Suvestinė redakcija nuo 2023-01-17
Nutarimas paskelbtas: TAR 2019-06-26, i. k. 2019-10217
Nauja redakcija nuo 2023-01-17:
Nr. 03-10, 2023-01-12, paskelbta TAR 2023-01-16, i. k. 2023-00728
LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMO, TYRIMO, TVARKYMO IR KONFIDENCIALUMO UŽTIKRINIMO LIETUVOS BANKE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2019 m. birželio 25 d. Nr. 03-125
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 16 straipsniu ir įgyvendindama Vidinių informacijos apie pažeidimus teikimo kanalų įdiegimo ir jų funkcionavimo užtikrinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2018 m. lapkričio 14 d. nutarimu Nr. 1133 „Dėl Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimo“, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:
1. Patvirtinti Informacijos apie pažeidimus teikimo, tyrimo, tvarkymo ir konfidencialumo užtikrinimo Lietuvos banke tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pavesti Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriui administruoti vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, tirti juo gautą informaciją apie pažeidimus, užtikrinti asmens pateikusio informaciją apie pažeidimus, konfidencialumą.
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2019 m. birželio 25 d. nutarimu
Nr. 03-125
(Lietuvos banko valdybos
2023 m. sausio 12 d. nutarimo
Nr. 03-10 redakcija)
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMO, TYRIMO, TVARKYMO IR KONFIDENCIALUMO UŽTIKRINIMO LIETUVOS BANKE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Informacijos apie pažeidimus teikimo, tyrimo, tvarkymo ir konfidencialumo užtikrinimo Lietuvos banke tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato informacijos apie Lietuvos banke (toliau – Bankas) galimai rengiamus, padarytus ar daromus pažeidimus teikimo, informacijos apie pažeidimus priėmimo Banke veikiančiu vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu (toliau – vidinis kanalas), jos vertinimo, asmens informavimo, sprendimų priėmimo ir konfidencialumo užtikrinimo tvarką.
2. Informacijos apie pažeidimus teikimo pagrindai, aplinkybės, kurioms esant gali būti teikiama informacija apie pažeidimus, apie pažeidimus pranešusių asmenų teisės ir pareigos, teisinės apsaugos pagrindai ir formos, šių asmenų apsaugos, skatinimo ir pagalbos jiems priemonės nustatyti Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. lapkričio 14 d. nutarime Nr. 1133 „Dėl Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimo“.
3. Banke gauta informacija apie pažeidimus priimama, registruojama, nagrinėjama ir asmenų, teikiančių informaciją apie pažeidimą, apsaugos priemonės užtikrinamos vadovaujantis Pranešėjų apsaugos įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais pranešėjų apsaugą, ir Aprašu.
4. Apraše vartojamos sąvokos:
4.1. Atsakingasis tarnautojas – Banko valdybos pirmininko įsakymu paskirtas Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriaus tarnautojas, vykdantis Apraše nurodytas atsakingojo tarnautojo funkcijas.
II SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS PATEIKIMAS
5. Informaciją apie pažeidimą asmuo, kurį su Banku sieja ar siejo darbo ar sutartiniai santykiai (konsultavimo, rangos, subrangos, stažuotės, praktikos, savanoriškos veiklos ir pan.) arba įdarbinimo ar kiti ikisutartiniai santykiai, taip pat savarankiškai dirbančio asmens statusą turintis asmuo, akcininkas ar asmuo, priklausantis administraciniam, valdymo ar priežiūros organui (įskaitant vykdomųjų galių neturinčius narius, taip pat savanorius ir mokamus ar nemokamus stažuotojus), arba bet kuris fizinis asmuo, dirbantis prižiūrint ir vadovaujant rangovams, subrangovams ir (ar) tiekėjams (toliau – informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo), turi teisę pateikti šiais būdais:
5.1. žodžiu, tiesiogiai atvykęs į Banką adresu Totorių g. 4, 01121 Vilnius, pas atsakingąjį tarnautoją. Šiuo atveju atsakingasis tarnautojas, gavęs informaciją apie pažeidimą pateikiančio asmens sutikimą ir esant techninėms galimybėms, turi teisę užfiksuoti susitikimą – daryti pokalbio įrašą ir jį išsaugoti patvariojoje laikmenoje, kurioje galima rasti ieškomą informaciją, arba užpildyti pranešimo apie pažeidimą formą (1 priedas) su prierašu „Užpildyta pagal pareiškėjo žodžius“. Informaciją apie pažeidimą pateikiančiam asmeniui sudaroma galimybė patikrinti ir ištaisyti užpildytą pranešimo apie pažeidimą formą ir išreikšti savo sutikimą ją pasirašant;
5.2. paštu, atsiųsdamas pranešimą Aprašo 5.1 papunktyje nurodytu adresu (nurodydamas, kad gavėjas yra Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriaus atsakingasis tarnautojas, įteikti asmeniškai);
6. Informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo užpildo pranešimo apie pažeidimą formą (1 priedas) arba apie pažeidimą praneša laisvos formos pranešimu, kuriame turi būti pateikta Aprašo 7 punkte nurodyta informacija.
7. Informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo pranešime nurodo:
7.2. sužinojimo apie pažeidimą datą ir aplinkybes (kas, kada, kokiu būdu ir kokį pažeidimą rengiasi daryti, daro ar padarė ir pan., informaciją apie galimus asmens motyvus daryti pažeidimą);
7.5. savo vardą ir pavardę, darbovietę, asmens kodą arba gimimo datą, jeigu asmens kodo neturi, gyvenamosios vietos adresą (arba elektroninio pašto adresą) korespondencijai gauti ir kitus duomenis ryšiui palaikyti, jei įmanoma, prideda rašytinius ar kitokius turimus dokumentus, duomenis arba informaciją, atskleidžiančią galimo pažeidimo požymius. Taip pat gali nurodyti, kaip ir kada su juo geriausia susisiekti;
III SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS PRIĖMIMAS IR REGISTRAVIMAS
8. Informaciją apie pažeidimą priima atsakingasis tarnautojas. Siekdamas užtikrinti informaciją apie pažeidimą pateikusio asmens ir su juo susijusių duomenų konfidencialumą atsakingasis tarnautojas pranešimą ir jo duomenis užšifruoja ir teikia užregistruoti Banko Nestruktūrizuotų duomenų saugyklos ir grupinio darbo sistemos specialioje byloje.
9. Informacija apie pažeidimą, gauta Banke kitu elektroninio pašto adresu, nei nurodyta Aprašo 5.3 papunktyje, neregistruojama ir nedelsiant persiunčiama Aprašo 5.3 papunktyje nurodytu elektroninio pašto adresu. Šiame punkte nustatyta tvarka gauta ir persiųsta informacija apie pažeidimą turi būti nedelsiant negrįžtamai ištrinta.
10. Atsakingasis tarnautojas užtikrina, kad gauta informacija apie pažeidimą ir su tuo susiję duomenys būtų laikomi saugiai ir su jais galėtų susipažinti tik tokią teisę turintys, informaciją apie pažeidimą nagrinėjantys, asmenys.
11. Atsakingasis tarnautojas, gavęs informaciją apie pažeidimą, ją pateikusio asmens pageidavimu nedelsdamas raštu informuoja šį asmenį apie informacijos gavimo faktą.
12. Banko tarnautojai, kurie pagal einamas pareigas ar atliekamas funkcijas turi prieigą prie asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, pateiktos informacijos arba gali sužinoti tokią informaciją pateikusio asmens duomenis, supažindinami su atsakomybe už Pranešėjų apsaugos įstatyme ir (arba) kituose teisės aktuose nustatytų pranešėjų apsaugos reikalavimų pažeidimą, privalo pasirašyti konfidencialumo pasižadėjimą (2 priedas) ir įsipareigoti neatskleisti šios informacijos ar duomenų trečiosioms šalims. Šį supažindinimą užtikrina atsakingasis tarnautojas.
13. Banko tarnautojai, kuriems pagal einamas pareigas ar atliekamas funkcijas tapo žinomi asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, asmens duomenys arba tokio asmens pateiktos informacijos turinys, privalo užtikrinti šios informacijos ir asmens duomenų konfidencialumą ne tik darbo metu, bet ir jam pasibaigus.
14. Jeigu Banke gavus ir užregistravus asmens prašymą, pareiškimą ar skundą vėliau paaiškėja, kad jame pateikta informacija patenka į Pranešėjų apsaugos įstatymo reguliavimo sritį, nedelsiant informuojamas atsakingasis tarnautojas. Gautą informaciją atsakingasis tarnautojas priima, užregistruoja ir nagrinėja Aprašo nustatyta tvarka.
IV SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS VERTINIMAS, SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS
15. Atsakingasis tarnautojas, vidiniu kanalu gavęs informaciją apie pažeidimą, nedelsdamas imasi ją vertinti.
16. Atlikdamas savo funkcijas atsakingasis tarnautojas bendradarbiauja su Banko tarnautojais, struktūriniais ir (ar) vidaus padaliniais, kompetentingomis institucijomis, teikia ir (ar) gauna reikalingą informaciją.
17. Atsakingasis tarnautojas, atlikdamas savo funkcijas, turi teisę:
17.1. gauti reikiamą informaciją ir duomenis iš jam nepavaldžių Banko tarnautojų, struktūrinių ir (ar) vidaus padalinių;
18. Dėl vidiniu kanalu pateiktos informacijos apie pažeidimą atsakingasis tarnautojas priima vieną iš šių sprendimų:
18.1. jei gauta informacija apie pažeidimą leidžia pagrįstai manyti, kad yra rengiama, daroma ar padaryta nusikalstama veika, administracinis nusižengimas arba kitas pažeidimas, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per dvi darbo dienas nuo informacijos apie pažeidimą gavimo dienos persiųsti gautą informaciją apie galimą pažeidimą tokią informaciją įgaliotai tirti institucijai be asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, sutikimo ir apie tai pranešti informaciją apie pažeidimą pateikusiam asmeniui;
18.2. nagrinėti gautą informaciją apie pažeidimą. Prireikus galima kreiptis (pateikiama nuasmeninta informacija) į Banko valdybos pirmininką dėl tyrimo komisijos sudarymo, kad būtų ištirtas galimai padarytas pažeidimas, susijęs su Banko veikla, arba (pateikiama nuasmeninta informacija) į Banko etikos komisiją dėl galimai padaryto Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso, patvirtinto Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso patvirtinimo“, pažeidimo. Informaciją apie pažeidimą pateikusio asmens duomenys, leidžiantys nustatyti jo tapatybę, gali būti teikiami tik tokią teisę turintiems, informaciją apie pažeidimą nagrinėjantiems, asmenims. Prieš pateikiant konfidencialius duomenis, asmuo, pateikęs informaciją apie pažeidimą, informuojamas jam nurodant tokių duomenų pateikimo priežastis;
18.3. nutraukti gautos informacijos apie pažeidimą nagrinėjimo procedūrą, jeigu:
18.3.1. pranešimo turinys yra nekonkretus (t. y. nenurodyti skundžiami veiksmai (neveikimas) ir juos pagrindžiančios faktinės aplinkybės ar duomenys), nesuprantamas ir dėl to negalima šio pranešimo išnagrinėti;
18.3.3. pateikta informacija apie pažeidimą grindžiama akivaizdžiai tikrovės neatitinkančia informacija;
19. Atsakingasis tarnautojas per 10 darbo dienų nuo informacijos apie pažeidimą gavimo patvirtinimo raštu informuoja tokią informaciją pateikusį asmenį apie priimtą sprendimą dėl informacijos nagrinėjimo. Sprendimas nenagrinėti informacijos apie pažeidimą turi būti motyvuotas.
20. Baigęs nagrinėti informaciją apie pažeidimą, atsakingasis tarnautojas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 2 darbo dienas raštu informuoja asmenį, pateikusį tokią informaciją, apie priimtą sprendimą, nagrinėjimo rezultatus ir veiksmus, kurių buvo imtasi ar planuojama imtis, taip pat išaiškina priimto sprendimo apskundimo tvarką. Nustačius pažeidimo faktą, atsakingasis tarnautojas informuoja asmenį, pateikusį informaciją apie pažeidimą, apie pažeidimą padariusiems asmenims taikytą atsakomybę.
21. Jei informaciją apie pažeidimą pateikęs asmuo negavo atsakymo arba Banke nebuvo imtasi veiksmų reaguojant į pateiktą informaciją apie pažeidimą, toks asmuo, vadovaudamasis Pranešėjų apsaugos įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 4 punktu, turi teisę tiesiogiai kreiptis į kompetentingą instituciją – Lietuvos Respublikos prokuratūrą – ir pateikti pranešimą apie pažeidimą.
V SKYRIUS
KONFIDENCIALUMO APSAUGA
22. Nagrinėjant gautą informaciją apie pažeidimą, privalo būti užtikrintas informaciją apie pažeidimą pateikusio asmens ar pranešėjo konfidencialumas.
23. Reikalavimas užtikrinti konfidencialumą netaikomas, kai:
24. Siekiant užtikrinti informacijos apie pažeidimą pateikiančio asmens ar su pažeidimu susijusio asmens duomenų, leidžiančių nustatyti jų tapatybę, konfidencialumą, su informacija, leidžiančia tiesiogiai ar netiesiogiai identifikuoti asmenį, turi teisę susipažinti tik atsakingasis tarnautojas, kuris užtikrina, kad gauta informacija apie pažeidimą ir su tuo susiję duomenys būtų laikomi saugiai ir su jais galėtų susipažinti tik tokią teisę turintys, informaciją apie pažeidimą nagrinėjantys, asmenys.
25. Informaciją apie pažeidimą pateikiančio asmens duomenys, leidžiantys nustatyti jo tapatybę, gali būti pateikti tik tam asmeniui ar institucijai, kurie nagrinėja informaciją apie pažeidimą.
Tarpinstitucinis susirašinėjimas su Banku, susijęs su Pranešėjų apsaugos įstatyme nustatytais pažeidimais Banke ar pranešimų tyrimais, vykdomas tik su atsakinguoju tarnautoju, pateikiant informaciją elektroniniu paštu pranesk@lb.lt arba siunčiant pranešimą paštu Bankui adresu Totorių g. 4, LT-01121 Vilnius, po adresato pavadinimu įrašant „Atsakingajam tarnautojui įteikti asmeniškai“.
26. Asmens, pateikiančio informaciją apie pažeidimą, asmens duomenys tvarkomi teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą, nustatyta tvarka.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
28. Dokumentai, susiję su Aprašo nuostatų įgyvendinimu, tvarkomi ir saugomi Banko valdybos pirmininko patvirtintų Lietuvos banko dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių nustatyta tvarka.
29. Banko interneto ir intraneto svetainių skiltyse „Pranešėjų apsauga“, „Pranešk“ teikiama informacija apie:
29.3. asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, teisinės gynybos priemones, kuriomis saugoma nuo neigiamo poveikio priemonių, kaip nurodyta Pranešėjų apsaugos įstatymo 11 straipsnio 3 ir 5 dalyse;
29.4. asmens, teikiančio informaciją apie pažeidimus, teises, garantijas ir atsakomybės už informacijos atskleidimą netaikymą, kaip nustatyta Pranešėjų apsaugos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje;
29.5. konfidencialių konsultacijų, kurios gali būti teikiamos asmenims, svarstantiems pateikti ir pateikusiems informaciją apie pažeidimą, teikimo būdus;
29.6. teikiami metiniai statistiniai duomenys apie tai, kiek Banke per vidinį kanalą pateikta informacijos apie pažeidimus, kiek tokių pranešimų išnagrinėta, kiek jų perduota nagrinėti kompetentingai institucijai, kiek išteklių kasmet skiriama vidiniam kanalui palaikyti;
Informacijos apie pažeidimus teikimo, tyrimo,
tvarkymo ir konfidencialumo užtikrinimo
Lietuvos banke tvarkos aprašo
1 priedas
(Pranešimo apie pažeidimą forma)
PRANEŠIMAS APIE PAŽEIDIMĄ
20 ___ m. ______________ d.
______________
(Sudarymo vieta)
Asmens, pranešančio apie pažeidimą, duomenys |
||
Vardas, pavardė |
|
|
Asmens kodas |
|
|
Darbovietė (su įstaiga siejantys ar sieję tarnybos, darbo ar sutartiniai santykiai) |
|
|
Pareigos |
|
|
Telefono numeris (pastabos dėl susisiekimo) |
|
|
Asmeninio el. pašto arba gyvenamosios vietos adresas |
|
|
Informacija apie pažeidimą |
||
1. Apie kokį pažeidimą pranešate? Kokio pobūdžio tai pažeidimas?
|
||
1. Kas padarė šį pažeidimą? Kokie galėjo būti asmens motyvai darant šį pažeidimą?
|
||
2. Pažeidimo padarymo vieta, laikas.
|
||
Duomenys apie pažeidimą padariusį asmenį ar asmenis |
||
Vardas, pavardė |
|
|
Darbovietė |
|
|
Pareigos |
|
|
3. Ar yra kitų asmenų, kurie dalyvavo ar galėjo dalyvauti darant šį pažeidimą? Jei taip, nurodykite, kas jie.
|
||
4. Ar yra kitų pažeidimo liudininkų? Jei taip, pateikite jų kontaktinius duomenis.
|
||
Duomenys apie pažeidimo liudininką ar liudininkus |
||
Vardas, pavardė |
|
|
Pareigos |
|
|
Darbovietė |
|
|
Telefono numeris |
|
|
El. paštas |
|
|
5. Kada pažeidimas buvo padarytas ir kada apie jį sužinojote arba jį pastebėjote?
|
||
6. Kokius pažeidimą pagrindžiančius duomenis, galinčius padėti atlikti pažeidimo tyrimą, galėtumėte pateikti? Nurodykite pridedamus rašytinius ar kitus duomenis apie pažeidimą.
|
||
7. Ar apie šį pažeidimą jau esate kam nors pranešęs? Jei pranešėte, kam buvo pranešta ir ar gavote atsakymą? Jei gavote atsakymą, nurodykite jo esmę.
|
||
8. Papildomos pastabos ir komentarai.
|
||
□ Patvirtinu, kad esu susipažinęs su teisinėmis pasekmėmis už melagingos informacijos teikimą, o mano teikiama informacija yra teisinga.
|
||
Data |
Parašas
|
|
Informacijos apie pažeidimus teikimo,
tyrimo, tvarkymo ir konfidencialumo
užtikrinimo Lietuvos banke tvarkos aprašo
2 priedas
LIETUVOS BANKAS
______________________________________________________________________
(Asmens vardas ir pavardė, pareigos)
KONFIDENCIALUMO PASIŽADĖJIMAS
20___ m. d.
Vilnius
1. Aš suprantu, kad vykdydamas savo pareigas Lietuvos banke turėsiu prieigą prie informacijos apie asmenis, kuriems pagal Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymą taikomas reikalavimas užtikrinti konfidencialumą. Ši informacija Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytais atvejais gali būti atskleista arba perduota tik įgaliotiems asmenims ar institucijoms.
2. Aš žinau, kad konfidencialią informaciją sudaro asmens, Pranešėjų apsaugos įstatymo nustatyta tvarka pateikusio informaciją apie pažeidimą, duomenys ir kita jį tiesiogiai ar netiesiogiai identifikuoti leidžianti informacija.
3. Aš pasižadu užtikrinti konfidencialumą ir neatskleisti, neperduoti informacijos, kuriai pagal Pranešėjų apsaugos įstatymą taikomas reikalavimas užtikrinti konfidencialumą, nė vienam asmeniui, kuris nėra įgaliotas naudotis šia informacija, tiek įstaigos viduje, tiek už jos ribų. Taip pat pasižadu pranešti savo vadovui apie bet kokią pastebėtą ar sužinotą situaciją, kuri gali kelti grėsmę tokios informacijos saugumui ir konfidencialumui.
4. Aš žinau, kad šis pasižadėjimas galios visą mano darbo laiką šioje įstaigoje, taip pat man perėjus dirbti į kitas pareigas arba pasibaigus darbo ar sutartiniams santykiams.
5. Aš esu susipažinęs su Pranešėjų apsaugos įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytais pranešėjų apsaugos reikalavimais.
6. Aš esu įspėtas, kad, jeigu pažeisiu šį pasižadėjimą, man gali būti taikoma atsakomybė už Pranešėjų apsaugos įstatyme ir (arba) kituose teisės aktuose nustatytų pranešėjų apsaugos reikalavimų pažeidimą.
_________________________________ ________________ _________________________
(Pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas ir pavardė)
Pakeitimai:
1.
Lietuvos bankas, Nutarimas
Nr. 03-10, 2023-01-12, paskelbta TAR 2023-01-16, i. k. 2023-00728
Dėl Lietuvos banko valdybos 2019 m. birželio 25 d. nutarimo Nr. 03-125 „Dėl Informacijos apie pažeidimus teikimo ir tvarkymo Lietuvos banke tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo