Suvestinė redakcija nuo 2024-06-01

 

Nutarimas paskelbtas: TAR 2018-07-10, i. k. 2018-11696

 

Nauja redakcija nuo 2024-06-01:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIOS ĮMONĖS SAUGUMO PLANO REIKALAVIMŲ IR RENGIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2018 m. liepos 4 d. Nr. 638

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 15 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano reikalavimų ir rengimo tvarkos aprašą (pridedama).

2Įgalioti ministerijas, nurodytas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 8 d. nutarimo Nr. 699 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą“ priede, patvirtinti joms pagal šį priedą priskirtų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių saugumo planus.

3. Nustatyti, kad Nacionalinio krizių valdymo centro prašymu per jo nurodytą terminą, o pagal faktines aplinkybes atsiradus galinčių kelti grėsmę nacionalinio saugumo interesams rizikos veiksnių – nedelsiant nuo tokių aplinkybių atsiradimo, Nacionalinio krizių valdymo centrui:

3.1. žvalgybos institucijos teikia žvalgybinę informaciją, susijusią su rizikos veiksniais, galinčiais kelti grėsmę nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbioms įmonėms ar nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiems įrenginiams ir turtui;

3.2. Nacionalinis kibernetinio saugumo centras prie Krašto apsaugos ministerijos teikia informaciją apie kibernetinius incidentus, susijusius su nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių valdoma ypatingos svarbos informacine infrastruktūra;

3.3. Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos teikia informaciją apie kriminogeninių procesų (nusikalstamų grėsmių) įtaką nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbioms įmonėms ar nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiems įrenginiams ir turtui;

3.4. Viešojo saugumo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos teikia informaciją, susijusią su rizikos veiksniais, galinčiais kelti grėsmę pirmos ir antros kategorijos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbioms įmonėms ar nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiems įrenginiams ir turtui, kurių fizinę apaugą vykdo pagal Vyriausybės patvirtintą sąrašą;

3.5. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės teikia informaciją, susijusią su rizikos veiksniais, galinčiais kelti grėsmę šioms įmonėms ar joms priklausantiems ar jų valdomiems nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiems įrenginiams ir turtui, išskyrus šio nutarimo 3.4 papunktyje nurodytus atvejus, taip pat informaciją apie kibernetinius incidentus, susijusius su įmonės vidaus dokumentuose nustatytomis ryšių ir informacinėmis sistemomis (ar jų dalimis), kurios yra reikšmingos įmonės veiklai.

 

 

 

Finansų ministras,

pavaduojantis Ministrą Pirmininką                                                        Vilius Šapoka

 

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                                        Eimutis Misiūnas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2018 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. 638

 

 

 

NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIOS ĮMONĖS

SAUGUMO PLANO REIKALAVIMų ir rengimo tvarkos aprašas   

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano reikalavimų ir rengimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano (toliau – Saugumo planas) turinį, Saugumo plano projekto rengimo ir derinimo tvarką.

2. Aprašas netaikomas nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbioms įmonėms (toliau – Įmonės), kurioms taikoma civilinės aviacijos saugumo užtikrinimo priemones nustatanti Nacionalinė civilinės aviacijos saugumo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 1613-7 „Dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos patvirtinimo“, Įmonėms, kurių saugumo priemones jūrų uoste reglamentuoja Tarptautinis laivų ir uosto įrenginių (terminalų) apsaugos kodeksas, Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 28 d. nutarimas Nr. 90 „Dėl Lietuvos Respublikos jūrų uostų, šių uostų infrastruktūros ir suprastruktūros įrenginių (terminalų) bei laivų apsaugos stiprinimo“, ir Įmonei, vykdančiai branduolinės energetikos objekto (objektų), išskyrus Maišiagalos radioaktyviųjų atliekų saugyklą, kurių saugumo priemones reglamentuoja Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymas ir Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymas, statybą, eksploatavimą, eksploatavimo nutraukimą ir uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno (atliekynų) priežiūrą.

Punkto pakeitimai:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

3. Saugumo planas neapima ekstremaliųjų situacijų valdymo priemonių, kurios nustatomos Įmonės ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.

4. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatyme, Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme (toliau – Įstatymas) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos ir paslapčių įstatyme.

Punkto pakeitimai:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

II SKYRIUS

SAUGUMO PLANO TURINYS

 

5. Saugumo planą sudaro šie skyriai:

5.1. „Bendrosios nuostatos“;

5.2. „Įmonės turtas, kuris yra svarbus nacionaliniam saugumui užtikrinti“;

5.3. „Įmonės saugumo priemonės“;

5.4. „Baigiamosios nuostatos“.

6. Skyriuje „Bendrosios nuostatos“ nurodoma:

6.1. Saugumo plano tikslas ir turinys;

6.2. Įmonės veikla (jos apibūdinimas);

6.3. asmenys, kuriems taikomas Saugumo planas, asmenys, atsakingi už Saugumo plano įgyvendinimą ir (ar) įgyvendinimo kontrolę, šiame papunktyje nurodytų asmenų įgaliojimai, teisės ir pareigos;

6.4. teisės aktai, kuriais vadovaujantis parengtas Saugumo planas;

6.5. Saugumo plane vartojamos sąvokos, jų apibrėžimai ir santrumpos.

7. Skyriuje „Įmonės turtas, kuris yra svarbus nacionaliniam saugumui užtikrinti“ nurodomas Įmonei priklausantis ar jos valdomas turtas, kuris yra svarbus nacionaliniam saugumui užtikrinti vykdant svarbią veiklą, ir duomenys apie šį turtą: rūšis (ilgalaikis materialusis, trumpalaikis materialusis, nematerialusis, finansinis), pavadinimas, tikslinė naudojimo paskirtis, identifikavimo kodas (jeigu turtas registruojamas viešajame registre), trumpas aprašymas, buvimo vieta ir prireikus kiti Įmonės nustatyti duomenys, padedantys identifikuoti turtą.

8. Skyriuje „Įmonės saugumo priemonės“ nurodomos:

8.1. Įmonės, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių ir turto fizinio saugumo priemonės, įskaitant pagal kompetenciją taikytinas saugumo užtikrinimo ir reagavimo priemones atsižvelgus į grėsmės lygį, nurodytą Aprašo priede;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

8.2. Įmonės, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių ir turto kibernetinio saugumo priemonės, nustatytos Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose;

8.3. Įmonės personalo saugumo priemonės, skirtos Įmonės personalui apsaugoti nuo asmenų neteisėtų veiksmų, kuriais siekiama daryti poveikį Įmonės personalui, apribojant ar panaikinant galimybes jam vykdyti funkcijas;

8.4. informacinio slaptumo priemonės:

8.4.1. Įmonės, turinčios paslapčių subjekto statusą:

8.4.1.1. įslaptintos informacijos Įmonėje administravimo priemonės;

8.4.1.2. įslaptintų sandorių saugumo priemonės;

8.4.1.3. įslaptintos informacijos ryšių ir informacinės sistemos saugumo priemonės;

8.4.1.4. įslaptintos informacijos fizinės apsaugos priemonės;

8.4.2. Įmonės, neturinčios paslapčių subjekto statuso, informacijos, skirtos Įmonės veiklai užtikrinti, apsaugos priemonės.

8.5. Įmonės, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių ir turto apsaugą užtikrinančių apsaugos tarnybų, vidaus reikalų ministro valdymo srities įstaigų (policijos, Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, o jei Įmonė, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbūs įrenginiai ir turtas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje – ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos) bei Lietuvos kariuomenės, kuri gali būti pasitelkta Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme nustatytais pagrindais, sąveikos algoritmai.

Papildyta papunkčiu:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

9. Skyriuje „Baigiamosios nuostatos“ nurodoma:

9.1. Saugumo plano atnaujinimo tvarka;

9.2. Saugumo plano veiksmingumo išbandymo tvarka ir periodiškumas;

9.3. supažindinimo su Saugumo planu ir atsakomybe už Saugumo plano nuostatų pažeidimus, neįgyvendinimą ar netinkamą įgyvendinimą, pagrindiniai reikalavimai ir būdai;

9.4. kita Įmonės nustatyta informacija.

10. Saugumo planas gali turėti priedų, kuriuose pateikiama Aprašo 5 punkte nurodytuose Saugumo plano skyriuose pateiktą informaciją papildanti ir (ar) pagrindžianti informacija.

 

III SKYRIUS

SAUGUMO PLANO PROJEKTO rengimAS IR DERINIMAS

 

11. Saugumo plano ir ministro įsakymo, kuriuo tvirtinamas Saugumo planas, projektą (toliau – Saugumo plano projektas) rengia Įmonė.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1023, 2020-09-16, paskelbta TAR 2020-09-23, i. k. 2020-19665

 

12. Saugumo plano projekte nustatant Įmonės saugumo priemones vadovaujamasi Įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodytais nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių bei turto fizinės ir veiklos apsaugos ir (arba) kibernetinio saugumo reikalavimais, kurie taikomi Įmonei, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu ir Įmonėje taikomais konfidencialios informacijos apsaugos reikalavimais.

13. Įmonė parengtą Saugumo plano projektą pateikia derinti ministerijai, kuriai vadovaujančio ministro valdymo sričiai priskirta Įmonė, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijai, Viešojo saugumo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos, Policijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, o jei Įmonė, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbūs įrenginiai ir turtas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje – ir Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

14. Saugumo plano projektas Aprašo 13 punkte nurodytoms institucijoms teikiamas derinti tokiu būdu, kuris užtikrintų atitinkamos informacijos apsaugą.

Išvados dėl pateikto derinti Saugumo plano projekto Įmonei turi būti pateiktos ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, o jei projektas didelės apimties (10 ar daugiau puslapių) – ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Saugumo plano projekto gavimo Aprašo 13 punkte nurodytoje institucijoje dienos. Įmonė, parengusi Saugumo plano projektą, ir Aprašo 13 punkte nurodytos institucijos užtikrina, kad Saugumo plano projektas ir informacija, susijusi su Saugumo plano projektu, nebūtų viešai skelbiama.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1023, 2020-09-16, paskelbta TAR 2020-09-23, i. k. 2020-19665

 

16. Įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje nustatytu atveju Įmonės saugumo plano pakeitimo projektas ar parengtas naujas Saugumo plano projektas rengiamas ir derinamas vadovaujantis Aprašo 12–14 punktais.

_____________

 

Nacionaliniam saugumui užtikrinti

svarbios įmonės saugumo plano

reikalavimų ir rengimo tvarkos

aprašo

priedas

 

 

GRĖSMIŲ LYGIAI, SAUGUMO UŽTIKRINIMO IR REAGAVIMO PRIEMONĖS

 

1. Atsižvelgiant į grėsmių tikimybę, Įmonėse turi būti nustatyti šie grėsmių lygiai:

1.1. žemas – grėsmės tikimybė mažai tikėtina;

1.2. vidutinis – grėsmės tikimybė tikėtina;

1.3. aukštas – grėsmės tikimybė labai tikėtina;

1.4. aukščiausias – grėsmė yra neišvengiama arba pasitvirtino.

2. Sprendimą dėl atitinkamo grėsmės lygio Įmonėje nustatymo ir pakeitimo priima Nacionalinis krizių valdymo centras, atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. liepos 4 d. nutarimo Nr. 638 „Dėl Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano reikalavimų ir rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 3 punkte nurodytų institucijų pateiktą informaciją apie rizikos veiksnius, galinčius kelti grėsmę Įmonėms ar nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiems įrenginiams ir turtui (toliau – svarbūs valstybės objektai), Įmonės valdomai ypatingos svarbos informacinei infrastruktūrai, Įmonės vidaus dokumentuose nustatytoms ryšių ir informacinėms sistemoms (ar jų dalims), kurios yra reikšmingos Įmonės veiklai, ir į Jungtinės grėsmių prevencijos ir krizių valdymo grupės pasiūlymus.

3. Rekomenduojama kibernetinio incidento grėsmių lygius nustatyti atsižvelgiant į kibernetinių incidentų kategorijas, nurodytas Nacionaliniame kibernetinių incidentų valdymo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 818 „Dėl Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatymo įgyvendinimo“, ir atitiktį organizaciniams ir techniniams reikalavimams, nurodytiems Organizacinių ir techninių reikalavimų, taikomų kibernetinio saugumo subjektams, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 818 „Dėl Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatymo įgyvendinimo“.

4. Pagal nustatytą atitinkamą grėsmės lygį rekomenduojama taikyti šias saugumo užtikrinimo ir reagavimo priemones (Įmonių saugumo planuose, įvertinus svarbių valstybės objektų bei ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros paskirtį bei ypatumus, gali būti numatytos ir papildomos saugumo užtikrinimo ir reagavimo priemonės):

Grėsmė

Grėsmės lygis

Pasirengimo reaguoti lygis

Saugumo užtikrinimo ir reagavimo priemonės

Teroro aktas, diversija, nesankcionuotas asmenų patekimas į svarbų valstybės objektą, (įskaitant ir ginkluotą įsiveržimą), masiniai neramumai,

neteisėtas fizinis poveikis (tyčinis svarbaus valstybės objekto saugai turinčių reikšmės konstrukcijų, sistemų ir komponentų pažeidimas), sabotažas

Žemas

ALFA

1. Kasdienių užduočių ir standartinių veiklos procedūrų svarbiame valstybės objekte vykdymas vadovaujantis saugumo planu. Apsaugos pamainos darbuotojų standartinis amunicijos komplektas.

2. Apsaugos pamainos darbuotojų informavimas apie galimą grėsmę.

3. Operatyvus pasikeitimas informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

4. Papildomų pajėgų iškvietimo ir veiksmų sinchronizavimo schemos patikrinimas.

5. Sąveikos algoritmo (mechanizmo) tarp PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnybos (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytojo veikimo patikrinimas.

6. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Vidutinis

BRAVO

1. Vykdomos žemam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Techninių fizinės ir elektroninės saugos užtikrinimo priemonių, įrengtų svarbiame valstybės objekte, būklės patikra, intensyvesnė nuolatinė stebėsena.

3. Ginkluotės, specialiųjų, asmens apsaugos priemonių ir amunicijos patikra bei apsaugos pamainos darbuotojų aprūpinimas papildoma amunicija.

4. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

5. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

6. Sustiprinamas svarbaus valstybės objekto teritorijos ir prieigų stebėjimas siekiant nustatyti įtartinus asmenis, daiktus bei užkardyti galimas grėsmes. 

7. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Aukštas

CHARLIE

1. Vykdomos vidutiniam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje) pareigūnų operatyvaus reagavimo rezervo formavimas (budėjimų namuose ir (ar) įstaigoje organizavimas).

3. Apsaugos pamainos budinčių patrulių veiklos organizavimas.

4. Svarbaus valstybės objekto apsauga sustiprinama papildomai pasitelkiant LŠS narius.

5. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

6. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), NKVC, VRM, apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

7. Sustiprinama asmenų ir transporto priemonių patekimo į svarbų valstybės objektą ir (ar) jo teritoriją kontrolė (nuodugnus tikrinimas).

8. Aktyvuojama bepiločių orlaivių neutralizavimo įranga.

9. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Aukščiausias

DELTA

1. Vykdomos aukštam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Taikomos kompleksinės-organizacinės priemonės (fortifikacijų įrengimas, pagalba svarbaus valstybės objekto valdytojui dėl personalo evakuacijos ir kt.), mažinančios svarbaus valstybės objekto pažeidžiamumą.

3. Svarbaus valstybės objekto apsauga sustiprinama papildomai skiriant vidaus reikalų ministro valdymo srities statutinių įstaigų pareigūnus.

4. Svarbaus valstybės objekto prieigose ir išorinio perimetro erdvėje praplečiamos draudžiamo patekimo zonos policijai laikinai apribojant asmenų ar transporto priemonių patekimą į tam tikrą teritoriją ar patalpą dėl galimo pavojaus viešajai tvarkai, asmens ar valstybės saugumui.

5. Pasitvirtinus grėsmei vykdomos neteisėtos

veiklos užkardymo ir pasekmių likvidavimo

priemonės.

Šnipinėjimas,

išorinis svarbaus valstybės objekto stebėjimas (žvalgyba)

Žemas

ALFA

1. Kasdienių užduočių ir standartinių veiklos procedūrų svarbiame valstybės objekte vykdymas vadovaujantis saugumo planu. Apsaugos pamainos darbuotojų standartinis amunicijos komplektas.

2. Apsaugos pamainos darbuotojų informavimas apie galimą grėsmę.

3. Operatyvus pasikeitimas informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

4. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Vidutinis

BRAVO

1. Vykdomos žemam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

3. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

4. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba), VSD ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

5. Sustiprinamas svarbaus valstybės objekto teritorijos ir prieigų stebėjimas siekiant nustatyti įtartinus asmenis, daiktus bei užkardyti galimas grėsmes.

6. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Aukštas

CHARLIE

1. Vykdomos vidutiniam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Apsaugos pamainos budinčių patrulių veiklos organizavimas.

3. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

4. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), VSD, NKVC, VRM, apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

5. Sustiprinama asmenų ir transporto priemonių patekimo į svarbų valstybės objektą ir (ar) jo teritoriją kontrolė (nuodugnus tikrinimas).

6. Aktyvuojama bepiločių orlaivių neutralizavimo įranga.

7. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

Aukščiausias

DELTA

1. Vykdomos aukštam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Svarbaus valstybės objekto prieigose ir išorinio perimetro erdvėje praplečiamos draudžiamo patekimo zonos policijai laikinai apribojant asmenų ar transporto priemonių patekimą į tam tikrą teritoriją ar patalpą dėl galimo pavojaus viešajai tvarkai, asmens ar valstybės saugumui.

3. Pasitvirtinus grėsmei vykdomos neteisėtos

veiklos užkardymo ir pasekmių likvidavimo priemonės.

Kibernetinis incidentas

Žemas

ALFA

Kasdienių užduočių ir standartinių veiklos procedūrų svarbiame valstybės objekte vykdymas vadovaujantis saugumo planu.

Vidutinis

BRAVO

1. Vykdomos žemam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Operatyvus pasikeitimas informacija su ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros valdytoju (NKSC teikia rekomendacijas valdytojui dėl būtinų priemonių taikymo).

Aukštas

CHARLIE

1. Vykdomos vidutiniam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros valdytojo ir NKSC suderintų priemonių vykdymas.

Aukščiausias

DELTA

1. Vykdomos aukštam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros valdytojo ir NKSC suderintų priemonių vykdymas.

Hibridinės grėsmės

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žemas

 

ALFA

1. Kasdienių užduočių ir standartinių veiklos procedūrų svarbiame valstybės objekte vykdymas vadovaujantis saugumo planu. Apsaugos pamainos darbuotojų standartinis amunicijos komplektas.

2. Apsaugos pamainos darbuotojų informavimas apie galimą grėsmę.

3. Operatyvus pasikeitimas informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

4. Papildomų pajėgų iškvietimo ir veiksmų sinchronizavimo schemos patikrinimas.

5. Sąveikos algoritmo (mechanizmo) tarp PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnybos (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytojo veikimo patikrinimas.

6. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

 

Vidutinis

 

BRAVO

1. Vykdomos žemam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Techninių fizinės ir elektroninės saugos užtikrinimo priemonių, įrengtų svarbiame valstybės objekte, būklės patikra, intensyvesnė nuolatinė stebėsena.

3. Ginkluotės, specialiųjų, asmens apsaugos priemonių ir amunicijos patikra bei apsaugos pamainos darbuotojų aprūpinimas papildoma amunicija.

4. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

5. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

6. Sustiprinamas svarbaus valstybės objekto teritorijos ir prieigų stebėjimas siekiant nustatyti įtartinus asmenis, daiktus bei užkardyti galimas grėsmes. 

7. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

 

Aukštas

 

CHARLIE

1. Vykdomos vidutiniam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje) pareigūnų operatyvaus reagavimo rezervo formavimas (budėjimų namuose ir (ar) įstaigoje organizavimas).

3. Apsaugos pamainos budinčių patrulių veiklos organizavimas.

4. Svarbaus valstybės objekto apsauga sustiprinama papildomai skiriant vidaus reikalų ministro valdymo srities statutinių įstaigų pareigūnus, esant poreikiui – papildomai pasitelkiant LŠS narius.

5. Apsaugos pamainos darbuotojų operatyvus instruktavimas, atsižvelgiant į atnaujintą informaciją.

6. Operatyvus pasikeitimas atnaujinta informacija su PD, VST, taip pat VSAT (jeigu svarbus valstybės objektas yra pasienio ruože ar pasienio kontrolės punkte, teritorinėje jūroje bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje), NKVC, VRM, apsaugos tarnyba (jeigu svarbaus valstybės objekto fizinę apsaugą vykdo privati apsaugos tarnyba) ir svarbaus valstybės objekto valdytoju.

7. Sustiprinama asmenų ir transporto priemonių patekimo į svarbų valstybės objektą ir (ar) jo teritoriją kontrolė (nuodugnus tikrinimas).

8. Aktyvuojama bepiločių orlaivių neutralizavimo įranga.

9. Inicijuojamos konsultacijos su KAM dėl LK vienetų pasitelkimo siekiant sustiprinti svarbių valstybės objektų apsaugą.

10. Pasirengimas vykdyti aukštesnio grėsmės lygio saugumo priemones.

 

Aukščiausias

 

DELTA

1. Vykdomos aukštam grėsmės lygiui nustatytos saugumo priemonės.

2. Taikomos kompleksinės-organizacinės priemonės (fortifikacijų įrengimas, pagalba svarbaus valstybės objekto valdytojui dėl personalo evakuacijos ir kt.), mažinančios svarbaus valstybės objekto pažeidžiamumą.

3. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme nustatytais pagrindais pasitelkiami LK vienetai siekiant sustiprinti svarbaus valstybės objekto apsaugą ir (ar) ginti svarbų valstybės objektą.

4. Pasitvirtinus grėsmei vykdomos neteisėtos

veiklos užkardymo ir pasekmių likvidavimo priemonės.

 

Vartojami trumpiniai:

KAM – Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija;

LK – Lietuvos kariuomenė;

LŠS – Lietuvos šaulių sąjunga;

NKSC – Nacionalinis kibernetinio saugumo centras prie Krašto apsaugos ministerijos;

NKVC – Nacionalinis krizių valdymo centras;

PD – Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

VSAT – Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

VSD – Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas;

VST – Viešojo saugumo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos;

VRM – Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

 

Pastaba. Hibridinės grėsmės suprantamos kaip prievartinės ir ardomosios veiklos, įprastų ir neįprastų (t. y. diplomatinių, karinių, ekonominių, technologinių) metodų derinys, kuriuo valstybė arba nevalstybiniai subjektai gali siekti konkrečių tikslų oficialiai nepaskelbdami karo. Paprastai siekiama kuo geriau išnaudoti pasirinkto objekto pažeidžiamumą ir sukurti neaiškumą, siekiant apsunkinti sprendimų priėmimo procesus (Europos Komisija, „Bendras komunikatas Europos Parlamentui ir Tarybai. Bendra kovos su mišriomis grėsmėmis sistema. Europos Sąjungos atsakas“, JOIN (2016) 18 final, 2016-04-06, http://eur-lex.europa.eu/ legal-content/LT/TXT/?uri=CELEX%3A52016JC0018, 2017-10-20).

 

__________

Papildyta priedu:

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1023, 2020-09-16, paskelbta TAR 2020-09-23, i. k. 2020-19665

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. liepos 4 d. nutarimo Nr. 638 „Dėl Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano reikalavimų ir rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 389, 2024-05-22, paskelbta TAR 2024-05-27, i. k. 2024-09498

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. liepos 4 d. nutarimo Nr. 638 „Dėl Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės saugumo plano reikalavimų ir rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo