Suvestinė redakcija nuo 2024-12-24
Įsakymas paskelbtas: TAR 2017-03-15, i. k. 2017-04350
Nauja redakcija nuo 2024-12-24:
Nr. V3-35, 2024-12-23, paskelbta TAR 2024-12-23, i. k. 2024-22994
AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL finansinių ataskaitų AUDITO kokybės TYRIMO atlikimo, JĮ atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos TOBULINIMO tvarkos aprašo PATVIRTINIMO
2017 m. kovo 13 d. Nr. V3-14
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 68 straipsnio 4 dalimi,
t v i r t i n u Finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo atlikimo, jį atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašą (pridedama).
Direktorius Audrius Linartas
SUDERINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
2017-03-08 raštu Nr. ((6.3-03)-5K-1704845,
5K-1704738 ir 5K-1705080))-6K-1701879
PATVIRTINTA
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir
nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos direktoriaus
2017 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. V3-14
(Audito, apskaitos, turto vertinimo ir
nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos direktoriaus
2024 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. V3-35
redakcija)
finansinių ataskaitų AUDITO kokybės TYRIMO atlikimo, JĮ atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos TOBULINIMO tvarkos aprašas
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo (toliau – audito kokybės tyrimas) atlikimo, jį atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas), nustato juridinių ir fizinių asmenų siūlymų atlikti audito kokybės tyrimą nagrinėjimo, sprendimų dėl šių siūlymų priėmimo ir informavimo apie juos, audito kokybės tyrimo pradžios, atlikimo, rezultatų pateikimo, tyrimo sustabdymo, nutraukimo, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – AVNT) darbuotojų arba valstybės tarnautojų (toliau darbuotojas arba valstybės tarnautojas – darbuotojas), atliekančių audito kokybės tyrimą parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos tobulinimo tvarką ir procedūras.
2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo (toliau – Įstatymas) 68 straipsnio 4 dalies nuostatas ir vadovaujantis AVNT patvirtinto Finansinių ataskaitų audito kokybės priežiūros organizavimo tvarkos aprašo nuostatomis.
II skyrius
juridinių ir fizinių ASMENŲ SIŪLYMŲ ATLIKTI AUDITO KOKYBĖS TYRIMĄ NAGRINĖJIMO, SPRENDIMŲ DĖL JŲ PRIĖMIMO IR INFORMAVIMO APIE PRIIMTUS SPRENDIMUS TVARKA
4. Gavusi pareiškėjo siūlymą atlikti audito kokybės tyrimą (toliau – prašymas), AVNT pagal Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytus kriterijus įvertina, ar prašymas yra nagrinėtinas.
5. Jei prašymas yra nenagrinėtinas, AVNT apie atsisakymą jį nagrinėti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo užregistravimo AVNT dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją, nurodydama vieną ar kelis iš šios Tvarkos aprašo 6.1–6.5 papunkčiuose nurodytų atsisakymo nagrinėti prašymą pagrindų, išskyrus atvejus, kai prašymai yra anoniminiai arba juose nenurodyti pareiškėjo kontaktiniai duomenys.
6. AVNT nenagrinėja prašymų:
6.1 kuriuose nenurodytas konkretus tyrimo objektas (t. y. konkretus prašomas ištirti finansinių ataskaitų auditas (toliau – auditas) ir jį atlikusi audito įmonė ir (ar) auditorius);
6.3. kurie pareiškėjo nepasirašyti (anoniminiai), išskyrus atvejus, kai AVNT motyvuotu sprendimu nagrinėjami su galimai nekokybiškai atliktu auditu ir viešuoju interesu susiję anoniminiai pranešimai, kurių neištyrimas gali neigiamai veikti audito rinkos funkcionavimą;
6.4. kuriuose prašoma ištirti auditus, dėl kurių galimų kokybės trūkumų prašymo gavimo dieną yra suėję arba pagal Tvarkos aprašo 7 punkte nustatytus AVNT sprendimo pradėti audito kokybės tyrimą arba jo nepradėti priėmimo terminus, šio sprendimo priėmimo dieną bus suėję Įstatymo 76 straipsnio 3 dalyje nustatyti nurodymų ir poveikio priemonės skyrimo senaties terminai;
7. Jei gautas prašymas yra nagrinėtinas, jis turi būti išnagrinėtas ir sprendimas pradėti audito kokybės tyrimą arba jo nepradėti turi būti priimtas per 20 darbo dienų. Kai dėl objektyvių priežasčių per 20 darbo dienų prašymo nagrinėjimas negali būti baigtas, jo nagrinėjimo terminas AVNT direktoriaus sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip dar 10 darbo dienų, o asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.
8. Jeigu pareiškėjas kartu su prašymu nepateikia visų reikalingų dokumentų arba, kai reikia patikslinti prašyme nurodytą informaciją, AVNT ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo užregistravimo AVNT dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis kreipiasi į pareiškėją, auditorių ar audito įmonę, kurių atliktą auditą prašoma ištirti, kompetentingą instituciją, organizaciją, kitus asmenis dėl reikiamų dokumentų ar kitos informacijos pateikimo.
9. Tvarkos aprašo 7 punkte nurodytas prašymo nagrinėjimo terminas neskaičiuojamas nuo Tvarkos aprašo 8 punkte nurodyto kreipimosi dėl papildomos informacijos dienos, o gavus reikiamą informaciją ar dokumentus, termino skaičiavimas tęsiamas.
10. AVNT sprendimu prašymo nagrinėjimas gali būti nutraukiamas:
10.1. kai ilgiau kaip 30 kalendorinių dienų nuo Tvarkos aprašo 8 punkte nurodyto kreipimosi į pareiškėją be pateisinamos priežasties iš jo negaunama dokumentų ar informacijos;
11. AVNT apie priimtą sprendimą nutraukti prašymo nagrinėjimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją nurodydama vieną ar kelis iš Tvarkos aprašo 10.1–10.3 papunkčiuose nurodytų prašymo nagrinėjimo nutraukimo pagrindų.
12. Prašymo nagrinėjimas baigiamas AVNT sprendimu pradėti audito kokybės tyrimą arba AVNT sprendimu nepradėti audito kokybės tyrimo, kuriame nurodoma:
13. AVNT sprendime pradėti audito kokybės tyrimą, be Tvarkos aprašo 12 punkte nurodytos informacijos, taip pat nurodoma:
13.4. tiriamą auditą atlikusio auditoriaus (toliau – auditorius) vardas, pavardė, auditoriaus pažymėjimo numeris ir (arba) tiriamą auditą atlikusios audito įmonės (toliau – audito įmonė) pavadinimas, kodas, buveinės adresas;
13.5. tyrimui vadovauti, jį atlikti ir jame dalyvauti paskirtų AVNT darbuotojų pareigos, vardai ir pavardės;
14. Tvarkos aprašo 13.6 papunktyje nurodyta audito kokybės tyrimo pradžios data nustatoma atsižvelgiant į Įstatymo 67 straipsnio 5 dalies nuostatas dėl pranešimo apie pradedamą tyrimą pateikimo termino. Nustatant audito kokybės tyrimo pradžios ir pabaigos datą atsižvelgiama į konkrečias su tuo audito kokybės tyrimu susijusias aplinkybes, pavyzdžiui, tiriamo audito apimtį, sudėtingumą, tyrimą atlikti paskirtų AVNT darbuotojų skaičių ir užimtumą, tyrimui pasitelktinų ekspertų poreikį. Bet kurio audito kokybės tyrimo ir audito kokybės tyrimo rezultatų pateikimo trukmė negali būti ilgesnė už Įstatymo 67 straipsnio 6 dalyje nustatytą 12 mėnesių trukmę.
15. Tvarkos aprašo 12 punkte nurodyti sprendimai, vadovaujantis Įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 2 punkto b) papunkčiu priimami tik Audito priežiūros komitetui dėl jų pateikus nuomonę. Sprendime esanti informacija yra konfidenciali. Asmens, pateikusio prašymą, duomenų apsauga reglamentuota Įstatymo 70 straipsnio 1 dalyje.
16. AVNT sprendimas pradėti audito kokybės tyrimą gali būti priimtas, jei pareiškėjas pateikia motyvuotą prašymą ir jame nurodomos aplinkybės leidžia manyti, kad prašomas ištirti auditas gali būti atliktas nekokybiškai. Priimant sprendimą dėl tokių tyrimų inicijavimo, vertinamas tokio galimai nekokybiškai atlikto audito poveikis viešajam interesui.
17. AVNT sprendimas nepradėti audito kokybės tyrimo gali būti priimtas, kai:
17.1. audito kokybė galėtų būti patikrinta atliekant audito kokybės tikrinimą ar audito kokybės peržiūrą;
17.2. pagal prašyme nurodytas aplinkybes aišku, kad galimi šio audito kokybės trūkumai yra mažareikšmiai (t. y. formalūs ir (ar) techninio pobūdžio reikalavimų neatitikimai (netikslumai), vertintini kaip nereikšmingi pagal visus Tvarkos aprašo 52 punkte nurodytus audito kokybės trūkumų reikšmingumo vertinimo kriterijus);
17.3. prašoma ištirti auditus, dėl kurių galimų kokybės trūkumų AVNT sprendimo pradėti audito kokybės tyrimą ar jo nepradėti priėmimo dieną yra suėję arba pagal Įstatymo 67 straipsnio 6 dalyje nustatytą audito kokybės tyrimo atlikimo terminą tyrimo pabaigos dieną bus suėję Įstatymo 76 straipsnio 3 dalyje nustatyti nurodymų ir poveikio priemonės skyrimo senaties terminai;
17.4. teismas ar AVNT jau yra priėmusi sprendimą dėl tų pačių audito kokybės dalykų ir asmuo nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių ginčyti sprendimą;
17.5. pagal prašyme atlikti audito kokybės tyrimą nurodytas aplinkybes aišku, kad prašoma ištirti veika nesudaro audito kokybės tyrimo objekto;
18. Jei prašymą teikia valstybių narių ar valstybių ne narių kompetentingos institucijos, be Tvarkos aprašo 17 punkte nurodytų pagrindų, AVNT sprendimas nepradėti audito kokybės tyrimo taip pat gali būti priimtas Įstatymo 87 straipsnio 1 dalyje nustatytais pagrindais.
19. Jei prašyme nurodytos aplinkybės susijusios su galimu Įstatymo ir (arba) 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 537/2014 dėl konkrečių viešojo intereso įmonių teisės aktų nustatyto audito reikalavimų, kuriuo panaikinamas Komisijos sprendimas 2005/909/EB su visais pakeitimais (toliau – Audito reglamentas) nuostatų pažeidimu, AVNT priėmus sprendimą atsisakyti pradėti audito kokybės tyrimą 17.5 papunktyje nurodytu pagrindu, gautas prašymas nagrinėjamas ir sprendimas pradėti pažeidimo tyrimą ar jo nepradėti priimamas pagal Pranešimų apie galimus pažeidimus teikimo, pažeidimo tyrimo atlikimo, jį atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašo nuostatas.
20. AVNT priėmus sprendimą nepradėti audito kokybės tyrimo Tvarkos aprašo 17.2 papunktyje nurodytu pagrindu, auditorius ir (ar) audito įmonė apie mažareikšmius audito kokybės trūkumus, jų ištaisymo ir informacijos apie tai pateikimo terminą informuojami Tvarkos aprašo 43 punkte nustatyta tvarka.
21. Jei AVNT, teismas ar kitos institucijos yra pradėjusios nagrinėti klausimus, nuo kurių išsprendimo priklauso AVNT sprendimas pradėti audito kokybės tyrimą ar jo nepradėti, šio sprendimo priėmimą AVNT gali atidėti iki bus priimti jos, teismo ar kitų institucijų sprendimai minėtais klausimais.
22. AVNT per 3 darbo dienas nuo Tvarkos aprašo 12 ir 21 punktuose nurodyto sprendimo pradėti audito kokybės tyrimą, jo nepradėti ar šio sprendimo priėmimą atidėti priėmimo dienos apie priimtą sprendimą raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją. Tuo atveju, kai priimtas sprendimas audito kokybės tyrimo neatlikti arba sprendimo priėmimą atidėti, AVNT taip pat nurodo šio sprendimo priėmimo priežastis.
III skyrius
AUDITO KOKYBĖS TYRIMO PRADŽIA IR JO ATLIKIMAS
23. AVNT audito kokybės tyrimą pradeda, kai ji dėl šio audito kokybės tyrimo pagal gautą prašymą ar kitais Įstatymo 67 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais yra priėmusi sprendimą pradėti audito kokybės tyrimą.
24. AVNT sprendime pradėti audito kokybės tyrimą Įstatymo 67 straipsnio 1 dalies 1 ir 4 punktuose nurodytais pagrindais pateikiama Tvarkos aprašo 12 ir 13 punktuose, išskyrus 12.1 papunktį, nurodyta informacija. Sprendime esanti informacija yra konfidenciali. Sprendimai, vadovaujantis Įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 2 punkto b) papunkčio nuostatomis priimami tik Audito priežiūros komitetui dėl jų pateikus nuomonę.
25. Audito kokybės tyrimas pradedamas AVNT pranešimu dėl audito kokybės tyrimo pradžios, kuriuo AVNT apie pradedamą audito kokybės tyrimą Įstatymo 67 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka praneša auditoriui ir audito įmonei ir kreipiasi į auditorių ir (ar) audito įmonės vadovą (ar jo įgaliotą asmenį) dėl audito kokybės tyrimui reikalingų dokumentų ir informacijos pateikimo. AVNT pranešime dėl audito kokybės tyrimo pradžios nurodomas audito kokybės tyrimo inicijavimo pagrindas, objektas, tiriamą auditą atlikusio auditoriaus vardas, pavardė, auditoriaus pažymėjimo numeris ir (arba) tiriamą auditą atlikusios audito įmonės pavadinimas, kodas, buveinės adresas, nurodomos audito kokybės tyrimui atlikti ir jame dalyvauti paskirtų AVNT darbuotojų pareigos, vardai ir pavardės, audito kokybės tyrimo pradžios ir pabaigos datos.
26. Audito kokybės tyrimo pradžioje sudaromas audito kokybės tyrimo planas, kuriame numatoma audito kokybės tyrimo apimtis, detalizuojamos konkrečios tyrimo sritys, nurodomi už jų nagrinėjimą atsakingi darbuotojai. Pradėjęs tyrimą ir gavęs tyrimo planui sudaryti reikiamą informaciją iš audito įmonės ir (ar) auditoriaus, atsakingas darbuotojas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų parengia tyrimo planą. Sudarytas tyrimo planas yra suderinamas su Audito kokybės patikrinimų skyriaus vedėju, o vadovaujantis patvirtinto AVNT Darbo reglamento nustatyta tvarka, tuo atveju, kai atsakingas darbuotojas yra Audito kokybės patikrinimų skyriaus vedėjas ar nesant Audito kokybės patikrinimų skyriaus vedėjo, tyrimo planas yra derinamas su AVNT direktoriumi. Tyrimo planas yra konfidencialus.
27. Jei audito kokybės tyrimas pradėtas Įstatymo 67 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytais pagrindais, tyrimui yra atrenkami tie atlikti auditai, kurių kokybės peržiūros metu nustatyta audito atlikimo trūkumų, ir (ar) dėl kurių priimtas sprendimas pradėti audito kokybės tyrimą.
28. Jei audito kokybės tyrimas pradėtas Įstatymo 67 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytu pagrindu, tyrimui yra pasirenkamas tas auditas, dėl kurio atlikimo kokybės yra abejojama.
29. Jei audito kokybės tyrimas pradėtas Įstatymo 67 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytais pagrindais, tiriamas tas atliktas auditas, dėl kurio buvo gautas prašymas.
30. Visais atvejais atliekant audito kokybės tyrimą, jei tiriamų atliktų auditų skaičiaus nepakanka tinkamai įvertinti audito kokybę, atsakingas darbuotojas gali nuspręsti tyrimui pasirinkti daugiau tiriamu laikotarpiu atliktų auditų arba kitais laikotarpiais atliktų auditų. Pasirenkant auditą iš senesnio laikotarpio nei tiriamas laikotarpis, šis auditas turi būti atliktas ne seniau, nei prieš dvylika mėnesių nuo tiriamo laikotarpio pradžios.
31. Audito kokybės tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys AVNT darbuotojai privalo būti objektyvūs, nešališki, tyrimo metu siekti Tvarkos aprašo 32 punkte nustatytų tikslų. Tyrimo metu jokie asmenys negali daryti jokio poveikio tyrimą atliekančio ir jame dalyvaujančių darbuotojų veiklai, jeigu jie veikia nepažeisdami šio Tvarkos aprašo ir kitų teisės aktų reikalavimų.
32. AVNT darbuotojai, atlikdami audito kokybės tyrimą ir naudodamiesi Įstatymo 68 straipsnio 2 dalyje nurodytomis teisėmis, tiria ir analizuoja su tiriamu auditu susijusią rašytinę ir žodinę informaciją tam, kad:
32.3. įvertintų auditui panaudotų išteklių kokybę, kiekybę, gautą atlyginimą už suteiktas paslaugas;
33. AVNT darbuotojai, atlikdami audito kokybės tyrimą, privalo:
33.2. atsisakyti tęsti audito kokybės tyrimą ir pranešti savo tiesioginiam vadovui ar AVNT direktoriui visas reikšmingas aplinkybes, jei paaiškėja, kad gali būti pažeistas nepriklausomumo principas;
34. Audito kokybės tyrimas turi būti baigtas iki AVNT sprendime pradėti audito kokybės tyrimą nurodytos audito kokybės tyrimo pabaigos datos. Audito kokybės tyrimas sustabdomas ir nutraukiamas Tvarkos aprašo IV skyriaus nustatyta tvarka ir pagrindais, audito kokybės tyrimo rezultatai pateikiami Tvarkos aprašo V skyriaus nustatyta tvarka.
35. Kai dėl objektyvių priežasčių audito kokybės tyrimas negali būti baigtas iki AVNT sprendime pradėti audito kokybės tyrimą nustatytos audito kokybės tyrimo pabaigos datos, AVNT direktoriaus sprendimu audito kokybės tyrimo atlikimo terminas gali būti pratęstas nurodant vėlesnę audito kokybės tyrimo pabaigos datą. Jei pratęsto audito kokybės tyrimo trukmė būtų ilgesnė už trukmę, nustatytą Įstatymo 67 straipsnio 6 dalyje, prieš priimant tokį sprendimą dėl termino pratęsimo AVNT, vadovaujantis Įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 2 punkto b) papunkčio nuostatomis kreipiasi į Audito priežiūros komitetą dėl nuomonės pateikimo.
IV skyrius
AUDITO KOKYBĖS TYRIMO SUSTABDYMAS IR NUTRAUKIMAS
36. Audito kokybės tyrimas laikomas sustabdytu ir jo atlikimo terminas neskaičiuojamas šiais atvejais:
36.1. kai laikinai negaunama audito kokybės tyrimui atlikti būtina informacija, dokumentai, paaiškinimai;
36.2. kai teismas ar kitos institucijos yra pradėjusios nagrinėti klausimus, nuo kurių išsprendimo priklauso audito kokybės tyrimo metu nagrinėjamų klausimų išsprendimas;
37. Kai audito kokybės tyrimas laikinai neatliekamas Tvarkos aprašo 36.1 papunktyje numatytu atveju, audito kokybės tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo AVNT kreipimosi dėl trūkstamos informacijos, dokumentų, paaiškinimų dienos ir pradedamas vėl skaičiuoti, kai gaunami trūkstami dokumentai ar informacija.
38. Kai audito kokybės tyrimas laikinai neatliekamas Tvarkos aprašo 36.2 papunktyje numatytu atveju, audito kokybės tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo informacijos apie teismo ar kitos institucijos nagrinėjamus klausimus paaiškėjimo dienos ir vėl pradedamas skaičiuoti, kai AVNT gauna informaciją apie teismo ar kitos institucijos šiais klausimais priimtus sprendimus.
39. Kai audito kokybės tyrimas laikinai neatliekamas kitais atvejais, audito kokybės tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo aplinkybių, dėl kurių jis laikinai negali būti atliekamas, paaiškėjimo dienos ir vėl pradedamas skaičiuoti, kai aplinkybės, dėl kurių jis buvo sustabdytas, pašalinamos arba kitaip išnyksta.
40. AVNT sprendime pradėti audito kokybės tyrimą nurodytas tyrimo atlikimo terminas laikomas pratęstu tiek dienų, kiek dienų jis nebuvo skaičiuojamas.
41. AVNT sprendimu audito kokybės tyrimas gali būti nutraukiamas šiais atvejais, kai:
41.2. sueina Įstatymo 76 straipsnio 3 dalyje nustatyti nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės už galimus tiriamo audito kokybės trūkumus skyrimo senaties terminai;
41.3. aplinkybės, dėl kurių audito kokybės tyrimas buvo sustabdytas, negali būti pašalintos ar negali išnykti;
42. Apie audito kokybės tyrimo nutraukimą ir jo priežastis ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo nutraukti audito kokybės tyrimą priėmimo dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuojamas auditorius ir audito įmonė.
43. Kai audito kokybės tyrimas nutraukiamas Tvarkos aprašo 41.1 papunkčio pagrindu, auditorius ir (ar) audito įmonė raštu arba elektroninėmis priemonėmis, be Tvarkos aprašo 42 punkte nurodytos teikiamos informacijos, taip pat informuojami apie nustatytus mažareikšmius audito kokybės trūkumus, ir tuo atveju, kai šiuos trūkumus galima ištaisyti, nurodomas šių trūkumų ištaisymo ir informacijos apie tai pateikimo AVNT terminas, kuris turi būti ne trumpesnis kaip 3 mėnesiai. Nurodytas terminas gali būti pratęsiamas gavus motyvuotą auditoriaus ir (ar) audito įmonės prašymą, kuriame išdėstytos objektyvios priežastys, dėl kurių per šį terminą mažareikšmių audito kokybės trūkumų ištaisyti negalima.
44. Jei auditorius ir (ar) audito įmonė per AVNT nurodytą terminą neištaiso mažareikšmių audito kokybės trūkumų ir (ar) apie tai nepateikia informacijos, AVNT gali atlikti audito kokybės tikrinimą arba kreiptis į Lietuvos auditorių rūmus, kad būtų atlikta auditoriaus ir (ar) audito įmonės audito kokybės peržiūra, o tuo atveju, kai pagal Tvarkos aprašo 17.2 papunktį buvo priimtas sprendimas audito kokybės tyrimo nepradėti, audito kokybės tyrimas gali būti pradedamas.
V skyrius
audito kokybės TYRIMO REZULTATŲ pateikimas
45. Audito kokybės tyrimo ataskaitos projektas parengiamas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo audito kokybės tyrimo pabaigos datos. AVNT nustatyta tvarka suderintas audito kokybės tyrimo ataskaitos projektas raštu arba elektroninėmis priemonėmis pateikiamas auditoriui ir audito įmonei.
46. Auditorius ir audito įmonė savo atsiliepimus dėl audito kokybės tyrimo ataskaitos projekto turi teisę pateikti per 5 darbo dienas po jo įteikimo dienos.
47. Jei audito kokybės tyrimo ataskaitos projektas auditoriui ir audito įmonei siunčiamas elektroniniu paštu, auditoriaus ir (ar) audito įmonės AVNT nurodytu ar oficialiai deklaruotu ir Lietuvos auditorių rūmų interneto svetainėje skelbiamu elektroninio pašto adresu, projekto įteikimo data yra laikoma kita darbo diena, skaičiuojant nuo dienos, kada tas projektas buvo išsiųstas.
48. Jei audito kokybės tyrimo ataskaitos projektas auditoriui ir audito įmonei siunčiamas registruotu laišku su įteikimo pranešimu jo AVNT nurodytu ar oficialiai deklaruotu ir Lietuvos auditorių rūmų interneto svetainėje skelbiamu buveinės ar gyvenamosios vietos adresu, projekto įteikimo data yra laikoma 10 darbo diena, skaičiuojant nuo dienos, kada tas projektas buvo išsiųstas.
49. AVNT ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo auditoriaus ir audito įmonės atsiliepimų dėl audito kokybės tyrimo ataskaitos projekto pateikimo ar jų pateikimo termino pabaigos datos, išnagrinėjusi atsiliepimų turinį, parengia ir patvirtina galutinę ataskaitą ir ją raštu arba elektroninėmis priemonėmis pateikia auditoriui ir audito įmonei.
50. AVNT per 10 darbo dienų nuo galutinės audito kokybės tyrimo ataskaitos, kurioje konstatuota audito kokybės trūkumų, patvirtinimo dienos kreipiasi į auditorius, audito įmones, kitus fizinius ir juridinius asmenis bei institucijas dėl Tvarkos aprašo 52 punkte nurodytam teikimui parengti trūkstamos informacijos ir (ar) dokumentų pateikimo ir nurodo ne trumpesnį kaip 10 ir ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų terminą šiai informacijai ir (ar) dokumentams pateikti.
51. Kai Tvarkos aprašo 50 punkte nurodyta AVNT prašoma informacija ir (ar) dokumentai dėl objektyvių priežasčių negali būti pateikti per AVNT nurodytą terminą, gavusi motyvuotą informaciją ir (ar) dokumentus teikiančiųjų asmenų prašymą, AVNT šį terminą gali pratęsti.
52. Teikimą dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės skyrimo audito įmonei, auditoriui, audito įmonės darbuotojui, bet kuriems kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie nesilaikė Įstatymo ir (ar) Audito reglamento reikalavimų, AVNT parengia ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo visos šiam teikimui parengti reikalingos informacijos ir (ar) dokumentų gavimo dienos. Teikimas rengiamas pagal Įstatymo 77 straipsnio ir atsižvelgiant į Finansinių ataskaitų audito kokybės priežiūros organizavimo tvarkos aprašo 20 punkto nuostatas.
53. Kai dėl objektyvių priežasčių audito kokybės tyrimo ataskaitos projektas, audito kokybės tyrimo ataskaita ar AVNT teikimas dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės skyrimo audito įmonei, auditoriui, audito įmonės darbuotojui, bet kuriems kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie nesilaikė Įstatymo ir (ar) Audito reglamento reikalavimų, negali būti parengti ir pateikti per Tvarkos aprašo 45, 49 ir 52 punktuose nustatytus terminus, šiuos terminus AVNT direktorius gali pratęsti.
54. AVNT, prieš duodama nurodymą (nurodymus) ir (ar) skirdama poveikio priemonę audito įmonės darbuotojams, bet kuriems kitiems fiziniams ar juridiniams asmenims, kurie nesilaikė Įstatymo ir (ar) Audito reglamento nuostatų, juos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja apie audito kokybės tyrimo ataskaitoje nurodytus jų padarytus pažeidimus. Taip pat AVNT Įstatymo 74 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka apie Audito priežiūros komiteto posėdį ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas informuoja visus asmenis, dėl kurių veiksmų svarstomas nurodymų ir (ar) poveikio priemonės skyrimo klausimas, ir Įstatymo 74 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka, nustato ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą paaiškinimams dėl audito kokybės tyrimo ataskaitos, kurioje konstatuota audito kokybės trūkumų, pateikti.
55. Audito kokybės tyrimo ataskaita, kurioje konstatuota audito kokybės trūkumų, ir kita su ja susijusi medžiaga, įskaitant gautus Tvarkos aprašo 54 punkte nurodytus paaiškinimus, pagal Įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 2 punktą teikiama svarstyti Audito priežiūros komitetui. Audito priežiūros komitetui kartu su šia ataskaita ir medžiaga pateikiamas AVNT teikimas dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės skyrimo audito įmonei, auditoriui, audito įmonės darbuotojui, bet kuriems kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie nesilaikė Įstatymo ir (ar) Audito reglamento reikalavimų.
56. Audito priežiūros komiteto posėdyje apsvarsčius atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo metu nustatytus audito kokybės trūkumus, AVNT teikimą dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės ir Audito priežiūros komitetui pateikus dėl jų nuomonę, AVNT direktorius per 10 darbo dienų priima sprendimą dėl audito kokybės tyrimo rezultatų ir nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės skyrimo.
57. Informacija apie priimtus Tvarkos aprašo 56 punkte nurodytus sprendimus teikiama, skelbiama ir šie sprendimai vykdomi Įstatymo 76 straipsnio 1, 2 ir 5 dalyse ir 78 straipsnio nustatyta tvarka. Sprendimai dėl Įstatymo 75 straipsnio 2 dalies 8 ir 9 punktuose nurodytų poveikio priemonių skyrimo vykdomi Įstatymo 79 straipsnyje nustatyta tvarka.
VI skyrius
DARBUOTOJŲ, ATLIEKANČIŲ audito kokybės TYRIMĄ, PARINKIMAS, PARENGIMAS IR KVALIFIKACIJOS TOBULINIMAS
58. AVNT darbuotojas gali būti parenkamas atlikti audito kokybės tyrimą, jeigu:
58.1. jo patirtis ir žinios atitinka Įstatymo 68 straipsnio 1 dalyje ir Tvarkos aprašo 59 punkte nustatytus reikalavimus;
59. Audito kokybės tyrimui vadovaujantis, jį atliekantys ir jame dalyvaujantys AVNT darbuotojai turi išmanyti:
59.3. teisės aktus, reglamentuojančius finansinės apskaitos tvarkymą ir finansinių ataskaitų rengimą;
60. Audito kokybės tyrime dalyvaujantys darbuotojai turi atitikti visus Tvarkos aprašo 58 punkte nustatytus reikalavimus.
61. Tyrimą atliekančių ir jame dalyvaujančių AVNT darbuotojų profesinė kvalifikacija tobulinama taip, kad jie atitiktų Tvarkos aprašo 59 punkto reikalavimus.
Finansinių ataskaitų audito kokybės
tyrimo atlikimo, jį atliekančių
darbuotojų parinkimo, parengimo ir
kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašo
priedas
(Finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo ataskaitos forma)
FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS
TYRIMO ATASKAITA
__________________
(sudarymo data)
____________
(sudarymo vieta)
I. Bendroji dalis
Šioje dalyje turi būti nurodoma:
· tyrimo atlikimo pagrindas;
· tirtą auditą atlikusios audito įmonės pavadinimas, kodas, buveinės adresas;
· tirtą auditą atlikę auditoriai – jų vardai, pavardės, auditoriaus pažymėjimo numeriai nurodant informaciją apie tai, ar auditoriai yra tirtą auditą atlikusios audito įmonės dalyviai ar partneriai;
· tyrimo inicijavimo pagrindas;
· tyrimo objektas;
· tyrimą atlikusių ir jame dalyvavusių Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos darbuotojų vardai, pavardės, pareigos;
· tyrime dalyvavusio eksperto, jei jis buvo pasitelktas, vardas ir pavardė;
· tyrimo pradžios, pabaigos data ir, jei tyrimas buvo sustabdytas, jo sustabdymo laikotarpis;
· trumpas tirtą auditą atlikusios audito įmonės veiklos tirtu laikotarpiu (esant poreikiui ir kitu ataskaitiniu laikotarpiu) aprašymas pateikiant informaciją apie:
- audito įmonėje dirbančių ir dirbusių darbuotojų skaičių išskiriant auditorių, auditoriaus išvadas pasirašiusių auditorių, auditorių padėjėjų ir kitų darbuotojų skaičių;
- veiklos pajamas išskiriant pajamas iš audito viešojo intereso įmonėse, pajamas iš audito ne viešojo intereso įmonėse, pajamas iš užtikrinimo ir kitų susijusių paslaugų, taip pat nurodant informaciją apie minėtų pajamų pasiskirstymą procentais;
- atliktų auditų skaičių, išskiriant auditus, atliktus viešojo intereso įmonėse, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditus ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų auditus, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas;
- audito įmonės kokybės valdymo sistemos trumpas apibūdinimas (procedūros, kuriomis užtikrinama kokybės valdymas, ir jų reglamentavimas).
· trumpas tirtą auditą atlikusio auditoriaus veiklos aprašymas pateikiant informaciją apie auditoriaus atliktų auditų skaičių ir išskiriant auditus, atliktus viešojo intereso įmonėse, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditus ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas, auditus.
II. Tyrimo eigos aprašymas ir nustatyti trūkumai
Šioje dalyje turi būti nurodoma:
· tirtas laikotarpis;
· tyrimui atlikti pasirinktų atliktų auditų ir konkrečių tyrimo sričių atrankos kriterijai ir taikytos atrankos procedūros;
· trumpas tyrimo eigos aprašymas;
· tyrimo metu pastebėti trūkumai dėl:
- 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 537/2014 dėl konkrečių viešojo intereso įmonių teisės aktų nustatyto audito reikalavimų, kuriuo panaikinamas Komisijos sprendimas 2005/909/EB su visais pakeitimais (toliau - Audito reglamentas), Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo (toliau – Įstatymas) ir kitų teisės aktų laikymosi nurodant:
ü jų atsiradimo aplinkybes;
ü kokių konkrečių Audito reglamento, Įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi (jei buvo audituojamos viešojo intereso įmonės, nurodyti, ar buvo laikomasi viešojo intereso įmonių veiklą ir jų auditą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų);
- audito kokybės valdymo sistemos audito įmonėje nurodant:
ü jų atsiradimo aplinkybes;
ü kokių konkrečių tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi;
- profesinės etikos principų laikymosi nurodant:
ü jų atsiradimo aplinkybes;
ü kokių konkrečių Įstatymo, kitų teisės aktų ir Tarptautinio apskaitos profesionalų etikos kodekso nuostatų nebuvo laikomasi;
- Tarptautinės apskaitos specialistų federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengtų ir patvirtintų tarptautinių audito standartų (toliau – tarptautiniai audito standartai) laikymosi nurodant:
ü jų atsiradimo aplinkybes;
ü kokių konkrečių tarptautinių audito standartų nuostatų nebuvo laikomasi;
· auditui panaudotų išteklių kokybės, kiekybės, gauto atlyginimo už suteiktas paslaugas įvertinimas, nustatyti trūkumai.
III. Išvados
Šioje dalyje turi būti apibendrinami tyrimo metu nustatyti trūkumai dėl:
· Audito reglamento, Įstatymo ir kitų teisės aktų laikymosi;
· audito kokybės valdymo sistemos;
· profesinės etikos principų laikymosi;
· tarptautinių audito standartų laikymosi;
· auditui panaudotų išteklių kokybės, kiekybės, gauto atlyginimo už suteiktas paslaugas;
· kiti tyrimo metu nustatyti trūkumai.
Atsakingas darbuotojas _______________ _____________
(parašas) (vardas, pavardė)
Pakeitimai:
1.
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas
Nr. V3-35, 2024-12-23, paskelbta TAR 2024-12-23, i. k. 2024-22994
Dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2017 m. kovo 13 d. direktoriaus įsakymo Nr. V3-14 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo atlikimo, jį atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo