Rūšis: | Įsakymas | Priėmimo data: | 2024-11-22 | Galiojanti suvestinė redakcija: | Nėra | ||
Registravimo duomenys: | 2024-11-22 Nr. 2024-20369 | Įstaigos suteiktas Nr.: | A1-795 | Suvestinių redakcijų sąrašas pagal datą: | Nėra | ||
Galioja | Įsigalioja 2025-01-01 | Priėmė: | Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija | Pakeitimų projektai: | Nėra | ||
Ex post vertinimas: | Nėra | Paskelbta: | TAR, 2024-11-22, Nr. 20369 | Eurovoc terminai: | Yra | ||
Ryšys su ES teisės aktais: | Nėra |
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2024 m. lapkričio 22 d. Nr. A1-795
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministro
2024 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. A1-795
socialinių paslaugų planavimo metodinės rekomendacijos
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinių paslaugų planavimo metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato socialinių paslaugų planavimo savivaldybėje, socialinių paslaugų rūšių pagal gyventojų poreikius, jų teikimo masto prognozavimo ir finansavimo planavimo savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose gaires ir principus.
2. Socialinių paslaugų planavimo savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose objektas – socialinės paslaugos, kurios teikiamos ir (ar) organizuojamos ar kurių reikia savivaldybės teritorijos gyventojams, t. y. visų socialinių paslaugų teikėjų teikiamos socialinės paslaugos, įskaitant ir socialines paslaugas, teikiamas socialinių paslaugų įstaigose, kurių savininko ar dalininko teises ir pareigas įgyvendina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – valstybės įstaigose teikiamos socialinės paslaugos).
3. Rekomendacijos taikomos nustatant socialinių paslaugų teikimo mastą ir rūšis pagal savivaldybės teritorijos gyventojų poreikius ir planuojant socialinių paslaugų teikėjų teikiamas socialines paslaugas bei jų finansavimą.
4. Socialinių paslaugų planavimo tikslai:
4.1. nustatyti veiksnius, turinčius įtakos gyventojų socialinių paslaugų poreikiams, socialinių paslaugų plėtros prioritetus ir lėšų sumą, reikalingą socialinėms paslaugoms finansuoti;
4.2. užtikrinti asmenų priklausomumo (savarankiškumo netekimo) prevenciją (savarankiškumą išsaugančių, atkuriančių ir jo mažėjimą lėtinančių priemonių įgyvendinimą);
4.3. gerinti socialinių paslaugų kokybę, didinti jų kompleksiškumą ir veiksmingumą, apimantį efektyvesnės socialinių paslaugų infrastruktūros kūrimą ir esamos pertvarkymą;
5. Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimos stiprinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme.
II SKYRIUS
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAVIMO PRINCIPAI
6. Socialinių paslaugų planavimo principai:
6.2. viešumas, bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis institucijomis, organizacijomis, bendruomenės įtraukimas į veiklą;
6.3. diskusijomis pagrįstas bendradarbiavimas, kompromisų paieška, požiūrių derinimas, dėmesys ir pagarba įvairiems požiūriams bei nuomonėms;
6.4. maksimalus vietinių išteklių panaudojimas tiek rengiant savivaldybės strateginio planavimo dokumentus, nustatančius socialinių paslaugų rūšis pagal gyventojų poreikius, jų teikimo mastą ir finansavimą, tiek juos įgyvendinant;
6.5. išteklių taupymas – užuot pirkus konsultantų ir ekspertų paslaugas, turi būti aktyviau pasitelkiama vietos bendruomenė, skatinama jos iniciatyva;
6.6. realistiškumas, materialinių, finansinių, žmogiškųjų išteklių ir laiko apribojimų pripažinimas;
6.7. dėmesys planavimo procesui (svarbu ne tik galutinis rezultatas, bet ir specialistų nuomonės derinimas su bendruomene, sutarimo paieškos);
6.8. savivaldybės strateginio planavimo dokumentų rengimo ir įgyvendinimo procesų dokumentų tvarkymas, sprendimų ir gerosios patirties aprašymas, kad ją būtų galima pritaikyti būsimuose socialinių paslaugų plėtros etapuose;
6.9. socialinių paslaugų planavimo proceso tęstinumas, savivaldybės strateginio planavimo dokumentų peržiūra ir tikslinimas pagal kintančias aplinkybes, jų įgyvendinimo stebėsena;
III SKYRIUS
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ RŪŠIŲ PAGAL GYVENTOJŲ POREIKIUS, JŲ TEIKIMO MASTO PROGNOZAVIMAS IR FINANSAVIMO PLANAVIMAS SAVIVALDYBĖS STRATEGINIO PLANAVIMO DOKUMENTUOSE
7. Socialinių paslaugų rūšių pagal gyventojų poreikius, jų teikimo masto prognozavimas ir finansavimo planavimas savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose vykdomas vadovaujantis Rekomendacijų 6 punkte nustatytais socialinių paslaugų planavimo principais.
