Sprendimas netenka galios 2021-10-02:

Prienų rajono savivaldybės taryba, Sprendimas

Nr. T3-204, 2021-09-30, paskelbta TAR 2021-10-01, i. k. 2021-20653

Dėl pritarimo Prienų r. Pakuonio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo programai

 

Suvestinė redakcija nuo 2017-07-05 iki 2021-10-01

 

Sprendimas paskelbtas: TAR 2014-06-05, i. k. 2014-07210

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PRITARIMO KAI KURIŲ PRIENŲ R. BENDROJO UGDYMO MOKYKLŲ IKIMOKYKLINIO UGDYMO PROGRAMOMS

 

2014 m. gegužės 29 d. Nr. T3-88

Prienai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 7 straipsnio 4 dalimi, Ikimokyklinio ugdymo programų kriterijų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. ISAK-627 „Dėl Ikimokyklinio ugdymo programų kriterijų aprašo patvirtinimo“, ir atsižvelgdama į Lietuvos higienos normą HN 75:2010 „Įstaiga, vykdanti ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. V-313 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 75:2010 „Įstaiga, vykdanti ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“ patvirtinimo“,  Prienų  rajono savivaldybės  taryba  n u s p r e n d ž i a:

1. Pritarti pridedamoms šių bendrojo ugdymo mokyklų ikimokyklinio ugdymo programoms:

1.1. Prienų r. Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus;

1.2. Neteko galios nuo 2017-07-05

Punkto naikinimas:

Nr. T3-170, 2017-06-29, paskelbta TAR 2017-07-04, i. k. 2017-11413

 

1.3. Prienų r. Pakuonio pagrindinės mokyklos.

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Prienų rajono savivaldybės tarybos 2011 m. rugsėjo 15 d. sprendimą Nr. T3-130 „Dėl pritarimo Prienų rajono savivaldybės Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus ir Išlaužo pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus ikimokyklinio ugdymo programoms“;

2.2. Prienų rajono savivaldybės tarybos 2013 m. rugsėjo 26 d. sprendimo Nr. T3-196 „Dėl pritarimo kai kurių Prienų rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų ikimokyklinio ugdymo programoms“ 1.4 papunktį.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                Vytas Bujanauskas


 

PRITARTA

Prienų rajono savivaldybės tarybos

2014 m. gegužės 29 d.

sprendimu Nr. T3-88

 

 

PRIENŲ R. BALBIERIŠKIO PAGRINDINĖS MOKYKLOS IKIMOKYKLINIO UGDYMO SKYRIAUS IKIMOKYKLINIO UGDYMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Švietimo teikėjas: Prienų r. Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyrius.

2. Mokymo forma: dieninė.

3. Adresas: Vilniaus g. 130 / Klevų g. 4, Balbieriškis, LT-59243 Prienų rajono savivaldybė.

4. Pagrindinė veiklos sritis: ikimokyklinis ugdymas.

5. Skyriuje veikia viena grupė, kurią lanko 1,5–6 metų vaikai.

6. Ikimokyklinio ugdymo auklėtojai turi reikiamą išsilavinimą, muzikos užsiėmimus organizuoja meninio ugdymo pedagogas.

7. Visas ugdymo turinys orientuotas į 1,5–6 metų vaikų poreikių: dėmesio, globos, meilės, šilumos ir artumos, higienos įgūdžių ugdymo, savarankiškumo, bendravimo su bendraamžiais ir suaugusiais, veiksmų su daiktais, žaidimo, judėjimo, meninės muzikinės veiklos, piešimo, lipdymo, konstravimo užuomazgos, aplinkos stebėjimo, domėjimosi, tyrinėjimo – tenkinimą.

8. Poreikių tenkinimas 1,5–6 metų vaikams: žaidimo, žaidimo grupelėse, bendravimo ir bendradarbiavimo su draugiais ir suaugusiais, vaikų smalsumo, imlumo, savarankiškumo atliekant dailės darbelius, darbinės veiklos, konstravimo, domėjimosi knygomis, vaidybine veikla, daiktų ir aplinkos tyrinėjimo, lyginimo, eksperimentavimo, dėmesio mažesniems už save, paskatinimo ir įvertinimo bei įsivertinimo.

9. Nuolat atliekamos tėvų apklausos rodo, kad tėvai pasitiki ikimokyklinio ugdymo skyriaus veikla. Tikimasi, kad vaikai lengviau adaptuosis mokykloje, nes čia jie įgyja socialinių įgūdžių. Tėvai norėtų, kad būtų tenkinami pagrindiniai ikimokyklinio amžiaus vaikų poreikiai: žaidimo, judėjimo, bendravimo, pažintiniai, saviraiškos.

10. Ikimokyklinis ugdymas yra teikiamas Balbieriškio pagrindinės mokyklos pradinio ugdymo pastate. Šalia yra parkas ir Peršėkės upelis, kur dažnai einama pasivaikščioti. Glaudžiai bendradarbiaujama su pradinių klasių mokiniais ir jų mokytojais, dalyvaujama bendruose renginiuose. Balbieriškyje yra nepakartojama Nemuno atodanga, nuo kurios atsiveria Nemuno kilpų panorama. Miestelyje yra biblioteka, bažnyčia, gaisrinė, paštas, poliklinika, slaugos namai, kultūros ir laisvalaikio centras.

11. Dauguma įstaigą lankančių vaikų auga palankioje socialinėje aplinkoje. Šeimų socialinė padėtis patenkinama.

12. Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyrius yra 13 km nuo Prienų miesto. Artimiausi yra Prienų miesto lopšeliai-darželiai „Pasaka“, „Gintarėlis“ ir  „Saulutė“, su kuriais palaikomi glaudūs ryšiai.

13. Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus veikla grindžiama Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu, Lietuvos vaikų ikimokyklinio ugdymo koncepcija, Ankstyvojo ugdymo vadovu, Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcija, Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencija, Ikimokyklinio ugdymo gairėmis, LR sveikatos apsaugos ministro 2010 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. V-313 patvirtinta higienos norma HN 75:2010 „Įstaiga, vykdanti ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą. Bendrieji sveikatos reikalavimai“, Sveikatos priežiūros ikimokyklinio ugdymo įstaigose tvarkos aprašu, patvirtintu   

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. V-58 (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. sausio 27 d. įsakymo Nr. V-124 redakcija), Balbieriškio pagrindinės mokyklos nuostatais ir Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriaus vidaus tvarkos taisyklių aprašu,  Prienų rajono savivaldybės dokumentais, vaikų darželio programa „Vėrinėlis“, „Ugdymo gairėmis pedagogams ir tėvams“.

14. Filosofinė kryptis. Ikimokyklinio ugdymo auklėtojai savo darbe vadovaujasi humanistinės filosofijos psichologų (C. Rogers, A. Maslow, R. Stein), progresyvistinės (J. Dewey, W.H. Kilpatrick), kognityvinės (Ž. Pjaže, V. Vygotskio) ugdymo krypties filosofinėmis, pedagoginėmis idėjomis arba pedagoginių metodinių sistemų elementais. Remiantis minėtų autorių teorijomis, siekiama ugdyti aktyvų ir sąmoningą savo šalies ir pasaulio pilietį – asmenį, pasirengusį profesinei veiklai, pasiryžusį ir gebantį adaptuotis besikeičiančiame socialiniame, ekonominiame gyvenime.

 

II SKYRIUS

IKIMOKYKLINIO UGDYMO PRINCIPAI

 

15. Balbieriškio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriuje vaikų ugdymas organizuojamas vadovaujantis šiais principais:

15.1. humaniškumo (vaikas gerbiamas kaip asmenybė, gerbiama vaiko šeima, neatsižvelgiant į jos gebėjimą rūpintis vaiku);

15.2. demokratiškumo (kiekvienas saugus ir orus dėl savo socialinės, rasinės, kultūrinės ir tautinės tapatybės, gerbiamos kiekvieno vaiko individualios prigimties savybės);

15.3. tautiškumo (tautos kultūros tradicijų ir papročių puoselėjimas, siejant tai su bendra ugdymo kultūra ir integruojant tai į kasdieninį vaiko gyvenimą);

15.4. ugdymo lankstumo, tęstinumo ir perimamumo (nuolat palaikomas ryšys su šeima, pedagogai bendradarbiauja tarpusavyje, sekamas vaikų tolesnis ugdymas ir adaptacija, palaikomi ryšiai su pradinio ugdymo pedagogais).

 

IIISKYRIUS

UGDYMO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

16. Tikslas – šeimos ir ugdymo įstaigos pastangomis garantuoti visapusišką ir kokybišką vaiko ugdymą; sukurti sąlygas, padedančias tenkinti prigimtinius, kultūrinius, estetinius, socialinius bei pažintinius poreikius.

17. Uždaviniai:

17.1. kurti saugią, sveiką ir skatinančią veikti ugdomąją aplinką;

17.2. saugoti ir puoselėti psichinę bei fizinę vaikų sveikatą ir savijautą;

17.3. skatinti vaikų socialinį ir emocinį ugdymą;

17.4. ugdyti vaikų bendravimo įgūdžius, skatinti savarankiškumą, kūrybiškumą ir puoselėti individualybę;

17.5. skatinti vaikų kūrybos savitumą;

17.6. padėti vaikams pažinti pasaulį, pajusti jo grožį;

17.7. puoselėti tautos kultūrą bei tradicijas.

 

IV SKYRIUS

TURINYS, METODAI IR PRIEMONĖS

 

18. 1,5–6  metų vaikų ugdymo turinys:

18.1. Ugdymo turinys 1,5–3 metų vaikams grindžiamas ankstyvojo amžiaus vaikų poreikiais: emociniais, judėjimo ir pažinimo;

18.2. Siekiant tęstinumo principo ankstyvasis ugdymas grindžiamas pagrindinių kompetencijų (socialinė, sveikatos saugojimo, pažinimo, komunikavimo, meninė) ugdymu, kurios toliau plėtojamos ikimokykliniame (3–6 metų) amžiuje;

18.3. Socialinė kompetencija – vaiko bendravimas, buvimas vienas šalia kito. Vaiko veikla: geba bendrauti ir sutarti su bendraamžiais ir suaugusiais; supranta ir prisitaiko prie grupės dienotvarkės ir taisyklių; dalinasi su kitais daiktais ir žaislais; žaidžia su vienu ar dviem draugais, grupelėmis, didžiuojasi savo pasiekimais ir laimėjimais; geba tausoti savo ir kitų daiktus; gerbia ir užjaučia kitus; žaidžia žaidimus, kuriuose visi laimi; žaidžia žaidimus su paprastomis taisyklėmis; atlieka įpareigojimus ir konkrečias užduotis;

18.4. Sveikatos saugojimo kompetencija – vaiko gebėjimas saugiai judėti ir veikti bei sveikai gyventi. Vaiko veikla: geba savarankiškai nusirengti ir apsirengti; rūpinasi savo fiziniu saugumu; eina, bėgioja laisvai įveikdamas kliūtis; šokinėja abiem kojom nuo paaukštinimo; pralenda kliūtis; mėto, gaudo, mušinėja kamuolį; žaidžia judriuosius žaidimus su taisyklėmis; geba būti aktyvus, vikrus ir judrus;

18.5. Pažinimo kompetencija – tyrinėti aplinką ir vaiką supantį pasaulį. Vaiko veikla: domisi jį supančiu pasauliu; grupuoja daiktus pagal dydį, formą, spalvą; randa panašumus bei skirtumus; skaičiuoja aplinkoje esančius daiktus; žaidžia stalo žaidimus su skaičiavimo elementais; skaičiuoja savaitės dienas, įsimena pavadinimus ir eiliškumą; atkreipia dėmesį į gamtos reiškinius (į lietų, sniegą, pumpurus, žiedus); žaidžia siužetinius žaidimus: „Mano šeima“, „Kaime“ ir t.t.; konstruoja iš skirtingų dydžių, formų ir spalvų kaladėlių; dėlioja paveikslėlius – dėliones; renka, sėja, sodina augalų sėklas; gamtoje tyrinėja, apžiūrinėja vabaliukus, drugelius ir t.t.; atpažįsta skaičius ir raides aplinkoje; palygina vartodamas sąvokas aukštas – žemas, ilgas – trumpas, storas – plonas;

18.6. Komunikavimo kompetencija – klausytis, kalbėti, išreikšti save bendraujant su kitais. Vaiko veikla: žaidžia su lėlėmis, telefonais, mašinomis, imituoja situacijas (grupėje, mokykloje, parduotuvėje, šeimoje); klauso garsiai skaitomų knygų; lankosi seniūnijos bibliotekoje; varto enciklopedijas, domisi jomis; varto, skaito vaizduotę lavinančias knygas apie įvairius dalykus; kuria ir vaidina lėlių teatro spektaklius; skaito knygas pagal paveikslėlius; pasakoja ką mato paveikslėliuose; deklamuoja eilėraščius; bando užsirašyti savo vardą;

18.7. Meninė kompetencija – pajausti, pamatyti ir kurti grožį. Vaiko veikla: dainuoja daineles su besikartojančiu ritmu; atlieka ritminius pratimus; atpažįsta keletą muzikos instrumentų; piešia kreidelėmis, flomasteriais, pieštukais; tapo pirštais, teptuku; lipdo iš molio, plastilino, tešlos; maišo spalvas, išgauna kitą spalvą; karpo žirklėmis; kuria koliažus; vaidina su pasigamintomis lėlėmis; atlieka darbelius iš buitinių atliekų.

19. Metodai ir priemonės:

19.1. vaiko veiklai palankios aplinkos kūrimas;

19.2. pedagogo bendravimas su vaiku;

19.3. vaiko žaidimo ar sumanymo palaikymas;

19.4. vaiko elgesio ir veiklos modeliavimas;

19.5. bendravimas ir bendradarbiavimas su vaikais ir suaugusiais;

19.6. ugdymo priemonių keitimas;

19.7. vaiko patirties turtinimas, skatinant savaip įgyvendinti pedagogo pasiūlytą idėją;

19.8. auklėtojo pavyzdys;

19.9. pokalbis, diskusija;

19.10. vaikų sumanytų projektų įgyvendinimas ir palaikymas;

19.11. tyrinėjimas, eksperimentavimas;

19.12. padrąsinimas ir skatinimas.

 

V SKYRIUS

UGDYMO PASIEKIMAI IR JŲ VERTINIMAS

 

20. Vaiko pasiekimų vertinimas – neatsiejama kokybiško ugdymo(si) proceso dalis, tai nuolatinis informacijos apie vaiko, jo ugdymo(si) ypatumus bei daromą pažangą atskirais amžiaus tarpsniais kaupimas ir apibendrinimas.

21. Ugdymosi pasiekimai kaupiami „Vaiko aplanke“. Jame segami darbeliai, vaiko mintys, specialistų komentarai, tėvų pastebėjimai, anketos tėvams, vaiko aprašas.

22. Vertinama pagal sveikatos saugojimo, pažinimo, komunikavimo ir meninę kompetencijas. Jame turi būti pagrindinės žinios apie vaiką: vardas, pavardė, amžius, gyvenamoji vieta, auklėtojo vardas, pavardė.

Ruduo

Kompetencijos

Kas gerai sekasi?

Kas sunkiau pavyksta?

Sveikatos saugojimo

 

 

Pažinimo

 

 

Komunikavimo

 

 

Meninė

 

 

Socialinė

 

 

 

Auklėtojo(-ų) vardas, pavardė ........................................................                 .........................

parašas

 

Data                   ........................

 

Pavasaris

Kompetencijos

Kas gerai sekasi?

Kas sunkiau pavyksta?

Sveikatos saugojimo

 

 

Pažinimo

 

 

Komunikavimo

 

 

Meninė

 

 

Socialinė

 

 

Rekomendacijos kitiems metams

 

 

 

 

 

 

Auklėtojo(-ų) vardas, pavardė   .................................................                 ..............................

parašas

Tėvų vardas, pavardė    ................................................................               ..................................

parašas

 

Data ..................................

 

23. Vaikas vertinamas du kartus per metus. Rudenį vaikas stebimas, nustatomas jo pradinis išsivystymas. Pastebėjimai fiksuojami (lapkričio–gruodžio mėnesiais), o pavasarį (balandžio–gegužės mėnesiais) apibendrinami pokyčiai per visus mokslo metus.

24. Elektroniniame dienyne fiksuojamas vaikų lankomumas, savaitės ugdomoji veikla, tėvams teikiama informacija apie vaiko elgesį, renginius ir kt.

25. Tėvai su grupės pasiekimais supažindinami grupės tėvų susirinkimų metu (rudenį ir pavasarį). Individualūs vaiko pasiekimai aptariami asmeninių pokalbių metu. Apibendrinti duomenys aptariami ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo  metodinės grupės susirinkimų metu.

26. Vaikų pasiekimų rezultatais bus remiamasi planuojant vaikų ugdymosi procesą, sudarant planus.

27. Vertinimo rezultatais bus remiamasi planuojant pedagogų tobulinimąsi.

28. Vertinimo vykdytojai – pedagogai.

 

 

VI SKYRIUS

NAUDOTA LITERATŪRA IR ŠALTINIAI

 

1. Metodinės rekomendacijos ikimokyklinio ugdymo programai rengti. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2006.

2. Vėrinėlio metai. Pavasaris./Idėjos vaikų saviraiškai ir kūrybai. Vilnius: „Minklės  leidyba“,1999.

3. Vėrinėlio metai. Žiema./Idėjos vaikų saviraiškai ir kūrybai. Vilnius: „Lietus“ 1997.

4. Vėrinėlio metai. Ruduo./Idėjos saviraiškai ir kūrybai. Vilnius: „Lietus“ 1995.

5. Bendroji priešmokyklinio ugdymo ir ugdymosi programa. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2003.

6. Auma T. Laimingo vaiko knyga. Vilnius: „Šviesos pasaulis“, 2006.

7. Į vaiką orientuotų grupių kūrimas. Knyga auklėtojai. Vilnius: „Lietus“, 2000.

8. Konfliktai ir bendravimas. Vadovas po konfliktų valdymo labirintą. Vilnius: Atviros Lietuvos fondas, 1996.

9. Ugdymas ir demokratijos kultūra. Vilnius: „Lietus“, 1997. 

_______________________

Patvirtinta. Neteko galios nuo 2017-07-05

Priedo naikinimas:

Nr. T3-170, 2017-06-29, paskelbta TAR 2017-07-04, i. k. 2017-11413

 


 

PRITARTA

Prienų rajono savivaldybės tarybos

2014 m. gegužės 29 d.

sprendimu Nr. T3-88

 

PRIENŲ R. PAKUONIO PAGRINDINĖS MOKYKLOS IKIMOKYKLINIO UGDYMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Švietimo teikėjas – Prienų r. Pakuonio pagrindinė mokykla.

2. Mokymo forma – dieninė.

3. Adresas: Sodų g. 36, Pakuonis, Pakuonio sen., LT-59317 Prienų rajono savivaldybė.

4. Pagrindinė veiklos sritis – ikimokyklinis ugdymas.

5. Mokykloje veikia viena grupė, kurioje ugdomi 1,5–6 metų vaikai.

6. Organizuojant ir užtikrinant kokybišką ugdymo(si) procesą, pedagogų ir kitų specialistų komanda siekia vaiko ugdymo(si) vienovės ir darnos su šeima.

7. Visas ugdymo turinys orientuotas į ugdytinių poreikių – dėmesio, globos, meilės, šilumos ir artumos, higienos įgūdžių ugdymo, savarankiškumo, bendravimo su bendraamžiais ir suaugusiais, veiksmų su daiktais, žaidimo, judėjimo, meninės muzikinės veiklos, piešimo, lipdymo, konstravimo, aplinkos stebėjimo, domėjimosi, tyrinėjimo, lyginimo, eksperimentavimo, dėmesio mažesniems už save, paskatinimo ir įvertinimo bei įsivertinimo – tenkinimą.

8. Organizuojant ugdymą atsižvelgiama į tėvų lūkesčius, pageidavimus ir laikomasi šių nuostatų:

- prioritetinis vaidmuo ugdant vaiką tenka šeimai;

- atsižvelgiama į šeimos tradicijas, įpročius, nuostatas;

- ugdymo procese siekiama išlaikyti namų dvasią;

- pedagogai gerbia tėvus, tėvai – pedagogus;

- nuolatos ieškoma naujų bendravimo ir bendradarbiavimo formų;

- išlaikomas konfidencialumas, vertinant vaikų fizinį ir psichinį išsivystymą;

- vadovaujamasi samprata, jog šeima ir įstaiga dalijasi vaiko gerovės užtikrinimo atsakomybe.

9. Tėvai (globėjai) ir vietos bendruomenė pageidauja, jog ugdytiniai įgytų gebėjimo bendrauti ir bendradarbiauti su bendraamžiais įgūdžių, būtų plėtojama vaikų emocinė, socialinė, kultūrinė patirtis; įgytų savarankiškumo įgūdžių; jaustų  saugumo jausmą; būtų mylimi; turiningai ir įdomiai praleistų laiką; būtų tinkamai prižiūrėti; ugdytųsi visapusiškus gebėjimus, teikiant papildomą muzikinį ugdymą; būtų atsižvelgiama į kiekvieno vaiko individualius ugdymo(si) poreikius.

10. Pakuonio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio amžiaus ugdytiniai glaudžiai bendradarbiauja su pradinio ugdymo klasių mokiniais ir jų mokytojais, dalyvauja bendruose renginiuose, Pakuonio mokykloje įsikūrusiu kraštotyros muziejumi, biblioteka.

11. Dauguma įstaigą lankančių vaikų auga palankioje socialinėje aplinkoje. Šeimų socialinė padėtis patenkinama.

12. Pakuonio pagrindinės mokyklos ikimokyklinio amžiaus ugdytinių veikla grindžiama Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu, Lietuvos vaikų ikimokyklinio ugdymo koncepcija, Ankstyvojo ugdymo vadovu, Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcija, Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencija, Ikimokyklinio ugdymo gairėmis, LR sveikatos apsaugos ministro 2010 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. V-313 patvirtinta higienos norma HN 75:2010 „Istaiga, vykdanti ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą. Bendrieji sveikatos reikalavimai“, Pakuonio pagrindinės mokyklos nuostatais ir Prienų rajono savivaldybės dokumentais, vaikų darželio programa „Vėrinėlis“, „Ugdymo gairėmis pedagogams ir tėvams“.

 

II SKYRIUS

IKIMOKYKLINIO UGDYMO PRINCIPAI

 

13. Pakuonio pagrindinėje mokykloje, organizuojant ugdomąją veiklą su ikimokyklinio amžiaus ugdytiniais, vadovaujamasi šiais principais:

13.1. humaniškumo (vaikas gerbiamas kaip asmenybė, jis turi teisę gyventi pagal prigimtį, asmeninę patirtį);

13.2. ugdymo individualumo ir vienodų galimybių (ugdymo priemonės ir būdai parenkami atsižvelgiant į vaiko individualius gebėjimus; ypatingas dėmesys skiriamas vaikams, turintiems individualių ugdymo(si) poreikių; apleistiems, gyvenantiems atokiau bei socialinės atskirties šeimose – visiems sudaromos vienodos ugdymo(si) sąlygos);

13.3. demokratiškumo (kiekvienas saugus ir orus dėl savo socialinės, rasinės, kultūrinės ir tautinės tapatybės, gerbiamos kiekvieno vaiko individualios prigimties savybės);

13.4. tautiškumo (lietuvių tradicijų, papročių integracija į vaiko kasdieninį gyvenimą);

13.5. ugdymo lankstumo, tęstinumo ir perimamumo (nuolat palaikomas ryšys su šeima, pedagogai bendradarbiauja tarpusavyje, ikimokyklinio ugdymo turinys derinamas su ugdymu(si) šeimoje, sekamas vaikų tolesnis ugdymas ir adaptacija, palaikomi ryšiai su pradinio ugdymo mokytojais).

13.6. žaismės (pedagogas sukuria sąlygas vaiko žaidimams ir saviraiškai);

13.7. integracijos (individualių ir specialiųjų poreikių turintys vaikai ugdomi kartu su visais, dalyvauja bendruose renginiuose, šventėse bei projektuose);

13.8. funkcionalumo (siekiama vaikų savarankiškumo, formuojami įgūdžiai ir gebėjimai, padėsiantys prisitaikyti gyventi nuolat besikeičiančioje visuomenėje; specialiųjų poreikių vaikai mokomi savęs apsitarnavimo įgūdžių);

13.9. partnerystės su šeima (įstaiga padeda šeimai ugdyti ir rengti vaiką mokyklai, teikia metodinę pagalbą).

 

III SKYRIUS

UGDYMO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

14. Tikslas atsižvelgiant į pažangiausias mokslo ir visuomenės raidos tendencijas, kurti tinkamas sąlygas, padėsiančias vaikui tenkinti prigimtinius, kultūrinius, socialinius, pažintinius poreikius.

15. Uždaviniai:

15.1. saugoti ir stiprinti vaiko psichinę ir fizinę sveikatą, garantuoti jo saugumą, tenkinti aktyvumo ir judėjimo poreikį;

15.2. sudaryti tinkamas sąlygas vaikų ugdymui(si), skatinti žingeidumą, aktyvumą, saviraišką;

15.3. ugdyti sveikatos saugojimo, komunikavimo, socialinę, pažintinę, meninę kompetencijas;

15.4. plėtoti vaiko supratimą apie aplinkinį pasaulį, sudaryti galimybes patirti pažinimo džiaugsmą, plėsti intelektinius gebėjimus, atrasti ir perimti įvairius pasaulio pažinimo būdus;

15.5. lavinti vaiko kūrybiškumą, žadinti jautrumą aplinkos estetikai ir meno reiškiniams, pagarbą tradiciniam menui, skatinti atskleisti save meno priemonėmis ir kitais būdais;

15.6. plėtoti specialiųjų ugdymo(si) poreikių turinčių vaikų gebėjimus, tenkinti individualius jų poreikius.

15.7. puoselėti tautos kultūrą bei tradicijas.

 

IV SKYRIUS

UGDYMO TURINYS, METODAI IR PRIEMONĖS

 

16. Organizuojant ikimokyklinio ugdymo procesą, svarbu orientuotis į vaiką, jo poreikius, interesus, vaikų kultūrą, pripažinti vaiko fizinę ir žodinę saviraišką (žaidimus, fantazijas, rimavimą, humorą, mėgdžiojimą ir t.t.), suprasti tai, kad vaikas turi turėti teisę būti vaiku, vaikų grupėje ir šeimoje humanistinėmis, demokratinėmis vertybėmis pagrįsti gyvenimo būdą (vaikui reikia, kad juo rūpintųsi, mylėtų ir pritartų), skatinti vaiko ir pedagogo sąveiką, vaiko aktyvumą, kūrybiškumą, praturtinti jo patirtį, padėti perimti kultūrines vertybes; tobulinti ugdymo procesą.

17. Ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo turinys grindžiamas ikimokyklinio amžiaus vaikų poreikiais: emociniais, judėjimo ir pažinimo.

18. Siekiant tęstinumo principo ikimokyklinis ugdymas grindžiamas pagrindinių kompetencijų (socialinė, sveikatos saugojimo, pažinimo, komunikavimo, meninė) ugdymu, kurios toliau plėtojamos  priešmokykliniame amžiuje:

18.1. Socialinė kompetencija. Tikslas – mokėti gyventi kartu ir būti greta.

Ankstyvasis vaikų amžius (1,5–3 m.)

Ikimokyklinis vaikų amžius (3–6 m.)

- Kasdieninio bendravimo metu pasisveikina, atsisveikina, pratinasi elgtis mandagiai (ačiū, prašau, atsiprašau);

- Įsitraukia į žaidimus, paminint jo gebėjimus, daiktus, nusakant lytį;

- Kasdieninėje veikloje pratinasi pats valgyti, judėti, praustis, rengtis ir kt.;

- Kasdieninėje veikloje laisvai juda, veikia;

- Pratinasi atlikti nuobodžius darbus (žaislų tvarkymus), savitvarkos įgūdžių ugdymas (pratinasi skirti savo asmeninius daiktus, žaislus nuo kitų, atpažinti savo drabužėlius nuo kitų);

- Žaidžia vardų žaidimus: save vadina vardu, pasako vardą kitam;

- Bando tyrinėti savo ir kitų žmonių panašumus bei skirtumus;

- Žaidžia vaizduotės, emocinius žaidimus, stengiasi suprasti kas gerai ir kas blogai;

- Savo elgesį vertina, atsižvelgdamas į pritariančią ar nepritariančią suaugusiojo veido išraišką;

- Laisvai juda, randa pakankamai funkcionalią aplinką, skatinančią domėtis, pažinti;

- siekia būti savarankiškas, nepriklausomas – spręsti, svarstyti.

- Dalijasi savo išgyvenimais su draugais ir pedagogais;

- Pratinasi pažinti save bei teigiamai vertinti;

- Pratinasi savarankiškai spręsti problemas, ieško bendravimo, žaidimų, veiklos su kitais;

- Domisi kitu, jo žaislais, sumanymais, nuomone;

- Pratinasi klausytis ir girdėti kalbantįjį, pats klausia, pasakoja, paaiškina;

- Pratinasi padėti mažesniems, silpnesniems, jais rūpinasi;

- Suvokia, jog visi žmonės skirtingi, pratinasi gerbti šiuos skirtumus;

- Pratinasi spręsti konfliktus taikiai – susitarimų, diskusijų, dalijimosi būdu, stengiasi atsisakyti nepriimtino elgesio įpročių;

- Dalijasi su kitais savo patirtimi, žaislais, derina savo ketinimus, veiksmus;

- Kuria taisykles, bendrus darbus, tariasi, siūlo, kūrybiškai plėtoja sumanymus, jam pasiūlytas temas, idėjas;

- Domisi įvairia informacija;

- pratinasi orientuotis naujoje socialinėje aplinkoje;

- Pratinasi bendrauti su įvairiais žmonėmis.

 

18.2. Sveikatos saugojimo kompetencija. Tikslas – vaiko gebėjimas saugiai judėti ir veikti bei   sveikai gyventi.

Ankstyvasis vaikų amžius (1,5–3 m.)

Ikimokyklinis vaikų amžius (3–6 m.)

-  Skatinami laikytis bendrų susitarimų, taisyklių, vengiant netinkamų būdų išlieti emocijas;

- pratinasi nusakyti savo emocijas;

- prireikus ugdosi gebėjimą sutelkti valią, ištvermę;

- pratinasi orientuotis naujoje aplinkoje;

- sužino apie saugų elgesį grupėje, žaidimų aikštelėje;

- ugdosi savarankiškumo, kultūrinių, higieninių įgūdžių pradų;

- įgyja saugaus elgesio pradmenis, suvokia pavojų;

- laisvai juda, tenkindamas prigimtinį judėjimo poreikį;

- mokosi išreikšti save judesiu, žaidžia imitacinius žaidimus;

- pratinasi judėti didelėje ir ribotoje erdvėje, tikslingai eiti ten, kur reikia ar nori, pastumti mašinėlę, vežimėlį ir kt;

- užlipa, nulipa nuo lovos, lipa laiptais, į kalnelį, nusileidžia nuo jų, keturiomis užlipa nuožulniomis kopėtėlėmis;

- ropoja, šliaužia, bėga, šokinėja, judina liemenį, kojas, rankas, galvą, išbando lindimo būdus;

- pratinasi išvengti kliūčių, orientuotis erdvėje;

- pereina nuo ėjimo prie bėgimo, nuo bėgimo prie ėjimo, eidamas keičia kryptį;

- nepargriūdamas spiria kamuolį;

- atlieka pedagogo pasiūlytus pratimus, dalyvauja rytinėje mankštoje, kūno kultūros valandėlėse;

- skatinami šiltai bendrauti;

- pratinasi po įtampos ar didesnių išgyvenimų mažinti emocinę įtampą fizine iškrova, meninėmis priemonėmis (dainavimas, muzikos klausymas, piešimas, imitaciniai žaidimai ir kt.);

prireikus geba kreiptis pagalbos į suaugusįjį;

 

 

 

- Išmoksta saugiai ir savarankiškai elgtis naujoje aplinkoje;

- sužino apie aplinkos poveikį sveikatai bei žmogaus poveikį gamtai;

- sužino apie saugų elgesį grupėje, žaidimų aikštelėje, gatvėje, prie vandens telkinių, bendruomenėje. Kartu sukuria saugaus elgesio grupėje, žaidimų aikštelėje taisykles;

- sužino apie pavojų, kurį gali kelti bendravimas su svetimais žmonėmis. Aptariami įvairūs būdai, kaip elgtis įvairiose situacijose;

- išmoksta, kaip elgtis su aštriais, smailiais daiktais, cheminėmis medžiagomis, ugnimi, buitiniais-techniniais prietaisais. Sužino, kad augančiam organizmui kenkia narkotinės medžiagos, vaistai, alkoholis ir rūkymas. Susipažįsta su nuodų simboliu;

ima pažinti savo kūną, jo fizines galimybes, mokosi išreikšti save judesiu;

- išmoksta prižiūrėti savo kūną: laikosi asmens higienos, tinkamo dienos ritmo, stengiasi sveikai maitintis, rengtis pagal orą, taisyklingai sėdėti, stovėti, daug judėti ir žaisti gryname ore;

- tobulina gebėjimą laisvai koordinuotai, įvairiais būdais vaikščioti, bėgioti, šliaužti, ropoti, lįsti, bėgti, šokinėti, judinti liemenį, kojas, rankas, galvą;

- pratinasi judėdanas orientuotis erdvėje, išvengti kliūčių, keisti judėjimo greitį, kryptį;

- ugdosi vikrumą, lankstumą, stiprumą, valią, ištvermę, drąsą;

- ugdosi taisyklingą kvėpavimą, lavina rankos miklumą, akies ir rankos tikslumą, didina jutiminį jautrumą;

- išmoksta saugiai naudotis fiziniam judėjimui skirta įranga, priemonėmis, žaislais.

- Sužino, kad kūno ir  sielos sveikata, taip pat sugebėjimas gražiai bendrauti su kitais žmonėmis lemia žmogaus sveikatą;

- Nusako savo savijautą ir supranta, kada jaučiasi blogai ar yra pavargęs, pasako apie tai kitiems, eina pailsėti.

 

18.3. Pažinimo kompetencija. Tikslas – atrasti ir tyrinėti mus supantį pasaulį.

Ankstyvasis vaikų amžius (1,5–3 m.)

Ikimokyklinis vaikų amžius (3 –6 m.)

- Pratinasi pasakyti savo vardą, pavardę, adresą,  metus;

- Stengiasi įvardyti savo norus;

- Geba veikti ne tik praktiškai, bet ir mintyse: atgaminti, gerinti ir nustatyti ryšį tarp to, ką atsimena ir mato;

- Susipažįsta su supančia aplinka. Domisi mergaičių ir berniukų skirtumais; Atkreipia dėmesį į bendravimui svarbius dalykus: dienos režimą, daiktų vietą;

- Atidaro, uždaro, dėlioja daiktus prieš-už, ant-po;

- Veria raštelį į batus, tiksliau stato, konstruoja, dėlioja dėliones;

- Susipažįsta, tyrinėja supančią aplinką. Klausinėja, domisi gamtos reiškiniais.  Stebi gyvūnus ir augalus, jais gėrisi. Aiškinasi, kodėl negalima skriausti gyvūnų.

- Tyrinėja aplinką visais jutimais: įsiklauso, įsižiūri, uosto, ragauja, liečia gamtos gėrybes. Veikia su įvairia gamtine medžiaga: vandeniu, smėliu, kaštonais, giliukais, akmenukais.

- Pratinasi orientuotis grupėje, darželio aplinkoje. Aiškinasi, suvokia daiktų padėtį.

- Susipažįsta su naminiais gyvūnais, juos atpažįsta knygelėse, paveikslėliuose. Bando įvardinti, pavadinti, mėgdžioti.

- Stebi augalus, jais gėrisi. Stebi, kaip suaugusieji juos prižiūri: laisto, purena žemę. Gamtoje pastebi žydinčias gėles, jomis džiaugiasi.

- Pratinasi pastebėti gamtoje vykstančius pokyčius. Klausosi skaitomų kūrinių apie gamtą, jos reiškinius. Aiškinasi sąvokas „diena“, „naktis“.

- Žiūrinėja knygeles, ieško dangaus kūnų: saulės, mėnulio. Imituoja dangaus kūnų, gamtos reiškinių judesius (saulė šviečia, vėjas pučia ir kt.). Žaidžia žaidimus, susijusius su gamtos reiškiniais.

- Domisi šalia esančiais bendraamžiais, savimi ir kitais žmonėmis. Suvokia žmonių panašumus ir skirtumus, jų išvaizdą, jausmus, kad jame yra daug paslapčių. Suvokia ir jaučia, kad yra mylimas;

- Domisi profesijomis;

- Stebi, tyrinėja supančią aplinką. Įvardija daiktų pavadinimus, bando juos naudoti pagal paskirtį;

- Pastebi savo aplinkoje įvairius namų apyvokos daiktus, įsidėmi jų pavadinimus;

- Vyksta į gamtos tyrinėjimo, stebėjimo išvykas, padeda tvarkyti aplinką;

- Ugdosi laiko tėkmės pojūtį pagal savo gyvenimo ritmą, suvokia paros dalis, jų keitimąsi, savaitės laiko tėkmę (darbo, poilsio dienos:, metų laikus, jų seką. Randa būdų matuoti, pažinti laiką;

- Aplinkoje esančius daiktus panaudoja gretinimui lyginimui, kolekcionavimui, modeliavimui, probleminių užduočių atlikimui;

- Tenkina smalsumą tyrinėdamas techninius atradimus: žaisdamas su techniniais  žaislais, magnetais. Žaidžia didaktinius, judrius žaidimus ekologine tema, dalyvauja gamtosaugos projektuose. Keliauja, iškylauja netoli darželio esančiose  poilsio vietovėse;

- Susipažįsta su naminiais gyvūnais, jų globa. Mėgdžioja jų judesius, balsus. Tyrinėja kūno dalis, jas įvardina. Suvokia gyvūnų pavadinimus;

- Skiria naminius ir laukinius gyvūnus, suvokia jų panašumus ir skirtumus, kalba apie jų mitybą. - Aiškinasi naminių bei laukinių gyvūnų elgseną  ir ypatumus. Aptaria naminių ir laukinių gyvūnų prisitaikymą prie aplinkos;

- Stebi augalus, aptaria jų dalis. Stebi, tyrinėja bei aiškinasi apie augalų augimą, gyvybines funkcijas. Klausosi pasakojimų apie augalus, aptaria augalų vystymąsi. Žaidžia judrius, kūrybinius žaidimus gamtoje;

- Aiškinasi, kurie augalai žmones maitina, rengia, gydo, puošia, džiugina. Rūpinasi augalais, mokosi juos prižiūrėti, įvardina jų pavadinimus. Suvokia, jog augalai suteikia žmogui estetinį  pasigėrėjimą;

 

18.4. Komunikavimo kompetencija. Tikslas – kalbėti, klausytis, bendrauti,  domėtis skaitymu, rašymu.

Ankstyvasis vaikų amžius (1,5–3 m.)

Ikimokyklinis vaikų amžius (3–6 m.)

- Mokosi kalbėti žodžiais. Klausydamas grožinės literatūros kūrinių, žiūrinėdamas paveikslėlius bando atpažinti matytus daiktus, žmones, gyvūnus. Mėgdžioja, kartoja suaugusiųjų, draugų  žodžius. Stengiasi kartu su auklėtoja ar vienas deklamuoti eilėraštukus, dainuoti lopšines, ploti katutes. Klausosi gyvūnėlių garsų: kačiuko miaukimo, šuns lojimo, karvės mūkimo, vištos kudakavimo. Varto knygeles, ieško daiktų, kuriuos auklėtoja įvardija: lėlė, mašina, kiškutis ir kt;

- Pratinasi klausytis trumpo skaitomo kūrinio. Bando klausti ir atsakyti. Mokosi mandagumo žodžių. Žaisdamas su žaislais spontaniškai atkartoja girdėtus garsus, žodelių junginius;

- Kalbina draugus. Žaidžia bendrus žaidimus. Bando dalyvauti nesudėtingose siužetų inscenizacijose. Pratinasi atlikti žaidybinius judesius: ploja katutes, trepsi kojomis; Reaguoja į grupėje esančių suaugusiųjų, draugų kalbinimą. Nori būti pastebėti, kalbinami. Žiūrinėdami iliustracijas, paveikslėlius reiškia nuotaikas;

- Emocingai reaguoja į skaitomus deklamuojamus kūrinius, pasakojimus ar dainuojamus kūrinius;

- Žaidžia artikuliacinius žaidimus;

- Varto, žiūrinėja knygutę. Mokosi versti lapus, atsargiai elgtis su knyga. Bando įvardinti tai, ką mato;

- Suranda savo mėgstamą knygelę.

- Geba taisyklingai kalbėti, pasakoja apie patirtus įspūdžius, nutikimus draugams, pedagogui. Klausosi sekamų pasakų, grožinės literatūros kūrinių, bando aiškinti ir interpretuoti. Atpažįsta žmonių, gyvūnų kalbas, mėgdžioja;

- Pratinasi  išsakyti savo norus, įvardina savo veiksmus. Stebi, žiūrinėja paveikslėlius, žaislus, pasakoja apie juos. Klausinėja jį dominančių dalykų. Mokosi bendrauti su draugais;

- Suvokia, kad kalba galima perteikti daug informacijos. Išreiškia liūdesį, džiaugsmą, pagarbą. Pasakoja, mėgdžioja, deklamuoja, tęsia draugų pradėtą pasakojimą. Kalba apie tai, ką mato, girdi, liečia, ragauja, veikia;

- Pratinasi susirasti draugų. Kviečia bendrauti, žaisti kartu. Mėgdžioja vieni kitus gestais, mimika;

- Bando žaisti grupelėmis, bendrauja su mažai  pažįstamais vaikais, palaiko ryšius su draugais. Pratinasi išklausyti kalbančiojo iki galo, reaguoti į pašnekovą;

- Kartoja suaugusiųjų, personažų, gyvūnų balsus. Žaidžia, bendrauja, atskleidžia savo emocijas, išgyvenimus;

- Pratinasi savo nuomonę derinti su suaugusiais. Siekia pažiūrų bendrumo. Pasitiki suaugusiais, juos laiko pavyzdžiu;

- Dalinasi su bendraamžiais patirtimi. Diskutuoja įvairiais klausimais, vertina. Bando spręsti problemas, rasti pažintinius ryšius. Vertina kitų žmonių, draugų, savo elgesį, darbus;

- „Skaito“ knygeles vienas kitam. Kuria knygeles kartu su suaugusiais. Sudeda paveikslėlius iš dalių, suvokia jų prasmę. Lavina smulkiuosius rankų raumenis, piešdamas įvairias linijas;

 

18.5. Meninė kompetencija. Tikslas – pajusti, kurti ir grožėtis.

Ankstyvasis vaikų amžius (1,5–3 m.)

Ikimokyklinis vaikų amžius (3–6 m.)

- Bando save išreikšti piešiniu, vaizduoja taškelius, brūkšnelius;

- Bando piešti  ir didžiuojasi savo kūryba ir darbais;

- Piešdamas ir tapydamas tyrinėja saviraiškos galimybes linija ir dėme;

- Susipažįsta su piešimo priemonėmis, bando  piešti piršteliu, keverzoti. Mokosi taisyklingai laikyti piešimo priemonę, orientuotis piešimo lape. Eksperimentuoja, stebi potepius, pratinasi dažyti viena, vėliau keliomis spalvomis. Stebi, džiaugiasi dailės kūriniais, kitų vaikų darbeliais. Minko nedidelį molio gabalą, bando sujungti atskiras detales, kočioja „dešreles“ „lazdeles“;

- Pratinasi klijuoti, tvirtinti, lipinti, konstruoti, kirpti žirklėmis;

- Piešia kreida ant asfalto, pagaliuku ant smėlio, žiemą ant sniego;

- Klausosi  muzikos kūrinių, perteikia juos judesiais. Bando atlikti balsą lavinančius pratimus. Mokosi barškinti barškučiais, mušti būgnelį;

- Pasitiki savo muzikinėmis galiomis, bando atkurti melodiją balsu;

- Mėgsta muzikuoti kartu su kitais, derinasi prie suaugusiojo balso intonacijos;

- Vaikšto pagal lėtesnį ar greitesnį muzikos tempą, ritmiškai barškina barškučiais, muša būgnelį;

- Susikibę rankomis eina rateliu, juda vorele, imituoja reikiamus judesiu;

- Išbando įvairias piešimo, tapymo technikas (liejimas ant popieriaus, grotažas ir kt.), derina keletą technikų;

- Pažįsta spalvas bei jų atspalvius;

- Kuria pačių įsivaizduojamą pasaulį savo ar pedagogo pasiūlyta technika;

- Jaučia spalvų, formų, medžiagų struktūros ypatumus;

- Aplikuoja, antspauduoja, lipdo, karpo, lanksto iš popieriaus, vielelės, naudoja gamtines medžiagas;

- Komponuoja gyvų ar džiovintų lauko gėlių puokštes, bando rišti verbas;

- Susipažįsta su meninės raiškos priemonėmis. Vaizduoja nesudėtingos formos daiktus, reiškinius, konstruoja, modeliuoja nesudėtingus statinius. Atrasdamas, bandydamas, tyrinėdamas siekia  meninės raiškos priemonių įvairovės;

- Dainuodami mokosi taisyklingos kūno laikysenos, kvėpavimo. Dainuodami pritaria vaikiškais instrumentais, akmenukais, trinkelėmis ir kt. Improvizuodami judesiais, perteikia ratelių, šokių muziką (trepsi, pliauškėdami per kelius, spragsi pirštais, caksi liežuviu). Šokdami įgunda ritmingai atlikti judesius ir šokio elementus: šuoliukus, pritūpimus, sukinius, dvigubą žingsnelį;

 

19. Pedagogas ugdymo turinį pritaiko pagal kiekvieno vaiko ir bendrą grupės lygį. Ugdymo turinys visai grupei pritaikomas orientuojantis į bendrus grupę lankančių vaikų poreikius ir ypatumus.

20. Metodai ir priemonės:

20.1. vaiko veiklai palankios aplinkos kūrimas;

20.2. pedagogo bendravimas su vaiku;

20.3. vaiko žaidimo ar sumanymo palaikymas;

20.4. vaiko elgesio ir veiklos modeliavimas;

20.5. bendravimas ir bendradarbiavimas su vaikais ir suaugusiais;

20.6. ugdymo priemonių keitimas;

20.7. vaiko patirties turtinimas, skatinant savaip įgyvendinti pedagogo pasiūlytą idėją;

20.8. auklėtojo pavyzdys;

20.9. pokalbis, diskusija;

20.10. vaikų sumanytų projektų įgyvendinimas ir palaikymas;

20.11. tyrinėjimas, eksperimentavimas;

20.12. padrąsinimas ir skatinimas.

V SKYRIUS

UGDYMO PASIEKIMAI IR JŲ VERTINIMAS

 

21. Vaiko pasiekimų vertinimas – neatsiejama kokybiško ugdymo(si) proceso dalis, tai nuolatinis informacijos apie vaiko, jo ugdymo(si) ypatumus bei daromą pažangą atskirais amžiaus tarpsniais kaupimas ir apibendrinimas.

22. Ugdymo(si) pasiekimai kaupiami Vaiko apraše. Pedagogas nuolat stebi ir fiksuoja vaikų veiklą ir elgesį. Vaikų stebėjimas numatomas savaitiniuose ugdymo planuose. Vertinamos 5 raidos sritys: kalba, socialinė ir emocinė raida, pažinimo įgūdžiai, viso kūno judesiai, pirštų ir riešo judesiai. Specialiųjų poreikių vaikų pažangos vertinime taikomas tarpinis vertinimas. Matydamas, kad vaikas išlavino tam tikrą įgūdį, pedagogas atitinkamai koreguoja vaiko ugdymo turinį ir planus,  tokiu būdu paspartindamas vaiko daromą pažangą. Medžiaga apie vaiko pasiekimus kaupiama Vaiko aplanke. Tai gali būti vaikų darbelių pavyzdžiai, nuotraukos, vaiko stebėjimų aprašai, vaiko mintys, interviu su vaiku, piešiniai, pagalbos specialistų komentarai, tėvų pastebėjimai, individualios programos.

23. Apraše vertinama pagal sveikatos saugojimo, pažinimo, komunikavimo ir meninę kompetencijas. Jame turi būti pagrindinės žinios apie vaiką: vardas, pavardė, amžius, gyvenamoji vieta, auklėtojo vardas, pavardė.

24. Vaikas vertinamas du kartus per metus. Rudenį vaikas stebimas, nustatomas jo pradinis išsivystymas.

25. Ugdymo pasiekimai fiksuojami ugdomosios veiklos savaitės planuose, kurie segami  į segtuvą.

26. Tėvai su grupės pasiekimais supažindinami grupės tėvų susirinkimų metu. Individualūs vaiko pasiekimai aptariami asmeninių pokalbių metu. Apibendrinti duomenys aptariami metodiniame būrelyje, kitų susirinkimų metu.

27. Vaiko pasiekimų rezultatais yra remiamasi planuojant vaikų ugdymo(si) procesą, sudarant veiklos planus.

28. Vertinimo rezultatais naudojamasi planuojant pedagogų tobulinimą(si).

29. Pagrindiniai vertinimo vykdytojai – pedagogai.

 

VI SKYRIUS

NAUDOTA LITERATŪRA IR ŠALTINIAI

 

1. Metodinės rekomendacijos ikimokyklinio ugdymo programai rengti. V., 2006.

2. Vėrinėlio metai. Pavasaris. Idėjos vaikų saviraiškai ir kūrybai. V., 1999.

3. Vėrinėlio metai. Žiema. Idėjos vaikų saviraiškai ir kūrybai. V, 1997.

4. Vėrinėlio metai. Ruduo. Idėjos saviraiškai ir kūrybai. V., 1995.

5. Auma T. Laimingo vaiko knyga. V., 2006.

6. Į vaiką orientuotas ugdymas nuo gimimo iki trejų metų. 2001.

7. Į vaiką orientuotų grupių kūrimas. Knyga auklėtojai. V., 2000.

8. Konfliktai ir bendravimas. Vadovas po konfliktų valdymo labirintą. V., 1996.

9. Ugdymas ir demokratijos kultūra. V, 1997. 

_______________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Prienų rajono savivaldybės taryba, Sprendimas

Nr. T3-170, 2017-06-29, paskelbta TAR 2017-07-04, i. k. 2017-11413

Dėl Pritarimo ikimokyklinio ugdymo programoms