Suvestinė redakcija nuo 2024-03-14 iki 2024-12-02

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2023-09-25, i. k. 2023-18629

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ASMENS SU NEGALIA DALYVUMO UŽTIKRINIMO 2024–2026 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugsėjo 25 d. Nr. A1-622

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo 25 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.11 papunktį:

1. Tvirtinu Asmens su negalia dalyvumo užtikrinimo 20242026 metų veiksmų planą (pridedama).

2. Rekomenduoju savivaldybės administravimo subjektams ir nevyriausybinėms organizacijoms, atstovaujančioms asmenims su negalia, dalyvauti įgyvendinant šio įsakymo 1 punkte nurodytą planą.

3. Pavedu šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

4. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                               Monika Navickienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro

2023 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. A1-622

 

 

ASMENS SU NEGALIA DALYVUMO UŽTIKRINIMO 2024–2026 METŲ VEIKSMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmens su negalia dalyvumo užtikrinimo 2024–2026 veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas) nustato 2024–2026 metų laikotarpio asmens su negalia dalyvumo užtikrinimo tikslus, uždavinius, priemones tikslams ir uždaviniams įgyvendinti, priemonių įgyvendinimo laikotarpius, asignavimus, už priemonių įgyvendinimą atsakingus subjektus, priemonių vertinimo kriterijus ir jų reikšmes

2. Veiksmų plano paskirtis – užtikrinti ir įgyvendinti asmens su negalia teises, sukuriant palankią aplinką ir sąlygas asmenims su negalia lygiai su kitais visuomenės nariais oriai, savarankiškai gyventi Lietuvoje, skatinant asmens su negalia dalyvumo galimybes visose gyvenimo srityse, taip pat skatinti valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas bendradarbiauti tarpusavyje bei su nevyriausybinėmis organizacijomis, atstovaujančiomis asmenims su negalia (toliau – NVO).

3. Veiksmų plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

4. Nepaisant teigiamų tendencijų ir pasiektos pažangos negalios srityje, asmenys su negalia vis dar susiduria su daugybe kliūčių, trukdančių pasinaudoti savo teisėmis ir būti visiškai savarankiškiems. Europos Sąjungos 2021–2030 m. neįgaliųjų teisių strategija prisideda prie Europos socialinių teisių ramsčio įgyvendinimo. Žmonių savarankiškumas yra vienas iš pagrindinių Europos Sąjungos 2021–2030 m. neįgaliųjų teisių strategijos prioritetų: asmenys su negalia turi teisę pasirinkti, su kuo ir kur nori gyventi. 2021 m. kovo 4 d. Europos Komisijos komunikate Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Europos socialinių teisių ramsčio veiksmų planas“ (COM/2021/102) vienas iš svarbiausių Europos Sąjungos (toliau – ES) tikslų yra iki 2030 m. sumažinti žmonių, kuriems gresia skurdas, socialinė atskirtis, skaičių bent 15 mln. (ES gyvena 87 mln. žmonių su negalia). Šiam tikslui įgyvendinti yra svarbus kiekvienos ES valstybės narės indėlis ir konkretūs ilgalaikiai bei kompleksiniai veiksmai.

5. 2021–2030 metų Nacionaliniame pažangos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų Nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, (toliau – Planas) yra nustatyti pagrindiniai ateinančio dešimtmečio valstybėje siekiami pokyčiai, užtikrinantys pažangą socialinėje, ekonominėje, aplinkos bei saugumo srityse, ir sutelkti finansavimo šaltiniai šiems pokyčiams įgyvendinti. Planas įpareigoja, įgyvendinant Plano uždavinius ir rengiant nacionalines plėtros programas, užtikrinti lygių galimybių principą, jį įtraukiant į visas politikos sritis. Siekdama įgyvendinti ilgalaikius Plano strateginius tikslus ir uždavinius, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – SADM) parengė penkias plėtros programas, kurios yra labai reikšmingos gerinant asmenų su negalia padėtį: 1) 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įtraukios darbo rinkos plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 929 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įtraukios darbo rinkos plėtros programos patvirtinimo“; 2) 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos šeimos politikos stiprinimo plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 930 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos šeimos politikos stiprinimo plėtros programos patvirtinimo“; 3) 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 931 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programos patvirtinimo“; 4) 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pajamų nelygybės mažinimo plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 932 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pajamų nelygybės mažinimo plėtros programos patvirtinimo“; 5) 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos neįgaliesiems tinkamos aplinkos visose gyvenimo srityse plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 933 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos neįgaliesiems tinkamos aplinkos visose gyvenimo srityse plėtros programos patvirtinimo“.

6. SADM duomenimis, 2019–2021 m. Lietuvoje mažėjo asmenų su negalia, o 2022 m. jų pradėjo daugėti: 2021 m. gyveno 221 tūkst., o 2022 m. – apie 223 tūkst. asmenų su negalia. 2022 m., palyginti su 2021 m., pastebimas pensinio amžiaus asmenų su negalia ir vaikų su negalia skaičiaus padidėjimas (atitinkamai 60,5 tūkst. ir 16 tūkst.) (žr. 1 pav.). 2022 m., palyginti su 2021 m., stebima darbingo amžiaus asmenų mažėjimo tendencija (atitinkamai 146,7 tūkst. ir 147,5 tūkst.) (žr. 2 pav.).

 

1 pav. Asmenų su negalia skaičiaus dinamika pagal amžiaus grupes 2016–2021 m.

 

2 pav. Darbingo amžiaus asmenų su negalia skaičiaus dinamika pagal darbingumo lygį 2016–2022 m.

 

7. Daugumai (52 procentams) asmenų negalia nustatoma dėl vidaus organų ir kitų sveikatos sutrikimų (pavyzdžiui, kraujotakos sistemos sutrikimų, įvairių navikų, vidaus organų pažeidimų (širdies, žarnyno nepakankamumo), 27 procentams asmenų – dėl judėjimo sutrikimų, 4 procentams – dėl regos, 14 procentų – dėl psichosocialinės (proto ir (ar) intelekto) negalios, 3 procentams – dėl klausos.

8. Vertinant asmenų su negalia pasiskirstymą pagal amžių, daugumą asmenų (65,8 procento) sudaro darbingo amžiaus asmenys. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie SADM duomenimis, 2022 m. sausio 1 d. tik kas trečias iš jų dirbo. Dauguma (per 37 tūkst. asmenų su negalia) dirbo atviroje darbo rinkoje, kiti (4,5 tūkst. asmenų su negalia) – socialinėse įmonėse. Dirbančių atviroje darbo rinkoje asmenų su negalia skaičius reikšmingai nesikeičia, socialinėse įmonėse – jų mažėja, tačiau tikėtini teigiami pokyčiai, atsižvelgiant į tai, kad nuo 2023 m. sausio 1 d. atsivėrė didesnės galimybės asmenims su negalia aktyviai įsitraukti į darbo rinką (asmenims su negalia įsidarbinti atviroje rinkoje padeda vykdomos prevencinės priemonės (lydimoji pagalba įsidarbinus, darbo asistento pagalba, aktyvios darbo rinkos politikos priemonės), o darbdaviams suteikiama reikiama pagalba juos įdarbinant (įdarbinimas subsidijuojant, parama darbo vietos ir darbo aplinkos pritaikymui) ar išlaikant darbo vietą negalią įgijusiam darbuotojui.

9. Lietuvoje asmenų su negalia užimtumo lygis išlieka žemesnis (30,5 procento), palyginti su asmenimis, neturinčiais negalios (59,1 procento) (žr. 3 pav.). 2023 m. I ketvirtį, palyginti su tuo pačiu 2022 m. laikotarpiu, 43 procentais padaugėjo asmenų su negalia, pradėjusiųjų dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse, o jų, baigusių dalyvauti, per pusmetį įsidarbino 58 procentai. Dalyvaujantys darbo rinkoje asmenys su negalia vis dar susiduria su kliūtimis ir iššūkiais, pavyzdžiui, neigiamomis darbdavių ar visuomenės nuostatomis bei vyraujančiais stereotipais, bandydami patekti į darbo rinką ar joje išlikti, sunkumais jiems pritaikant darbo aplinką, mokymosi visą gyvenimą galimybių trūkumu, patirties ir socialinių įgūdžių stoka.

 

 

 

 

 

3 pav. Dirbančių asmenų su negalia užimtumo lygio dinamika 2019–2022 m.

 

10. Įtraukusis ugdymas ir suaugusiųjų mokymasis visą gyvenimą yra svarbūs mažinant asmenų su negalia ir asmenų, neturinčių negalios, užimtumo skirtumus. Įtraukusis ugdymas ir suaugusiųjų mokymosi visą gyvenimą užtikrinimas reikšmingai padeda siekti asmenų su negalia diskriminacijos mažinimo per ilgą laiką, užtikrinti lygias galimybes dalyvauti ir įsitraukti į darbo rinką, būti finansiškai nepriklausomiems, mažinti visuomenėje nusistovėjusius stereotipus. Viena iš pažeidžiamiausių grupių yra vaikai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių ar negalią. Pagrindinė priežastis, dėl kurios vaikai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių ar negalią, nepakankamai įtraukiami į ugdymą, yra mokymosi pagalbos personalo trūkumas, nepritaikyta jų ugdymosi poreikiams aplinka. 2024 m. Lietuvoje bus pradėtas taikyti įtraukiojo ugdymo modelis, kuris įgalins visas bendrojo ugdymo mokyklas atverti duris vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Plano rodikliai numato siektiną reikšmę 2030 m. bendrosiose klasėse ugdyti 90 procentų visų negalią turinčių mokinių (2021 m. – 49,8 procento).

11. Asmenų su negalia skurdo lygis 2022 m. siekė 37 procentus (palyginti su 2020 m., padidėjo 0,9 procento), o ES valstybėse narėse asmenų su negalia skurdo rizikos vidurkis 2020 m. buvo 21,1 procento.

12. Asmenų su negalia skurdo lygį lemia šios glaudžiai susijusios priežastys:

12.1. Asmenys su negalia vis dar lieka viena iš labiausiai diskriminuojamų žmonių grupe Lietuvoje. 2021 m. atlikto šalies gyventojų nuomonės tyrimo dėl socialinių grupių diskriminacijos duomenys atskleidžia, kad, šalies gyventojų nuomone, labiausiai diskriminuojamos grupės Lietuvoje yra asmenys su psichosocialine negalia, asmenys su fizine negalia ir pagyvenę asmenys. Asmenys su negalia diskriminaciją dėl negalios patiria įvairiose srityse – socialinės apsaugos, sveikatos priežiūros, švietimo. Asmenys su negalia susiduria su šiomis pagrindinėmis problemomis – apribotomis jų galimybėmis mokytis, įsidarbinti ir išlikti darbo rinkoje. Asmenys su negalia turi teisę visapusiškai ugdytis, dalyvauti darbinėje veikloje ir visuomeniniame gyvenime, svarbu sudaryti sąlygas visapusiškai jų įtraukčiai į visas sritis.

12.2. Neprieinama viešoji erdvė (t. y. fizinė infrastruktūra – rekreacinės, sporto, turizmo ir kitos erdvės, visuomeniniai statiniai ir gyvenamieji pastatai, viešasis transportas ir viešojo transporto infrastruktūra). Net 65 procentai asmenų su negalia dėl aplinkos neprieinamumo patiria sunkumų savarankiškai gyvendami. Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos nuostatų įgyvendinimo stebėsenos ataskaitos duomenimis, 2022 m. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba sulaukia skundų dėl diskriminacijos dėl negalios. Šie skundai yra susiję su pastatų, miesto infrastruktūros neprieinamumu (dauguma gydymo įstaigų, parkų ir kitų objektų vis dar neprieinami riboto judumo žmonėms), skaitmeninių paslaugų teikimo trūkumais bei socialinių paslaugų stoka.

12.3. Pagalbos ir (ar) paslaugų neprieinamumas sąlygoja asmenų su negalia žemesnį išsilavinimą, socialinę atskirtį, nedarbą ir skurdą. Netinkama, neindividualizuota ir ne laiku suteikta pagalba ir (ar) paslaugos neleidžia asmeniui su negalia ugdytis, įsitraukti į socialinį gyvenimą, darbo rinką. Nustačius asmeniui negalią, nenumatomos priemonės bei tolesni to asmens įsitraukimo į visuomenę ir darbo rinką veiksmai (negalios nustatymo sistema nesusieta su paslaugų (pvz., socialinių, asmeninio asistento ir kt.) ir priemonių (pvz., techninės pagalbos priemonių, būsto pritaikymo ir kt.) poreikio vertinimu ir teikimu. Asmenų su negalia, pasinaudojusių socialinės integracijos priemonėmis, skirtomis jų socialinei atskirčiai mažinti, dalis nuo visų šių priemonių gavėjų skaičiaus 2021 m. sudarė 33 procento.

12.4. Šeimos, auginančios negalią ar specialiųjų poreikių turinčius vaikus, susiduria su kokybiškos ir jų individualius poreikius atitinkančios pagalbos ir (ar) paslaugų trūkumu. Tai sąlygoja neigiamas kompleksines ilgalaikes pasekmes tiek patiems vaikams, tiek jų šeimoms, tiek ir visai visuomenei. Problemai įtakos turi tai, kad teikiamos paslaugos daugiausia orientuojamos į pagalbos negalią ar specialiųjų poreikių turinčiam vaikui užtikrinimą, o ne į jo šeimos (tėvų, brolių, seserų) visapusiškų poreikių užtikrinimą, vertinant visą vaiko aplinką, nustatant, kokios galimos rizikos ir kiti nepalankūs veiksniai egzistuoja aplinkoje, kokie individualūs visų jo šeimos narių poreikiai, kokie veiksniai gali padėti sumažinti skurdo ar socialinės atskirties riziką šeimoje. 2021 m. SADM užsakymu atlikto tyrimo „Paslaugų šeimoms prieinamumo analizė“ rezultatai parodė, kad paslaugų ypač nepakanka šeimoms, kurios augina vaikus su negalia ir (ar) raidos sutrikimais. Tyrimas taip pat atskleidė, kad specializuotų paslaugų vaikams ir jaunuoliams bei jų šeimoms plėtra iš tikrųjų yra svarbi, tikslinėms grupėms reikalingų paslaugų trūksta, o esamos paslaugos neatitinka jų individualių poreikių.

12.5. Dėl nuolatinių sparčių pokyčių informacinių technologijų ir ryšių sektoriuose keičiasi žmonių bendravimo, naudojimosi prekėmis, paslaugomis ir informacija būdai, todėl yra labai svarbu, kad visi žmonės taikytų pažangias technologijas, įskaitant asmenis su negalia ir individualiais poreikiais. Pasikeitusi geopolitinė situacija dėl neišprovokuotos Rusijos Federacijos invazijos į Ukrainą atskleidė asmenims su negalia pateikiamos informacijos apie ekstremaliąsias situacijas gavimo problemas ir trūkumus – Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – VRM) ir Neįgaliųjų reikalų departamento prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Neįgaliųjų reikalų departamentas) 2022 m. atliktos žmonių su negalia apklausos apie jų žinias ir pasirengimą ekstremaliosioms situacijoms duomenimis, 82 procentai asmenų su negalia nurodė suprantantys pateikiamą informaciją apie ekstremaliąsias situacijas. Tik ketvirtadalis (26 procentai) apklausos respondentų nurodė, kad pateikiama informacija apie ekstremaliąsias situacijas jiems yra pritaikyta (pvz., pateiktas titravimas, teksto įgarsinimas, lietuvių gestų kalba, lengvai suprantama kalba ar pritaikytas silpnaregiams). Šiuo metu daugelis asmenų su negalia vis dar neturi galimybių naudotis prieinama informacija ir ryšiais, todėl yra būtina skirti dėmesį prieinamiems bendravimo būdams, sudarant sąlygas asmeniui su negalia gauti informaciją bent vienu jo pasirinktu prieinamu bendravimo būdu: Brailio raštu, garsinėmis ir (ar) vaizdinėmis priemonėmis, lengvai suprantama kalba, prieinama ekrano skaitymo programa. 21 procentų asmenų su negalia (iš jų apie 4 procentai – asmenys su regos negalia, apie 14 procentų – asmenys su intelekto negalia, apie 3 procentai – asmenys su klausos negalia) informacijos prieinamumas yra itin svarbus.

12.6. Lietuvoje dar išlieka didelė problema dėl prekių ir paslaugų prieinamumo asmenims su negalia, neužtikrinamos lygios galimybės. Neįgaliųjų reikalų departamento užsakymu atlikto kokybinio tyrimo „Paslaugų prieinamumo ir gaminių tinkamumo visiems Lietuvoje gyvenantiems vartotojams kuo platesniu mastu“ rezultatų analizė atskleidė, kad, teikdami paslaugas arba gamindami gaminius, paslaugų teikėjai ir (ar) gamintojai daugiausia dėmesio skiria judėjimo negalią turinčių asmenų poreikiams, nevertindami kitokių negalių (regos, klausos, pažinimo, psichosocialinės) turinčių asmenų poreikių, o daug vartotojų negali tinkamai įvertinti prekės kokybės ir ja pasinaudoti dėl netinkamos prekės pakuotės ar informacijos apie prekę pateikimo (netinkamo šrifto, kontrasto, garsinės informacijos ir pan.).

12.7. Nors visuomenės nuostatos apie asmenis su negalia gerėja, svarbu ir toliau aktyviai keisti visuomenės nuostatas ir griauti įsisenėjusius stereotipus apie asmenis su negalia. 2022 m. pabaigoje VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros užsakymu UAB „Spinter tyrimai“ atlikta apklausa atskleidė, kad kas antras (47 procentai) Lietuvos gyventojas neturi atsakymo, kodėl nenorėtų gyventi kaimynystėje su žmonėmis, turinčiais intelekto ar psichosocialinę negalią. Neįgaliųjų reikalų departamento užsakymu UAB „Vilmorus“ atlikta apklausa atskleidė, kad dauguma (65 procentai) apklaustųjų įdarbintų asmenį su negalia savo įmonėje (nesutiktų įdarbinti tik 9 procentai). Nesutinkantieji įdarbinti asmenų su negalia dažniausiai nurodė, kad tokie žmonės negalės kokybiškai dirbti ir pateisinti jų lūkesčių (62 procentai), respondentas neturi žinių apie asmenų su negalia įdarbinimo galimybes ir sąlygas (59 procentai), respondentas neturi žinių, kaip pritaikyti darbo aplinką (44 procentai).

12.8. Nepakankamos NVO atstovų institucinių gebėjimų, asmenų su negalia teisių gynimo, advokacijos, paslaugų organizavimo ir teikimo kompetencijos. Įgyvendinant Neįgaliųjų socialinės integracijos 2021–2023 metų veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2020 m. rugsėjo 8 d. įsakymu Nr. A1-817 „Dėl Neįgaliųjų socialinės integracijos 2021–2023 metų veiksmų plano patvirtinimo“, kasmet Neįgaliųjų reikalų departamentas finansavo neįgaliųjų asociacijų veiklos rėmimo projektus, kurių tikslas – skatinti asmenų su negalia teises ginančių asmenų su negalia asociacijų veiklą, konkurso būdu finansuojant neįgaliųjų asociacijų veiklos rėmimo projektus, skirtus atstovauti asmenims su negalia, ginant jų teises, telkiant asmenis su negalia bendroms veikloms, skatinant asmenis su negalia dalyvauti visuomeniniame gyvenime, didinant asmenų su negalia, jų šeimos narių ir visuomenės informuotumą, tobulinant specialistų kvalifikaciją, teikiant metodinę pagalbą organizacijų nariams. SADM nuolat organizuoja nevyriausybines organizacijas vienijančių nevyriausybinių organizacijų institucinio stiprinimo projektų finansavimo bei nacionalinių nevyriausybinių organizacijų institucinio stiprinimo projektų finansavimo konkursus, kurių tikslas – stiprinti nevyriausybinių organizacijų sektorių, finansuojant veiklas, skirtas nevyriausybinių organizacijų kompetencijoms tobulinti. Nors ir skiriama lėšų nevyriausybinių organizacijų kompetencijoms tobulinti, pastebima, kad nevyriausybinių organizacijų administraciniai ir organizaciniai gebėjimai dar nėra pakankami.

13. Atsižvelgiant į Veiksmų plano 4–12 punktuose aptartą situaciją ir problematiką, svarbu įgyvendinti atitinkamas priemones, siekiant:

13.1. užtikrinti skirtingas negalias turinčių asmenų individualių poreikių tenkinimą, kompleksiškai teikiant bendruomenines paslaugas (socialinės apsaugos, sveikatos priežiūros, švietimo srityse) ir socialinės integracijos priemones ar kitą pagalbą:

13.1.1. plėtoti kompleksiškai teikiamas bendruomenines paslaugas asmenims su negalia ir jų šeimų nariams ir gerinti individualių poreikių vertinimo sistemą;

13.1.2. gerinti pagalbos priemonių prieinamumą asmenims su negalia;

13.1.3. užtikrinti švietimo prieinamumą asmenims, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl negalios, ir didinti jų ugdymo ir švietimo veiksmingumą;

13.2. užtikrinti asmenims su negalia prieinamą aplinką:

13.2.1. tobulinti teisinį reguliavimą fizinės aplinkos prieinamumo srityje, didinti viešųjų erdvių prieinamumą asmenims su negalia, skatinti jų judumą;

13.2.2. tobulinti teisinį reguliavimą informacinės aplinkos prieinamumo srityje, didinti informacinės aplinkos, prekių ir paslaugų prieinamumą asmenims su negalia;

13.3. siekti didesnio asmenų su negalia užimtumo darbo rinkoje, kultūros, sporto, laisvalaikio veiklose:

13.3.1. užtikrinti geresnes asmenų su negalia užimtumo galimybes ir sudaryti palankias sąlygas jiems dalyvauti kultūros, sporto, laisvalaikio veiklose;

13.3.2. užtikrinti geresnes asmenų su negalia užimtumo galimybes ir sudaryti palankias sąlygas jiems dalyvauti darbo rinkoje;

13.4. užtikrinti veiksmingą asmenų su negalia teisių, pagrindinių laisvių gynimą be diskriminacijos dėl negalios ir sudaryti palankias sąlygas tobulinti asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimo valdymą:

13.4.1. teikti teisinę pagalbą asmenims su negalia;

13.4.2. tobulinti asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimo proceso valdymą tarptautiniu, nacionaliniu ir savivaldybių lygmenimis.

14. Lietuvoje sukurta teisinė bazė asmenų su negalia teisių apsaugos užtikrinimo politikai formuoti ir įgyvendinti. Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme nustatyti pagrindiniai asmens su negalia teisių apsaugos įgyvendinimo principai, pagrindinės asmens su negalia teisės, individualiųjų pagalbos poreikių rūšys, asmens su negalia teisių apsaugos politikos valdymas ir pagrindinės institucijos. Kad būtų sudarytos tinkamos sąlygos asmenims su negalia aktyviai, savarankiškai dalyvauti atviroje ir demokratinėje visuomenėje, įgyvendinamos priemonės, kuriomis NVO skatinamos dalyvauti formuojant asmenų su negalia teisių apsaugos užtikrinimo politiką, stiprinami jų ryšiai su valstybės ir savivaldybių institucijomis bei įstaigomis.

15. Asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimas ir jo didinimas išlieka prioritetine sritimi, kasmet skiriant vis daugiau Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – VB) lėšų asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimo priemonėms (2022 m. – 35 567 tūkst. eurų, 2023 m. – 37 277 tūkst. eurų) ir plečiant naujas pagalbos formas ir (ar) paslaugas (pavyzdžiui, asmeninė pagalba, bendruomeninės paslaugos, individualizuota pagalba ir paslaugos, kurios padeda pašalinti kliūtis įsidarbinti). Asmenų su negalia, pasinaudojusių dalyvumo užtikrinimo priemonėmis, skirtomis jų socialinei atskirčiai mažinti, skaičius kinta nežymiai (2020 m. – 33,6 procento, 2021 m. – 35,03 procento, 2022 m. – 37,75 procento). Šis rodiklis taip pat turi įtakos ir asmenų su negalia gyvenimo kokybės indeksui, pagal kurį vertinama asmeniui su negalia svarbių gyvenimo sričių kokybė – asmenų su negalia poreikių tenkinimo, fizinės ir informacinės aplinkos prieinamumo, užimtumo ir dalyvavimo kultūros ir sporto veiklose bei teisių gynimo ir socialinio aktyvumo statistinių rodiklių visuma. Asmenų su negalia gyvenimo kokybės indekso rodiklio reikšmės 2019–2021 m. (2019 m. – 52 procentai, 2020 m. – 52,34 procento, 2021 m. – 52,07 procento) neatskleidžia situacijos gerėjimo tendencijų. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, bendradarbiaudamos su asmeniu su negalia, jo artimaisiais, NVO, ir toliau sieks, kad būtų atliepti asmens su negalia individualūs poreikiai ir laiku užtikrintas kompleksinių paslaugų ir (ar) pagalbos teikimas, siekiant, kad 2030 m. asmenų su negalia gyvenimo kokybės indekso rodiklio reikšmė siektų 60 procentų.

 

III SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS

 

16. Veiksmų planas įgyvendinamas 2024–2026 metais.

17. Veiksmų plano priemones įgyvendina Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – AM), Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija (toliau – EIM), Lietuvos Respublikos kultūros ministerija (toliau – KM), SADM, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – SM), Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija (toliau – ŠMSM), Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija (toliau – TM), VRM bei kitos institucijos. Įgyvendinant Veiksmų plano priemones, finansavimas skiriamas NVO, įgyvendinančioms įvairaus pobūdžio veiklas: socialinės reabilitacijos asmenims su negalia bendruomenėje, mobilumo ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, periodinių ir informacinių leidinių asmenims su negalia leidybos ir platinimo bei NVO veiklos rėmimo. 

18. Veiksmų planas įgyvendinamas iš VB atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Veiksmų plano priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, iš ES struktūrinių fondų lėšų, kitų struktūrinių fondų paramos lėšų, tarptautinių programų, taip pat iš kitų teisėtai gautų lėšų. Veiksmų plane už numatytų priemonių įgyvendinimą atsakingi vykdytojai lėšų poreikį priemonėms įgyvendinti, vertinimo kriterijus ir jų reikšmes numato savo strateginio planavimo dokumentuose.

19. Atsakingiems Veiksmų plano vykdytojams rekomenduojama bendradarbiauti su NVO, akademine bendruomene, savivaldybės administravimo subjektais.

20. Veiksmų plano įgyvendinimą koordinuoja SADM, o stebėseną vykdo Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra). Veiksmų plano IV skyriuje nurodyti Veiksmų plano priemonių atsakingi vykdytojai, pasibaigus kalendoriniams metams, kasmet iki einamųjų metų vasario 1 dienos raštu Asmens su negalia teisių apsaugos agentūrai teikia informaciją apie Veiksmų plano priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus, atsižvelgdami į patvirtintus Veiksmų plano uždavinius, priemones ir jiems vykdyti numatytus asignavimus, vertinimo kriterijus ir jų reikšmes.

 

IV SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS, ASIGNAVIMAI, VERTINIMO KRITERIJAI IR JŲ REIKŠMĖS, ATSAKINGI VYKDYTOJAI

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Priemonės aprašymas

Asignavimai, tūkst. eurų

Asignavimų šaltinis

Vertinimo kriterijai ir jų reikšmės

Atsakingi vykdytojai, dalyvaujančios institucijos

2024 m.

2025 m.

2026 m.

Kriterijaus pavadinimas

2024 m.

2025 m.

2026 m.

1.

Tikslas – užtikrinti skirtingas negalias turinčių asmenų individualių poreikių tenkinimą kompleksiškai teikiant bendruomenines paslaugas (socialinės apsaugos, sveikatos priežiūros, švietimo srityse) ir socialinės integracijos priemones ar kitą pagalbą

1.1.

Uždavinys – plėtoti kompleksiškai teikiamas bendruomenines paslaugas asmenims su negalia ir jų šeimų nariams ir gerinti individualių poreikių vertinimo sistemą

1.1.1.

Organizuoti socialinės reabilitacijos asmenims su negalia bendruomenėje teikimą

Finansuojama socialinės priežiūros paslauga – socialinė reabilitacija asmenims su negalia bendruomenėje.

5 126

5 126

5 126

VB lėšos

Socialinę reabilitaciją asmenims su negalia bendruomenėje gavusių asmenų su negalia dalis nuo savivaldybių administracijų nurodyto socialinių paslaugų įstaigų vietų paslaugai teikti skaičiaus (proc.)

80

80

80

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra, Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – SPPD)

1.1.2.

Organizuoti socialinio dalyvumo ugdymo paslaugą asmenims su regos sutrikimais

Atsižvelgiant į individualius asmens su regos negalia poreikius, specialistų teikiamomis specialiosiomis paslaugomis ugdomi orientacijos erdvėje ir savarankiško judėjimo (mobilumo), kasdienio gyvenimo ir komunikacijos įgūdžiai, didinantys jų galimybes ir pajėgumą visapusiškai ir veiksmingai dalyvauti visuomenės gyvenime.

70

70

70

VB lėšos

Paslaugas gavusių asmenų su regos sutrikimais skaičius (asmenys)

32

32

32

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

1.1.3.

Užtikrinti perėjimą nuo institucinės globos prie bendruome-ninių paslaugų (kurti, teikti ir plėtoti nestaciona-rias ir bendruome-nines paslaugas: apgyvendi-nimo su parama, dienos užimtumo, pagalbos šeimai, socialinių dirbtuvių ir kitas paslaugas intelekto ir (ar) psichikos negalią turintiems asmenims)

Finansuojami institucinės globos pertvarkos III etapo projektai, skatinantys asmenų su intelekto ir (ar) psichikos negalia deinstitucionaliza-ciją, įtrauktį bendruomenėje, dalyvumą ir savarankišką gyvenimą.

15 001

7 681

7 681

ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšos

Institucinės globos pertvarkos tikslinių grupių asmenų, palankiai vertinančių gaunamų paslaugų kokybę, dalis (proc.)

95

95

95

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

SADM

1.1.4.

Organizuoti socialinės globos teikimą asmenims su sunkia negalia

Asmenims su sunkia negalia pagal jų poreikį organizuojamaskompleksinės pagalbos teikimas: dienos socialinė globa (įstaigoje arba asmens namuose), trumpalaikė socialinė globa (įstaigoje arba asmens namuose) arba ilgalaikė socialinė globa (įstaigoje).

115 567

115 342

115 522

VB lėšos

Paslaugas gavusių asmenų su sunkia negalia skaičius (asmenys)

14 686

14 686

14 686

SADM, dalyvaujančios institucijos –savivaldybės administravimo subjektai

1.1.5.

Stiprinti socialinės priežiūros šeimoms teikimą

Stiprinama šeimų, auginančių mažamečius vaikus, vaikus su negalia, socialinė priežiūra, siekiant užkirsti kelią krizinėms situacijoms šiose šeimose, suteikti galimybę joms gauti reikalingą pagalbą ir mažinti socialinę vaikų atskirtį (individualios priežiūros darbuotojų teikiama pagalba šeimoms, auginančioms vaiką (-us) iki dvejų metų arba vaiką (-us) su negalia iki trejų metų).

4 780

4 780

4 780

VB lėšos

Savivaldybėse įsteigtų individualios priežiūros darbuotojų, teikiančių socialinę priežiūrą šeimoms, auginančioms vaikus iki trejų metų, pareigybių skaičius (vienetai)

231

231

231

SADM, dalyvaujančios institucijos – savivaldybių administravimo subjektai

1.1.6.

Organizuoti atvejo vadybos paslaugų teikimą klausos negalią turintiems asmenims

Atsižvelgiant į klausos negalią turinčių asmenų poreikius ir bendradarbiaujant su atsakingų institucijų ir įstaigų specialistais, teikiamos atvejo vadybos paslaugos, siekiant padėti spręsti kompleksines klausos negalią turinčių asmenų problemas.

46

46

46

VB lėšos

Paslaugas gavusių asmenų su klausos negalia skaičius (asmenys)

100

100

100

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

1.1.7.

Organizuoti psichologo paslaugų teikimą klausos negalią turintiems asmenims

Atsižvelgiant į klausos negalią turinčių asmenų poreikius, teikiama individuali ar grupinė psichologo paslauga lietuvių gestų kalba, siekiant pagerinti kurčiųjų psichologinę būseną, užtikrinant prevencinę ir intervencinę psichologinę pagalbą.

50

50

50

VB lėšos

Paslaugą gavusių asmenų su klausos negalia skaičius (asmenys)

100

100

100

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

1.1.8.

Organizuoti asmeninės pagalbos asmenims su negalia teikimą

VB lėšomis finansuojamas asmeninės pagalbos, skirtos asmenims su negalia, siekiant užtikrinti jų savarankiškumą, teikimas savivaldybėse.

9 000

9 000

9 000

VB lėšos

Asmeninę pagalbą gavusių asmenų su negalia skaičius (asmenys)

1 700

1 700

1 700

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

SADM

1.1.9.

Didinti paslaugų vaikams, kuriems gresia skurdas arba socialinė atskirtis, prieinamumą, įgyvendinant vaiko garantijų sistemos tikslus

Priemonė bus įgyvendinama trimis kryptimis:

a) paslaugų vaikams, turintiems negalią, vaikams, kurie dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turi specialiųjų poreikių, plėtra;

b) paslaugų vaikų, turinčių negalią ar dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turinčių specialiųjų poreikių, šeimoms plėtra;

c) paslaugų vaikų, turinčių negalią ar dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turinčių specialiųjų poreikių, šeimose augantiems kitiems vaikams (broliams, seserims), plėtra.

10 000

10 000

18 700

ES struktūrinių fondų lėšos

Asmenų, palankiai vertinančių bendruomeninių paslaugų, susijusių su vaiko garantijų sistema, kokybę, dalis (proc.)

95

95

95

SADM

1.1.10.

Finansuoti asmenų su negalia reikalų koordinavimo savivaldybėse funkcijos vykdymą

Asmenų su negalia reikalų koordinavimo savivaldybėse funkcijai vykdyti skiriamos VB dotacijos.

1 522

1 522

1 522

VB lėšos

Savivaldybių administracijų, gavusių VB dotacijas, skaičius (vienetai)

60

60

60

SADM

1.2.

Uždavinys – gerinti pagalbos priemonių prieinamumą asmenims su negalia

1.2.1.

Aprūpinti klausos sutrikimų turinčius vaikus klausos aparatais

Klausos sutrikimų turintys vaikai aprūpinami klausos aparatais.

120

120

120

Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto (toliau – PSDF) lėšos

Vaikų, gavusių klausos aparatus, dalis nuo visų besikreipusių vaikų dėl klausos aparatų (proc.)

100

100

100

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK)

1.2.2.

Aprūpinti asmenis su negalia ortopedinėmis priemonėmis

Asmenys su negalia aprūpinami ortopedinėmis priemonėmis.

20 350

20 350

20 350

PSDF lėšos

Asmenų su negalia, gavusių ortopedines priemones, dalis nuo visų gavusių ortopedines priemones (proc.)

100

100

100

VLK

1.2.3.

Aprūpinti asmenis su negalia techninės pagalbos priemonėmis

Asmenys su negalia aprūpinami klausos, regos, komunikacijos ir sensorikos bei judėjimo techninės pagalbos priemonėmis.

3 946

3 946

3 946

 

VB lėšos

 

Asmenų, aprūpintų techninės pagalbos priemonėmis, dalis nuo visų asmenų, kurie kreipėsi dėl techninės pagalbos priemonių (proc.)

92

92

92

Techninės pagalbos neįgaliesiems centras (toliau – TPNC)

1.2.4.

Aprūpinti asmenis su negalia techninės pagalbos priemonėmis, įtraukiant naują priemonę – mobiliąsias komandas

Organizuojama ir plėtojama mobiliųjų komandų, kurios konsultuos ir aprūpins techninės pagalbos priemonėmis asmenis su sunkia negalia, vaikus su negalia ar asmenis, gyvenančius nutolusiose vietovėse, veikla.

60

60

60

VB lėšos

Asmenų, gavusių mobiliųjų komandų pagalbą, skaičius (asmenys)

120

120

120

TPNC,

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

SADM

1.3.

Uždavinys – užtikrinti švietimo prieinamumą asmenims, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl negalios, ir didinti jų ugdymo ir švietimo veiksmingumą

1.3.1.

Didinti studijų prieinamumą asmenims su negalia

Kompensuojamos pagalbos priemonės ir paslaugos, užtikrinančios studijų prieinamumą asmenims su negalia (gestų kalbos vertimo, pavėžėjimo, mokslinių darbų, straipsnių, paskaitų turinio (pagal poreikį) įgarsinimo ar skaitmeninimo, studijų asistento ir kt. pagalbos priemonės ir paslaugos, padedančios užtikrinti studijų prieinamumą studentams, turintiems negalią, atsižvelgiant į jų individualius poreikius).

1 800

2 200

ES struktūrinių fondų lėšos

Kompensacijas gavusių studentų, turinčių individualių poreikių, skaičius (asmenys)

150

200

220

ŠMSM, Valstybinis studijų fondas (toliau – VSF)

1.3.2.

Užtikrinti ugdymo įstaigų prieinamumą asmenims su specialiaisiais ugdymosi poreikiais dėl negalios arba asmenims su negalia

Ugdymo įstaigų fizinė, informacinė ir mokymosi aplinka pritaikoma įvairiems asmenų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais dėl negalios arba asmenų su negalia poreikiams.

530

2 295

2 649

VB lėšos

Visiškai pritaikytų ugdymo įstaigų asmenų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais dėl negalios arba asmenų su negalia poreikiams skaičius (vienetai)

Nėra duomenų

Nėra duomenų

Nėra duomenų

ŠMSM,

Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau – LSA)

1.3.3.

Teikti finansinę pagalbą asmenims su negalia, besimokantiems aukštosiose mokyklose

Pagal Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugpjūčio 29 d. nutarimu Nr. 831 „Dėl Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašo patvirtinimo“, teikiama parama negalią turintiems studentams, siekiant paskatinti juos studijuoti (dengiant dalį mokesčio už studijas) ir padėti jiems patenkinti individualiuosius poreikius; studentai su negalia informuojami apie galimybes gauti finansinės pagalbos priemones ir skatinami siekti aukštojo išsilavinimo.

469

509

509

VB lėšos

Finansinę pagalbą gavusių studentų su negalia skaičius (asmenys)

550

500

450

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

1.3.4.

Aukštųjų mokyklų darbuotojų kompetencijų kėlimas dėl įtraukiojo aukštojo mokslo

Keliamos aukštųjų mokyklų administracijos ir akademinio personalo kompetencijos dėl studijų aplinkos, mokymosi proceso pritaikymo individualių poreikių turintiems studentams.

92

92

92

ES struktūrinių fondų lėšos

Teminės paskaitos apie studijų pritaikymą skirtingų negalios rūšių nulemtiems individualiems poreikiams, skirtos aukštųjų mokyklų akademiniam ir administraciniam personalui (vienetai)

12

12

12

VSF

1.3.5.

Teikti tikslinę finansinę paramą studentams, turintiems negalią, skirtą kompensuoti studijų metu atsirandančias papildomas išlaidas su individualiais poreikiais susijusioms prekėms ir paslaugoms įsigyti

Skiriamos tikslinės išmokos aukštųjų mokyklų studentams, kuriems nustatytas 45 proc. ar mažesnis darbingumo lygis, vadovaujantis Tikslinių išmokų neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 12 d. įsakymu Nr. V-1666 „Dėl Tikslinių išmokų neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Tikslinių išmokų tikslas – iš dalies padengti studentams, turintiems negalią, studijų metu atsirandančias papildomas, su negalia susijusias išlaidas, taip mažinant finansines kliūtis asmenims su negalia ir skatinant juos siekti aukštojo mokslo.

1 400

ES struktūrinių fondų lėšos

Tikslines išmokas gavusių studentų skaičius (asmenys)

300

VSF

2.

Tikslas – užtikrinti asmenims su negalia prieinamą aplinką

2.1.

Uždavinys – tobulinti teisinį reguliavimą fizinės aplinkos prieinamumo srityje, didinti viešųjų erdvių prieinamumą asmenims su negalia, skatinti jų judumą

2.1.1.

Maršruto be kliūčių pritaikymas riboto judumo ir individualius poreikius turintiems asmenims geležinkelio stočių teritorijoje

Planuojama atlikti paprastojo remonto darbus pagal parengtus projektus, įrengiant priemones, didinančias infrastruktūros prieinamumą geležinkelio stočių peronuose ir keleivių rūmuose.

5 001

AB „LTG Infra“ lėšos

Pritaikytų stočių skaičius (vienetai)

26

AB „LTG Infra“, SM

2.1.2.

Viadukų pritaikymas asmenims su negalia ir riboto judumo asmenims Kaišiadorių ir Vilniaus geležinkelio stotyse

Planuojama atlikti viadukų remonto darbus pagal parengtus techninius projektus ir įrengti priemonių riboto judumo asmenims.

4 000

AB „LTG Infra“ lėšos

Rekonstruotų viadukų skaičius (vienetai)

2

AB „LTG Infra“, SM

2.1.3.

Vykdyti peronų atnaujinimo programą

Planuojama atnaujinti ir pritaikyti peronus individualių poreikių turintiems keleiviams 20-tyje geležinkelio stočių intensyviausiuose maršrutuose.

500

10 000

10 000

ES fondų ir AB „LTG Infra“ lėšos

Atnaujintų peronų skaičius (vienetai)

8

17

AB „LTG Infra“, SM

2.1.4.

Naujų keleivinių traukinių, pritaikytų pagal universalaus dizaino principus, įsigijimas

Planuojama nupirkti 9 elektrinius ir 6 baterinius keleivinius traukinius, pritaikytus individualius poreikius turintiems keleiviams.

226 000

AB „LTG Link“ lėšos

Įsigytų naujų keleivinių traukinių skaičius (vienetai)

15

AB „LTG Link“, SM

2.1.5.

Vykdyti pėsčiųjų viadukų atnaujinimo programą

Atliekami viadukų remonto darbai ir įrengiamos priemonės riboto judumo asmenims.

300

2 050

2 150

AB „LTG Infra“ lėšos

Atnaujintų pėsčiųjų viadukų skaičius (vienetai)

1

1

AB „LTG Infra“, SM

2.1.6.

Pritaikyti teismų pastatų infrastruktūrą asmenų su negalia poreikiams

Organizuojami teismų pastatų remonto darbai, siekiant užtikrinti galimybę asmenims su negalia laisvai judėti fizinėje aplinkoje ir naudotis prieinama informacija.

90

90

90

VB lėšos

Atliktų remontų, pritaikant teismų pastatus asmenims su negalia, skaičius (vienetai)

2

2

2

Nacionalinė teismų administracija (toliau – NTA)

2.1.7.

Pritaikyti policijos įstaigų pastatų infrastruktūrą asmenų su negalia poreikiams

Atliekami policijos įstaigų pastatų infrastruktūros patobulinimai, siekiant sudaryti sąlygas asmenims su negalia patekti į administracinius policijos įstaigų pastatus.

VB lėšos

Pritaikytų patekti asmenims su negalia policijos patikėjimo teise valdomų pastatų skaičius (vienetai)

2

2

2

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – PD)

2.1.8.

Pritaikyti kalėjimų pastatų infrastruktūrą asmenų su negalia poreikiams

Atliekami kalėjimų pastatų statybos ir remonto darbai, siekiant pritaikyti patalpas asmenų su negalia poreikiams.

Kalėjimų pastatų, kurių infrastruktūra pritaikyta asmenims su negalia, skaičius (vienetai)

1

1

1

Lietuvos kalėjimų tarnyba

2.1.9.

Pritaikyti kolektyvinės apsaugos statinių infrastruktūrą asmenų su negalia poreikiams

Atliekami kolektyvinės apsaugos statinių infrastruktūros patobulinimai, atliepiant asmenų su negalia poreikius.

Savivaldybių, pritaikiusių kolektyvinės apsaugos statinių infrastruktūrą asmenims su negalia, dalis (proc.)

20

40

40

Savivaldybių administravimo subjektai

2.1.10.

Pritaikyti priedangos statinių infrastruktūrą asmenų su negalia poreikiams

Atliekami priedangos statinių infrastruktūros patobulinimai, atliepiant asmenų su negalia poreikius.

Savivaldybių, pritaikiusių priedangos statinių infrastruktūrą asmenims su negalia, dalis (proc.)

20

40

40

Savivaldybių administravimo subjektai

2.1.11.

Organizuoti civilinės saugos mokymus socialines paslaugas asmenims su negalia teikiančių socialinių paslaugų įstaigų ir NVO vadovams ir (ar) jų įgaliotiems asmenims

Vykdomi civilinės saugos mokymai socialines paslaugas asmenims su neįgalia teikiančių socialinių paslaugų įstaigų ir NVO vadovams ir (arba) jų įgaliotiems asmenims, siekiant suteikti jiems žinių apie gresiančius pavojus, savisaugą ir pagalbos teikimo mechanizmą. Baigę mokymus, organizacijų atstovai galės perteikti žinias tikslinėms auditorijoms, atsižvelgdami į jų poreikius ir negalios pobūdį.

VB lėšos

Apmokyta socialines paslaugas neįgaliesiems teikiančių socialinių paslaugų įstaigų ir NVO vadovų ir (ar) jų įgaliotų asmenų dalis (proc.)

25

75

100

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Ugniagesių gelbėtojų mokykla

2.1.12.

Organizuoti civilinės saugos mokymus už kolektyvinės apsaugos statinių parengtį ir naudojimą atsakingiems asmenims

Savivaldybės kasmet organizuoja civilinės saugos mokymus už kolektyvinės apsaugos statinių parengtį ir naudojimą atsakingiems asmenims, į šiuos mokymus metodinės pagalbos tikslais įtraukdamos NVO, atstovaujančių asmenų su negalia interesams, atstovus.

Suorganizuotų mokymų, kuriuose dalyvavo NVO atstovai, skaičius (vienetai)

60

60

60

Savivaldybių administravimo subjektai

2.1.13.

Organizuoti civilinės saugos mokymus už priedangų parengtį ir naudojimą atsakingiems asmenims

Savivaldybės kasmet organizuoja civilinės saugos mokymus už priedangų parengtį ir naudojimą atsakingiems asmenims, į šiuos mokymus metodinės pagalbos tikslais įtraukdamos dalyvauti NVO, kurios atstovauja asmenų su negalia interesams, atstovus.

Suorganizuotų mokymų, kuriuose dalyvavo NVO atstovai, skaičius (vienetai)

60

60

60

Savivaldybių administravimo subjektai

2.1.14.

Pritaikyti transporto priemones, skirtas sulaikytiems, suimtiems ir nuteistiems asmenims su negalia konvojuoti

Įrengiamos transporto priemonės, skirtos sulaikytiems, suimtiems ir nuteistiems asmenims su negalia konvojuoti.

35

VB lėšos

Transporto priemonių, skirtų asmenims su negalia konvojuoti, skaičius (vienetai)

1

Viešojo saugumo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – VST)

2.1.15.

Skatinti netaršių viešojo transporto priemonių, pritaikytų asmenims su negalia, įsigijimą

Vadovaujantis 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 10-001-06-01-01 „Skatinti alternatyviųjų degalų naudojimą transporto sektoriuje“ veiklos „Miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas, skatinant naudotis visai netaršias transporto priemones“ projektų finansavimo sąlygomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2023 m. gegužės 18 d. įsakymu Nr. 3-251 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2022 m. gegužės 30 d. įsakymo Nr. 3-277 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 10-001-06-01-01 „Skatinti alternatyviųjų degalų naudojimą transporto sektoriuje“ aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, ir 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programos regioninės pažangos priemonės Nr. 10-001-06-01-03 (RE) „Skatinti darnų judumą miestuose“ finansavimo gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2023 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 3-192 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programos regioninės pažangos priemonės Nr. 10-001-06-01-03 (RE) „Skatinti darnų judumą miestuose“ finansavimo gairių patvirtinimo“, skatinama savivaldybėse įsigyti netaršių miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių, kurios turi būti pritaikytos asmenims su negalia.

43 250

80 000

71 250

Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės plano „Naujos kartos Lietuva“ (toliau – EGADP) lėšos,

ES struktūrinių fondų lėšos

Netaršių viešojo transporto priemonių, pritaikytų asmenims su negalia, skaičius (vienetai)

69

165

290

SM

2.1.16.

Peržiūrėti ir atnaujinti Transporto sektoriaus pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2022 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 3-598 „Dėl Transporto sektoriaus pritaikymo individualių poreikių turintiems asmenims priemonių plano patvirtinimo“ (toliau – Transporto sektoriaus pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms priemonių planas), atlikti jo įgyvendinimo stebėseną

Kasmet peržiūrimas ir atnaujinamas Transporto sektoriaus pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms priemonių planas, kuriame numatytos konkrečios priemonės ir rodikliai viešojo transporto prieinamumui riboto judumo asmenims didinti, nuolat atliekama plano įgyvendinimo stebėsena.

Parengtų teisės aktų (atnaujintas Transporto sektoriaus pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms priemonių planas) skaičius (vienetai)

1

1

1

SM

2.1.17.

Atlikti teisės aktų, susijusių su fizinės infrastruktūros prieinamumu asmenims su negalia, analizę ir nustatyti poreikį juos tobulinti ar parengti naujus teisės aktus

Atlikta teisės aktų, susijusių su fizinės infrastruktūros prieinamumu asmenims su negalia, analizė ir prireikus jie tobulinami ar rengiami nauji teisės aktai.

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

SADM,

AM,

LSA

2.1.18.

Užtikrinti fizinės infrastruktūros prieinamumą asmenims su negalia

Vykdomi fizinės infrastruktūros prieinamumo užtikrinimo ir (arba) universalaus dizaino taikymo mokymai asmenims, susijusiems su statinių projektavimu, dizainu, urbanistika, bei savivaldybių sveikatos, socialinių reikalų, švietimo, kultūros, sporto, susisiekimo, teritorijų planavimo specialistams; atliekamas ekspertinis visuomenės konsultavimas.

220

88

88

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių tikslinės grupės asmenų skaičius (asmenys)

 

Suteiktų konsultacijų skaičius

220

 

 

 

 

300

80

 

 

 

 

300

80

 

 

 

 

300

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.1.19.

Tobulinti fizinės infrastruktūros prieinamumo asmenims su negalia stebėsenos ir kontrolės mechanizmą

Patobulinta užstatytos fizinės infrastruktūros prieinamumo stebėsenos sistema, užregistruota Registrų ir valstybės informacinių sistemų registre, reglamentuotas statinių prieinamumo stebėsenos ir kontrolės mechanizmas.

Veikianti užstatytos fizinės infrastruktūros prieinamumo stebėsenos sistema, užregistruota Registrų ir valstybės informacinių sistemų registre (vienetai)

 

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.1.20.

Organizuoti būsto ir jo aplinkos pritaikymą asmenims su negalia

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros koordinuojamos savivaldybių administracijos įvertins būsto pritaikymo asmenims su negalia poreikį, organizuos būsto pritaikymo darbus arba kompensuos būsto pritaikymo išlaidas iš šiai priemonei skirtų SADM asignavimų bei savivaldybių biudžetų lėšų.

5 008

5 008

5 008

VB lėšos

Pritaikytų būstų ir jų aplinkos skaičius (vienetai)

650

650

650

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.1.21.

Tobulinti būsto ir jo aplinkos pritaikymo asmenims su negalia modelį

Atlikta teisės akto, susijusio su būsto ir jo aplinkos pritaikymo asmenims su negalia, analizė ir prireikus jis tobulinamas ar rengiami nauji teisės aktai.

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

SADM,

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

LSA

2.1.22.

Organizuoti asmenų su negalia mobilumo mokymus

Viešojo pirkimo būdu perkamos fizinę negalią turinčių asmenų mokymo vairuoti ir rengimo egzaminui vairuotojo pažymėjimui gauti paslaugos.

30

30

30

VB lėšos

Asmenų su negalia, dalyvavusių mobilumo mokymuose, skaičius (asmenys)

20

20

20

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.1.23.

Sukurti naują asmenų su negalia mobilumo užtikrinimo modelį

Įvertinus esamą fizinę negalią turinčių asmenų mokymo vairuoti ir rengimo egzaminui vairuotojo pažymėjimui gauti situaciją, parengtos asmenų su negalia mobilumo modelio pakeitimo rekomendacijos ir reikalingi teisės aktai.

Parengtų rekomendacijų skaičius (vienetai)

 

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

SADM,

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

NVO

2.1.24.

Užtikrinti kultūros infrastruktūros bei kultūros paveldo objektų, finansuojamų pagal 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Kultūros ir kūrybingumo plėtros programos pažangos priemonių 08-001-04-01-01 „Aukštos meninės vertės, įvairaus ir įtraukaus kultūros turinio prieinamumo didinimas“, 08-001-04-06-01 „Tvarių prielaidų ir paskatų aktualizuoti kultūros paveldo vertybes sukūrimas“ 08-001-04-05-01 „Istorinės atminties komunikacijos turinio ir formų aktualizavimas“ finansavimo sąlygų aprašus, prieinamumą visiems

Įgyvendinami ne mažiau kaip du universalaus dizaino principai. Sudaromos galimybės žmonėms, susiduriantiems su negalia ar negalios situacijomis, nepriklausomai judėti pastato teritorijoje, patekti į pastatą ir pagal galimybes savarankiškai judėti pastato viduje.

Nėra duomenų

Nėra duomenų

Nėra duomenų

Pritaikytų kultūros ir turizmo objektų skaičius (vienetai)

Nėra duomenų

Nėra duomenų

Nėra duomenų

KM

2.2.

Uždavinys – tobulinti teisinį reguliavimą informacinės aplinkos prieinamumo srityje, didinti informacinės aplinkos, prekių ir paslaugų prieinamumą asmenims su negalia.

2.2.1.

Titruoti ir versti į lietuvių gestų kalbą VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ (toliau – LRT) programas ir užtikrinti jų garsinį vaizdavimą

Titruojamos ir verčiamos į lietuvių gestų kalbą klausos ir regos negalią turintiems vaikams bei suaugusiesiems skirtos LRT programos ir įdiegtas garsinis atitinkamų programų vaizdavimas.

376

388,7

402,2

VB lėšos

Naujai titruotų LRT programų transliacijų laikas (val.)

 

Naujų LRT programų, kuriose pateikiamas jų garsinis vaizdavimas, transliacijų laikas (val.)

 

Naujai verstų į gestų kalbą LRT programų transliacijų laikas (val.)

568

 

 

 

25,3

 

 

 

 

518

596,4

 

 

 

25,5

 

 

 

 

523,3

626,2

 

 

 

25,8

 

 

 

 

528,5

LRT

2.2.2.

Leisti leidinius, skirtus asmenims su negalia, negalintiems skaityti įprasto spausdinto teksto

Leidžiami leidiniai Brailio raštu, lengvai suprantama kalba, padidintu šriftu, garsiniu, DAISY (angl. Digital Accessible Information System) formatais ir skaitmeniniai leidiniai, skirti skaityti naudojant balso sintezavimo programinę įrangą.

150

170

188

VB lėšos

Išleistų asmenims, negalintiems skaityti įprasto spausdinto teksto, leidinių pavadinimų skaičius (vienetai)

500

500

500

KM,

Lietuvos audiosensorinė biblioteka (toliau – LAB)

2.2.3.

Traukinių bilietų pardavimo sistemos, pritaikytos individualių poreikių turintiems asmenims, įdiegimas

Įsigyjami ir įdiegiami traukinių bilietų pardavimo automatai, pritaikyti individualių poreikių turintiems keleiviams.

1 700

AB „LTG Link“ lėšos

Pritaikytų traukinių bilietų pardavimo automatų skaičius (vienetai)

33

AB „LTG Link“, SM

2.2.4.

Užtikrinti informacinės infrastruktūros ir informacijos pritaikymą asmenims su negalia

Teikiamas ekspertinis konsultavimas, organizuojami informacinės infrastruktūros ir informacijos pritaikymo asmenims su negalia mokymai viešojo administravimo subjektams, kurie teikia viešąsias paslaugas.

213

VB lėšos

Suteiktų konsultacijų skaičius

 

Suorganizuotų mokymų viešojo administravimo subjektams, kurie teikia viešąsias paslaugas, skaičius

600

 

 

5

 

 

 

 

 

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.2.5.

Atlikti viešojo sektoriaus institucijų ir įstaigų interneto svetainių ir mobiliųjų programėlių stebėseną, įtraukiant asmenis su negalia arba jų atstovus

Atlikta viešojo sektoriaus institucijų ir įstaigų interneto svetainių stebėsena pagal 2016 m. spalio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/2102 dėl viešojo sektoriaus institucijų interneto svetainių ir mobiliųjų programų prieinamumo reikalavimus, įtraukiant asmenis su negalia ir jų atstovus.

48

48

48

VB lėšos

Pateiktų stebėsenos ataskaitų skaičius (vienetai)

1

1

1

IVPK

2.2.6.

Sukurti naują VĮ „Regitra“ interneto svetainės dizainą ir funkcionalumą, geriau atitinkančius asmenų su negalia poreikius

Sukurta nauja VĮ „Regitra“ interneto svetainė, atitinkanti asmenų su negalia poreikius.

VĮ „Regitra“ lėšos

Sukurtų ir veikiančių naujų VĮ „Regitra“ interneto svetainių skaičius (vienetai)

1

VĮ „Regitra“

2.2.7.

Atestuoti lietuvių gestų kalbos vertėjus

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros direktoriaus įsakymu sudaryta atestacijos komisija atestuoja lietuvių gestų kalbos vertėjus.

1

1

1

VB lėšos

Įvykdytų atestacijų skaičius (vienetai)

1

1

1

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.2.8.

Tobulinti teisės aktus, susijusius su prekių ir paslaugų prieinamumu, tarp jų ir teisės aktus, susijusius su 2019 m. balandžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/882 dėl gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų nuostatų perkėlimo į nacionalinę teisę (toliau – Direktyva (ES) 2019/882)

Atsižvelgiant į situaciją ir užsienio šalių patirtį bei Europos Komisijos sprendimus, prireikus tobulinami teisės aktai dėl gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų nuostatų perkėlimo į nacionalinę teisę.

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

1

SADM,

TM,

KM,

SM,

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.2.9.

Skatinti paslaugų ir prekių pritaikymą asmenų su negalia poreikiams

Užtikrinamas ekspertinis konsultavimas ir visuomenės informavimas apie prekių ir paslaugų prieinamumą.

125

5

VB lėšos

Suteiktų konsultacijų skaičius (vienetai)

 

Įgyvendintų komunikacijos kampanijų skaičius (vienetai)

 

Atliktų apklausų skaičius (vienetai)

200

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

2.2.10.

Organizuoti įtraukiosios leidybos mokymus leidėjams, skatinant pritaikytų skaitmeninių leidinių leidybą

Tobulinama Lietuvos leidėjų kompetencija, siekiant užtikrinti jų pasirengimą įgyvendinti Direktyvą (ES) 2019/882.

281,3

281,3

EGADP lėšos,

VB lėšos

Į mokymus įtrauktų šalies leidyklų skaičius (vienetai)

 

Asmenims su negalia pritaikyti skaitmeniniai (elektroniniai) leidybos ištekliai (proc.)

10

 

 

 

15

10

 

 

 

 

 

 

20

KM,

LAB

2.2.11.

Parengti nekintamą Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie SADM (toliau – VVTAĮT) interneto svetainės informacijos dalį lengvai suprantama kalba intelekto negalią turintiems žmonėms

Parengta ir paviešinta nekintama VVTAĮT interneto svetainės informacijos dalis lengvai suprantama kalba intelekto negalią turintiems žmonėms.

Parengtos informacijos lengvai suprantama kalba dalis (proc.)

30

60

95

VVTAĮT

2.2.12.

Titruoti ir (arba) versti į lietuvių gestų kalbą VVTAĮT kuriamą vaizdo turinį

Titruojami ir (arba) verčiami į lietuvių gestų kalbą VVTAĮT kuriami vaizdo klipai, diskusijos ir spaudos konferencijos, skirti klausos negalią turintiems žmonėms.

Parengtos informacijos lietuvių gestų kalba dalis (proc.)

95

95

95

VVTAĮT

2.2.13.

Pritaikyti dizainą ir leidinius regos negalią turintiems žmonėms

Kuriama vizualinė informacija (paveikslėliai, sveikinimai, leidiniai) pritaikomi regos negalią turintiems žmonėms, t. y. parenkami tinkami spalvų kontrastai, šriftai ir jų dydžiai.

Parengtos informacijos regos negalią turintiems žmonėms dalis (proc.)

95

95

95

VVTAĮT

2.2.14.

Parengti metodinį vaiko geriausių interesų atpažinimo, vertinimo ir nustatymo vadovą

Parengtas ir paviešintas metodinis vaiko geriausių interesų atpažinimo, vertinimo ir nustatymo vadovas, skirtas vaiko gerovės srityje dirbantiems specialistams, įtraukiant temas apie vaikų su negalia geriausių interesų atpažinimą, vertinimą ir nustatymą.

Parengtų metodinių vadovų skaičius (vienetai)

1

VVTAĮT

3.

Tikslas – siekti didesnio asmenų su negalia užimtumo darbo rinkoje, kultūros, sporto, laisvalaikio veiklose

3.1.

Uždavinys – užtikrinti geresnes asmenų su negalia užimtumo galimybes ir sudaryti palankias sąlygas jiems dalyvauti kultūros, sporto, laisvalaikio veiklose

3.1.1.

Finansuoti asmenų su negalia sporto organizacijų programas

Skiriamas finansavimas asmenų su negalia sporto organizacijų programoms įgyvendinti.

2 000

2 000

2 000

VB lėšos

Asmenų su negalia (sportininkų), dalyvavusių asmenų su negalia sporto organizacijų vykdytuose sporto renginiuose, sveikųjų sporto organizacijų vykdomuose sporto renginiuose ir tarptautinių neįgaliųjų sporto renginiuose, skaičius (asmenys)

4 330

4 515

4 650

ŠMSM

3.1.2.

Įgyvendinti priemonę „Kultūros pasas“

Per vidinę kultūros paso interneto svetainę ir socialinius tinklus skatinti 1–12 klasių mokinius naudotis kultūros paso paslaugomis.

4 000

4 000

4 000

VB lėšos

Kultūros paso paslaugų gavėjų pasitenkinimas paslaugų kokybe (proc.)

85

85

85

KM

3.1.3.

Įgyvendinti Bibliotekų prieinamumo manifestą

Įgyvendinant Bibliotekų prieinamumo manifestą, bibliotekų paslaugos pritaikomos asmenims su negalia.

Pritaikytų paslaugų, teikiamų šalies bibliotekų sektoriuje, skaičius (vienetai)

1

1

1

KM,

bibliotekų asociacijos

3.1.4.

Užtikrinti audiovizualinį Lietuvos kino centro prie KM (toliau – LKC) restauruotų lietuviškos kino klasikos filmų vertimų ir subtitrų pritaikymą regos ir klausos negalią turintiems asmenims

Audiovizualinis LKC restauruotų lietuviškos klasikos filmų vertimų ir subtitrų pritaikymas regos ir klausos negalią turintiems asmenims.

20

20

20

VB lėšos

Restauruotų lietuviškos kino klasikos filmų su audiovizualiniu įgarsinimu ir subtitrais regos ir klausos negalią turintiems asmenims skaičius (vienetai)

10

10

10

LKC

3.1.5.

Įgyvendinti programą „Muziejai žmogaus gerovei“

Užtikrinti asmenų su negalią socialinių ir kultūrinių poreikių tenkinimą, sudarant jiems galimybes naudotis muziejų paslaugomis bei visavertiškai dalyvauti kultūrinėje veikloje.

227

VB lėšos

Muziejuose apsilankiusių asmenų su negalia dalis nuo bendro lankytojų skaičiaus (proc.)

6

9

KM

3.2.

Uždavinys – užtikrinti geresnes asmenų su negalia užimtumo galimybes ir sudaryti palankias sąlygas jiems dalyvauti darbo rinkoje

3.2.1.

Remti asmenų su negalia užimtumą

Teikiamos asmenų su negalia dalyvavimą atviroje darbo rinkoje užtikrinančios paslaugos ir įgyvendinamos aktyvios darbo rinkos politikos priemonės.

25 300

25 300

25 300

VB lėšos

Darbo rinkoje užimtų darbingo amžiaus negalią turinčių asmenų dalis nuo bendro darbingo amžiaus negalią turinčių asmenų skaičiaus (proc.)

34

39

41

SADM,

Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – UT)

3.2.2.

Įgyvendinti priemones, kuriomis gerinamos galimybės įsidarbinti asmenims su negalia

Parengti ir patvirtinti teisės aktai, įgyvendintas naujas profesinės reabilitacijos modelis.

ES lėšos

Parengtų teisės aktų skaičius (vienetai)

1

SADM,

UT

3.2.3.

Teikti asmenims su negalia profesinės reabilitacijos paslaugas

Teikiamos asmenų su negalia dalyvavimą atviroje darbo rinkoje užtikrinančios profesinės reabilitacijos paslaugos.

1 380

1 380

1 380

VB lėšos

Negalią turintys dalyviai, kurie sėkmingai baigė profesinės reabilitacijos programas (asmenys)

445

485

485

SADM,

UT

3.2.4.

Skirti ir mokėti profesinės reabilitacijos išmokas asmenims su negalia

Pagal Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymą, profesinės reabilitacijos programoje dalyvaujančiam asmeniui su negalia, kuris nedraudžiamas valstybiniu socialiniu draudimu arba draudžiamas tik valstybiniu socialiniu pensijų draudimu, iš VB lėšų mokama dviejų valstybinių socialinio draudimo bazinių pensijų dydžio profesinės reabilitacijos išmoka.

1 200

1 200

1 200

VB lėšos

4.

Tikslas – užtikrinti veiksmingą asmenų su negalia teisių, pagrindinių laisvių gynimą be diskriminacijos dėl negalios ir sudaryti palankias sąlygas tobulinti asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimo valdymą

4.1.

Uždavinys – teikti teisinę pagalbą asmenims su negalia

4.1.1.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus prokurorams, prokuratūros valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis; esant galimybei, dalyvauti kitų institucijų organizuojamuose asmens su negalia dalyvumo užtikrinimo mokymuose

Keliama prokurorų, prokuratūros valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, kvalifikacija, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo (bendravimo su asmenimis su negalia, jų poreikių ir teisių, dalyvumo ir lygių galimybių užtikrinimo) mokymus.

0,5

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių asmenų skaičius (asmenys)

50

Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra

4.1.2.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus naujai paskirtiems apylinkių teismų teisėjams

Į naujai paskirtų apylinkių teismų teisėjų mokymo programą įtraukti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus ir juos organizuoti.

10

10

10

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių naujai paskirtų į apylinkių teismų teisėjus skaičius (asmenys)

10

10

10

NTA

4.1.3.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus teisėjams

Keliama teisėjų kvalifikacija, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus teisėjams.

1,7

1,7

1,7

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių teisėjų skaičius (asmenys)

25

25

25

NTA

4.1.4.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus naujiems teismų savanoriams

Keliama naujų teismų savanorių kompetencija, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus.

1

1

1

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių naujų savanorių skaičius (asmenys)

10

10

10

NTA

4.1.5.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus policijos darbuotojams

Tobulinamos policijos darbuotojų kompetencijos, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus.

 

VB lėšos

 

Mokymuose dalyvavusių policijos darbuotojų skaičius (asmenys)

30

30

30

PD

4.1.6.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus pirminę ir antrinę teisinę pagalbą teikiantiems specialistams

Keliama pirminę ir antrinę teisinę pagalbą teikiančių specialistų kvalifikacija, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus.

5

VB lėšos

Mokymuose dalyvavusių asmenų skaičius (asmenys)

100

Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba

4.1.7.

Organizuoti asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus VVTAĮT specialistams

Keliama VVTAĮT specialistų kvalifikacija, organizuojant asmenų su negalia teisių užtikrinimo mokymus.

2

2

2

VB lėšos

Suorganizuotų mokymų skaičius (vienetai)

1

1

1

VVTAĮT

4.2.

Uždavinys – tobulinti asmenų su negalia dalyvumo užtikrinimo proceso valdymą tarptautiniu, nacionaliniu ir savivaldybių lygmenimis

4.2.1.

Remti asmenų su negalia teisėms ir interesams atstovaujančių asociacijų veiklą

Konkurso būdu atrenkami ir iš dalies finansuojami asmenų su negalia teisėms ir interesams atstovaujančių asociacijų veiklos (atstovavimo asmenų su negalia teisėms ir interesams, mokymų, konferencijų, metodinės pagalbos teikimo, savarankiškumo ugdymo, kultūros, aktyvaus poilsio renginių, visuomenės informavimo apie asmens su negalia teisių apsaugą, periodinių leidinių leidybos, ankstyvosios pagalbos paslaugos asmenims, turintiems akivaizdžių negalios požymių, iki jiems dar nenustatytas neįgalumo lygis ar dalyvumo lygis, ir (ar) jų šeimos nariams, ir kitos veiklos) rėmimo projektai

1 765

1 765

1 765

VB lėšos

Įgyvendinant projektus tiesioginę naudą gavusių asmenų skaičius (asmenys)

26 000

26 000

26 000

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra,

SPPD

4.2.2.

Atlikti socialinių paslaugų statistinį tyrimą, parengti ir paskelbti statistinę informaciją

Atliktas socialinių paslaugų statistinis tyrimas, rengiama ir skelbiama Valstybės duomenų agentūros (toliau – VDA) interneto svetainėje statistinė informacija apie asmenis (atskirai ši informacija pateikiama apie asmenis su negalia), kuriems socialinės paslaugos suteiktos namuose, dienos centruose ir stacionariose globos įstaigose.

30

30

30

VB lėšos

Atliktų tyrimų skaičius (vienetai)

1

1

1

VDA

4.2.3.

Šviesti visuomenę apie asmenų su negalia teisių apsaugą ir jos politikos įgyvendinimo priemones

Organizuojamos informacinės kampanijos, diskusijos, pristatymai, internetu ir kitomis informavimo priemonėmis skleidžiama informacija, skirta visuomenei šviesti ir informuoti apie asmenų su negalia teisių apsaugos politikos įgyvendinimo priemones, atkreipiant visuomenės dėmesį į skirtingas negalias turinčių asmenų teisių apsaugos klausimus.

90

90

90

VB lėšos

Įgyvendintų visuomenės švietimo ir informavimo apie asmenų su negalia teisių apsaugą priemonių skaičius (vienetai)

4

4

4

Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra

4.2.4.

Atlikti turizmo objektų infrastruktūros prieinamumo vertinimo tyrimą

Atlikti turizmo objektų infrastruktūros vertinimo tyrimą, siekiant tobulinti turizmo infrastruktūrą ir gerinti turistų su negalia patirtį, atliepiant jų lūkesčius ir poreikius.

Atliktų tyrimų skaičius (vienetai)

1

1

VšĮ „Keliauk Lietuvoje“,

EIM

4.2.5.

Atlikti asmenų su negalia statistinį tyrimą, parengti ir VDA interneto svetainėje paskelbti statistinę informaciją

Atliktas asmenų su negalia statistinis tyrimas, parengta ir VDA interneto svetainėje paskelbta statistinė informacija apie asmenis su negalia pagal lytį, amžiaus grupes, neįgalumo ir dalyvumo lygį, organizmo funkcijų sutrikimus.

12,7

12,7

12,7

VB lėšos

Atliktų tyrimų skaičius (vienetai)

1

1

1

VDA

 

Pastabos:

1. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 1.1.4, 1.1.5, 1.2.1, 1.2.2, 2.1.6, 2.1.15, 3.1.2, 4.1.2–4.1.4 ir 4.2.5 papunkčiuose nurodyti preliminarūs asignavimai.

2. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 2.1.15 papunktyje nurodytos vertinimo kriterijaus Netaršių viešojo transporto priemonių, pritaikytų asmenims su negalia, skaičius (vienetai)reikšmės yra preliminarios.

3. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 2.1.24 papunktyje nėra duomenų apie asignavimus, asignavimų suma bus aiški baigus projekto įgyvendinimo planų vertinimą ir pasirašius projekto sutartis.

4. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 2.1.1, 2.1.2 ir 2.1.5 papunkčiuose nurodyti asignavimai tik esant finansavimo galimybių.

5Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 1.3.2 papunktyje nėra duomenų apie vertinimo kriterijaus „Visiškai pritaikytų ugdymo įstaigų asmenų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais dėl negalios arba asmenų su negalia poreikiams skaičius (vienetai)“ reikšmes, planuojama galutinė 2029 m. reikšmė – 54.

6. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 2.1.8 papunktyje nenurodyti asignavimai, nes nėra galimybės išskirti dalį asignavimų, susijusių su infrastruktūros pritaikymu asmenims su negalia.

7. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 2.1.24 papunktyje nėra duomenų apie vertinimo kriterijaus „Pritaikytų kultūros ir turizmo objektų skaičius (vienetai)“ reikšmes, planuojama galutinė 2029 m. reikšmė – 33.

8Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 3.2.1, 3.2.3 ir 3.2.4 papunkčių 2026 m. nurodyti asignavimai yra preliminarūs.

9. Veiksmų plano IV skyriaus lentelės 3.2.2 papunktyje asignavimai nėra aiškūs (lėšų poreikis (28 842 tūkst. eurų) įtrauktas į 2021–2027 m. ES fondų investicijų programą).

Skyriaus pakeitimai:

Nr. A1-198, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-13, i. k. 2024-04609

 

________________________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Įsakymas

Nr. A1-198, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-13, i. k. 2024-04609

Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. rugsėjo 25 d. įsakymo Nr. A1-622 „Dėl Asmens su negalia dalyvumo užtikrinimo 2024–2026 metų veiksmų plano patvirtinimo“ pakeitimo