Suvestinė redakcija nuo 2024-09-01

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2016-11-03, i. k. 2016-26187

 

Nauja redakcija nuo 2023-10-03:

Nr. V-1276, 2023-10-02, paskelbta TAR 2023-10-02, i. k. 2023-19179

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL SOCIALINĖS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO VAIKAMS IR MOKINIAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2016 m. lapkričio 2 d. Nr. V-950

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi,

t v i r t i n u Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikams ir mokiniams tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                Audronė Pitrėnienė

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo

ir sporto ministro 2016 m. lapkričio 2 d.

įsakymu Nr. V-950

(Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo

ir sporto ministro 2024 m. gegužės 13 d.

įsakymo Nr. V-553 redakcija)

 

 

SOCIALINĖS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO VAIKAMS IR MOKINIAMS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikams ir mokiniams tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato socialinės pedagoginės pagalbos (toliau – Pagalba) teikimo vaikams ir mokiniams tvarką, Pagalbos organizavimą ir koordinavimą bei socialinių pedagogų funkcijas Pagalbą teikiančiose ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas įgyvendinančiose mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose, vykdančiose pirminio profesinio mokymo programas (toliau – Mokykla).

2. Pagalbos teikimo tvarką pedagoginėse psichologinėse tarnybose nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras Reikalavimų pedagoginių psichologinių tarnybų paslaugoms ir jų teikimo sąlygoms ir jų darbo organizavimo tvarkos apraše, suderinęs su sveikatos apsaugos ministru. Teikiant Pagalbą kitose įstaigose ar organizacijose (toliau – kitos įstaigos) vadovaujamasi šiuo Aprašu.

3. Pagalbos gavėjai – vaikai ir mokiniai.

4. Pagalba teikiama atsižvelgiant į Vaiko teisių konvenciją, priimtą Generalinės Asamblėjos 44/25 rezoliucija pagal Trečiojo komiteto pranešimą (A/44/736 ir Corr. 1), Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymą, Švietimo sektoriaus ir bibliotekų veiklos profesinį standartą, patvirtintą Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V1-143 „Dėl Švietimo sektoriaus ir bibliotekų veiklos profesinio standarto patvirtinimo“, Pedagogų etikos kodeksą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. V-561 „Dėl Pedagogų etikos kodekso patvirtinimo“, kitus teisės aktus, reglamentuojančius vaiko teisių įgyvendinimą bei apsaugą, ir šį Aprašą.

5. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Švietimo įstatyme, Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme ir kituose šiuos įstatymus įgyvendinančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

PAGALBOS ORGANIZAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

 

6. Pagalbos teikimą savivaldybių mokyklose organizuoja ir koordinuoja savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo, kitų mokyklų ir (ar) kitų įstaigų – savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, dalyvių susirinkimas (savininkas). Mokyklos vadovas atsako už Pagalbos prieinamumą ir jos įgyvendinimą Mokykloje.

7. Pagalbą Mokykloje ir (ar) kitoje įstaigoje teikia socialinis pedagogas. Pagalba teikiama lietuvių kalba. Tautinių mažumų Mokyklose arba Mokyklose, kuriose mokymas organizuojamas tautinės mažumos kalba, Pagalba gali būti teikiama tautinės mažumos kalba.

8. Teikiant Pagalbą, bendradarbiaujama su vaiko tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, kitais švietimo pagalbą teikiančiais specialistais, socialinę pagalbą teikiančiomis tarnybomis, sveikatos priežiūros, teisėtvarkos institucijomis ir kitomis įstaigomis bei organizacijomis.

9. Vienu etatu Mokykloje dirbančio socialinio pedagogo pareigybė nustatoma ne daugiau kaip 400 mokinių (esant galimybei – ir mažesniam mokinių skaičiui bei atsižvelgiant į mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, skaičių ir Mokyklos aplinkos socialinį ekonominį kontekstą). Mokinys, turintis didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, prilyginamas dviem mokiniams.

10. Atsižvelgdamas į ugdymo(si) kontekstą, Mokyklos socialinis pedagogas teikia Pagalbą, siekdamas padėti įgyvendinti vaiko teisę mokytis, stiprinti mokinio socialines ir emocines kompetencijas, šalinti kliūtis, kurios trukdo mokiniui prisitaikyti prie Mokyklos aplinkos ir veiksmingai ugdytis. Pagalba Mokykloje gali būti teikiama ir tuomet, kai kreipiasi pats mokinys, mokinio tėvai (globėjai, rūpintojai), mokytojai ir kiti Mokyklos darbuotojai.

11. Socialinis pedagogas, atsižvelgdamas į Mokyklos vadovo ir (ar) pedagoginės psichologinės tarnybos vadovo mokiniams skirtos Pagalbos apimtį ir pateiktas rekomendacijas dėl Pagalbos mokiniams teikimo, nustato teikiamos Pagalbos prioritetus, pagal galimybes pasirenka teikiamos Pagalbos būdą, formą ir trukmę.

12. Mokykloje ir (ar) kitoje įstaigoje dirbančiam socialiniam pedagogui suteikiama pastovi atskira darbo vieta ir turi būti sudarytos sąlygos individualiai ir grupinei Pagalbai teikti užtikrinant konfidencialumą.

13. Pagalba jos gavėjams teikiama individualiai arba grupėje kontaktiniu būdu. Kai mokinys ugdomas šeimoje ar mokiniui yra paskirtas mokymasis namuose, Pagalba ar jos dalis gali būti jam teikiama nuotoliniu būdu. Esant karantino, ekstremalios situacijos, ekstremalaus įvykio ar įvykio (ekstremali temperatūra, gaisras, potvynis, pūga ir kt.), keliančio pavojų vaikų ir mokinių sveikatai ir gyvybei (toliau – ypatingos aplinkybės), laikotarpiui, Pagalba teikiama nuotoliniu ir (arba) kontaktiniu būdu, atsižvelgiant į ypatingų aplinkybių pobūdį. Jei Pagalba dėl objektyvių priežasčių neteikiama, pasibaigus ypatingų aplinkybių laikotarpiui, ypatingų aplinkybių laikotarpiu nesuteikta Pagalba turi būti kompensuojama nustatant veiklos prioritetus, peržiūrint veiklų atlikimo laiką Mokyklos nustatyta tvarka.

 

III SKYRIUS

SOCIALINIO PEDAGOGO FUNKCIJOS

 

14. Socialinio pedagogo tiesioginio darbo funkcijos:

14.1. vertinti socialiniu pedagoginiu aspektu mokinių ugdymosi poreikius;

14.2. pagal kompetenciją dalyvauti atliekant pirminį ir (ar) pakartotinį mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimą;

14.3. ugdyti mokinių socialines ir emocines kompetencijas;

14.4. konsultuoti mokinius dėl socialinių pedagoginių problemų sprendimo, konsultuoti mokinių tėvus (globėjus, rūpintojus);

14.5. teikti Pagalbą vaikams ir mokiniams, kai ją Mokyklos vaiko gerovės komisijos teikimu skiria Mokyklos vadovas ar pedagoginės psichologinės tarnybos vadovas;

14.6. dalyvauti organizuojant ir vykdyti prevencines veiklas, susijusias su saugios, vaiko ir mokinio mokymosi galias ir poreikius atliepiančios ugdymo aplinkos kūrimu bei vaiko ir mokinio socialinių emocinių kompetencijų stiprinimu.

15. Socialinio pedagogo netiesioginio darbo funkcijos:

15.1. rinkti, analizuoti ir profesiniais tikslais naudoti informaciją Pagalbai teikti; 

15.2. tobulinti profesines kompetencijas, reikalingas socialinio pedagogo funkcijoms atlikti;

15.3. pagal kompetenciją kartu su mokytojais ir kitais švietimo pagalbos specialistais rengti ir įgyvendinti individualaus ugdymo plano mokiniui Pagalbos dalį;

15.4. bendradarbiauti su Pagalbą teikiančiomis įstaigomis ir organizacijomis, skatinant saugios, mokinio mokymosi galias ir poreikius atliepiančios ugdymo aplinkos kūrimą;

15.5. dalyvauti Mokyklos vaiko gerovės komisijos veikloje, krizių valdymo komandos, kitose darbo grupėse, susijusiose su socialinio pedagogo funkcijomis;

15.6. kontaktiniu ir (ar) nuotoliniu būdu konsultuoti mokytojus, Mokyklos darbuotojus ir švietimo pagalbą teikiančius specialistus Pagalbos teikimo klausimais bei teikti jiems rekomendacijas;

15.7. dalyvauti formuojant Mokyklos bendruomenės teigiamą požiūrį į įtrauktį, padėti geriau pažinti mokinių įvairovę ir jų poreikius;

15.8. rengti, tvarkyti ir pildyti Mokyklos ir (ar) kitos įstaigos nustatyta tvarka Pagalbai teikti reikalingus dokumentus;

15.9. vykdyti kitus nenuolatinio pobūdžio Mokyklos vadovo pavedimus, susijusius su socialinio pedagogo funkcijomis.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

16. Pagalbos teikimas vaikui ir mokiniui derinamas su ugdymo procesu, neformaliuoju švietimu ir kita švietimo pagalba.

17. Jei vaiko tėvai (globėjai, rūpintojai) nebendradarbiauja dėl Pagalbos teikimo, nevykdo paskirtų rekomendacijų, taip neužtikrindami vaiko teisių ir teisėtų interesų laiku gauti reikalingą Pagalbą ir ugdytis pagal galias ir gebėjimus, socialinis pedagogas pateikia informaciją Mokyklos ir (ar) kitos įstaigos vadovui.

18Teikiant Pagalbą, asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, duomenų valdytojų patvirtintais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą ir teisinę apsaugą. Asmens duomenų tvarkymo tikslas – Pagalbos organizavimo ir koordinavimo procedūrų užtikrinimas. Duomenų subjektų teisės įgyvendinamos Bendrojo duomenų apsaugos reglamento ir duomenų valdytojų, į kuriuos kreipiamasi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka.

19. Su Pagalbos teikimu susiję dokumentai yra Mokyklos ir (ar) kitos įstaigos dokumentacijos plano dalis ir tvarkomi, įrašomi į apskaitą ir saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo ir Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.

 

_________________________

Priedo pakeitimai:

Nr. V-1134, 2020-08-03, paskelbta TAR 2020-08-03, i. k. 2020-16834

Nr. V-553, 2024-05-13, paskelbta TAR 2024-05-13, i. k. 2024-08742

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-1134, 2020-08-03, paskelbta TAR 2020-08-03, i. k. 2020-16834

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2016 m. lapkričio 2 d. įsakymo Nr. V-950 „Dėl Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui ir mokiniui tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-1555, 2021-08-30, paskelbta TAR 2021-08-30, i. k. 2021-18240

Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. lapkričio 2 d. įsakymo Nr. V-950 „Dėl Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui ir mokiniui tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-1276, 2023-10-02, paskelbta TAR 2023-10-02, i. k. 2023-19179

Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. lapkričio 2 d. įsakymo Nr. V-950 „Dėl Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui ir mokiniui tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-553, 2024-05-13, paskelbta TAR 2024-05-13, i. k. 2024-08742

Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. lapkričio 2 d. įsakymo Nr. V-950 „Dėl Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikams ir mokiniams tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo