir draudimas reikalauti atskleisti pasitarimo
paslaptį, atsakomybė už teismo negerbimą ir kišimąsi į konkrečių
bylų nagrinėjimą, reikiamų organizacinių ir techninių sąlygų
teismų veiklai sudarymas, taip pat teisėjų materialinis ir
socialinis aprūpinimas.
3. Teisėjai negali būti jokios politinės partijos nariu,
visuomeninio politinio judėjimo dalyviu.
43 straipsnis. Atsakomybė už teismo negerbimą
Dalyvaujančių byloje asmenų arba esančių teismo posėdyje
piliečių parodyta nepagarba teismui, taip pat veiksmai,
liudijantys aiškų teismo niekinimą, nepaisant kas juos padarė,
užtraukia atsakomybę sutinkamai su Lietuvos Respublikos
įstatymais.
44 straipsnis. Draudimas kištis į teisminių bylų
sprendimą
1. Valstybės valdžios ir valdymo organų, politinių partijų,
visuomeninių organizacijų, visuomeninių judėjimų, pareigūnų ir
kitų piliečių kišimasis į teisėjų ir teismo tarėjų veiklą,
vykdant teisingumą, draudžiamas.
2. Bet koks poveikis teisėjams arba teismo tarėjams turint
tikslą kliudyti teisingai išnagrinėti konkrečią bylą arba
pasiekti, kad būtų priimtas neteisėtas teismo sprendimas,
užtraukia baudžiamąją atsakomybę.
3. Masinės informacijos priemonės neturi teisės savo
pranešimuose iš anksto skelbti žinių, darančių poveikį teisminio
nagrinėjimo rezultatams ar pažeidančių nekaltumo prezumpciją.
45 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų neliečiamumas
1. Teisėjui negali būti iškelta baudžiamoji byla, jis negali
būti suimtas be Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos, o
tarp jos sesijų - be Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios
Tarybos Prezidiumo sutikimo. Teismo tarėjams šios garantijos
galioja, kai jie eina tarėjo pareigas teisme.
2. Neleidžiama teisėjo sulaikyti, atvesdinti ar taikyti jam
administracines nuobaudas teismine tvarka. Teismo tarėjams šios
garantijos galioja, kai jie eina tarėjo pareigas teisme.
3. Baudžiamąją bylą teisėjams arba teismo tarėjams gali
iškelti tik Lietuvos Respublikos prokuroras. Tuo pat metu
sprendžiamas teisėjo įgaliojimų sustabdymo klausimas. Bylos
tyrimo priežiūrą vykdo Lietuvos Respublikos prokuroras.
4. Teisėjų ir teismo tarėjų baudžiamosios bylos teismingos
Lietuvos Respublikos aukščiausiajam teismui.
46 straipsnis. Teismo tarėjų darbo teisių garantijos
Administracijos iniciatyva atleisti iš darbo teismo tarėją
jo įgaliojimų laikotarpių arba drausminės nuobaudos tvarka ir
perkelti į mažiau apmokamą darbą leidžiama laikantis bendros
atleidimo tvarkos, tik sutikus jį išrinkusiai Liaudies deputatų
tarybai.
Trečiasis skirsnis
TEISĖJŲ IR TEISMO TARĖJŲ RINKIMAI
47 straipsnis. Reikalavimai, keliami kandidatams į
teisėjus ir teismo tarėjus
1. Rajono (miesto) teisėju gali būti išrinktas Lietuvos
Respublikos pilietis, kuriam rinkimų dieną yra ne mažiau kaip
25 metai, turintis aukštąjį juridinį išsilavinimą, ne mažesnį
kaip dvejų metų teisinio darbo stažą ir išlaikęs kvalifikacinį
egzaminą.
2. Rajono (miesto) teismo adminisracinio proceso teisėju
gali būti išrinktas Lietuvos Respublikos pilietis, kuriam
rinkimų dieną yra ne mažiau kaip 23 metai, turintis
aukštąjį juridinįišsilavinimą ir išlaikęs kvalifikacinį
egzaminą.
3. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo teisėju,
Aukščiausiojo teismo pirmininko pavaduotoju ar Aukščiausoijo
teismo pirmininku gali būti išrinktas Lietuvos Respublikos
pilietis, turintis aukštąjį juridinį išsilavinimą ir ne
mažesnį kaip penkerių metų teisėjo, prokuroro arba advokato darbo
stažą.
4. Teismo tarėju gali būti išrinktas Lietuvos Respublikos
pilietis, kuriam rinkimų dieną yra ne mažiau kaip 25 metai.
48 straipsnis. Kandidatų į teisėjus parinkimas
1. Kandidatus į rajonų (miestų) teismų tarėjus,
administracinio proceso teisėjus parenka Lietuvos Respublikos
teisingumo ministerija, remdamasi kolektyvų, kuriuose jie dirba,
nuomone ir teisėjų kvalifikacinės kolegijos išvada.
2. Kandidatus į Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
teisėjus, laikantis šio įstatymo reikalavimų, parenka
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumas, remdamasis
teisėjų kvalifikacinės kolegijos išvada.
3. Asmenys, pirmą kartą rekomenduojami kandidatais į
teisėjus, atlieka profesinį pasirengimą Lietuvos Respublikos
teisingumo ministerijos ir Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo nustatomais atvejais ir tvarka.
4. Kandidatus į rajonų (miestų) teismų teisėjus,
administracinio proceso teisėjus Lietuvos Respublikos
Aukščiausiajai Tarybai pristato kartu Lietuvos Respublikos
tesingumo ministras ir Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininkas.
5. Kandidatus į Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
teisėjus Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai
pristato Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidiumas.
49 straipsnis. Kandidatų į teismo tarėjus iškėlimas
1. Kandidatus į teismo tarėjus kelia piliečių susirinkimai
(ne mažiau kaip 25 žmonės) pagal darbo arba gyvenamąją vietą.
2. Kandidatų į rajonų (miestų) teismų tarėjus kėlimą
organizuoja rajonų, miestų Liaudies deputatų tarybų prezidiumai,
o kandidatų į Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo tarėjus -
Lietuos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas
sutinkamai su šio įstatymo reikalavimais.
3. Kandidatus į rajonų (miestų) teismų tarėjus rajono
(miesto) Liaudies deputatų tarybai pristato šios tarybos
prezidiumas.
4. Kandidatus į Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
tarėjus Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai
pristato Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidumas.
Pakeitimai : Nr. I-725, priimtas 1990.10.31;
Žin., 1990, Nr.32-772
50 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų rinkimo tvarka
bei įgaliojimų laikas
1. Rajonų (miestų) teismų teisėjus, administracinio proceso
teisėjus ir Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
teisėjus renka Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba.
2. Rajonų (miestų) teismų tarėjus renka Liaudies deputatų
tarybos, o Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo tarėjus -
Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba.
3. Teismų teisėjai renkami dešimčiai metų, o teismų tarėjai
- penkeriems metams.
4. Jeigu teisėjų ir teismo tarėjų įgaliojimų laikas baigiasi
tuo metu, kai jie nagrinėja teisminę bylą, jų įgaliojimai
išlieka, kol bus baigta nagrinėti ši byla.
5. Eiti savo pareigų teismuose tarėjai šaukiami iš eilės ne
daugiau kaip dviem savaitėms per metus, išskyrus atvejus, kai šį
laiką būtina prailginti teisminės bylos nagrinėjimui, pradėtam
jiems dalyvaujant, užbaigti.
51 straipsnis. Teisėjo ir teismo tarėjo priesaika
1. Teisėjai ir teismo tarėjai duoda priesaiką.
2. Teisėjo ir teismo tarėjo priesaikos tekstą, taip pat jos
davimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios
Tarybos Prezidiumas.
Ketvirtasis skirsnis
TEISĖJŲ IR TEISMO TARĖJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
52 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų teisės
1. Teisėjai ir teismo tarėjai turi valdingus įgaliojimus,
reikalingus teisingumui vykdyti. Šiuos įgaliojimus nustato
Lietuvos Respublikos įstatymai.
2. Teisėjai, be to, turi teisę:
1) reikalauti, kad pareigūnai ir piliečiai vykdytų jo
nurodymus, susijusius su įstatymo jam pavestų pareigų vykdymu;
2) teikti valstybiniams organams, visuomeninėms
organizacijoms ir pareigūnams teikimus dėl įstatymų pažeidimų, jų
priežasčių ir sąlygų pašalinimo;
3) išreikalauti žinias iš valstybinių ir visuomeninių
organų, mokslo įstaigų ir informacijos centrų.
