Suvestinė redakcija nuo 2023-08-04

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2018-04-20, i. k. 2018-06347

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo  asmenims, perkantiems turtĄ pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2018 m. balandžio 19 d. Nr. 3D-237

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi,

t v i r t i n u  Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Bronius Markauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2018 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 3D-237

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugpjūčio 3 d. įsakymo Nr. 3D-524

redakcija)

 

NEREIKŠMINGOS (dE MINIMIS) PAGALBOS TEIKIMO ASMENIMS, perkantiems turtą PIRMINEI ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ GAMYBAI VYKDYTI, TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato nereikšmingos (de minimis) pagalbos fiziniams ir juridiniams asmenims, perkantiems žemės ūkio veikla užsiimančio fizinio asmens turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti ar jo dalį (toliau – pagalba), teikimo iš valstybės biudžeto lėšų tvarką.  

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su visais pakeitimais, Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), ir atsižvelgiant į Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrąsias administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės).

3. Pagalbos teikimo tikslas – sudaryti palankesnes sąlygas fiziniams ir juridiniams asmenims įsigyti turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, kitam žemės ūkio veikla užsiimančiam fiziniam asmeniui nusprendus parduoti visą ar didžiąją dalį savo su žemės ūkio veiklos vykdymu susijusio turto.

4. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

4.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (adresas: Blindžių g. 17, 08111 Vilnius);

4.2. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija;

4.3. Bendrovė UAB „Investicijų ir verslo garantijos“;

4.4. Paraiška paraiška gauti nereikšmingą (de minimis) pagalbą perkant turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, kai teikiamas kreditas su ar be garantijos arba finansų įstaigos paslaugomis nesinaudojama.

5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

5.1. Pirminė žemės ūkio gamyba Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardytų dirvožemio ir gyvulininkystės produktų gamyba nesiimant tolesnių veiksmų, kuriais keičiamas tokių produktų pobūdis;  

5.2. Ūkinis gyvūnas – gyvūnas, laikomas ar veisiamas maistui, kailiams, vaistams ir kitai produkcijai gauti, darbo ir kitais ūkininkavimo tikslais;

5.3. Žemės ūkio technikatraktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti. Prie žemės ūkio technikos kategorijos nepriskiriama įvairi technika, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms (kelių transporto priemonės (krovininiai ir lengvieji automobiliai, autobusai, automobilių priekabos ir puspriekabės, motociklai), kitos transporto priemonės (laivai, orlaiviai ir kt.), kelių ir statybinės mašinos (kranai, keltuvai, greideriai), įvairūs ne žemės ūkio paskirties gamybinių patalpų įrenginiai (kompresoriai, autokrautuvai, plovimo, valymo mašinos ir kt.), komunalinė, buitinė, organizacinė ir kita technika); 

5.4. Žemės ūkio valda – vienetas, kurį sudaro pirminei žemės ūkio gamybai naudojama žemė, patalpos ir įrenginiai;

5.5. Žemės ūkio veikla veikla, apibrėžta valstybės narės Bendrajame žemės ūkio politikos strateginiame plane pagal Reglamento (ES) 2021/2115 4 straipsnio 2 dalį.   

6. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Taisyklių 2 punkte nurodytuose teisės aktuose.

 

II skyrius

TINKAMI PAREIŠKĖJAI

 

7. Pagal Taisykles pagalba teikiama žemės ūkio veikla užsiimančio fizinio asmens turtą pirminei gamybai vykdyti perkantiems (su finansų įstaigos kreditu ar be jo) fiziniams ir juridiniams asmenims, turintiems žemės ūkio valdą ar jos neturintiems. Tuo atveju, kai pareiškėjas turi žemės ūkio valdą, jo vardu registruotos žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte (VED), yra ne didesnis kaip 50 000 Eur paraiškos teikimo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama prieš įsigyjant turtą pirminei gamybai vykdyti, kuriam prašoma pagalbos pagal Taisykles (toliau – turtas pirminei gamybai vykdyti)) arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama jau įsigijus turtą pirminei gamybai vykdyti).

8. Valdos ekonominis dydis skaičiuojamas pagal Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, yra nustatomas atsižvelgiant į paraiškos pateikimo datą arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo datą bei vadovaujantis šiomis nuostatomis:

8.1. kai paraiška teikiama arba pirkimo–pardavimo sutartis sudaroma einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal VĮ Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;

8.2. kai paraiška teikiama arba pirkimo–pardavimo sutartis sudaroma einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal ŽŪDC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.

9. Pagal Taisykles pagalba teikiama, jeigu pareiškėjas:

9.1. nėra gavęs paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų  strateginio plano priemones turtui pirminei gamybai vykdyti, kuriam prašoma pagalbos pagal Taisykles, įsigyti;

9.2. savo vardu kaip valdos valdytojas yra įregistravęs žemės ūkio valdą (taikoma tuo atveju, kai pareiškėjas paraiškos pateikimo momentu turi žemės ūkio valdą) arba įsipareigoja įregistruoti savo vardu žemės ūkio valdą per tris mėnesius nuo sprendimo suteikti pagalbą priėmimo dienos ir informaciją apie įregistravimą pateikti pagalbą administruojančiai institucijai (Bendrovei arba Agentūrai) (toliau – administruojanti institucija) (taikoma tuo atveju, kai pareiškėjas paraiškos pateikimo momentu neturi žemės ūkio valdos);   

9.3. įsipareigoja užsiimti žemės ūkio veikla ne trumpiau kaip 3 metus nuo sprendimo skirti pagalbą priėmimo dienos;

9.4. ne mažiau kaip 5 metus nuo žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo užtikrina jos naudojimą žemės ūkio veiklai, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme; 

9.5. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma pagalbos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių ir (ar) Europos Sąjungos programų ir (ar) priemonių lėšų;

9.6. pareiškėjas ir jo sutuoktinis nedalyvauja ir nedalyvavo įgyvendinant Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ir Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“.

10. Jeigu pagalbos gavėjas mirė po sprendimo skirti pagalbą priėmimo ar esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms, pagalbos gavėjo įsipareigojimai gali būti perduodami. Šiuo atveju perimti visas teises ir pareigas bei įsipareigojimus, susijusius su pagalba, teisių perėmėjas gali tik tuo atveju, jeigu jis teisių ir pareigų perėmimo metu atitinka tinkamumo gauti pagalbą sąlygas ir reikalavimus. Asmuo, perimantis pagalbos gavėjo įsipareigojimus, pateikia pagalbą administruojančiai institucijai rašytinį prašymą dėl įsipareigojimų perėmimo ir pagalbos gavėjo mirties arba nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių patvirtinimo dokumentus.

 

III SKYRIUS

TINKAMOS SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PAgalbai GAUTI

 

11. Pagalba pagal Taisykles būtų teikiama, kai:

11.1. įsigyjamas turtas pirminei gamybai vykdyti yra:

11.1.1. žemės ūkio paskirties žemė;

11.1.2. pastatai ir (arba) statiniai su jiems priklausančiais žemės sklypais. Gyvenamasis pastatas yra tinkamas įsigyti turtas tik tuo atveju, jei gyvenamojo pastato sklypas ribojasi su perkamos žemės ūkio paskirties žemės sklypu ir (ar) perkamų pastatų ir (arba) statinių sklypais;

11.1.3. žemės ūkio technika;

11.1.4. ūkiniai gyvūnai;

11.2. fizinio asmens, kurio turtą pirminei gamybai vykdyti pareiškėjas perka, žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte (VED), ne mažesnis nei 25 000 Eur paraiškos teikimo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama prieš įsigyjant turtą pirminei gamybai vykdyti) arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama jau įsigijus turtą pirminei gamybai vykdyti). Valdos ekonominis dydis nustatomas Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka;

11.3. įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti vertė sudaro ne mažiau kaip 70 proc. viso pardavėjo turto žemės ūkio veiklai vykdyti vertės pagal atliktą nepriklausomą turto vertinimą arba, jei įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti balansinė vertė sudaro ne mažiau kaip 70 proc. viso pardavėjo turto žemės ūkio veiklai vykdyti balansinės vertės pagal buhalterinės apskaitos dokumentus (duomenims apie įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti balansinę vertę pagrįsti pateikiama pardavėjo pasirašyta pažyma, kurioje nurodomas turto pavadinimas, kiekis ir vertė). Šiame papunktyje nurodytai sąlygai patikrinti duomenys apie gyvenamojo pastato vertę nėra įtraukiami.

12. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) už numatomas įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo paslaugas nėra tinkamos finansuoti išlaidos, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka pagalbos gavėjas, nesantis PVM mokėtojas.

13. Pagalba pagal Taisykles teikiama tik dėl kredito sutarčių ir turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo dokumentų, sudarytų po Taisyklių įsigaliojimo.

 

IV SKYRIUS

PAGALBOS DYDIS ir intensyvumas

 

14. Pagal Taisykles teikiamą pagalbą sudaro:

14.1. dalies palūkanų, sumokėtų už finansų įstaigos kreditą turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti, kompensacija už ne ilgesnį kaip 60 mėnesių laikotarpį nuo kredito sutarties pasirašymo dienos;

14.2. dalies garantinės įmokos kompensacija tuo atveju, kai teikiamas finansų įstaigos kreditas su garantija, kuri suteikta pagal žemės ūkio ministro priimtus individualių garantijų teikimą reglamentuojančius teisės aktus (toliau – garantija);

14.3. dalies įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti nepriklausomo vertintojo vertinimo išlaidų kompensacija.

15. Pagal Taisykles kompensuojama dalis 14 punkte nurodytų rūšių išlaidų:

15.1. 80 proc. – pareiškėjams (fiziniams asmenims), ne vyresniems kaip 40 metų amžiaus paraiškos pateikimo dieną (pareiškėjui dar nėra suėję 41 metai);

15.2. 60 proc. – kitiems pareiškėjams.

16. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, suteikta vienam pagalbos gavėjui (įskaitant ir su šiuo pagalbos gavėju reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus), per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali būti didesnė kaip 25 000 Eur.

17. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 1408/2013, suma pirminės gamybos sektoriuje veiklą vykdantiems ūkio subjektams per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį neturi viršyti reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos. Pagal nereikšmingos (de minimis) pagalbos priemones, naudingas tik vieno atskiro produkto sektoriui, kaip jis apibrėžtas reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 3 dalyje, bendra teikiama nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 50 proc. reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos.

18. Jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2013 5 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatomis.

19. Jei dvi įmonės susijungia arba viena įsigyja kitą, arba kai viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių per paskutinius trejus finansinius metus, apskaičiuojant, ar suteikus pagalbą pagalbos gavėjui nebus viršytos Taisyklių 16 ir (ar) 17 punktuose nurodytos ribos, turi būti taikomos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos.

20. Pagalbos kompensuojant dalį palūkanų dydis pareiškėjui ir diskontuota šios pagalbos vertė apskaičiuojama vadovaujantis Taisyklių 21–26 punktų nuostatomis.

21. Metinė palūkanų norma, nuo kurios skaičiuojama palūkanų kompensacija pagal Taisykles, negali būti didesnė kaip 4 proc. Jeigu metinė palūkanų norma viršija nustatytą didžiausią metinę palūkanų normą, palūkanų kompensacija skaičiuojama nuo nustatytos didžiausios metinės palūkanų normos.

22. Pareiškėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali viršyti priimant sprendimą dėl palūkanų kompensacijos suteikimo apskaičiuotos pagalbos sumos visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui. Palūkanų kompensacijos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui apskaičiuojama susumuojant palūkanų kompensacijos sumą, apskaičiuotą nuo faktiškai sumokėtų palūkanų (jei iki paraiškos pateikimo dienos dalis palūkanų buvo sumokėta), ir mokėtiną kompensacijos sumą, apskaičiuotą už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, kuri apskaičiuojama Taisyklių 23 punkte nustatyta tvarka.

23. Palūkanų kompensacijos suma už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, tuo atveju, jei kartu su kredito sutartimi pateikiamas palūkanų mokėjimo grafikas, apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri pagal palūkanų mokėjimo grafiką turės būti sumokėta per šį laikotarpį (neviršijant Taisyklių 21 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos). Tuo atveju, jei kartu su kredito sutartimi palūkanų mokėjimo grafikas su mokėtinomis palūkanų sumomis nepateiktas, palūkanų kompensacijos suma apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri apskaičiuojama atsižvelgiant į kredito sutartyje nurodytą kredito sumą, metinę palūkanų normą (neviršijant Taisyklių 21 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos) ir palūkanų kompensavimo laikotarpį, darant prielaidą, kad kreditas bus grąžinamas vienodomis dalimis visą grąžinimo laikotarpį.

24. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2014 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo dieną. Palūkanų kompensacijos dalies, kuri apskaičiuota už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, diskontuota palūkanų kompensacijos vertė apskaičiuojama pagal Bendrųjų administravimo taisyklių 3 priede nurodytą Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą.

25. Pakeitus kredito sutarties sąlygas po pagalbą administruojančios institucijos priimto sprendimo dėl pagalbos skyrimo, pagalbos dydis visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui, apskaičiuotas vadovaujantis Taisyklių 20 punktu, neperskaičiuojamas. Finansų įstaigos apskaičiuotos palūkanos bei delspinigiai už pradelsto termino kreditus nekompensuojami.

26. Tuo atveju, kai Taisyklių  III skyriuje nurodytam turtui  įsigyti naudojama tik kredito dalis, palūkanų ir garantinės įmokos kompensacijos dydis skaičiuojamas tik nuo palūkanų ir garantinės įmokos, sumokėtų už kredito dalį, panaudotą turtui, nurodytam Taisyklių III skyriuje, įsigyti, sumos.

27. Pareiškėjo įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti nepriklausomo vertintojo vertinimo išlaidų kompensacija tuo atveju, kai Taisyklių III skyriuje nurodytas tinkamas įsigyti turtas sudaro tik dalį viso nepriklausomo vertintojo įvertinto turto, apskaičiuojama atsižvelgiant į įvertinto Taisyklių III skyriuje nurodyto tinkamo įsigyti turto vertės dalį. 

28. Jei suteikus pagalbą būtų viršytos Taisyklių 16 ir (ar) 17 punktuose nurodytos ribos, priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo apskaičiuota pagalba sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas reglamentas (ES) Nr. 1408/2013.

29. Pagalba gali būti sumuojama su parama, skiriama toms pačioms tinkamoms finansuoti sąnaudoms, jeigu dėl tokio sumavimo nebus viršytas paramą administruojančiuose teisės aktuose nustatytas didžiausias paramos intensyvumas ir nustatyta paramos suma.

 

V SKYRIUS

Dokumentų pateikimo TVARKA

 

30. Paraiškos forma skelbiama interneto svetainėje adresu www.invega.lt. Paraiškos, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti teikiamas kreditas be garantijos arba finansų įstaigos paslaugomis nesinaudojama, forma pateikiama Taisyklių 1 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais www.lrv.zum.lt ir www.nma.lt. Dokumentai, kurie turi būti pateikti kartu su užpildyta paraiška, išvardyti paraiškos formoje.

31. Paraiška ir susiję dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildyta paraiška ir susiję dokumentai nepriimami.

32. Paraiška ir susiję dokumentai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu) arba užpildyti ranka. Neaiškiai arba neįskaitomai ranka užpildytos paraiškos ir susiję dokumentai nepriimami.

33. Turi būti pateikiamas vienas originalus paraiškos egzempliorius ir susijusių dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu. Kiekvienas paraiškos ir susijusių dokumentų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu.

34. Pareiškėjas paraišką teikia:

34.1. finansų įstaigai kartu su teikiamais dokumentais dėl garantijos suteikimo – tuo atveju, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti teikiamas finansų įstaigos kreditas su garantija;

34.2. Agentūrai – tuo atveju, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti teikiamas finansų įstaigos kreditas be garantijos arba finansų įstaigos paslaugomis nesinaudojama.

35. Tuo atveju, kai teikiamas kreditas su garantija, finansų įstaiga teikia Bendrovei:

35.1. per 10 darbo dienų nuo kredito sutarties pasirašymo dienos – kredito sutarties kopiją;

35.2. kas ketvirtį – duomenis apie už kreditus sumokėtas palūkanas. Duomenų teikimo ataskaitos formą Bendrovė su finansų įstaiga suderina sutartyje dėl garantijų teikimo.

36. Tuo atveju, kai teikiamas kreditas be garantijos arba finansų įstaigos paslaugomis nesinaudojama, pareiškėjas:

36.1. paraišką Agentūrai pateikia ne vėliau kaip per metus nuo kredito sutarties sudarymo, o tuo atveju, kai pareiškėjas kreipiasi pagalbos tik daliai turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti, nuo turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo dokumentų sudarymo. Paraiška Agentūrai teikiama asmeniškai, per įgaliotą asmenį arba registruotu paštu;

36.2. finansų įstaigos pažymą apie finansų įstaigai sumokėtas palūkanas iki paraiškos pateikimo (2 priedas) pateikia Agentūrai kartu su paraiška, vėliau pažymas apie finansų įstaigai sumokėtas palūkanas po paraiškos pateikimo (2 priedas) teikia Agentūrai vieną kartą per metus trečiam ketvirčiui pasibaigus iki spalio 15 d. už per einamųjų metų I–III ketvirtį ir prieš tai ėjusių metų IV ketvirtį sumokėtas palūkanas arba atitinkamai trumpesnį laikotarpį, t. y. neįskaitant laikotarpio, už kurį palūkanos buvo sumokėtos iki paraiškos pateikimo ir informacija apie jas Agentūrai jau buvo pateikta su paraiška;

36.3 ne vėliau kaip per 10 darbo dienų turi pranešti Agentūrai apie bet kurių duomenų, pateiktų paraiškoje, taip pat apie kontaktinių duomenų pasikeitimus bei aplinkybių, kurios turi įtakos tinkamam įsipareigojimų vykdymui, atsiradimą. Šiame papunktyje nurodytą informaciją pareiškėjas pateikia Taisyklių 36.1 papunktyje nurodytais būdais.

 

VI SKYRIUS

Paraiškų administravimo tvarka

 

Paraiškų administravimas Taisyklių 34.1 papunktyje nurodytuoju atveju

 

37. Taisyklių 34.1 papunktyje nurodytuoju atveju pareiškėjo tinkamumą vertina, pagalbos dydį apskaičiuoja ir pagalbos lėšas pagalbos gavėjams išmoka Bendrovė.

38. Bendrovė ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo dokumentų dėl pagalbos pareiškėjui skyrimo gavimo iš finansų įstaigos (į 15 darbo dienų terminą neįskaičiuojami paklausimų pareiškėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai):

38.1. įvertina pareiškėjo tinkamumą pagalbai gauti;

38.2. apskaičiuoja pareiškėjui mokėtiną pagalbos sumą ir diskontuotą skirtos pagalbos vertę (kai pagalba išmokama dalimis);

38.3. vadovaudamasi Nuostatais patikrina, ar pareiškėjui (įskaitant ir su šiuo  pareiškėju reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus pagalbą, nebus viršytos leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos  ribos;

38.4. priima sprendimą dėl pagalbos skyrimo ar neskyrimo. Sprendime nurodoma skirtos pagalbos suma ir diskontuota skirtos pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis), taip pat nurodoma, kad yra teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba ir pateikiama aiški nuoroda į reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, t. y. nurodomas jo pavadinimas bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numeris. Priėmus sprendimą skirti pagalbą, pareiškėjas tampa pagalbos gavėju.

39. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Bendrovė:

39.1. per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dėl pagalbos pagal Taisykles skyrimo raštu informuoja pagalbos gavėjus apie priimtą sprendimą. Tuo atveju, kai suteikiama pagalba kompensuojant dalį kredito palūkanų, taip pat nurodoma, kad pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali būti didesnė už apskaičiuotą mokėtiną palūkanų kompensacijos sumą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui;

39.2. vadovaudamasi Nuostatais, per Nuostatuose nustatytą terminą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) informaciją apie pagalbos gavėjui skirtą pagalbą  (išmokant pagalbą dalimis nurodoma diskontuota skirtos pagalbos vertė). Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.

40. Jei priimamas sprendimas pagalbos neskirti, Bendrovė ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą pareiškėjui. Sprendimas dėl pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo reikalavimus.

41. Bendrovė atlieka patikras vietoje darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka.

42. Bendrovė pateikia Ministerijos administracijos padaliniui, atsakingam už valstybės pagalbos koordinavimą, informaciją apie lėšų poreikį pagalbai išmokėti asmenims, perkantiems turtą pirminei gamybai vykdyti (3 priedas):

42.1. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pagalbos gavėjo garantinės įmokos dalies (be kompensuojamos dalies) sumokėjimo dienos apie lėšų poreikį daliai sumokėtų palūkanų, garantinės įmokos ir (ar) turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti;

42.2. vėliau kasmet trečiam ketvirčiui pasibaigus iki gruodžio 15 d. apie lėšų poreikį daliai palūkanų kompensuoti, neviršijant pagalbos gavėjams mokėtinų kompensacijos sumų už visą palūkanų kompensavimo laikotarpį. Lėšų poreikis daliai palūkanų kompensuoti apskaičiuojamas pagal finansų įstaigos pateiktus duomenis apie pagalbos gavėjo einamųjų metų I–III ketvirtį ir prieš tai ėjusių metų IV ketvirtį sumokėtas palūkanas. Prieš apskaičiuodama kompensacijos dydį Bendrovė patikrina, ar pagalbos gavėjas laikosi Taisyklių 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų.

43. Ministerijos administracijos padalinys, atsakingas už valstybės pagalbos koordinavimą, parengia pažymą apie lėšų poreikį pagalbai išmokėti asmenims, perkantiems turtą pirminei gamybai vykdyti (toliau – pažyma), ir pateikia ją Ministerijos administracijos padaliniui, atsakingam už dokumentų finansų kontrolę, kurios pagrindu atliekami mokėjimai ir fiksuojami ūkiniai įvykiai Žemės ūkio ministerijos atskaitomybės dokumentuose.

44. Bendrovė, gavusi lėšas pagalbai išmokėti, per 5 darbo dienas perveda jas į pagalbos gavėjų atsiskaitomąsias sąskaitas.

 

Paraiškų administravimas Taisyklių 34.2 papunktyje nurodytuoju atveju

 

45. Taisyklių 34.2 papunktyje nurodytuoju atveju pareiškėjo tinkamumą vertina, pagalbos dydį apskaičiuoja ir pagalbos lėšas pagalbos gavėjams išmoka Agentūra.

46. Agentūra ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo paraiškos gavimo (į 15 darbo dienų terminą neįskaičiuojami paklausimų pareiškėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai):

46.1. įvertina pareiškėjų tinkamumą pagalbai gauti;

46.2. apskaičiuoja pareiškėjui mokėtiną pagalbos sumą ir diskontuotą skirtos pagalbos vertę (kai pagalba išmokama dalimis);

46.3. vadovaudamasi Nuostatais patikrina, ar pareiškėjui (įskaitant ir su šiuo  pareiškėju reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus pagalbą,  nebus  viršytos leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos  ribos;

46.4. priima sprendimą dėl pagalbos skyrimo ar neskyrimo. Sprendime nurodoma skirtos pagalbos suma ir diskontuota skirtos pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis), taip pat nurodoma, kad yra teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba ir pateikiama aiški nuoroda į reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, t. y. nurodomas jo pavadinimas bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numeris. Priėmus sprendimą skirti pagalbą, pareiškėjas tampa pagalbos gavėju.

47. Jei priimamas sprendimas pagalbos neskirti, Agentūra ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą pareiškėjui. Sprendimas dėl pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo reikalavimus.

48. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Agentūra:

48.1. per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dėl pagalbos pagal Taisykles skyrimo raštu informuoja pagalbos gavėjus apie priimtą sprendimą. Tuo atveju, kai suteikiama pagalba kompensuojant dalį kredito palūkanų, taip pat nurodoma, kad pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali būti didesnė už apskaičiuotą mokėtiną palūkanų kompensacijos sumą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui;

48.2. vadovaudamasi Nuostatais, per Nuostatuose nustatytą terminą pateikia Registrui informaciją apie pagalbos gavėjui skirtą pagalbą (išmokant pagalbą dalimis nurodoma diskontuota skirtos pagalbos vertė). Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais;

48.3. per 10 darbo dienų nuo sprendimo skirti pagalbą priėmimo dienos užsako lėšas iki paraiškos pateikimo sumokėtų palūkanų daliai ir daliai turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti. Vėliau kasmet trečiam ketvirčiui pasibaigus iki gruodžio 15 d. užsako lėšas daliai palūkanų kompensuoti pagal pagalbos gavėjų pateiktas Taisyklių 36.2 papunktyje nurodytas pažymas, neviršijant pagalbos gavėjams mokėtinų kompensacijos sumų už visą palūkanų kompensavimo laikotarpį. Prieš išmokėdama palūkanų kompensaciją, Agentūra patikrina, ar pagalbos gavėjas laikosi Taisyklių 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų.

49. Agentūra atlieka patikras vietoje darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka.

50. Lėšos užsakomos ir išmokamos pagalbos gavėjams Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

51. Agentūra teikia ataskaitas Ministerijai Bendrosiose administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

52. Siekdama viešai ir skaidriai panaudoti pagalbai išmokėti skirtas lėšas:

52.1. Bendrovė skelbia informaciją apie pagalbos gavėjus, kuriems skirta ir išmokėta pagalba, nurodydama pagalbos gavėjo (juridinio asmens) pavadinimą, paraiškos registracijos numerį, apskritį, savivaldybę, priemonę bei skirtą ir išmokėtą pagalbos sumą;

52.2. Agentūra skelbia informaciją apie pagalbos gavėjus, kuriems skirta ir išmokėta pagalba Bendrosiose administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;

52.3. informacija apie pagalbos gavėjams kalendoriniais metais išmokėtą pagalbą paskelbiama iki kitų metų gegužės 31 d. Bendrovės ir Agentūros interneto svetainėse.

53. Pagalbos gavėjai, nevykdantys Taisyklių 9.3 ir (ar) 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, privalo grąžinti visą pagal Taisykles jiems išmokėtą pagalbą.

54. Privalomos grąžinti lėšos, kurios pagalbos gavėjams buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos administruojamos Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

55. Pagalbos gavėjai, gavę pagalbą neteisėtai, arba asmenys, prisidėję prie neteisėto pagalbos gavimo (sąmoningai patvirtinę klaidingus duomenis), atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

56. Asmenys, pažeidę Taisyklių reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

57. Bendrovė ir Agentūra 10 metų nuo paskutinės pagal Taisykles skirtos pagalbos suteikimo dienos saugo visą su nereikšmingos (de minimis) pagalbos pagal Taisykles skyrimu susijusią medžiagą ir dokumentus.

___________________

 

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1 priedas

 

2 priedas

 

3 priedas

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-398, 2018-06-20, paskelbta TAR 2018-06-20, i. k. 2018-10125

Dėl žemės ūkio ministro 2018 m. balandžio 19 d. įsakymo Nr. 3D-237 „Dėl Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-448, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-23, i. k. 2019-12098

Dėl žemės ūkio ministro 2018 m. balandžio 19 d. įsakymo Nr. 3D-237 "Dėl Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo  asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-524, 2023-08-03, paskelbta TAR 2023-08-03, i. k. 2023-15763

Dėl žemės ūkio ministro 2018 m. balandžio 19 d. įsakymo Nr. 3D-237 „Dėl Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

 

part_8e19ca93c3c1470c88aa68e58bcc58b0_end