Suvestinė redakcija nuo 2023-08-12
Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-03-31, i. k. 2020-06678
LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ORO UOSTŲ, ORO VEŽĖJŲ, SUBJEKTŲ ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių AVIACIJOS SAUGUMO, AVIACIJOS SAUGUMO MOKYMO IR AVIACIJOS SAUGUMO KOKYBĖS KONTROLĖS PROGRAMŲ RENGIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2020 m. kovo 31 d. Nr. 2BE-112
Vilnius
Vadovaudamasis Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 1613-7 „Dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos patvirtinimo“, 5.1.1.2 papunkčiu:
Preambulės pakeitimai:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
1. Tvirtinu Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių, aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiu galios Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2010 m. gegužės 27 d. įsakymą Nr. 4R-100 „Dėl oro uostų, oro vežėjų ir subjektų aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas:
PATVIRTINTA
Lietuvos transporto saugos administracijos
direktoriaus
2020 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 2BE-112
Oro uostų, oro vežėjų, SUBJEKTŲ ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašas
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių, aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos Respublikos oro uostų, oro vežėjų, subjektų, taikančių aviacijos saugumo priemones ir veikiančių oro uosto teritorijoje ar už jos ribų ir tiekiančių prekes arba teikiančių paslaugas oro uostuose ar per juos (toliau – subjektai), ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių (toliau kartu – įmonės) aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarką.
2. Aprašas parengtas atsižvelgiant į 2008 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 300/2008 dėl civilinės aviacijos saugumo bendrųjų taisyklių ir panaikinantį Reglamentą (EB) Nr. 2320/2002 su visais pakeitimais, 2009 m. balandžio 2 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 272/2009, kuriuo papildomi Reglamento (EB) Nr. 300/2008 Europos Parlamento ir Tarybos priede nustatyti bendrieji pagrindiniai civilinės aviacijos saugumo standartai, su visais pakeitimais, 2015 m. lapkričio 5 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) Nr. 2015/1998, kuriuo nustatomos išsamios bendrųjų pagrindinių aviacijos saugumo standartų įgyvendinimo priemonės, su visais pakeitimais, 2017 m. kovo 1 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2017/373, kuriuo nustatomi oro eismo valdymo ir oro navigacijos paslaugų teikėjų, kitų oro eismo valdymo tinklo funkcijų vykdytojų ir tų subjektų priežiūros bendrieji reikalavimai, panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 482/2008, įgyvendinimo reglamentai (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 ir (ES) 2016/1377 ir iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 677/2011, su visais pakeitimais, Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 17 priede ir Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) 8973 dokumente nustatytus aviacijos saugumo standartus ir rekomenduojamą praktiką, ICAO 9985 dokumento ir Europos civilinės aviacijos konferencijos (toliau – ECAC) 30 dokumento nuostatas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
21. Apraše vartojama sąvoka aviacijos saugumo kultūra – su aviacijos saugumu susijusių normų, nuostatų bei vertybių visuma, taikoma kasdienėje įmonės veikloje ir pasireiškianti visų įmonės darbuotojų veiksmuose bei elgesyje.
Papildyta punktu:
Nr. 2BE-196, 2023-08-11, paskelbta TAR 2023-08-11, i. k. 2023-16172
3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (EB) Nr. 300/2008, Reglamente (EB) Nr. 272/2009, Reglamente (ES) 2015/1998, Reglamente (ES) 2017/373.
Punkto pakeitimai:
Nr. 2BE-196, 2023-08-11, paskelbta TAR 2023-08-11, i. k. 2023-16172
II skyrius
ORO UOSTŲ, ORO VEŽĖJŲ, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMŲ RENGIMO METODINIAI NURODYMAI
4. Oro uostai rengia oro uosto aviacijos saugumo programas pagal tipinę oro uosto aviacijos saugumo programos struktūrą (1 priedas) ir atsižvelgdami į vykdomos veiklos pobūdį.
5. Oro vežėjai rengia oro vežėjų aviacijos saugumo programas pagal tipinę oro vežėjo aviacijos saugumo programos struktūrą (2 priedas) ir atsižvelgdami į vykdomos veiklos pobūdį.
6. Subjektai rengia aviacijos saugumo programas pagal tipinę subjekto aviacijos saugumo programos struktūrą (3 priedas) ir atsižvelgdami į vykdomos veiklos pobūdį.
7. Oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės aviacijos saugumo programas rengia pagal tipinę oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės aviacijos saugumo programos struktūrą (4 priedas).
8. Įmonės, rengdamos aviacijos saugumo programas (toliau – saugumo programa), užtikrina, kad:
8.1. iš nacionalinių ir tarptautinių teisės aktų, reglamentuojančių aviacijos saugumo priemonių taikymą, į įmonės aviacijos saugumo programą būtų perkeltos visos aviacijos saugumo priemonės, kurias įmonė privalo taikyti;
9. Rengiant oro vežėjų ir subjektų aviacijos saugumo programas turi būti atsižvelgta į reikalavimus, galiojančius oro uoste, kuriame ar per kurį yra vykdoma įmonės veikla.
III skyrius
ORO UOSTŲ, ORO VEŽĖJŲ, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių AVIACIJOS SAUGUMO MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO METODINIAI NURODYMAI
11. Įmonės aviacijos saugumo mokymo programoje (toliau – mokymo programa) turi būti aprašyta:
11.3. dokumentai, pagal kuriuos parengta mokymo programa (nurodomi tarptautiniai ir nacionaliniai teisės aktai ir dokumentai, kuriais remiantis parengta mokymo programa);
11.5. darbuotojai, kuriems taikomi Reglamente (ES) 2015/1998 nustatyti įdarbinimo reikalavimai (nurodoma pagal įmonėje asmenų vykdomas funkcijas). Oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės mokymo programoje nurodomi darbuotojai: skrydžių vadovai ir kiti darbuotojai, kuriems pagal jų darbo pobūdį reikia nelydimiems patekti į oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės kontroliuojamąją zoną;
11.6. įdarbinimo procedūros (aprašomos pagal Aprašo 11.5 papunktį išvardytų asmenų įdarbinimo procedūros);
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
11.7. mokymų organizavimo tvarka (nurodoma, kas yra atsakingas už įmonės aviacijos saugumo mokymo programos įgyvendinimą, kas ir kokius darbuotojų mokymus organizuoja);
11.8. mokymų vykdymo tvarka (nurodoma, kas vykdo asmenų mokymą, mokymų forma, periodiškumas ir pan.);
11.9. mokymų apskaita (aprašoma mokymų apskaitos tvarka įmonėje, nurodoma, kokią apskaitą ir kokie asmenys pildo, nurodomas apskaitos dokumentų saugojimo terminas);
11.10. mokomų asmenų kategorijos, moduliai, temos, trukmė ir periodiškumas (nurodomos mokomų asmenų kategorijos pagal jų vykdomas funkcijas, moduliai, pagal kuriuos mokomi šie asmenys, moduliuose esančios temos, trukmė valandomis ir mokymų periodiškumas (ši informacija gali būti teikiama atskiru priedu);
11.11. priedai, pateikiami kartu su mokymo programa:
11.11.1. įmonės patvirtinta asmens įdarbinimo anketa, parengta pagal Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo mokymo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. 3-193 „Dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo mokymo programos patvirtinimo“, reikalavimus;
11.11.3. aviacijos saugumo mokymo moduliai ir temos (pateikiami kaip priedas tais atvejais, jeigu jie neaprašyti mokymo programoje pagal Aprašo 11.10 papunkčio reikalavimus);
IV skyrius
ORO UOSTŲ, ORO VEŽĖJŲ, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių AVIACIJOS SAUGUMO KOKYBĖS KONTROLĖS PROGRAMŲ RENGIMO METODINIAI NURODYMAI
12. Įmonės aviacijos saugumo kokybės kontrolės programa (toliau – kokybės kontrolės programa) rengiama kaip įmonės saugumo programos dalis.
13. Kokybės kontrolės programoje turi būti nurodyta:
13.1. bendrosios nuostatos (nurodomi kokybės kontrolės programos tikslai ir uždaviniai, vartojamos sąvokos ir terminai, teisės aktai ir dokumentai, pagal kurias parengta programa);
13.2. kokybės kontrolės programos vykdymo priežiūra (išsamiai aprašoma, kaip administruojamos aviacijos saugumo kokybės kontrolės procedūros, kas ir kokiu būdu kontroliuoja programos įgyvendinimą, kokie vidaus dokumentai (procedūrų aprašai, formos, blankai, registravimo žurnalai, planai, ataskaitos, protokolai ir kt.) bus naudojami atliekant aviacijos saugumo kokybės kontrolės įgyvendinimą;
13.3. kokybės kontrolės užtikrinimo organizacinė struktūra (nurodoma, kas įmonėje atsakingas už kokybės kontrolės programos įgyvendinimą ir priežiūrą, aprašoma, kas ir kaip sudaro auditų, įgyvendinimo patikrinimų ir bandymų grupes ar paskiria atsakingą darbuotoją įgyvendinti šias aviacijos saugumo kokybės kontrolės priemones);
13.4. už kokybės kontrolės įgyvendinimą ir priežiūrą atsakingas asmuo (nurodomas ne konkretus asmuo (vardas ir pavardė), o asmens pareigos įmonėje). Jei už atskiras kokybės kontrolės sritis yra atsakingi skirtingi asmenys, jie taip pat nurodomi kokybės kontrolės programoje. Rekomenduojama nurodyti, kad už kokybės kontrolės programos vykdymą ir priežiūrą yra atsakingas įmonės direktoriaus paskirtas asmuo arba darbuotojas, kurio viena iš tiesioginių funkcijų yra įmonės kokybės kontrolės programos įgyvendinimas ir priežiūra. Tais atvejais, kai už kokybės kontrolės įgyvendinimą ir priežiūrą yra atsakingas darbuotojas, kurio viena iš tiesioginių pareigų ir yra įmonės kokybės kontrolės programos įgyvendinimas ir priežiūra, pridedama šio darbuotojo pareigybės aprašymo kopija;
13.5. darbuotojų, atsakingų už kokybės kontrolės programos ar tam tikrų jos dalių įgyvendinimą, pareigos, teisės, kvalifikacija ir atsakomybė (nurodomos konkrečios funkcijos kokybės kontrolės priemonėms įgyvendinti; konkrečios asmenų teisės ir kaip šios teisės užtikrinamos; nurodomi konkretūs kvalifikacijos reikalavimai kokybės kontrolės priemones taikantiems asmenims ir aprašoma, kaip įmonė organizuoja šių asmenų parinkimą bei užtikrina jų atitiktį kvalifikacijos reikalavimams; nurodoma, kokios pasekmės asmeniui kyla už netinkamą kokybės kontrolės programos įgyvendinimą);
13.6. kokybės kontrolės priemonės: nurodomos konkrečios kokybės kontrolės priemonės, kurios naudojamos vykdant aviacijos saugumo kokybės kontrolės programą, priemonių tikslai bei uždaviniai; nurodomas kiekvienos kokybės kontrolės priemonės turinys, t. y. kokios aviacijos saugumo sritys, objektai, procedūros ir kt. bus tikrinama naudojant šią priemonę. Nurodomas kiekvienos kokybės kontrolės priemonės naudojimo dažnis, t. y. kiek kartų per mėnesį, ketvirtį, metus bus naudojama ši priemonė (aviacijos saugumo auditas, kurio metu turi būti patikrinamos visos oro uosto, oro vežėjo, subjekto ir oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės taikomos aviacijos saugumo sritys, turi būti atliekamas ne rečiau kaip kartą per metus; aviacijos saugumo įgyvendinimo patikrinimai (neįskaičiuojant pakartotinių aviacijos saugumo patikrinimų, kurių metu tikrinama, kaip ištaisyti ankstesnių patikrinimų metu nustatyti trūkumai) turi būti atliekami ne rečiau kaip kartą per metus visose taikomose aviacijos saugumo srityse; oro uosto per metus atliekamų aviacijos saugumo bandymų skaičius įvairiose aviacijos saugumo srityse (bent patekimo į riboto patekimo zoną kontrolės; keleivių ir rankinio bagažo patikrinimo; asmenų, išskyrus keleivius, ir jų vežamų daiktų patikrinimo; krovinių skyriaus bagažo apsaugos (išskyrus atvejus, kai patikrinti krovinių skyriaus bagažai yra oro uosto riboto patekimo zonos svarbiausioje dalyje)) turi būti ne mažesnis už 30 procentų aviacijos saugumo funkcijas vykdančių darbuotojų skaičių, bet ne mažiau nei 10 bandymų per metus; subjekto per metus atliekamų aviacijos saugumo bandymų skaičius įvairiose aviacijos saugumo srityse (bent krovinių ir pašto tikrinimo, krovinių ir pašto apsaugos (išskyrus atvejus, kai patikrinti kroviniai ir paštas yra oro uosto riboto patekimo zonos svarbiausioje dalyje), orlaivio atsargų tikrinimo ir orlaivio atsargų apsaugos (išskyrus atvejus, kai patikrintos orlaivio atsargos yra oro uosto riboto patekimo zonos svarbiausioje dalyje), oro vežėjų pašto ir oro vežėjų medžiagų apsaugos srityse) turi būti ne mažesnis už 10 procentų aviacijos saugumo funkcijas vykdančių darbuotojų skaičių, bet ne mažiau nei 8 bandymai per metus; oro vežėjo per metus atliekamų aviacijos saugumo bandymų skaičius įvairiose aviacijos saugumo srityse (bent orlaivio saugumo nuodugnaus patikrinimo ir orlaivio apsaugos) turi būti ne mažesnis už 7 procentų aviacijos saugumo funkcijas vykdančių darbuotojų skaičių, bet ne mažiau nei 8 bandymai per metus; oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės ne mažiau kaip 1 kartą per 12 mėnesių kiekviename objekte atlieka kiekvienos aviacijos saugumo srities (įskaitant ir kibernetinę erdvę) saugumo priemonių bandymą; bandymai gali būti atliekami ir kitose aviacijos saugumo srityse (pvz., draudžiamų daiktų apsauga riboto patekimo zonoje; bagažo priklausomybės nustatymas; patruliavimas, stebėjimas ir kita fizinė kontrolė; transporto priemonių tikrinimas ir kt.).
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 2BE-196, 2023-08-11, paskelbta TAR 2023-08-11, i. k. 2023-16172
13.7. kokybės kontrolės priemonių įgyvendinimas (nurodomos kiekvienos kokybės kontrolės priemonės naudojimo procedūros ir veiksmai atliekami naudojant priemonę);
13.8. audito rezultatų apskaitos ir registravimo priemonės (nurodomos konkrečios apskaitos ir registravimo formos (blankai, registracijos žurnalai, ataskaitos, protokolai, kt.), kaip jos pildomos, kam teikiamos ir pan.);
13.9. trūkumų taisymas (nurodoma trūkumų priežasties analizė, trūkumų taisymo priemonės (ar bus rengiamas trūkumų taisymo planas, kokiais atvejais jo nereikės ir kt.), trūkumų taisymo terminai (nuspręsti, ar jis bus vienodas, ar priklausomai nuo trūkumo pobūdžio terminai skirsis), nurodoma, kas ir kokiu būdu užtikrins, kad trūkumai bus ištaisyti tinkamai ir laiku; nurodoma, kad po trūkumų taisymo atliekamas pakartotinis patikrinimas siekiant įsitikinti, kad trūkumai ištaisyti tinkamai).
V skyrius
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
14. Įmonės vadovas turi užtikrinti, kad programos būtų periodiškai peržiūrimos ir atnaujinamos atsižvelgiant į aviacijos saugumo auditorių pateiktas pastabas ir rekomendacijas, nacionalinių ir tarptautinių teisės aktų, reglamentuojančių aviacijos saugumo priemonių taikymą, pakeitimus, pakitusius grėsmių ir rizikų vertinimų rezultatus, taip pat atsižvelgiant į kitus aviacijos saugumo darbuotojų funkcijų vykdymui įtaką darančius pokyčius. Programos keičiamos ir atnaujinamos Aprašo nustatyta tvarka.
Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo
1 priedas
ORO UOSTO AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMOS STRUKTŪRA
1. Tarptautiniai įsipareigojimai ir organizacijos:
1.1. Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europos civilinės aviacijos konferencija (ECAC) , Europos Sąjungos (ES) institucijos ir šių organizacijų tikslai;
2. Nacionaliniai įsipareigojimai ir organizacijos:
2.1. Lietuvos Respublikos aviacijos saugumo priežiūrą ir koordinavimą vykdančios įgaliotosios institucijos;
3. Oro uosto saugumo politika ir organizavimas:
3.2. oro uosto saugumo organizavimas ir atsakomybė tenkanti oro uosto valdytojui, oro navigacijos paslaugų teikėjui, oro vežėjams ir subjektams;
3.3. oro uosto aviacijos saugumo komisija:
3.5. aviacijos saugumo kultūra (priemonės, kuriomis didinamas darbuotojų informuotumas apie vidaus subjektų keliamas grėsmes ir puoselėjama saugumo kultūra).
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
4. Oro uosto fizinės charakteristikos ir infrastruktūra:
5. Oro uosto saugumo priemonės ir procedūros:
5.1. patekimo kontrolės priemonės:
5.1.1. zonų aprašymas (nekontroliuojama zona, kontroliuojama zona, riboto patekimo zonos, riboto patekimo zonos svarbiausios dalys, atribotosios zonos (kai taikoma));
5.3. oro uosto stebėjimas, patruliavimas ir kita fizinė kontrolė bei navigacinių įrenginių apsauga:
5.5. keleivių ir jų rankinio bagažo tikrinimas:
5.6. specialios saugumo priemonės taikomos tam tikriems asmenims ir / ar jų bagažui:
5.7. kitų nei keleiviai asmenų ir įgulos narių tikrinimas:
5.8. oro uosto atsargų saugumo kontrolė:
5.10. orlaivių krovinių skyriuje vežamo bagažo saugumo kontrolė:
5.11. krovinių ir pašto saugumo kontrolė:
51. Kibernetinis saugumas:
51.2. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemos ir duomenys;
51.3. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemų ir duomenų apsauga nuo kibernetinių išpuolių;
Papildyta punktu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
6. Papildomos saugumo priemonės:
7. Kokybės kontrolė:
7.1. kokybės kontrolės užtikrinimo organizacinė struktūra ir vykdymo priežiūra:
7.2. atitikties stebėsenos veiklos rūšys:
8. Darbuotojų atranka:
9. Asmenų mokymas:
9.1. mokymų apibūdinimas tokioms asmenų grupėms (jei taikoma):
9.1.3. oro vežėjo paštą ir medžiagas, orlaivio atsargas ir oro uosto atsargas tikrinantiems asmenims;
9.1.5. patekimo kontrolę oro uoste vykdantiems, taip pat priežiūros ir patruliavimo funkcijas atliekantiems asmenims;
9.1.9. asmenims, vykdantiems krovinių ir pašto saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą, arba tiems, kurie gali patekti prie identifikuojamų oro transportu vežamų krovinių arba identifikuojamo oro pašto;
9.1.10. asmenims, vykdantiems oro vežėjo pašto ir medžiagų, orlaivio atsargų ir oro uosto atsargų saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą;
9.1.11. asmenims, kurie tiesiogiai vadovauja saugumo kontrolę vykdantiems asmenims (vidurinės grandies vadovams);
9.1.14. asmenims, atsakingiems už kibernetinio saugumo priemonių įgyvendinimą ir taikymą.
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
10. Veiksmai ypatingomis aplinkybėmis:
Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos
paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo,
aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo
kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo
2 priedas
ORO VEŽĖJO AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMOS STRUKTŪRA
1. Tarptautiniai įsipareigojimai ir organizacijos:
1.1. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europos civilinės aviacijos konferencija (ECAC), Europos Sąjungos (ES) institucijos, Europos aviacijos saugos agentūra (EASA) ir šių organizacijų tikslai;
2. Nacionaliniai įsipareigojimai ir organizacijos:
2.1. Lietuvos Respublikos aviacijos saugumo priežiūrą ir koordinavimą vykdančios įgaliotosios institucijos (tais atvejais, kai orlaivis registruotas kitoje valstybėje, taip pat – tos valstybės aviacijos saugumo priežiūrą vykdanti įgaliotoji institucija);
3. Oro vežėjo aviacijos saugumo politika ir organizavimas:
3.4. oro vežėjo veikla ir bendradarbiavimas užtikrinant aviacijos saugumą su antžeminio aptarnavimo bei kitas paslaugas oro vežėjui teikiančioms įmonėmis bei šių įmonių atsakomybė už saugumo kontrolės priemonių taikymą;
3.5. aviacijos saugumo kultūra (priemonės, kuriomis didinamas darbuotojų informuotumas apie vidaus subjektų keliamas grėsmes ir puoselėjama saugumo kultūra).
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
4. Keleivių ir rankinio bagažo saugumas:
4.2. išvykstančių keleivių patikrinimas:
4.3. su persėdimu vykstančių (transferinių) keleivių patikrinimas:
4.5. rankinio bagažo patikrinimas:
4.8. ypatingų kategorijų keleivių aptarnavimas:
5. Krovinių skyriaus bagažo saugumas:
5.3. keleivių apklausa:
5.4. išvykstančių keleivių krovinių skyriaus bagažo patikrinimas:
5.5. su persėdimu vykstančių (transferinių) keleivių krovinių skyriaus bagažo patikrinimas:
5.8. ginklų ir šaudmenų vežimas:
5.8.2. priėmimo tvarka:
6. Įgulos narių ir jų bagažo patikrinimas ir apieškojimas rankomis:
7. Bagažo priklausomybės nustatymas:
7.2. bagažo priklausomybės nustatymo procedūros:
7.3. nelydimo krovinių skyriaus bagažo tikrinimas:
8. Orlaivių saugumas:
8.2. orlaivių saugumo nuodugnus patikrinimas:
9. Orlaivio atsargų saugumas:
9.2. orlaivio atsargų saugumo priemonės:
10. Oro vežėjo paštas ir medžiagos:
10.2. saugumo priemonės;
11. Krovinių ir pašto saugumas:
11.2. krovinių ir pašto saugumas:
11.3. nelydimo krovinių skyriaus bagažo ir asmeninių daiktų, kurie vežami kaip krovinys, saugumas:
111. Kibernetinis saugumas:
111.2. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemos ir duomenys;
111.3. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemų ir duomenų apsauga nuo kibernetinių išpuolių;
Papildyta punktu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
12. Darbuotojų atranka:
13. Darbuotojų mokymas:
13.1. mokymų apibūdinimas tokioms darbuotojų grupėms:
13.1.6. asmenys, vykdantys krovinių ir pašto saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą, arba kurie gali patekti prie identifikuojamų oro transportu vežamų krovinių arba identifikuojamo oro pašto;
13.1.8. asmenys, vykdantys oro vežėjo pašto ir medžiagų bei orlaivio atsargų saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą;
13.1.9. asmenys, atsakingi už kibernetinio saugumo priemonių įgyvendinimą ir taikymą.
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
14. Veiksmai ypatingomis aplinkybėmis:
14.1. veiksmų ypatingomis aplinkybėmis planavimas;
14.1.3. veiksmai, orlaivyje aptikus įtarimą keliantį ar vežti draudžiamą daiktą, įskaitant galimai sprogstamąjį įtaisą;
15. Pranešimas apie incidentus:
16. Kokybės kontrolė:
16.1. kokybės kontrolės užtikrinimo organizacinė struktūra ir vykdymo priežiūra:
16.2. atitikties stebėsenos veiklos rūšys:
17. Vietos procedūros:
Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos
paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo,
aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo
kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo
3 priedas
Subjekto AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMOS STRUKTŪRA
1. Tarptautiniai įsipareigojimai ir organizacijos:
1.1. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europos civilinės aviacijos konferencija (ECAC), Europos Sąjungos (ES) institucijos ir šių organizacijų tikslai;
2. Nacionaliniai įsipareigojimai ir organizacijos:
2.1. Lietuvos Respublikos aviacijos saugumo priežiūrą ir koordinavimą vykdančios įgaliotosios institucijos;
3. Subjekto saugumo politika ir organizavimas:
3.4. aviacijos saugumo kultūra (priemonės, kuriomis didinamas darbuotojų informuotumas apie vidaus subjektų keliamas grėsmes ir puoselėjama saugumo kultūra).
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
4. Saugumo kontrolės priemonės:
4.1. patalpų fizinės saugumo priemonės ir patekimo kontrolė:
4.2. atsargų (krovinių ir pašto, oro vežėjo pašto ir medžiagų, orlaivio atsargų ir oro uosto atsargų) saugumas:
4.2.2. reguliuojamo subjekto, žinomo siuntėjo, reguliuojamo orlaivio atsargų tiekėjo statuso suteikimo sąlygos ir tvarka (jei taikoma);
41. Kibernetinis saugumas:
41.2. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemos ir duomenys;
41.3. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemų ir duomenų apsauga nuo kibernetinių išpuolių;
Papildyta punktu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
5. Kokybės kontrolė:
5.1. kokybės kontrolės užtikrinimo organizacinė struktūra ir vykdymo priežiūra:
5.2. atitikties stebėsenos veiklos rūšys:
6. Darbuotojų atranka:
7. Asmenų mokymas:
7.1. mokymų apibūdinimas tokioms asmenų grupėms (jei taikoma):
7.1.1. asmenis, rankinį bagažą, nešamus daiktus ir krovininių skyriaus bagažą tikrinantiems asmenims;
7.1.3. oro vežėjo paštą ir medžiagas, orlaivio atsargas ir oro uosto atsargas tikrinantiems asmenims;
7.1.5. patekimo kontrolę oro uoste vykdantiems, taip pat priežiūros ir patruliavimo funkcijas atliekantiems asmenims;
7.1.9. asmenims, vykdantiems krovinių ir pašto saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą, arba tiems, kurie gali patekti prie identifikuojamų oro transportu vežamų krovinių arba identifikuojamo oro pašto;
7.1.10. asmenims, vykdantiems oro vežėjo pašto ir medžiagų, orlaivio atsargų ir oro uosto atsargų saugumo kontrolę, išskyrus patikrinimą;
7.1.11. asmenims, kurie tiesiogiai vadovauja saugumo kontrolę vykdantiems asmenims (vidurinės grandies vadovams);
7.1.14. asmenims, atsakingiems už kibernetinio saugumo priemonių įgyvendinimą ir taikymą.
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
8. Veiksmai ypatingomis aplinkybėmis:
Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos
paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo,
aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo
kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo
4 priedas
oro navigacijos paslaugas teikiančios įmonės AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMOS STRUKTŪRA
1. Tarptautiniai įsipareigojimai ir organizacijos:
1.1. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Europos civilinės aviacijos konferencija (ECAC), Europos Sąjungos (ES) institucijos, Eurokontrolė ir šių organizacijų tikslai;
2. Nacionaliniai įsipareigojimai ir organizacijos:
2.1. Lietuvos Respublikos aviacijos saugumo priežiūrą ir koordinavimą vykdančios įgaliotosios institucijos;
3. Saugumo politika ir organizavimas:
3.3. saugumo valdymo sistema:
3.3.1. saugumo rizikos vertinimas ir mažinimas, saugumo stebėjimas ir gerinimas, saugumo peržiūra ir patirties sklaida;
3.3.2. priemonės, kurias naudojant aptinkami saugumo pažeidimai ir atitinkamais saugumo signalais perspėjami darbuotojai;
3.5. visų asmenų, atsakingų už saugumo programoje numatytų priemonių ir procedūrų įgyvendinimą, funkcijos, pareigos, teisės, atsakomybė ir pavaldumo ryšiai;
3.6. aviacijos saugumo kultūra (priemonės, kuriomis didinamas darbuotojų informuotumas apie vidaus subjektų keliamas grėsmes ir puoselėjama saugumo kultūra).
Papildyta papunkčiu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
4. Fizinės charakteristikos ir infrastruktūra:
5. Saugumo priemonės ir procedūros:
5.1. patekimo kontrolės priemonės:
5.3. Neteko galios nuo 2022-01-02
Papunkčio naikinimas:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
51. Kibernetinis saugumas:
51.2. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemos ir duomenys;
51.3. civilinės aviacijos ypatingos svarbos informacinių ir ryšių technologijų sistemų ir duomenų apsauga nuo kibernetinių išpuolių;
Papildyta punktu:
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
6. Papildomos saugumo priemonės:
7. Kokybės kontrolė:
7.1. kokybės kontrolės užtikrinimo organizacinė struktūra ir vykdymo priežiūra:
7.2. atitikties stebėsenos veiklos rūšys:
8. Darbuotojų patikimumo kontrolė:
9. Veiksmai ypatingomis aplinkybėmis:
Pakeitimai:
1.
Lietuvos transporto saugos administracija, Įsakymas
Nr. 2BE-360, 2021-12-28, paskelbta TAR 2021-12-28, i. k. 2021-27355
Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. kovo 31 d. įsakymo Nr. 2BE-112 „Dėl Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo
2.
Lietuvos transporto saugos administracija, Įsakymas
Nr. 2BE-196, 2023-08-11, paskelbta TAR 2023-08-11, i. k. 2023-16172
Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. kovo 31 d. įsakymo Nr. 2BE-112 „Dėl Oro uostų, oro vežėjų, subjektų ir oro navigacijos paslaugas teikiančių įmonių aviacijos saugumo, aviacijos saugumo mokymo ir aviacijos saugumo kokybės kontrolės programų rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo