Suvestinė redakcija nuo 2019-02-21 iki 2022-02-14
Nutarimas paskelbtas: TAR 2018-06-22, i. k. 2018-10242
LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ VEIKLOS ORGANIZAVIMO IR INVESTICINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2018 m. birželio 20 d. Nr. 03-111
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos finansų rinkos priežiūros sistemos pertvarkos įstatymo 4 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 20 straipsnio 4 punktu, Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 4 straipsnio 6 dalimi ir Lietuvos Respublikos alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymo 4 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:
Preambulės pakeitimai:
Nr. 03-39, 2019-02-14, paskelbta TAR 2019-02-20, i. k. 2019-02687
1. Patvirtinti Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisykles (pridedama).
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimą Nr. 03-157 „Dėl Investicinių paslaugų teikimo ir klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais;
2.2. Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimą Nr. 03-158 „Dėl Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais“;
2.3. Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 1998 m. vasario 6 d. nutarimą Nr. 5 „Dėl Neasocijuotų viešosios vertybinių popierių apyvartos tarpininkų etikos kodekso“;
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2018 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 03-111
FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ VEIKLOS ORGANIZAVIMO IR INVESTICINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
TAIKYMO SRITIS IR VARTOJAMOS SĄVOKOS
1. Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato organizacinius reikalavimus ir veiklos reikalavimus, kurių privalo laikytis finansų maklerio įmonės, kredito įstaigos ir užsienio finansų maklerio įmonių ir kredito įstaigų filialai, teikiantys investicines ir (arba) papildomas paslaugas ar vykdantys investicinę veiklą. Taisyklėse nustatyti reikalavimai, jei nenurodyta kitaip, mutatis mutandis taikomi ir pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą ir (arba) Alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymą veikiančioms valdymo įmonėms, teikiančioms investicines ir (arba) papildomas paslaugas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 03-39, 2019-02-14, paskelbta TAR 2019-02-20, i. k. 2019-02687
2. Taisyklių III, IV, V ir VII skyrių nuostatos taikomos ir kredito įstaigoms, priimančioms ir (arba) platinančioms struktūrizuotus indėlius, atsižvelgiant į Finansinių priemonių rinkų įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus.
3. Taisyklių teisinis pagrindas – Įstatymo 16, 20 ir 29 straipsniai, Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 4 straipsnio 6 dalis ir 11 straipsnis, Alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymo 4 straipsnio 5 dalis. Taisyklės detalizuoja Įstatymo 16 straipsnyje ir II skyriaus trečiajame skirsnyje bei Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 11 straipsnyje nustatytus reikalavimus. Taisyklės įgyvendina 2016 m. balandžio 7 d. Komisijos deleguotąją direktyvą (ES) 2017/593, kuria papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/65/ES nuostatos dėl klientams priklausančių finansinių priemonių ir lėšų apsaugos, produktų valdymo pareigų ir taisyklių, taikomų mokesčių, komisinio atlyginimo arba bet kokios piniginės ar nepiniginės naudos teikimui arba gavimui (OL 2017 L 87, p. 500–517, toliau – Deleguotoji direktyva), taip pat 2012 m. birželio 25 d. Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (toliau – ESMA) Gaires dėl tam tikrų FPRD atitikties funkcijai nustatytų reikalavimų aspektų (ESMA/2012/388).
Punkto pakeitimai:
Nr. 03-39, 2019-02-14, paskelbta TAR 2019-02-20, i. k. 2019-02687
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
4.1. platinimo kanalai – kanalai, kuriais informacija yra viešai prieinama arba gali tapti viešai prieinama;
4.2. informacija, kuri gali tapti viešai prieinama – informacija, kuria gali pasinaudoti daug asmenų;
4.3. vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandoris – kaip tai apibrėžta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2015/2365 dėl vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandorių ir pakartotinio naudojimo skaidrumo (OL 2015 L 337, p. 1) 3 straipsnio 11 punkte;
4.4. reikalavimus atitinkantis pinigų rinkos fondas – kolektyvinio investavimo subjektas, įsteigtas ir veikiantis pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą arba kitos valstybės narės teisės aktus, kuriais į tos valstybės narės nacionalinę teisę perkelta 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/65/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamuosius vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo (OL 2009 L 302, p. 32), arba kuriam taikoma priežiūra ir, jei taikoma, kuriam atitinkama kitos valstybės narės priežiūros institucija yra išdavusi veiklos leidimą pagal tos valstybės narės teisės aktų reikalavimus ir kuris atitinka visas šias sąlygas:
4.4.1. jo pagrindinis investavimo tikslas – palaikyti kolektyvinio investavimo subjekto grynųjų aktyvų vertę, kad ji būtų pastovi (neįskaitant iš turto gaunamų pajamų) arba lygi investuotojų investuoto pradinio kapitalo ir gautų pajamų sumai;
4.4.2. siekdamas pagrindinio investavimo tikslo jis privalo investuoti tik į auštos kokybės pinigų rinkos priemones, kurių terminas arba iki priemonės išpirkimo likęs terminas yra ne ilgesnis kaip 397 dienos arba kurių reguliariai perskaičiuojamas pajamingumas atitinka šį terminą ir kurių vidutinis svertinis terminas yra 60 dienų. Laikoma, kad pinigų rinkos priemonė yra aukštos kokybės, jei finansų maklerio įmonė arba valdymo įmonė pati atlieka dokumentais pagrįstą pinigų rinkos priemonės kredito kokybės vertinimą, leidžiantį pripažinti pinigų rinkos priemonę esant aukštos kokybės. Jei viena ar daugiau Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (ESMA) įregistruotų ir jos prižiūrimų kredito reitingų agentūrų yra suteikusios tai priemonei reitingą, finansų maklerio įmonė arba valdymo įmonė, atlikdama priemonės kredito kokybės vertinimą, turėtų inter alia atsižvelgti į suteiktą kredito reitingą. Be to, 4.4.1 punkte nurodytas pagrindinis investavimo tikslas gali būti pasiektas papildomai investuojant į indėlius kredito įstaigose;
4.5. vyresnioji vadovybė – asmuo arba asmenys, kurie veiksmingai vadovauja finansų maklerio įmonės veiklai ir yra atsakingi ir atskaitingi įmonės valdymo organui už kasdienį įmonės valdymą, įskaitant reikalavimų, taikomų įmonei ir jos darbuotojams vykdant produktų ir paslaugų platinimą klientams, įgyvendinimą;
4.6. atitikties funkcija – finansų maklerio įmonės funkcija, apimanti atitikties rizikos identifikavimą, vertinimą, stebėseną ir su tuo susijusį konsultavimą bei ataskaitų teikimą;
II SKYRIUS
ORGANIZACINIAI REIKALAVIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI ORGANIZACINIAI REIKALAVIMAI
6. Taisyklių 1 punkte nurodyti subjektai (toliau šiose Taisyklėse visi kartu arba kiekvienas atskirai – finansų maklerio įmonė), teikiantys investicines paslaugas ar vykdantys investicinę veiklą, turi laikytis 2016 m. balandžio 25 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2017/565, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva papildoma nuostatomis dėl investicinių įmonių organizacinių reikalavimų bei veiklos sąlygų ir toje direktyvoje apibrėžtų terminų (OL 2017 L 87, p. 1–83, toliau – Deleguotasis reglamentas), II skyriuje nustatytų reikalavimų, taip pat Deleguotąją direktyvą ir Deleguotąjį reglamentą įgyvendinančiuose techniniuose reguliavimo standartuose ir techniniuose įgyvendinimo standartuose nustatytų reikalavimų.
ANTRASIS SKIRSNIS
ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMAI
7. Finansų maklerio įmonė privalo:
7.1. įmonės vidaus dokumentais patvirtinti ir tinkamai įgyvendinti darbuotojų, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali daryti reikšmingą įtaką įmonės prisiimamos rizikos pobūdžiui ir dydžiui, atlyginimų nustatymo politiką (toliau – atlyginimų nustatymo politika);
8. Įgyvendindama šiame skirsnyje nustatytus reikalavimus, finansų maklerio įmonė turi laikytis Deleguotojo reglamento 27 straipsnyje ir Minimalių kredito įstaigų ir finansų maklerio įmonių darbuotojų atlygio politikos reikalavimų apraše, patvirtintame Lietuvos banko valdybos 2015 m. gegužės 8 d. nutarimu Nr. 03-82 „Dėl Minimalių kredito įstaigų ir finansų maklerio įmonių darbuotojų atlygio politikos reikalavimų aprašo patvirtinimo“, nustatytų reikalavimų.
TREČIASIS SKIRSNIS
ATITIKTIES UŽTIKRINIMAS
9. Finansų maklerio įmonė turi organizuoti ir vykdyti atitikties funkciją laikydamasi Deleguotojo reglamento 22 straipsnyje nustatytų reikalavimų.
10. Atitikties funkciją sujungti su kitomis kontrolės funkcijomis galima tik tada, kai tai nekenkia atitikties funkcijos veiksmingumui ir nepriklausomumui. Toks funkcijų sujungimas turi būti pagrįstas dokumentais nurodant priežastis, kad Lietuvos bankas galėtų įvertinti, ar konkrečiomis aplinkybėmis toks funkcijų sujungimas yra tinkamas.
11. Atitikties pareigūną arba atitikties padalinio vadovą, kai toks padalinys įsteigtas (toliau – atitikties pareigūnas), skiria ir atleidžia finansų maklerio įmonės valdymo organas.
12. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti tvarką, kuria būtų užtikrinama, kad atitikties funkcija bus vykdoma nuolat ir kad atitikties pareigūno pareigos bus vykdomos ir tada, kai jo nebus darbo vietoje.
13. Jei finansų maklerio įmonė nusprendžia visą atitikties funkciją arba jos dalį perduoti vykdyti kitam asmeniui, mutatis mutandis taikomi Taisyklių 19 punkte ir Deleguotojo reglamento 31 straipsnio 1–5 dalyse nustatyti reikalavimai.
14. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas reguliariai atliktų atitikties rizikos vertinimą ir taikytų rizikos vertinimu pagrįstą metodą (angl. risk-based approach), siekdamas nustatyti pagrindinius atitikties priežiūros ir konsultavimo atitikties klausimais aspektus.
15. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas parengtų, o įmonės valdymo organas patvirtintų atitikties priežiūros planą, kuriame būtų atsižvelgiama į visas finansų maklerio įmonės veiklos sritis. Priežiūros plane turi būti nustatyti atitikties rizikos vertinimu pagrįsti prioritetai.
16. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas konsultuotų darbuotojus atitikties klausimais, padėtų rengti darbuotojų mokymus ir dalyvautų rengiant ir įgyvendinant naujas vidaus tvarkas ir procedūras finansų maklerio įmonėje.
17. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad įmonės vyresniajai vadovybei ir valdymo organui reguliariai, bet ne rečiau kaip vieną kartą per metus būtų teikiamos rašytinės atitikties ataskaitos. Šiose ataskaitose pateikiama informacija apie bendros atitikties kontrolės aplinkos įgyvendinimą ir veiksmingumą, nurodomos nustatytos rizikos, priemonės, kurių imtasi arba ketinama imtis nustatytiems trūkumams šalinti, ir kita reikšminga informacija. Kai vykdant atitikties funkciją nustatoma reikšmingų pažeidimų, atitikties pareigūnas apie šiuos pažeidimus privalo nedelsdamas pranešti įmonės valdymo organui.
18. Apie reikšmingus nustatytus pažeidimus finansų maklerio įmonė privalo nedelsdama pranešti Lietuvos bankui. Pažeidimo reikšmingumas vertinamas pagal galimą jo poveikį reguliavimo tikslams, finansų maklerio įmonės pajėgumui teikti investicines paslaugas, taip pat pagal daromų pažeidimų dažnumą ir žalą klientams.
19. Duomenys apie atitikties pareigūną arba finansų maklerio įmonės atitikties padalinio vadovą pateikiami Lietuvos bankui pagal Lietuvos banko valdybos 2018 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 03-114 „Dėl Licencijų ir leidimų pagal Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymą išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintą Licencijų ir leidimų pagal Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymą išdavimo tvarkos aprašą.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
INTERESŲ KONFLIKTŲ VENGIMO POLITIKA
20. Finansų maklerio įmonė turi vengti interesų konfliktų ir juos tinkamai valdyti laikydamasi Deleguotojo reglamento 3 skirsnyje nustatytų reikalavimų.
21. Finansų maklerio įmonė privalo parengti finansinių priemonių, dėl kurių teikiant investicines paslaugas arba sudarant sandorius galimas interesų konfliktas, sąrašą. Su šiuo sąrašu supažindinami visi finansų maklerio įmonės darbuotojai, teikiantys investicines paslaugas klientams arba turintys teisę sudaryti sandorius finansų maklerio įmonės sąskaita.
22. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti priemones ir procedūras, užtikrinančias, kad finansinių priemonių sandoriai, dėl kurių galimas interesų konfliktas, būtų nuolat stebimi. Apie užfiksuotus nustatytos tvarkos pažeidimus nedelsiant raštu informuojamas finansų maklerio įmonės administracijos vadovas ir vidaus auditorius.
23. Finansų maklerio įmonė turi imtis priemonių, kad būtų nustatyti pasinaudojimo viešai neatskleista informacija atvejai.
24. Finansų maklerio įmonė turi parengti sąrašą finansinių priemonių, kurias pirkti, parduoti (arba sudaryti kitokius sandorius) finansų maklerio įmonės darbuotojams, akcininkams, valdymo organų nariams yra draudžiama dėl finansų maklerio įmonės turimos (žinomos) viešai neatskleistos informacijos.
25. Finansų maklerio įmonė turi parengti sąrašą asmenų, kurie dėl einamų pareigų, vykdomų funkcijų ar atliekamų konkrečių darbų žino arba turi teisę žinoti viešai neatskleistą informaciją.
26. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti priemones ir procedūras, užtikrinančias, kad būtų nuolat stebimi sandoriai, susiję su finansinėmis priemonėmis, dėl kurių įmonės darbuotojams ir kitiems su ja susijusiems asmenims draudžiama sudaryti sandorius, kai finansų maklerio įmonė turi viešai neatskleistos informacijos. Apie nustatytus pažeidimus nedelsiant raštu informuojamas administracijos vadovas, vidaus auditorius ir Lietuvos bankas.
III SKYRIUS
KLIENTŲ TURTO SAUGUMO UŽTIKRINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI, TAIKOMI SAUGANT KLIENTŲ FINANSINES PRIEMONES IR PINIGINES LĖŠAS
27. Finansų maklerio įmonė, saugodama klientų finansines priemones ir pinigines lėšas, privalo:
27.1. užtikrinti, kad įmonės naudojamos informacinės ir apskaitos sistemos leistų bet kuriuo metu ir nedelsiant atskirti konkretaus kliento turtą nuo kitų klientų turto ir nuo pačios įmonės turto;
27.2. užtikrinti, kad įrašai būtų daromi ir apskaita vedama užtikrinant jų tikslumą, ypač užtikrinant įrašų apie klientams priklausančias finansines priemones ir pinigines lėšas tikslumą ir teisingumą, taip sudarant prielaidas tinkamai vykdyti audito procedūras;
27.3. reguliariai vykdyti įmonės daromų įrašų ir tvarkomos apskaitos sutikrinimą su trečiųjų asmenų, pas kuriuos laikomas klientų turtas, daromais įrašais ir tvarkoma apskaita;
27.4. imtis visų reikalingų veiksmų, kad klientų finansinės priemonės, saugomos pas trečiąjį asmenį šių Taisyklių III skyriaus antrojo skirsnio nustatyta tvarka, būtų atskirtos nuo finansų maklerio įmonei priklausančių finansinių priemonių ir nuo tam trečiajam asmeniui priklausančių finansinių priemonių naudojant tokias priemones kaip atskirai identifikuotos sąskaitos trečiojo asmens apskaitoje arba kitomis lygiavertėmis priemonėmis, kuriomis pasiekiamas toks pats klientų turto apsaugos lygis;
27.5. imtis visų reikalingų veiksmų, kad klientų lėšos, kurios šių Taisyklių III skyriaus trečiojo skirsnio nustatyta tvarka saugomos centriniame banke, kredito įstaigoje, trečiojoje valstybėje licencijuotame banke arba tinkamame pinigų rinkos fonde, yra saugomos sąskaitoje arba sąskaitose, atskirtose nuo sąskaitų, kuriose saugomos finansų maklerio įmonei priklausančios lėšos;
28. Jei dėl teisės aktuose nustatytų reikalavimų, reglamentuojančių nuosavybės teisę arba bankroto (nemokumo) teisinius santykius, finansų maklerio įmonė negali laikytis Taisyklių 27.1–27.6 punktuose nustatytų reikalavimų, skirtų užtikrinti Įstatymo 16 straipsnio 16 ir 17 dalių nuostatų laikymąsi, finansų maklerio įmonė privalo imtis kitų tinkamų priemonių, kuriomis būtų užtikrinta klientų turto apsauga siekiant Taisyklių 27.1–27.6 punktuose numatytų tikslų.
29. Jei pagal jurisdikcijos, kurioje saugomos klientų finansinės priemonės arba piniginės lėšos, teisės aktų reikalavimus finansų maklerio įmonė negali laikytis šių Taisyklių 27.4 arba 27.5 punktų reikalavimų, priežiūros institucija turi teisę nustatyti reikalavimus, kuriais užtikrinamas lygiavertis klientų turto saugumo lygis. Laikydamasi šių Taisyklių 27.4 ir 27.5 punktuose nustatytiems reikalavimams lygiaverčių reikalavimų, finansų maklerio įmonė turi įspėti klientą, kad tokiais atvejais jiems netaikomi atitinkami Įstatyme ir šiose Taisyklėse nustatyti reikalavimai, skirti užtikrinti klientų turto saugumą.
30. Klientų finansinių priemonių ar piniginių lėšų atžvilgiu taikomos užtikrinimo priemonės, sulaikymo teisės arba įskaitymo teisės, suteikiančios trečiajam asmeniui teisę perleisti kliento finansines priemones arba pinigines lėšas įsiskolinimui padengti, kai šie įsiskolinimai nėra susiję su klientu arba klientui teikiamomis investicinėmis paslaugomis, yra neleidžiamos, išskyrus atvejus, kai to reikalauja trečiojoje valstybėje, kurioje saugomos klientų finansinės priemonės arba piniginės lėšos, taikomi teisės aktai. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonė privalo sudaryti susitarimus, kuriais sukuriamos šiame punkte numatytos užtikrinimo priemonės, sulaikymo teisės arba įskaitymo teisės, finansų maklerio įmonė privalo apie tai informuoti klientus, nurodydama su tokiais susitarimais susijusią riziką. Jei užtikrinimo priemones, sulaikymo teises arba įskaitymo teises kliento finansinių priemonių ar piniginių lėšų atžvilgiu nustato finansų maklerio įmonė arba jei finansų maklerio įmonė buvo informuota apie nustatytas užtikrinimo priemones, sulaikymo teises arba įskaitymo teises kliento finansinių priemonių ar piniginių lėšų atžvilgiu, ši informacija turi būti įrašyta finansų maklerio įmonės sutartyje su klientu ir apie tai pažymėta finansų maklerio įmonės vidaus apskaitoje, kad visą laiką būtų aiškus klientų turto nuosavybės statusas, įskaitant ir finansų maklerio įmonės nemokumo atvejus.
31. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad informacija, susijusi su klientams priklausančiomis finansinėmis priemonėmis ir piniginėmis lėšomis, būtų prieinama priežiūros institucijai, bankroto administratoriams ir institucijoms, atsakingoms už nemokių subjektų pertvarkymą. Informacija, kuri turi būti prieinama pagal šio punkto nuostatas, apima šią informaciją:
31.1. duomenys apie susijusias sąskaitas ir apskaitos įrašus, leidžiantys identifikuoti kiekvieno kliento vardu saugomų finansinių priemonių ir piniginių lėšų likučius;
31.2. jei klientų piniginės lėšos saugomos finansų maklerio įmonėje Taisyklių III skyriaus trečiojo skirsnio nustatyta tvarka – išsami informacija apie sąskaitas, kuriose saugomos klientų piniginės lėšos, ir atitinkamus susitarimus su atitinkamomis įmonėmis;
31.3. jei finansų maklerio įmonė saugo finansines priemones Taisyklių III skyriaus antrojo skirsnio nustatyta tvarka – duomenys apie pas trečiuosius asmenis atidarytas sąskaitas ir su tais trečiaisiais asmenimis sudarytus atitinkamus susitarimus, taip pat išsami informacija apie susitarimus su atitinkamomis finansų maklerio įmonėmis;
31.4. išsami informacija apie trečiuosius asmenis, vykdančius susijusias ar perduotas vykdyti (angl. outsourced) paslaugas;
31.5. duomenys apie pagrindinius įmonės asmenis, dalyvaujančius susijusiuose procesuose, įskaitant informaciją apie asmenis, atsakingus už finansų maklerio įmonės nustatytų reikalavimų saugant klientų turtą laikymosi priežiūrą;
ANTRASIS SKIRSNIS
PAPILDOMI REIKALAVIMAI, TAIKOMI SAUGANT KLIENTŲ FINANSINES PRIEMONES
32. Finansų maklerio įmonė turi teisę saugoti klientams priklausančias finansines priemones sąskaitoje arba sąskaitose, atidarytose pas trečiąjį asmenį, su sąlyga, kad įmonė profesionaliai, rūpestingai ir kruopščiai pasirenka, paskiria ir periodiškai tikrina tą trečiąjį asmenį ir su juo sudarytus susitarimus dėl finansinių priemonių laikymo ir saugojimo. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas trečiojo asmens kvalifikacijai ir reputacijai rinkoje, įskaitant su finansinių priemonių saugojimu susijusius teisės aktų reikalavimus, dėl kurių galėtų būti pažeistos klientų teisės ir interesai.
33. Jei finansų maklerio įmonė ketina perduoti kliento finansinių priemonių saugojimą trečiajam asmeniui, toks finansinių priemonių saugojimo perdavimas leidžiamas tik tokiam trečiajam asmeniui, kuris veikia jurisdikcijoje, kurioje finansinių priemonių saugojimui kito asmens sąskaita nustatytas specialus reglamentavimas ir priežiūra, taikoma ir to trečiojo asmens, kuriam ketinama perduoti finansinių priemonių saugojimą, atžvilgiu.
34. Finansų maklerio įmonė neturi teisės klientų vardu saugomų finansinių priemonių perduoti saugoti trečiajam asmeniui trečiojoje šalyje, kurioje finansinių priemonių laikymas ir saugojimas kito asmens sąskaita nėra reglamentuojamas. Šiame punkte nustatytas draudimas netaikomas, jei tenkinama bent viena iš toliau nurodytų sąlygų:
34.1. dėl finansinių priemonių pobūdžio arba dėl investicinių paslaugų, teikiamų dėl tokių finansinių priemonių, pobūdžio finansinės priemonės privalo būti perduotos trečiajam asmeniui toje trečiojoje šalyje, arba
TREČIASIS SKIRSNIS
PAPILDOMI REIKALAVIMAI, TAIKOMI SAUGANT KLIENTŲ PINIGINES LĖŠAS
36. Finansų maklerio įmonė, gavusi klientų lėšas, turi nedelsdama jas pervesti į vieną arba kelias sąskaitas, atidarytas bet kuriame iš šių subjektų:
37. Taisyklių 36 punktas netaikomas Lietuvos Respublikoje arba kitoje valstybėje narėje licencijuotai kredito įstaigai, kiek tai susiję su toje kredito įstaigoje laikomais indėliais ir piniginėmis lėšomis banko sąskaitoje.
38. Jei finansų maklerio įmonė neperveda klientų lėšų į centrinį banką, ji privalo tinkamai, stropiai ir apdairiai pasirinkti, paskirti ir periodiškai tikrinti kredito įstaigą, banką ar pinigų rinkos fondą, kuriuose saugomos piniginės lėšos, ir susitarimus dėl lėšų laikymo, o atlikdama išsamų patikrinimą (angl. due diligence) – apsvarstyti poreikį dėl lėšų diversifikavimo. Visų pirma, finansų maklerio įmonė privalo įvertinti kredito įstaigos, banko ar pinigų rinkos fondo valdytojo kvalifikaciją ir reputaciją rinkoje siekiant užtikrinti klientų teisių ir interesų apsaugą, taip pat teisinius ir reguliavimo reikalavimus bei rinkos praktiką, susijusią su klientų lėšų saugojimu, kurie galėtų neigiamai paveikti klientų teises ir interesus.
39. Finansų maklerio įmonė turi gauti aiškų kliento sutikimą pervesti kliento lėšas į reikalavimus atitinkantį pinigų rinkos fondą. Siekiant užtikrinti, kad kliento teisė išreikšti tokį sutikimą būtų veiksminga, finansų maklerio įmonė turi informuoti klientą, kad lėšos, pervestos į reikalavimus atitinkantį pinigų rinkos fondą, nebus saugomos laikantis Taisyklėse nustatytų klientų lėšų apsaugos reikalavimų.
40. Jei finansų maklerio įmonė perveda klientų lėšas į kredito įstaigą, banką arba pinigų rinkos fondą, priklausančius tai pačiai įmonių grupei kaip ir finansų maklerio įmonė, lėšų dalis, pervesta į tokį subjektą ar keletą tai pačiai įmonių grupei priklausančių subjektų, negali viršyti 20 procentų visų saugomų klientų lėšų.
41. Finansų maklerio įmonė turi teisę nesilaikyti Taisyklių 40 punkte nustatyto reikalavimo, jei ji gali įrodyti, kad, atsižvelgiant į jos vykdomos veiklos pobūdį, mastą bei sudėtingumą, kitų trečiųjų asmenų siūlomą lėšų saugumą ir bet kuriuo atveju įvertinant nedidelį finansų maklerio įmonės laikomų kliento lėšų likutį, Taisyklių 40 punkte nustatytas reikalavimas yra neproporcingas. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai, bet ne rečiau kaip kartą per metus peržiūrėti pagal šį punktą atliktą vertinimą, o apie atliktus pradinį ir periodinį vertinimus informuoti priežiūros instituciją, kartu pateikdama atlikto vertinimo išvadas.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
NAUDOJIMASIS KLIENTO FINANSINĖMIS PRIEMONĖMIS
42. Finansų maklerio įmonė neturi teisės sudaryti vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandorių dėl finansinių priemonių, kurias ji saugo kliento vardu, taip pat kitais būdais naudotis klientų vardu saugomomis finansinėmis priemonėmis savo, kito asmens arba kito finansų maklerio įmonės kliento naudai. Šiame punkte nustatytas draudimas netaikomas, jei tenkinamos abi šios sąlygos:
42.1. klientas iš anksto davė aiškų rašytinį sutikimą naudoti finansines priemones nustatytomis sąlygomis, patvirtintą kliento parašu arba kitu lygiaverčiu būdu, ir
43. Finansų maklerio įmonė neturi teisės sudaryti vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandorių dėl finansinių priemonių, kurias ji saugo kliento vardu sąskaitoje, atidarytoje finansų maklerio įmonės klientų vardu (angl. omnibus accout) pas trečiąjį asmenį, arba kitais būdais naudotis toje sąskaitoje saugomomis finansinėmis priemonėmis savo arba kito asmens sąskaita. Šiame punkte nustatytas draudimas netaikomas, jei laikomasi visų Taisyklių 42 punkte nustatytų reikalavimų ir bent vienos iš toliau nurodytų sąlygų:
43.1. kiekvienas klientas, kurio finansinės priemonės saugomos finansų maklerio įmonės klientų vardu atidarytoje finansinių priemonių sąskaitoje, turi duoti išankstinį aiškų sutikimą Taisyklių 42.1 punkto nustatyta tvarka;
44. Finansų maklerio įmonė turi fiksuoti ir saugoti išsamią informaciją apie klientus, su kurių sutikimu finansinės priemonės buvo naudojamos, taip pat informaciją apie naudotų finansinių priemonių, priklausančių sutikimus davusiems klientams, skaičių, kad prireikus būtų galima tiksliai paskirstyti nuostolius, atsiradusius dėl tokio finansinių priemonių naudojimo.
45. Finansų maklerio įmonė turi imtis tinkamų priemonių, skirtų užkirsti kelią neteisėtam naudojimuisi klientų finansinėmis priemonėmis finansų maklerio įmonės arba bet kurio kito asmens naudai, kaip antai:
45.1. sudaryti susitarimus su klientais dėl priemonių, kurių finansų maklerio įmonė turėtų imtis, kai kliento finansinių priemonių likutis nustatytą atsiskaitymo dieną yra nepakankamas, pavyzdžiui, susitarimus dėl atitinkamų vertybinių popierių kliento vardu skolinimosi arba atitinkamos pozicijos uždarymo;
45.2. vykdyti nuolatinį stebėjimą, ar finansų maklerio įmonė galės pateikti finansines priemones nustatytą atsiskaitymo dieną, ir panaudoti tinkamas priemones tais atvejais, kai finansinių priemonių pateikimas nustatytą atsiskaitymo datą yra negalimas, ir
46. Finansų maklerio įmonė turi visų klientų atžvilgiu taikyti konkrečias priemones, skirtas užtikrinti, kad asmuo, pasiskolinęs klientų finansines priemones, pateiktų tinkamą užstatą (užtikrinimo priemonę), o finansų maklerio įmonė turi nuolatos stebėti pateikto užstato (užtikrinimo priemonės) tinkamumą ir imtis priemonių, skirtų išlaikyti finansinių priemonių ir pateikto užstato vertės balansą.
PENKTASIS SKIRSNIS
NETINKAMAS SUSITARIMŲ DĖL FINANSINIO ĮKAITO, KURIAIS PERLEIDŽIAMA NUOSAVYBĖS TEISĖ, NAUDOJIMAS
48. Finansų maklerio įmonė turi tinkamai įvertinti galimybę naudoti susitarimus dėl finansinio įkaito, kuriais perleidžiama nuosavybės teisė, atsižvelgdama į kliento pareigų finansų maklerio įmonei ir kliento turto, dėl kurio finansų maklerio įmonė yra sudariusi susitarimus dėl finansinio įkaito, kuriais perleidžiama nuosavybės teisė, santykį, taip pat išsaugoti atliktą vertinimą pagrindžiančius įrodymus.
49. Vertindama ir dokumentais pagrįsdama susitarimų dėl finansinio turto, kuriais perleidžiama nuosavybės teisė, naudojimo tinkamumą, finansų maklerio įmonė turi įvertinti visus šiuos veiksnius:
49.1. ar egzistuoja tik labai silpnas ryšys tarp kliento įsipareigojimų įmonei ir susitarimų dėl finansinio įkaito, kuriais perleidžiama nuosavybės teisė, naudojimo, įskaitant ir tai, ar tikėtini kliento įsipareigojimai finansų maklerio įmonei yra maži ar nereikšmingi;
49.2. ar kliento lėšų ir finansinių priemonių, dėl kurių sudaromi susitarimai dėl finansinio įkaito, kuriais perleidžiama nuosavybės teisė, suma gerokai viršija kliento įsipareigojimus arba yra neribota, jei klientas apskritai turi įsipareigojimų finansų maklerio įmonei, ir
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
KLIENTŲ TURTO APSAUGOS VALDYMO PRIEMONĖS
51. Finansų maklerio įmonė turi paskirti atskirą darbuotoją (pareigūną), turintį pakankamai įgūdžių ir tinkamus įgaliojimus, atsakingą už atitiktį finansų maklerio įmonėms keliamiems reikalavimams, skirtiems užtikrinti klientų finansinių priemonių ir piniginių lėšų apsaugą.
52. Finansų maklerio įmonė, užtikrindama Taisyklėse nustatytų reikalavimų laikymąsi, turi teisę nuspręsti, ar pagal Taisyklių 51 punktą paskirtas įmonės darbuotojas (pareigūnas) turi teisę vykdyti tik Taisyklių 51 punkte numatytas funkcijas, ar gali vykdyti ir kitas, Taisyklių 51 punkte nenurodytas funkcijas, ir (arba) būti atsakingas už kitas įmonės vykdomos veiklos sritis.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
IŠORĖS AUDITORIŲ ATASKAITOS
53. Finansų maklerio įmonė kartu su audituotomis finansinėmis ataskaitomis Lietuvos bankui turi pateikti ir įmonės išorės auditoriaus ataskaitą, kurioje turi būti nurodyta informacija, kaip finansų maklerio įmonė laikosi Įstatymo 16 straipsnio 16–18 dalyse ir Taisyklių 27–52 punktuose nustatytų reikalavimų.
IV SKYRIUS
PRODUKTŲ VALDYMO REIKALAVIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
PRODUKTŲ LEIDĖJAMS TAIKOMI PRODUKTŲ VALDYMO REIKALAVIMAI
54. Finansų maklerio įmonė, kuri išleidžia finansines priemones, turi laikytis finansinių priemonių sudarymo, plėtojimo, išleidimo ir struktūros reikalavimų, nustatytų šiame skirsnyje. Finansų maklerio įmonė, kuri išleidžia finansines priemones, turi tinkamai ir proporcingai laikytis šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų atsižvelgdama į išleidžiamos finansinės priemonės, teikiamos investicinės paslaugos pobūdį ir į tikslinės galutinių klientų, kuriems skirta finansinė priemonė ar teikiama investicinė paslauga, grupės (toliau – tikslinė klientų grupė) savybes.
55. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti, įgyvendinti ir palaikyti priemones ir procedūras, skirtas užtikrinti, kad finansinių priemonių išleidimas atitiktų tinkamo interesų konfliktų valdymo reikalavimus, įskaitant atlygiui taikomus reikalavimus. Šiuo tikslu finansų maklerio įmonė, išleidžianti finansines priemones, turi užtikrinti, kad finansinės priemonės struktūra, įskaitant jai būdingas savybes, nedarytų neigiamo poveikio galutinių klientų interesams ir nesukurtų rinkos vientisumo problemų, jei taip sudaromos sąlygos finansų maklerio įmonei sumažinti ir (arba) perleisti savo pačios prisiimtą riziką arba turimas rizikos pozicijas, atsiradusias dėl investicijų į finansinės priemonės bazinį turtą (angl. underlying assets), jei finansų maklerio įmonė jau yra įsigijusi bazinį turtą savo sąskaita.
56. Finansų maklerio įmonė turi įvertinti galimus interesų konfliktus kiekvieną kartą, kai išleidžia finansinę priemonę. Visų pirma finansų maklerio įmonė turi įvertinti, ar finansinė priemonė sukuria situaciją, kai galutiniams klientams gali būti padaromas neigiamas poveikis, jei šie klientai:
56.1. prisiima pozicijų riziką, priešingą pozicijų rizikai, kurią anksčiau turėjo pati finansų maklerio įmonė;
57. Finansų maklerio įmonė, prieš priimdama sprendimą išleisti finansinį produktą, turi įvertinti, ar finansinė priemonė gali kelti grėsmę sklandžiam finansų rinkų funkcionavimui arba stabilumui.
58. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad įmonės darbuotojai, dalyvaujantys finansinės priemonės išleidimo procese, turėtų profesinių žinių, reikalingų suprasti finansinei priemonei, kurią ketinamą išleisti, būdingas savybes ir rizikas.
59. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad finansų maklerio įmonės valdymo organai veiksmingai kontroliuotų finansų maklerio įmonės produktų valdymo procesą. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad valdymo organui teikiamos atitikties ataskaitose būtų sistemingai pateikiama informacija apie finansų maklerio įmonės išleidžiamas finansines priemones, įskaitant informaciją apie jų platinimo strategiją. Priežiūros institucijos prašymu finansų maklerio įmonė turi jai pateikti atitikties ataskaitas.
60. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitikties funkciją vykdantis finansų maklerio įmonės padalinys ar darbuotojas stebėtų produktų valdymo priemonių raidą (plėtojimą) ir periodinę peržiūrą siekiant nustatyti riziką, jog įmonė nesilaikys šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų.
61. Jei finansų maklerio įmonė bendradarbiauja su kitais subjektais siekdama sukurti, plėtoti, išleisti ir (arba) formuoti finansinį produktą, įskaitant bendradarbiavimą su subjektais, kurie nėra licencijuoti ir prižiūrimi Įstatymo arba Direktyvos 2014/65/ES nustatyta tvarka, arba trečiųjų šalių įmonėmis, visų bendradarbiaujančių šalių tarpusavio atsakomybės sritys turi būti nustatytos rašytiniame susitarime.
62. Finansų maklerio įmonė turi pakankamai išsamiai identifikuoti galimą kiekvienos finansinės priemonės tikslinę klientų grupę ir nustatyti klientų, kurių poreikius, jiems būdingas savybes ir tikslus atitinka konkreti finansinė priemonė, tipus. Vykdydama šį procesą, finansų maklerio įmonė taip pat turi nustatyti klientų, kurių poreikių, jiems būdingų savybių ir tikslų konkreti finansinė priemonė neatitinka, grupes. Jei finansų maklerio įmonė bendradarbiauja su kitais subjektais išleidžiant finansinę priemonę, pakanka nustatyti vieną finansinės priemonės tikslinę klientų grupę.
63. Finansų maklerio įmonė, išleidžianti finansines priemones, kurios yra platinamos pasitelkiant kitas finansų maklerio įmones, turi nustatyti klientų, kuriems produktas yra skirtas, poreikius ir būdingas savybes, remdamasi įmonės turimomis teorinėmis žiniomis apie finansinę priemonę ir sukaupta ankstesne patirtimi apie finansinę priemonę, kitas finansines priemones, finansų rinkas ir potencialių galutinių klientų poreikius, savybes ir tikslus.
64. Finansų maklerio įmonė turi atlikti savo išleidžiamos finansinės priemonės scenarijų analizę, įvertindama produkto keliamą nepalankių rezultatų riziką galutiniams klientams ir kokiomis aplinkybėmis būtų gaunami nepalankūs rezultatai. Finansų maklerio įmonė turi įvertinti finansinę priemonę neigiamų sąlygų kontekste, pavyzdžiui, kas nutiktų, jei:
64.2. finansinę priemonę išleidžianti finansų maklerio įmonė arba trečiasis asmuo, dalyvaujantis išleidžiant finansinę priemonę arba jos galiojimo metu patirtų finansinių sunkumų arba išsipildytų kita sandorio šalies rizika;
65. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti, ar finansinė priemonė atitinka nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, įskaitant toliau nurodytų elementų įvertinimą:
66. Finansų maklerio įmonė turi įvertinti siūlomą finansinės priemonės kainodaros struktūrą, įskaitant įvertinimą, ar:
66.1. su finansine priemone susijusios išlaidos ir kiti mokėjimai atitinka tikslinės klientų grupės poreikius, tikslus ir savybes;
66.2. su finansine priemone susijusios išlaidos ir kiti mokėjimai nemažina lūkesčių dėl finansinės priemonės teikiamos investicinės grąžos, kai, pavyzdžiui, su finansine priemone susijusios išlaidos ir kiti mokėjimai yra lygūs planuojamai su finansine priemone siejamai mokestinei naudai, ją viršija arba panaikina, ir
67. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad teikiant informaciją apie finansinę priemonę jos platintojams, būtų teikiama informacija apie tinkamus finansinės priemonės platinimo kanalus, produkto patvirtinimo procesą ir tikslinės klientų grupės vertinimą, o teikiama informacija būtų pakankamos kokybės, kad platintojai ją suprastų ir galėtų tinkamai rekomenduoti arba parduoti tą finansinę priemonę.
68. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai peržiūrėti savo pačios išleidžiamas finansines priemones, atsižvelgdamos į visus įvykius, kurie galėtų turėti reikšmingos įtakos rizikai, galinčiai kilti nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi apsvarstyti ir įvertinti, ar finansinė priemonė ir toliau atitinka tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, taip pat ar ji toliau platinama tikslinei klientų grupei, ar yra prieinama klientams, kurių poreikių, savybių ir tikslų finansinė priemonė neatitinka.
69. Finansų maklerio įmonė turi atlikti savo išleidžiamų finansinių priemonių peržiūrą prieš kiekvieną paskesnį jų išleidimą ar platinimo atnaujinimą, jei jai tampa žinoma apie bet kokį įvykį, galintį turėti reikšmingos įtakos galimai rizikai investuotojams, ir reguliariai įvertinti, ar finansinė priemonė veikia taip, kaip numatyta. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti, kokiu dažnumu ir į kokius veiksnius atsižvelgiant finansinės priemonės bus peržiūrimos, įskaitant veiksnius, susijusius su pasirinktų investavimo strategijų sudėtingumu ir jų inovatyviu pobūdžiu. Finansų maklerio įmonė taip pat turi nustatyti kritinius įvykius, dėl kurių galėtų keistis galimi lūkesčiai dėl finansinės priemonės rizikos arba investicinės grąžos, tokius kaip:
70. Jei įvyksta kritiniai įvykiai, nurodyti Taisyklių 69 punkte, finansų maklerio įmonė turi imtis tinkamų veiksmų, kurie gali būti tokie:
70.1. atitinkamos informacijos apie kritinį įvykį ir jo pasekmes finansinei priemonei suteikimas klientams arba finansinės priemonės platintojams, jei pati finansų maklerio įmonė tiesiogiai nesiūlo arba neparduoda finansinės priemonės klientams;
70.5. apsvarstymas, ar finansinės priemonės platinimo kanalai yra tinkami, jei finansų maklerio įmonei tampa žinoma, kad finansinė priemonė parduodama ne taip, kaip buvo numatyta;
ANTRASIS SKIRSNIS
PRODUKTŲ PLATINTOJAMS TAIKOMI PRODUKTŲ VALDYMO REIKALAVIMAI
71. Finansų maklerio įmonė, priimdama sprendimą dėl savo ar kitos finansų maklerio įmonės išleidžiamų finansinių priemonių ir paslaugų, kurias ji ketina siūlyti ar rekomenduoti klientams, spektro, turi tinkamai ir proporcingai laikytis šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų atsižvelgdama į finansinės priemonės, investicinės paslaugos ir tikslinės klientų grupės pobūdį.
72. Finansų maklerio įmonė turi laikytis Įstatyme nustatytų reikalavimų taip pat ir tais atvejais, kai siūlo arba rekomenduoja finansines priemones, išleistas subjektų, kuriems Įstatyme nustatyti reikalavimai netaikomi. Tokiu atveju finansų maklerio įmonė turi nustatyti veiksmingas priemones, kuriomis užtikrinama, kad iš šių subjektų būtų gauta pakankamai informacijos apie jų išleistas finansines priemones.
73. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti atitinkamos finansinės priemonės tikslinę klientų grupę net ir tuo atveju, kai ją išleidęs subjektas nėra nustatęs tos finansinės priemonės tikslinės klientų grupės.
74. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti tinkamas produktų valdymo priemones, skirtas užtikrinti, kad produktai ir paslaugos, kuriuos ketinama siūlyti arba rekomenduoti klientams, atitiktų nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, o planuojama platinimo strategija būtų tinkama nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi tinkamai nustatyti ir įvertinti klientams, kuriems ketina skirti daugiausia dėmesio, būdingas aplinkybes ir jų poreikius siekdama užtikrinti, kad klientų interesai nenukentėtų dėl galimo komercinio ar finansavimo spaudimo. Vykdydama šį procesą, finansų maklerio įmonė turi nustatyti klientų, kurių poreikių, savybių ir tikslų produktas ar paslauga neatitinka, grupes.
75. Siekdama užtikrinti, kad produktai būtų platinami atsižvelgiant į nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, finansų maklerio įmonė turi gauti iš subjektų, kurie išleidžia finansinę priemonę ir kuriems taikomi Įstatyme ar Direktyvoje 2014/65/ES nustatyti reikalavimai, informaciją, reikalingą suprasti ir išmanyti produktus, kuriuos finansų maklerio įmonė ketina rekomenduoti ar parduoti,.
76. Finansų maklerio įmonė turi imtis visų pagrįstų priemonių siekdama užtikrinti, kad būtų gauta tinkama ir patikima informacija iš subjektų, kurie išleidžia finansinę priemonę ir kuriems netaikomi Įstatyme ar Direktyvoje 2014/65/ES nustatyti reikalavimai, siekdama užtikrinti, kad produktai būtų platinami atsižvelgiant į tikslinės klientų grupės savybes, tikslus ir poreikius. Jei atitinkama informacija nėra viešai prieinama, platintojas turi imtis visų reikalingų priemonių gauti reikalingą informaciją iš finansinę priemonę išleidusio asmens ar jo priklausomo tarpininko. Priimtina viešai prieinama informacija laikoma informacija, kuri yra aiški, patikima ir parengta siekiant atitikti teisės aktuose nustatytus reikalavimus, tokius kaip Vertybinių popierių įstatyme numatyti atskleidimo reikalavimai. Ši pareiga yra aktuali produktų, parduodamų pirminėje ir antrinėje rinkose, atžvilgiu ir taikoma proporcingai, priklausomai nuo to, kokiu mastu viešai prieinama informacija gali būti gaunama, ir nuo produkto sudėtingumo.
77. Finansų maklerio įmonė, nustatydama finansinės priemonės tikslinę klientų grupę ir platinimo strategiją, turi įvertinti tiek informaciją, gautą iš subjektų, išleidžiančių finansinę priemonę, tiek informaciją apie savo klientus. Kai finansų maklerio įmonė pati išleidžia finansinę priemonę ir veikia kaip tos finansinės priemonės platintoja, pakanka atlikti vieną tikslinės klientų grupės nustatymą.
78. Finansų maklerio įmonė, priimdama sprendimą dėl jos siūlomų arba rekomenduojamų finansinių priemonių ir paslaugų asortimento ir atitinkamų tikslinių klientų grupių, turi palaikyti priemones ir procedūras, skirtas užtikrinti Įstatyme nustatytų reikalavimų laikymąsi, įskaitant su informacijos atskleidimu, tinkamumo ir priimtinumo vertinimu, skatinimo priemonėmis ir interesų konfliktų valdymu susijusius reikalavimus. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas tais atvejais, kai platintojai ketina siūlyti ar rekomenduoti naujus produktus arba keičiasi jų teikiamos paslaugos.
79. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai peržiūrėti ir atnaujinti naudojamas produktų valdymo priemones siekdama užtikrinti jų patikimumą ir atitiktį jų paskirčiai, o prireikus – imtis reikalingų veiksmų šiame punkte nurodytiems tikslams pasiekti.
80. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai peržiūrėti siūlomus arba rekomenduojamus investicinius produktus ir teikiamas investicines paslaugas, atsižvelgdama į įvykius, kurie galėtų turėti reikšmingos įtakos rizikai, galinčiai kilti nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi įvertinti, ar produktas arba paslauga ir toliau atitinka nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus ir ar numatyta platinimo strategija tebėra tinkama. Finansų maklerio įmonė turi peržiūrėti nustatytą tikslinę klientų grupę ir (arba) atnaujinti produktų valdymo priemones, jei jai tampa žinoma, jog konkretaus produkto ar paslaugos tikslinė klientų grupė buvo nustatyta netinkamai arba kad tas produktas ar paslauga nebeatitinka nustatytai tikslinei klientų grupei būdingų savybių, pavyzdžiui, produktas tampa nelikvidus arba jo vertė labai kintanti atsižvelgiant į pokyčius rinkoje.
81. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitikties funkciją vykdantis padalinys arba darbuotojas prižiūrėtų produktų valdymo priemonių plėtojimąsi ir periodinę peržiūrą, siekdamas nustatyti šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų nesilaikymo riziką.
82. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad atitinkami darbuotojai turėtų žinių, reikalingų suprasti produktų, kuriuos ji ketina siūlyti ar rekomenduoti, ir teikiamų paslaugų savybes ir riziką, taip pat nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus.
83. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad įmonės valdymo organas turėtų veiksmingų įmonės produktų valdymo proceso kontrolės priemonių, siekiant nustatyti atitinkamoms tikslinėms klientų grupėms siūlomų ar rekomenduojamų investicinių produktų ir teikiamų paslaugų asortimentą. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad valdymo organams periodiškai teikiamose atitikties ataskaitose būtų pateikiama informacija apie siūlomus ar rekomenduojamus produktus ir teikiamas paslaugas. Priežiūros institucijos prašymu finansų maklerio įmonė turi jai pateikti atitikties ataskaitas.
84. Finansinės priemonės platintojai turi pateikti finansinę priemonę išleidžiantiems subjektams informaciją apie finansinės priemonės pardavimus, o prireikus – ir informaciją apie šio skirsnio nustatyta tvarka atliktas peržiūras, siekdami padėti produktus išleidžiantiems subjektams atlikti produktų peržiūrą.
85. Jei kelios finansų maklerio įmonės bendradarbiauja platinant produktą ar teikiant paslaugą, už šiame skirsnyje nustatytų produktų valdymo reikalavimų laikymąsi yra atsakinga finansų maklerio įmonė, kuri turi tiesioginį ryšį su klientais. Tačiau tarpininkaujanti finansų maklerio įmonė privalo:
85.1. užtikrinti, kad atitinkama informacija apie produktą iš jį išleidusio subjekto būtų perduota galutiniam platintojui platinimo grandinėje;
85.2. jei produktą išleidžiantis subjektas prašo pateikti jam informaciją apie produkto pardavimus, kuri reikalinga tam, kad produktą išleidžiantis subjektas galėtų laikytis produktų valdymo pareigų, – sudaryti sąlygas gauti šią informaciją, ir
V SKYRIUS
SKATINIMO PRIEMONĖS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI
86. Finansų maklerio įmonė, kuri už investicinių ar papildomų paslaugų klientui teikimą sumoka arba gauna mokestį ar komisinį atlyginimą arba kuri suteikia arba gauna nepiniginio pobūdžio naudą, turi užtikrinti, kad būtų laikomasi Įstatymo 29 straipsnio 12–14 dalyse ir šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų.
87. Laikoma, kad mokestis, komisinis atlyginimas ar nepiniginio pobūdžio nauda yra skirti pagerinti atitinkamos paslaugos klientui kokybę, jei laikomasi visų šių sąlygų:
87.1. jie pateisinami tuo, kad proporcingai gautoms skatinimo priemonėms atitinkamam klientui teikiama papildoma ar aukštesnio lygio paslauga, kaip antai:
87.1.1. nepriklausomos investavimo rekomendacijos požymių neatitinkančios investavimo rekomendacijos ir prieigos prie plataus asortimento klientui tinkamų finansinių priemonių suteikimas, įskaitant tinkamą skaičių produktų iš trečiųjų asmenų – produktų teikėjų, neturinčių glaudžių ryšių su finansų maklerio įmone;
87.1.2. nepriklausomos investavimo rekomendacijos požymių neatitinkančios investavimo rekomendacijos suteikimas kartu su vienu iš toliau išvardytų veiksmų: ne rečiau kaip kartą per metus klientui teikiamas pasiūlymas įvertinti tolesnį finansinių priemonių, į kurias klientas investavo, tinkamumą tam klientui; klientui suteikiama kita nuolatinio pobūdžio paslauga, kuri gali būti jam vertinga – pavyzdžiui, patariama dėl siūlomo kliento turto optimalaus paskirstymo pagal turto klases;
87.1.3. už konkurencingą kainą suteikiama prieiga prie plataus finansinių priemonių, kurios gali atitikti kliento poreikius, asortimento, įskaitant prieigos prie tinkamo skaičiaus produktų iš trečiųjų asmenų – produktų teikėjų, neturinčių glaudžių ryšių su finansų maklerio įmone, suteikimą, kartu suteikiant arba pridėtinę vertę kuriančias priemones, tokias kaip objektyvios informacijos suteikimo priemonės, padedančios atitinkamam klientui priimti investicinį sprendimą arba leidžiančios atitinkamam klientui stebėti, modeliuoti ir koreguoti finansinių priemonių, į kurias jis investavo, asortimentą, arba suteikiančios periodines ataskaitas apie investicinės veiklos rezultatus ir mokesčius bei atskaitymus, susijusius su finansinėmis priemonėmis;
87.2. jie nėra tiesiogiai naudingi juos gaunančiai įmonei, jos akcininkams ar darbuotojams, jei nėra akivaizdžios naudos atitinkamam klientui;
88. Mokestis, komisinis atlyginimas arba nepiniginio pobūdžio nauda nelaikoma priimtina, jei atitinkamų paslaugų klientui teikimas dėl tokio mokesčio, komisinio atlyginimo ar nepiniginio pobūdžio naudos yra šališkas arba iškraipomas (angl. distorted).
89. Finansų maklerio įmonė turi laikytis Taisyklių 87 punkte nustatytų reikalavimų nuolatos, kol ji moka arba gauna mokestį, komisinį atlyginimą arba nepiniginio pobūdžio naudą.
90. Finansų maklerio įmonė turi saugoti įrodymus, kad mokestis, komisinis atlyginimas ar nepiniginio pobūdžio nauda, kurią sumoka arba gauna finansų maklerio įmonė, yra skirti pagerinti atitinkamos paslaugos klientui kokybę, laikydamasi šių reikalavimų:
90.1. saugomas vidinis įmonės sąrašas, kuriame nurodyti visi mokesčiai, komisinis atlyginimas ir nepiniginio pobūdžio nauda, kurią finansų maklerio įmonė gauna iš trečiųjų asmenų už investicinių ir papildomų paslaugų teikimą, ir
90.2. užfiksuojama, kaip mokesčiai, komisinis atlyginimas ir nepiniginio pobūdžio nauda, kurią sumoka arba kurią gauna finansų maklerio įmonė arba kurią ji ketina naudoti, pagerina atitinkamiems klientams teikiamų paslaugų kokybę ir veiksmai, kurių finansų maklerio įmonė ėmėsi tam, kad nebūtų pažeista įmonės pareiga sąžiningai, teisingai ir profesionaliai veikti geriausiomis klientui sąlygomis ir jo interesais.
91. Kiek tai susiję su mokėjimais ar nauda, gauta iš trečiųjų asmenų arba jiems sumokėta, finansų maklerio įmonė turi atskleisti klientui šią informaciją:
91.1. prieš pradėdama teikti atitinkamą investicinę ar papildomą paslaugą, finansų maklerio įmonė turi atkleisti klientui informaciją apie atitinkamą mokėjimą ar naudą laikydamasi Įstatymo 29 straipsnio 12–14 dalyse nustatytų reikalavimų. Nedidelės vertės nepiniginės naudos aprašas gali būti bendro pobūdžio. Kita nepiniginio pobūdžio nauda, kurią finansų maklerio įmonė gauna ar sumokėjo už klientui teikiamą investicinę paslaugą, turi būti įkainojama ir informacija apie ją atskleidžiama atskirai;
91.2. jei finansų maklerio įmonė negalėjo iš anksto (ex ante) nustatyti gautino ar mokėtino mokėjimo ar naudos dydžio ir dėl to atskleidė klientui informaciją apie mokėjimo ar naudos dydžio apskaičiavimo metodą, finansų maklerio įmonė papildomai turi pateikti klientui informaciją apie tikslų mokėjimo ar naudos dydį vėliau (ex post), ir
91.3. bent kartą per metus, kol finansų maklerio įmonė už atitinkamiems klientams teikiamas investicines paslaugas gauna skatinimo priemones, ji turi apie faktiškai gautų ar sumokėtų mokėjimų ar naudos dydį informuoti atitinkamus klientus individualiai. Nedidelės nepiniginės naudos aprašas gali būti bendro pobūdžio.
92. Laikydamasi šiame skirsnyje nustatytų reikalavimų, finansų maklerio įmonė turi atsižvelgti į reikalavimus, taikomus išlaidoms ir susijusiems mokesčiams pagal Įstatymo 29 straipsnio 6 dalies 3 punktą ir Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2017/565 50 straipsnį.
ANTRASIS SKIRSNIS
SU NEPRIKLAUSOMA INVESTAVIMO REKOMENDACIJA AR PORTFELIO VALDYMU SUSIJUSIOS SKATINIMO PRIEMONĖS
94. Finansų maklerio įmonė, teikianti nepriklausomą investavimo rekomendaciją arba finansinių priemonių portfelio valdymo paslaugą, turi per trumpiausią įmanomą terminą perduoti klientui visus mokesčius, komisinį atlyginimą ir kitą piniginio pobūdžio naudą, kuriuos už tam klientui teikiamą paslaugą suteikė ar sumokėjo bet kuris trečiasis asmuo arba jo vardu veikiantis kitas asmuo. Visi mokesčiai, komisinis atlyginimas ir kita piniginio pobūdžio nauda, gauta iš trečiųjų asmenų už klientui teikiamą nepriklausomą investavimo rekomendaciją ir portfelio valdymo paslaugą turi būti perduodama klientui.
95. Finansų maklerio įmonė turi patvirtinti ir įgyvendinti politiką, kuria užtikrinama, kad mokesčiai, komisinis atlyginimas ar piniginio pobūdžio nauda, kurią trečiasis asmuo arba jo vardu veikiantis kitas asmuo sumoka arba gauna dėl klientui teikiamos nepriklausomos investavimo rekomendacijos ir finansinių priemonių portfelio valdymo paslaugų, yra paskirstomi ir perduodami kiekvienam klientui atskirai.
96. Finansų maklerio įmonė turi informuoti klientus apie jiems pervestus mokesčius, komisinį atlyginimą ir kitą piniginio pobūdžio naudą. Tokia informacija klientams gali būti pateikiama kartu su klientams teikiamomis periodinėmis ataskaitomis.
97. Finansų maklerio įmonė, teikianti nepriklausomas investavimo rekomendacijas arba portfelio valdymo paslaugą, neturi teisės priimti nepiniginio pobūdžio naudos, kuri nelaikoma priimtina kaip nereikšminga nepiniginio pobūdžio nauda pagal Taisyklių 98 punktą.
98. Šiame punkte nurodyta nauda laikoma priimtina kaip nereikšminga nepiniginio pobūdžio nauda, jeigu tai yra:
98.1. informacija ar dokumentai, susiję su finansine priemone ar investicine paslauga, kuri yra bendro pobūdžio arba pritaikyta atsižvelgiant į asmenines kiekvieno kliento savybes;
98.2. trečiojo asmens pateikta rašytinė medžiaga, kurią užsakė ir apmokėjo įmonė – esamas arba potencialus emitentas, siekiant reklamuoti naują įmonės emisiją arba jei trečiasis asmuo pagal sutartį yra įsipareigojęs ir gauna atlygį iš emitento už tokios medžiagos nuolatinį rengimą, su sąlyga, kad toje medžiagoje aiškiai atskleidžiama informacija apie tokio pobūdžio santykius ir kad ta medžiaga tampa prieinama tuo pačiu metu bet kuriai kitai finansų maklerio įmonei, norinčiai ją gauti, arba plačiajai visuomenei;
98.3. dalyvavimas konferencijose, seminaruose ir kituose panašaus pobūdžio mokymuose apie konkrečios finansinės priemonės arba investicinės paslaugos savybes ir teikiamą naudą;
98.4. pagrįstos de minimis vertės svetingumas, įskaitant maistą ir gėrimus verslo susitikimų ir Taisyklių 98.3 punkte nurodytų konferencijų, seminarų ir kitų panašaus pobūdžio mokymų metu, ir
98.5. kita nereikšminga nepiniginio pobūdžio nauda, kuri gali pagerinti klientui teikiamos paslaugos kokybę ir, atsižvelgiant į bendrą naudos, kurią suteikė vienas subjektas ar subjektų grupė, dydį, dėl savo pobūdžio ir dydžio nelaikytina galinčia trukdyti finansų maklerio įmonei laikytis pareigos veikti geriausiais kliento interesais.
99. Priimtina nedidelė nepiniginio pobūdžio nauda turi būti pagrįsta, proporcinga ir tokios apimties, kad negalėtų daryti įtakos finansų maklerio įmonės elgesiui taip, kad jis galėtų pakenkti konkretaus kliento interesams.
TREČIASIS SKIRSNIS
SU INVESTICINIAIS TYRIMAIS SUSIJUSIOS SKATINIMO PRIEMONĖS
101. Trečiųjų asmenų teikiamos investicinių tyrimų paslaugos finansų maklerio įmonėms, teikiančioms finansinių priemonių portfelio valdymo paslaugas arba kitas investicines ar papildomas paslaugas klientams, nelaikomos skatinimo priemonėmis, jei jos gaunamos mainais už bet kurį iš šių mokėjimų:
101.2. mokėjimus, atliekamus iš atskiros investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitos, kurią kontroliuoja finansų maklerio įmonė, su sąlyga, kad laikomasi kitų šiame papunktyje nurodytų reikalavimų, susijusių su operacijomis šioje sąskaitoje:
101.2.1. investicinių tyrimų mokėjimo sąskaita finansuojama iš specialaus klientų mokamo tyrimo mokesčio;
101.2.2. atidarydama investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitą ir sudarydama susitarimą su klientais dėl tyrimo mokesčio taikymo, finansų maklerio įmonė nustato ir periodiškai atlieka tyrimų biudžeto vertinimą kaip vieną iš įmonės vidaus administravimo priemonių;
101.2.3. finansų maklerio įmonė yra visiškai atsakinga už investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitos naudojimą;
102. Kai Taisyklių 101.2 punkte nustatytu atveju finansų maklerio įmonė naudoja investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitą, ji turi suteikti klientams šią informaciją:
102.1. prieš pradėdama teikti investicines paslaugas klientams – informaciją apie biudžete numatytą tyrimams skirti sumą ir kiekvienam iš klientų planuojamo taikyti tyrimo mokesčio sumą;
103. Finansų maklerio įmonė, naudojanti investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitą, privalo klientų arba priežiūros institucijos prašymu pateikti jiems informaciją apie paslaugų teikėjus, kuriems už suteiktas paslaugas buvo sumokėta iš investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitos, kartu nurodant kiekvienam paslaugų teikėjui išmokėtą visą sumą per nustatytą laikotarpį, finansų maklerio įmonės gautą naudą ir jai suteiktas paslaugas, taip pat informaciją apie tai, kaip bendra iš šios investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitos išmokėta suma atitinka tam laikotarpiui finansų maklerio įmonės nustatytą investicinių tyrimų biudžetą, kartu nurodant visas nuolaidas arba į kitą laikotarpį perkeltas lėšas, jei sąskaitoje lieka lėšų likutis. Atsižvelgiant į Taisyklių 101.2.1 punktą, specialus klientų mokamas tyrimo mokestis turi atitikti šiuos reikalavimus:
103.1. jis gali būti grindžiamas išimtinai finansų maklerio įmonės patvirtintu investicinių tyrimų biudžetu, kuriuo siekiama įvertinti trečiųjų asmenų atliekamų investicinių tyrimų dėl klientams teikiamų investicinių paslaugų poreikį, ir
104. Kiekvienas tyrimo mokesčio iš klientų surinkimo būdas, pagal kurį toks mokestis renkamas ne atskirai, bet kartu su komisiniu atlyginimu už sandorius, turi būti toks, kad būtų galima atskirai identifikuoti tyrimo mokestį ir jo dydį, taip pat jis turi atitikti visus Taisyklių 101.2.1 ir 102 punktuose nustatytus reikalavimus.
106. Finansų maklerio įmonės susitarimuose su klientais turi būti nurodyta finansų maklerio įmonės nustatyto investicinių tyrimų mokesčio taikymo tvarka ir periodiškumas, kuriuo nustatytas investicinių tyrimų mokestis bus išskaičiuojamas iš kliento turto per metus. Investicinių tyrimų biudžetą leidžiama didinti tik po to, kai klientams pateikiama aiški informacija apie numatomą biudžeto padidinimą. Jei investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitoje susidaro perviršis ataskaitinio laikotarpio pabaigoje, finansų maklerio įmonė turi patvirtinti ir turėti tvarką, pagal kurią tokios lėšos grąžinamos klientams arba įskaitomos į ateinančio laikotarpio biudžetą ir panaudojamos apskaičiuojant mokestį už tą laikotarpį.
107. Taikant Taisyklių 101.2.1 punktą, investicinių tyrimų biudžetą valdo išimtinai finansų maklerio įmonė, atsižvelgdama į pagrįstą trečiųjų asmenų atliekamų investicinių tyrimų poreikio vertinimą. Investicinių tyrimų biudžeto skirstymas trečiųjų asmenų investiciniams tyrimams pirkti turi būti tinkamai kontroliuojamas ir prižiūrimas finansų maklerio įmonės vyresniosios vadovybės siekiant užtikrinti, kad jis yra valdomas ir naudojamas geriausiais finansų maklerio įmonės klientų interesais. Tinkamos kontrolės priemonėmis laikoma audito išvada apie investicinių tyrimų vykdytojams atliktų mokėjimų pagrįstumą ir ar išmokėtos sumos atitiko Taisyklių 101.2.4 punkte nurodytus kokybės kriterijus. Finansų maklerio įmonė neturi teisės naudoti investicinių tyrimų biudžeto ir investicinių tyrimų sąskaitos savo vidiniams tyrimams finansuoti.
108. Taikant Taisyklių 101.2.3 punktą, finansų maklerio įmonė turi teisę pavesti investicinių tyrimų sąskaitos administravimą trečiajam asmeniui, jei taip pagerinamos sąlygos pirkti trečiųjų asmenų teikiamus investicinius tyrimus ir atlikti mokėjimus finansų maklerio įmonės vardu investicinius tyrimus teikiantiems asmenims be nepateisinamo vėlavimo ir laikantis finansų maklerio įmonės duotų nurodymų.
109. Taikant Taisyklių 101.2.4 punktą, finansų maklerio įmonė visus būtinus elementus turi nustatyti raštu tvirtinamoje įmonės politikoje ir pateikti ją savo klientams. Politikoje taip pat turi būti nustatyta, kokiu mastu investiciniai tyrimai, apmokami iš investicinių tyrimų mokėjimo sąskaitos, gali būti naudingi klientų portfeliams, be kita ko, atsižvelgiant į įvairaus tipo finansinių priemonių portfeliams taikomas investavimo strategijas, taip pat aprašomas metodas, pagal kurį finansų maklerio įmonė laikysis sąžiningo ir teisingo išlaidų paskirstymo skirtingų klientų portfeliams.
110. Finansų maklerio įmonė, teikianti pavedimų vykdymo paslaugas, turi nustatyti atskirus mokesčius už paslaugas, kurie atitinka tik sandorio įvykdymo kainą. Jei finansų maklerio įmonė teikia kitą naudą ar paslaugas kitoms valstybėse narėse įsteigtoms finansų maklerio įmonėms, kiekvienu atveju turi būti atskirai identifikuojamas mokestis už suteiktą naudą ar paslaugas, o pavedimų vykdymo apmokėjimas neturi nulemti teikiamos naudos ar paslaugų ir mokesčių už suteiktą naudą ar paslaugas dydžio ar daryti tam įtaką.
VI SKYRIUS
KLIENTO PAVEDIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI
111. Finansų maklerio įmonė operacijas su kliento finansinėmis priemonėmis gali atlikti tik pagal kliento pavedimą, pateiktą Taisyklių nustatyta tvarka. Finansų maklerio įmonei pateiktame kliento pavedime privalo būti pakankamai informacijos, kad finansų maklerio įmonė galėtų tinkamai įvykdyti kliento valią.
ANTRASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO FORMA IR PATEIKIMO FINANSŲ MAKLERIO ĮMONEI BŪDAI
113. Kliento pavedimas finansų maklerio įmonei turi būti rašytinės ar jai prilygintos formos, išskyrus Taisyklių 115 punkte nurodytus atvejus.
114. Klientas pavedimą finansų maklerio įmonei gali perduoti asmeniškai, per atstovą ir kitais sutartyje su finansų maklerio įmone nustatytais kliento pavedimo perdavimo būdais.
115. Klientas turi teisę pavedimą pateikti sutartyje su finansų maklerio įmone nustatyta nerašytine forma. Finansų makleris, priėmęs nerašytine forma pateiktą pavedimą, turi tuoj pat jį užregistruoti pavedimų registravimo žurnale Taisyklių 118 punkte nustatyta tvarka.
116. Kliento pavedimas finansų maklerio įmonei gali būti pateikiamas Taisyklių 115 punkte nustatyta tvarka, jeigu finansų maklerio įmonė įstatymų nustatyta tvarka užfiksuoja įrodymus, liudijančius nerašytinio kliento pavedimo pateikimo faktą (įskaitant jų pateikimo datą ir laiką) ir turinį.
TREČIASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO REGISTRAVIMAS IR PATVIRTINIMAS
118. Visi finansų maklerio įmonei perduoti klientų pavedimai turi būti registruojami finansų maklerio įmonės pavedimų registravimo žurnale (toliau – pavedimų registravimo žurnalas). Tame pačiame pavedimų registravimo žurnale tokia pat tvarka kaip klientų pavedimai yra registruojami investiciniai sprendimai, patvirtinantys finansų maklerio įmonės sprendimą sudaryti sandorį savo vardu ir savo sąskaita. Šiame punkte reglamentuojamas investicinis sprendimas turi būti įformintas raštu ir jame pateikta informacija turi leisti identifikuoti priimtą investicinį sprendimą bei sudaryti sandorį.
119. Finansų maklerio įmonė gali turėti tik vieną pavedimų registravimo žurnalą, išskyrus tuos atvejus, kai klientų pavedimai vienu metu yra priimami keliuose finansų maklerio įmonės padaliniuose, savarankiškai vykdančiuose klientų pavedimus. Kiekvienas finansų maklerio įmonės padalinys, savarankiškai vykdantis klientų pavedimus, privalo turėti ir tvarkyti atskirą pavedimų registravimo žurnalą.
120. Pavedimų registravimo žurnalas gali būti tvarkomas popierine ar elektronine forma. Pavedimų registravimo žurnalas gali būti pildomas ir elektronine forma, jei finansų maklerio įmonės naudojamos elektroninės duomenų saugojimo ir apdorojimo sistemos atitinka Įstatyme nustatytus patvariosios laikmenos reikalavimus, kurie įmonės naudojamoms elektroninėms duomenų saugojimo ir apdorojimo sistemoms taikomi mutatis mutandis.
121. Iš įregistruoto kliento pavedimo, investicinio sprendimo atlikti operaciją su kliento finansinių priemonių portfeliu arba iš investicinio sprendimo atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita į pavedimų registravimo žurnalą turi būti įrašoma:
121.2. klientą identifikuojantys duomenys arba pastaba, kad registruojamas investicinis sprendimas atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita;
122. Kliento pavedimą įregistravęs finansų maklerio įmonės darbuotojas privalo nurodyti savo vardą ir pavardę ir pasirašyti. Duomenys, leidžiantys identifikuoti kliento pavedimą įregistravusį finansų maklerio įmonės darbuotoją, turi būti užfiksuojami ir tais atvejais, kai pavedimų registravimo žurnalas tvarkomas elektronine forma.
123. Pavedimų registravimo žurnale klientų pavedimai turi būti registruojami chronologine tvarka nedelsiant, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos.
124. Kliento pavedimą priimantis finansų makleris privalo įsitikinti, kad pavedimą pateikia pats klientas arba jo įgaliotas asmuo, ir užtikrinti, kad kliento pavedimas atitiktų jam keliamus reikalavimus.
125. Finansų maklerio įmonė, priimdama sutuoktinio pavedimą, privalo laikytis šių reikalavimų:
125.1. pavedimą dėl finansinių priemonių, kurios yra bendroji jungtinė sutuoktinių nuosavybė, gali pateikti tik abu sutuoktiniai, išskyrus atvejus, kai vienas iš sutuoktinių pateikia kito sutuoktinio išduotą įgaliojimą. Sutuoktinio įgaliojimas sudaryti sandorius dėl finansinių priemonių, įtrauktų į prekybą reguliuojamoje rinkoje ir (arba) daugiašalėje prekybos sistemoje, perleidimo ar teisių į jas suvaržymo gali būti išduodamas paprasta rašytine forma. Sutuoktinio įgaliojimas sudaryti sandorius dėl kitų finansinių priemonių perleidimo ar teisių į jas suvaržymo turi būti patvirtintas notaro;
126. Finansų maklerio įmonė, priėmusi kliento pavedimą atlikti operacijas su finansinėmis priemonėmis, privalo pateikti klientui patvirtinimą, kad pavedimas priimtas (toliau – pavedimo patvirtinimas), leidžiantį klientui patikrinti jo pateikto pavedimo duomenis (įskaitant pavedimo pateikimo faktą, priėmimo momentą ir kitas esmines pavedimo sąlygas).
127. Pavedimo patvirtinimą finansų maklerio įmonė klientui turi pateikti asmeniškai, per atstovą ar kitu sutartyje su klientu nustatytu pavedimo patvirtinimo pateikimo būdu.
128. Finansų maklerio įmonė turi teisę pavedimo patvirtinimą pateikti sutartyje su klientu aptarta nerašytine forma, jeigu įstatymų nustatyta tvarka yra užfiksuojami įrodymai, liudijantys tokia forma pateikto pavedimo patvirtinimo turinį ir jo pateikimo momentą.
129. Pavedimo patvirtinimą finansų maklerio įmonė privalo pateikti ne vėliau kaip kitą darbo dieną po pavedimo priėmimo, jei sutartyje su klientu nėra nustatyta kitaip.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO PATEIKIMO YPATUMAI, KAI VALDOMAS KLIENTO FINANSINIŲ PRIEMONIŲ PORTFELIS
131. Tais atvejais, kai kliento finansinių priemonių portfelį valdo finansų maklerio įmonė, kuri pati nevykdo operacijų su kliento finansinių priemonių portfeliu, pavedimą pateikia tos finansų maklerio įmonės, su kuria klientas yra sudaręs finansinių priemonių portfelio valdymo sutartį, finansų makleris, įgaliotas valdyti finansinių priemonių portfelį. Pavedime turi būti nurodyta, kad jis pateikiamas kliento vardu.
132. Taisyklių 131 punkte nustatytu atveju finansų maklerio įmonė, gavusi kliento vardu pateiktą pavedimą atlikti tam tikrą operaciją su jo finansinių priemonių portfeliu, neprivalo tikrinti, ar jis atitinka valdymo sutartį.
133. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonė, priimanti ir vykdanti kliento pavedimą, valdo ir jo finansinių priemonių portfelį, vietoj kliento pavedimo finansų maklerio įmonė privalo raštu įforminti investicinį sprendimą atlikti konkrečią operaciją su kliento finansinių priemonių portfeliu, jame nurodyti kliento pavedimui būtiną informaciją ir jį įregistruoti pavedimų registravimo žurnale. Šio punkto reglamentuojamame investiciniame sprendime turi būti pažymėta, kad finansų maklerio įmonė valdo kliento finansinių priemonių portfelį. Toks investicinis sprendimas privalo būti įformintas ir įregistruotas nedelsiant, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos.
PENKTASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO SĄLYGŲ KEITIMAS IR PAVEDIMO ATŠAUKIMAS
135. Klientas turi teisę iki finansų maklerio įmonei pradedant vykdyti pavedimą arba iki sutartyje su klientu nustatyto vėlesnio laiko atšaukti savo pavedimą, duotą finansų maklerio įmonei.
136. Kliento pavedimas atšaukiamas pateikiant finansų maklerio įmonei pranešimą, leidžiantį identifikuoti atšaukiamą pavedimą.
137. Pranešimai apie pavedimo atšaukimą turi būti pateikiami raštu arba kita forma, laikantis Taisyklių 114–117 punktuose nustatytų reikalavimų.
138. Kliento pavedimas laikomas anuliuotu nuo pranešimo apie kliento pavedimo atšaukimą gavimo finansų maklerio įmonėje momento, jeigu pranešimas yra gautas iki Taisyklių 135 punkte nustatyto laiko.
139. Jeigu klientas pageidauja keisti pavedimo sąlygas, jis privalo atšaukti ankstesnį pavedimą ir pateikti naują pavedimą bendra Taisyklių nustatyta tvarka.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO IR KITŲ SU JUO SUSIJUSIŲ DOKUMENTŲ IR DUOMENŲ SAUGOJIMAS
141. Taisyklių nustatyta tvarka užfiksuotus įrodymus, susijusius su nerašytinės formos dokumentais, finansų maklerio įmonė privalo saugoti ne mažiau kaip 5 metus nuo nerašytinių dokumentų pateikimo ar gavimo dienos.
142. Finansų maklerio įmonė klientų pavedimus ir pranešimus apie klientų pavedimų atšaukimą, finansų maklerio įmonės pranešimų klientams kopijas ir kitus su kliento pavedimu susijusius dokumentus privalo saugoti 5 metus nuo jų priėmimo arba pateikimo dienos, pavedimų registravimo žurnalą – 5 metus nuo paskutinio įrašo jame dienos.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI KLIENTO PAVEDIMO VYKDYMO REIKALAVIMAI
143. Finansų maklerio įmonė kliento pavedimą privalo pradėti vykdyti nedelsdama, jeigu kliento pavedime ar sutartyje nenustatyta kitaip.
144. Finansų maklerio įmonė turi teisę atsisakyti vykdyti kliento pavedimą, jei klientas nėra pateikęs finansinių priemonių ar piniginių lėšų. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad finansinės priemonės būtų pateiktos iki nuosavybės pagal sudarytus sandorius atsiradimo momento, o piniginės lėšos – iki atsiskaitymų momento. Be kliento rašytinio sutikimo draudžiama naudoti jam nuosavybės teise priklausančias finansines priemones ar pinigines lėšas prievolėms pagal kitų finansų maklerio įmonės klientų sąskaita sudarytus sandorius vykdyti.
145. Tais atvejais, kai dėl tam tikrų kliūčių finansų maklerio įmonė negali pradėti vykdyti kliento pavedimo ar kliento pavedimas negali būti įvykdomas per protingus terminus dėl reguliuojamoje rinkoje ar už jos ribų susiklosčiusių nepalankių aplinkybių (nukritus kainai, nesant pasiūlos ar pan.), apie tai ji turi nedelsdama informuoti klientą Taisyklių 126–129 punktuose nustatyta tvarka pateikdama pranešimą apie kliūtis ar aplinkybes, trukdančias vykdyti konkretų kliento pavedimą.
146. Finansų maklerio įmonė kliento pavedimą privalo vykdyti tiksliai laikydamasi pavedime nustatytų sąlygų. Finansų maklerio įmonė turi teisę nuo jų nukrypti, jeigu, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, tai būtina kliento interesams, o finansų maklerio įmonė iš anksto atsiklausti kliento negalėjo arba laiku negavo atsakymo į savo užklausimą. Šiuo atveju finansų maklerio įmonė privalo surinkti ir kartu su pavedimu saugoti įrodymus, patvirtinančius būtinybę keisti kliento pavedimo vykdymo sąlygas (įrodymai pateikiami klientui pareikalavus), ir nedelsdama pranešti klientui, kad jo pavedimas įvykdytas kitokiomis, negu pavedime nustatyta, sąlygomis.
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
KLIENTO PAVEDIMO VYKDYMO YPATUMAI
148. Finansų maklerio įmonė gali vykdyti kliento pavedimą ir tais atvejais, kai finansinės priemonės, skirtos pateikti kitai sandorio šaliai, yra įtrauktos į apskaitą kitoje finansų maklerio įmonėje ar depozitoriume ir kai finansinėms priemonėms apmokėti skirtos kliento piniginės lėšos yra saugomos ne pavedimą vykdančioje finansų maklerio įmonėje, jei tokiems veiksmams yra sudarytos visos teisinės galimybės tinkamai įvykdyti prievoles, atsirandančias tų veiksmų pagrindu.
149. Finansų maklerio įmonė gali kliento pavedimą perduoti vykdyti subkomiso pagrindais. Subkomitento kliento pavedimas registruojamas Taisyklių 118–123 punktuose nustatyta tvarka. Subkomitentas turi nurodyti, kad veikia subkomiso pagrindais, tiksliai perteikti savo kliento pavedime nurodytas sąlygas, identifikuoti savo klientą.
DEVINTASIS SKIRSNIS
PAVEDIMO, KAI VALDOMAS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ IR PENSIJŲ FONDŲ TURTAS, VYKDYMO YPATUMAI
150. Finansų maklerio įmonė, gavusi pavedimą iš kolektyvinio investavimo subjekto, pensijų fondo arba valdymo įmonės, vykdo jį Taisyklių 148 punkte nustatyta tvarka, o atitinkamos sąskaitų tvarkytojo pareigos nustatomos kolektyvinio investavimo subjektų ir pensijų fondų depozitoriumams.
VII SKYRIUS
FINANSŲ MAKLERIO ĮMONĖS DARBUOTOJAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI
152. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, o priežiūros institucijos reikalavimu – įrodyti, kad įmonės darbuotojai ir kiti su ja susiję asmenys, kurie kliento ar finansų maklerio įmonės iniciatyva finansų maklerio įmonės vardu teikia investicines ar papildomas paslaugas, taip pat klientui ar potencialiam klientui teikia informaciją apie finansines priemones, įmonės teikiamas investicines ar papildomas paslaugas (toliau – informaciją apie paslaugas teikiantys asmenys), turi reikiamų žinių, patirties ir kvalifikacijos jiems pavestoms funkcijoms vykdyti ir Įstatymo reikalavimų laikymuisi užtikrinti. Finansų maklerio įmonė, laikydamasi šiame punkte nustatyto reikalavimo, turi atsižvelgti į įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą, taip pat teikiamų investicinių ir papildomų paslaugų pobūdį ir įvairovę.
153. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad finansų maklerių operacijas įmonės vardu vykdytų tik atestuoti finansų makleriai, atitinkantys Įstatymo 17 straipsnyje nurodytus reikalavimus ir turintys ne trumpesnį kaip 6 mėnesių darbo, susijusio su finansinių priemonių rinkomis, stažą kredito arba finansų institucijoje.
154. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad finansų makleriai turėtų reikalingų žinių ir kompetencijos tam, kad:
154.1. suprastų pagrindines siūlomų arba rekomenduojamų finansinių priemonių ypatybes, riziką ir savybes, įskaitant mokesčius ir kitas išlaidas, susijusias su sandorių dėl finansinių priemonių sudarymu. Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas teikiant paslaugas dėl sudėtingesnių produktų;
154.2. suprastų visas klientui tenkančias išlaidas ir kitus mokėjimus, susijusius su sandorio dėl siūlomų ar rekomenduojamų finansinių priemonių sudarymu, konsultacijų ir kitų įmonės paslaugų teikimu;
154.3. galėtų įvykdyti įmonės nustatytus įpareigojimus, susijusius su tinkamumo reikalavimais, įskaitant reikalavimus, nustatytus 2018 m. gegužės 28 d. ESMA Gairėse dėl tam tikrų MiFID II tinkamumo reikalavimų aspektų (ESMA35-43-869);
154.4. įvertinę kliento suteiktą informaciją ir atsižvelgdami į jos pokyčius, suprastų, kodėl tam tikra įmonės siūloma finansinė priemonė klientui nebūtų tinkama;
154.5. suprastų, kaip veikia finansų rinkos ir kokią įtaką jos daro klientams siūlomų arba rekomenduojamų finansinių priemonių vertei ir kainai;
154.6. suprastų ekonominių rodiklių, taip pat nacionalinių, regiono ir pasaulio įvykių įtaką finansų rinkoms ir klientams siūlomų ar rekomenduojamų finansinių priemonių vertei;
154.7. suprastų skirtumą tarp ankstesnių rezultatų ir numatomų būsimų rezultatų, taip pat suprastų prognozavimą ribojančius veiksnius;
154.8. suprastų su piktnaudžiavimu rinka ir pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencija susijusius teisės aktų reikalavimus ir sugebėtų juos taikyti veiklos praktikoje;
154.9. sugebėtų įvertinti su finansinėmis priemonėmis, kurias siūlo ar rekomenduoja klientams, susijusius duomenis, įskaitant, bet neapsiribojant, pagrindinės informacijos investuotojams dokumentus, prospektus, finansines ataskaitas ar kitus finansinius duomenis;
154.10. suprastų specialias rinkos struktūras, jeigu aktualu, prekybos vietas arba antrines rinkas, būdingas finansinėms priemonėms, kurias siūlo ar rekomenduoja klientams;
154.11. išmanytų pagrindinius klientams siūlomų ar rekomenduojamų finansinių priemonių vertės nustatymo principus;
155. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad informaciją apie paslaugas teikiantys asmenys turi ne trumpesnį kaip 6 mėnesių darbo, susijusio su finansinių priemonių rinkomis, stažą kredito arba finansų institucijoje ir turi pakankamai žinių ir kvalifikacijos tam, kad:
155.1. suprastų pagrindines finansinių priemonių, kurių klientas turi galimybę įsigyti finansų maklerio įmonei teikiant paslaugas, ypatybes, riziką ir savybes, įskaitant mokesčius ir kitas išlaidas, susijusias su sandorių dėl finansinių priemonių sudarymu. Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas teikiant informaciją apie sudėtingesnius produktus;
155.2. suprastų visas išlaidas ir kitus mokėjimus, susijusius su sandorių dėl finansinių priemonių sudarymu ar įmonės paslaugų teikimu klientui;
155.4. suprastų, kaip veikia finansų rinkos ir kokią įtaką jos daro finansinių priemonių, apie kurias teikia informaciją klientams, vertei ar kainai;
155.5. suprastų ekonominių rodiklių, taip pat nacionalinių, regiono ir pasaulio įvykių įtaką finansų rinkoms ir finansinių priemonių, apie kurias teikia informaciją klientams, vertei;
155.6. suprastų skirtumą tarp ankstesnių rezultatų ir numatomų būsimų rezultatų, taip pat suprastų prognozavimą ribojančius veiksnius;
155.7. suprastų su piktnaudžiavimu rinka ir pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencija susijusius teisės aktų reikalavimus ir sugebėtų juos taikyti veiklos praktikoje;
155.8. sugebėtų įvertinti su finansinėmis priemonėmis, apie kurias teikia informaciją klientams, susijusius duomenis, įskaitant, bet neapsiribojant, pagrindinės informacijos investuotojams dokumentus, prospektus, finansines ataskaitas ar kitus finansinius duomenis;
155.9. suprastų specialias rinkos struktūras, jeigu aktualu, prekybos vietas arba antrines rinkas, būdingas finansinėms priemonėms, apie kurias teikia informaciją klientams;
156. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad finansų makleriai ir informaciją apie paslaugas teikiantys asmenys būtų susipažinę su įmonės vidaus procedūromis ir politikomis, skirtomis užtikrinti Įstatyme nustatytų reikalavimų laikymąsi, suprastų jas ir jų laikytųsi tinkamai vykdydami savo pareigas.
157. Finansų maklerio įmonė privalo įmonės vidaus dokumentais nustatyti aiškią finansų maklerių ir informaciją apie paslaugas teikiančių asmenų atsakomybę, taip pat užtikrinti, kad finansų maklerių ir informaciją apie paslaugas teikiančių asmenų funkcijos ir atsakomybė būtų aiškiai atskirtos, jei tai reikalinga atsižvelgiant į finansų maklerio įmonės teikiamų paslaugų pobūdį, mastą ir vidaus organizacinę struktūrą.
158. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad maklerių ir informacijos apie paslaugas teikiančių asmenų kvalifikacija būtų nuolat tobulinama, jiems dalyvaujant profesinio tobulėjimo veikloje, atitinkamos kvalifikacijos mokymuose, taip pat specialiuose mokymuose apie naujas finansines priemones, kurias finansų maklerio įmonė ketina siūlyti įsigyti klientams.
159. Finansų maklerio įmonė privalo reguliariai, bet ne rečiau kaip vieną kartą per metus patikrinti ir įvertinti, ar finansų makleriai ir informaciją apie paslaugas teikiantys asmenys turi reikiamų žinių, patirties ir kvalifikacijos jiems pavestoms funkcijoms vykdyti pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Patikrinimų metu taip pat turi būti vertinamas finansų maklerių ir informaciją apie paslaugas teikiančių asmenų tobulėjimo ir patirties poreikis, atsižvelgiant į finansų maklerio įmonės teikiamų ar ketinamų teikti paslaugų pobūdį, mastą ir teisės aktų reikalavimų pokyčius. Finansų maklerio įmonė privalo imtis tinkamų priemonių, kad patikrinimo metu nustatyti trūkumai būtų nedelsiant pašalinti.
Pakeitimai:
1.
Lietuvos bankas, Nutarimas
Nr. 03-39, 2019-02-14, paskelbta TAR 2019-02-20, i. k. 2019-02687
Dėl Lietuvos banko valdybos 2018 m. birželio 20 d. nutarimo Nr. 03-111 „Dėl Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo