Suvestinė redakcija nuo 2024-04-26

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2023-10-31, i. k. 2023-21276

 

Nauja redakcija nuo 2024-04-26:

Nr. 1K-157, 2024-04-25, paskelbta TAR 2024-04-25, i. k. 2024-07619

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO EX POST VERTINIMO

 

2023 m. spalio 31 d. Nr. 1K-368

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-680 2 straipsnio 9 dalimi ir Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gegužės 5 d. nutarimu Nr. 308 „Dėl Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos ir ataskaitos formos patvirtinimo“, 27 ir 36 punktais:

1. S k i r i u Renatą Totorienę, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vyriausiąją specialistę, atsakingą už Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-680 2 straipsnio 9 dalyje nurodytų Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo nuostatų teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą – šio vertinimo plano rengimą, šio vertinimo organizavimą ir atlikimą.

2. Tvirtinu Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo planą (pridedama).

 

 

Finansų ministrė                                                                                                          Gintarė Skaistė

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2023 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1K-368 (Lietuvos Respublikos finansų ministro

2024 m. balandžio 25 d. įsakymo Nr. 1K-157

redakcija)

 

Lietuvos Respublikos FINANSINĖS APSKAITOS įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo planas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo plane (toliau – Planas) reglamentuojami teisinio reguliavimo, nustatyto Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-680 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo (toliau – Įstatymas) 12 straipsnio 6 dalies 3 ir 4 punktuose, 13 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 14 straipsnio 3 dalyje, poveikio ex post vertinimo (toliau – vertinimas) dalykas, preliminarūs vertinimo klausimai, taikytini metodai, duomenys ir jų šaltiniai, vertinimo eiga ir veiksmų atlikimo terminai.

 

II SKYRIUS

VERTINIMO DALYKAS

 

2. Vertinimo dalykas – pelno siekiančių ir pelno nesiekiančių subjektų, išskyrus viešojo sektoriaus subjektus, (toliau – subjektai) vidaus kontrolės teisinio reglamentavimo vertinimas, kuriuo siekiama nustatyti, kaip Įstatyme subjekto vadovui nustatyta pareiga nustatyti vidaus kontrolės priemones ir užtikrinti jų taikymą, taip pat finansinės apskaitos (toliau – apskaita) paslaugas teikiantiems arba apskaitos funkciją atliekantiems subjektams (toliau kartu – apskaitos paslaugas teikiantys subjektai) nustatyta pareiga nusistatyti apskaitos paslaugų teikimo organizavimo ir kontrolės tvarką įgyvendinamos praktiškai, ar sudarytos sąlygos subjektams gauti rekomendacijas dėl vidaus kontrolės organizavimo, o apskaitos paslaugas teikiantiems subjektams – dėl apskaitos paslaugų teikimui taikomos darbo organizavimo ir kontrolės tvarkos ir ar teisinis reglamentavimas yra pakankamas siekiant užtikrinti, kad būtų:

2.1. apskaitos dokumentai surašyti laiku ir teisingai;

2.2. ūkinės operacijos užregistruotos laiku ir teisingai;

2.3. apsaugotos prieigos prie apskaitos informacinių sistemų ir apskaitos registrų;

2.4. apskaitos registrų duomenys pagrįsti faktiniais turto ir įsipareigojimų likučiais;

2.5. apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi, o juos sugadinus ar praradus būtų atkurti.

 

III SKYRIUS

VERTINIMO KLAUSIMAI

 

3. Vertinimo metu naudojami preliminarūs klausimai pagal Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gegužės 5 d. nutarimu Nr. 308 „Dėl Galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo metodikos ir ataskaitos formos patvirtinimo“, (toliau – Vertinimo metodika) 39 punkte nustatytus vertinimo kriterijus yra šie:

3.1. pagal veiksmingumo kriterijų:

3.1.1. Ar paskirta institucija, atsakinga už rekomendacijų subjektams dėl vidaus kontrolės organizavimo ir rekomendacijų apskaitos paslaugas teikiantiems subjektams dėl apskaitos paslaugų teikimui taikomos darbo organizavimo ir kontrolės tvarkos rengimą, skelbimą ir teikimą?

3.1.2. Ar sudarytos reikiamos prielaidos taikyti nustatytą teisinį reguliavimą?

3.1.3. Ar priimti reikalingi Įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai ir (ar) suteiktos rekomendacijos Plano 2 punkte nurodytoms asmenų grupėms?

3.1.4. Ar sudarytos sąlygos Plano 2 punkte nurodytoms asmenų grupėms gauti informaciją apie nustatytą teisinį reguliavimą ir (ar) rekomendacijas?

3.1.5. Ar nustatytas teisinis reguliavimas veikė praktikoje?

3.1.6. Ar subjektai, kuriems buvo nustatytas teisinis reguliavimas, žinojo apie tai?

3.1.7. Ar subjektai, kuriems buvo nustatytas teisinis reguliavimas, jį taikė, naudojosi jiems suteiktomis teisėmis ir ar vykdė nustatytas pareigas?

3.1.8. Ar nustatytas teisinis reguliavimas buvo taikomas visa apimtimi?

3.1.9. Ar taikant nustatytą teisinį reguliavimą buvo pasiektas jo tikslas suteikti daugiau laisvės Plano 2 punkte nurodytoms asmenų grupėms pasirenkant jiems taikomas tvarkas, reglamentuojančias apskaitos tvarkymą, ar kontrolės priemones (tiek apskaitą tvarkant subjekto darbuotojams, tiek teikiant apskaitos tvarkymo paslaugas) tvarkant apskaitą?

3.1.10. Ar taikant nustatytą teisinį reguliavimą buvo išspręstos problemos, nurodytos priimant vertinamą teisinį reguliavimą, t. y. problemos, kad teisės aktais nustatytos taisyklės dėl inventorizacijos, kasos darbo organizavimo ir kasos operacijų atlikimo, dingusių, visiškai ar iš dalies sugadintų apskaitos dokumentų ir apskaitos registrų atkūrimo trukdo optimizuoti procesus?

3.1.11. Ar teisiniam reguliavimui kelti tikslai vis dar yra aktualūs ir nustatytas teisinis reguliavimas vis dar tinkamas siekiant nustatytų tikslų apskaitą organizuoti ir tvarkyti taip, kad būtų parengta tinkama ir pakankama apskaitos informacija, reikalinga finansinėms ataskaitoms parengti?

3.2. pagal poveikio kriterijų:

3.2.1. Ar nustatytas teisinis reguliavimas turėjo teigiamą arba neigiamą poveikį vertinamo teisinio reguliavimo sričiai? Jeigu taip, kokie duomenys ir (ar) įrodymai tai pagrindžia?

3.2.2. Kuriai asmenų grupei, nurodytai Plano 2 punkte, nustatytas teisinis reguliavimas turėjo tiesioginį poveikį?

3.2.3. Koks nustatyto teisinio reguliavimo teigiamas poveikis ir (ar) kokių neigiamų pasekmių patyrė tiesiogiai veikiamos asmenų grupės, nurodytos Plano 2 punkte, (toliau – paveiktos asmenų grupės)?

3.2.4. Ar paveiktų asmenų grupių elgesys pasikeitė taip, kaip buvo tikimasi priimant vertinamą teisinį reguliavimą?

3.2.5. Ar buvo papildomų, nenumatytų aplinkybių ir (ar) veiksnių, turėjusių įtakos poveikiui, kurį patyrė paveiktos asmenų grupės? Jeigu taip, kokių?

3.2.6. Ar Įstatyme nurodytas teisinio reguliavimo poveikis paveiktoms asmenų grupėms buvo vienkartinis ar ilgalaikis?

3.3. pagal rezultatyvumo (efektyvumo) kriterijų:

3.3.1. Ar taikant nustatytą teisinį reguliavimą paveiktos asmenų grupės patyrė sąnaudų? Jeigu taip, kokios paveiktos asmenų grupės jas patyrė ir kokios tai buvo sąnaudos?

3.3.2. Ar yra papildomų, nenumatytų aplinkybių, veiksnių, be teisinio reguliavimo, turėjusių įtakos patirtų sąnaudų dydžio padidėjimui ar sumažėjimui? Jeigu taip, kokių?

3.3.3. Ar galimos teisinio reguliavimo sąnaudos buvo preliminariai įvertintos nustatant teisinį reguliavimą? Jeigu taip, ar jos atitinka preliminarius vertinimus?

3.3.4. Ar dėl nustatyto teisinio reguliavimo valstybės ar savivaldybės institucijos ir įstaigos patyrė sąnaudų? Jeigu taip, kokių?

3.3.5. Ar teisinio reguliavimo galima nauda buvo preliminariai įvertinta prieš jį nustatant? Jeigu taip, ar gauta nauda yra tokia, kokios buvo tikimasi?

 

IV SKYRIUS

VERTINIMO METODAI

 

4. Vertinimui atlikti taikytini metodai:

4.1. teisinio reguliavimo analizė;

4.2. paveiktų asmenų grupių apklausos;

4.3. Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Tarnyba) apklausa raštu ir (arba) žodžiu;

4.4. konsultacijos su šiais ekspertais: Lietuvos auditorių rūmais, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija, Lietuvos bankų asociacija, verslo asociacijomis, Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, universitetais (toliau kartu – ekspertai);

4.5. kokybinė ir kiekybinė surinktų duomenų analizė, duomenų apibendrinimas.

 

V SKYRIUS

VERTINIMUI ATLIKTI REIKALINGI DUOMENYS IR JŲ ŠALTINIAI

 

5. Vertinimo metu naudojami šių šaltinių duomenys:

5.1. paveiktų asmenų grupių apklausų;

5.2. Tarnybos apklausos metu gauta informacija;

5.3. ekspertų interviu.

 

VI SKYRIUS

VERTINIMO EIGA IR PLANUOJAMŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO EIGA IR TERMINAI

 

6. Vertinimo eiga ir planuojamų veiksmų atlikimo terminai:

6.1. Pasirengimas atlikti vertinimą ir vertinimui atlikti reikalingų duomenų rinkimas – iki 2024 m. gegužės 1 d.;

6.2. teisės aktų, reglamentuojančių apskaitos tvarkymą ir apskaitos vidaus kontrolę, analizė – iki 2024 m. gegužės 15 d.;

6.3. Tarnybos suteiktos informacijos analizė, šios informacijos apibendrinimas, interviu su ekspertais – iki 2024 m. gegužės 31 d.;

6.4. paveiktų asmenų grupių apklausos – iki 2024 m. birželio 14 d.;

6.5. duomenų analizė – iki 2024 m. liepos 1 d. Planuojama išanalizuoti interviu su ekspertais, paveiktų asmenų grupių apklausų metu ir iš Tarnybos gautus pirminius ir (arba) antrinius duomenis, kaip jie paaiškinti Vertinimo metodikos 3 priede;

6.6. vertinimo ataskaitos projekto rengimas – iki 2024 m. rugpjūčio 16 d.;

6.7. vertinimo ataskaitos projekto derinimas su suinteresuotais subjektais – visuomene, ekspertais, galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą koordinuojančia institucija, Tarnyba ir jo tikslinimas – iki 2024 m. spalio 7 d.;

6.8. vertinimo ataskaitos paskelbimas – iki 2024 m. spalio 31 d.;

6.9. vertinimo rezultatų pristatymas visuomenei, ekspertams – iki 2024 m. gruodžio 1 d.

 

VII SKYRIUS

VERTINIMĄ ATLIEKANČIO ASMENS KONTAKTINIAI DUOMENYS

 

7. Vertinimą atliekančio asmens kontaktiniai duomenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vyriausioji specialistė Renata Totorienė, el. pašto adresas renata.totoriene@finmin.lt, tel. +370 5 219 9321.

 

_________________________

 

Papildyta priedu:

Nr. 1K-157, 2024-04-25, paskelbta TAR 2024-04-25, i. k. 2024-07619

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-157, 2024-04-25, paskelbta TAR 2024-04-25, i. k. 2024-07619

Dėl finansų ministro 2023 m. spalio 31 d. įsakymo Nr. 1K-368 „Dėl Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimo“ pakeitimo