Suvestinė redakcija nuo 2020-10-03
Sprendimas paskelbtas: TAR 2019-10-03, i. k. 2019-15767
ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2019 m. spalio 3 d. Nr. T-390
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi ir 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 3 ir 5 straipsniais, siekdama Šiaulių miesto savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos tęstinumo, Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Šiaulių miesto savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programą (pridedama).
2. Įpareigoti Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorių:
3. Pripažinti netekusiu galios Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2017 m. lapkričio 9 d. sprendimą Nr. T-399 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės tarybos
2019 m. spalio 3 d. sprendimu Nr. T-390
ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiaulių miesto savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos (toliau – Programa) paskirtis – atkurti ar pagerinti Šiaulių mieste esančių daugiabučių namų technines ir energines normatyvines savybes, siekiant esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymo, šiluminės energijos sąnaudų mažinimo ir racionalaus energinių išteklių naudojimo, gyventojų išlaidų šildymui mažinimo ir gyvenimo kokybės gerinimo.
2. Programa rengiama vadovaujantis nuostata, kad pirmiausia turi būti atnaujinami (modernizuojami) daugiausiai energijos suvartojantys daugiabučiai namai, kurių atnaujinimui (modernizavimui) pritaria namų butų savininkai.
3. Programa parengta Šiaulių miesto savivaldybei (toliau – Savivaldybė) vykdant Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (1996-03-19 įstatymas Nr. I-1240) ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (1994-07-07 įstatymas Nr. I-533) pavestą statinių naudojimo priežiūros atlikimo funkciją ir siekiant užtikrinti efektyvų esamo būsto naudojimą, priežiūrą, atnaujinimą ir modernizavimą, racionalų energijos išteklių naudojimą. Programa parengta ir bus įgyvendinama remiantis Statybos techniniu reglamentu STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“, Statybos techniniu reglamentu STR 2.01.01(6):2008 „Esminis statinio reikalavimas „Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas“, Statybos techniniu reglamentu STR 1.03.07:2017 „Statinių techninės priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“, kuriame apibrėžti privalomieji daugiabučių gyvenamųjų namų naudojimo ir priežiūros reikalavimai, ir kitais teisės aktais. Parengtos Programos nuostatos suderintos su Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 metų rugsėjo 23 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos patvirtinimo“ (toliau – Daugiabučių namų atnaujinimo programa), reikalavimais.
II SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
4. Programos įgyvendinimo tikslai:
4.1. nustatyti technines, organizacines, teisines ir finansines priemones Programai, užtikrinančiai efektyvų energijos vartojimą įvairios paskirties miesto pastatuose ir inžinerinėje infrastruktūroje, sistemingai įgyvendinti;
4.2. sumažinti daugiausiai energijos vartojančiuose Šiaulių miesto daugiabučiuose namuose suvartojamos šiluminės energijos sąnaudas, pasiekiant ne mažesnę kaip C daugiabučių namų energinio naudingumo klasę;
4.3. skaičiuojamąsias šiluminės energijos sąnaudas sumažinti ne mažiau kaip 40 procentų, palyginti su skaičiuojamosiomis šiluminės energijos sąnaudomis iki atnaujinimo projekto įgyvendinimo daugiabučiams namams, kuriems minimalūs privalomi pastatų energinio naudingumo reikalavimai nustatomi;
4.4. skaičiuojamąsias šiluminės energijos sąnaudas sumažinti ne mažiau kaip 25 procentais, palyginti su skaičiuojamosiomis šiluminės energijos sąnaudomis iki atnaujinimo projekto įgyvendinimo daugiabučiams namams, kuriems minimalūs privalomi pastatų energinio naudingumo reikalavimai nenustatomi;
4.7. užtikrinti, kad daugiabučiai namai atitiktų teisės aktuose numatytų esminių statinio reikalavimų visumą, ir sunaudojamos šiluminės energijos kiekis, atsižvelgiant į vietovės klimato sąlygas ir gyventojų poreikius, neviršytų reikiamos ribos;
5. Programos tikslams įgyvendinti numatomi uždaviniai:
5.1. sukurti organizacinę struktūrą, kuri efektyviai veiktų įgyvendinant Programą, teikiant organizacinę, teisinę, techninę paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, atnaujinti daugiausiai šiluminės energijos suvartojančius daugiabučius namus;
5.2. atlikti Šiaulių mieste esančiuose daugiabučiuose namuose statybos darbus, kurie yra būtini siekiant užtikrinti šių namų atitiktį teisės aktuose nustatytų privalomųjų (esminių) statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų visumai;
5.3. užtikrinti, kad būtų sumažintas suvartojamas šiluminės energijos kiekis, įdiegtos priemonės, reikalingos efektyvinti šilumos tiekimo sistemos darbą ir užtikrinančios mažiausią neigiamą poveikį šilumos vartotojams po Programos įgyvendinimo;
III SKYRIUS
PRIEMONĖS, NUMATOMOS ĮGYVENDINTI DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE
6. Siekiant gerinti gyvenamąją aplinką, mažinti energinių išteklių sąnaudas ir užtikrinti daugiabučių namų atitiktį esminiams statinio reikalavimams, Savivaldybės atrinktuose Šiaulių miesto daugiabučiuose namuose numatoma įgyvendinti energinį efektyvumą didinančias priemones (toliau – priemonės), būtinas statinių naudojimo ir priežiūros esminiams reikalavimams užtikrinti ir leisiančias sumažinti bendras visų daugiabučių namų energijos sąnaudas.
7. Investicijų planai, įgyvendinant Programą, yra rengiami taip, kad būsto savininkų bendros išlaidos šiluminės energijos sąnaudoms ir investicijoms padengti būtų ne didesnės už išlaidas vien šiluminei energijai iki investicijų planuose numatytų priemonių įgyvendinimo.
8. Atliekant kiekvieno atrinkto daugiabučio namo techninį bei energinį įvertinimą ir gautų rezultatų pagrindu rengiant investicijų planus, turi būti numatoma įgyvendinti energinį efektyvumą didinančias priemones, nurodytas Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos priede.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
10. Programa įgyvendinama dviem etapais. Pirmojo etapo įgyvendinimas skirtas parengiamiesiems investicijų planų įgyvendinimo darbams atlikti (preliminaraus modernizuojamų daugiabučių namų sąrašo sudarymas, susitikimų su daugiabučių namų gyventojais organizavimas, gyventojams priėmus preliminarų sprendimą modernizuoti daugiabutį namą, investicijų planų rengimas ir aptarimas su būsto savininkais, investicijų planų koregavimas, finansavimo užtikrinimas, reikalingų paslaugų ir darbų pirkimas).
11. Daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojai (daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, bendrojo naudojimo objektams valdyti sudarytos jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo, pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.84 straipsnio nuostatas paskirtas bendrojo naudojimo objektų administratorius (toliau – Programos įgyvendinimo administratorius) atlieka visus veiksmus, susijusius su Programos įgyvendinimu.
12. Bendrijos, namo bendrojo naudojimo objektų administratoriai gali savo iniciatyva dalyvauti Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje arba šias funkcijas pagal sudarytą sutartį pavesti Savivaldybės tarybos sprendimu paskirtam Programos įgyvendinimo administratoriui.
13. Savivaldybės tarybos sprendimu paskirtas Programos įgyvendinimo administratorius:
13.1. atlieka visus veiksmus, susijusius su investicijų planų rengimu ir Programos įgyvendinimu. Atsižvelgdamas į duomenis apie daugiabučių namų šildymui suvartojamą energiją, sudaro preliminarų modernizuojamų daugiabučių namų sąrašą, organizuoja susitikimus su daugiabučių namų gyventojais, gyventojams priėmus preliminarų sprendimą modernizuoti daugiabutį namą, organizuoja investicijų planų parengimą, išsamiai informuoja būsto savininkus apie Programą ir investicijų planuose numatomas priemones;
13.2. skolinasi lėšas iš kredito įstaigų, naudodamasis Centrinės perkančiosios organizacijos parengtu elektroniniu katalogu, organizuoja investicijų projektų (veiklos planų), rangos darbų (įskaitant ir projektavimo darbus), statybos techninės priežiūros paslaugų pirkimus, organizuoja ir prižiūri statybos darbų atlikimą ir užtikrina jų įgyvendinimo kokybę.
14. Gyventojams pritarus investicijų planui, vykdomos antrojo Programos įgyvendinimo etapo procedūros – Programos įgyvendinimo administratorius pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintą modernizuojamų daugiabučių namų sąrašą organizuoja ir atlieka investicijų planų įgyvendinimą. Būsto savininkams nusprendus įgyvendinti papildomas energinio efektyvumo didinimo priemones, neįtrauktas į investicijų planus, Programos įgyvendinimo administratorius organizuoja šių investicijų planų pakeitimą, nebloginant planuojamų pasiekti energinio efektyvumo rezultatų.
15. Savivaldybės administracija (jos padaliniai pagal savo kompetenciją) prižiūri ir kontroliuoja Programos įgyvendinimo administratoriaus vykdomą veiklą. Tuo atveju, jei gaunama informacija iš Programos finansavimą suteikusių bankų ar kitų finansų įstaigų, kad Programos įgyvendinimo administratorius nevykdo ar netinkamai vykdo savo įsipareigojimus pagal kredito sutartis, Savivaldybės administracija nedelsiant imasi veiksmų užtikrinti, kad Programos įgyvendinimo administratorius laikytųsi įsipareigojimų.
16. Rangovui perdavus Programos įgyvendinimo administratoriui atliktų statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktus, Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas Savivaldybės asmuo (specialistas), įsitikinęs, ar statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktuose nurodyti darbai ir jų kiekis atitinka darbų kiekį, numatytą statinio projekte, parengtame pagal investicijų plane nurodytas atnaujinimo (modernizavimo) priemones (ar jų neatitinka), tai konstatuoja, pasirašydamas statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktus ar jų nepasirašydamas (neatitikimo atveju).
V SKYRIUS
PROGRAMOS FINANSAVIMAS
18. Lėšų poreikis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programai įgyvendinti nustatomas parengus investicijų planus.
19. Valstybės parama teikiama šiems projektams, kuriuos įgyvendinus:
19.2. po daugiabučio gyvenamojo namo atnaujinimo sutaupoma ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų;
19.3. po kultūros paveldo objekto atnaujinimo sutaupoma ne mažiau kaip 25 proc. šilumos energijos sąnaudų;
19.4. įrengta saulės šviesos energijos elektrinė bendrosioms pastato reikmėms (taikoma, kai atnaujinimo (modernizavimo) daugiabučio namo plotas didesnis kaip 1 500 m2), išskyrus atvejus, kai elektrinę įrengti nėra techninių galimybių.
Papildyta papunkčiu:
Nr. T-375, 2020-10-01, paskelbta TAR 2020-10-02, i. k. 2020-20587
20. Valstybė 100 proc. kompensuoja šias faktines išlaidas, neviršijančias Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų dydžių:
20.2. pastato energinio naudingumo sertifikato, parengto ir išduoto prieš atnaujinimo (modernizavimo) priemonių įgyvendinimą, pastato energinio naudingumo sertifikato, parengto ir išduoto po atnaujinimo (modernizavimo) priemonių įgyvendinimo, parengimo išlaidas;
20.3. atnaujinimo (modernizavimo) techninio darbo projekto parengimo išlaidas, įskaitant techninės (projektavimo) užduoties, topografinio plano parengimo, prisijungimo sąlygų, specialiųjų reikalavimų gavimo, statybą leidžiančio dokumento išdavimo išlaidas;
21. Įgyvendinus projektą, valstybė kompensuoja 30 proc. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų energinio efektyvumo didinimo priemonių, nurodytų Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos priede, įgyvendinimo išlaidų.
22. Įgyvendinus projektą, valstybė papildomai kompensuoja 10 proc. šių priemonių įgyvendinimo išlaidų:
22.1. daugiabučiame name įrengus atskirą arba modernizavus esamą neautomatizuotą šilumos punktą ir įrengus balansinius ventilius ant stovų;
23. Valstybė papildomai teikia 30 proc. subsidiją už saulės energijos technologijų, šilumos siurblių ir šilumos saugyklų panaudojimą šilumos energijai gaminti, karštam vandeniui ruošti ir (ar) elektros energijai gaminti atnaujintuose (modernizuotuose) daugiabučiuose namuose, neprijungtuose prie centralizuotos šildymo sistemos, siekiant nulinio šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo lygio. Papildoma subsidija teikiama vadovaujantis Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų saulės energijos technologijų, šilumos siurblių ir šilumos saugyklų panaudojimas šilumos energijai gaminti, karštam vandeniui ruošti ir (ar) elektros energijai gaminti atnaujintuose (modernizuotuose) daugiabučiuose namuose, neprijungtuose prie centralizuotos šildymo sistemos, siekiant nulinio šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo lygio, skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. 303 „Dėl Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų saulės energijos technologijų, šilumos siurblių ir šilumos saugyklų panaudojimas šilumos energijai gaminti, karštam vandeniui ruošti ir (ar) elektros energijai gaminti atnaujintuose (modernizuotuose) daugiabučiuose namuose, neprijungtuose prie centralizuotos šildymo sistemos, siekiant nulinio šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo lygio, skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Punkto pakeitimai:
Nr. T-375, 2020-10-01, paskelbta TAR 2020-10-02, i. k. 2020-20587
24. Programos įgyvendinimo administratorius gali naudoti ir iš kitų teisėtų šaltinių gautas lėšas. Atvejais, kai pagal preliminarų gyventojų sutikimą modernizuoti daugiabutį gyvenamąjį namą Programos įgyvendinimo administratoriui parengus investicijų planą gyventojai atsisako (persigalvoja ar dėl kitų priežasčių) namo atnaujinimo ir dėl šios priežasties negaunamas investicijų plano parengimo išlaidų finansavimas valstybės lėšomis, investicijų plano parengimo išlaidas apmoka Savivaldybė.
25. Visa šiame skyriuje nurodyta parama Programai įgyvendinti skiriama vadovaujantis paramą reglamentuojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu (1992-04-07 įstatymas Nr. I-2455), Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu (2003-07-01 įstatymas Nr. IX-1675) ir kitais teisės aktais.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Pakeitimai:
1.
Šiaulių miesto savivaldybės taryba, Sprendimas
Nr. T-375, 2020-10-01, paskelbta TAR 2020-10-02, i. k. 2020-20587
Dėl Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2019 m. spalio 3 d. sprendimo Nr. T-390 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos patvirtinimo“ pakeitimo