Suvestinė redakcija nuo 2020-11-14
Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-01-16, i. k. 2020-00662
LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS RIZIKŲ VALDYMO POLITIKOS PATVIRTINIMO
2020 m. sausio 16 d. Nr. 2BE-22
Vilnius
Siekdamas užtikrinti Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – Administracija) veiklos teisėtumą, tvarumą, skaidrumą bei strateginių veiklos planų įgyvendinimą, stiprinti Administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, (toliau – darbuotojai) atsakomybę ir atskaitomybę priimant sprendimus bei su visu tuo susijusių rizikos veiksnių valdymą:
1. T v i r t i n u Lietuvos transporto saugos administracijos rizikų valdymo politiką (toliau – Politika) (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2019 m. spalio 29 d. įsakymą Nr. 2BE-309 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos rizikų valdymo politikos patvirtinimo“.
3. Į p a r e i g o j u:
3.1. Strateginio planavimo skyriaus patarėją Daivą Vilkelytę, jos nesant Strateginio planavimo skyriaus specialistę Justiną Ališauskaitę, užtikrinti, kad tiek esami, tiek naujai priimti darbuotojai susipažintų su šiuo įsakymu tvirtinama Politika;
4. S k i r i u Teisės ir rizikų valdymo skyriaus specialistę Radvilę Ragožytę, jos nesant Teisės ir rizikų valdymo skyriaus patarėją Laurą Baltulienę, atsakinga už Administracijos rizikų valdymo priežiūrą.
Punkto pakeitimai:
Nr. 2BE-364, 2020-11-13, paskelbta TAR 2020-11-13, i. k. 2020-23903
5.. P a v e d u Bendrųjų reikalų skyriui su šiuo įsakymu supažindinti Administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį.
Punkto pakeitimai:
Nr. 2BE-364, 2020-11-13, paskelbta TAR 2020-11-13, i. k. 2020-23903
6. N u s t a t a u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Administracijos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Lietuvos transporto saugos administracijos
direktoriaus 2020 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 2BE-22
LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS RIZIKŲ VALDYMO POLITIKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rizikų valdymo politikos (toliau – Politika) tikslas – nustatyti rizikų identifikavimo, vertinimo ir valdymo proceso etapus, siekiant Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – LTSA) valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, (toliau – darbuotojai) atsakingo požiūrio į rizikų valdymą bei padėti LTSA veiksmingiau ir efektyviau pasiekti užsibrėžtus tikslus.
2. Politika taikoma visiems LTSA darbuotojams bei skirta ugdyti jų atsakomybę bei atskaitomybę. Šioje politikoje vartojamos sąvokos:
2.1. Rizika – įvykis, kuris gali neigiamai paveikti LTSA funkcijų vykdymą ar strategijoje numatytų tikslų įgyvendinimą.
2.4. Rizikos poveikis – neigiamas įvykio mastas, nesant ar esant neveiksniems rizikos valdymo mechanizmams.
2.5. Rizikų reitingavimas – procesas, kurio metu rizikai priskiriamas tam tikras lygis, atsižvelgiant į rizikos pasireiškimo tikimybę ir rizikos poveikį.
2.7. Rizikų valdymas – tai nenutrūkstamas procesas, skirtas identifikuoti, įvertinti, reitinguoti rizikas, sudaryti rizikų valdymo planą ir atlikti rizikų valdymo plano įgyvendinimo priežiūrą.
2.8. Stebėsena – periodinis stebėjimas (nustatytais laiko intervalais) ar įvertinimas, nurodantis nuokrypį nuo tikėtino ar užsibrėžto tikslo / rezultato.
3. Siekiant užtikrinti efektyvų rizikų valdymą, vadovaujamasi šiais principais:
3.1. Vertės kūrimas ir apsauga. Rizikų valdymo priemonės parenkamos taip, kad prisidėtų prie LTSA veiklos gerinimo ir tikslų pasiekimo.
3.2. Integravimas į LTSA veiklos procesus. Rizikos valdymas yra kiekvieno darbuotojo atsakomybės dalis ir yra integruotas į visus procesus.
3.3. Rizikos vertinimu pagrįstas sprendimų priėmimas. Rizikų valdymas yra pagrindas priimant sprendimus, leidžiantis įvertinti alternatyvas, išskirti prioritetus ir pasirinkti geriausias veiksmų kryptis.
3.4. Efektyvumas. Sistemingas, struktūruotas ir savalaikis požiūris į rizikos valdymą prisideda prie šio proceso veiksmingumo ir nuoseklių, palyginamų, atkartojamų ir patikimų rezultatų užtikrinimo.
3.5. Informacijos aktualumas. Rizikos vertinimas nuolat papildomas naujais kiekybiniais ir kokybiniais rezultatais, rodikliais, statistiniais duomenimis, siekiant tikslaus ir savalaikio rizikų įvertinimo ir efektyviausių rizikų valdymo priemonių nustatymo.
3.6. Suderinamumas. Rizikos valdymo veiksmai turi būti pasirinkti, atsižvelgiant į sritį, kurioje rizika kyla, aplinkybes ir kontekstą.
3.7. Proporcingumas. Rizikoms eliminuoti ar jų pasireiškimo tikimybei / poveikiui minimizuoti skiriami ištekliai turi būti proporcingi naudai, kuri gaunama eliminavus rizikas ir / arba minimizavus jų poveikį.
3.8. Skaidrumas. Visa informacija, susijusi su rizikų identifikavimu, valdymu, rizikų eliminavimu / minimizavimu, teikiama LTSA vadovybei šioje Politikoje nustatytu periodiškumu.
3.9. Dinamiškumas, reagavimas į pokyčius ir pasikartojimą. Rizikos reitingavimas LTSA atliekamas kartą metuose peržiūrint ir pervertinant identifikuotas ir kilusias naujas rizikas.
II SKYRIUS
RIZIKŲ IDENTIFIKAVIMAS IR ATSAKOMYBIŲ PASKIRSTYMAS
4. LTSA naudojami du pagrindiniai rizikų identifikavimo būdai:
5. LTSA egzistuojančios ir / arba numanomos rizikos skirstomos į 4 (keturias) grupes (1 pav.), kurios reitinguojamos pagal 8 lentelėje (8 pav.) numatytus kriterijus:
5.4. teisinės neatitikties rizikos (T).
Reitingo skalė Rizikos grupė |
Minimali |
Reikšminga |
Katastrofinė |
|||
(1) Labai maža |
(2) Maža |
(3) Vidutinė |
(4) Tikėtina |
(5) Didelė |
(6) Labai didelė |
|
STRATEGIJOS TIKSLŲ NEPASIEKIMO RIZIKOS (S) |
||||||
FINANSINĖS RIZIKOS (F) |
||||||
REPUTACINĖS RIZIKOS (R) |
|
|
|
|
|
|
TEISINĖS NEATITIKTIES RIZIKOS (T) |
|
|
|
|
|
|
(1 pav.)
6. Rizikų reitingavimo ir valdymo procesas grindžiamas paskirstytomis atsakomybėmis veiklos valdymo lygmeniu (2 pav.).
(2 pav.)
7. LTSA rizikų valdymo procese dalyvauja šie dalyviai:
7.1. LTSA direktorius, kuris atsakingas už:
7.1.2. LTSA rizikų registro peržiūrą ne rečiau kaip vieną kartą per metus ir pasiūlymų teikimą dėl rizikų reitingavimo ir / arba naujų rizikų įtraukimo į LTSA rizikų registrą;
7.2. LTSA struktūrinių padalinių vadovai atsakingi už:
7.2.2. vadovaujamame struktūriniame padalinyje egzistuojančių rizikų identifikavimą, valdymą ir priežiūrą, aprūpinimą ištekliais rizikai valdyti;
7.3. LTSA rizikų registro kuratorius atsakingas už:
7.3.1. LTSA rizikų registro tvarkymą: skelbia informaciją apie identifikuotas rizikas, jų vertinimą ir reitingavimą iš struktūrinių padalinių vadovų, departamentų direktorių; rizikų peržiūrėjimą, ar nėra dubliavimo LTSA mastu, ir sugrupavimą registre pagal šioje Politikoje numatytą tvarką;
7.3.2. LTSA rizikų registro savalaikį atnaujinimą: papildymą naujomis rizikomis, rizikų reitingo statuso sekimą;
7.3.3. susirinkimų organizavimą rizikų identifikavimo, vertinimo, reitingavimo ir informacijos atnaujinimo klausimais;
7.4. LTSA darbuotojai atsakingi už:
7.4.1. rizikų identifikavimą, vertinimą ir reitingavimą, jeigu egzistuoja bet kokia reali ar numanoma rizika, kuri turi / gali turėti neigiamos įtakos LTSA strateginių tikslų įgyvendinimui, finansams, LTSA reputacijai arba veiklos teisėtumui;
III SKYRIUS
NUOLATINIS RIZIKŲ IDENTIFIKAVIMO PROCESAS
8. LTSA darbuotojas, registruodamas realią arba numanomą riziką (-as), naudoja LTSA intranete (https://vkti.sharepoint.com/sites/LTSA/SitePages/Page/ApieMus.aspx) sukurtą įrankį (3 pav.), kurį pasitelkęs identifikuoja egzistuojančias arba numanomas rizikas (4 pav., 1–4 veiksmai).
(3 pav.)
1 veiksmas 2 veiksmas 3 veiksmas 4 veiksmas
(4 pav.)
Punkto pakeitimai:
Nr. 2BE-364, 2020-11-13, paskelbta TAR 2020-11-13, i. k. 2020-23903
9. Siekiant įvertinti rizikų reikšmingumą bei sudaryti rizikų žemėlapį, pirmiausia įvertinama rizikos pasireiškimo tikimybė (5 pav.).
5 veiksmas
(5 pav.)
10. Rizikos tikimybė vertinama procentais, vertinant, ar rizika pasireikš per ateinančius metus (6 pav.).
Rizikos pasireiškimo tikimybė
|
Minimali |
Reikšminga |
Katastrofinė |
|||
(1) Labai maža |
(2) Maža |
(3) Vidutinė |
(4) Tikėtina |
(5) Didelė |
(6) Labai didelė |
|
Tikimybė, kad rizika pasireikš |
0 - 10 % |
11 - 25 % |
26 - 50 % |
51 - 80 proc. |
81 - 90 % |
91 - 100 % |
(6 pav.)
11. LTSA darbuotojas, įvertinęs rizikos pasireiškimo tikimybę, vertina rizikos poveikį rizikos grupei pagal šešiabalę sistemą (7 pav., 6 veiksmas).
6 veiksmas
(7 pav.)
12. Rizikos poveikis rizikos grupei (-ėms) reitinguojamas pagal 8 lentelėje pateiktus kriterijus (8 pav.).
Reitingo skalė
Rizikos grupė |
Minimali |
Reikšminga |
Katastrofinė |
|||
(1) Labai maža |
(2) Maža |
(3) Vidutinė |
(4) Tikėtina |
(5) Didelė |
(6) Labai didelė |
|
STRATEGIJOS TIKSLŲ NEPASIEKIMO RIZIKOS (S) |
Neįgyvendintas 1 X-Matrix rodiklis |
Neįgyvendinti nuo 2 iki 4 X-Matrix rodiklių |
Neįgyvendinti nuo 4 iki 6 X-Matrix rodiklių |
Neįgyvendinti nuo 6 iki 8 X-Matrix rodiklių |
Neįgyvendinti nuo 8 iki 10 X-Matrix rodiklių |
Neįgyvendinti daugiau kaip 10 X-Matrix rodiklių |
FINANSINĖS RIZIKOS (F) |
Nuostolis per metus mažiau nei 1000 Eur |
Nuostolis per metus nuo 1001 iki 2000 Eur |
Nuostolis per metus nuo 2001 iki 4000 Eur |
Nuostolis per metus nuo 4001 iki 7000 Eur |
Nuostolis per metus nuo 7001 iki 10000 Eur |
Nuostolis per metus nuo 10001 Eur |
REPUTACINĖS RIZIKOS (R) |
Pavieniai neigiami pranešimai regioninėse (miesto / rajono) žiniasklaidos priemonėse |
Nepasiekia nacionalinės žiniasklaidos, tačiau neigiamai minima socialiniuose tinkluose (Facebook, Twitter ir kt.) |
Neigiamas pranešimas nacionalinės žiniasklaidos priemonėse (pvz., pagrindiniai dienraščiai, delfi.lt ir kt.) |
Pasikartojantys neigiami pranešimai nacionalinės žiniasklaidos priemonėse ir socialiniuose tinkluose, neigiama viešoji nuomonė |
Neigiama viešoji nuomonė, valstybės institucijų kritika, pasikartojantis nacionalinės žiniasklaidos neigiamas dėmesys |
Reputacinė krizė. Ilgalaikė (trunkanti ilgiau nei 6 mėnesius) neigiama viešoji nuomonė, valstybės institucijų kritika, tarptautinės ir / ar nacionalinės žiniasklaidos dėmesys |
Neigiama vieno ar kelių fizinių asmenų nuomonė apie LTSA darbuotoją |
Neigiama fizinių, asmenų nuomonė apie daugiau nei 5 LTSA darbuotojus |
Neigiama LTSA klientų ar socialinių partnerių (tiek fizinių, tiek juridinių asmenų) bei valstybinių įstaigų nuomonė apie daugiau nei 5 LTSA darbuotojus |
Neigiama LTSA klientų ar socialinių partnerių (tiek fizinių, tiek juridinių asmenų) bei valstybinių įstaigų darbuotojų nuomonė apie LTSA kaip įstaigą |
Neigiama LTSA klientų ar socialinių partnerių (tiek fizinių, tiek juridinių asmenų), valstybinių įstaigų (Susisiekimo ministerijos, Vyriausybės ir pan.) atstovų bei žiniasklaidos nuomonė apie LTSA kaip įstaigą ir jos darbuotojus |
Neigiama LTSA klientų ar socialinių partnerių (tiek fizinių, tiek juridinių asmenų), valstybinių įstaigų (Susisiekimo ministerijos, Vyriausybės ir pan.) atstovų bei žiniasklaidos nuomonė apie LTSA kaip įstaigą, LTSA klientai / socialiniai partneriai nenori bendradarbiauti su LTSA bei nepasitiki jos darbuotojais ir teikiamomis paslaugomis |
|
TEISINĖS NEATITIKTIES RIZIKOS (T) |
LTSA teikiamas pretenzijas[1] (skundus) nagrinėja skyrių / departamentų darbuotojai |
LTSA teikiamas pretenzijas (skundus) nagrinėja LTSA teisininkas / PRVS specialistas |
Pretenzijos (skundai) pasiekia neteismines ginčų nagrinėjimo institucijas (ginčų komisijas, Seimo kontrolierių, Susisiekimo ministeriją ir pan.) |
Teisminiai procesai, sankcijų paskyrimas, kurios neigiamai veikia LTSA veiklą iki 3 mėn. |
Teisminiai procesai, sankcijų paskyrimas, kurios neigiamai veikia LTSA veiklą nuo 3 iki 6 mėn. |
Teisminiai procesai, sankcijų paskyrimas, kurios neigiamai veikia LTSA veiklą daugiau kaip 6 mėn. |
(8 pav.)
IV SKYRIUS
KASMETINIS RIZIKŲ IDENTIFIKAVIMO PROCESAS
14. Kasmetinis rizikų identifikavimas LTSA struktūrinių padalinių vadovų atliekamas vieną kartą einamųjų metų III ketvirtį užpildant Politikos 1 priedą, kuris ne vėliau kaip iki einamųjų metų spalio 1 d. el. paštu suderinamas su LTSA rizikų registro kuratoriumi ir įkeliamas bei pasirašomas LTSA dokumentų valdymo sistemoje „Avilys“ (10 pav.).
Funkcijos Atliekami procesai Rizikos Apibūdinamas Rizikos Balai
pavadinimas vykdant funkciją neigiamas rizikos grupė nuo 1 iki 6
poveikis
(10 pav.)
V SKYRIUS
RIZIKŲ REITINGAVIMO IR VALDYMO PROCESAS
15. LTSA rizikų registro kuratorius peržiūri identifikuotas rizikas, kurias gali koreguoti: papildyti naujomis rizikomis, eliminuoti identifikuotas rizikas, tikslinti ir / arba koreguoti rizikų įvertinimus.
16. LTSA rizikų registro kuratorius įvertina identifikuotas rizikas ir įtraukia pagrįstas rizikas į LTSA rizikų registrą bei numato priemones rizikai valdyti (Politikos 2 priedas). Jeigu keli LTSA darbuotojai identifikavo tas pačias rizikas, rizikos nedubliuojamos (šalia rizikos nurodomi visi jas identifikavę darbuotojai).
17. LTSA rizikų registro kuratorius apskaičiuoja identifikuotų rizikų reitingą (Rizikos reitingas = tikimybė x poveikis) (11 pav.).
(11 pav.)
18. Atlikus rizikų reitingavimą, sudaromas arba papildomas LTSA struktūrinių padalinių rizikų žemėlapis, kuris vizualiai atskleidžia, kiek (skaičius) ir kokių (spalva, parenkama pagal 11 pav.) rizikų egzistuoja struktūriniame padalinyje (12 pav.), kurias turi būti siekiama perkelti į toleruojamą lygį (žalia ir geltona spalvos).
(12 pav.)
19. LTSA rizikų registras ir struktūrinių padalinių rizikų žemėlapiai viešai skelbiami LTSA intranete (https://vkti.sharepoint.com/sites/LTSA/SitePages/Page/ApieMus.aspx).
20. LTSA rizikų registre nurodomi konkretūs veiksmai, užtikrinantys rizikos pasireiškimo tikimybės bei poveikio minimizavimą ir / arba eliminavimą, priskiriami atsakingi asmenys, reikalingi ištekliai bei priemonių įgyvendinimo terminai. Suderinus su LTSA direktoriumi, atsakingiems asmenims sukuriamos užduotys LTSA informacinėje sistemoje „Avilys“, kurių vykdymą (nevykdymą) prižiūri LTSA rizikų registro kuratorius.
21. LTSA rizikų registre numatytų rizikų valdymo priemonių įgyvendinimo priežiūra atliekama nuolat. Įgyvendinus rizikų valdymo priemones, peržiūrimas rizikos reitingas ir atliekamos rizikų žemėlapio korekcijos. Tuo atveju, jeigu įgyvendinus numatytas priemones rizikos reitingas nesumažėjo, atliekama priežasčių analizė (kodėl rizikos reitingas nepasikeitė) ir numatomos naujos priemonės, už priemonių įgyvendinimą atsakingi asmenys, reikalingi ištekliai bei priemonių įgyvendinimo terminai.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Pakeitimai:
1.
Lietuvos transporto saugos administracija, Įsakymas
Nr. 2BE-364, 2020-11-13, paskelbta TAR 2020-11-13, i. k. 2020-23903
Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 16 d. įsakymo Nr. 2BE-22 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos rizikų valdymo politikos patvirtinimo“ pakeitimo