8. Rengiant savivaldybės strateginio planavimo dokumentų, nustatančių socialinių paslaugų rūšis pagal gyventojų poreikius, jų teikimo mastą ir finansavimą, projektus, rekomenduojama:
8.1. dalyvauti savivaldybės administracijos padaliniui, atsakingam už socialinių paslaugų planavimą ir jų organizavimo administravimą, bei kitiems savivaldybės administracijos padaliniams, savivaldybės administracijos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriui, savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriui, savivaldybės šeimos tarybos, savivaldybės asmens su negalia gerovės tarybos, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos, savivaldybės jaunimo reikalų tarybos, savivaldybėse ir (ar) seniūnijose veikiančių tarpinstitucinių grupių, sudarytų klausimams, susijusiems su pagalbos šeimoms planavimu, stebėsena ir plėtra, prevencinių priemonių planavimu ir įgyvendinimu, pagalbos šeimoms poreikių vertinimu savivaldybėje, bendruomenės, bendruomeninių ir nevyriausybinių organizacijų telkimu bendram darbui su šeimomis savivaldybėje, spręsti (toliau – tarpinstitucinės grupės), atstovams;
8.2. pasitelkti bendruomenės narius, organizacijų atstovus, prireikus į šį darbą įtraukti konsultantus ir ekspertus, išmanančius savivaldybės gyventojų poreikius;
8.3. taikyti vietos gyventojų apklausos, anketavimo, duomenų analizės, prognozavimo, stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizės bei kitus metodus;
8.4. naudotis oficialia Valstybės duomenų agentūros skelbiama statistine informacija, Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos duomenimis, gyventojų anketinės apklausos duomenimis, socialinių paslaugų teikėjų, kitų institucijų (sveikatos apsaugos, švietimo, vaiko teisių apsaugos tarnybų, policijos ir kt.) pateikta informacija, svarbia vertinant socialinę situaciją.
9. Socialinių paslaugų teikimo savivaldybės teritorijos gyventojams mastas prognozuojamas vadovaujantis šiomis Rekomendacijomis, socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytais socialinių paslaugų išvystymo normatyvais, Baziniame paslaugų šeimai pakete, tvirtinamame Lietuvos Respublikos Vyriausybės, pateiktais socialinių paslaugų teikimo aprašymais.
10. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentai, nustatantys socialinių paslaugų rūšis pagal gyventojų poreikius, jų teikimo mastą ir finansavimą, turi atitikti Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymu nustatytuose programavimo lygmens planavimo dokumentuose numatytus strateginius socialinių paslaugų tikslus, kryptis ir priemones, taip pat rekomenduojama, kad atitiktų Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje numatytus strateginius socialinių paslaugų tikslus, kryptis ir priemones.
11. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentus, nustatančius socialinių paslaugų rūšis pagal gyventojų poreikius, jų teikimo mastą ir finansavimą, rekomenduojama rengti atsižvelgiant į informaciją apie pagrindinius socialinės ir ekonominės būklės duomenis savivaldybėje, demografinę situaciją, gyventojų socialinių paslaugų poreikių pagal socialinių paslaugų rūšis, nurodytas socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamame socialinių paslaugų kataloge, įvertinimą (pvz.: gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiančius veiksnius, informaciją apie gautus, bet nepatenkintus asmenų (šeimų) prašymus gauti socialines paslaugas, skirtas, bet nepradėtas teikti socialines paslaugas (eiles gauti socialines paslaugas), informaciją apie tam tikrų socialinių grupių asmenų apklausų duomenis, socialinių paslaugų poreikius, numatytus atvejo vadybos procese ir (ar) organizuojant koordinuotai teikiamas paslaugas, kitą informaciją apie asmenų pagalbos poreikius, gaunamą iš savivaldybės šeimos tarybos, savivaldybės asmens su negalia gerovės tarybos, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos, savivaldybės jaunimo reikalų tarybos, tarpinstitucinių grupių, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir (ar) jos teritorinių skyrių, globos centrų, psichikos sveikatos priežiūros įstaigų, seniūnijų, bendruomeninių šeimos namų, nevyriausybinių organizacijų), visų socialinių paslaugų teikėjų savivaldybės teritorijoje teikiamų socialinių paslaugų ir socialinių paslaugų, kurių reikia savivaldybės teritorijos gyventojams, analizę, socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje pakankamumo lygio aprašymą, palyginti su socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamais socialinių paslaugų išvystymo normatyvais.
12. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose, nustatančiuose socialinių paslaugų rūšis pagal gyventojų poreikius, jų teikimo mastą ir finansavimą, rekomenduojama nurodyti:
12.1. socialinių paslaugų plėtros tikslą, uždavinius, kuriuos užsibrėžiama įgyvendinti per atitinkamą laikotarpį, priemones uždaviniams įgyvendinti, kurias rekomenduojama rengti remiantis 11 punkte nurodytų atliktų įvertinimų, analizių išvadomis, atsižvelgiant į socialinių paslaugų organizavimą atskiroms asmenų socialinėms grupėms pagal socialinių paslaugų rūšis;
12.2. socialinių paslaugų finansavimo galimybių įvertinimą, atsižvelgiant į socialinių paslaugų priemones pagal jų finansavimo šaltinius (valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, socialinių paslaugų teikėjų, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, užsienio fondų, paramos (aukų), asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas ir kitas lėšas).
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
13. Rekomenduojama savivaldybių interneto svetainėse turėti atskirą skiltį apie savivaldybės teritorijoje organizuojamas ir teikiamas socialines paslaugas: socialinių paslaugų teikėjus, teikiamų socialinių paslaugų rūšis, gavimo tvarką, sąlygas, mokėjimo už socialines paslaugas tvarką, socialines paslaugas reglamentuojančius teisės aktus.