Suvestinė redakcija nuo 2024-07-26
Įsakymas paskelbtas: TAR 2023-01-09, i. k. 2023-00426
APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTO PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL KONTROLINIŲ PIRKIMŲ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. sausio 6 d. Nr. AD1-4
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 141 straipsniu, Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2018 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-277 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentų reorganizavimo“, 16.1 papunkčiu,
PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos direktoriaus
2023 m. sausio 6 d. įsakymu Nr. AD1-4
KONTROLINIŲ PIRKIMŲ TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kontrolinių pirkimų tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos (toliau – AAD) kontrolinių pirkimų organizavimo, atlikimo ir rezultatų įforminimo tvarką.
2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės ir kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose aplinkos apsaugą.
3. Kontrolinis pirkimas – prekių ir (ar) paslaugų pirkimas, vykdomas aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnui (-ams) (toliau – Pareigūnas) atliekant ūkio subjekto veiklos neplaninį patikrinimą, kitų fizinių ir juridinių asmenų veiklos teisėtumo patikrinimą, kurio tikslas – nustatyti, ar ūkio subjektas, kiti fiziniai ir juridiniai asmenys parduoda prekes ir (ar) teikia paslaugas laikydamiesi aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų nustatytų reikalavimų.
4. Kontrolinis pirkimas iš ūkio subjektų vykdomas turint įformintą pavedimą atlikti patikrinimą ar sprendimą dėl patikrinimo pagal Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, taisyklių, patvirtintų AAD direktoriaus 2020 m. gruodžio
14 d. įsakymu Nr. AD1-378, reikalavimus ir Pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą (1 priedas). Atliekant kontrolinį pirkimą iš nežinomų subjektų, fizinių asmenų – Pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą.
II SKYRIUS
KONTROLINIŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMAS
6. Pavedimas atlikti kontrolinį pirkimą gali būti:
6.1. vienkartinis – kai žinomas ūkio subjektas, kitas fizinis ar juridinis asmuo (toliau – Asmuo), ir planuojamas vienas kontrolinis pirkimas;
6.2. sisteminis – kai žinoma tik neteisėtos veiklos atlikimo vieta (pvz., turgavietė, turgavietės prieigos, internetinė erdvė, skelbimai ir pan.), nesvarbu, ar yra žinomi tikslūs Asmens duomenys. Surašant sisteminį pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą nurodomas terminas, per kurį bus atliekamas kontrolinis pirkimas. Terminas negali būti ilgesnis nei 20 darbo dienų.
7. Pavedimas atlikti kontrolinį pirkimą surašomas vienu egzemplioriumi ir Asmeniui neįteikiamas, o pateikiamas susipažinti iš karto po atlikto kontrolinio pirkimo, išskyrus atvejus, kai kontrolinis pirkimas buvo atliktas Aprašo 12.3 papunktyje nurodytu būdu ir po atlikto kontrolinio pirkimo nėra galimybės supažindinti Asmens su Pavedimu atlikti kontrolinį pirkimą pasirašytinai.
9. Kontroliniam pirkimui atlikti gali būti pasitelkiami:
10. Neatidėliotinais atvejais kontrolinis pirkimas gali būti atliekamas žodžiu suderinus su asmeniu, įgaliotu pasirašyti pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą. Tokiais atvejais Pareigūnas pats surašo Pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą ir jį pasirašo ir ne vėliau kaip kitą darbo dieną įkelia į dokumentų valdymo sistemą, derinti pridėdamas įgaliotą pasirašyti asmenį, su kuriuo kontrolinis pirkimas buvo suderintas. Neatidėliotinais atvejais kontroliniams pirkimams atlikti gali būti naudojamos pareigūno asmeninės lėšos.
Punkto pakeitimai:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
III SKYRIUS
KONTROLINIO PIRKIMO ATLIKIMAS, REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
11. Kontroliniai pirkimai gali būti atliekami nedėvint nustatyto pavyzdžio Pareigūno uniformos, neatliekant veiksmų, nurodytų Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 15, 16 straipsniuose, kurie trukdytų Pareigūnui atlikti kontrolinį pirkimą.
12. Kontroliniai pirkimai gali būti atliekami:
14. Jeigu atliekant kontrolinį pirkimą buvo daromas vaizdo ir (ar) garso įrašas, tai vaizdo ir (ar) garso įrašai tvarkomi teisės aktų nustatyta tvarka.
15. Atlikus kontrolinį pirkimą, Asmeniui Pareigūnas turi prisistatyti, pateikti tarnybinį pažymėjimą, nurodyti patikrinimo priežastį, pateikti Pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą, ūkio subjektui pavedimo ar sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją.
16. Atlikus kontrolinį pirkimą:
16.1. surašoma Kontrolinio pirkimo ataskaita (2 priedas) (toliau – Ataskaita). Ataskaita surašoma dviem egzemplioriais ir vienas egzempliorius pasirašytinai įteikiamas Asmeniui ar jo įgaliotam asmeniui, kuris pardavė (realizavo) ir (ar) teikė paslaugas;
16.2. jeigu po kontrolinio pirkimo bus surašomas patikrinimo aktas, Ataskaita nesurašoma, o kontrolinio pirkimo rezultatai pažymimi patikrinimo akte;
16.3. jeigu kontrolinis pirkimas buvo atliktas Aprašo 12.3 papunktyje nurodytu būdu ir po atlikto kontrolinio pirkimo nėra galimybės supažindinti Asmens su Ataskaita, ji per 3 (tris) darbo dienas nuo Ataskaitos surašymo dienos registruotu paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis išsiunčiama Asmeniui, iš kurio buvo atliktas kontrolinis pirkimas, jo registruotos buveinės ar registruotos (deklaruotos) gyvenamosios vietos adresu. Jei Asmuo kontrolinio pirkimo metu nėra identifikuotas ir (ar) nėra žinomas registruotos buveinės ar registruotos (deklaruotos) gyvenamosios vietos adresas, Ataskaita išsiunčiama nedelsiant sužinojus šiuos duomenis.
17. Jeigu kontrolinis pirkimas neįvyko, Ataskaita nesurašoma, o Pavedimo atlikti kontrolinį pirkimą skiltyje „Pastabos“ surašomos priežastys dėl ko neįvyko kontrolinis pirkimas.
19. Atliekant kontrolinį pirkimą, už pirkimo objektą sumokama:
19.1. grynaisiais pinigais. Šiuo atveju kontrolinį pirkimą organizuojančiam pareigūnui išduodama atitinkama suma grynųjų pinigų, išskyrus atvejus, kai pinigai pervedami į Pavedime atlikti kontrolinį pirkimą nurodytą sąskaitą. Pavedime atlikti kontrolinį pirkimą nurodomi kupiūrų numeriai;
19.2. mokėjimo pavedimu (atlieka kontrolinį pirkimą vykdantis asmuo). Šiuo atveju lėšos pervedamos į Pavedime atlikti kontrolinį pirkimą nurodytą sąskaitą;
20. Atlikus kontrolinį pirkimą, jeigu pirkimas buvo vykdomas grynaisiais pinigais, pinigai susigrąžinami iš Asmens. Tai pažymima Ataskaitoje ir joje nurodomi kupiūrų numeriai. Jei kontrolinis pirkimas buvo vykdomas atsiskaitant bankiniu pavedimu ar banko kortele, pardavėjui geranoriškai negrąžinus sumokėtos sumos, pinigų išieškojimas sprendžiamas teisės aktų nustatyta tvarka.
21. Iš Asmens susigrąžintus pinigus Pareigūnas, atlikęs kontrolinį pirkimą, grąžina (perveda) į AAD sąskaitą.
Punkto pakeitimai:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
22. Jeigu atlikus kontrolinį pirkimą dėl objektyvių priežasčių negalima pinigų susigrąžinti iš Asmens, tai pažymima Ataskaitoje. Tokiu atveju ne vėliau kaip kitą darbo dieną AAD direktoriui surašomas tarnybinis pranešimas nurodant kontrolinio pirkimo aplinkybes ir pridedama Ataskaitos kopija.
Punkto pakeitimai:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
IV SKYRIUS
KONTROLINIAM PIRKIMUI SKIRIAMŲ LĖŠŲ PANAUDOJIMAS
24. Kontroliniam pirkimui reikiamų lėšų sumą kiekvienu konkrečiu atveju nustato asmuo, įgaliotas pasirašyti Pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą. Kontroliniam pirkimui reikiama lėšų suma pervedama Pavedime atlikti kontrolinį pirkimą nurodytam Pareigūnui į jo asmeninę sąskaitą.
Punkto pakeitimai:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
25. Kontroliniam pirkimui atlikti naudojamos popierinės pinigų kupiūros, išskyrus atvejus, kai:
26. Kontroliniam pirkimui atlikti reikiama lėšų suma pagal atskirą Tarnybinį prašymą pervedama iš AAD biudžeto lėšų. Tarnybinius prašymus iki 200 eurų tvirtina direktoriaus pavaduotojas, administruojantis Administracijos padalinį, kuris atliks Kontrolinį pirkimą. Kai reikalinga didesnė nei 200 eurų suma, Tarnybinius prašymus tvirtina AAD direktorius.
Punkto pakeitimai:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
27. Neteko galios nuo 2024-07-26
Punkto naikinimas:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
28. Neteko galios nuo 2024-07-26
Punkto naikinimas:
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Kontrolinių pirkimų tvarkos aprašo
1 priedas
(Pavedimo atlikti kontrolinį pirkimą forma)
_______________________________________________________________________________________
(Kontrolinį pirkimą atliksiančio pareigūno struktūrinio padalinio pavadinimas)
PAVEDIMAS ATLIKTI KONTROLINĮ PIRKIMĄ
____________ Nr.
(data)
_____________________
(vieta)
Kontrolinio pirkimo pagrindas ir planuojama eiga. Pažymima, ar pavedimas vienkartinis ar sisteminis |
|
Kontrolinio pirkimo atlikimo data arba laikotarpis, kuriuo bus atliktas kontrolinis pirkimas |
|
Asmens, iš kurio bus atliekamas kontrolinis pirkimas, pavadinimas, kodas, adresas (jei žinoma) (jei fizinis asmuo – jo vardas, pavardė, gimimo metai ir gyvenamosios vietos adresas), turgavietės, kitos vietovės, kur galimai vyksta nelegali prekyba, adresas |
|
Pareigūnas (-ai), kuriam (-iems) pavesta organizuoti kontrolinį pirkimą |
|
|
|
|
|
Lėšų, skiriamų kontroliniam pirkimui, suma (rašoma skaičiais ir žodžiais), nurodoma, kokiu būdu bus sumokama už pirkimo objektą |
|
Popierinių piniginių kupiūrų, jeigu jos bus panaudojamos, numeriai |
|
Atliekant kontrolinį pirkimą dalyvaus
|
|
|
|
Pastabos |
|
___________________________________________ ________________ ___________________
pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą pasirašančio asmens pareigos (parašas) (vardas, pavardė)
Susipažinau
________________________________________
(asmens atstovo pareigos)
______________________
(parašas)
______________________
(vardas ir pavardė)
______________________
(data)
Kontrolinių pirkimų tvarkos aprašo
2 priedas
(Kontrolinio pirkimo ataskaitos forma)
_______________________________________________________________________________________
(Kontrolinį pirkimą atlikusio pareigūno struktūrinio padalinio pavadinimas)
KONTROLINIO PIRKIMO ATASKAITA
____________ Nr.
(data)
_____________________
(vieta)
Vykdant _____________ pavedimą atlikti kontrolinį pirkimą Nr. ____________________
(pavedimo data)
atliktas kontrolinis pirkimas
Kontrolinio pirkimo atlikimo data (laikotarpis) |
|
|
Asmens, iš kurio atliktas kontrolinis pirkimas, pavadinimas, kodas, adresas (jei fizinis asmuo – jo vardas, pavardė, gimimo metai ir gyvenamosios vietos adresas) |
|
|
Kontrolinį pirkimą atliko (nurodomos pareigūno (-ų) pareigos, vardas |
|
|
|
||
|
||
|
||
Kontrolinio pirkimo eiga, lėšų panaudojimas, rezultatai, teisinis įvertinimas |
|
|
Lėšų, panaudotų kontroliniam pirkimui, suma (rašoma skaičiais ir žodžiais) |
|
|
Piniginės kupiūros ar monetos po kontrolinio pirkimo susigrąžintos iš Asmens (kuris reikiamas, pažymėti X). Jeigu nesusigrąžinta, nurodoma priežastis, kodėl |
Taip |
Ne |
|
||
Susigrąžintų piniginių kupiūrų numeriai |
|
|
Asmens (asmenų), kuris (kurie) supažindintas (-i) su ataskaita, vardas (-ai), pavardė (-ės), gyvenamoji (-osios) vieta (-os), parašas (-ai) |
|
|
|
||
|
||
Pastabos |
|
|
Kopija įteikta (vardas, pavardė, parašas) |
|
|
|
||
|
____________________________________________ _______________________ ____________________
(kontrolinio pirkimo ataskaitą surašiusio pareigūno pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
Pakeitimai:
1.
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. AD1-255, 2024-07-25, paskelbta TAR 2024-07-25, i. k. 2024-13639
Dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. sausio 6 d. įsakymo Nr. AD1-4 „Dėl Kontrolinių pirkimų tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo