Suvestinė redakcija nuo 2025-05-01

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2024-10-31, i. k. 2024-18936

 

Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, iliustracija, simbolis  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL SPECIALIZUOTOS PAGALBOS GALIMAI SEKSUALINĮ SMURTĄ PATYRUSIEMS VAIKAMS POREIKIO NUSTATYMO IR TEIKIMO APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. spalio 31 d. Nr. A1-732

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 36 straipsnio 3 dalimi, 366 straipsnio 2 ir 3 dalimis:

1.  T v i r t i n u  Specializuotos pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams poreikio nustatymo ir teikimo aprašą (pridedama).

2.  P r i p a ž į s t u  netekusiu galios Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. liepos 14 d. įsakymą Nr. A1-353 „Dėl Kompleksinės pagalbos teikimo vaikams, galimai nukentėjusiems nuo seksualinio smurto, pagalbos centre rekomendacijų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3Nustatau, kad:

3.1. šis įsakymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.;

3.2. 2025 m. gegužės 1 d. įsigalioja tokia šiuo įsakymu patvirtinto Specializuotos pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams poreikio nustatymo ir teikimo aprašo:

3.2.1. 5.1 papunkčio redakcija:

5.1. socialinės paslaugos (teikiamos kartu su kitomis Aprašo 5.25.4 papunkčiuose nurodytomis priemonėmis):

5.1.1. informavimas;

5.1.2. konsultavimas;

5.1.3. tarpininkavimas ir atstovavimas.“

3.2.2. 35 punkto redakcija:

35. Jei nustatomas psichologinio vaiko įvertinimo poreikis, šiai specializuotos pagalbos priemonei suteikti prireikus gali būti organizuojamas vaiko ir jo atstovo pagal įstatymą apnakvindinimas Tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.“

3.2.3. 36 punkto pirmosios pastraipos redakcija:

36. Vaikui ir jo atstovui pagal įstatymą apnakvindinimas organizuojamas, jei nėra galimybių užtikrinti vaiko atvykimo į Tarnybą ir išvykimo iš jos tą pačią dieną (prireikus – kelias dienas iš eilės) ir (ar) jei nėra galimybių atlikti psichologinio vaiko įvertinimo arčiausiai vaiko gyvenamosios vietos, taip pat jei yra bent viena iš šių sąlygų:“.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                                          Vytautas Šilinskas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės

apsaugos ir darbo ministro

2024 m. spalio 31 d. įsakymu

Nr. A1-732

 

SPECIALIZUOTOS PAGALBOS GALIMAI SEKSUALINĮ SMURTĄ PATYRUSIEMS VAIKAMS POREIKIO NUSTATYMO IR TEIKIMO APRAŠAS

 

 

i SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Specializuotos pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams poreikio nustatymo ir teikimo aprašas (toliau – Aprašas) nustato specializuotos pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams (toliau – specializuota pagalba) priemones, specializuotos pagalbos poreikio vertinimo, teikimo ir įrašymo į eilę gauti specializuotą pagalbą sąlygas ir tvarką. 

2.  Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Ilgalaikės kompleksinės pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiam vaikui teikimo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) – baigus teikti specializuotą pagalbą galimai seksualinį smurtą patyrusiam vaikui, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos rengiamos rekomendacijos, kokias tolesnės ilgalaikės pagalbos priemones, apimančias psichologines, socialines, medicinines, teisines priemones bei paslaugas tam vaikui, jo atstovams pagal įstatymą, prireikus ir kitiems jo šeimos nariams, taip pat elgesio su tuo vaiku strategijas, taikyti.

2.2. Vaikui draugiška fizinė aplinka – vaiko individualius poreikius atitinkanti fiziškai ir psichologiškai saugi erdvė, kurioje bendraujama su vaiku, užtikrinamas Specializuotos pagalbos galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams poreikio nustatymo ir teikimo apraše nurodytų specializuotos pagalbos priemonių teikimas, atsižvelgiant į vaiko savijautą, išsakytus rūpesčius, amžių, raidos ypatumus, jo brandą ir specifinius poreikius (pvz., atsiradusius dėl negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių, kultūrinių ypatumų ir kt.).

2.3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme, Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekse ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose.

3. Patyrę arba galimai seksualinį smurtą patyrę vaikai (toliau – vaikai) laikomi ypač pažeidžiamais. Specializuota pagalba jiems teikiama laikantis Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijoje, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme ir kituose tarptautiniuose, Europos Sąjungos ir nacionaliniuose teisės aktuose įtvirtintų principų, taip pat vaiko dalyvavimo, vaiko interesų, orumo, apsaugos nuo diskriminavimo bei teisinės valstybės principų.

 

II SKYRIUS

SPECIALIZUOTOS PAGALBOS PRIEMONĖS

 

4Užtikrindama specializuotos pagalbos teikimą Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Tarnyba), Tarnyba teikia pati ir (ar) organizuoja socialinių ir (ar) psichologinių, ir (ar) sveikatos priežiūros, ir (ar) kitokios pagalbos priemonių teikimą, atitinkantį konkretaus vaiko geriausius interesus ir poreikius.

5Tarnyboje teikiamos šios specializuotos pagalbos priemonės:

5.1. socialinės paslaugos (teikiamos kartu su kitomis Aprašo 5.25.4 papunkčiuose nurodytomis priemonėmis):

5.1.1. informavimas;

5.1.2. konsultavimas;

5.1.3. tarpininkavimas ir atstovavimas.

Papunkčio pakeitimai:

Nr. A1-732, 2024-10-31, paskelbta TAR 2024-10-31, i. k. 2024-18936

 

5.2. asmens sveikatos priežiūros paslaugos – Valstybinės teismo medicinos tarnybos (toliau – VTMT) ekspertų paslaugos, teikiamos vaikui pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą tvarką. 

5.3. psichologinės pagalbos paslaugos:

5.3.1. psichologinis vaiko įvertinimas;

5.3.2.   psichologo konsultacijos vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą;

5.3.3.   psichologo pagalba vaiko apklausoje ikiteisminio tyrimo metu.

5.4. kitos pagalbos priemonės:

5.4.1. vaikui draugiškos fizinės aplinkos, reikalingos vaiko apklausai ikiteisminio tyrimo metu atlikti, užtikrinimas;

5.4.2. vaiko parengimas dalyvauti apklausoje ikiteisminio tyrimo ir (ar) VTMT ekspertų apžiūros metu;

5.4.3.   Rekomendacijų parengimas;

5.4.4. emocinė pagalba vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą;

5.4.5. krizės įveikimo pagalba vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą.

 

III SKYRIUS

SPECIALIZUOTOS PAGALBOS POREIKIO VERTINIMAS

 

6.  Tarnyba, gavusi pranešimą apie galimą seksualinį smurtą prieš vaiką, atlieka Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 36 straipsnio 1 dalyje nurodytus veiksmus ir pagal visus vaiko situacijos vertinimo metu gautus duomenis įvertina specializuotos pagalbos poreikį, užpildydama Tarnybos direktoriaus patvirtintos formos specializuotos pagalbos poreikio vertinimo anketą. Tarnyba, atlikdama specializuotos pagalbos poreikio vertinimą, vertina pranešimo nagrinėjimo metu surinktą informaciją apie vaikui reikalingą pagalbą, surenka ir įvertina teisėsaugos institucijų bei asmens sveikatos priežiūros įstaigų turimą informaciją, nurodytą Aprašo 7 ir 8 punktuose.

7.  Vertindama specializuotos pagalbos poreikį, jei pranešimas apie galimą seksualinį smurtą prieš vaiką yra gautas iš teisėsaugos institucijos ir dėl galimai panaudoto seksualinio smurto prieš vaiką pradėtas ikiteisminis tyrimas, Tarnyba iš teisėsaugos institucijos surenka informaciją (ar vaikui atlikta VTMT eksperto apžiūra, teismo psichologinė psichiatrinė ekspertizė, vaiko apklausa ikiteisminio tyrimo metu) ir įvertina, ar yra poreikis teikti vaikui Aprašo 5.2 ir (ar) 5.3, ir (ar) 5.4.1 papunkčiuose nurodytas pagalbos priemones.

8Jei vaikas pirmiausia paslaugas gavo asmens sveikatos priežiūros įstaigoje (toliau – ASPĮ) sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka, Tarnyba surenka duomenis iš ASPĮ (informacija apie vaikui paslaugas teikusią komandą, nurodant, kokių sričių specialistai, medikai teikė paslaugas, informacija apie vaiko sveikatos būklę (diagnozė, sužalojimo ar traumos pobūdis, mastas, paskirtas gydymas), medicinos psichologo suteiktas paslaugas bei fizinę ir emocinę vaiko būklę paslaugų teikimo metu, informacija, ar vaikui buvo teiktos vaikų ir paauglių psichiatro konsultacijos ir (ar) paslaugos, ar vaikas buvo gydytas stacionare) ir įvertina, ar vaikui reikės kitų Aprašo 5 punkte nurodytų specializuotos pagalbos priemonių.

9. Įvertinus specializuotos pagalbos poreikį, nustatoma, kad specializuota pagalba reikalinga, kai gaunama informacija, jog vaikas galimai patyrė seksualinį smurtą, ir nustatomas bent vienos iš Aprašo 5.25.4 papunkčiuose nurodytos specializuotos pagalbos priemonės reikalingumas.

10. Jei, įvertinus specializuotos pagalbos poreikį, nustatoma, kad vaikas jau yra gavęs arba netrukus gaus visas jam reikalingas ir geriausiai jo poreikius atitinkančias paslaugas dėl konkretaus įvykio (pvz., vaikui vaiko atstovų pagal įstatymą iniciatyva jau teikiama psichologo pagalba, jau atlikta teismo psichologinė psichiatrinė ekspertizė, VTMT eksperto apžiūra ASPĮ, vaiko apklausa ikiteisminio tyrimo metu, tad poreikio papildomai apklausti vaiką nėra ir pan.), Tarnyba nustato, kad specializuota pagalba jam nereikalinga.

11. Tarnyba, nustačiusi, kad specializuota pagalba reikalinga, įvertina, ar specializuota pagalba turi būti suteikta nedelsiant, ar gali būti suteikta ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos.

12. Specializuota pagalba reikalinga ir turi būti suteikta nedelsiant, jei nustatoma bent viena iš šių sąlygų:

12.1. vaikui reikalinga skubi krizės įveikimo ir (ar) emocinė pagalba, ir (ar) psichologo konsultacija ir jos suteikimas Tarnyboje nedelsiant atitinka geriausius vaiko interesus;

12.2. ikiteisminį tyrimą atliekantys pareigūnai nurodo, kad būtina skubiai atlikti vaiko apklausą ikiteisminio tyrimo metu, pasinaudojant vaikui draugiška fizine aplinka Tarnyboje;

12.3. ikiteisminį tyrimą atliekantys pareigūnai nurodo, kad vaikui būtina skubi VTMT eksperto apžiūra, pasinaudojant vaikui draugiška fizine aplinka Tarnyboje;

12.4. ikiteisminį tyrimą atliekantys pareigūnai prašo psichologinio vaiko įvertinimo skubos tvarka.

13. Specializuota pagalba reikalinga, bet gali būti suteikta ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos, jei nėra skubios specializuotos pagalbos suteikimo kriterijų, nurodytų Aprašo 12 punkte.

14. Nustačius, kad vaikui reikalinga specializuota pagalba, siekiant užtikrinti geriausius vaiko interesus ir konkretaus vaiko poreikius atitinkančios specializuotos pagalbos suteikimą, Tarnyba, bendradarbiaudama su vaiko atstovais pagal įstatymą bei teisėsaugos institucijomis, įvertina, kada vaikas bus geriausiai pasiruošęs gauti specializuotą pagalbą.

15. Jeigu Tarnyba, jau nustačiusi, kad vaikui specializuota pagalba reikalinga, gauna informaciją iš teisėsaugos institucijų, jog reikalingos papildomos specializuotos pagalbos priemonės, arba jeigu paaiškėja bent viena iš Aprašo 12 punkte nurodytų aplinkybių, specializuotos pagalbos poreikio vertinimas iš naujo neatliekamas, tačiau užtikrinamos visos, įskaitant ir papildomas, vaikui reikalingos specializuotos pagalbos priemonės.

 

IV SKYRIUS

SPECIALIZUOTOS PAGALBOS TEIKIMAS IR ĮRAŠYMAS Į EILĘ GAUTI SPECIALIZUOTĄ PAGALBĄ

 

PIRMASIS SKIRNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

16. Tarnyba, Tarnyboje registruodama vaiką gauti specializuotą pagalbą, atsižvelgia į informaciją, pateiktą specializuotos pagalbos poreikio vertinimo anketoje (kokios (-ių) specializuotos pagalbos priemonių reikalingumas nustatytas, ar nustatyta, kad specializuota pagalba turi būti suteikiama nedelsiant, ar specializuota pagalba gali būti suteikiama per 60 dienų), vaiko vardą, pavardę, vaiko asmens kodą arba gimimo datą (jei vaikas neturi asmens kodo arba asmens kodas nežinomas) ir prideda specializuotos pagalbos poreikio vertinimo anketą.

17. Tarnyba, prieš pradėdama teikti specializuotą pagalbą, turi įvertinti galimą specializuotos pagalbos naudą ir žalą. Specializuota pagalba turi būti teikiama pagal individualius vaiko ir jo atstovų pagal įstatymą poreikius, įvertinus su kiekvienu vaiku susijusias aplinkybes, vaiko sveikatos, brandos, raidos ypatumus, turimus individualius poreikius (pvz., atsiradusius dėl turimos negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių, kultūrinių ir kitų ypatumų) ir vaiko amžių, taip pat atsižvelgus į vaiko nuomonę, vaikui apie specializuotos pagalbos teikimą paaiškinus jam suprantama kalba ir būdu, siekiant užtikrinti jo teisių ir teisėtų interesų apsaugą:

17.1. specializuota pagalba turi būti teikiama taip, kad nebūtų galimybių vaikui grasinti, jį gąsdinti ar kitaip neigiamai paveikti, žeminti vaiko orumą ar reikšti nepasitikėjimą vaiko žodžiais. Visais atvejais, kai vaikas jaučiasi pavargęs, sunerimęs, jis privalo turėti galimybę sustabdyti specializuotos pagalbos teikimą ir jį vėliau tęsti. Su šia teise Tarnyba turi supažindinti vaiką iki konkrečių specializuotos pagalbos priemonių teikimo pradžios jam suprantama kalba ir būdu.

17.2. specialistai, teikiantys specializuotą pagalbą, privalo turėti specialiųjų žinių, reikalingų darbui su vaikais (vertinama vadovaujantis Tarnybos parengtu kompetencijų modeliu), darbo su vaikais kompetenciją (vertinama vadovaujantis Tarnybos parengtu kompetencijų modeliu), išmanyti vaikų socialinės ir psichologinės raidos procesus;

17.3. jei specializuota pagalba teikiama vaikui su negalia ar turinčiam sveikatos sutrikimų, specializuotai pagalbai teikti Tarnyba turi teisę pasitelkti specialistą, turintį atitinkamų žinių apie vaiko negalią ar vaiko sveikatos sutrikimus bei jų ypatumus. Tarnyba turi užtikrinti prieinamą aplinką vaikams su negalia ar turintiems sveikatos sutrikimų;

17.4. vaikui teikiama specializuota pagalba bei Rekomendacijose siūlomos ilgalaikės pagalbos priemonės turi būti planuojamos ir organizuojamos taip, kad sudarytų integralią visumą su kitomis vaiko gaunamomis paslaugomis.

18. Specializuota pagalba gali būti teikiama etapais: dalis vaikui reikalingų specializuotos pagalbos priemonių gali būti suteikiama nedelsiant, o kita dalis įrašius į eilę gauti specializuotą pagalbą ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos. Vaikas įrašomas į eilę gauti specializuotą pagalbą nurodant vaiko asmens duomenis, nurodytus Aprašo 19 punkte.

19. Jei nustatoma, kad specializuota pagalba turi būti suteikta nedelsiant, vaikas priimamas į Tarnybą artimiausią darbo dieną, nebent tai neatitiktų geriausių vaiko interesų. Jei nustatoma, kad skubios specializuotos pagalbos teikimas Tarnyboje neatitinka geriausių vaiko interesų ar negalimas dėl vaiko sveikatos būklės ar kitų objektyvių aplinkybių, vaikas įrašomas į eilę gauti specializuotą pagalbą ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos ir pagalba jam užtikrinama artimiausią darbo dieną nuo šių aplinkybių išnykimo dienos. Tarnyba, įrašydama vaiką į eilę gauti specializuotą pagalbą, nurodo vaiko vardą, pavardę, vaiko asmens kodą arba gimimo datą (jei vaikas neturi asmens kodo arba asmens kodas nežinomas) ir prideda specializuotos pagalbos poreikio vertinimo anketą.

20. Jei nustatoma, kad vaikui specializuota pagalba reikalinga, bet gali būti suteikta per 60 dienų, Tarnyba įrašo vaiką į eilę gauti specializuotą pagalbą pagal vertinimo atlikimo datą eilės tvarka ir užtikrina, kad specializuota pagalba būtų suteikta ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos. Vaikas įrašomas į eilę gauti specializuotą pagalbą, nurodant vaiko asmens duomenis, nurodytus Aprašo 19 punkte.

21. Tarnyba užtikrina, kad specializuota pagalba būtų teikiama konfidencialiai ir privačiai, saugant kiekvieno vaiko ir jo atstovų pagal įstatymą teisę į privatumą (atskiri kabinetai, ribojamas garso ir vaizdo įrašymas Tarnybos patalpose, garso izoliacija ir pan.).

22.  Teikiama specializuota pagalba turi būti efektyvi. Tarnyba gali konsultuotis su specialistais, kad teikiama pagalba užtikrintų vaiko teises ir teisėtus interesus, atitiktų individualius vaiko poreikius:

22.1. teismo mediku ar sveikatos priežiūros specialistu, kuris teikia asmens sveikatos priežiūros paslaugas, laikydamasis teisės aktų, reglamentuojančių jo veiklą, reikalavimų;

22.2. teritorinės prokuratūros prokuroru pagal ikiteisminio tyrimo atlikimo vietą;

22.3. ikiteisminį tyrimą atliekančiu ikiteisminio tyrimo pareigūnu;

22.4. ikiteisminį tyrimą atliekančios įstaigos veiklos teritorijoje dirbančiu teismo psichologu;

22.5. vaiko interesams galinčiu atstovauti asmeniu, nurodytu Baudžiamojo proceso kodekso 55 straipsnio 2 dalyje;

22.6. kitais specialistais.

23.  Tarnybos direktorius ar jo įgaliotas asmuo į specializuotos pagalbos specialistų komandą pagal atskiras bendradarbiavimo sutartis gali įtraukti ir kitus valstybės ir (ar) savivaldybės institucijų ar įstaigų, ir (ar) nevyriausybinių organizacijų darbuotojus, turinčius specialiųjų žinių ir darbo su vaikais patirties.

24. Teikiant specializuotą pagalbą, vadovaujamasi geriausių vaiko interesų principu, siekiant apsaugoti vaiką nuo neigiamo baudžiamojo proceso poveikio, daugumą konkrečiam vaikui reikalingų specializuotos pagalbos priemonių suteikiant tose pačiose patalpose, sudarant galimybes kitų sričių specialistams atvykti, pabendrauti su vaiku, užmezgant ir išlaikant saugų emocinį ryšį su vaiku vienam specialistui, kuris lydį vaiką specializuotos pagalbos teikimo jam metu.

25. Vaiko ir (ar) jo atstovų pagal įstatymą atvykimą į Tarnybą koordinuoja Tarnyba. Vaiko atvykimą į Tarnybą organizuoja ir atvykimo išlaidas apmoka vaiko atstovai pagal įstatymą. Jei dėl objektyvių priežasčių vaiko atstovai pagal įstatymą to padaryti negali, vaiko ir (ar) jo atstovų pagal įstatymą atvykimą į Tarnybą organizuoja ir atvykimo išlaidas apmoka vaiko gyvenamosios vietos savivaldybė. Prireikus vaiko ir (ar) jo atstovų pagal įstatymą atvykimą gali padėti organizuoti Tarnyba.

26. Specializuota pagalba gali būti teikiama Tarnybos patalpose arba gali būti organizuojama kaip mobili paslauga arčiausiai vaiko gyvenamosios vietos.

27. Specializuota pagalba kaip mobili paslauga gali būti organizuojama, atsižvelgiant į šiuos kriterijus:

27.1. vaiko patirto seksualinio smurto ir dėl jo sutrikdytos sveikatos mastas (pvz., patirti lūžiai, vaikas hospitalizuotas, savižala, suicidinės mintys ir kt.);

27.2. vaikui nereikalinga VTMT eksperto apžiūra ir apklausa ikiteisminio tyrimo metu, pasinaudojant vaikui draugiška fizine aplinka Tarnyboje;

27.3. vertinant Tarnyboje turimą informaciją apie vaiko sveikatos ir (ar) emocinę būklę, nustatoma, kad vaikui vykti gauti specializuotą pagalbą gali būti labiau žalinga nei naudinga ir kad geriausius jo interesus geriau atitiktų specializuotos pagalbos priemonės, kurios būtų jam teikiamos arčiau jo gyvenamosios vietos; 

27.4. vaiko fizinė negalia ir lėtinės ligos;

27.5. tėvų ir (ar) vaiko nuomonė, kai ji neprieštarauja geriausiems vaiko interesams  (pvz., vaikas ir (ar) vaiko atstovai pagal įstatymą teigia, kad tikrai nevažiuos iš savo saugios gyvenamosios vietos arba vaikas ir (ar) vaiko atstovai pagal įstatymą kaip tik pageidauja gauti specializuotos pagalbos priemones toliau nuo gyvenamosios vietos ir kt.);

27.6. kitos aplinkybės, kurios buvo įvertintos specializuotos pagalbos poreikio vertinimo metu dėl specializuotos pagalbos, teikiamos arčiau vaiko gyvenamosios vietos, atitikimo geriausiems vaiko interesams.

28. Tarnybos specialistų (psichologo, socialinio darbuotojo, teisininko ar kt.) konsultavimo paslaugos teikiamos tiesiogiai Tarnyboje, o vaikui išvykus užtikrinamas konsultavimas nuotoliu telefonu ar kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

 

ANTRASIS SKIRNIS

VTMT EKSPERTŲ APŽIŪRA, PASINAUDOJANT VAIKUI DRAUGIŠKA FIZINE APLINKA TARNYBOJE

 

29. Jei vaikui reikia užtikrinti VTMT eksperto apžiūrą, pasinaudojant vaikui draugiška fizine aplinka Tarnyboje, Tarnyba susisiekia su VTMT ekspertais, kad suderintų specializuotos pagalbos priemonės suteikimo laiką, ir Aprašo 25 punkte nustatyta tvarka inicijuoja vaiko atvykimą specializuotai pagalbai gauti.

30. Tarnyba užtikrina, kad VTMT ekspertui būtų suteikta atskira patalpa, kurioje jis netrukdomas ir visiškai konfidencialiai galėtų atlikti vaiko apžiūrą, būtų svarbiausia jo darbui reikalinga įranga, o pati patalpa būtų įrengta taip, kad keltų kuo mažiau neigiamų išgyvenimų vaikui. Apžiūrai reikalingas priemones VTMT ekspertas atsiveža pats sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. 

31. VTMT eksperto apžiūra Tarnyboje gali būti atliekama tik esant pradėtam ikiteisminiam tyrimui bei turint ikiteisminio tyrimo pareigūno, prokuroro ar teisėjo raštu paskirtą užduotį atlikti kūno tyrimą. Jeigu dėl objektyvių aplinkybių nėra galimybių VTMT eksperto apžiūrą atlikti Tarnyboje, VTMT eksperto apžiūra organizuojama tokią paslaugą teikiančioje ASPĮ sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

PSICHOLOGINĖS PAGALBOS PASLAUGŲ TEIKIMAS

 

32. Jei nustatoma, kad reikalingas psichologinis vaiko įvertinimas, jis gali būti atliekamas Tarnyboje arba teikiamas kaip mobili paslauga. Šio vertinimo išvada parengiama pagal Tarnybos direktoriaus patvirtintą psichologinio vaiko vertinimo išvados formą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo baigto psichologinio vaiko įvertinimo ir pateikiama ikiteisminį tyrimą atliekančiai institucijai.

33. Psichologinio vaiko įvertinimo metu psichologas, vadovaudamasis Psichologinio įvertinimo organizavimo sveikatos priežiūros sistemoje reglamentu ir remdamasis iš įvairių šaltinių gauta informacija (psichologiniais testais, interviu, stebėjimu, dokumentiniais šaltiniais ir kt.), siekia suprasti vaiko psichologiją, kad galėtų atsakyti į įvertinimo klausimą (-us), ir pateikti rekomendacijas, kaip spręsti problemą. Psichologinį vaiko įvertinimą gali atlikti asmuo, baigęs universitetines psichologijos studijų krypties psichologijos bakalauro ir psichologijos magistro studijas arba vientisąsias universitetines psichologijos krypties studijas ir atitinkantis Aprašo 17.2 papunktyje nurodytus reikalavimus. 

34. Vaiko atstovams pagal įstatymą sudaroma galimybė gauti ne mažiau kaip dvi psichologo, prireikus – kito specializuotą pagalbą Tarnyboje teikiančio specialisto konsultacijas, siekiant suteikti trumpalaikę psichologinę ir (ar) emocinę pagalbą bei suteikti žinių, kaip padėti vaikui įveikti krizinę situaciją.

35. Jei nustatomas psichologinio vaiko įvertinimo poreikis, šiai specializuotos pagalbos priemonei suteikti prireikus gali būti organizuojamas vaiko ir jo atstovo pagal įstatymą apnakvindinimas Tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

Punkto pakeitimai:

Nr. A1-732, 2024-10-31, paskelbta TAR 2024-10-31, i. k. 2024-18936

 

36. Vaikui ir jo atstovui pagal įstatymą apnakvindinimas organizuojamas, jei nėra galimybių užtikrinti vaiko atvykimo į Tarnybą ir išvykimo iš jos tą pačią dieną (prireikus – kelias dienas iš eilės) ir (ar) jei nėra galimybių atlikti psichologinio vaiko įvertinimo arčiausiai vaiko gyvenamosios vietos, taip pat jei yra bent viena iš šių sąlygų:

 

Punkto pakeitimai:

Nr. A1-732, 2024-10-31, paskelbta TAR 2024-10-31, i. k. 2024-18936

36.1. atvyksta nepilnametė mama su savo kūdikiu arba besilaukianti nepilnametė;

36.2. atvyksta vaikas, turintis individualių poreikių ar sveikatos sutrikimų (pateikus tai įrodančius medicininius dokumentus, t. y. medikų pažymas arba išrašus iš gydymo įstaigos arba e. sveikatos portalo). Tokiu atveju apnakvindinimo paslauga gali būti užtikrinama tik kartu su atstovu pagal įstatymą;

36.3. kitais atvejais, kai vaiko apnakvindinimas geriausiai atitiktų vaiko interesus.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

VAIKUI DRAUGIŠKOS FIZINĖS APLINKOS, REIKALINGOS VAIKO APKLAUSAI IKITEISMINIO TYRIMO METU ATLIKTI, UŽTIKRINIMAS  

 

37. Nustačiusi, kad vaikui reikia užtikrinti vaikui draugišką fizinę aplinką, ikiteisminio tyrimo metu atliekant jo apklausą Tarnyboje, Tarnyba, bendradarbiaudama su ikiteisminį tyrimą atliekančiu pareigūnu, prokuroru bei vaiko atstovu, suderina apklausos datą, laiką, apklausos dalyvių sąrašą (nurodomi vardai ir pavardės). Jei apklausą turi atlikti ikiteisminio tyrimo teisėjas, preliminari apklausos data ir laikas su juo suderinami iš anksto.

38. Vaiko apklausa ikiteisminio tyrimo metu gali būti organizuojama Tarnyboje darbo dienomis, darbo valandomis. Vaiko apklausą ikiteisminio tyrimo metu Tarnyboje gali atlikti ikiteisminio tyrimo teisėjas, ikiteisminio tyrimo pareigūnas ar prokuroras, vadovaudamiesi Baudžiamojo proceso kodekso nuostatomis. Tarnyboje sudaromos visos reikiamos sąlygos, kad vaiko apklausa, atliekama ikiteisminio tyrimo metu, atitiktų Baudžiamojo proceso kodekse nustatytus reikalavimus.

39. Tarnyboje vaiko apklausa ikiteisminio tyrimo metu atliekama specialiai paruoštoje ir pritaikytoje patalpoje, kurioje nebūtų įtariamojo ir kitų proceso dalyvių, išskyrus psichologą ir vaiko atstovą. Patalpa turi būti įrengta jaukiai, tačiau taip, kad neblaškytų apklausiamo vaiko dėmesio. Prireikus Tarnyba sudaro galimybę ikiteisminio tyrimo teisėjui, prokurorui ar ikiteisminio tyrimo pareigūnui atlikti vaiko apklausą nuotoliniu būdu, naudojantis tam skirtomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

40. Vadovaudamasi Baudžiamojo proceso kodekso nuostatomis, Tarnyba sudaro galimybes įtariamajam ir kitiems proceso dalyviams vaiko apklausą ikiteisminio tyrimo metu tiesiogiai stebėti atskiroje, specialiai paruoštoje ir pritaikytoje patalpoje.

41. Ikiteisminio tyrimo teisėjui, ikiteisminio tyrimo pareigūnui, prokurorui apklausti vaiką paprastai padeda Tarnybos psichologas, o nesant galimybės pasitelkti Tarnybos psichologą arba minėtiems apklausą atliekantiems subjektams nusprendus vaiką apklausti Tarnyboje, padedant ne Tarnybos psichologui, o kitam psichologui, pastarojo dalyvavimą užtikrina teismas, ikiteisminio tyrimo pareigūnas arba prokuroras.

42. Prireikus Tarnyboje rengiamas tarpžinybinis pasitarimas, kuriame dalyvauja ikiteisminio tyrimo pareigūnas ar prokuroras, vaiko įgaliotasis atstovas, jeigu vaikas tokį atstovą turi, Tarnybos atstovas bei specializuotos pagalbos specialistų komanda, kurio metu suderinamas veiksmų planas, klausimai, į kuriuos pareigūnai tikisi gauti atsakymus, kitos apklausos aplinkybės.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

REKOMENDACIJŲ PARENGIMAS IR PERDAVIMAS ATSAKINGOMS INSTITUCIJOMS

 

43. Tarnyba, atsižvelgusi į vaikui ir (ar) jo atstovams pagal įstatymą suteiktą specializuotą pagalbą, šių asmenų emocinę būseną, individualius vaiko poreikius (pvz., atsiradusius dėl negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių, kultūrinių ypatumų ir kt.), vaiko ir jo atstovų pagal įstatymą nuomonę, gyvenamąją vietą ir pagalbos prieinamumą, informaciją, ar seksualinio smurto liudininkais tapo kiti vaiko šeimos nariai, žinomas aplinkybes apie vaiko gyvenimo sąlygas bei aplinką ir kitas svarbias aplinkybes, per 3 darbo dienas nuo vaiko išvykimo iš Tarnybos dienos arba, jei vaikui specializuota pagalba buvo teikiama kaip mobili paslauga, per 3 darbo dienas nuo baigtų teikti specializuotos pagalbos priemonių arčiausiai vaiko gyvenamosios dienos parengia Tarnybos direktoriaus patvirtintos formos Rekomendacijas vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą, prireikus – ir kitiems vaiko šeimos nariams (nurodomi vaiko ir (ar) jo atstovų pagal įstatymą vardai, pavardės, gimimo datos, prireikus – kitų vaiko šeimos narių vardai, pavardės, gimimo datos, vaiko išgyvenami emociniai ir elgesio sunkumai, konkrečios rekomenduojamos pagalbos priemonės, elgesio su vaiku strategijos). Pateiktos Rekomendacijos turi būti aptariamos su vaiko atstovais pagal įstatymą ir su vaiku, jeigu tai atitinka geriausius vaiko interesus, ir jiems paaiškinamos.

44. Tarnyba bendradarbiauja su savivaldybėse esančiomis psichosocialinę pagalbą ir paslaugas teikiančiomis organizacijomis, renka ir periodiškai sistemina informaciją apie jas (organizacijos pavadinimas, teikiamos paslaugos, adresas, el. pašto adresas, ryšio numeris), siekdama parengti geriausiai vaiko ir jo atstovų pagal įstatymą interesus atitinkančias Rekomendacijas efektyviai pagalbai gauti arčiausiai vaiko gyvenamosios vietos.

45. Jeigu Tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius priima sprendimą kreiptis į socialinių paslaugų įstaigą ar kitą įstaigą, kuriai savivaldybė suteikė įgaliojimus koordinuoti atvejo vadybos procesą ir jos vadovas ar jo įgaliotas asmuo paskiria atvejo vadybininką Atvejo vadybos tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. A1-141 „Dėl Atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Atvejo vadybos tvarkos aprašas), nustatyta tvarka arba jeigu atvejo vadybos procesas vaikui ir jo šeimai jau yra pradėtas, Tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius pateikia Rekomendacijas atvejo vadybininkui. Jeigu vaikui ir jo šeimai atvejo vadybos procesas yra pradėtas, Rekomendacijų aptarime kartu su vaiko atstovais pagal įstatymą, vaiku (jeigu tai atitinka geriausius vaiko interesus) dalyvauja ir atvejo vadybininkas.

46. Jei atvejo vadyba nepradedama, bet atvejo vadybininkas nustato poreikį vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą gauti bendrąsias socialines paslaugas ar kitą savivaldybėje teikiamą paramą, Tarnyba šią informaciją raštu perduoda savivaldybės administracijai Atvejo vadybos tvarkos apraše nustatyta tvarka. Vaiko gyvenamosios vietos savivaldybės administracijos specialistai, kurie atsakingi už koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikui ir jo šeimai organizavimą, prireikus gali kreiptis į Rekomendacijų rengėją dėl paaiškinimo, kaip geriausiai galima būtų jas įgyvendinti.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

47. Tarnyba, reaguodama į pranešimą apie vaiką, galimai nukentėjusį nuo seksualinio smurto, įvertina, ar be advokato pagalbos vaiko teisės ir teisėti interesai bus tinkamai ginami, ir nustačiusi, kad nebus, kreipiasi į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą dėl antrinės valstybės garantuojamos teisinės pagalbos suteikimo vaikui, pateikdama teisingumo ministro nustatytos formos pranešimą dėl antrinės teisinės pagalbos teikimo.

48. Tarnyba užtikrina asmens duomenų apsaugą bei pagalbos teikimo konfidencialumą. Asmens duomenų tvarkymo tikslas – atlikti specializuotos pagalbos poreikio vertinimą ir užtikrinti Apraše nustatytų specializuotos pagalbos priemonių taikymą.

49. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Aprašu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą.

50. Dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

51. Duomenų subjekto teisės įgyvendinamos duomenų valdytojo, į kurį kreipiamasi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka, vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679.

______________