Suvestinė redakcija nuo 2023-11-10 iki 2023-12-31

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2023-08-30, i. k. 2023-17068

 

 

LOGOnespalv-maz2

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „parodomieJI projektaI ir informavimo veikla“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 30 d. Nr. 3D-573

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                             Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 3D-573

 

 

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „parodomieJI projektaI ir informavimo veikla“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

bendrosios nuostatos

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 (toliau Reglamentas (ES) 2021/2115), kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginiai planai), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813;

1.2. 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai, su visais pakeitimais (toliau Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013). Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013 taikomas galutiniams naudos gavėjams, kurie nevykdo pirminės žemės ūkio produktų gamybos, žemės ūkio produktų perdirbimo į kitus žemės ūkio produktus bei šių produktų rinkodaros (prekybos);

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1408;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.7. Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymu;

1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d.  nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“ (toliau – Nutarimas);

1.11. Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika);

1.12. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);

1.13. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas).

2. Taisyklės nustato paramos teikimą remiamai veiklai (toliau – parama) ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklėmis turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paramos paraiškas, ir paramos gavėjai, įgyvendindami projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, galutiniai naudos gavėjai, taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupė – paramos gavėjo sudaroma grupė, kurios tikslas aptarti parodomojo bandymo eigą, dalytis veiklos aktualijomis, diskutuoti apie inovacijų praktinio pritaikymo galimybes bei grupės narių ūkiuose esančias problemas ir galimus jų sprendimo būdus.

3.2. Informavimo renginys seminaras, lauko diena, kuriuose skleidžiamos mokslo žinios, žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio naujovės.

3.3. Inovacijasuprantama kaip nurodyta Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme.

3.4. Lauko diena – mokymo forma, kai žemės ūkio, maisto ūkio ir (arba) miškų ūkio veikla užsiimančių fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose perteikiamos žinios, demonstruojamos naujosios technologijos, vertinama reali situacija, aptariamos problemos ir jų sprendimo būdai.

3.5. Licencija vykdyti formalųjį profesinį mokymą – Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos išduodamas dokumentas, kuriuo suteikiama teisė vykdyti formalųjį profesinį mokymą vadovaujantis Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 822 „Dėl Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklių patvirtinimo“.

3.6. Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašasinternete skelbiamas sąrašas, į kurį pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro nustatytus atrankos kriterijus įtraukiami ūkių konsultavimo paslaugas teikiantys subjektai, neturintys interesų konfliktų, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai galėtų paveikti jų gebėjimą nešališkai atlikti savo profesines pareigas.

3.7. Netiesioginės projekto išlaidos – išlaidos, kurios nėra skiriamos tiesiogiai projekto veikloms vykdyti, tačiau yra būtinos projektui administruoti.

3.8. Parodomasis bandymassukurtų inovatyvių sprendinių diegimas ir demonstravimas žemės ūkio, maisto ūkio ir (arba) miškų ūkio veiklą vykdančių fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose, įregistruotose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.

3.9. Seminaras – mokymo forma, kai žmonių grupei teikiamos žinios apie tam tikros srities naujoves, reikalavimus, technologijas, dalijamasi patirtimi, aptariamos problemos ir jų sprendimo būdai.

3.10. Tiesioginės projekto išlaidos tiesiogiai projekto veikloms įgyvendinti būtinos išlaidos, kai tiesioginį projekto veiklų ir jų išlaidų ryšį įmanoma aiškiai parodyti.

3.11. Žemdirbių mokymo ir konsultavimo informacinė sistema (toliau – ŽMIKIS) – informacinė sistema, kurioje kaupiami duomenys apie žemdirbių (žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimančių asmenų) kvalifikacijos tobulinimą ir jų konsultavimą.

3.12. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.

4.  Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme, Strateginiame plane, Reglamente (ES) Nr. 1407/2013, Administravimo taisyklėse ir kituose žemės ūkio Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos (toliau – ES) teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5Intervencinė priemonė prisideda prie Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:

5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu;

5.2.  vieno ar kelių iš Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnyje nustatytų konkrečių BŽŪP tikslų, kuriuos papildo ir su kuriais yra susietas horizontalusis tikslas.

6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. didinti žinių ir inovacijų sklaidą žemės ūkyje;

6.2. užtikrinti aukštą konsultantų kompetenciją ir jų teikiamų konsultacijų kokybę;

6.3. mažinti skaitmeninę atskirtį žemės ūkyje ir kaimo vietovėse.

7. Siekiant šiame skyriuje nustatyto horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose Europos inovacijų partnerystės (EIP) veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičius (R.1);

7.2. konsultantų,  gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į Žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemas (ŽŪŽIS), skaičius (R.2);

7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis (R.3);

7.4. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse, kiek tai susiję su aplinkos / klimato srities veiklos rezultatais, skaičius (R.28).

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMOS VEIKLOS

 

8. Pagal intervencinę priemonę parama teikiama dotacijos forma.

9. Pagal intervencinę priemonę remiamos veiklos:

9.1. parodomųjų bandymų rengimas ir vykdymas;

9.2. informavimo renginių (seminarų, lauko dienų) organizavimas;

9.3. dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupių susitikimų organizavimas.

10. Pareiškėjas paramos paraiškoje privalo numatyti vykdyti visas Taisyklių 9.1, 9.2, 9.3 papunkčiuose nurodytas veiklas.

 

IV SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

11Paramos suma apskaičiuojama atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas.

12Didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 100 000 Eur tinkamų finansuoti projekto išlaidų.

13Paramos intensyvumas – iki 100 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai prašoma mažesnio paramos intensyvumo taikymo).

14.  Didžiausia vienos dienos informavimo renginio arba dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės narių susitikimo organizavimo kaina kontaktiniu būdu – 740 Eur be PVM, nuotoliniu būdu – 590 Eur be PVM.

15. Šiai intervencinei priemonei taikomi išlaidų kompensavimo mokėjimo būdas arba išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, kai avansas nėra Europos Komisijai (toliau – EK) tinkamos deklaruoti išlaidos bei supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdas. 

16. Pagal patirtų išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra EK tinkamos deklaruoti išlaidos, avanso dydis paramos gavėjui negali būti didesnis nei 40 proc. skirtos paramos sumos.

17. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama parama diskontuojama paramos skyrimo dieną. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą paramos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro, 3 priede.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

18. Pagal Taisyklių 9 punkte nurodytas remiamas veiklas tinkami pareiškėjai:

18.1. mokslo ir studijų institucijos, profesinio mokymo ir konsultavimo įstaigos;

18.2. kiti juridiniai asmenys, turintys teisę vykdyti formalųjį suaugusiųjų švietimą.

19. Paramos paraiškos, kurias teikia pareiškėjas kartu su partneriais, nepriimamos.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

20. Paramos paraiškų tinkamumo  gauti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

21. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka:

21.1. bendrąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus nurodytus Administravimo taisyklių 124.1–124.2, 124.5 ir 124.7–124.9 papunkčiuose;

21.2. specialiąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

21.2.1. pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka turi teisinį pagrindą užsiimti žinių perdavimo ir informavimo veiklomis, nurodytomis pareiškėjo įstatuose ar bendruosiuose nuostatuose ar kituose dokumentuose, kuriuos įstatams prilygina Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas, kurioms vykdyti yra skirtas projektas;

21.2.2. pareiškėjas, įvardytas Taisyklių 18.2 papunktyje, turi licenciją vykdyti formalųjį profesinį mokymą ar teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę užsiimti formaliuoju profesiniu mokymu toje srityje, pagal kurią ketina vykdyti projektą;

21.2.3. pareiškėjas turi tinkamų pajėgumų parodomųjų veiklų rengimui ir vykdymui, informavimo renginių organizavimui – projekto vadovą, administratorių (jei yra poreikis) ir finansininką, turinčius aukštąjį arba jam prilygintą išsilavinimą. Taip pat kitus projektą įgyvendinančius asmenis, turinčius aukštąjį arba jam prilygintą išsilavinimą ir ne trumpesnę kaip 1 (vienerių) metų patirtį per paskutinius penkis metus, parodomajam bandymui įrengti ir vykdyti, priklausiančią nuo vykdomų veiklų;

21.2.4. pareiškėjas turi ne trumpesnę kaip 2 metų patirtį per paskutinius penkis metus, kuri būtų susijusi su mokymo, mokslo sklaidos veikla ir (arba) ūkių konsultavimo paslaugomis žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio srityse (pagal kurią ketina vykdyti projektą);

21.2.5. lektoriai paramos paraiškos pateikimo dieną ir projekto įgyvendinimo laikotarpiu turi turėti ne žemesnį kaip aukštąjį universitetinį (bakalauro kvalifikacinį laipsnį) arba jam prilygintą išsilavinimą, toje srityje, pagal kurią ketina teikti paslaugas, ir turėti ne trumpesnę kaip vienų metų patirtį per paskutinius penkis metus, šviečiamosios ar mokslo sklaidos srityje, kuri būtų susijusi su numatomo informavimo renginio turiniu (pvz.: pateikiama darbdavio pažyma ar projekto vadovo pažyma);

21.2.6. kai paraišką teikia konsultavimo įstaiga, iki paraiškos pateikimo dienos jos konsultantai turi būti įtraukti į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą;

21.2.7. parama neteikiama, jei remiantis Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, nustatoma, kad pareiškėjas arba paramos gavėjas galimai neteisėtai sukūrė paramai gauti reikalingas sąlygas;

21.2.8. pareiškėjas yra parengęs parodomojo bandymo metodiką, pateiktą kartu su paraiška, pagal kurią bus vykdomas projektas ir atitinkančią Taisyklių 22.2.122.2.2 papunkčių nuostatas. Parodomojo bandymo metodikoje turi būti nurodyta tema, aprašytas parodomojo bandymo aktualumas, tikslai, uždaviniai, inovatyvus sprendinys, parodomasis bandymas, numatomas rezultatas. Sukurti inovatyvūs sprendiniai turi atitikti Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – inovatyvumo metodika), 1 priede nurodytą „Naujumas“ kriterijaus (produkto ar proceso reikšmingo pokyčio) aprašymą ir vertinami (informacijos šaltiniai) pagal mokslinių tyrimų rezultatus, ne anksčiau kaip prieš 5 metus iki paramos paraiškos pateikimo, paskelbtus mokslo straipsnio ar monografijos forma recenzuojamuose mokslo leidiniuose interneto puslapyje www.scopus.com.

22. Projektas turi atitikti:

22.1. bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.3–124.4, 124.6 ir 124.21 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

22.2. specialiąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus:

22.2.1. projektai įgyvendinami žemės, maisto, miškų ūkio srityse, susijusiose su visais konkrečiais BŽŪP tikslais (nustatytais Reglamento (ES) 2021/2115 6 str.), teikiant prioritetą parodomiesiems projektams, susijusiems su aukštos pridėtinės vertės žemės ūkio ir maisto žaliavų gamyba ir perdirbimu, teigiamu poveikiu aplinkai ir klimatui, tvaria gamyba, beatliekių ir mažų atliekų technologijų taikymu, novatoriškų bioproduktų iš biožaliavų vystymu ir gamyba, trumposiomis maisto tiekimo grandinėmis, pažangių technologijų plėtra, skaitmeninimu bei prisidedantiems prie Europos žaliojo kurso žemės ūkio tikslų įgyvendinimo. Nustatant parodomųjų projektų poreikį bus atsižvelgiama į ūkininkų ir kitų tikslinių grupių nuomonę apie jiems svarbias tematikas bei kitus jų poreikius. Kiekvienais metais Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Ministerija) organizuos apklausą. Ne vėliau kaip prieš mėnesį iki kvietimo teikti paraiškas dienos, apklausos rezultatai bus viešinami Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau –  Mokėjimo agentūra) interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lrv.lt;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. 3D-727, 2023-11-09, paskelbta TAR 2023-11-09, i. k. 2023-21745

 

22.2.2. projektas nedubliuojamas su kitais projektais, vykdytais pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“ veiklos sritį Žemės ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir inovacinės praktikos sklaida“ (toliau 2007–2013 metų programos priemonė), 20142020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos sritį „Parama parodomiesiems projektams ir informavimo veiklai“ (toliau 20142020 metų programos priemonė), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama EIP veiklos grupėms kurti ir jų veiklai vystyti“, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ ir nedubliuojamas pagal šią intervencinę priemonę. Tokių projektų sąrašas skelbiamas Mokėjimo agentūros interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lrv.lt;

22.2.3. tinkama projekto tikslinė grupė (galutiniai naudos gavėjai), t. y. informavimo renginių ir dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės dalyviai žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio veikla užsiimantys asmenys, įskaitant ūkyje dirbančius šeimos narius, ūkininko partnerius, ūkio darbuotojus, kurių darbo pobūdis susijęs su informavimo renginio ir (arba) dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės susitikimo tema, įregistravę valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre;

22.2.4. parodomieji bandymai, lauko dienos organizuojamos projekto įgyvendinimo teritorijoje/vietoje (fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose), išskyrus nenugalimos jėgos (force majeure) atvejais. Seminarai ir dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės narių susitikimai gali būti organizuojami tiesioginio kontakto būdu (fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose, auditorijoje ir pan.) bei įvairiais nuotoliniais būdais (naudojant informacines komunikacijos technologijas, užtikrinančias dalyvių registraciją), užtikrinant kontrolės galimybę atsakingoms institucijoms;

22.2.5. paraiškoje ir projekto veiklose negali būti reklamuojami tam tikri konkretūs prekių ženklai, susiję su konkrečiomis tiekėjų prekėmis ar produktais, kurių viešinimas jiems suteiktų išskirtinį pranašumą ir iškraipytų konkurenciją rinkoje;

22.2.6. projekto veiklos tinkamai suplanuotos ir pagrįstos (paraiškoje aprašyti aiškūs tikslai ir uždaviniai, pateiktas išsamus projekto ir jo veiklų aprašymas, pagrįstas suplanuotų veiklų tinkamumas iškeltiems tikslams pasiekti, pateiktas projekto darbo planas, kuriame nurodomi numatyti darbai etapais, numatyti terminai bei visi planuojami rezultatai, numatyti projekte dalyvaujantys atsakingi asmenys, aprašyta kiekvieno asmens atsakomybė, numatyti darbų paskirstymai, terminai darbams atlikti, aiškus biudžeto poreikio pagrįstumas);

22.2.7. teikiant paramą, turi būti laikomasi šių sąlygų:

22.2.7.1. bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 nuostatomis, suma vienai įmonei, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje, negali viršyti 200 000 Eur per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį;

22.2.7.2. jei suteikus paramą galutiniam naudos gavėjui būtų viršyta Taisyklių 22.2.7.1 papunktyje nurodyta riba, priimant sprendimą dėl paramos suteikimo apskaičiuota paramos suma sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013;

22.2.7.3. jei vykdoma veikla keliuose sektoriuose, teikiama parama sumuojama, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio 1 dalies nuostatomis;

22.2.7.4. galutinis naudos gavėjas nėra gavęs ir negauna paramos, kuri suteikta Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir (ar) nesuderinama su vidaus rinka, arba galutinis naudos gavėjas yra sugrąžinęs visą neteisėtos ir (ar) nesuderinamos pagalbos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka;

22.2.7.5. jei per paskutinius trejus finansinius metus dvi įmonės susijungia, viena įmonė įsigyja kitą, arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

22.2.7.6. tenkinamos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 1 straipsnio nuostatos;

22.2.7.7. galutiniam naudos gavėjui parama teikiama, jei galutinis naudos gavėjas (fizinis asmuo) ir jo sutuoktinis nedalyvauja ir nėra dalyvavę Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonėje „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ar Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programos priemonėje „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“.

 

VII SKYRIUS

DALIJIMOSI ŪKININKAVIMO PATIRTIMI GRUPĖ

 

23. Paramos gavėjas per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios privalo suformuoti ne mažiau kaip 3 dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupes (toliau – grupė) bei inicijuoti grupių susitikimus siekiant aptarti parodomojo bandymo eigą. Kiekvienoje grupėje parodomąjį bandymą būtina įdiegti ne mažiau kaip dvejose skirtingose grupės narių ūkių ir (arba) įmonių valdose, vykdančiose veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu.

24. Grupę turi sudaryti ne mažiau kaip 4 ir ne daugiau kaip 6 nuolatiniai nariai (kaip nurodyta Taisyklių 28 punkte), vykdantys veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu, ir tvarkantys buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus visą projekto įgyvendinimo laikotarpį.   

25. Grupės nariai privalo užsiimti veikla, susijusia su parodomojo bandymo tematika. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu vienos grupės narys negali būti kitų grupių nariu tame pačiame projekte.

26. Kiekvienas grupės narys projekto įgyvendinimo metu privalo laikytis projekto vadovo parengto ir suderinto su visais grupės nariais grupės veiklos plano, nusistatyti problemines ir tobulintinas ūkininkavimo sritis, siekti nusistatytų tikslų, analizuoti gautus tarpinius ir galutinius rezultatus, dalytis informacija ir patirtimi su kitais grupės nariais periodinių susitikimų metu, aptarti aktualius klausimus. Grupės narys gali būti pakeistas kitu nariu užsiimančiu veikla, susijusia su parodomojo bandymo tematika, jei nesilaiko grupės veiklos plano.

27. Kiekvienais projekto įgyvendinimo metais, nuo grupių veiklos plano pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos, suorganizuoti ne mažiau kaip dvejus kiekvienos grupės narių susitikimus, kurių trukmė – ne mažiau kaip 4 akademinės valandos ir kuriuose dalyvauja ne mažiau kaip pusė grupės narių. Grupės susitikimams vadovauja mokslininkas arba konsultantas.

28. Ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos pagal iš anksto pareiškėjo savo interneto puslapyje skelbiamus kvietimus dalyvauti projekte:

28.1. įrengti parodomajam bandymui:

28.1.1. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos prieš paramos paraiškos pateikimą. Pareiškėjas paramos paraiškoje (Taisyklių 1 priedas) privalo nurodyti ūkius ir (arba) įmones, kurių valdose planuoja įrengti parodomąjį bandymą bei nurodyti tokio pasirinkimo motyvus;

28.1.2. ūkiai ir (arba) įmonės pareiškėjui teikdamos Prašymą (Taisyklių 8 priedas) kartu privalo pateikti duomenis, paimtus iš ŽMIKIS „Dalyvio renginiai“ sąrašo, tik apie savo dalyvavimą/nedalyvavimą Pasidalinimo patirtimi grupės susitikimuose;

28.2. dalyvauti grupės veikloje:

28.2.1. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios; 

28.2.2. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos pagal vykdomą veiklą, kuri siejasi su atliekamo parodomojo bandymo tema;

28.2.3. atrinkus ūkius ir (arba) įmones bei suformavus grupes, projekto vadovas užpildo grupių veiklos planą (Taisyklių 4 priedas) ir pateikia Mokėjimo agentūrai.

 

VIII SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

29. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

30. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta veikla. Projekto išlaidos turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113114 punktuose, 124.15 ir 124.18124.19 papunkčiuose.

31. Projekte numatytos prekės, paslaugos ir darbai turi būti įsigyti pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą. Subjektas, kuriam Viešųjų pirkimų įstatymas netaikomas, vadovaujasi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklės). Jeigu projektui vykdyti naudojami savi resursai, vadovaujamasi institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei Taisyklėse numatyta fiksuota norma ar fiksuotas įkainis, vadovo įsakymas neteikiamas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3D-727, 2023-11-09, paskelbta TAR 2023-11-09, i. k. 2023-21745

 

32. Kai projektui vykdyti nenaudojami savi resursai ir įkainiai nėra numatyti Mokėjimo agentūros, Europos sąjungos investicinių fondų (toliau – ESIF) ir Taisyklėse nenustatyta didžiausia išlaidų suma, atliekami Administravimo taisyklių 113 punkte nurodyti veiksmai.

33Tinkamų finansuoti išlaidų, kurioms Taisyklėse nėra nustatyti įkainiai arba didžiausios sumos, Mokėjimo agentūros nėra nustatyti įkainiai, dydžiai nustatomi vadovaujantis  nepriklausomų ekspertų atliktuose viešai ESIF administruojančių institucijų interneto svetainėse skelbiamuose prekių ir (arba) paslaugų kainų rinkos tyrimuose nustatytais įkainiais (jeigu skirtinguose informacijos šaltiniuose pateikiamas skirtingas tos pačios išlaidos įkainis, vadovaujamasi įkainiu, patvirtintu vėliausiai priimtu teisės aktu), kurie taikomi tokioms pat išlaidoms įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus ir panašiems paramos gavėjams. ES struktūriniams ir investavimo fondams (Europos socialiniam fondui, Europos regioninės plėtros fondui, Europos sanglaudos fondui) taikomi rinkos kainų tyrimai (supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai) skelbiami interneto tinklalapyje www.esinvesticijos.lt nuorodos „20212027 Investicijų programos ir plano „Naujos kartos Lietuva““ skyriaus „Dokumentai“ atsakingos institucijos „ESFA metodinės pagalbos centras“. Grindžiant išlaidas šiame punkte nurodytu būdu, kartu su paraiška turi būti pateikiama ESIF tyrimo ataskaita.

34. Vėliausiai iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos paramos gavėjas turi būti pateikęs Mokėjimo agentūrai vertinti įvykdytų prekių, paslaugų ar darbų pirkimo dokumentus. Mokėjimo agentūra turi įvertinti šių dokumentų atitiktį Viešųjų pirkimų įstatymo ar Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių reikalavimams.

35. Įgyvendinant projektą, galima iki 10 proc. lėšų perskirstyti tarp kiekvienos atskiros išlaidų kategorijos, neviršijant pagal atskirus mokėjimo prašymus ir bendros sprendime skirti paramą numatytos paramos sumos. Perskirstant lėšas, paramos dydžiai, nurodyti 14 punkte, ir išlaidos, nurodytos 39.1, 39.2.1, 39.2.3, 39.2.4, 39.4.4, 39.5 papunkčiuose ir 40 punkte, negali būti didinamos. Išlaidos, kurios pagal atskiras išlaidų kategorijas perskirstomos daugiau kaip 10 proc., ir išlaidos, kurios nėra numatytos Taisyklėse ir sprendime skirti paramą, nefinansuojamos. Išlaidų sumų mažinimas nėra ribojamas.

36. Tinkamos išlaidos, nurodytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose, gali būti patiriamos naudojant savo išteklius.

37. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

37.1. realiai suplanuotos (pateiktos pagal išlaidų kategorijas ir konkrečiai išvardytos, o ne pateikiamos bendra suma), pagrįstos, ne didesnės negu vidutinės rinkos kainos, būtinos projektui įgyvendinti ir numatytos paramos paraiškoje;

37.2. patirtos ir apmokėtos po paraiškos pateikimo dienos ir neviršijančios fiksuotojo įkainio, nustatyto šių Taisyklių 39.1 papunktyje, ir Taisyklių 41 punkte fiksuotosios normos, nustatytos 2018 m. liepos 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, bei panaikinamas Reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012 181 straipsnio 6 dalyje (toliau – Reglamentas). Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose;

37.3. faktiškai patirtos ir laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų į paramos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, kurios gali būti nustatytos patikros vietoje metu;

37.4. patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus, arba pagrįstos institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei projektui vykdyti naudojami savi resursai. Paramos gavėjas tvarko šių lėšų apskaitą ir saugo su projekto apskaita susijusius dokumentus atskirai nuo kitų. Pareiškėjas po sprendimo skirti paramą privalo turėti kredito įstaigoje atskirą sąskaitą projekto lėšoms;

37.5. pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais (netaikoma išlaidoms, apmokamoms taikant fiksuotąją normą ir fiksuotąjį įkainį);

37.6. apskaičiuotos visus naudojamus skaičius imant prieš mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą.

38Tinkamas finansuoti išlaidas sudaro tiesioginių ir netiesioginių išlaidų kategorijos.

39. Tiesioginių išlaidų kategorijos:

39.1. darbo užmokestis lektoriams (asmenims, kurie veda renginius, pvz.: mokslininkams, konsultantams, moderatoriams), kuris yra kompensuojamas taikant fiksuotąjį darbo užmokesčio valandos įkainį, pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023−2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ lektorių darbo užmokesčio fiksuotojo valandos įkainio nustatymo tyrimą, ir nepažeidžiant darbo laiko normos reikalavimų, nustatytų Darbo kodekse. Darbo užmokesčio lektoriams išlaidos projekte apmokamos tik pagal nustatytą darbo užmokesčio fiksuotąjį valandos įkainį (pareiškėjas negalės už išlaidas, kurioms nustatyti fiksuotieji darbo valandos įkainiai, atsiskaityti pagal faktines išlaidas, pateikęs išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus). Fiksuotasis valandos įkainis nekeičiamas visą projekto įgyvendinimo laikotarpį. Atnaujinus fiksuotąjį valandos įkainį dėl pasikeitusių teisės aktų, kuriais vadovaujantis nustatytas fiksuotasis valandos įkainis, atnaujintas fiksuotasis valandos įkainis taikomas tik naujai teikiamoms paraiškoms. Fiksuotasis lektoriaus vienos darbo valandos įkainis (60 min.) – 42,54 Eur;

39.2. seminarų, lauko dienų, grupės susitikimų organizavimas arba seminarų, lauko dienų, grupės susitikimų paslaugų pirkimas:

39.2.1. patalpų ir (arba) įrangos (kompiuterių, demonstravimo technikos) nuoma, kuri negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

39.2.2. priemonių (vienkartinių spec. drabužių ir kitų priemonių, būtinų lauko dienai ir (arba) seminarui, ir (arba) grupės susitikimui, jei numatytas bandymų lankymas) įsigijimo išlaidos;

39.2.3. seminarų, lauko dienų ir (arba) grupės susitikimų dalyvių kelionių ir (arba) transporto, kai keliones ir (arba) transportą organizuoja pareiškėjas, išlaidos;

39.2.4. seminarų, lauko dienų ir grupių susitikimų dalyvių aprūpinimo maistu išlaidos, jos negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

39.3. kelionės ir (arba) transporto nuomos, komandiruočių (kai į komandiruotes vyksta pareiškėjo darbuotojai) išlaidos;

39.4. parodomojo bandymo įrengimas ir vykdymas (demonstravimas) arba parodomojo bandymo įrengimo ir vykdymo (demonstravimo) paslaugos pirkimas pagal parodomojo bandymo metodiką:

39.4.1. žemės ūkio technikos, įrangos (technologinės, kompiuterinės ir kitos įrangos, būtinos parodomojo bandymo įrengimui ir vykdymui (demonstravimui)), patalpų, žemės nuoma ir (arba) eksploatavimas;

39.4.2. įrangos, medžiagų transportavimas;

39.4.3. priemonių, medžiagų, prekių (trumpalaikis turtas, reikalingas tik parodomojo bandymo įrengimui ir vykdymui (demonstravimui), paslaugų įsigijimas;

39.4.4. atlygis už parodomojo bandymo įdiegimo (įrengimo, vykdymo (demonstravimo)) darbus (įskaitant visus privalomus mokėti mokesčius) negali būti didesnis kaip Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos portale nurodytas valandinis bruto darbo užmokestis, neišskaičiavus visų privalomų mokėti mokesčių, kurį galima rasti: Gyventojai ir socialinė statistika >>Darbo užmokestis ir darbo sąnaudos>> Rodiklių duomenų bazė>>Darbo užmokesčio rodikliai (ketvirtiniai ir metiniai)>>Darbo užmokestis>>Darbo užmokestis (valandinis bruto)>>, paspausti >>Lentelės parinktys>>, pasirenkant atitinkamą duomenų rinkinį (pvz.: „Ekonominės veiklos rūšis (EVRK 2 red., detalios veiklos) Sektorius (2007 - 2022) (Atnaujinta: 2023-05-31)“), paspausti>>Pritaikyti>>, pasirenkant >>Iš viso pagal ekonomines veiklos rūšis>>M69_TO_M75>>Profesinė, mokslinė ir techninė veikla>>. Darbo užmokestis (valandinis bruto) Eur pasirenkamas pagal prieš paraiškos pateikimą ėjusius metus;

39.5. parodomojo bandymo videomedžiagos parengimas, neviršijant  10 000 Eur be PVM išlaidų;

39.6. suteiktos paramos viešinimo išlaidos, vadovaujantis Suteiktos paramos iš EŽŪFKP lėšų pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginį planą viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – Viešinimo taisyklės).

40. Netiesioginių išlaidų kategoriją sudaro darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims, kuris apskaičiuojamas nepažeidžiant Darbo kodekse nustatytų darbo laikos normos reikalavimų. Viename projekte gali būti ne daugiau kaip 3 projektą administruojantys etatai: projekto vadovo, administratoriaus (jei yra poreikis) ir finansininko.

41. Netiesioginės projekto išlaidos yra kompensuojamos taikant Reglamente nustatytą fiksuotąją normą netiesioginėms paramos gavėjo išlaidoms neviršijant 7 proc. visų tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų.

42.  Netinkamos finansuoti išlaidos:

42.1. nenumatytos projekte, nesusijusios su projektu ir neįvardytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose;

42.2. padarytos perkant prekes, darbus ir paslaugas, paramos gavėjams nesilaikant Viešųjų pirkimų įstatymo, kai jie yra perkančiosios organizacijos, kitiems – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių nustatytos tvarkos;

42.3. išlaidos patirtos renginiams, kai galutinis naudos gavėjas neatitinka jam keliamų Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 nuostatų.

43.  PVM finansavimas apibrėžtas Administravimo taisyklėse. Pareiškėjai, esantys PVM mokėtojais, tačiau paramos paraiškoje prašantys kompensuoti PVM, kartu su paramos paraiška turi pateikti prašymą, kuriame išsamiai pagrįstų, kodėl šio PVM jie negali įtraukti į PVM atskaitą.

 

IX SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

44. Pareiškėjas ir paramos gavėjas įsipareigoja prisiimti šiuos įsipareigojimus ir jų laikytis iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos:

44.1. pareiškėjas, prisiima bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.1–170.2, 170.4, 170.6, 170.11–170.16 papunkčiuose;

44.2. įgyvendinti projektą per laikotarpį, kuris negali būti ilgesnis kaip 36 mėnesiai nuo paramos  sprendimo skirti paramą priėmimo dienos. Parodomojo bandymo informavimo veiklos ir grupių susitikimai negali būti pradėti organizuoti, kol nėra priimtas sprendimas skirti paramą;

44.3. ne vėliau kaip per 3 mėnesius (jei prašoma avanso) nuo avanso gavimo dienos pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą;

44.4. projekto įgyvendinimo metu ne vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio 20 d.:

44.4.1. ŽMIKIS paskelbti tik kito mėnesio organizuojamų informavimo renginių ir grupių susitikimų grafiką (nurodyti įstaigos pavadinimą, įmonės kodą, projekto numerį, informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo pavadinimą, organizatorių, tikslią vykdymo vietą, datą, vykdymo trukmę, informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo dalyvių skaičių, lektorius, moderatorių, asmenų, kurie atsakingi už informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo organizavimą, vardus ir pavardes). Apie informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti ŽMIKIS ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki renginio. Informavimo renginių ir grupių susitikimų grafikas viešinamas viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros interneto svetainėje www.litfood.lt;

44.4.2. Mokėjimo agentūrai el. paštu pmvi@nma.lt pateikti tik kito mėnesio organizuojamų informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų (atskirų projektų) grafiką Excel formatu (Taisyklių 2 priedas). Apie grafiko pasikeitimus privaloma informuoti Mokėjimo agentūrą el. paštu pmvi@nma.lt ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų vykdymo dienos pateikiant tik pasikeitusių (kur būtų aišku, iš kokios informacijos į kokią keičiama) informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų informaciją Excel formatu (Taisyklių 3 priedas). Excel formos lentelėje turi būti pateikta ši informacija: projekto vykdytojo pavadinimas; projekto vykdytojo adresas; įmonės kodas; paraiškos registracijos numeris; projekto pavadinimas; tipas (pvz.: seminaras arba lauko diena, arba dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės susitikimas); renginio data (rašoma tokiu formatu XXXX-XX-XX); laikas (nuo kada iki kada vyks renginys ir kiek ak. val., pvz.: 9.00-12.00 val. (4 ak. val.)); dienų skaičius; renginio vykdymo tiksli vieta (buveinės pavadinimas, gatvė, seniūnija, rajonas); renginio pavadinimas; numatomas dalyvių skaičius; lektorių vardai ir pavardės (reikia surašyti tik renginį vesiančius lektorius); organizatorius (įstaigos pavadinimas); asmenų, kurie atsakingi už renginio organizavimą, vardai ir pavardės bei tel. Nr.; renginio forma (tiesioginis kontaktas ar nuotolinis); prisijungimo prie renginio nuoroda (nuoroda teikiama, jei renginys bus vykdomas nuotoliniu būdu);

44.5. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo pabaigos į ŽMIKIS suvesti duomenis, t. y. nurodyti informaciją apie vykdomą projektą, informavimo renginį ir (arba) grupės susitikimą, lektorius, informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo dalyvius: dalyvio vardą, pavardę, asmens kodą, valdos atpažinties kodą, gyvenamąją vietą, telefoną, el. paštą, išrašyto pažymėjimo seriją ir numerį (jei išduodamas) ir/ar kitus duomenis. Ūkio darbuotojai, institucijų ar įmonių darbuotojai į informavimo renginį ir (arba) grupės susitikimą registruojami pateikus darbo įrodymo dokumentą (pvz.: darbo sutartį, žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų kvitą ir kt.);

44.6. projekto įgyvendinimo metu likus ne mažiau kaip 20 (dvidešimt) darbo dienų iki parodomojo bandymo įdiegimo pabaigos, Mokėjimo agentūrai el. paštu pmvi@nma.lt pateikti informaciją apie grupės narių ūkiuose galutinai įdiegtus ir dar planuojamus diegti parodomuosius bandymus bei visus jau atliktus ir dar planuojamus atlikti darbus, susijusius su parodomųjų bandymų įdiegimu Excel formatu (Taisyklių 6 priedas). Parodomųjų bandymų rezultatus fiksuoti nuotraukose ir nuotraukas tinkamai saugoti, jei prireikus Mokėjimo agentūros atstovai paprašytų jas parodyti;

44.7. parodomojo bandymo baigtiniam technologiniam procesui ar produktui pristatyti projekto įgyvendinimo laikotarpiu suorganizuoti tiek lauko dienų ir seminarų, kiek yra numatyta paraiškoje, bet ne mažiau kaip 6 lauko dienas (ne mažiau kaip po vieną lauko dieną suorganizuoti ūkyje ir (arba) įmonėje, kurioje vykdomas parodomasis bandymas) ir 2 seminarus. Lauko dienos ir seminaro trukmė – ne mažiau kaip 4 akademinės valandos. Mažiausias dalyvių skaičius informavimo renginyje – 12;

44.8. per visą projekto įgyvendinimo laikotarpį įgyvendinant parodomojo bandymo sklaidos priemones turėtų dalyvauti ne mažiau kaip 200 galutinių naudos gavėjų;

44.9. kiekvienais projekto įgyvendinimo metais parengti bent du informacinius straipsnius, publikuojamus savo interneto puslapyje, Lietuvos kaimo tinklo interneto svetainėje https://www.kaimotinklas.lt ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie įgyvendinamą projektą;

44.10. užtikrinti, kad galutiniai naudos gavėjai, norėdami dalyvauti informavimo renginiuose ir (arba) grupės susitikimuose, užpildys  Susitarimą (Taisyklių 7 priedas) dalyvauti informavimo renginyje ir (arba) grupės susitikime;

44.11. išduoti pažymėjimus lauko dienų ir seminarų dalyviams pageidaujant;

44.12. be Mokėjimo agentūros sutikimo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos nekeisti projekto vadovo ir (arba) lektorių ir (arba) grupės susitikimams vadovaujančių asmenų. Pateikiant prašymą pakeisti lektorius, jie turi atitikti Taisyklių VI skyriuje lektoriams keliamus reikalavimus nuo pateikto prašymo dienos. Jei keičiamas projekto vadovas, už kurio veiklos patirtį buvo skirti atrankos balai, naujai teikiamo projekto vadovo veiklos patirtis turi būti lygiavertė;

44.13. parodomojo bandymo informavimo veiklas suorganizuoti ne mažiau apskričių, nei nurodyta paramos paraiškoje;

44.14. prisidėti savo lėšomis prie tinkamų finansuoti išlaidų (jei toks prisidėjimas numatytas) ne mažiau, nei nurodyta paramos paraiškoje;

44.15. be Mokėjimo agentūros sutikimo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos nekeisti grupių narių. Keičiantis grupių nariams, naujai priimti grupių nariai turi atitikti Taisyklių VII skyriuje grupės nariams keliamus reikalavimus nuo pateikto prašymo datos;

44.16. užtikrinti, kad grupės nariai laikytųsi jiems Taisyklių VII skyriuje keliamų reikalavimų;

44.17. projekto įgyvendinimo metu pasiekti paraiškoje numatytus rezultatus ir užtikrinti atitiktį atrankos kriterijams, už kuriuos paramos paraiškai suteikiami balai;

44.18. atsiskaitymus su prekių ir (arba) paslaugų teikėjais vykdyti tik per finansų įstaigas;

44.19. jei informavimo renginiai ir (arba) grupių susitikimai organizuojami nuotoliniu būdu, kaip nustatyta Taisyklių 22.2.4 papunktyje, pateikti Mokėjimo agentūrai prisijungimo prie nuotolinių renginių nuorodas kartu su teikiamu grafiku, kur būtų iš karto sudaryta galimybė jungtis prie pateiktos nuorodos. Taip pat turi būti pateikti ir informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų organizavimą patvirtinantys dokumentai (nuotolinių informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų dalyvių sąrašas, elektroninės dalyvių registracijos anketos, suformuotos iš sistemos, kurioje buvo organizuoti informavimo renginiai ir (arba) grupių susitikimai). Mokėjimo agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti kitą susijusią būtiną informaciją apie nuotolinius informavimo renginius ir (arba) grupių susitikimus jų organizavimo ir vykdymo faktams patikrinti. Jeigu informavimo renginys ir (arba) grupės susitikimas yra organizuojamas nuotoliniu būdu, dalyvavimu informavimo renginyje ir (arba) grupės susitikime yra laikomas tik nuotoliniu būdu dalyvavusių asmenų dalyvavimo fakto užfiksavimas. Draudžiama teikti renginio dalyvių sąrašą, kuriame figūruotų ir fiziškai informavimo renginyje ir (arba) grupės susitikime dalyvavę, ir nuotoliniu būdu informavimo renginyje ir (arba) grupės susitikime dalyvavę asmenys (t. y. hibridiniu būdu informavimo renginiai ir (arba) grupės susitikimai negali būti organizuojami ir dalyvavimas negali būti fiksuojamas). Jei informavimo renginiai ir (arba) grupės susitikimai vykdomi nuotoliniu būdu, dalyvio tapatybė turi būti patvirtinta prisijungus prie informacinės komunikacijos sistemos, kurioje vyksta informavimo renginys ir (arba) grupės susitikimas o dalyvių sąrašas teikiamas arba pasirašytas el. parašu arba skenuotas su parašu arba nufotografuotas su parašu arba užpildytas ir pasirašytas informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo dalyvio ir atsiųstas paštu arba užpildytas, bet nepasirašytas, atsiųstas el. paštu (el. paštas turi sutapti su tuo, kuriuo siųsta informacija, kvietimas ar kita medžiaga į informavimo renginį (arba) grupės susitikimą (negali būti atsiųstas iš kito el. pašto), kad galima būtų identifikuoti asmenį);

44.20. užtikrinti, kad tikslinės grupės (galutinių naudos gavėjų) asmens duomenys bus tvarkomi gavus duomenų subjekto sutikimą ir laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, kitų asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

44.21. paramos gavėjas, galutiniams naudos gavėjams, turi sudaryti galimybę elektroniniu būdu, savo internetiniame puslapyje, įvertinti projekte vykdomų informavimo renginių ir grupių susitikimų kokybę;

44.22. skelbti savo interneto puslapyje ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie informavimo renginius ir (arba) grupių susitikimus;

44.23. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po projekto įgyvendinimo, viešinti parodomojo bandymo videomedžiagą Lietuvos kaimo tinklo internetinėje svetainėje adresu https://www.kaimotinklas.lt, pateikiant parodomojo bandymo pristatymą ir kitą aktualią metodinę medžiagą;

44.24. užtikrinti, mokslininko, jei jis yra  pristatomos inovacijos autorius, dalyvavimą visose projekto įgyvendinimo veiklose, susijusiose su pristatoma inovacija, jei skiriamas papildomas atrankos kriterijaus balas;

44.25. paramos gavėjui, Mokėjimo agentūrai ir galutiniam naudos gavėjui ne trumpiau kaip 10 finansinių metų nuo paskutinės paramos pagal taisykles suteikimo dienos saugoti visą su paramos teikimu susijusią informaciją, duomenis ir dokumentus.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKA

 

45Paramos paraiška pateikiama  užpildžius Taisyklių 1 priede nurodytą formą. Kvietimo teikti paraiškas metu pareiškėjas gali pateikti ne daugiau kaip 3 paramos paraiškas parodomiesiems projektams įgyvendinti.

46. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai teikiami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

47. Paramos paraiškos pildomos, pateikiamos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

48. Kartu su paramos paraiška pareiškėjas turi pateikti informaciją iš ŽMIKIS „Dalyvio renginiai“ sąrašo, apie ūkių ir (arba) įmonių dalyvavimą / nedalyvavimą tik Pasidalinimo patirtimi grupės susitikimuose, jei skiriamas papildomas atrankos kriterijaus balas.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA IR ATRANKOS KRITERIJAI

 

49.  Paramos paraiškų atrankos vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

50Atrankos kriterijai:

50.1. ūkių ir (arba) įmonių, kuriose planuojama įrengti parodomąjį bandymą, skaičius (balai suteikiami nedalyvavusiems nei 2007–2013 metų programos priemonės „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“ veiklos srities Žemės ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir inovacinės praktikos sklaida, nei 20142020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos srities „Parama parodomiesiems projektams ir informavimo veiklai“ projektuose (tikrinama pagal ŽMIKIS esančią informaciją):

50.1.1. 10 ir daugiau ūkių ir (arba) įmonių – suteikiama 15 balų;

50.1.2. nuo 8 iki 9 ūkių ir (arba) įmonių – suteikiama 10 balų;

50.1.3. nuo 6 iki 7 ūkių ir (arba) įmonių – suteikiami 5 balai;

50.2. numatomų suformuoti grupių skaičius:

50.2.1. 5 ir daugiau grupių – suteikiama 25 balai;

50.2.2. 4 grupės – suteikiama 15 balų;

50.3. projekto vadovo patirtis vadovaujant projektams, susijusiems su naujų žinių kūrimu, parodomųjų bandymų vykdymu, seminarų, lauko dienų žemės ūkio, maisto ūkio, miškų ūkio srityse organizavimu:

50.3.1. daugiau kaip 3 metai – suteikiami 5 balai;

50.3.2. nuo 1 iki 3 metų įskaitytinai – suteikiami 3 balai;

50.4. parodomojo bandymo informavimo veiklas organizuoti numatoma:

50.4.1. visose Lietuvos apskrityse – suteikiama 20 balų;

50.4.2. 9 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 18 balų;

50.4.3. 8 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 16 balų;

50.4.4. 7 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 14 balų;

50.4.5. 6 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 12 balų;

50.4.6. 5 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 10 balų;

50.4.7. 4 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 8 balai;

50.4.8. 3 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 6 balai;

50.4.9. 2 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 4 balai;

50.4.10. 1 apskrityje – suteikiami 2 balai;

50.5. projektas susijęs su skaitmeninimu (demonstruojama bent viena skaitmeninė technologija nurodyta inovatyvumo metodikos 1 priedo kriterijaus „Skaitmeninimas“ aprašyme (pagrindimas pateikiamas paraiškos III skyriuje „Projekto santrauka“)) – suteikiama 25 balai;

50.6. projektas susijęs su teigiamu poveikiu aplinkai ir klimatui (demonstruojama inovacija turi atitikti bent vieną inovatyvumo metodikos 1 priedo kriterijuje „Teigiamas poveikis aplinkai ir klimatuipoveikio aplinkai aprašymą (pagrindimas pateikiamas paraiškos III skyriuje „Projekto santrauka“)) – suteikiama 25 balai;

50.7. projektas susijęs su aukštos pridėtinės vertės žemės ūkio ir maisto žaliavų gamyba ir perdirbimu (turi apimti procesą nuo žaliavos iki produkto gamybos ir (arba) realizavimo)  arba trumposiomis maisto tiekimo grandinėmis (pagrindimas pateikiamas paraiškos III skyriuje „Projekto santrauka“) – suteikiama 25 balai;

50.8. parodomąjį bandymą vykdantis mokslininkas yra ir pristatomos inovacijos autorius (pagrindimas pateikiamas paraiškos III skyriuje „Informacija apie parodomąjį bandymą vykdantį mokslininką“) – suteikiami 10 balų.

51. Privalomas mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 40 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio 40 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama. Atrankos balai projektui pagal Taisyklių 50.5 50.7 papunkčius suteikiami už vieną paraiškoje pareiškėjo pasirinktą atrankos kriterijų.

52. Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Papildomas paramos paraiškų vertinimas atliekamas reitinguojant pareiškėjus, kurių paramos paraiškose numatytas didesnis galutinių naudos gavėjų skaičius.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS

 

53.  Mokėjimo agentūra įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai kartu su parodomojo bandymo metodikomis. Pateiktų paramos paraiškų vertinimui, kai vertinimas reikalauja išskirtinės kompetencijos ar specifinių žinių, Mokėjimo agentūra gali pasitelkti nepriklausomus ekspertus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

54. Ministerijos sudarytas Projektų, finansuotinų pagal Lietuvos žemės ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, atrankos komitetas, kurio sudėtis patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – PAK), svarsto projektus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Vadovaujantis PAK rekomendacijomis, galutinį sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo priima žemės ūkio ministras ar jo įgaliotas asmuo. Apie priimtą sprendimą Ministerija informuoja Mokėjimo agentūrą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

55.  Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

56. Priėmus sprendimą skirti paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

57 Projektų keitimai atliekami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA

 

58Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti ŽŪMIS portalo interneto prieigoje adresu https://zumis.lt.

59Kartu su mokėjimo prašymu yra pateikiami šie elektroninės formos (popierinis dokumentas turi būti nuskenuotas) dokumentai:

59.1. informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų dalyvių sąrašai PDF formatu (Taisyklių 5 priedas);

59.2. projekto išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentai, išskyrus netiesiogines išlaidas. Taisyklių 39.1 ir 39.4.4 papunkčiuose numatytoms išlaidoms pagrįsti teikiami žiniaraščiai;

59.3. pareiškėjo prisidėjimo savo lėšomis prie tinkamų finansuoti išlaidų (jei jis numatytas) ir (arba) kredito įstaigos suteiktos paskolos (jei numatyta paskola) patvirtinimo dokumentai.

60. Mokėjimo agentūra:

60.1. vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau  – Registro nuostatai), patikrina, ar galutiniam naudos gavėjui (įskaitant su juo Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius subjektus)) suteikus apskaičiuotą paramos sumą, nebus viršyta didžiausia leidžiama nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma. Jei galutiniam naudos gavėjui suteikus paramą būtų viršyta Taisyklių 22.2.7.1 papunktyje nurodyta riba, apskaičiuota paramos suma sumažinama iki šios ribos;

60.2. apie priimtą sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse ir Reglamente (ES) Nr. 1407/2013 nustatyta tvarka. Pareiškėjui siunčiamame raštiškame pranešime dėl paramos skyrimo turi būti nurodyta Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 6 straipsnyje pateikta informacija:

60.2.1. skirtos paramos suma, apskaičiuota visam paramos teikimo laikotarpiui, ir diskontuota skirtos paramos vertė (kai parama išmokama dalimis), atkreipiant dėmesį, kad paramos gavėjui faktiškai sumokėta paramos suma negali būti didesnė už apskaičiuotą paramos sumą visam paramos teikimo laikotarpiui;

60.2.2. teikiamos paramos rūšis – nereikšminga (de minimis) pagalba;

60.2.3. nuoroda į Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013, nurodant jo pavadinimą bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiame leidinyje numerį;

60.3. vadovaudamasi Registro nuostatais, per Registro nuostatuose numatytą terminą pateikia informaciją apie galutiniams naudos gavėjams suteiktą paramą (išmokant paramą dalimis nurodoma diskontuota paramos vertė) į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą paramą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.

61. Mokėjimo agentūra perveda paraiškoje nurodytą prašomą avansą po sprendimo skirti paramą.

62Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.

63Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Mokėjimo agentūrai galutinį mokėjimo prašymą bei, prisijungęs prie ŽŪMIS portalo interneto prieigos (adresas https://zumis.lt), pateikia galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą užpildydamas jos elektroninę formą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

64Paramos gavėjas gali teikti ne daugiau kaip keturis mokėjimo prašymus.

65Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.

66. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

66.1. Sostinės regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

66.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

67. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal informavimo renginių ir grupių dalyvių žemės ūkio valdos centrą (plačiau paraiškos II skyriuje „Informacija apie projektą, kuriam prašoma paramos“ 10 punkte).

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

68. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – sankcijų metodika), numatytos sankcijos.

69. Jeigu pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, norėdamas gauti paramą, pateikė melagingą informaciją arba dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma. Tokiu atveju pareiškėjas netenka teisės kreiptis paramos pagal priemonę visus kalendorinius metus, kuriais nustatytas pažeidimas, ir kitus kalendorinius metus.

70. Intervencinei priemonei taikomos specifinės sankcijos yra šios:

70.1. paramos mokėjimas nutraukiamas, jei per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios suformuotos mažiau kaip 3 grupės;

70.2. paramos dalis neskiriama ir (arba) susigrąžinama, kai:

70.2.1. ŽMIKIS laiku nebuvo paskelbtas ir Mokėjimo agentūrai el. paštu pmvi@nma.lt laiku nepateiktas kito mėnesio organizuojamų informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų grafikas ir (arba) jo keitimai, (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.2.   Mokėjimo agentūrai laiku neatsiųsta el. paštu pmvi@nma.lt informacija apie grupės narių ūkiuose, žemės ūkio, maisto ūkio, miškų ūkio įmonėse įdiegtą parodomąjį bandymą bei atliktus darbus, susijusius su parodomojo bandymo įdiegimu (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.3. per 10 darbo dienų nuo informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo pabaigos į ŽMIKIS nebuvo suvesti duomenys apie įvykusį renginį (sankcijos dydis – 0,5 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.4. per 10 darbo dienų po projekto įgyvendinimo, nepateikta viešinti parodomojo bandymo videomedžiaga Lietuvos kaimo tinklo internetinėje svetainėje https://www.kaimotinklas.lt (už kiekvieną sekančią dieną sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos, po 25 darbo dienos, už kiekvieną sekančią dieną sankcijos dydis – 2 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.5. po kiekvieno mėnesio 20 d. siunčiami nauji papildomi informavimo renginiai (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.6. parodomojo bandymo baigtiniam technologiniam procesui ar produktui pristatyti projekto įgyvendinimo laikotarpiu suorganizuota mažiau lauko dienų ir seminarų nei numatyta paraiškoje (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.7. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienais projekto įgyvendinimo metais  parengti  bent du informacinius straipsnius, publikuojamus savo interneto puslapyje, Lietuvos kaimo tinklo interneto svetainėje https://www.kaimotinklas.lt ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie įgyvendinamą projektą, ir (arba) įgyvendinant parodomojo bandymo sklaidos priemones dalyvavo mažiau kaip 200  galutinių naudos gavėjų (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.8. parodomojo bandymo informavimo veiklos suorganizuotos mažiau apskričių, nei nurodyta paramos paraiškoje (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.9. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienais projekto įgyvendinimo metais nuo grupių veiklos plano pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos suorganizuoti ne mažiau kaip dvejus kiekvienos grupės narių susitikimus, kuriuose dalyvavo ne mažiau kaip pusė grupės narių (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.10. neužtikrinta, kad grupės nariai laikytųsi jiems keliamų Taisyklių VII skyriuje reikalavimų (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.11. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienoje grupėje parodomąjį bandymą įdiegti ne mažiau kaip  dvejose skirtingose grupės narių ūkių ir (arba) įmonių valdose vykdančiose veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

70.2.12. be Mokėjimo agentūros sutikimo pakeistas projekto vadovas ir (arba) lektorius ir (arba) dalijimosi patirtimi grupės narys ir (arba) įvykdytas kitas su projektu susijęs pakeitimas, kuris turi būti suderintas su Mokėjimo agentūra (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos už kiekvieną lektorių);

70.2.13. teikiant mokėjimo prašymą nepateikti Mokėjimo agentūrai ir arba Centrinei perkančiajai organizacijai vertinti įvykdytų prekių, paslaugų ar darbų pirkimo dokumentai. Tokiu atveju susigrąžinama tokia paramos dalis, už kurią paramos gavėjas nepateikė reikalingų dokumentų.  

71. Mokėjimo agentūra gali netaikyti Taisyklių 70.2.1–70.2.3 papunkčiuose numatytų sankcijų, jei vėluojama pateikti informaciją ne daugiau kaip apie du renginius ir ne ilgiau kaip dvi darbo dienas, o Taisyklių 70.2.4 papunktyje numatytai sankcijai, jei vėluojama pateikti videomedžiagą ne ilgiau kaip 5 darbo dienas.

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

72Projektų įgyvendinimo laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

73. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

74. Mokėjimo agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti reikiamą informaciją (numatytų renginių metu, numatytoje vykdymo vietoje ir numatytu laiku) apie vykstančius numatytus renginius mobiliąja programėle „NMA agro“ renginių vykdymo faktams patikrinti. Kokią informaciją reikia atsiųsti ir kaip tai padaryti yra numatyta Mokėjimo agentūros svetainėje „NMA agro“ skiltyje „Mokymų renginių ir parodomųjų bandymų nemokamų savanoriškų darbų fotografavimo atmintinė“. Patikra vietoje atliekama Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka. Tiek renginių, tiek ir mokėjimo prašymų patikros gali būti atliekamos nevykstant į projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietą, o tikrinant dokumentus, ir kaip papildomą medžiagą naudojant „NMA Agro“ mobiliosios programėlės geografiniu žymeniu pažymėtas nuotraukas ir (ar) kitus fakto įrodymus.

______________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1 priedas pagal įsakymą Nr. 3D-727

Priedo pakeitimai:

Nr. 3D-727, 2023-11-09, paskelbta TAR 2023-11-09, i. k. 2023-21745

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-727, 2023-11-09, paskelbta TAR 2023-11-09, i. k. 2023-21745

Dėl žemės ūkio ministro 2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymo Nr. 3D-573 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo