Suvestinė redakcija nuo 2016-12-24 iki 2018-01-16

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2014-11-21, i. k. 2014-17281

 

herbas 130301

 

LOŠIMŲ PRIEŽIŪROS TARNYBOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LOŠIMO NAMŲ (KAZINO) LOŠIMŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ, AUTOMATŲ SALONŲ LOŠIMŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ, LAŽYBŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ, DIDŽIŲJŲ LOTERIJŲ TAISYKLIŲ RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ

PATVIRTINIMO

 

2014  m. lapkričio 13 d. Nr. DI-507

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2012 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. 1K-062 „Dėl Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.19 punktu,

tvirtinu pridedamas:

1. Lošimo namų (kazino) lošimų organizavimo reglamento rengimo metodines rekomendacijas.

2. Automatų salonų lošimų organizavimo reglamento rengimo metodines rekomendacijas.

3. Lažybų organizavimo reglamento rengimo metodines rekomendacijas.

4. Didžiųjų loterijų taisyklių rengimo metodines rekomendacijas.

 

 

 

Laikinai einantis direktoriaus pareigas                                                            Virginijus Daukšys

 


 

PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2014 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. DI-507

 

 

LOŠIMO NAMŲ (KAZINO) LOŠIMŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lošimo namų (kazino) lošimų organizavimo reglamento (toliau – reglamentas) rengimo metodinių rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – padėti lošimų organizatoriams tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – Azartinių lošimų įstatymas) nuostatas rengiant reglamentus, nustatyti rekomendacinio pobūdžio reikalavimus dėl reglamentų formos, struktūros ir turinio, taip pat kriterijus, kuriais vadovaudamasi Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) priima sprendimus dėl reglamentų, jų pakeitimų ir papildymų tvirtinimo ar atsisakymo tvirtinti.

2. Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme.

 

II SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO FORMAI IR STRUKTŪRAI

 

3. Lošimų organizatoriai turėtų parengti ir įforminti reglamentą taip, kad jis atitiktų Azartinių lošimų įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus reglamento turiniui, o jame nustatytos lošimų organizavimo sąlygos atitiktų lošimų organizavimo tvarką.  

4. Rekomenduojama reglamentą suskirstyti į skyrius ir punktus (punktų papunkčius, punktų pastraipas):

4.1. Skyrius rekomenduojama įvardyti pagal reglamento turinio esmines nuostatas. Reglamento skyriai iš eilės žymimi paryškintais romėniškais skaitmenimis ir žodžiu didžiosiomis paryškintomis raidėmis (pvz., I SKYRIUS) eilutės centre, o skyrių pavadinimai rašomi didžiosiomis paryškintomis raidėmis, atskiroje eilutėje centre po struktūrinės dalies numerio. Pirmąjį skyrių rekomenduojama vadinti „Bendrosios nuostatos“, paskutinį – „Baigiamosios nuostatos“.

4.2. Punktai žymimi arabiškais skaitmenimis ir visame tekste numeruojami iš eilės. Punktų papunkčiai žymimi arabiškais skaitmenimis ir turi pradinį punkto ir savo eilės skaitmenį. Tarp punkto ir papunkčio skaitmens ir po papunkčio skaitmens dedami taškai. Punktų pastraipos nenumeruojamos. Teikiant nuorodą į punkto pastraipą, jos rašomos žodžiais išreikštais skaitmenimis, įvardžiuotine forma (pvz., 3 punkto pirmoji pastraipa). Kai papunkčius sudaro sakinio dalys, jie pradedami mažąja raide ir atskiriami vienas nuo kito kabliataškiu. Papunkčiai, kuriuos sudaro sakinys ar keli sakiniai, pradedami didžiąja raide.

5. Reglamento viršuje, dešinėje lapo pusėje turi būti reglamento tvirtinimo žyma:

 

„PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

201__m.________ __d. įsakymu  Nr. ______ “

 

6. Reglamento skyriuje „Bendrosios nuostatos“ nurodoma lošimo rūšis, kuriai taikomas šis reglamentas. Reglamente nurodoma, kad vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme. Naujos sąvokos detaliai išaiškinamos ir vartojamos analogiškai visame reglamente.

7. Kitus reglamento skyrius siūloma dėstyti tokia tvarka:

7.1. Lošimo pavadinimas. Šiame skyriuje rekomenduojama išvardyti visų organizuojamų lošimų (automatų, stalo lošimų) pavadinimus. Lošimų pavadinimus rašyti lietuvių kalba ir, jei reikia, skliaustuose pateikti pavadinimą užsienio kalba.

7.2. Lošimų organizavimo vieta. Šiame skyriuje rekomenduojama nurodyti lošimo organizatoriaus pavadinimą, tikslų lošimo vietos adresą (gatvę, namo numerį, miestą). Norint, kad reglamentas galiotų visuose lošimų organizatoriaus lošimo namuose (kazino), šiame skyriuje turi būti nurodoma, kad reglamentas galioja visuose bendrovei priklausančiuose lošimo namuose (kazino), kuriuose Valstybinė lošimų priežiūros komisija ar Priežiūros tarnyba lošimų organizatoriui leido vykdyti stalo lošimus ir lošimus A kategorijos lošimo automatais.

7.3. Bendrosios lošimų taisyklės. Bendrosiose lošimo taisyklėse nustatyti:

7.3.1. Kokie žetonai ar bilietai naudojami lošiant lošimo automatais. Kokių rūšių ir nominalų žetonai naudojami prie lošimo stalų;

7.3.2. Vieno kredito vertę;

7.3.3. Žetonų įsigijimo ir keitimo tvarką. Prie atskirų lošimų taisyklių nurodyti, kokie žetonai naudojami lošime. Pateikiant žetonų įsigijimo ir keitimo tvarką nurodyti, kur žetonai įsigyjami ir keičiami į grynuosius pinigus. Kokiu būdu ir tvarka nustatoma asmenų įsigyjančių kasoje ar prie lošimo stalo lošimo metu daugiau kaip 3 500 litų (1 000 eurų) sumą arba kasoje keičiančių į grynuosius pinigus žetonus, kurių vertė didesnė kaip 3 500 litų (1 000 eurų), tapatybė ir jie registruojami asmenų, kasoje keičiančių grynuosius pinigus į žetonus, kurių vertė didesnė kaip 3 500 litų (1 000 eurų), ar laimėjusių daugiau kaip 3 500 litų (1 000 eurų), registracijos žurnale. Nurodyti, kad pralošus visus žetonus, tačiau norint lošti toliau prie to paties stalo arba norint padidinti statomų žetonų skaičių pradėto lošimo metu, žetonai už grynuosius pinigus gali būti įsigyjami prie lošimo stalo tik lošimo metu;

7.3.4. Papildomos informacijos, susijusios su lošimais lošimo namuose (kazino), skelbimo lošimo namuose (kazino) vietą ir būdą, t. y. kur ir kokio pobūdžio informacija bus skelbiama lošimo namuose (kazino).

7.4. Lošimo taisyklės. Šioje dalyje išsamiai, suprantamai ir detaliai aprašomos kiekvieno organizuojamo lošimo taisyklės, kurios gali būti pateikiamos kaip reglamento priedas. Lošimų taisykles išskirti į:

7.4.1. Lošimus A kategorijos automatais. Lošimų A kategorijos lošimo automatais taisyklėse išskiriamos:

7.4.1.1. Bendroji dalis, kurioje nustatomos bendrosios lošimų lošimo automatais taisyklės, lošėjo ir lošimų organizatoriaus pareigos ir atsakomybė.

7.4.1.2. Specialiosios atskirų lošimų lošimo automatais taisyklės, kuriose aprašomas lošimo automato darbo režimas, lošėjo veiksmų seka, ir eiliškumas naudojantis automatu. Lošimų lošimo automatų taisyklėse turi būti:

7.4.1.2.1. Nustatyta, kaip pradėti lošimą, aprašant kiekvieno automato klavišo reikšmes ir jų paskirtį;

7.4.1.2.2. Nurodytas kiekvieno lošimo tikslas;

7.4.1.2.3. Išsamiai ir suprantamai aprašomos lošimo taisyklės (lošimo simboliai, simbolių deriniai nulemiantys laimėjimą ir kt.);                

7.4.1.2.4. Aprašoma lošimo automato lošimo didžiausia laimėjimo suma skaičiuojama vienam automato lošimui, t. y. nuo lošimo pradžios paspaudus klavišą iki lošimo rezultato pateikimo.

7.4.2. Stalo lošimus. Stalo lošimų taisyklėse turi būti nustatyta:

7.4.2.1. Lošimo tikslas;

7.4.2.2. Kokie žetonai naudojami kiekvienam lošimui;

7.4.2.3. Visi galimi statymai ir jų deriniai, lošimo pradžia ir pabaiga, minimalus ir maksimalus lošėjų skaičius prie vieno lošimo stalo;

7.4.2.4. Visi laimėjimų ir statomų sumų santykiai ir tai, kad laimėjusiam lošėjui ne tik išmokamas laimėjimas, bet ir grąžinama jo statyta suma;

7.4.2.5. Aprašomi krupjė veiksmai, atliekami lošimo metu.

7.4.3. Laimėjimų grupės. Atsižvelgus į konkretaus lošimo automato programines galimybes, taip pat stalo lošimuose, gali būti nustatomos įvairios laimėjimų grupės, pvz., pagrindiniai laimėjimai, papildomi laimėjimai ir t. t.

7.4.4. Įmokos, imamos už dalyvavimą lošime, dydis. Šiame reglamento skyriuje nustatomos didžiausios ir mažiausios įmokos (statymai), imamos už dalyvavimą kiekviename lošimų organizavimo vietoje organizuojamame lošime. Nurodoma, kad vieno lošėjo statymų suma negali viršyti didžiausio statymo, nustatyto lošimui prie lošimo stalo. Reglamente gali būti nustatoma, kad lošimų organizavimo vietos vadovo įsakymu keičiami lošimo prie konkretaus lošimo stalo didžiausias ir mažiausias statymai, atsižvelgiant į reglamente nustatytą didžiausią ir mažiausią statymo dydį. Didžiausias ir mažiausias statymų dydžiai ruletės lošime nurodomi atskirai kiekvienai statymo pozicijai. Lošimų A kategorijos automatais ir stalo lošimų didžiausia ir mažiausia statymo įmoka (statymo suma) gali būti pateikiamos lentelėje kaip reglamento priedas. Lentelėje nurodoma: lošimo pavadinimas, mažiausia įmoka (statymo suma) litais (eurais) ir kreditais, didžiausia įmoka (statymo suma) – litais (eurais) ir kreditais.

7.4.5. Didžiausia laimėjimo suma. Šiame reglamento skyriuje nurodoma didžiausia suma, kurią lošėjas gali laimėti lošdamas konkretų lošimą ir atlikęs didžiausią leistiną statymą, nustatytą reglamente. Pateikiama didžiausio laimėjimo apskaičiavimo tvarka. Nustatomi galimi minimalūs ir maksimalūs laimėjimų dydžiai lošiant automatu, jeigu papildomų lošimų laimėjimų dydis yra atsitiktinis. Nustatoma, kad didžiausia laimėjimo suma lošiant stalo lošimus lygi didžiausio statymo ir didžiausio lošimo laimėjimo koeficiento sandaugai arba visų galimų per vieną lošimą laimėjimų sumai, statant didžiausią statymą. Didžiausia laimėjimo suma negali būti mažesnė nei faktiškai galima didžiausia laimėjimo suma.

7.4.6. „Kaupiamojo fondo“ sudarymo ir laimėjimo tvarka (jeigu sudaromas toks fondas).  Šiame reglamento skyriuje aprašoma, kaip sudaromas „Kaupiamasis fondas“ (toliau – KF), kokia pagrindinė KF laimėjimo suma, koks procentas ir nuo kokios sumos atskaitomas KF kaupimui (ar nuo į automatą „įmestos“ sumos, ar nuo kiekvieno lošimo metu atlikto statymo sumos, ar sumokama nesusijusi su statymo suma įmoka) ir laimėjimo išmokėjimui, kokie ir kiek lošimo įrenginių sujungti į KF sistemą arba, kuriuose automatuose yra sudaromas KF. Taip pat turi būti nurodyta:             

7.4.6.1. Kaip ir kur lošėjams pateikiama informacija apie automatų ar lošimo stalų, sujungtų į KF sistemą, skaičių bei eksploatacijos vietą (vietą būtina nurodyti, jei į sistemą sujungti automatai ar lošimo stalai stovi skirtinguose vienam organizatoriui priklausančiuose lošimo namuose (kazino);

7.4.6.2. Konkretus procentas arba apibrėžiami mažiausias ir didžiausias dydžiai, į kuriuos atsižvelgiant atskaitymo procentas nustatomas (keičiamas) lošimų organizavimo vietos vadovo įsakymu. Jei į kaupiamąjį fondą sujungti kelių lošimų organizavimo vietų lošimo įrenginiai, atskaitymo procentas nustatomas (keičiamas) lošimų organizatoriaus vadovo įsakymu. Tuo atveju, kai  lošiant prie lošimo stalų mokama atskira KF įmoka, reglamente paaiškinama, kurioje lošimo stalo vietoje statoma atitinkama įmoka ir koks jos dydis;

7.4.6.3. Kokiu būdu nustatomas lošėjas, laimėjęs KF, ir laimėjimo išmokėjimo tvarka. Nurodoma, kad KF gali būti išmokamas tik pinigais. Reglamente gali būti nustatoma, kad tam tikru metu vykdomi papildomi laimėjimai, kurių dydžiai, organizavimo laikas, laimingos kombinacijos ir pan., tvirtinami lošimų organizatoriaus vadovo ar kito įgalioto asmens įsakymais, tačiau visos susijusios nuostatos bei minimalios ir maksimalios dydžių ribos nustatomos reglamente nurodant, kad tikslūs duomenys nustatomi lošimų organizatoriaus vadovo ar kito įgalioto asmens įsakymais, kurie yra neatsiejama reglamento dalis ir nustatoma tokių įsakymų skelbimo būdas ir vieta. KF gali būti laimimas iškritus tam tikram laimingam deriniui ar atsitiktinai. Taip pat KF gali būti laimimas tik atlikus didžiausią statymą arba bet kokio dydžio statymą. Gali būti laimima visa KF esanti suma arba jos dalis. Nustatyto dydžio laimėjimai iš KF gali būti išmokami už tam tikro derinio ar kortos turėjimą.

7.4.7. Laimėjimų išmokėjimo tvarka. Šiame reglamento skyriuje aprašoma detali laimėjimų išmokėjimo tvarka, teisę į laimėjimą įrodantys dokumentai (žetonai). Nustatyta laimėjimų išmokėjimo vieta ir valiuta, kuria išmokami laimėjimai. Taip pat turi būti nurodyta, kad:

7.4.7.1. Laimėjimai išmokami tik pinigais iš karto, jei laimėjimas neviršija 100 000 litų (30 000 eurų), arba ne vėliau kaip per 24 valandas, jei laimėjimas viršija 100 000 litų (30 000 eurų). Laimėjimas lošėjo pageidavimu išmokamas grynaisiais pinigais arba įteikiant laimėjusiam asmeniui banko čekį, arba pavedimu į jo sąskaitą banke;

7.4.7.2. Lošėjo išlošusio daugiau kaip 3 500  litų (1 000 eurų), tapatybė registravimui asmenų, kasoje keičiančių grynuosius pinigus į žetonus, kurių vertė didesnė kaip 3 500 Lt (1 000 eurų), ar laimėjusių daugiau kaip 3 500 Lt (1 000 eurų), registracijos žurnale tvarka. Pažymima, kad jei lošėjas, išlošęs daugiau kaip 3 500 litų (1 000 eurų), norėdamas atsiimti laimėjimą nepateikia asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, laimėjimo išmokėjimas atidedamas, kol lošėjas pateiks tokį dokumentą, ir bus nustatyta jo tapatybė;

7.4.7.3. Laimėjusio asmens reikalavimu lošimų organizatorius privalo jam išduoti Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nustatytos formos pažymą, pagrindžiančią turto deklaravimą.

7.4.8. Pretenzijų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka. Šiame skyriuje rekomenduojama aprašyti į ką ir kokiu būdu (raštu ar žodžiu) gali kreiptis lošėjas, turintis pretenzijų dėl lošimo organizavimo, laimėjimų išmokėjimo ir kt., nurodomi pretenzijų nagrinėjimo terminai, pretenzijų nagrinėjimo tvarka bendrovėje. Nustatoma, kad:

7.4.8.1. Žodžiu išreikštos lošėjų pretenzijos gali būti priimamos tik tuomet, kai jas galima išnagrinėti pretenzijų pateikimo vietoje, esant pretenzijas pateikusiems lošėjams. Pretenzijos, kurių negalima išspręsti vietoje, turi būti išdėstytos raštu ir pateiktos lošimų organizatoriui, kurio veiksmai ar neveikimas yra skundžiamas;

7.4.8.2. Pretenzijos nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo jos registravimo lošimų organizavimo bendrovėje dienos. Pretenzija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 10 (dešimt) dienų nuo pretenzijos gavimo dienos, ir apie nagrinėjimo rezultatus raštu turi būti pranešta pretenziją pareiškusiam asmeniui. Lošėjas dėl lošimų organizatoriaus veiksmų arba neveikimo įstatymų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į Priežiūros tarnybą ar kitas institucijas teisės aktų nustatyta tvarka.

7.5. Baigiamosios nuostatos. Šiame skyriuje nustatomos bendrosios lošėjų elgesio taisyklės, lošėjų ir lošimų organizatoriaus (ar jo darbuotojų) teisės ir pareigos (pvz., lošėjo tapatybės nustatymo tvarka, nuostata jog lošimus, organizuojamus lošimo namuose (kazino), gali lošti asmenys, kuriems yra sukakę 21 metai; jaunesnius kaip 21 metų asmenis draudžiama įleisti į lošimo namus (kazino); draudžiama įleisti į lošimo namus (kazino) asmenis, turinčius ginklų, išskyrus asmenis, saugančius lošimo namus (kazino), ir pareigūnus, įstatymų nustatyta tvarka vykdančius tarnybines funkcijas; lošėjui pareikalavus, lošimų organizatorius privalo jį supažindinti su reglamentu, turi būti nurodyta, kur jis saugomas, ir jo pateikimo lošėjui tvarka. Nustatoma prašymų, pateikiamų lošimo organizatoriui vykdant savanoriško apsiribojimo nuo azartinių lošimų programą ir neįleidimo į lošimo vietas priėmimo, atsiėmimo ir laikymosi tvarka.

 

III SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO TURINIUI

 

8. Rengiant reglamentą vadovaujamasi Azartinių lošimų įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu ir Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“. Reglamento tekstas dėstomas glaustai, logiškai ir aiškiai, be prieštaravimų.   

9. Reglamentas rengiamas ir įforminamas laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų. Tarptautiniai žodžiai vartojami tik tada, kai lietuvių kalboje nėra šių žodžių atitikmenų. Reglamente visi bendriniai kitų kalbų žodžiai turi būti išversti į lietuvių kalbą. Pirmenybė teiktina lietuviškiems terminams. Prireikus tarptautinis terminas gali būti nurodytas kartu su lietuviškuoju (vienas iš jų – skliausteliuose).

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

10. Visi reglamento pakeitimai ar naujos nuostatos įsigalioja įsakymo dėl reglamento patvirtinimo pasirašymo dieną, jei lošimų organizatoriaus prašyme dėl reglamento, jo pakeitimų ir papildymų tvirtinimo nėra nurodyta kita jo įsigaliojimo data. Jei reglamente numatytas kitas nei teisės aktuose nustatytas reglamento įsigaliojimo laikas, tokia nuostata turi būti aiškiai įtvirtinta Priežiūros tarnybos įsakyme, kuriuo tvirtinamas reglamentas, jo pakeitimai ir papildymai.

11. Priežiūros tarnyba tvirtindama reglamentą atsižvelgia, ar reglamento nuostatos teisingos, išsamios, tikslios, aiškios, logiškos ir suderintos viena su kita, atitinka teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principus, ar reglamento turinys atitinka Azartinių lošimų įstatymą ir kitus norminius teisės aktus, tiesiogiai reguliuojančius lošimų organizavimą, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymą, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas, ar reglamentas parengtas laikantis šių rekomendacijų.

 

_____________________


 

PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2014 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. DI-507

 

AUTOMATŲ SALONŲ LOŠIMŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Automatų salonų lošimų organizavimo reglamento (toliau – reglamentas) rengimo metodinių rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – padėti lošimų organizatoriams tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – Azartinių lošimų įstatymas) nuostatas rengiant reglamentus, nustatyti rekomendacinio pobūdžio reikalavimus dėl reglamentų formos, struktūros ir turinio, taip pat kriterijus, kuriais vadovaudamasi Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) priima sprendimus dėl reglamentų, jų pakeitimų ir papildymų tvirtinimo ar atsisakymo tvirtinti.

2. Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme.

 

II SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO FORMAI IR STRUKTŪRAI

 

3. Lošimų organizatoriai turėtų parengti ir įforminti reglamentą taip, kad jis atitiktų Azartinių lošimų įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus reglamento turiniui, o jame nustatytos lošimų organizavimo sąlygos atitiktų lošimų organizavimo tvarką. 

4. Rekomenduojama reglamentą suskirstyti į skyrius ir punktus (punktų papunkčius, punktų pastraipas):

4.1. Skyrius rekomenduojama įvardyti pagal reglamento turinio esmines nuostatas. Reglamento skyriai iš eilės žymimi paryškintais romėniškais skaitmenimis ir žodžiu didžiosiomis paryškintomis raidėmis (pvz., I SKYRIUS) eilutės centre, o skyrių pavadinimai rašomi didžiosiomis paryškintomis raidėmis, atskiroje eilutėje centre po struktūrinės dalies numerio. Pirmąjį skyrių rekomenduojama vadinti „Bendrosios nuostatos“, paskutinį – „Baigiamosios nuostatos“.

4.2. Punktai žymimi arabiškais skaitmenimis ir visame tekste numeruojami iš eilės. Punktų papunkčiai žymimi arabiškais skaitmenimis ir turi pradinį punkto ir savo eilės skaitmenį. Tarp punkto ir papunkčio skaitmens ir po papunkčio skaitmens dedami taškai. Punktų pastraipos nenumeruojamos. Teikiant nuorodą į punkto pastraipą, jos rašomos žodžiais išreikštais skaitmenimis, įvardžiuotine forma (pvz., 3 punkto pirmoji pastraipa). Kai papunkčius sudaro sakinio dalys, jie pradedami mažąja raide ir atskiriami vienas nuo kito kabliataškiu. Papunkčiai, kuriuos sudaro sakinys ar keli sakiniai, pradedami didžiąja raide.

5. Reglamento viršuje, dešinėje lapo pusėje turi būti reglamento tvirtinimo žyma:

 

„PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

201__m.________ __d. įsakymu  Nr. ______ „

 

6. Reglamento skyriuje „Bendrosios nuostatos“ nurodoma lošimo rūšis, kuriai taikomas šis reglamentas.  Reglamente nurodoma, kad vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme. Naujos sąvokos detaliai išaiškinamos ir vartojamos analogiškai visame reglamente. Šiame reglamento skyriuje rekomenduojama nurodyti lošimo organizatoriaus pavadinimą.

7. Kitus reglamento skyrius siūloma dėstyti tokia tvarka:

7.1. Lošimo pavadinimas. Šiame skyriuje rekomenduojama išvardyti visų organizuojamų lošimų lošimo automatais pavadinimus. Rekomenduojama prie kiekvieno pavadinimo nurodyti tą reglamento dalį, kurioje lošimas yra aprašomas.

7.2. Lošimų organizavimo vieta. Norint, kad reglamentas galiotų visuose lošimų organizatoriaus automatų salonuose, šiame skyriuje turi būti nurodoma, kad reglamentas galioja visuose bendrovei priklausančiuose automatų salonuose, kuriuose Valstybinė lošimų priežiūros komisija ar Priežiūros tarnyba lošimų organizatoriui leido vykdyti lošimus B kategorijos lošimo automatais.

7.3. Bendrosios lošimų taisyklės. Prieš aprašant kiekvieno lošimo lošimo automatu taisykles, vieną kartą aptariamos bendrosios lošimo taisyklės nustatant:

7.3.1. Kokio nominalo monetos, žetonai ar bilietai naudojami lošiant lošimo automatais;

7.3.2. Vieno kredito vertę;

7.3.3. Popierinių banknotų keitimo į metalines monetas lošimo automatų salone tvarką, nurodant, kur (automatų salono kasoje ar tam skirto įrenginio pagalba) lošėjas gali išsikeisti pinigus į reikiamo nominalo monetas. Jeigu naudojami žetonai ar bilietai, kur juos galima įsigyti. 

7.4. Specialiosios lošimų automatais taisyklės. Šiose taisyklėse išsamiai, suprantamai ir detaliai aprašomos specialiosios kiekvieno lošimo taisyklės, kurios gali būti pateikiamos kaip reglamento priedas. Automatų lošimo taisyklėse aprašomas lošimo automato darbo režimas, lošėjo veiksmų seka ir eiliškumas naudojantis lošimo automatu, nustatoma:

7.4.1. Kaip pradėti lošimą. Aprašoma kiekvieno automato klavišo reikšmė ir jo paskirtis;

7.4.2. Kiekvieno lošimo tikslas;

7.4.3. Lošimo simboliai, simbolių deriniai nulemiantys laimėjimą ir kt.;

7.4.5. Lošimo automato didžiausia ir mažiausia statoma suma, kurios gali būti pateiktos lentelėje kaip reglamento priedas. Lentelėje turi būti nurodyta: lošimo pavadinimas, mažiausia statoma suma litais (eurais) ir kreditais, didžiausia statoma suma – litais (eurais) ir kreditais.

7.5. Laimėjimų grupės. Atsižvelgiant į konkretaus lošimo automato programines galimybes, galima nustatyti įvairias laimėjimų grupes, pvz.: pagrindiniai laimėjimai, papildomi laimėjimai ir t. t. Nurodomi lošimų organizatoriaus vadovo ar kito įgalioto asmens įsakymais tvirtinami papildomų laimėjimų dydžiai, laimingos kombinacijos ir pan. (jei tokie yra). Privaloma nustatyti tokių įsakymų skelbimo būdą bei vietą. Visos galimybės bei minimalių ir maksimalių laimėjimų dydžių ribos privalo būti aprašytos reglamente. Jeigu papildomų lošimų laimėjimų dydis yra atsitiktinis, reglamente turi būti nustatyti galimi minimalūs ir maksimalūs laimėjimų dydžiai.

7.6. Laimėjimų išmokėjimo tvarka. Šiame reglamento skyriuje, vadovaujantis Azartinių lošimų įstatymo 19 straipsnio 1 dalimi, aprašoma detali laimėjimų išmokėjimo tvarka. Reglamente nurodoma laimėjimų išmokėjimo vieta ir valiuta, kuria išmokami laimėjimai. Taip pat nuosekliai nurodoma, kokių veiksmų turi imtis lošėjas, norėdamas atsiimti laimėjimą, ir detalizuojama, kokio nominalo monetomis laimėjimus išmoka lošimo automatas bei kas ir kur išmoka laimėjimą tuo atveju, kai lošimo automate nėra reikiamo nominalo monetų, kokiais dokumentais pagrindžiamas laimėjimas, kokia tvarka išmokami laimėjimai, kai lošiama žetonais ar bilietu.

7.7. Pretenzijų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka. Šiame skyriuje rekomenduojama aprašyti į ką ir kokiu būdu (raštu ar žodžiu) gali kreiptis lošėjas, turintis pretenzijų dėl lošimo organizavimo, laimėjimų išmokėjimo ir kt., nurodomi pretenzijų nagrinėjimo terminai, pretenzijų nagrinėjimo tvarka bendrovėje. Nustatoma, kad:

7.7.1. Žodžiu išreikštos lošėjų pretenzijos gali būti priimamos tik tuomet, kai jas galima išnagrinėti pretenzijų pateikimo vietoje, esant pretenzijas pateikusiems lošėjams. Pretenzijos, kurių negalima išspręsti vietoje, turi būti išdėstytos raštu ir pateiktos lošimų organizatoriui, kurio veiksmai ar neveikimas yra skundžiamas;

7.7.2. Pretenzijos nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo jos registravimo lošimų organizavimo bendrovėje dienos. Pretenzija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 10 (dešimt) dienų nuo pretenzijos gavimo dienos, ir apie nagrinėjimo rezultatus raštu turi būti pranešta pretenziją pareiškusiam asmeniui. Lošėjas dėl lošimų organizatoriaus veiksmų arba neveikimo įstatymų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į Priežiūros tarnybą ar kitas institucijas teisės aktų nustatyta tvarka.

8. Baigiamosios nuostatos. Šiame skyriuje nustatomos bendrosios lošėjų elgesio taisyklės, aprašomos lošėjų ir lošimų organizatoriaus (ar jo darbuotojų) teisės ir pareigos (pvz., lošėjo tapatybės nustatymo tvarka, reikalavimai lošėjams, lošimų organizatoriaus (ar jo darbuotojų) teisė už tam tikrą elgesį išprašyti lošėją iš automatų salono, lošėjo pareiga nepažeisti automatų salono reglamente nustatytų taisyklių ir tvarkos; lošėjui pareikalavus, lošimų organizatorius privalo jį supažindinti su reglamentu, turi būti nurodyta, kur reglamentas saugomas, ir jo pateikimo lošėjui tvarka.

8.1. Jei bendrovė automatų salone nenumato naudoti kasos aparato, rekomenduojama pateikti nuorodą į Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 12.2 punktą, kuriame nurodoma, jog nereikalaujama, kad kasos aparatai būtų naudojami, kai organizuojant lošimus B kategorijos lošimo automatais į lošimo automatą įmetami ir laimėjimams išmokėti per lošimo automatą naudojami metaliniai pinigai.

8.2. Nustatoma prašymų, pateikiamų lošimo organizatoriui vykdant savanoriško apsiribojimo nuo azartinių lošimų programą ir neįleidimo į lošimo vietas priėmimo, atsiėmimo ir laikymosi tvarka.

 

III SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO TURINIUI

 

9. Rengiant reglamentą vadovaujamasi Azartinių lošimų įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu ir Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“. Reglamento tekstas dėstomas glaustai, logiškai ir aiškiai, be prieštaravimų.  

10. Reglamentas rengiamas ir įforminamas laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų. Tarptautiniai žodžiai vartojami tik tada, kai lietuvių kalboje nėra šių žodžių atitikmenų. Reglamente visi bendriniai kitų kalbų žodžiai turi būti išversti į lietuvių kalbą. Pirmenybė teiktina lietuviškiems terminams. Prireikus tarptautinis terminas gali būti nurodytas kartu su lietuviškuoju (vienas iš jų – skliausteliuose).

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Visi reglamento pakeitimai ar naujos nuostatos įsigalioja įsakymo dėl reglamento patvirtinimo pasirašymo dieną, jei lošimų organizatoriaus prašyme dėl reglamento, jo pakeitimų ir papildymų tvirtinimo nėra nurodyta kita jo įsigaliojimo data. Jei reglamente numatytas kitas nei teisės aktuose nustatytas reglamento įsigaliojimo laikas, tokia nuostata turi būti aiškiai įtvirtinta Priežiūros tarnybos įsakyme, kuriuo tvirtinamas reglamentas, jo pakeitimai ir papildymai.

12. Priežiūros tarnyba tvirtindama reglamentą atsižvelgia, ar reglamento nuostatos teisingos, išsamios, tikslios, aiškios, logiškos ir suderintos viena su kita, atitinka teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principus, ar reglamento turinys atitinka Azartinių lošimų įstatymą ir kitus norminius teisės aktus, tiesiogiai reguliuojančius lošimų organizavimą, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymą, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas, ar reglamentas parengtas laikantis šių rekomendacijų.

 

_______________________


 

PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2014 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. DI-507

 

 

LAŽYBŲ ORGANIZAVIMO REGLAMENTO RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lažybų organizavimo reglamento (toliau – reglamentas) rengimo metodinių rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – padėti lošimų organizatoriams tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – Azartinių lošimų įstatymas) nuostatas rengiant reglamentus, nustatyti rekomendacinio pobūdžio reikalavimus dėl reglamentų formos, struktūros ir turinio, taip pat kriterijus, kuriais vadovaudamasi Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) priima sprendimus dėl reglamentų, jų pakeitimų ir papildymų tvirtinimo ar atsisakymo tvirtinti.

2. Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme.

 

II SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO FORMAI IR STRUKTŪRAI

 

3. Lošimų organizatoriai turėtų parengti ir įforminti reglamentą taip, kad jis atitiktų Azartinių lošimų įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatytą  reglamento turinį, o jame nustatytos lošimų organizavimo sąlygos atitiktų lažybų organizavimo tvarką.

4. Rekomenduojama reglamentą suskirstyti į skyrius ir punktus (punktų papunkčius, punktų pastraipas):

4.1. Skyrius rekomenduojama įvardinti pagal reglamento turinio esmines nuostatas. Reglamento skyriai iš eilės žymimi paryškintais romėniškais skaitmenimis ir žodžiu didžiosiomis paryškintomis raidėmis (pvz., I SKYRIUS) eilutės centre, o skyrių pavadinimai rašomi didžiosiomis paryškintomis raidėmis, atskiroje eilutėje centre po struktūrinės dalies numerio. Pirmąjį skyrių rekomenduojama vadinti „Bendrosios nuostatos“, paskutinį – „Baigiamosios nuostatos“.

4.2. Punktai žymimi arabiškais skaitmenimis ir visame tekste numeruojami iš eilės. Punktų papunkčiai žymimi arabiškais skaitmenimis ir turi pradinį punkto ir savo eilės skaitmenį. Tarp punkto ir papunkčio skaitmens ir po papunkčio skaitmens dedami taškai. Punktų pastraipos nenumeruojamos. Teikiant nuorodą į punkto pastraipą, jos rašomos žodžiais išreikštais skaitmenimis, įvardžiuotine forma (pvz., 3 punkto pirmoji pastraipa).Kai papunkčius sudaro sakinio dalys, jie pradedami mažąja raide ir atskiriami vienas nuo kito kabliataškiu. Papunkčiai, kuriuos sudaro sakinys ar keli sakiniai, pradedami didžiąja raide.

5. Reglamento viršuje, dešinėje lapo pusėje turi būti reglamento tvirtinimo žyma.

 

„PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

20__m.________ __d. įsakymu  Nr. ______

 

6. Reglamento skyriuje „Bendrosios nuostatos“ nurodoma lošimo rūšis, kuriai taikomas šis reglamentas. Reglamente nurodoma, kad vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Azartinių lošimų įstatyme. Naujos sąvokos detaliai išaiškinamos ir vartojamos analogiškai visame reglamente.

7. Lažybų organizavimo vieta. Šiame skyriuje rekomenduojama nurodyti lošimų organizatoriaus pavadinimą. Norint, kad reglamentas galiotų visuose lošimų organizatoriaus punktuose, šiame skyriuje turi būti nurodoma, kad reglamentas galioja visuose bendrovei priklausančiuose lažybų punktuose, kuriuose Valstybinė lošimų priežiūros komisija ar Priežiūros tarnyba lošimų organizatoriui leido vykdyti lažybų veiklą.

8. Bendrosios lažybų organizavimo nuostatos ir taisyklės. Šiame skyriuje rekomenduojama nustatyti, lošimų organizatoriaus manymu, reikalingas papildomas nuostatas ir bendrąsias lažybų taisykles nurodant, kad:

8.1. Lažybos organizuojamos pagal reglamentą, kuris gali būti keičiamas bendrovės iniciatyva ir įsigalioja patvirtinus Priežiūros tarnybai. Lošėjai informuojami apie reglamento pasikeitimus bendrovės lažybų punktuose bei bendrovės interneto svetainėje;

8.2. Įmokos už lažybų įvykius priimamos ir laimėjimai išmokami bendrovės lažybų punktuose. Nustatomas įmokos imamos už dalyvavimą lažybose dydis. Taip pat nurodoma, kad bendrovės lažybų punktų sąrašas yra prieinamas viešai (bendrovės interneto svetainėje) ir gali būti pateiktas lošėjui jo prašymu kiekviename lažybų punkte;

8.3. Pagal reglamentą sutartis dėl lažybų įvykio baigties laikoma sudaryta, kai lošėjas pasirenka lažybų įvykio baigtį (-is) ir sumoka įmoką už lažybų įvykį, o lažybų tarpininkas priima statomą sumą, pagal lošėjo pateiktą informaciją, suveda duomenis į centrinį bendrovės kompiuterį ir atspausdina lažybų kortelę, kurią įteikia lošėjui;

8.4. Kiekvienas atliktas statymas patvirtina, kad lošėjas yra susipažinęs su galiojančiu reglamentu bei sutinka su jo taisyklėmis;

8.5. Statymas laikomas galiojančiu, jei jis atliktas nepažeidžiant reglamento nuostatų ir nėra kitų aplinkybių, numatytų teisės aktuose ir / ar reglamente, dėl kurių statymas gali būti laikomas negaliojančiu. Statymai, atlikti iki bendrovės reglamento pakeitimo bei lažybų kortelėse išspausdinta informacija, nepaisant vėlesnių galimų statymo sąlygų pakeitimo, galioja;

8.6. Jei statymų lažyboms priėmimo sustabdymas ar laimėjimų anuliavimas dėl lažybų įvykio baigties yra nenugalimos jėgos pasekmė, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.212 straipsnyje, lažybų dalyviai netenka teisės į nuostolių atlyginimą;

8.7. Bendrovė gali atsisakyti priimti statymą ar kitaip apriboti lošėjo dalyvavimą lažybose tik reglamente numatytais atvejais;

8.8. Bendrovė neteikia jokios informacijos apie lažybų dalyvius tretiesiems asmenims, išskyrus Priežiūros tarnybą ir teisėsaugos bei kitas institucijas, kurioms tokio pobūdžio informacija teikiama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.  

9. Lažybų pasiūla ir lažybų koeficientai. Šiame skyriuje rekomenduotina detaliai išaiškinti lažybų pasiūlos turinį, indeksus, apribojimus, sutrumpinimus (sąrašą pateikti reglamente arba kaip jo priedą) bei pateikti lažybų pasiūlos, pateikiamos lažybų punktuose ir /ar internetiniame puslapyje, formos pavyzdžius.  

9.1. Lažybų pasiūloje pateikiami visi įvykiai, dėl kurių galima lažintis, aiškiai nurodomi lažybų dalyvių pavadinimai, lažybų koeficientai, paaiškinamos pasiūloje naudojamų ženklų reikšmės, data ir laikas, iki kurio priimami statymai dėl lažybų įvykio baigties, kita informacija, būtina statymams atlikti (pvz., nurodomi lažybų įvykiai, už kuriuos galima atlikti tik kombinuotus statymus), aplinkybės turinčios įtaką lažybų įvykio baigčiai (pvz., žaidimo aikštės danga ir pan.).

9.2. Reglamente rekomenduotina nurodyti lažybų koeficientų sudarymo tvarką, paaiškinti kokiais atvejais siūlomas mažesnis ar didesnis koeficientas (pvz., už lažybų įvykio favoritą siūlomas mažesnis koeficientas), taip pat nurodyti, kad:

9.2.1. Lošimų organizatorius turi teisę daryti pakeitimus ir pataisymus lažybų pasiūloje – pataisyti klaidą komandos pavadinime arba duomenyse, keisti lažybų koeficientą po kiekvieno statymo.

Lažybų pasiūla atnaujinama pasikeitus bet kuriems lažybų pasiūloje pateikiamiems duomenims. Lošėjas gali statyti tik remdamasis paskutiniu bendrovės pateikiamu lažybų pasiūlos variantu;

9.2.2. Lažybų koeficientas, nurodytas atspausdintoje lažybų kortelėje yra nekintamas, tačiau jis gali būti keičiamas po kiekvieno statymo. Lažybų kortelėje nurodytas lažybų koeficientas yra privalomas tiek lošėjui, tiek bendrovei;

9.2.3. Laimėjimas yra lygus lažybų koeficiento (bendro lažybų koeficiento – kombinuoto statymo atveju) ir įmokos už lažybų įvykį sandaugai. Jei vienas ar keli lažybų įvykiai yra paskelbiami neįvykusiais, jiems priskirti koeficientai prilyginami vienetui.

10. Statymų rūšys ir tipai. Šiame skyriuje rekomenduojama numatyti visas lažybų pasiūloje siūlomų statymų rūšis ir jų tipus bei juos detaliai (su pavyzdžiais) aprašyti. Reglamente gali būti nustatytos specialios nuostatos galiojančios tik, pvz., tam tikroms sporto šakoms.

11. Lažybos, kuriose naudojami lošimo įrenginiai, lažyboms organizuoti. Šiame skyriuje nustatoma, kaip naudojami lažybų įrenginiai lažyboms organizuoti, kokios gali būti statymų rūšys, lažybų taisyklės naudojant lošimo įrenginius lažyboms organizuoti, kokios bendrosios statymų nuostatos negalioja šioms lažyboms.

12. Nuolaidos lažybose. Jeigu lošimų organizatorius siūlo nuolaidas, atliekant statymus, aprašoma kokiu būdu galima gauti nuolaidas, kaip jos taikomos ir kaip ši informacija fiksuojama, kam jos taikomos.

13. Įmokos už lažybų įvykius ir laimėjimų dydžiai. Šiame skyriuje rekomenduotina nustatyti minimalias atskirų rūšių lažybų įmokas už lažybų įvykį, vienai lažybų kortelei, nurodyti maksimalių statymų ir laimėjimų dydžių ribas pagal statymų rūšis, laimėjimų grupes (jei tokios sudaromos).

14. Statymų priėmimas ir lažybų kortelės. Šiame skyriuje rekomenduojama nustatyti statymų minimalų dydį, jų atlikimo tvarką, statymų atlikimo vietą, lažybų tarpininko (lošimų organizatoriaus) ir lošėjo teises priimant / atliekant statymą, ir pareigas, apribojimus lažybų kortelių kiekiui (jei tokie taikomi), lošimų organizatoriaus nustatytus reikalavimus lažybų kortelėms ir pateikti lažybų kortelėje nurodomos informacijos išaiškinimą. Lažybų kortelių pavyzdį rekomenduotina pateikti kaip reglamento priedą. Rekomenduojama numatyti galimybę lošėjui, atsiėmusiam statymą ar laimėjimą  ir grąžinančiam lažybų kortelę lošimų organizatoriui, pasirašytinai (ar kitu reglamente nustatytu būdu)  patvirtinti savo teisę į ją. Taip pat šiame skyriuje gali būti nustatytos statymų „gyvai“ taisyklės, kai statymai priimami jau prasidėjus lažybų įvykiui. 

15. Lažybų apribojimai. Šiame skyriuje:

15.1. Rekomenduojama nurodyti visus lošimų organizatoriaus taikomus apribojimus (pvz., statymų priėmimas tik lošimų organizatoriaus lažybų punkto darbo metu), statymų priėmimo sustabdymo galimybes.

15.2. Galima nustatyti, kad neįvykusiems lažybų įvykiams priskirtini visi lažybų įvykio organizatoriaus  faktiškai neįvykę (atšaukti, anuliuoti ir t. t.) lažybų įvykiai (jei reglamente nėra numatyta kitaip).

15.3. Nustatomas terminas, per kurį lošimų organizatorius paskelbia apie neįvykusį lažybų įvykį arba lažybų anuliavimą.

15.4. Būtina nurodyti baigtinį aplinkybių ar situacijų sąrašą, dėl kurių lažybų įvykis įgauna neįvykusio lažybų įvykio statusą. 

15.5. Turi būti nustatytos bet kokio neįvykusio lažybų įvykio pasekmės lošėjams ir lošimų organizatoriui, priklausomai nuo lažybų kortelėje nurodytos statymo rūšies, nurodyti, kaip, kada ir kur lošėjai informuojami apie tokį lažybų įvykį bei pažymėti, kad lažybų įvykis pripažįstamas tokiu, tik paskelbus oficialią lažybų įvykio organizatoriaus išvadą.

15.6. Rekomenduotina nurodyti per kiek laiko ir kur nuo lažybų įvykio pabaigos lošimų organizatorius paskelbia apie anuliuotas lažybas. Šis terminas negali būti ilgesnis nei laimėjimų atsiėmimo termino pabaiga. Taip pat rekomenduojama apibendrinti visus atvejus, kai dėl lošimų organizatoriaus, lažybų įvykio organizatoriaus klaidos ar oficialiuose informacijos šaltiniuose nurodytos klaidos ar kitų aplinkybių lažybos yra anuliuojamos (grąžinamos įmokos už lažybų įvykius ar koeficientai prilyginami  vienetui). 

15.7. Nustatomi atvejai, kada lošimų organizatorius (lažybų tarpininkas) neturi teisės priimti statymo (pvz., prasidėjus lažybų įvykiui).

16. Rezultatų nustatymas ir laimėjimų išmokėjimo tvarka. Rezultatai nustatomi pagal oficialią lažybų įvykio organizatoriaus išvadą. Galima išskirti nesureguliuotų ir sureguliuotų (laiku, taisyklėmis ir pan.) lažybų įvykių rezultatų nustatymo procedūrą bei išimtis (pateikti baigtinį sąrašą). Šiame reglamento skyriuje:

16.1. Aprašoma detali laimėjimų išmokėjimo tvarka vadovaujantis Azartinių lošimų įstatymo 19 straipsnio 3 dalimi (kur išmokamas laimėjimas, nurodoma, kad grynais pinigais laimėjimas išmokamas pateikus atspausdintą lažybų kortelę); 

16.2. Nurodoma  laimėjimų išmokėjimo vieta, laikas, per kurį lošėjai turi atsiimti laimėjimą, kas išmoka laimėjimą, ką lošėjas turi pateikti norėdamas atsiimti laimėjimą, kad laimėjimai išmokami grynais pinigais, valiuta, kuria išmokami laimėjimai, ir t. t.;

16.3. Nustatoma didžiausia galima laimėjimo suma;

16.4. Nurodomas šaltinių sąrašas, kuriame pateikiama informacija apie lažybų įvykių baigtis, lošimų organizatoriaus yra pripažįstama oficialiais lažybų įvykių rezultatais.

17. Pretenzijų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka.  Šiame skyriuje rekomenduojama aprašyti į ką ir kokiu būdu (raštu ar žodžiu) gali kreiptis lošėjas, turintis pretenzijų dėl lošimo organizavimo, laimėjimų išmokėjimo ir kt., nurodomi pretenzijų nagrinėjimo terminai, pretenzijų nagrinėjimo tvarka bendrovėje. Nustatoma, kad:

17.1. Žodžiu išreikštos lošėjų pretenzijos gali būti priimamos tik tuomet, kai jas galima išnagrinėti pretenzijų pateikimo vietoje, esant pretenzijas pateikusiems lošėjams. Pretenzijos, kurių negalima išspręsti vietoje, turi būti išdėstytos raštu ir pateiktos lošimų organizatoriui, kurio veiksmai ar neveikimas yra skundžiamas;

17.2. Pretenzijos nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo jos registravimo lošimų organizavimo bendrovėje dienos. Pretenzija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 10 (dešimt) dienų nuo pretenzijos gavimo dienos, ir apie nagrinėjimo rezultatus raštu turi būti pranešta pretenziją pareiškusiam asmeniui. Lošėjas dėl lošimų organizatoriaus veiksmų arba neveikimo įstatymų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į Priežiūros tarnybą ar kitas institucijas teisės aktų nustatyta tvarka.

18. Baigiamosios nuostatos. Šiame skyriuje rekomenduojama aprašyti bendrąsias lošėjų elgesio taisykles, nurodomos lošėjų ir lošimų organizatoriaus (ar jo darbuotojų) teisės ir pareigos (pvz., lošėjo tapatybės nustatymas, reikalavimai lošėjams, lošimų organizatoriaus (ar jo darbuotojų) teisė už tam tikrą elgesį išprašyti lošėją iš lažybų punkto, lošėjo pareiga nepažeisti lažybų reglamente nustatytų taisyklių ir tvarkos; lošėjui pareikalavus, lošimų organizatorius privalo jį supažindinti su reglamentu, turi būti nurodyta, kur jis saugomas, ir jo pateikimo lošėjui tvarka. Nustatoma prašymų, pateikiamų lošimo organizatoriui vykdant savanoriško apsiribojimo nuo azartinių lošimų programą ir neįleidimo į lošimo vietas priėmimo, atsiėmimo ir laikymosi tvarka.

 

III SKYRIUS

REKOMENDACIJOS REGLAMENTO TURINIUI

 

19. Rengiant reglamentą vadovaujamasi Azartinių lošimų įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu ir Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“. Reglamento tekstas dėstomas glaustai, logiškai ir aiškiai, be prieštaravimų.  

20. Reglamentas rengiamas ir įforminamas laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų. Tarptautiniai žodžiai vartojami tik tada, kai lietuvių kalboje nėra šių žodžių atitikmenų. Reglamente visi bendriniai kitų kalbų žodžiai turi būti išversti į lietuvių kalbą. Pirmenybė teiktina lietuviškiems terminams. Prireikus tarptautinis terminas gali būti nurodytas kartu su lietuviškuoju (vienas iš jų – skliausteliuose).

 

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Visi reglamento pakeitimai ar naujos nuostatos įsigalioja įsakymo dėl reglamento patvirtinimo pasirašymo dieną, jei pačiame įsakyme dėl reglamento, jo pakeitimų ir papildymų tvirtinimo nėra nurodyta kita jo įsigaliojimo data. Jei reglamente numatytas kitas nei teisės aktuose nustatytas reglamento įsigaliojimo laikas, tokia nuostata turi būti aiškiai įtvirtinta Priežiūros tarnybos įsakyme, kuriuo tvirtinamas reglamentas, jo pakeitimai ir papildymai.

22. Priežiūros tarnyba tvirtindama reglamentą atsižvelgia, ar reglamento nuostatos teisingos, išsamios, tikslios, aiškios, logiškos ir suderintos viena su kita, atitinka teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principus, ar reglamento turinys atitinka Azartinių lošimų įstatymą ir kitus norminius teisės aktus, tiesiogiai reguliuojančius lošimų organizavimą, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymą, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas, ar reglamentas parengtas laikantis šių rekomendacijų.

 

________________________

 

 

 

PATVIRTINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos direktoriaus

2014 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. DI-507

(2016 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. DI-758 redakcija)

 

 

DIDŽIŲJŲ LOTERIJŲ TAISYKLIŲ RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

1.  Didžiųjų loterijų taisyklių (toliau – taisyklės) rengimo metodinių rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – padėti didžiųjų loterijų (toliau – loterijų) organizatoriams tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos loterijų įstatymo (toliau – Loterijų įstatymas) nuostatas rengiant loterijų taisykles, nustatyti rekomendacinio pobūdžio reikalavimus dėl taisyklių formos, struktūros ir turinio, taip pat kriterijus, kuriais vadovaudamasi Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) priima sprendimus dėl taisyklių, jų pakeitimų ir papildymų suderinimo ar atsisakymo suderinti.

2.  Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Loterijų įstatyme.

 

II SKYRIUS

REKOMENDACIJOS TAISYKLIŲ FORMAI IR STRUKTŪRAI

 

 

3. Rekomenduojama taisykles suskirstyti į skyrius ir punktus (punktų pastraipas).

4. Skyrių pavadinimus rekomenduojama formuluoti atsižvelgiant į Loterijų įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus. Taisyklių skyriai turėtų būti iš eilės žymimi paryškintais romėniškais skaitmenimis ir žodžiu didžiosiomis paryškintomis raidėmis (pvz., I SKYRIUS) eilutės centre, o skyrių pavadinimai rašomi didžiosiomis paryškintomis raidėmis, atskiroje eilutėje centre po struktūrinės dalies numerio. Pirmąjį skyrių rekomenduojama vadinti „Bendrosios nuostatos“, paskutinį – „Baigiamosios nuostatos“.

5. Punktai turėtų būti žymimi arabiškais skaitmenimis ir visame tekste numeruojami iš eilės. Punktų papunkčiai žymimi arabiškais skaitmenimis ir turi pradinį punkto ir savo eilės skaitmenį. Tarp punkto ir papunkčio skaitmens ir po papunkčio skaitmens dedami taškai. Punktų pastraipos nenumeruojamos. Teikiant nuorodą į punkto pastraipą, jos rašomos žodžiais išreikštais skaitmenimis, įvardžiuotine forma (pvz., 3 punkto pirmoji pastraipa). Kai papunkčius sudaro sakinio dalys, jie pradedami mažąja raide ir atskiriami vienas nuo kito kabliataškiu. Papunkčiai, kuriuos sudaro sakinys ar keli sakiniai, pradedami didžiąja raide.

6. Taisyklių  viršuje, dešinėje lapo pusėje turėtų būti taisyklių tvirtinimo žyma.

 

„TVIRTINU

UAB „___“ direktorius

 

____________

(parašas)

 

Vardas, pavardė

20___m. __________ __ d.“

 

 

 

7. Taisyklių pabaigoje, kairėje pusėje turėtų būti taisyklių derinimo žyma.

 

„SUDERINTA

Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos direktoriaus įsakymu

20___m. __________ __ d. įsakymu Nr. ____ “

 

III SKYRIUS

REKOMENDACIJOS TAISYKLIŲ TURINIUI

 

8. Taisyklių pavadinime rekomenduojama nurodyti loterijos rūšį pagal mastą, žaidimo pobūdį, loterijos bilietų platinimo, duomenų apdorojimo ir laimėjimų išmokėjimo technologiją ir loterijos pavadinimą.

9. Skyriuje „Bendrosios nuostatos“ rekomenduojama nurodyti informaciją apie loterijos organizatorių (pavadinimas, teisinė forma, buveinės adresas, telefono numeris).

10. Skyriuje „Pagrindinės sąvokos“ rekomenduojama nurodyti, kad taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Loterijų įstatyme. Naujos arba tikslinamos Loterijų įstatymo sąvokos turėtų būti detaliai išaiškintos ir vartojamos analogiškai visose taisyklėse. Sąvokas rekomenduotina išdėstyti abėcėlės tvarka.

11. Skyriuje „Loterijos organizavimo vieta“ turėtų būti nurodoma, kad loterija organizuojama visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje.

12. Skyriuje, kuriame aprašoma loterijos esmė ir loterijos laimėtojų nustatymo tvarka, pagal loterijos rūšį rekomenduojama nustatyti:

12.1. Skaitmeninėje loterijoje: kuriuo loterijos bilieto įsigijimo momentu ir kokiu būdu žaidėjas pasirenka skaičius ir (ar) kitus ženklus. Kokiais laiko intervalais vyksta loterijos tiražas, kas vyksta tiražo metu, kokiu būdu žaidėjas sužino tiražo rezultatus. Kaip nustatomas laimėjęs bilietas ir nuo ko priklauso laimėjimo dydis.

12.2. Momentinėje loterijoje: kokiu būdu žaidėjas turi patikrinti įsigytą loterijos bilietą, kokiais kriterijais remiantis nustatoma, ar žaidėjas laimėjo.

12.3. Klasikinėje loterijoje: kokiais laiko intervalais vyksta loterijos tiražas, kas vyksta tiražo metu, kokiu būdu žaidėjas sužino tiražo rezultatus. Kaip nustatomas loterijoje laimėjęs bilietas ir nuo ko priklauso laimėjimo dydis.

12.4. Sportinėje loterijoje: kuriuo loterijos bilieto įsigijimo momentu ir kokiu būdu žaidėjas pasirenka skaičius ir (ar) kitus ženklus, nurodančius sporto varžybų rezultatą. Kaip nustatomas loterijoje laimėjęs bilietas ir nuo ko priklauso laimėjimo dydis.

13. Jeigu loterijoje rengiamas televizijos žaidimas, t. y. per televiziją transliuojamas ne tik loterijos tiražas, bet organizuojamas atskiras žaidimas, į kurį pakvietimą žaidėjas gali laimėti pirkdamas loterijos bilietus, jo taisykles aprašyti rekomenduojama naujame skyriuje arba prie loterijos esmės. Televizijos žaidimas turėtų būti laikomas loterijos pratęsimu ir jo metu laimėti laimėjimai įskaičiuojami į bendrą loterijos laimėjimų fondą. Televizijos žaidimo aprašyme rekomenduojama nustatyti:

13.1. Kokiu būdu žaidėjas gali patekti į televizijos žaidimą;

13.2. Kaip ir per kiek laiko žaidėjas turi informuoti loterijos organizatorių apie laimėtą kvietimą, ką ir kada turi pateikti žaidėjas loterijos organizatoriui, patvirtindamas laimėjimą;

13.3. Per kiek laiko nuo tada, kai žaidėjas informavo loterijos organizatorių apie laimėtą teisę dalyvauti žaidime, jis pakviečiamas jame dalyvauti, kokiu būdu kviečiamas (telefonu, paštu ir pan.);

13.4. Jeigu kvietimą laimėjęs žaidėjas loterijos taisyklėse nustatyta tvarka atsisako dalyvauti televizijos žaidime, ar jis laimi kokį nors laimėjimą;

13.5. Televizijos žaidimo taisykles: kaip laimimi laimėjimai televizijos žaidime, kokius veiksmus turi atlikti žaidėjas;

13.6. Per kiek laiko ir kaip žaidėjas atsiima televizijos žaidime laimėtus laimėjimus;

13.7. Kaip dažnai vyksta televizijos žaidimas.

14. Skyriuje „Laimėjimų rūšys ir sumos, jų skaičius ir bendra laimėjimų suma. Bendras laimėjimų fondas procentais“ rekomenduojama nustatyti, kokius laimėjimus galima laimėti loterijoje:

14.1. Daiktinius. Šie laimėjimai priklausomai nuo taisyklių rūšies aprašomi, nustatant, kad:

14.1.1. Loterijose, kuriose organizuojamas tiražas (skaitmeninėse, klasikinėse), loterijos organizatorius nurodo baigtinį galimų daiktinių laimėjimų sąrašą su bendriniais daiktų pavadinimais (pvz., automobilis). Loterijos organizatoriaus vadovas savo įsakymu, kuris yra neatsiejama loterijos taisyklių dalis, nustato konkrečius laimėjimus su išsamiu daiktinio laimėjimo apibūdinimu (pvz., automobilio markė ir modelis) iš loterijos taisyklėse nustatyto laimėjimų sąrašo, kurie bus laimimi konkretaus tiražo metu, jų kiekį, laimėjimų vertę pinigine išraiška, bendrą laimėjimų sumą, pagal kokias taisyklėse nurodytas sąlygas bus laimimas nustatytas laimėjimas (-ai) (pvz., tiražo metu, televizijos žaidimo metu ir pan.). Taisyklėse nurodoma, kur šiame direktoriaus įsakyme nustatyta informacija skelbiama, kiek laiko likus iki tiražo įsakymo kopija pateikiama Priežiūros tarnybai.

14.1.2. Momentinių loterijų taisyklėse tiksliai aprašomi daiktiniai laimėjimai, nurodant jų kiekį, piniginę vertę, bendrą laimėjimų sumą.

14.1.3. Sportinių loterijų taisyklėse daiktiniai laimėjimai aprašomi, kaip nurodyta šių rekomendacijų 14.1.1 papunktyje, išskyrus atvejus, kai loterijos taisyklės yra taikomos tik vienam sporto įvykiui ar čempionatui, po kurio loterija pasibaigs, šiuo atveju taikomas šių rekomendacijų 14.1.2 papunktis.

14.2. Piniginiai. Šie laimėjimai priklausomai nuo taisyklių rūšies aprašomi, nustatant, kad:

14.2.1. Loterijose, kuriose organizuojamas tiražas, piniginių laimėjimų dydis gali būti nustatomas:

14.2.1.1. Apskaičiuojant tikimybę laimėti tam tikro dydžio laimėjimą, pagal nustatytas taisykles. Tokiu atveju gali būti sudaroma laimėjimų lentelė (nurodant, kokiam bilietų skaičiui skaičiuojama tikimybė), kurioje nustatoma kokiais kriterijais remiantis nustatomas laimėjimas, jo dydis, laimėjimo tikimybė.

14.2.1.2. Jei piniginio laimėjimo dydis priklauso nuo išplatintų loterijos bilietų kiekio ar laimėtų laimėjimų praeituose tiražuose, t. y. nuo prognozuojamo laimėjimų fondo tam tiražui, bendrovės, organizuojančios loteriją vadovas, loterijos taisyklėse nustatytose ribose gali nustatyti konkretų laimėjimo (-ų) dydį (-džius) artimiausiam (-iems) tiražui (-ams).

14.2.1.3. Taisyklėse gali būti nustatyti koeficientai, iš kurių dauginant bilieto kainą nustatomas laimėjimo dydis, kai loterijos bilieto kainą žaidėjas gali pasirinkti. 

14.2.1.4. Momentinės loterijos taisyklėse nustatomi visi galimi laimėjimų dydžiai, kokiais kriterijais remiantis jie laimimi, jų kiekis ir bendra laimėjimų suma.

14.3. Loterijų, kuriose organizuojamas tiražas, taisyklėse rekomenduotina nustatyti papildomus laimėjimus siekiant, kad būtų užtikrintas ne mažesnis kaip 50 procentų nominalios loterijos bilietų vertės laimėjimų fondas. Taisyklėse nustatoma, kokiu būdu galima laimėti papildomą (-us) laimėjimą (-us), kokios rūšies laimėjimas (-ai), koks laimėjimų kiekis, dydis ar daiktinio laimėjimo vertė. Jei piniginio laimėjimo dydis priklauso nuo visos loterijos ar jos tiražo metu išplatintų loterijos bilietų kiekio ar laimėtų laimėjimų praeituose tiražuose, t. y. nuo prognozuojamo laimėjimų fondo tam tiražui, bendrovės, organizuojančios loteriją direktorius, loterijos taisyklėse nustatytose ribose gali nustatyti konkretų laimėjimo (-ų) dydį (-džius) artimiausiam (-iems) tiražui (-ams).

14.4. Taisyklėse turėtų būti nustatomas bendras laimėjimų fondas procentais, kuris turi būti ne mažesnis nei 50 procentų nominalios loterijos bilietų vertės. Rekomenduotina bendrą laimėjimų sumą nurodyti ir pinigine išraiška. 

15. Skyriuje „Loterijos bilieto aprašymas“ rekomenduojama nustatyti visą biliete ir (ar) jo išraše (bilieto išrašas – tai dokumentas, kuriame nurodoma identifikuojamame įraše esanti informacija, kai  loterijos bilietas platinamas per tiesioginio ryšio kompiuterių tinklo terminalus) esančią informaciją. Išspausdintame loterijos biliete turėtų būti nurodoma visa Loterijų įstatymo   13 straipsnio 2 dalyje nustatyta informacija. Rekomenduojama loterijos taisyklėse pateikti spausdinto loterijos bilieto averso ir reverso pavyzdžius, kuriuose turėtų būti sužymima informacija pateikta bilieto aprašyme. Rekomenduotina pateikti ir bilieto išrašo aprašymą, nurodant jame esančią informaciją, kartu su pavyzdžiu, kuriame sužymėta informacija pateikta bilieto išrašo aprašyme.

16.  Taisyklių skyriuje „Loterijos bilietų arba identifikacijos įrašų loterijos kompiuterinėje sistemoje numeracijos tvarka“ rekomenduojama aprašyti loterijos bilietų ar identifikacijos išrašų numeracijos tvarką, nustatant:

16.1.  Ar bilietai skirstomi serijomis, ar numeruojami eilės tvarka;

16.2.  Kokiais ženklais numeruojami bilietai;

16.3.  Kad kiekvienas bilietas turi unikalų numerį.

17.  Taisyklėse nurodant loterijos bilietų arba identifikacijos įrašų loterijos kompiuterinėje sistemoje platinimo tvarką, rekomenduojama nustatyti, kas platina loterijos bilietus: tik bendrovė ar sudaromos sutartys su kitais platintojais. Skaitmeninės ir klasikinės rūšies loterijų taisyklėse turėtų būti nurodoma, į kiek iš eilės vykstančių tiražų gali būti įsigyjami bilietai vienu pirkimu su tuo pačiu ar skirtingais skaičiais ir (ar) kitais ženklais (toliau – žaidimo simboliai) esančiais viename bilieto išraše, ar bilieto išraše esantys žaidimo simboliai dalyvauja tik artimiausiame tiraže, kiek laiko likus iki tiražo pradžios nebegalima nusipirkti loterijos bilietų į artimiausią tiražą. Taip pat rekomenduojama nustatyti, kokiu būdu bus platinami loterijos bilietai:

17.1.  Spausdinti bilietai platinami netiesioginiu ryšiu, t. y. parduodant iš anksto atspausdintus loterijos bilietus. Aprašant kaip platinami spausdinti bilietai turėtų būti nustatoma, ar bilietai platinami visi iš karto ar dalimis (pvz., serijomis), jeigu nustatytas laimėjimų fondas tam tikroms bilietų dalims, rekomenduojama nustatyti, ar bilietai platinami eilės tvarka.

17.2.  Įrašai kompiuterinėje duomenų bazėje gali būti platinami:

17.2.1. Telefoniniu ryšiu. Identifikuojamus įrašus kompiuterinėje duomenų bazėje platinant telefoniniu ryšiu, taisyklėse turėtų būti nustatyta, kokiu numeriu skambindamas ar siųsdamas trumpąją SMS žinutę žaidėjas gali įsigyti loterijos bilietą, kokiu būdu loterijos organizatorius žaidėją informuoja apie įsigytą loterijos bilietą, ar jam pateikiamas bilieto išrašas, ar loterijos organizatorius žaidėją informuoja apie laimėjimą, jei taip kokiu būdu. Taisyklėse turėtų būti nurodoma, kad už įsigytą loterijos bilietą turi būti atsiskaitoma per telefoninio ryšio operatorių.

17.2.2. Per tiesioginio ryšio kompiuterių terminalus. Platinant identifikuojamus įrašus per tiesioginio ryšio kompiuterių terminalus taisyklėse turėtų būti nustatyta ar žaidėjui, įsigijusiam bilietą atspausdinamas bilieto išrašas, kas jame nurodoma.  

17.2.3. Internetiniu ryšiu. Platinant loterijos identifikuojamus įrašus internetiniu ryšiu taisyklėse rekomenduojama nustatyti:

17.2.3.1.          Internetinės svetainės, kurioje bus platinami loterijos bilietai, adresą;

17.2.3.2.          Informaciją ar žaidėjui, norinčiam įsigyti loterijos bilietą, būtina užsiregistruoti interneto svetainėje, kurioje platinami bilietai ir ar būtina sukurti žaidėjo sąskaitą. Jei taip, rekomenduojama nurodyti, kokius veiksmus žaidėjas turi atlikti, siekdamas ją susikurti, taip pat, kokiais atvejais žaidėjo sąskaita gali būti uždaroma;

17.2.3.3.          Kokius veiksmus žaidėjas turi atlikti ir kokią informaciją pateikti, norėdamas įsigyti bilietą;

17.2.3.4.          Kokiu būdu žaidėjui loterijos organizatorius pateikia informaciją, kuri yra bilieto išraše;

17.2.3.5.          Kaip žaidėjas atsiskaito už dalyvavimą per telekomunikacines kredito įstaigų paslaugų sistemas ir kokiu būdu loterijos organizatorius identifikuoja, kad žaidėjas atsiskaitė už bilietą;

17.2.3.6.          Kaip žaidėjas gali pasitikrinti ar jo bilietas laimėjo;

17.2.3.7.          Kaip loterijos organizatorius identifikuoja bilietą nusipirkusį žaidėją, kai reikia išmokėti laimėjimą;

17.2.3.8. Informaciją ar laimėjimai yra įskaitomi į žaidėjo sąskaitą, per kiek laiko loterijos organizatorius įskaito laimėjimą, kokius veiksmus žaidėjas turėtų atlikti norėdamas laimėjimą gauti grynaisiais pinigais, kokiu būdu žaidėjas gali atsiimi visas ar dalį lėšų iš savo žaidėjo sąskaitos, ar žaidėjui reikia sumokėti už pinigų perlaidą;

17.2.3.9. Rekomenduotina loterijos bilieto vizualizacijos projektą (internetiniu ryšiu organizuojant momentinę loteriją, rekomenduojama pateikti kelis bilietų vizualizacijos variantus: t. y. kaip atrodo loterijos bilietas su neatidengtais žaidimo simboliais, kaip atrodo laimintis loterijos bilietas ir kaip atrodo loterijos bilietas, kuris nieko nelaimėjo);   

18. Taisyklėse nustatant loterijos bilieto arba identifikacijos įrašo loterijos kompiuterinėje sistemoje kainą, turėtų būti nurodomas loterijos bilieto kainos dydis, taip pat ar loterijos bilieto kaina yra fiksuota, ar žaidėjas gali pasirinkti loterijos bilieto kainą. Jeigu žaidėjas gali pasirinkti bilieto kainą turėtų būti nustatyti visi galimi bilieto kainų dydžiai. Jeigu bilietą galima nusipirkti su tais pačiais žaidimo simboliais daugiau nei į vieną tiražą, rekomenduojama nurodyti kaip skaičiuojama bilieto kaina priklausomai nuo to, keliuose tiražuose dalyvauja loterijos bilieto išraše nurodyti žaidimo simboliai, kaip ši informacija žymima loterijos biliete ar jo išraše. Taisyklėse taip pat rekomenduojama nustatyti, ar žaidėjas moka atskirą mokestį už telefoninio ryšio operatoriaus ar kredito įstaigos paslaugas. 

19. Skyriuje „Bilietų apsaugos priemonės“ turėtų būti išdėstomas išspausdinto loterijos bilieto apsaugos priemonių aprašymas, kuris prieš teikiant taisykles derinti Priežiūros tarnybai, turi būti  suderintas su Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos.

20. Skyriuje „Loterijos bilietų tikrinimo tvarka“ turėtų būti nustatoma, kaip tikrinami bilietai ar jų išrašai (kai bilietas yra įrašas kompiuterinėje duomenų bazėje), žaidėjui kreipiantis dėl laimėjimo išmokėjimo, kokiu būdu loterijos organizatorius įsitikina, kad:

20.1. Bilietas yra nesuklastotas;

20.2. Neišmokėtas laimėjimas pagal tą bilietą;

20.3. Žaidėjas kreipėsi per taisyklėse nustatytą terminą dėl laimėjimo išmokėjimo ir kt.

21. Skyriuje „Laimėjimų atsiėmimo tvarka“ nustatoma:

21.1. Terminas, per kurį žaidėjas turi kreiptis dėl laimėjimo atsiėmimo;

21.2. Kur žaidėjas turi kreiptis dėl laimėjimo atsiėmimo;

21.3. Kokią informaciją ar dokumentus žaidėjas turi pateikti, norėdamas atsiimti laimėjimą;

21.4. Per kiek laiko išmokamas laimėjimas;

21.5. Kokiu būdu išmokamas (grynais pinigais, banko pavedimu į laimėjusio asmens sąskaitą banke, banko čekiu ir pan.) ar išduodamas (daiktinis) laimėjimas;

21.6. Ar iš laimėjimo išskaičiuojamas kredito įstaigos mokestis, jeigu laimėjimas išmokamas pavedimu;

21.7. Kas laikomas laimėjusio bilieto savininku;

21.8. Ar laimėjimas yra dalinamas, jei jį laimėjo daugiau nei vienas žaidėjas.

22. Skyriuje „Loterijos organizavimo laikas“ turėtų būti nustatoma ar loterija yra terminuota. Jeigu loterija terminuota gali būti nustatyta, kad:

22.1. Loterija organizuojama, kol bus išplatinti visi loterijos bilietai (jei nustatytas tikslus planuojamų išplatinti loterijos bilietų skaičius);

22.2. Loterija organizuojama taisyklėse nurodytą laiką;

22.3. Loterija organizuojama iki tam tikro įvykio pabaigos.

23. Taisyklėse rekomenduotina nustatyti, kur (pvz., respublikiniame laikraštyje, loterijos organizatoriaus internetinėje svetainėje ar kt.) ir prieš kiek laiko loterijos organizatorius paskelbia apie loterijos pabaigą nurodydamas loterijos pavadinimą, loterijos pabaigos datą, terminą, iki kurio žaidėjai gali atsiimti laimėjimus ir loterijos pabaigos atvejus, kurie gali būti:

23.1. Praėjus nustatytam terminui nuo loterijos organizavimo pradžios / patvirtinimo pradžios ir pan.;

23.2. Kai bendrovės veikla ar loterija nutraukiama ir (ar) apribojama įstatymų nustatyta tvarka;

23.3. Loterijos organizatorius išmokėjęs visą taisyklėse nustatytą loterijos laimėjimų fondą,  nusprendžia loterijos toliau nebeorganizuoti;

23.4. Išplatinus visus numatytus loterijos bilietus (jei buvo nustatytas konkretus bilietų skaičius) ir kt.

24. Skyriuje „Žaidėjų teisės ir pareigos“ turėtų būti nustatoma, kad žaidėjų teisės nustatytos Loterijų įstatyme ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose. Loterijos organizatorius savo nuožiūra gali nustatyti daugiau žaidėjo teisių. Nustatant žaidėjo pareigas rekomenduojama nurodyti žaidėjo pareigą išsaugoti bilietą iki laimėjimo atsiėmimo ir pan. Taip pat rekomenduojama nustatyti, kur žaidėjai gali susipažinti su loterijos taisyklėmis. 

25. Skyriuje „Pretenzijų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka“ rekomenduotina nustatyti:

25.1. Kad pretenzija turi būti rašytinė;

25.2. Kokiu būdu galima pateikti pretenziją (el. paštu, registruotu laišku, atvykus į loterijos organizatoriaus buveinę ir kt.);

25.3. Kokią informaciją turi pateikti žaidėjas, kokie dokumentai turi būti pridedami kartu su pretenzija;

25.4. Kad pretenzija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 10 (dešimt) dienų nuo pretenzijos gavimo dienos, ir apie jos nagrinėjimo rezultatus raštu turi būti pranešta pretenziją pareiškusiam asmeniui;

25.5. Kas nagrinėja pretenziją;

25.6. Kad žaidėjas, kurio netenkina bendrovės atsakymas į pretenziją, gali kreiptis į Priežiūros tarnybą ar kitas institucijas teisės aktų nustatyta tvarka, jeigu loterijos organizatorius nepatenkina pretenzijos ir kt.

26. Skyriuje „Baigiamosios nuostatos“ rekomenduotina aprašyti loterijos taisyklių keitimo tvarką, bendrąsias žaidėjų elgesio taisykles. Šioje dalyje reikėtų aptarti kuo daugiau situacijų, dėl kurių gali kilti nesusipratimų ar konfliktų tarp žaidėjų ir loterijų organizatorių.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Rengiant taisykles vadovaujamasi Loterijų įstatymu, Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu ir Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“. Taisyklių tekstas turėtų būti dėstomas glaustai, logiškai ir aiškiai, be prieštaravimų.     

28. Taisyklės rengiamos ir įforminamos laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų. Tarptautiniai žodžiai vartojami tik tada, kai lietuvių kalboje nėra šių žodžių atitikmenų. Taisyklėse visi bendriniai kitų kalbų žodžiai turi būti išversti į lietuvių kalbą. Pirmenybė teiktina lietuviškiems terminams. Prireikus tarptautinis terminas gali būti nurodytas kartu su lietuviškuoju (vienas iš jų – skliausteliuose).

29. Priežiūros tarnyba derindama taisykles atsižvelgia, ar taisyklių nuostatos teisingos, išsamios, tikslios, aiškios, logiškos ir suderintos viena su kita, atitinka teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principus, ar taisyklių turinys atitinka Loterijų įstatymą, Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymą ir kitus norminius teisės aktus, tiesiogiai reguliuojančius loterijų organizavimą, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymą, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas, ar taisyklės parengtos laikantis šių rekomendacijų.

 

___________________

Priedo pakeitimai:

Nr. DI-758, 2016-12-23, paskelbta TAR 2016-12-23, i. k. 2016-29459

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. DI-758, 2016-12-23, paskelbta TAR 2016-12-23, i. k. 2016-29459

Dėl Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2014 m. lapkričio 13 d. įsakymo Nr. DI-507 „Dėl Lošimo namų (kazino) lošimų organizavimo reglamento rengimo metodinių rekomendacijų, Automatų salonų lošimų organizavimo reglamento rengimo metodinių rekomendacijų, Lažybų organizavimo reglamento rengimo metodinių rekomendacijų, Didžiųjų loterijų taisyklių rengimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo