Suvestinė redakcija nuo 2024-07-04
Įsakymas paskelbtas: TAR 2021-11-17, i. k. 2021-23737
LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOS IR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021m. spalio 29 d. Nr.11V-218
Vilnius
Vadovaudamasis Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2015 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 4-432/1V-169 „Dėl Verslo priežiūros institucijų kontrolinių klausimynų rengimo ir atnaujinimo tvarkos aprašo, Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairių ir Vienodos ir kokybiškos asmenų konsultavimo praktikos užtikrinimo gairių patvirtinimo“ bei įvertinus trūkumus bandomojo plano, kuris buvo rengiamas pagal Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. rugsėjo 01 d. įsakymu Nr. 11V-196 patvirtintą Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašą:
1. Tvirtinu Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašą (toliau – Tvarkos aprašas) (pridedama).
2. Sudarau šios sudėties Patikrinimų atrankos rizikų vertinimo darbo grupę (toliau – darbo grupė):
2.1. Rimantas Sanajevas, Lietuvos metrologijos inspekcijos (toliau – Inspekcija) vyriausiasis patarėjas (darbo grupės vadovas);
Punkto pakeitimai:
Nr. 11V-210-(1.2), 2023-10-31, paskelbta TAR 2024-05-13, i. k. 2024-08750
3. Nustatau, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintas Tvarkos aprašas taikomas 2022 metų ir paskesnių metų patikrinimo planų rengimui.
4. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. rugsėjo 1 d. įsakymą Nr. 11V-196 „Dėl Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo šio įsakymo gavimo dienos Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
PATVIRTINTA
Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko
2021 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. 11V-218
(Lietuvos metrologijos inspekcijos
viršininko 2024 m. liepos 2 d.
įsakymo Nr. 11V-153-(1.2 E) redakcija)
RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOS IR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) apima rizikos vertinimo sistemos Lietuvos metrologijos inspekcijoje (toliau – Inspekcija) kūrimą, taikymą, rizikos valdymą, ekonominės veiklos rūšių rizikos vertinimą, rizikos vertinimu pagrįstą patikrinimų plano rengimą.
2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos metrologijos įstatymo, Lietuvos Respublikos vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo, Inspekcijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2014 m. rugpjūčio 6 d. įsakymu Nr. 4-527 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatų patvirtinimo“, nuostatas.
3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Rizika - neapibrėžtumo poveikis (teigiamas, neigiamas) - Inspekcijos tikslams (t. y. visuomenei svarbių vertybių apsaugos užtikrinimui).
3.2. Rizikos vertinimas - procesas, kuriuo analizuojamas neapibrėžtumo poveikis Inspekcijos tikslams įvertinus žalos ar pavojaus saugomoms vertybėms atsiradimo tikimybę ir poveiki, atliekant ūkio subjekte ir ūkinės veiklos rūšių rizikingumo apskaičiavimą ir nustatant rizikingiausius ūkio subjektus ir ūkinės veiklos rūšis teisinės metrologijos srityje.
3.3. Rizikos valdymas - procesas, kuriuo pagal rizikos vertinimo išvadas parenkamos tinkamiausios ir efektyviausios priežiūros priemones ir veiksmai, skirti grėsmei, kilusiai Inspekcijos tikslams dėl ūkio subjektų veiksmų, sumažinti iki nustatyto minimalaus priimtino lygio ar eliminuoti.
3.4. Rizikos vertinimu pagrista ūkio subjektų veiklos priežiūros sistema - Inspekcijoje įdiegta ir taikoma organizacinė ir techninė priemonių visuma, padedanti nustatyti grėsmes, susijusias su žalos ar pavojaus saugomoms vertybėms atsiradimu, atlikti ūkio subjektų ir ūkinės veiklos rūšių rizikingumo vertinimą, ūkio subjektų veiklos priežiūrą vykdyti laikantis prioritetų ir renkantis tinkamiausias ir efektyviausias priežiūros priemones.
3.6. Rizikingumo reikšme - ūkio subjektui ar ekonominės veiklos rūšiai priskirtų kriterijų balų visuma.
4. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme.
II SKYRIUS
RIZIKOS VERTINIMAS
6. Rizikos vertinimo metu nustatomos kiekybinės (skaičius ir (arba) santykis) ir kokybinės (aprašymas – apibūdina reiškinio savybes) reikšmės, susijusios su konkrečia situacija ir galima (numatyta) grėsme Inspekcijos kompetencijai priskirtoms saugoti vertybėmis teisinės metrologijos srityje.
7. Inspekcijos kompetencijai priskirtos teisinio metrologinio reglamentavimo sritys yra:
7.1. nustatant prekių (paslaugų) kiekį ir vertę tiesioginio pirkimo–pardavimo (paslaugų teikimo) sandoriuose tarp pirkėjo ir pardavėjo (kliento ir paslaugų teikėjo) ir atsiskaitant už įsigytas prekes (suteiktas paslaugas), kai nuo jų kiekio matavimo rezultatų priklauso prekių (paslaugų) kaina;
7.2. atliekant matavimus, kai nuo matavimo rezultatų priklauso baudžiamosiose, administracinių nusižengimų ar civilinėse bylose skiriamos baudos arba turtinės žalos atlyginimo dydis;
7.3. sveikatos apsaugos, veterinarijos, aplinkos apsaugos bei darbuotojų saugos ir sveikatos srityse;
7.4. banko ir kitų kredito įstaigų, mokesčių administratorių, muitinės įstaigų ir pašto paslaugų teikėjų atliekamoms operacijoms;
8. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms Tvarkos aprašo 7 punkte, kylančios grėsmės yra:
8.1. teisės aktų, metrologinio reglamentavimo srityje, nesilaikymas (galimai netinkamas laikymasis);
9. Kriterijai, didinantys ar mažinantys grėsmių, nurodytų Tvarkos aprašo 8 punkte, galimai sukeliamos žalos pasireiškimo tikimybę ir poveikį, pagal kuriuos vertinama ekonominės veiklos sričių[1] ir ūkio subjektų, rizika, yra:
9.1. Teisės aktų reikalavimų, metrologinio reglamentavimo srityje, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, pažeidimas:
9.2. Ūkio subjekto veiklos vykdymo (veiklavietės) teritorija:
9.3. Ūkio subjekto naudojamų matavimo priemonių (toliau - MP) skaičius:
9.4. Ūkio subjekto veiklos laikotarpis per kurį nebuvo atlikti patikrinimai:
9.5. Ūkio subjekte darbuotojų skaičius:
9.5.2. vidutinė rizika, esant ūkio subjekte ne mažiau kaip 2 ir ne daugiau kaip 10 darbuotojų – 3 balai;
9.6. Gauta pagrįstų skundų:
9.7. Ekonominės veiklos rūšys, kuriose nustatytos netinkamos MP (nustatyti pažeidimai ar atlikta patikra po pranešimo apie planuojamą patikrinimą) – 8 balai.
9.8. Ekonominės veiklos rūšys, kuriose vykdoma veikla teisinio metrologinio reglamentavimo srityje:
9.8.1. maža tikimybė, kad ūkio subjektas vykdo veiklą metrologinio reglamentavimo srityje ir turi metrologijos sričiai priskirtinų objektų – 0 balų;
9.8.2. vidutinė tikimybė, kad ūkio subjektas vykdo veiklą metrologinio reglamentavimo srityje ir turi metrologijos sričiai priskirtinų objektų – 2 balai;
9.9. Ūkio subjekto pajamos:
10. Pagal kiekybinius ir kokybinius kriterijus vertinamos praėjusių 5-ių kalendorinių metų ekonominės veiklos rūšys (pagal Tvarkos aprašo 9.1, 9.6, 9.7, 9.8 papunkčius) ir ūkio subjektų veikla (pagal Tvarkos aprašo 9.1-9.6, 9.9 papunkčius) pagal Inspekcijos turimus duomenis ir / arba viešai prieinamus duomenis[2] pagal visus Tvarkos aprašo 9 punkte nurodytus kriterijus.
11. Rizikingumas išreiškiamas balų, įvertinus ekonominės veiklos rūšį ir ūkio subjekto veiklą pagal visus taikomus rizikos vertinimo kriterijus, suma.
Re.v. ═ R9.1. + R9.6. + R9.7 + R9.8
Re.v. – ekonominės veiklos rūšies rizikos įvertinimo kriterijus
Ru.s. ═ R9.1.+ R9.2.+ R9.3. +R9.4 +R9.5.+ R9.6.+ R9.9.
Ru..s – ūkio subjekto rizikos įvertinimo kriterijus
RB ═ Re.v.+ Ru.s.
RB – bendras ūkio subjekto įvertinimo kriterijus
Apskaičiavus visų tikrinamų ekonominės veiklos rūšių ir ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, sudaromi ūkio subjektų sąrašai, kuriuose ūkio subjektai nurodomi rizikingumo reikšmių mažėjimo tvarka. Tuo atveju, jei kelių ūkio subjektų rizikingumo reikšmė vienoda, pirmiau (aukščiau) sąraše nurodomi tie ūkio subjektai, kurie surinko daugiau balų pagal Tvarkos aprašo 9.1. ir 9.9 papunkčiuose nurodytą kriterijų.
12. Atsižvelgiant į tai, kokia yra tikimybė, kad ūkio subjekto veikla sukels žalos, taip pat, koks yra dėl ūkio subjekto veiklos atsirandantis žalos, pasekmių poveikis, ūkio subjekto rizikingumas teisinės metrologijos atžvilgiu gali būti didelis, vidutinis arba mažas.
13. Ūkio subjektai pagal rizikingumą skirstomi taip:
13.1. dideliam rizikingumui priskiriami daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai. Didelės rizikos ūkio subjektų sąrašas sudaromas, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.
13.2. vidutiniam rizikingumui priskiriami nepatekę į didelės rizikos ūkio subjektų sąrašą ir daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.
III SKYRIUS
RIZIKOS VALDYMAS IR VERTINIMAS
14. Ūkio subjektų veiklos patikrinimai, atsižvelgiant į ekonominės veiklos rūšį ir ūkio subjektų rizikingumą, atliekama laikantis šių reikalavimų:
14.1. didelio, vidutinio ir mažo rizikingumo ūkio subjektai:
14.1.1. konsultuojami Inspekcijos kompetencijos klausimais ir jiems taikomi kiti prevenciniai veiksmai, siekiant užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams (teikiama metodinė pagalba, organizuojami seminarai, ūkio subjektai įspėjami apie galimus teisės aktų pažeidimus raštu arba žodžiu, informuojami apie nustatytus rizikingumą didinančius ar mažinančius veiksnius, įskaitant teisės aktų reikalavimų pažeidimus, ir pan.);
14.2. didelio rizikingumo ūkio subjektai yra tikrinami kasmet, įtraukiant juos į ketvirtinių planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą (patikrinimų planą);
15. Rizikos vertinimą atliekanti darbo grupė ūkių subjektų rizikingumą nustato kas ketvirti ne vėliau kaip iki ketvirčio antro mėnesio 25 d., t. y. apskaičiuoja visų prižiūrimų ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, priskiria ūkio subjektus atitinkamam rizikingumui ir sudaro ūkio subjektų, suskirstytų pagal rizikingumą, sąrašą, kuris yra pagrindas patikrinimų planui.
16. Informacija, susijusi su ūkio subjektų rizikos vertinimu, ir ūkio subjektų atliekama veiklos priežiūra, kaupiama Inspekcijos, informacinėje sistemoje „Teisinė metrologinė priežiūra“, kurioje pateikiama ekonominės veiklos ir kiekvieno prižiūrimo ūkio subjekto patikrinimų istorija, ūkio subjekto veiklos atitikties teisės aktų, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, reikalavimams dinamika. Duomenų bazėje sukaupta informacija sisteminama, analizuojama, grupuojama ir vertinama įvairiais pjūviais ir yra prieinama visiems Inspekcijos suinteresuotiems struktūriniams padaliniams. Duomenų bazėje sukaupta informacija tvarkoma nepažeidžiant asmens duomenų apsaugos reikalavimų.
IV SKYRIUS
PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMAS
17. Bendrųjų reikalų skyrius rengia ketvirtinius ūkio subjektų teisinės metrologinės priežiūros patikrinimų planai (toliau – PP) pagal atliktą rizikų vertinimą. PP tvirtinami Inspekcijos viršininko įsakymu.
18. Visos PP rengimo procedūros, atsakingi skyriai ir vykdymo terminai pateikti Tvarkos aprašo priede Patikrinimų planavimo procedūros.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Esant viešųjų ir privačių interesų konflikto požymiams, Inspekcijos karjeros valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, privalo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka pareikšti nusišalinimą nuo dalyvavimo darbo grupės veikloje. Darbo grupės veikla organizuojama pagal Inspekcijos viršininko patvirtintą darbo grupės darbo reglamentą.
Priedų pakeitimai:
Planavimo matrica pagal įsakymą Nr. 11V-153-(1.2 E)
Priedo pakeitimai:
Nr. 11V-210-(1.2), 2023-10-31, paskelbta TAR 2024-05-13, i. k. 2024-08750
Nr. 11V-153-(1.2 E), 2024-07-02, paskelbta TAR 2024-07-03, i. k. 2024-12427
Pakeitimai:
1.
Lietuvos metrologijos inspekcija, Įsakymas
Nr. 11V-210-(1.2), 2023-10-31, paskelbta TAR 2024-05-13, i. k. 2024-08750
Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. spalio 29 d. įsakymo Nr. 11V-218 „Dėl Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo” pakeitimo
2.
Lietuvos metrologijos inspekcija, Įsakymas
Nr. 11V-153-(1.2 E), 2024-07-02, paskelbta TAR 2024-07-03, i. k. 2024-12427
Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. spalio 29 d. įsakymo Nr. 11V-218 „Dėl Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo” pakeitimo