Suvestinė redakcija nuo 2015-12-19 iki 2015-12-31

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2015-07-21, i. k. 2015-11510

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBĖS ĮMONĖS REGISTRŲ CENTRO ĮSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2015 m. liepos 21 d. Nr. 1R-198

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 2 punktu:

1Tvirtinu Valstybės įmonės Registrų centro įstatus (pridedama).

2Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2011 m. kovo 15 d. įsakymą Nr. 1R-74 „Dėl valstybės įmonės Teisinės informacijos centro reorganizavimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3.  Nustatau, kad šiuo įsakymu patvirtintų Valstybės įmonės Registrų centro įstatų 38 punktas įsigalioja 2015 m. spalio 1 d.

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                            Juozas Bernatonis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos teisingumo ministro

2015 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. 1R-198

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS REGISTRŲ CENTRO ĮSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės įmonė Registrų centras (toliau – įmonė) yra iš valstybės turto įsteigtas ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo. Įmonė nuosavybės teise priklauso valstybei ir jai perduotą ir jos įgytą turtą valdo, naudoja bei disponuoja juo patikėjimo teise. Įmonės teisinė forma yra valstybės įmonė.

2. Įmonė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (toliau – Civilinis kodeksas), Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu (toliau – Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas), kitais teisės aktais, šiais įstatais ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimais.

3. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

4. Įmonė turi antspaudą su savo pavadinimu: „Lietuvos Respublika. Valstybės įmonė Registrų centras“. Pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą įmonė turi teisę savo antspaude ir dokumentuose (blankuose), patvirtinančiuose teises į nekilnojamąjį turtą ir nekilnojamojo turto bei teisių į jį įregistravimą, naudoti valstybės herbą.

5. Įmonės finansiniai metai yra kalendoriniai metai. Įmonės veiklos laikotarpis yra neribotas.

6. Įmonės interneto svetainė: www.registrucentras.lt.

7. Įmonė turi filialus, kurie nėra juridiniai asmenys ir veikia pagal įmonės įstatuose ir filialo nuostatuose jiems nustatytą kompetenciją.

 

II SKYRIUS

ĮMONĖS VEIKLOS TIKSLAI IR VEIKLOS POBŪDIS

 

8. Įmonės tikslai – įgyvendinti Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymą, Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro įstatymą, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą, Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymą, teisės aktų nuostatas dėl Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos, Antstolių informacinės sistemos, Piniginių lėšų apribojimų informacinės sistemos, Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos, Licencijų informacinės sistemos tvarkymo, užtikrinti, kad elektroniniu būdu vyktų turto pardavimas iš varžytynių ir aukciono būdu, analizuoti nekilnojamojo turto rinką ir teisės aktų nustatyta tvarka organizuoti nekilnojamojo turto vertinimą, rengti duomenis nekilnojamajam turtui apmokestinti, kurti ir diegti informacines sistemas, teikti valstybės informacinių technologijų paslaugas, dalyvauti įgyvendinant bendrą teisinės informacijos sistemos politiką Lietuvoje, teikiant paslaugas vykdyti pelningą veiklą.

9. Įgyvendindama šiuos tikslus įmonė vykdo šią veiklą:

9.1. tvarkydama Nekilnojamojo turto registrą:

9.1.1. registruoja nekilnojamuosius daiktus, daiktines teises į juos ir juridinius faktus;

9.1.2. teikia Nekilnojamojo turto registro duomenis ir kartografiniais būdais išreikštus duomenis (geoduomenis);

9.1.3. projektuoja, įgyvendina, plėtoja ir tvarko Nekilnojamojo turto registro informacines sistemas ir jų centrinį duomenų banką;

9.1.4. nustato Nekilnojamojo turto registro struktūrą, įrašų sudarymo ir įforminimo tvarką;

9.1.5. nustato Nekilnojamojo turto kadastrinių registro duomenų struktūrą, žemėlapių turinį;

9.1.6. rengia Nekilnojamojo turto registro statistinius duomenis ir juos publikuoja;

9.1.7. teisės aktų nustatyta tvarka tikslina Nekilnojamojo turto registro duomenis;

9.1.8. kaupia Nekilnojamojo turto registro duomenis ir dokumentų archyvą, atsako už jo saugumą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus ir dokumentų kopijas, atsako už teikiamų duomenų tikrumą;

9.1.9. teisės aktuose nustatytais atvejais rengia su nekilnojamojo turto registravimu susijusius standartus, metodikas, instrukcijas ir kitus nekilnojamojo turto registravimą reglamentuojančius dokumentus;

