Suvestinė redakcija nuo 2020-05-30 iki 2021-08-30
Įsakymas paskelbtas: TAR 2015-04-01, i. k. 2015-04911
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŪKININKŲ IR KITŲ ASMENŲ, UŽSIIMANČIŲ ŽEMĖS ŪKIO VEIKLA, KONSULTAVIMO IŠLAIDŲ FINANSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2015 m. balandžio 1 d. Nr. 3D-243
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.54 papunkčiu,
t v i r t i n u Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2015 m. balandžio 1 d. įsakymu Nr. 3D-243
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2020 m. gegužės 29 d. įsakymo Nr. 3D-405 redakcija)
Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, KONSULTAVIMO IŠLAIDų finansavimo TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato valstybės pagalbos ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidoms kompensuoti (toliau – pagalba) teikimo iš valstybės biudžeto lėšų tvarką.
2. Šios taisyklės parengtos vadovaujantis 2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius su visais pakeitimais (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 702/2014), ir Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrosiomis administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės).
3. Pagalba siekiama padėti ūkininkams ir kitiems asmenims, užsiimantiems žemės ūkio veikla (toliau – pagalbos gavėjai), pasinaudoti konsultavimo paslaugomis gerinant savo valdos ekonominę ir aplinkosaugos veiklą, visuose regionuose didinant žemės ūkio veiklos gyvybingumą ir konkurencingumą, įgyvendinti priemones, susijusias su klimato kaita ir ES Žaliuoju kursu, ir prisidedama prie 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų Europos Sąjungos kaimo plėtros politikos prioritetų įgyvendinimo.
II SKYRIUS
SĄVOKOS
4. Pagrindinės taisyklėse vartojamos sąvokos:
4.1. Diskusijų grupės susitikimas – renginys, kuriame pagalbos gavėjas konsultuoja savo sudarytą ūkininkavimo veikla užsiimančių asmenų grupę, kuri dalijasi veiklos patirtimi ir diskutuoja iš anksto pateiktais klausimais, siekdama rasti ir pasiūlyti geriausius veiklos sprendimus, pateikti pavyzdžių, kitaip ugdyti praktinius savo gebėjimus.
4.4. Informacinė sistema – konsultavimo įstaigos turima sistema, apimanti kompiuterinę sistemą, ja tvarkomus duomenis ir informaciją, ryšio priemones, procedūras ir personalą.
4.5. Konsultacinis renginys – seminaras, lauko diena, diskusijų grupės susitikimas ar kitas renginys, kuriame skleidžiamos žemės ūkio ir kaimo plėtros naujovės, dalijamasi patirtimi.
4.6. Mentorius – patyręs aukštą profesinę kompetenciją turintis asmuo mentorystės būdu individualiai ugdantis mažiau profesinės patirties turinčius asmenis.
4.7. Mentorystė – iš anksto sudarytu planu ir turiniu grindžiamos individualios konsultacijos, kuriomis ugdomos žemės ūkio veiklos subjekto profesinės žinios ir įgūdžiai bei tenkinami jo tobulėjimo poreikiai.
4.8. Skaitmeninis žemės ūkis – visuma priemonių, kuriomis užtikrinama žemės ūkio skaitmenizacija: skaitmeninių technologijų naudojimo kompetencijos, žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemos, skaitmeninių duomenų šaltiniai, šių duomenų kaupimo, apdorojimo, analizės sistemos (programos).
4.9. Žemės ūkio inovacija (toliau – inovacija) – nauja technologija, idėja, metodas naujiems žemės ūkio procesams, technologijoms, techninėms priemonėms, žaliavoms ir produktams kurti arba esamiems tobulinti.
III SKYRIUS
REMIAMA VEIKLA
5. Pagalba skiriama šių sričių konsultacijoms, ypatingą dėmesį teikiant inovacijų ir skaitmeninio žemės ūkio temoms, teikti:
5.3. žemės ūkio technikos priežiūros, pastatų statybos vykdymo ir saugaus žemės ūkio produkcijos gamyboje vykdomų darbų organizavimo bei įgyvendinimo;
5.5. Europos Sąjungos Žaliojo kurso [1]įgyvendinimo, Gerosios žemės ūkio praktikos kodekso, ekologinio ūkininkavimo ir klimato kaitos klausimų.
IV SKYRIUS
GALIMI PAREIŠKĖJAI
6. Galimi pareiškėjai:
6.1. ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo veikla užsiimantys ūkio subjektai arba jų grupės, veikiančios jungtinės veiklos sutarties pagrindais;
V SKYRIUS
KONSULTAVIMO BŪDAI IR ORGANIZAVIMO PRINCIPAI
7. Pagalbos gavėjas pagal šias taisykles konsultavimo projekto įgyvendinimo laikotarpiu turi teisę pasinaudoti konsultavimo paslaugomis taip:
7.1. individualiomis ir grupinėmis konsultacijomis pagal 5.1, 5.3, 5.4, 5.5 papunkčiuose nurodytas konsultavimo sritis, kurių didžiausias leidžiamas skaičius – 3 vnt., arba mentoryste pagal 5.2 sritį. Vienos konsultacijos trukmė – 1 val., didžiausias leidžiamas individualių ir grupinių konsultacijų skaičius – 4 vnt. Individualią ir grupinę konsultaciją gali teikti vienas konsultantas ar konsultanto suburta konsultantų / ekspertų grupė. Mentorystei pasitelkiamas mentorius, turintis šiam darbui reikalingas kompetencijas ir ne mažesnę nei 5 metų darbo su atitinkama konsultavimo sritimi susijusioje veikloje patirtį;
7.2. konsultaciniais renginiais (seminarais, lauko dienomis, kurių vieno trukmė ne trumpesnė kaip 4 valandos ir dalyvauja ne mažiau kaip 8 ir ne daugiau kaip 15 pagalbos gavėjų) pagal 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 papunkčiuose nurodytas konsultavimo sritis. Dalyvauti galima daugiausia dviejuose konsultaciniuose renginiuose;
7.3. dalyvavimu diskusijų grupės veikloje, kurią sudaro 3 susitikimai ne mažiau kaip 6 ir ne daugiau nei 8 nuolatiniams dalyviams (susitikimas trunka ne mažiau nei 2 valandas) diskusijoms pagal 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 papunkčiuose nurodytas konsultavimo sritis. Visus diskusijų grupės susitikimus veda konsultantas pagal pagalbos gavėjų poreikį galintis pritraukti kitus konsultantus / ekspertus. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu su grupe dirba tas pats konsultantas, išimtiniais atvejais (išėjimo iš darbo, ligos ar kt.) jis gali būti keičiamas kitu konsultantu, informavus patikrą vykdančią instituciją nustatyta tvarka. Pagalbos gavėjai, pasirinkę dalyvavimą diskusijų grupės veikloje, negali pasinaudoti 7.1 ir 7.2 papunkčiuose nurodytomis konsultavimo paslaugomis.
8. Konsultacijų ir konsultacinių renginių parengiamieji darbai (informacijos sisteminimas, organizaciniai darbai ir pan.) negali būti įtraukiami į jų vykdymo trukmę.
9. Individualioje ir grupinėje konsultacijoje reikalingą praktinio pobūdžio informaciją ir individualius patarimus pagalbos gavėjui (-ams) patogioje vietoje, patogiu laiku ir būdu (tiesioginio kontakto, interneto telefonijos tinklo ir per kompiuterines programas „Skype“, „Viber“ ir kt. programas) žodžiu ir (arba) elektroniniu paštu teikia konsultantas, naudodamas gerąją praktiką, išsiaiškinęs pagalbos gavėjo (-ų) poreikius ir lūkesčius bei prie jų prisitaikęs. Individualios ir grupinės konsultacijos teikiamos konsultavimo paslaugų teikimo biure, ūkyje arba nuotoliniu būdu.
10. Konsultaciniai renginiai, taip pat ir diskusijų grupės veikla, gali būti organizuota tiesioginio kontakto su pagalbos gavėjais būdu mokymo klasėse, auditorijose, ūkiuose, laukuose ar kitose pagalbos gavėjui priimtinose vietose bei įvairiais (interneto telefonijos tinklo ir per kompiuterines programas „Skype“, „Viber“ ir kt. programas) nuotoliniais būdais Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbto karantino ar nenugalimos jėgos (force majeure) atvejais, užtikrinant stebėsenos galimybę atsakingoms institucijoms.
VI SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS PAREIŠKĖJAMS, JŲ PARTNERIAMS, VEIKIANTIEMS JUNGTINĖS VEIKLOS SUTARTIES PAGRINDU, IR KONSULTAVIMO PROJEKTAMS
11. Tinkamumo sąlygos pareiškėjui ir (ar) jo partneriui (visas tinkamumo sąlygas turi atitikti bent vienas iš jų):
11.1. Paraišką teikti konsultacijas ūkininkams ir kitiems asmenims, užsiimantiems žemės ūkio veikla (toliau – paraiška) (taisyklių 1 priedas), teikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių taisyklių IV skyriuje;
11.3. konsultantai arba teikiantys paslaugą pagal 5.2 konsultavimo sritį konsultantai turi turėti patirties įgyvendinant panašius projektus, susijusius su ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimu mentorystės būdu. Reikalavimas netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams;
11.4. turi turėti konsultavimo paslaugų teikimo biurą / biurus, kurie priklauso jam nuosavybės teise arba yra nuomojami ar gauti pagal panaudą ne trumpesniam kaip konsultavimo projekto įgyvendinimo laikas terminui;
11.5. savo veikloje turi ir (arba) naudoja informacines sistemas, duomenų bazes, skaitmeninius įrankius, sprendimų priėmimo sistemas, nuotolinio mokymo klases, taiko nuotolinio mokymo ir konsultavimo formas;
12. Pareiškėjas ir konsultantai arba teikiantys paslaugą konsultantai turi turėti akreditaciją pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. gegužės 18 d. įsakyme Nr. 3D-242 „Dėl Konsultavimo įstaigų ir konsultantų akreditavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Akreditavimo taisyklės) nurodytas konsultavimo sritis:
12.1. konsultavimui gaminamos augalininkystės ir gyvulininkystės produkcijos konkurencingumo didinimo klausimais privaloma turėti akreditaciją pagal Akreditavimo taisyklių 5.1 papunktyje nurodytą konsultavimo sritį;
12.2. konsultavimui kooperacijos žemės ūkyje plėtros klausimais privaloma turėti akreditaciją pagal Akreditavimo taisyklių 5.7 papunktyje nurodytą konsultavimo sritį. Šis reikalavimas netaikomas, jei konsultuoja pripažinto žemės ūkio kooperatyvo administracijos vadovas ar jo paskirtas asmuo;
TAR pastaba: Papunktis įsigalioja 2021 m. sausio 31 d.
12.3. konsultavimui žemės ūkio technikos priežiūros, pastatų statybos vykdymo ir saugaus žemės ūkio produkcijos gamyboje vykdomų darbų organizavimo bei įgyvendinimo klausimais privaloma turėti akreditaciją pagal Akreditavimo taisyklių 5.1 papunktyje nurodytą konsultavimo sritį;
12.4. konsultavimui žemės ūkio verslo planavimo ir veiklos teisiniais klausimais privaloma turėti akreditaciją pagal Akreditavimo taisyklių 5.3.ir (arba) 5.7 papunktyje (-čiuose) nurodytą konsultavimo sritį;
TAR pastaba: Papunktis įsigalioja 2021 m. sausio 31 d.
13. Jei pareiškėjas yra ūkio subjektų grupė, jis pateikia jungtinės veiklos sutartį arba tinkamai patvirtintą jos kopiją. Jungtinės veiklos sutartyje turi būti nurodyti kiekvienos šios sutarties šalies įsipareigojimai vykdant numatomą konsultavimo veiklą ir solidarią visų šios sutarties šalių atsakomybę už prievolių nevykdymą bei numatyta, kuris asmuo atstovauja ūkio subjektų grupei.
VII SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS PAGALBOS GAVĖJAMS
15. Pagalbos gavėjas turi būti nustatyta tvarka įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.
16. Pagalbos gavėjas patvirtina, kad:
16.1. atitinka mažoms ar vidutinėms įmonėms reglamento (ES) Nr. 702/2014 I priede nustatytus kriterijus;
16.2. nėra sunkumų patirianti įmonė, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 702/2014 2 straipsnio 14 dalyje;
16.3. nėra gavęs pagalbos, kuri suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka, arba žemės ūkio veiklos subjektas yra sugrąžinęs visą neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.
VIII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
17. Pareiškėjas po Žemės ūkio ministerijos kanclerio sprendimo dėl pagalbos skyrimo tampa konsultavimo veiklos vykdytoju ir įsipareigoja:
17.1. bendradarbiauti su konsultavimo projekto įgyvendinimą kontroliuojančiais asmenimis: laiku teikti jiems visą prašomą informaciją, susijusią su konsultavimo projekto įgyvendinimu, sudaryti sąlygas susipažinti su dokumentais, susijusiais su konsultavimo projekto įgyvendinimu, leisti asmenims, vykdantiems kontrolės ir tikrinimo funkcijas, atlikti dokumentų patikrinimus, patikras vietoje;
17.2. per reikalavime nurodytą terminą grąžinti Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) išmokėtą pagalbos lėšų avansą (jo dalį) ar pagalbos lėšas (jų dalį) ir (arba) permokėtą pagalbos lėšų avansą ar pagalbą;
17.3. ne trumpiau kaip 10 metų nuo pagalbos pagal šias taisykles suteikimo dienos saugoti visą su paraiška ir vykdomu konsultavimo projektu susijusią medžiagą ir dokumentus;
17.4. nesiekti gauti lėšų iš kitų nacionalinių ir ES programų toms pačioms išlaidoms, numatytoms paraiškoje pagal šias taisykles, finansuoti;
17.6. užtikrinti, kad teikdamas konsultavimo paslaugas, laikysis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1306/2013 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 352/78, (EB) Nr. 165/94, (EB) Nr. 2799/98, (EB) Nr. 814/2000, (EB) Nr. 1290/2005 ir (EB) Nr. 485/2008, su visais pakeitimais, 13 straipsnio 2 dalyje nurodytų įpareigojimų neatskleisti informacijos;
17.7. užtikrinti, kad teikdamas konsultavimo paslaugas, laikysis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, kitų asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.
IX SKYRIUS
PAGALBOS DYDIS IR INTENSYVUMAS
18. Pagalbos dydis ir intensyvumas:
18.1. individualios konsultacijos ir grupinės konsultacijos atveju finansuojama iki 100 proc. konsultacijos įkainio, bet ne daugiau kaip 50,34 Eur už konsultacijų teikimo valandą;
18.2. dalyvavimo konsultaciniame renginyje (ne trumpesnio kaip 4 valandų) atveju finansuojama iki 100 proc. renginio organizavimo kainos. Didžiausia seminaro, lauko dienos arba diskusijų grupės susitikimo organizavimo kaina – 740 Eur. Neužtikrinus minimalaus diskusijų grupės narių skaičiaus dalyvavimo visuose 3 diskusijų grupės susitikimuose, finansavimas mažinamas proporcingai – galutinį dalyvių skaičių dalijant iš minimalaus trijų susitikimų dalyvių skaičiaus, t. y. 18, dauginant iš didžiausios susitikimo organizavimo kainos, t. y. 740 Eur, ir dauginant iš 3 susitikimų.
X SKYRIUS
PARAIŠKŲ TEIKTI KONSULTACIJAS PRIĖMIMAS
19. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – ministerija) ministerijos tinklalapyje paskelbia kvietimą teikti paraiškas. Kvietime teikti paraiškas pateikiama informacija, nurodyta Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio ir žuvininkystės srityse apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 3D-652 „Dėl Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio ir žuvininkystės srityse aprašo patvirtinimo“.
20. Pareiškėjai, norintys teikti konsultacijas pagalbos gavėjams, per 10 darbo dienų nuo skelbimo paskelbimo dienos pateikia ministerijai šiuos dokumentus (kopijos tvirtinamos pareiškėjo parašu ar el. parašu, nurodant žymą „Kopija tikra“):
20.1. paraišką. Paraiška pateikiama spausdintine forma ir elektronine versija arba elektronine forma su el. parašu;
20.2. ūkio subjekto veiklą reglamentuojančių dokumentų (juridinio asmens registravimo pažymėjimo, veiklos nuostatų (įstatų) arba kito veiklą reglamentuojančio dokumento, fizinio asmens, kuris Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka verčiasi ūkine veikla, Verslo liudijimo ar nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymos) kopijas;
20.3. paskutinių finansinių metų, ėjusių prieš paraiškos pateikimo metus, balansą (juridiniams asmenims);
20.5. informaciją apie įstaigos ir partnerių, veikiančių jungtinės veiklos sutarties pagrindu, bei konsultantų turimą akreditaciją ir akredituotų konsultantų skaičių;
20.6. pažymą apie pareiškėjo ir partnerių, veikiančių jungtinės veiklos sutarties pagrindu, pajamas, gautas iš konsultavimo paslaugų ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, teikimo per 3 finansinius metus arba per laiką nuo įregistravimo dienos (jei pareiškėjas veikia trumpiau kaip 3 metus);
20.7. pažymą apie pareiškėjo ir partnerių, veikiančių jungtinės veiklos sutarties pagrindu, įgyvendintų projektų, susijusių su ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimu per 3 finansinius metus ar per laiką nuo pareiškėjo įregistravimo dienos (jei veikia trumpiau kaip 3 metus), vertę;
20.8. pažymą apie pareiškėjo ir (ar) partnerių, veikiančių jungtinės veiklos sutarties pagrindu, turimas ir (arba) naudojamas informacines sistemas, duomenų bazes, skaitmeninius įrankius, sprendimų priėmimo sistemas, nuotolinio mokymo klases, taikomas nuotolinio mokymo ir konsultavimo formas;
20.9. pažymą apie pareiškėjo ir (ar) partnerių, veikiančių jungtinės veiklos sutarties pagrindu, priklausymą ir dalyvavimą tarptautinių organizacijų, asociacijų veikloje, susijusioje su konsultavimo veiklos inovacijomis ir vystymu;
XI SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS ir PAGALBOS skyrimo tvarka
21. Paraiškų vertinimą sudaro dvi dalys:
22. Užregistravus paraišką, atliekamas administracinės atitikties ir tinkamumo skirti pagalbą vertinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 15 darbo dienų.
23. Paraiškų administracinės atitikties ir tinkamumo skirti pagalbą vertinimą atlieka už ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo koordinavimą atsakingas ministerijos padalinys (toliau – sekretoriatas). Paraiškų administracinės atitikties vertinimo metu patikrinama, ar paraiška yra tinkamai užpildyta ir ar pateikti visi paraiškoje nurodyti dokumentai.
24. Tuo atveju, jei atliekant paraiškų administracinės atitikties vertinimą yra nustatoma, kad pareiškėjas pateikė ne visus paraiškoje nurodytus dokumentus ir (arba) paraiška netinkamai užpildyta, pareiškėjo prašoma pateikti trūkstamus dokumentus ir (arba) patikslintus duomenis ir nustatomas ne trumpesnis kaip 5 darbo dienų terminas, per kurį pareiškėjas turi trūkstamus dokumentus ir (arba) patikslintus duomenis pateikti.
25. Per pranešime nustatytą laiką nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, paraiška atmetama.
26. Atliekant tinkamumo skirti pagalbą vertinimą, sekretoriatas turi įvertinti pareiškėjo ir konsultavimo projekto atitiktį taisyklių VI skyriuje nurodytoms tinkamumo sąlygoms ir reikalavimams pareiškėjams ir konsultavimo projektams.
27. Administracinės atitikties ir tinkamumo vertinimas atliekamas pagal Administracinės atitikties ir tinkamumo vertinimo lentelę (taisyklių 3 priedas), įrašant į ją duomenis.
28. Konsultavimo projektų naudos ir kokybės vertinimo etape konsultavimo projektai vertinami balais. Vertinimą atlieka ne mažiau kaip du sekretoriato darbuotojai.
29. Konsultavimo projektai vertinami balais pagal Projekto naudos ir kokybės vertinimo lentelę (taisyklių 4 priedas). Didžiausia konsultavimo projektui galima skirti balų suma – 100 balų, minimali balų suma – 50 balų.
30. Sekretoriatas, įvertinęs visas paraiškas, parengia paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir pateikia ją svarstyti Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komitetui (toliau – Priemonių atrankos komitetas), kurio sudėtis tvirtinama žemės ūkio ministro įsakymu.
31. Konsultavimo veiklos vykdytojui skiriama pagalbos suma už konsultacijų teikimą neturi viršyti 18.1 ir 18.2 papunkčiuose nurodytų dydžių ir intensyvumo.
32. Tuo atveju, kai, atlikus paraiškų administracinės atitikties ir tinkamumo ir konsultavimo projektų naudos ir kokybės vertinimus, visoms paraiškoms finansuoti lėšų nepakanka pagal žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintą skirti priemonei lėšų sumą, visa pagalbos suma skiriama pareiškėjams, kurių konsultavimo projektai naudos ir kokybės vertinimo etape surinko daugiausia balų, o trūkstant konsultavimo projektams finansuoti lėšų, pagalbos suma pareiškėjams mažinama proporcingai.
33. Ministerijos kancleris, remdamasis Priemonių atrankos komiteto posėdžio protokolu, priima sprendimą dėl pagalbos skyrimo, jos sumažinimo ar neskyrimo išleisdamas potvarkį. Tais atvejais, kai skiriama mažesnė nei nurodyta paraiškoje prašoma pagalbos suma, pareiškėjas pateikia patikslintus duomenis apie konsultavimo projektą, konsultacijų teikimo programą ir numatomus konsultavimo projekto įgyvendinimo rodiklius. Ministerijos kancleriui priėmus sprendimą dėl pagalbos skyrimo (toliau – sprendimas dėl pagalbos skyrimo), pareiškėjas tampa konsultavimo veiklos vykdytoju. Apie priimtus neigiamus sprendimus sekretoriatas pareiškėjus informuoja raštu per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.
XII SKYRIUS
KONSULTACIJŲ TEIKIMO TVARKA
34. Pareiškėjas, pateikęs paraišką, ne vėliau kaip prieš 10 d. d. iki konsultacinių renginių pradžios pateikia Agentūrai el. paštu nacparama.uk.renginiai@nma.lt einamojo mėnesio Konsultacinių renginių grafiką Excel formatu (toliau – konsultacinių renginių grafikas) pagal taisyklių 5 priede nurodytą formą.
35. Konsultavimo veiklos vykdytojas kito mėnesio konsultacinių renginių grafiką ne vėliau kaip kiekvieno mėnesio 20 d. skelbia konsultavimo biuruose ir el. paštu nacparama.uk.renginiai@nma.lt pateikia Agentūrai. Konsultacinių renginių grafikas, jeigu keičiasi anksčiau nurodyta renginio data ir (arba) laikas, ir (arba) vieta, ir (arba) keičiasi konsultacinio renginio organizavimo būdas (taisyklių 10 punkte nurodytais atvejais), pateikiamas Agentūrai ne vėliau kaip prieš 10 d. d. iki renginių pradžios, išimtiniais atvejais (konsultanto išėjimo iš darbo, nedarbingumo ar kt.) – nuo fakto paaiškėjimo. Konsultavimo veiklos vykdytojas kito mėnesio Konsultacinių renginių grafiką pateikia ir VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūrai el. paštu info@litfood.lt.
36. Pagalbos gavėjas, norėdamas gauti konsultavimo paslaugas, turi pateikti konsultavimo veiklos vykdytojui Paraišką gauti konsultavimo paslaugas (taisyklių 6 priedas), kuri gali būti pateikiama elektroniniu paštu, konsultacinio renginio metu arba atvykus į konsultavimo veiklos vykdytojo biurą. Pagalbos gavėjas gali nurodyti, kad konsultacijos gali būti suteiktos jo paskirtam darbuotojui (darbuotojams).
37. Pagalbos gavėjui pasirinkus konsultavimo veiklos vykdytoją, tai pačiai konsultavimo veiklos sričiai konsultavimo projekto įgyvendinimo laikotarpiu jis negali būti keičiamas.
38. Konsultavimo veiklos vykdytojas, gavęs Paraišką gauti konsultavimo paslaugas, turi Žemdirbių mokymo ir konsultavimo informacijos sistemoje (toliau – ŽMIKIS) patikrinti, ar pagalbos gavėjas projekto įgyvendinimo laikotarpiu nėra gavęs konsultavimo paslaugų pagal tas pačias konsultavimo veiklos sritis, kaip ir nurodyta pagalbos gavėjo pateiktoje Paraiškoje gauti konsultavimo paslaugas. Jei nustatoma, kad pagalbos gavėjas projekto įgyvendinimo laikotarpiu yra gavęs konsultavimo paslaugų pagal tas pačias konsultavimo veiklos sritis, kaip ir nurodyta Paraiškoje gauti konsultavimo paslaugas, Konsultavimo veiklos vykdytojas informuoja pagalbos gavėją, kad konsultavimo paslaugos jam negali būti suteiktos.
39. Konsultavimo veiklos vykdytojas, po pagalbos skyrimo sutarties (toliau – sutartis) pasirašymo suteikęs konsultavimo paslaugą pagalbos gavėjui, per 20 darbo dienų suveda informaciją apie suteiktas paslaugas į ŽMIKIS. Per 20 darbo dienų nuo sutarties pasirašymo konsultavimo veiklos vykdytojas į ŽMIKIS suveda informaciją apie iki sutarties pasirašymo suteiktas konsultavimo paslaugas.
40. Konsultacinio renginio metu turi būti pildomas Konsultacinio renginio dalyvių sąrašas (taisyklių 7 priedas).
41. Paraiškos gauti konsultavimo paslaugas ir Konsultacinio renginio dalyvių sąrašo originalai saugomi konsultavimo veiklos vykdytojo biure.
42. Elektroniniu paštu suteikus konsultavimo paslaugą, paslaugos suteikimą patvirtinantys dokumentai (pagalbos gavėjo kreipimasis dėl konsultacijos ir konsultavimo veiklos vykdytojo atsakymas) pridedami prie Paraiškos gauti konsultavimo paslaugas.
XII SKYRIUS
PAGALBOS SUTEIKIMAS BEI ATSISKAITYMAS UŽ PAGALBOS LĖŠŲ PANAUDOJIMĄ
44. Ministerijos kanclerio potvarkiu patvirtintas sprendimas dėl pagalbos skyrimo, Priemonių atrankos komiteto protokolo ir konsultavimo veiklos vykdytojų paraiškų kopijos perduodamos Agentūros Žemės ūkio paramos departamento Nacionalinės paramos skyriui el. paštu nacparama@nma.lt ir raštu ministerijos nustatyta tvarka.
45. Agentūra, gavusi 44 punkte nurodytus dokumentus, per 5 darbo dienas informuoja konsultavimo veiklos vykdytoją apie skirtą pagalbą ir pasiūlo sudaryti sutartį. Kvietimo pasirašyti sutartį terminas negali būti ilgesnis nei 10 darbo dienų. Konsultavimo veiklos vykdytojui per Agentūros nustatytą terminą neatvykus pasirašyti sutarties, Agentūra kreipiasi į konsultavimo veiklos vykdytoją dėl atsisakymo pasirašyti sutartį. Gavus konsultavimo veiklos vykdytojo atsisakymą arba jam per nustatytą terminą nepateikus atsisakymo, pagalba neskiriama ir apie tai Agentūra informuoja ministeriją per 10 darbo dienų.
46. Išmokėdama pagalbos lėšas konsultavimo veiklos vykdytojui, Agentūra taiko išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą. Pasirašius sutartį, Agentūra perveda paraiškoje nurodytą prašomą avansą konsultacijoms per ketvirtį arba per konsultavimo projekto įgyvendinimo laikotarpį teikti, jeigu sprendime dėl pagalbos skyrimo nenurodyta kitaip.
47. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos už taisyklių 5 punkte nurodytų konsultacijų teikimą pagalbos gavėjams, nurodytiems taisyklių 15 punkte, po paraiškos pateikimo iki konsultavimo projekto įgyvendinimo pabaigos, bet ne anksčiau nei buvo pateiktos pagalbos gavėjų paraiškos gauti konsultavimo paslaugas.
48. Konsultavimo veiklos vykdytojas, norėdamas pakeisti sutarties sąlygas, nesusijusias su paraiškoje prisiimtais įsipareigojimais ir kita paraiškoje nurodyta informacija, kuri neturėjo įtakos priimant sprendimą dėl pagalbos skyrimo, raštu informuoja Agentūrą, nurodydamas norimas pakeisti sutarties sąlygas ir keitimo priežastis. Nesuderinti su ministerija sutarties ir paraiškos keitimai, kuriais būtų keičiama konsultavimo projekto apimtis, pratęsiamas konsultavimo projekto įgyvendinimo laikotarpis ir (arba) keičiami paraiškoje ir sutartyje nustatyti konsultavimo veiklos vykdytojo įsipareigojimai, nėra leidžiami. Keičiantis šalių rekvizitams, atsiskaitomųjų sąskaitų numeriams ar darant kitus mažai reikšmingus pakeitimus, sutarties šalims pakanka vienai kitą apie tai informuoti raštu.
49. Sutartyje numatyta veikla turi būti įgyvendinta ir už ją atsiskaityta ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 15 d. (jeigu sprendime dėl pagalbos skyrimo nenurodyta kitaip). Konsultavimo veiklos vykdytojas, kiekvienam ketvirčiui pasibaigus, per 10 darbo dienų (atsiskaitydamas už IV ketvirtį – iki gruodžio 15 d.) (jeigu sprendime dėl pagalbos skyrimo nenurodyta kitaip) Agentūrai tiesiogiai, paštu, per kurjerį ar el. paštu pateikia Ataskaitą apie konsultavimo projekto veiklos įvykdymo rezultatus ir lėšų poreikį už laikotarpį (toliau – ataskaita) (taisyklių 8 priedas). Kartu su ataskaita teikiama Pagalbos gavėjų sąrašų (toliau – pagalbos gavėjų sąrašas) (taisyklių 9 priedas) elektroninė versija, parengta Excel formatu, nurodant pagalbos gavėjus, kurių konsultavimo išlaidas prašoma apmokėti. Pagalbos gavėjų sąraše pateikti duomenys turi atitikti ataskaitoje įrašytus duomenis. Ataskaitą ir kartu su ja teikiamus kitus dokumentus konsultavimo veiklos vykdytojas turi įteikti asmeniškai, per įgaliotą asmenį ar kurjerį arba registruota pašto siunta. Kitais būdais pateikta ataskaita ir kiti dokumentai nepriimami.
50. Agentūra, gavusi ataskaitą ir pagalbos gavėjų sąrašus iš konsultavimo veiklos vykdytojo:
50.1. savo nustatyta tvarka atlieka ne mažiau kaip 1 proc. individualias ir grupines konsultavimo paslaugas gavusių asmenų ir konsultaciniuose renginiuose dalyvavusių asmenų apklausas pagal pateiktus pagalbos gavėjų sąrašus. Apklausos gali būti atliekamos telefonu arba vietoje pagal konsultavimo paslaugas gavusio pagalbos gavėjo gyvenamąją vietą;
50.2. išmoka paraiškoje nurodytą prašomą avansą konsultacijoms einamąjį ketvirtį teikti. Per 60 darbo dienų nuo ataskaitos ir kitų dokumentų pateikimo atlieka apklausas ir apskaičiuoja bei išmoka pagalbos lėšų sumą, reikalingą atsiskaityti už suteiktas konsultacijas per ataskaitinį ketvirtį / konsultavimo projekto laikotarpį;
50.3. apskaičiuoja ir išmoka pagalbos sumą, reikalingą atsiskaityti už suteiktas konsultacijas per IV ketvirtį (iki apklausų atlikimo). Apklausos atliekamos ne vėliau kaip per 60 darbo dienų nuo ataskaitos ir kitų dokumentų pateikimo. Po apklausų atlikimo nustačius, kad IV ketvirtį buvo išmokėta didesnė pagalbos suma, nei buvo suteikta konsultacijų, Agentūra konsultavimo veiklos vykdytojui taiko taisyklių 57 punkte nustatytą sankciją;
50.4. priėmusi sprendimą išmokėti pagalbos sumą už atitinkamą ketvirtį / konsultavimo projekto laikotarpį konsultavimo veiklos vykdytojui, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais (toliau – Registro nuostatai), patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, duomenis apie pagalbos gavėjams suteiktą valstybės pagalbą pateikia į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Registras) per Registro nuostatuose nustatytą terminą. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą valstybės pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais;
50.5. jei vienam pagalbos gavėjui vienu sprendimu skiriama valstybės pagalbos suma viršija Reglamento (ES) Nr. 702/2014 9 straipsnio 2 dalies c punkte nustatytas ribas, informaciją apie skirtą pagalbą pateikia ministerijai. Ministerija per šešis mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia informaciją į Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo svetainę adresu https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/.
51. Jeigu vertinant pateiktus dokumentus kyla neaiškumų ar paaiškėja, kad pateikti ne visi privalomi dokumentai, konsultavimo veiklos vykdytojui Agentūra siunčia paklausimą, kuriame prašoma per ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą pateikti trūkstamą informaciją ir (arba) dokumentus. Jei per Agentūros nustatytą laiką konsultavimo veiklos vykdytojas nepateikia prašomų dokumentų ir (arba) informacijos, dokumentai vertinami pagal turimus duomenis.
52. Konsultacinių renginių organizavimo patikras vietoje atlieka Agentūra. Agentūra turi teisę paprašyti konsultavimo veiklos vykdytojų atsiųsti reikiamą informaciją apie vykstančius numatytus renginius mobiliąja programėle „NMA agro“ renginių vykdymo faktams patikrinti.
XIII SKYRIUS
PAŽEIDIMAI IR SANKCIJOS
54. Pažeidimai nustatomi, sprendimai dėl pagalbos neskyrimo, nutraukimo ir sumažinimo priimami ir grąžintinos pagalbos lėšos administruojamos Bendrųjų administravimo taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka.
55. Pagalba sumažinama, jei konsultavimo veiklos vykdytojas:
55.1. dėl nepateisinamų priežasčių (pateisinamomis priežastimis laikoma nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės) ataskaitą ir kitus 49 punkte nurodytus dokumentus pateikia pavėluotai. Pavėluotai teikiami dokumentai priimami 30 darbo dienų nuo taisyklių 49 punkte nurodyto termino pabaigos, už kiekvieną pavėluotą darbo dieną išmokamą pagalbos sumą mažinant 1 (vienu) proc. nuo ataskaitoje deklaruotų patirtų tinkamų finansuoti išlaidų. Pavėlavus pateikti dokumentus daugiau kaip 30 darbo dienų, nefinansuojama atitinkamo ketvirčio deklaruota pagalbos suma ir turi būti grąžintas avansas;
56. Pagalba neskiriama ar jos mokėjimas nutraukiamas, jei pareiškėjas:
56.1. pažeidė kitą sutartį dėl paramos skyrimo iš ES ir (arba) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į pagalbos skyrimą vienus metus nuo sprendimo priėmimo;
56.2. padarė pažeidimą įgyvendindamas ankstesnį konsultavimo žemės ūkio sektoriuje projektą. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į pagalbos skyrimą vienus metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
56.3. įvykdė nusikalstamą veiką ar padarė administracinį nusižengimą, susijusį su pagalbos skyrimu ir gavimu. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į pagalbos skyrimą dvejus metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
57. Pagalbos lėšos ar jų dalis grąžinama, jei Agentūra nustato, kad konsultavimo veiklos vykdytojas netinkamai panaudojo lėšas, buvo išmokėta didesnė lėšų suma, nei suteikta konsultacijų.
XIV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
59. Už teikiamų duomenų teisingumą ir skirtos pagalbos panaudojimą atsako pareiškėjas (konsultavimo veiklos vykdytojas) ir pagalbos gavėjas.
60. Už informavimą pagalbos teikimo klausimais, paraiškų ir privalomų pridėti dokumentų priėmimą, registravimą, vertinimą ir už pagalbos skyrimą, nutraukimą ir sumažinimą atsako ministerija. Už sutarčių sudarymą, pagalbos išmokėjimą konsultavimo veiklos vykdytojams, pagalbos lėšų apskaitą ir jų panaudojimo kontrolę, nepanaudotos ir (arba) netinkamai panaudotos pagalbos susigrąžinimą atsako Agentūra.
61. Konsultavimo veiklos vykdytojas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagal šias taisykles skirtos pagalbos datos saugoti visą su paraiška ir vykdomu konsultavimo projektu susijusią medžiagą ir dokumentus.
62. Kiti šiose taisyklėse nereglamentuojami klausimai sprendžiami vadovaujantis Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
63. Pasikeitus šiose taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-161, 2019-03-20, paskelbta TAR 2019-03-20, i. k. 2019-04332
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
Priedų pakeitimai:
1 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
2 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
3 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
4 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
5 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
6 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-395, 2019-07-02, paskelbta TAR 2019-07-02, i. k. 2019-10788
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
7 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
8 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
9 priedas
Priedo pakeitimai:
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-633, 2016-10-27, paskelbta TAR 2016-10-27, i. k. 2016-25740
Dėl žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 1 d. įsakymo Nr. 3D-243 ,,Dėl Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-161, 2019-03-20, paskelbta TAR 2019-03-20, i. k. 2019-04332
Dėl žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 1 d. įsakymo Nr. 3D-243 „Dėl Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-395, 2019-07-02, paskelbta TAR 2019-07-02, i. k. 2019-10788
Dėl žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 1 d. įsakymo Nr. 3D-243 „Dėl Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
4.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-405, 2020-05-29, paskelbta TAR 2020-05-29, i. k. 2020-11629
Dėl žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 1 d. įsakymo Nr. 3D-243 „Dėl Ūkininkų ir kitų asmenų, užsiimančių žemės ūkio veikla, konsultavimo išlaidų finansavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
[1] COM(2019)640, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/european-green-deal-communication_en.pdf