3. Valstybiniai organai, visuomeninės organizacijos ir
pareigūnai privalo vykdyti teisėjų reikalavimus ir nurodymus,
susijusius su teismine veikla, laiku atsakyti į jų teikimus ir
paklausimus.
4. Teisėjas gali pateikti teisėjų konferencijai, Lietuvos
Respublikos aukščiausiajam teismui svarstyti pasiūlymus dėl
vadovaujamųjų išaiškinimų įstatymų taikymo klausimais.
5. Teismo tarėjas, turintis aukštąjį juridinį išsilavinimą,
gali pavaduoti rajono (miesto) teismo teisėją jam laikinai
nesant, taip pat jį atšaukus arba atleidus prieš terminą.
53 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų pareigos
1. Teisėjai ir teismo tarėjai, nagrinėdami civilines,
baudžiamąsias ir administracinių teisės pažeidimų bylas, privalo
tiksliai vykdyti įstatymo reikalavimus, užtikrinti piliečių
teisių ir laisvių, jų garbės ir orumo, visuomenės interesų
gynybą, aukštą teisminės veiklos kultūrą, būti teisingi ir
humaniški.
2. Teisėjai privalo ugdyti savo profesines žinias,
analizuoti ir apibendrinti teisminę praktiką.
3. Teisėjai ir teismo tarėjai, eidami savo pareigas teisme,
taip pat ir netarnybiniuose santykiuose, turi vengti poelgių,
kurie galėtų menkinti teisingumo autoritetą, teisėjo orumą arba
kelti abejonę dėl jo objektyvumo.
4. Teismo tarėjai privalo gilinti teisės žinias, rengtis
kiekvienos bylos teisminiam nagrinėjimui.
5. Teisėjai turi iš anksto supažindinti teismo tarėjus su
nagrinėtinomis bylomis, įstatymais ir jų taikymo praktika, teikti
kitą pagalbą, susijusią su tarėjo įgaliojimų vykdymu.
6. Teisėjai ir teismo tarėjai neturi teisės atskleisti
teisėjų pasitarimo paslapties ir žinių, gautų uždaruose
posėdžiuose.
7. Teismo tarėjai privalo laiku atvykti į teismą vykdyti
teisingumą. Teismo tarėjo iškvietimas į teismą yra privalomas
įmonės, įstaigos, organizacijos administracijai.
Penktasis skirsnis
TEISĖJŲ KONFERENCIJOS, TEISĖJŲ KVALIFIKACINĖS KOLEGIJOS
54 straipsnis. Teisėjų konferencijos
1. Lietuvos Respublikos teismų teisėjai kasmet
šaukiami į konferencijas.
2.Teisėjų konferencijas šaukia Lietuvos Respublikos
teisingumo ministerija ir Lietuvos Respublikos aukščiausiasis
teismas.
3. Teisėjų konferencijos svarsto teisminėje praktikoje
iškilusius įstatymo taikymo klausimus, kreipiasi į Lietuvos
Respublikos aukščiausiąjį teismą dėl vadovaujamųjų išaiškinimų
davimo.
4. Teisėjų konferencijų šaukimo ir jų darbo tvarką nustato
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija ir
Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas.
55 straipsnis. Teisėjų kvalifikacinės kolegijos
1. Teisėjų kvalifikacinės kolegijos sudaromos siekiant, kad
į teisminį darbą būtų iškelti tinkami kandidatai ir būtų
užtikrinamas teisėjų nepriklausomumas.
2. Rajonų (miestų) teismų teisėjų kvalifikacinę kolegiją
renka teisėjų konferencija iš šių teismų teisėjų.
3. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo teisėjų
kvalifikacinę kolegiją renka Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo plenumas iš Aukščiausiojo teismo teisėjų.
4. Teisėjų kvalifikacinės kolegijos narių skaičius
nustatomas ją renkant. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo pirmininkas ir jo pavaduotojai į teisėjų kvalifikacinės
kolegijos sudėtį neįeina.
5. Teisėjų kvalifikacinės kolegijos renkamos penkeriems
metams. Jos atsiskaito atitinkamai teisėjų konferencijai,
Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumui.
6. Teisėjų kvalifikacinių kolegijų rinkimų ir jų veiklos
tvarką nustato Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidiumo tvirtinami nuostatai.
56 straipsnis. Teisėjų kvalifikacinių kolegijų
įgaliojimai
1. Teisėjų kvalifikacinės kolegijos:
1) įvertina kiekvieno kandidato, pirmą kartą keliamo į
teisėjus, tinkamumą teisėjo darbui ir rengia kandidatų į teisėjus
kvalifikacinį egzaminą;
2) pateikia išvadą, ar asmuo tinka dirbti teisėjo darbą;
3) rengia teisėjų kvalifikacinį atestavimą;
4) pateikia išvadą dėl teisėjo atšaukimo;
5) nagrinėja teisėjų drausminės atsakomybės bylas.
2. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo teisėjų
kvalifikacinė kolegija nagrinėja skundus dėl rajonų (miestų)
teismų teisėjų kvalifikacinės kolegijos sprendimų teisėjų
atšaukimo ir drausminės atsakomybės klausimais.
Šeštasis skirsnis
TEISĖJŲ IR TEISMO TARĖJŲ ATŠAUKIMAS
IR JŲ ATLEIDIMAS PRIEŠ TERMINĄ.
TEISĖJŲ DRAUSMINĖ ATSAKOMYBĖ
57 straipsnis. Teisėjų ir teismo tarėjų atšaukimas ir
atleidimas prieš terminą
1. Teisėjas ir teismo tarėjas gali būti prieš terminą
atšaukti už tyčinį šiurkštų įstatymo pažeidimą, jų vardą
žeminantį poelgį, taip pat kai jų atžvilgiu įsiteisėja
apkaltinamasis teismo nuosprendis.
2. Teisėjas ir teismo tarėjas prieš terminą gali būti
atleistas iš pareigų:
1) dėl sveikatos būklės, kliudančios dirbti;
2) išrinkus į kitas pareigas arba perkėlus jo sutikimu į
kitą darbą;
3) savo noru.
3. Teisėjų ir teismo tarėjų atšaukimo ir atleidimo prieš
terminą tvarką nustato šis įstatymas ir kiti Lietuvos
Respublikos įstatymai.
4. Teisėjų atšaukimo klausimas sprendžiamas, atsižvelgiant į
teisėjų kvalifikacinės kolegijos išvadas.
58 straipsnis. Teisėjų atsakomybė
1. Teisėjas gali būti patrauktas drausminėn atsakomybėn:
1) už tyčinį šiurkštų įstatymo pažeidimą nagrinėjant
teismines bylas;
2) už kitokį tarnybinį nusižengimą;
3) už teisėjo vardą žeminantį poelgį.
2. Teismo sprendimo panaikinimas arba pakeitimas savaime
neužtraukia teisėjo, dalyvavusio priimant šį sprendimą,
drausminės atsakomybės jeigu jis sąmoningai nepažeidė įstatymo
arba nenusikalto nesąžiningumu, kuris sukėlė esminių pasekmių.
3. Teisėjų patraukimo drausminėn atsakomybėn tvarką nustato
Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas.
Septintasis skirsnis
KITOKIE TEISĖJŲ IR TEISMO TARĖJŲ STATUSO KLAUSIMAI
59 straipsnis. Kvalifikacinis teisėjų atestavimas
Teisėjai Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidiumo nustatoma tvarka yra atestuojami ir pagal atestacijos
rezultatus jiems, atsižvelgus į kvalifikaciją ir darbo patirtį,
suteikiamos kvalifikacinės klasės.
60 straipsnis. Teisėjų materialinis ir socialinis
aprūpinimas
Teisėjų darbo užmokiestį, tarnybinių atlyginimų priemokų už
kvalifikaciją skyrimo tvarką ir dydžius, atostogų trukmę, pensinį
ir kitokį materialinį bei socialinį aprūpinimą nustato Lietuvos
Respublikos įstatymai.
61 straipsnis. Teisėjų antraeilis darbas
Teisėjams dirbti antraeilį darbą neleidžiama, išskyrus
pedagoginę ir mokslinio tyrimo veiklą.
62 straipsnis. Darbo užmokesčio, kitokių išmokų ir
lengvatų palikimas teismo tarėjams už
laiką, kai jie eina pareigas teisme
1. Teismo tarėjams už laiką, kai jie eina pareigas teisme,
nuolatinėje darbovietėje paliekamas vidutinis uždarbis.
2. Sprendžiant kitokių išmokų ir lengvatų klausimą, laikas,
kurį teismo tarėjas ėjo pareigas teisme, prilyginamas pagrindinio
darbo atlikimo laikui.
3. Materialinio skatinimo ir išlaidų, susijusių su teismo
tarėjų pareigų ėjimu teisme, atlyginimo tvarką ir dydį nustato
Lietuvos Respublikos įstatymai.
63 straipsnis. Teismo valdžios simbolis. Teisėjo ir
teismo tarėjo pažymėjimai
1. Teismo valdžios simbolis Lietuvos Respublikos
teismuose yra teisėjo mantija su Lietuvos Respublikos
valstybinio herbo atvaizdu.
2. Lietuvos Respublikos teismų teisėjams ir tarėjams
išduodami pažymėjimai, kurių pavyzdžius nustato
Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas.
IV skyrius
TEISMO VYKDYTOJAI
64 straipsnis. Teismo vykdytojų skyrimas
1. Teismo vykdytojai yra prie rajonų (miestų) teismų. Juos
skiria Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.
2. Teismuose, kuriuose yra du ar daugiau teismo vykdytojų,
vienas jų skiriamas vyresniuoju teismo vykdytoju.
3. Teismuose, kuriuose yra vienas teismo vykdytojas, jis yra
šio teismo vyresnysis teismo vykdytojas.
65 straipsnis. Teismo vykdytojų įgaliojimai
Teismo vykdytojai vykdo:
1) sprendimus, nutartis ir nutarimus cilivinėse bylose;
2) nuosprendžių, nutarčių ir nutarimų dalis, numatančias
turtines išieškas baudžiamosiose bylose;
3) kitus sprendimus ir nutarimus įstatymo numatytais
atvejais.
66 straipsnis. Teismo vykdytojų reikalavimų
privalomumas
Teismo vykdytojų reikalavimai dėl teismų sprendimų,
nuosprendžių, nutarčių ir nutarimų, kitų vykdytinų sprendimų ir
nutarimų vykdymo yra privalomi visoms įmonėms, įstaigoms ir
organiacijoms, pareigūnams ir piliečiams.
V skyrius
KITOKIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMŲ ORGANIZAVIMO KLAUSIMAI
67 straipsnis. Lietuvos Respublikos teismų aparatų
struktūra ir etatų skaičius
1. Užtikrinti teismų darbą vykdant teisingumą, teisminei
praktikai apibendrinti ir kitokiai veiklai Lietuvos Respublikos
teismuose yra teismų aparatas.
2. Rajono (miesto) teismo aparato struktūrą ir etatų skaičių
nustato Lietuvos Respublikos teisingumo ministras
patvirtintų etatų skaičiaus ir metinio darbo apmokėjimo fondo
ribose.
3. Teisminei praktikai analizuoti ir apibendrinti, teisminei
statistikai analizuoti, įstatymams sisteminti ir kitoms
funkcijoms, susijusioms su Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo veikla, vykdyti Lietuvos Respublikos aukščiausiojo
teismo aparate sudaromi skyriai ir kiti padaliniai.
4. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo aparato
struktūrą, jo etatų skaičių ir metinį darbo apmokėjimo fondą
tvirtina Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos
Prezidiumas Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo
pirmininko teikimu.
5. Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo etatų sąrašą
ir kitų padalinių nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos
aukščiausiojo teismo pirmininkas.
68 straipsnis. Lietuvos Respublikos teismų antspaudas
Lietuvos Respublikos aukščiausiasis teismas, rajonų (miestų)
teismai turi antspaudą su Lietuvos Respublikos valstybinio herbo
atvaizdu ir savo pavadinimu.
Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo Pirmininkas
A.BRAZAUSKAS
Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo Sekretorius
L.SABUTIS
Vilnius, 1990 m. vasario 13 d.
Nr. XI-3684
_