9.2. tvarkydama Nekilnojamojo turto kadastrą:

9.2.1. vykdo nekilnojamųjų daiktų kadastrinius matavimus;

9.2.2. organizuoja ir atlieka nekilnojamojo turto rinkos tyrimus;

9.2.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja ir atlieka nekilnojamojo turto vertinimą (įskaitant vertinimą mokesčiams nustatyti ir kitoms valstybės reikmėms), rengia duomenis nekilnojamajam turtui apmokestinti;

9.2.4. teikia Nekilnojamojo turto kadastro ir rinkos tyrimo duomenis, kadastro duomenis ir žemėlapius, kitus duomenis;

9.2.5. projektuoja, įgyvendina, plėtoja ir tvarko Nekilnojamojo turto kadastro informacines sistemas ir šių sistemų centrinį duomenų banką, kaupia ir analizuoja nekilnojamojo turto rinkos tyrimų, kitus su nekilnojamojo turto vertės nustatymu susijusius duomenis, atsako už jų saugumą;

9.2.6. nustato Nekilnojamojo turto kadastro ir rinkos tyrimų duomenų struktūrą;

9.2.7. nustato Nekilnojamojo turto kadastro bei nekilnojamojo turto vertinimo duomenų struktūrą, žemėlapių turinį;

9.2.8. sudaro ir publikuoja Nekilnojamojo turto kadastro bei nekilnojamojo turto vertinimo žemėlapius;

9.2.9. rengia Nekilnojamojo turto kadastro ir nekilnojamojo turto vertinimo statistinius duomenis ir juos publikuoja;

9.2.10. nustatyta tvarka atlieka įvairaus mastelio topografinius darbus, geodezines išpildomąsias kontrolines nuotraukas;

9.2.11. vykdo kadastrinių matavimų ekspertizę ir techninę kontrolę, teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Nekilnojamojo turto kadastro, taip pat nekilnojamojo turto vertės duomenų patikslinimą;

9.2.12. kaupia Nekilnojamojo turto kadastro duomenis ir dokumentų archyvą, atsako už jų saugumą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus ir dokumentų kopijas;

9.2.13. teisės aktuose nustatytais atvejais rengia su Nekilnojamojo turto kadastru ir nekilnojamojo turto vertinimu susijusius standartus, metodikas, instrukcijas ir kitus Nekilnojamojo turto kadastrą ir nekilnojamojo turto vertinimą reglamentuojančius dokumentus;

9.2.14. rengia žemės sklypų padalijimo, sujungimo ir keitimo projektus;

9.2.15. tikrina nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų bylas;

9.3. tvarkydama Adresų registrą:

9.3.1. pagal valstybės ir savivaldybių institucijų teikiamus duomenis kaupia ir apdoroja administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių, gatvių, namų ir patalpų adresų, jų geografinių koordinačių duomenis;

9.3.2. teisės aktų nustatyta tvarka teikia fiziniams ir juridiniams asmenims Adresų registro duomenis;

9.3.3. nustato Adresų registro duomenų turinį ir struktūrą;

9.3.4. sudaro ir publikuoja nekilnojamojo turto Adresų registro žemėlapius, geografinius ir statistinius duomenis, juos publikuoja;

9.3.5. vykdo Adresų registro duomenų patikslinimą;

9.3.6. kaupia Adresų registro duomenis ir dokumentų archyvą, teikia vartotojams archyvinių duomenų išrašus ir dokumentų kopijas;

9.4. tvarkydama Juridinių asmenų registrą:

9.4.1. registruoja ir Juridinių asmenų registro nuostatų nustatytais atvejais įtraukia į Juridinių asmenų registrą juridinius asmenis, jų duomenis ir steigimo dokumentus;

9.4.2. registruoja filialus, atstovybes ir jų duomenis;

9.4.3. įrašo Juridinių asmenų registro nuostatuose nurodytą informaciją;

9.4.4. užtikrina dokumentų, duomenų ir informacijos saugą, nustato saugos priemones ir jų vykdymo tvarką;

9.4.5. laikinai įtraukia į Juridinių asmenų registrą ir išbraukia iš jo juridinio asmens pavadinimą;

9.4.6. pritaria eksperto skyrimui, jeigu reorganizuojami ir reorganizavime dalyvaujantys juridiniai asmenys nori paskirti visiems juridiniams asmenims bendrą ekspertą;

9.4.7. suteikia, įregistruoja, panaikina ir išregistruoja juridiniam asmeniui paramos gavėjo statusą;

9.4.8. inicijuoja juridinio asmens likvidavimą Civilinio kodekso nustatytais atvejais;

9.4.9. skelbia juridinio asmens, filialų ar atstovybių duomenis ir informaciją;

9.4.10. teikia Juridinių asmenų registro duomenis, informaciją ir Juridinių asmenų registre saugomų dokumentų kopijas;

9.4.11. užtikrina, kad Juridinių asmenų registre nebūtų įrašyti skirtingi, nei nurodytieji dokumentuose, ir Juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikti duomenys ir informacija;

9.4.12. tvarko Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateiktus dokumentus, duomenis ir informaciją;

9.4.13. projektuoja ir įgyvendina Juridinių asmenų registro sąveiką su kitais valstybės registrais (kadastrais ir klasifikatoriais), teisės aktų ir susitarimų nustatyta tvarka perduoda jiems ir priima iš jų duomenis;

9.4.14. teikia informaciją apie Juridinių asmenų registro veiklą;

9.4.15. analizuoja ir sistemina pasiūlymus dėl Juridinių asmenų registro veiklos tobulinimo, sprendžia Juridinių asmenų registro modernizavimo klausimus;

9.5. tvarkydama Gyventojų registrą:

9.5.1. suderinus su Gyventojų registro valdytoju, pagal kompetenciją rengia ir įgyvendina registro techninių ir programinių priemonių kūrimo, plėtros ir tobulinimo planus, investicinius projektus;

9.5.2. užtikrina sąveiką su susijusiais registrais ir valstybės informacinėmis sistemomis;

9.5.3. pagal kompetenciją užtikrina, kad Gyventojų registras veiktų nepertraukiamai;

9.5.4. organizuoja ir atlieka Gyventojų registro diegimo ir priežiūros darbus, užtikrina tinkamą registro veiklą, atlieka Gyventojų registro duomenų tvarkymo veiksmus;

9.5.5. turi teisę teikti pasiūlymus Gyventojų registro valdytojui dėl registro veiklos tobulinimo ir plėtros, taip pat teikti pasiūlymus Gyventojų registro tarnybai dėl registro veiklos organizavimo;

9.5.6. pagal kompetenciją užtikrina Gyventojų registro duomenų saugą;

9.6. tvarko Juridinių asmenų dalyvių informacinę sistemą ir atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.7. tvarko Antstolių informacinę sistemą:

9.7.1. tvarko duomenis, susijusius su elektroninėmis varžytynėmis ir elektroniniais aukcionais;

9.7.2. teikia elektroninių varžytynių ir elektroninių aukcionų paslaugas;

9.7.3. atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su Antstolių informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.8. tvarko Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą ir atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su šios informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.9. tvarko Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinę sistemą ir atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su šios informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.10. tvarko Elektroninio dokumentų archyvo informacinę sistemą ir atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su šios informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.11. tvarko informacinę sistemą „E. sąskaita“:

9.11.1. tvarko ir kaupia su viešųjų pirkimų sutarčių vykdymu susijusių sąskaitų (pridėtinės vertės mokesčio sąskaitų faktūrų, sąskaitų faktūrų, kreditinių ir debetinių dokumentų bei avansinių sąskaitų) duomenis;

9.11.2. teikia informacinėje sistemoje kaupiamus duomenis duomenų gavėjams ir paslaugų vartotojams;

9.11.3. atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su informacinės sistemos „E. sąskaita“ tvarkymu susijusias funkcijas;

9.12. tvarko Licencijų informacinę sistemą ir atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas su šios informacinės sistemos tvarkymu susijusias funkcijas;

9.13. teikia siūlymus dėl įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų, susijusių su tvarkomų registrų vystymu ir integravimu, projektų rengimo;

9.14. pagal kompetenciją atstovauja Lietuvos Respublikai ir koordinuoja registrų kūrimą ir integraciją tarptautiniuose projektuose, dalyvauja vykdant šiuos projektus;

9.15. organizuoja ir rengia mokymo kursus, seminarus, kitus profesinius renginius, susijusius su Nekilnojamojo turto registru, Nekilnojamojo turto kadastru, Adresų registru, Juridinių asmenų registru, šių registrų informacinių sistemų kūrimu ir kitomis įmonės veiklos sritimis;

9.16. nustato kvalifikacinius reikalavimus įmonės darbuotojams, atliekantiems registravimą registruose, atestuoja ir išduoda kvalifikaciją liudijančius dokumentus;

9.17. teikia teisinę informaciją;

9.18. kuria, diegia ir tvarko kitas informacines sistemas;

9.19. leidžia teisinę literatūrą;

9.20. vykdo viešos teisinės informacijos sklaidą kurdama ir prižiūrėdama virtualią teisinės informacijos svetainę, susietą su kitomis įmonės funkcijomis;

9.21. kuria ir prižiūri interneto svetaines ir teikia susijusias informacinių technologijų paslaugas Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai ir jos valdymo sričiai priskirtoms institucijoms;

9.22. generuoja kvalifikuoto elektroninio parašo sertifikatus, juos išduoda, administruoja sertifikavimo procesą ir teikia kitas su šiais sertifikatais susijusias paslaugas;

9.23. išduoda pažymas, patvirtinančias jungtinius kompetentingų institucijų tvarkomus duomenis apie viešųjų pirkimų procedūroje dalyvaujantį tiekėją;

9.24. leidžia elektroninį leidinį „Juridinių asmenų vieši pranešimai“;

9.25. dalyvauja įgyvendinant Europos Sąjungos direktyvas bendruose projektuose ir programose kartu su užsienio šalių partneriais;

9.26. leidžia Registrų centro pinigus, skirtus atsiskaityti už Registrų centro ar kitų paslaugų teikėjų, kurie yra sudarę komercinį susitarimą su Registrų centru, paslaugas, kai įstatymai nenustato, kad pinigų leidybai reikalinga licencija;

9.27. atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

III SKYRIUS

ĮMONĖS TEISĖS

 

10. Įmonė gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja šiems įstatams ir įmonės veiklos tikslams. Įmonė negali įgyti civilinių teisių ir pareigų per įmonės savininką ar įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją.

11. Įmonė turi teisę:

11.1. užsiimti įstatuose nustatyta veikla Lietuvos Respublikoje ir už jos ribų;

11.2. turėti atsiskaitomąją ir valiutinę sąskaitas viename iš Europos Sąjungos valstybėje narėje pasirinktų bankų, taip pat, suderinusi su įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija, – po vieną valiutinę sąskaitą bet kurioje užsienio valstybėje;

11.3. sudaryti sutartis, prisiimti įsipareigojimus, skolintis pinigų;

11.4. įstatymų nustatyta tvarka disponuoti įmonės trumpalaikiu turtu ir visiškai susidėvėjusiu ilgalaikiu turtu, o įstatymų nustatytais atvejais – ir kitu įmonės turtu;

11.5. teisės aktų nustatyta tvarka įkeisti ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė;

11.6. nustatyti savo produkcijos bei teikiamų paslaugų kainas ir tarifus, išskyrus atvejus, kai juos įstatymų nustatyta tvarka nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar kita įstatymų nustatyta institucija;

11.7. atsiskaityti už pateiktas prekes, atliktus darbus ir paslaugas bet kuria sutarta forma, jeigu tai neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams;

11.8. steigti filialus ir nutraukti jų veiklą;

11.9. nustatyti įmonės vidaus struktūrą.

 

IV SKYRIUS

ĮMONĖS VALDYMAS

 

12. Įmonės organai yra įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, kolegialus įmonės valdymo organas – valdyba, vienasmenis valdymo organas – įmonės vadovas.

13. Įmonė įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per įmonės vadovą.

14. Įmonės vadovas ir valdybos nariai turi vengti situacijos, kai jų asmeniniai interesai prieštarautų ar galėtų prieštarauti įmonės interesams. Susidarius tokiai situacijai, valdybos narys ir įmonės vadovas per dešimt dienų privalo apie tai raštu pranešti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.

15. Įmonės organai privalo veikti įmonės naudai, laikytis įstatymų bei kitų teisės aktų ir vadovautis įmonės įstatais. Įmonės organai neturi teisės priimti sprendimų ar atlikti kitų veiksmų, kurie akivaizdžiai viršija normalią gamybinę ūkinę riziką ar yra akivaizdžiai nuostolingi.

16. Įmonės organų nariai taip pat privalo laikytis pareigų, nustatytų Civiliniame kodekse ir kituose teisės aktuose.

17. Įmonės vadovas ir valdybos nariai, nevykdantys arba netinkamai vykdantys pareigas, nurodytas Civiliniame kodekse, įstatymuose, kituose teisės aktuose bei šiuose įstatuose, privalo visiškai atlyginti įmonei padarytą žalą.

 

V SKYRIUS

ĮMONĖS SAVININKO TEISES IR PAREIGAS ĮGYVENDINANČIOS INSTITUCIJOS KOMPETENCIJA

 

18. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija:

18.1. skiria ir atšaukia įmonės vadovą, nustato darbo sutarties su įmonės vadovu sąlygas, įmonės vardu sudaro ir nutraukia darbo sutartį su įmonės vadovu, tvirtina įmonės vadovo pareigybės nuostatus;

18.2. skiria ir atšaukia valdybos narius;

18.3. tvirtina įmonės įstatus;

18.4. tvirtina įmonės veiklos strategiją;

18.5. priima sprendimą pakeisti įmonės buveinę;

18.6. tvirtina įmonės produkcijos bei teikiamų paslaugų kainų ir tarifų nustatymo ir taikymo tvarką, išskyrus atvejus, kai kainas ir tarifus įstatymų nustatyta tvarka nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar kita įstatymų nustatyta institucija;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1R-341, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-18, i. k. 2015-19924

 

18.7. nustato įmonės veiklos rodiklius;

18.8. tvirtina įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir pelno (nuostolių) paskirstymą;

18.9. priima sprendimą dėl įmonės turto vertinimo;

18.10. suteikia teisę įmonei įkeisti įmonės ilgalaikį materialųjį turtą;

18.11. parenka atestuotą auditorių ar audito įmonę įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinio auditui atlikti;

18.12. priima sprendimą reorganizuoti įmonę;

18.13. priima sprendimą pertvarkyti įmonę, išskyrus Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme nustatytas išimtis;

18.14. priima sprendimus likviduoti įmonę ir atšaukti įmonės likvidavimą;

18.15. paskiria ir atleidžia įmonės likvidatorių;

18.16. įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka priima sprendimą dėl lėšų įmonei skyrimo;

18.17. tvirtina įmonės metinius turto įsigijimo ir skolinimosi planus, metines pajamų ir išlaidų sąmatas.

19. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija sprendžia ir kitus Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme bei kituose teisės aktuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.

20. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimai turi būti įforminami raštu.

21. Įstatymų nustatytais atvejais įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimai gali būti priimti esant atitinkamam Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimui. Tokiu atveju įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija parengia ir pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei atitinkamo nutarimo projektą.

 

VI SKYRIUS

ĮMONĖS VALDYBOS KOMPETENCIJA, VALDYBOS NARIŲ SKYRIMO, ATŠAUKIMO IR ATSISTATYDINIMO TVARKA

 

22. Valdyba yra kolegialus įmonės valdymo organas. Valdybą sudaro 5 nariai. Valdybos narius 4 metų kadencijai skiria ir atšaukia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Valdybai vadovauja valdybos pirmininkas, kurį iš savo narių renka valdyba.

23. Įmonės valdybos nariais turi būti valstybės tarnautojai ir kiti fiziniai asmenys, kurie turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 šių įstatų 22 punkte nurodyto valdybos narių skaičiaus. Įmonės valdybos nariu turi būti skiriamas ir įmonės vadovas. Įmonės valdybos nariu gali būti tik toks fizinis asmuo, kuris atitinka visus Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytus bendruosius reikalavimus ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos nustatytus specialiuosius reikalavimus valdybos nariams.

24. Įmonės valdybos nariai skiriami įmonės teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovo spendimu, įvertinus Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą parinkimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 631 „Dėl Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą parinkimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nurodytos atrankos komisijos atrankos rezultatus ir sprendimą, įformintus atrankos protokolu, ir šio protokolo priedus (toliau – atrankos komisijos sprendimas). Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas sprendimą paskirti valdybos narį turi priimti per penkiolika dienų nuo atrankos komisijos sprendimo gavimo dienos. Valdybos nariai veiklą pradeda nuo sprendime dėl jų paskyrimo nurodytos dienos.

25. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija gali atšaukti visus ar pavienius valdybos narius nepasibaigus laikotarpiui, kuriam valdyba buvo sudaryta. Paaiškėjus, kad valdybos narys neatitinka Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytų bendrųjų ir (ar) įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos nustatytų specialiųjų reikalavimų, jis turi būti atšauktas iš valdybos. Valdybos nariai atšaukiami įmonės teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovo spendimu.

26. Valdybos narys turi teisę atsistatydinti pateikdamas rašytinį atsistatydinimo pranešimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas sprendimą atšaukti valdybos narį turi priimti per penkiolika dienų nuo atsistatydinimo pranešimo gavimo dienos.

27. Jeigu atšaukiami ar atsistatydina pavieniai valdybos nariai, pavieniai valdybos nariai skiriami į valdybą iki veikiančios valdybos laikotarpio, kuriam ji buvo sudaryta, pabaigos.

28. Valdyba:

28.1. nustato įmonės struktūrą;

28.2. derina:

28.2.1. lėšų skolinimosi klausimus;

28.2.2. įmonės produkcijos, teikiamų paslaugų kainas, įkainius ir tarifus;

28.3. teikia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai išvadas dėl įmonės veiklos strategijos projekto, dėl įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projekto, dėl įmonės metinių pajamų ir išlaidų sąmatų, metinių turto įsigijimo ir skolinimosi planų, taip pat dėl ataskaitinių finansinių metų įmonės veiklos ataskaitos;

28.4. tvirtina įmonės darbuotojų darbo apmokėjimo ir skatinimo taisykles;

28.5. priima sprendimus dėl įmonės filialų ir atstovybių steigimo ir jų veiklos nutraukimo;

28.6. vykdo kitas įstatymuose, kituose teisės aktuose valdybos kompetencijai priskirtas funkcijas bei įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos pavedimus.

29. Valdyba gali priimti sprendimus ir jos posėdis laikomas įvykusiu, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė valdybos narių. Valdybos sprendimas yra priimtas, jeigu už jį balsavo 2/3 ar daugiau posėdyje dalyvavusių valdybos narių.

30. Valdyba veikia pagal jos patvirtintą darbo reglamentą.

31. Už veiklą valdyboje jos nariams atlyginama įmonės lėšomis teisės aktų nustatyta tvarka.

32. Valdybos nariai privalo saugoti įmonės komercines (gamybines) paslaptis, konfidencialią informaciją, kurią sužinojo būdami valdybos nariais ir kuri buvo nurodyta kaip konfidenciali informacija.

 

VII SKYRIUS

ĮMONĖS VADOVO KOMPETENCIJA, JO SKYRIMO, ATŠAUKIMO IR ATSISTATYDINIMO TVARKA

 

33. Įmonės vadovas – direktorius yra vienasmenis įmonės valdymo organas. Įmonės vadovą skiria ir atšaukia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas, priimdamas sprendimą.

34. Įmonės vadovas pradeda eiti pareigas nuo sprendime dėl jo paskyrimo nurodytos dienos.

35. Įmonės vadovas organizuoja kasdieninę įmonės veiklą ir veikia įmonės vardu, esant santykiams su kitais asmenimis. Įmonės vadovas:

35.1. priima į darbą ir atleidžia darbuotojus; sudaro ir nutraukia su jais darbo sutartis;

35.2. tvirtina įmonės filialų nuostatus;

35.3. skiria ir atšaukia įmonės filialų valdymo organų narius;

35.4. turėdamas valdybos išankstinį pritarimą, nustato įmonėje taikomus turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodus ir normatyvus;

35.5. parengia įmonės darbuotojų darbo apmokėjimo ir skatinimo taisykles;

35.6. teikia informaciją valdybai ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai apie įmonės veiklos prognozes, planus, nurodydamas reikalingų investicijų ateinančiais finansiniais metais sumas, ir įvykius, turinčius esminę reikšmę įmonės veiklai;

35.7. derina su filialų vadovais filialų vadovų pavaduotojų kandidatūras.

36. Įmonės vadovas turi teisę vienvaldiškai sudaryti įmonės sandorius, išskyrus atvejus, kai pagal šiuos įstatus sprendimai turi būti suderinti su įmonės valdyba ar įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija arba kai pagal teisės aktus ir šiuos įstatus sandorius įmonės vardu sudaro įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

37. Įmonės vadovas atsako už:

37.1. įmonės veiklos strategijos projekto parengimą ir jo pateikimą valdybai ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai;

37.2. įmonės veiklos organizavimą;

37.3. pranešimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai ir valdybai apie įvykius, turinčius esminę reikšmę įmonės veiklai;

37.4. įmonės finansinių ataskaitų rinkinių sudarymą ir jų pateikimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai ir valdybai įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka;

37.5. įmonės metinių turto įsigijimo ir skolinimosi planų, metinių pajamų ir išlaidų sąmatų sudarymą ir jų pateikimą valdybai svarstyti ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai tvirtinti;

37.6. įmonės veiklos ataskaitos parengimą;

37.7. įmonės duomenų ir dokumentų pateikimą Juridinių asmenų registrui;

37.8. įmonės viešų pranešimų paskelbimą;

37.9. dokumentų ir kitos informacijos apie įmonę saugojimą;

37.10. įmonės turto valdymą, naudojimą, disponavimą juo šiuose įstatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis ir įmonės viešųjų pirkimų vykdymą;

37.11. kitus veiksmus, kuriuos įmonės vadovui nustato įstatymai, kiti teisės aktai, vadovo pareigybės nuostatai ir šie įstatai.

38. Asmuo negali būti įmonės vadovu, jeigu:

38.1. įstatymų nustatyta tvarka yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo padarymo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

38.2. įstatymų nustatyta tvarka yra pripažintas kaltu dėl nusikaltimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio nusikaltimo padarymo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

38.3. įstatymų nustatyta tvarka yra pripažintas kaltu dėl baudžiamojo nusižengimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio baudžiamojo nusižengimo padarymo ir nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo treji metai;

38.4. įstatymų nustatyta tvarka yra pripažintas kaltu dėl nusikaltimų, kuriais padaryta turtinė žala valstybei, ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

38.5. yra įstatymų nustatyta tvarka uždraustos organizacijos narys;

38.6yra atleistas iš skiriamų arba renkamų pareigų dėl priesaikos ar pasižadėjimo sulaužymo, pareigūno vardo pažeminimo ir nuo atleidimo iš pareigų dienos nepraėjo treji metai;

38.7. įstatymų nustatyta tvarka atimta teisė eiti tokias pareigas.

39. Įmonės vadovas negali būti įmonės vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu). Jeigu įmonės buhalterinę apskaitą tvarko įmonės apskaitos tarnyba (struktūrinis padalinys), įmonės vadovas negali būti šios tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu.

40. Įmonės vadovas negali būti kito juridinio asmens darbuotoju ar organo nariu be įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sutikimo. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija sprendimą dėl sutikimo įmonės vadovui būti kito juridinio asmens darbuotoju ar organo nariu priima gavusi įmonės vadovo rašytinį prašymą. Šis įmonės vadovo prašymas turi būti išnagrinėtas per dešimt darbo dienų nuo jo gavimo institucijoje dienos. Sutikimas duodamas, jeigu įmonės vadovo buvimas kito juridinio asmens darbuotoju ar organo nariu nesukelia interesų konflikto, nekliudo jam tinkamai vykdyti pareigų, nurodytų Civiliniame kodekse, įstatymuose ir šiuose įstatuose. Įmonės vadovas, pažeidęs šiame punkte nustatytą reikalavimą, turi būti atšauktas iš įmonės vadovo pareigų.

41. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai priėmus sprendimą atšaukti įmonės vadovą, su juo sudaryta darbo sutartis nutraukiama Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka.

42. Įmonės vadovas turi teisę atsistatydinti pateikdamas rašytinį atsistatydinimo pranešimą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovas sprendimą atšaukti įmonės vadovą turi priimti per penkiolika dienų nuo atsistatydinimo pranešimo gavimo dienos.

 

VIII SKYRIUS
ĮMONĖS SAVININKO PATIKĖJIMO TEISE ĮMONEI PERDUOTO TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO TVARKA IR SĄLYGOS

 

43. Įmonei įmonės savininko perduotas ir įmonės įgytas turtas nuosavybės teise priklauso įmonės savininkui.

 

44. Įmonei įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka gali būti skiriamos lėšos ir perduodamas bet koks įmonės savininko turtas, kurį pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą galima perduoti įmonei patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti. Turtas perduodamas teisės aktų nustatyta tvarka, turto perdavimo akte nurodoma jo balansinė vertė.

 

45. Įmonės savininko perduotą turtą įmonė valdo, naudoja ir disponuoja juo patikėjimo teise. Įmonės savininko perduotą turtą įmonė naudoja šiuose įstatuose nurodytiems įmonės tikslams pasiekti, nepažeisdama įstatymų ir kitų asmenų teisių bei interesų.

 

46. Siekdama užtikrinti, kad jos prievolės bus įvykdytos, įmonė gali įkeisti ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė.

 

47. Dalis įmonės turto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gali būti perduota kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise, jeigu įmonės įsipareigojimai po įmonės turto sumažėjimo neviršija 1/3 likusio įmonės turto vertės.

 

48. Apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimą perduoti įmonės turto dalį įmonės vadovas per trisdešimt dienų nuo sprendimo priėmimo turi viešai paskelbti valstybės įmonės Registrų centro leidžiamame elektroniniame leidinyje „Juridinių asmenų vieši pranešimai“. Įmonė privalo suteikti papildomą prievolių įvykdymo užtikrinimą to pareikalavusiam kreditoriui, jei yra pagrindas manyti, kad prievolę įvykdyti bus sunkiau. Kreditorius reikalavimus papildomai užtikrinti prievolių įvykdymą gali pateikti ne vėliau kaip per du mėnesius nuo viešo paskelbimo apie sprendimą perduoti įmonės turto dalį dienos arba nuo rašytinio pranešimo įteikimo jam dienos.

 

IX SKYRIUS

ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

 

49. Įmonės vadovas turi parengti ir pateikti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai ir valdybai įmonės finansinių ataskaitų rinkinius ir įmonės veiklos ataskaitas.

50. Įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinį turi patikrinti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos parinktas atestuotas auditorius ar audito įmonė.

51. Auditas įmonėje atliekamas įstatymų nustatyta tvarka.

52. Įmonės finansinės ataskaitos sudaromos buhalterinę apskaitą ir finansinę atskaitomybę reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

 

X SKYRIUS

PELNO (NUOSTOLIŲ) PASKIRSTYMAS

 

53. Įmonės paskirstytinasis pelnas (nuostoliai) turi būti paskirstytas ne vėliau kaip per keturis mėnesius pasibaigus įmonės finansiniams metams.

54. Įmonės vadovas kartu su įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkiniu valdybai ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai turi pateikti sprendimo dėl įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektą.

55. Įmonės pelnas skiriamas:

55.1. privalomajam rezervui sudaryti (5 procentai paskirstytinojo pelno, kol jo dydis sudarys 1/10 savininko kapitalo vertės);

55.2. Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo nustatytais pagrindais ir tvarka į valstybės biudžetą įmokamai įmonės pelno įmokai.

56. Likusi pelno dalis skiriama:

56.1. iki 5 procentų specialiajam pelno rezervui, iš kurio atlyginama įmonės veiksmais padaryta žala fiziniams ir juridiniams asmenims. Rezervas kasmet papildomas, kol jo dydis sudarys 1/20 įmonės savininko kapitalo vertės;

56.2. iki 40 procentų investicijoms finansuoti;

56.3. iki 25 procentų nuosavoms apyvartinėms lėšoms papildyti;

56.4. iki 20 procentų tarptautines programas ir sutartis įmonėje vykdančių užsienio šalių ekspertų socialinėms reikmėms finansuoti;

56.5. ne daugiau kaip 10 procentų:

56.5.1.iki 3 procentų darbuotojų premijoms;

56.5.2.iki 4 procentų pašalpoms įmonės darbuotojams;

56.5.3.iki 3 procentų įmonės darbuotojų socialiniams ir kultūriniams poreikiams.

57. Nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai) perkeliamas (perkeliami) į kitus finansinius metus.

 

XI SKYRIUS

ĮMONĖS SKELBIMŲ IR PRANEŠIMŲ SKELBIMO TVARKA

 

58. Įmonės vadovo įsakymai, valdybos sprendimai ir kiti įmonės pranešimai, kuriuos reikia paskelbti įmonės darbuotojams ar kitiems asmenims, skelbiami teisės aktų ir šių įstatų nustatyta tvarka.

59. Įmonės pranešimai ir kita informacija, kurią įmonė privalo paskelbti per įstatymų nustatytus terminus, skelbiami įmonės leidžiamame elektroniniame leidinyje „Juridinių asmenų vieši pranešimai“. Šie įmonės pranešimai ir kita informacija taip pat gali būti įteikiami pasirašytinai arba išsiunčiami registruotais laiškais.

60. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais įmonės pranešimai ir kita informacija, su kuria privalu supažindinti, įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, įmonės kreditoriams ir kitiems asmenims, kuriems privalu pranešti, pranešama pasirašytinai ar registruotu laišku.

61. Tais atvejais, kai konkretaus pranešimo paskelbimo tvarka nėra nustatyta teisės akte, jo paskelbimo tvarką ir būdą nustato įmonės vadovas, vadovaudamasis šiais įstatais.

62. Už skelbimų ir pranešimų paskelbimą laiku atsako įmonės vadovas.

 

XII SKYRIUS

ĮMONĖS ĮSTATŲ KEITIMO TVARKA

 

63. Iniciatyvos teisę keisti įmonės įstatus turi įmonės vadovas, valdyba ir įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

64. Pakeistus įmonės įstatus tvirtina įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, įstatai tvirtinami įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens parašu ir institucijos antspaudu.

65. Pakeisti įstatai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre. Registruoti kartu su teisės aktų nustatytais dokumentais Juridinių asmenų registrui turi būti pateikti pakeisti įmonės įstatai ir nurodyti jų pakeitimai.

__________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, Įsakymas

Nr. 1R-341, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-18, i. k. 2015-19924

Dėl teisingumo ministro 2015 m. liepos 21 d. įsakymo Nr. 1R-198 „Dėl Valstybės įmonės Registrų centro įstatų patvirtinimo“ pakeitimo